Eino Rahja - Rahjan vanhempien kotitalo Kalajoen Tyngällä. Taiteilija Markku Hakolan maalaus
Vuonna
1836 Lohtajan Alaviirteeltä muutti Kalajoen Tyngänkylän Rahjan
taloon Aapo
Matinpoika Mikkola (1799-1853).
Perheeseen syntyi yhdeksän lasta. Vuonna 1828 päivänvalon nähnyt
Mikko
Aaponpoika Rahja avioitui
varsin nuorena ja hänen esikoisensa Aapo
Mikonpoika syntyi
Kalajoella 10.1.1848.Aapo
Mikonpoika Rahja avioitui
Fanny Katarina
Matintytär Sjöbergin (s.
23.3.1848 Kalajoella) kanssa ja perheeseen syntyi kahdeksan
lasta:
Jaakko Vilho 14.1.1872 Kalajoella
Maria Lyydia
20.3.1874 Kalajoella
Alma Albertiina 6.7.1876 Pietarissa
Eemil
Edvin 22.12.1883 Pietarissa
Eino Einar 2.6.1885
Pietarissa
Johanna Frederika 10.6. 1887 Pietarissa
Nammi Sofia
9.5.1889 Pietarissa
Tyyni 30.4.1891 Pietarissa
Kahden
ensimmäisen lapsen syntymisen aikaan pariskunta ei vielä ollut
naimisissa. Rahjat asuivat Kalajoen Etelänkylässä Apulin
maakirjanumerolla ”Kuusikon” mökissä. Perhe lähti työansioon
Pietariin ensimmäisen kerran 1871, toisen kerran 1873 ja pysyvästi
1876. Aapo työskenteli Pietarissa rautatieläisenä ja rautatien
konepajalla sekä Pietarissa ja Kronstadtissa kirvesmiehenä. Fanny
ja Aapo Rahjan kaikki
neljä tytärtä kuolivat Venäjällä hyvin nuorena, jo ennen
kymmentä ikävuottaan. Vanhin pojista Kalajoella syntynyt Jaakko
meni jo 12-vuotiaana töihin torpeedoverstaaseen ja työskenteli
myöhemmin 14 vuotta viilaajana ja sorvaajana Kronstadtin ja
Pietarin tehtaissa. Vuonna 1899 hän siirtyi rautateiden
palvelukseen ja oli lähes 20 vuotta veturinkuljettajana Suomen
radalla ja Nikolajevin rautateiden Suomen
haararadalla.
Kirvesmiehenä työskennellyt Aapo
Rahja loukkaantui
vaikeasti Amiraliteetin työmaalla Pietarissa helmikuun lopulla
1902. Loukkaantunut toimitettiin sairaalaan, mutta suoritettu
leikkaus ei auttanut. Aapo Rahja kuoli 26.2.1902. Rahjan perheen
toimeentulosta joutuivat nyt huolehtimaan 16-vuotias Eino ja
14-vuotias Jukka. Heidän veljensä Edvin sairasti pahaa reumatismia
eikä kyennyt käymään säännöllisessä ansiotyössä. Vanhin
veli Jaakko oli jo perustanut oman perheen ja muuttanut pois
vanhempien luota. Eino
ja Jukka Rahja liittyivät
Venäjän sosiaalidemokraattiseen puolueeseen pian isänsä kuoleman
jälkeen. Myös Jaakko Rahja osallistui aktiivisesti vuoden 1905
kapinatapahtumiin. Jukka Rahja asui vuosina 1906-1913 Kuopiossa ja
oli aktiivisesti mukana Suomen sosiaalidemokraattisessa
nuorisoliikkeessä kierrellen mm. puhujana. Eino
Rahja toimi
1910-luvun alussa Leninin puolison Nadesha
Krupskajan apuna
levitettäessä vallankumouksellista kirjallisuutta ulkomailta
Venäjälle. Bolsevikkien matkustaessa mm. Suomen ja Venäjän
välisellä rautatiellä Eino
Rahja toimi
usein yhteysmiehenä ja tuli tunnetuksi ovelana ja tunnollisena
puoluetyöntekijänä. Eino
Rahjalla oli
ratkaiseva osuus siinä, että bolsevikkien Pravda-lehden Pietarin
kirjapaino onnistuttiin pitämään toimintakunnossa 1917
levottomina päivinä ja maanpaosta palanneen V.I.Lenin
poliittiset
kirjoitukset levisivät suuren kansanjoukon luettavaksi. Eino
ja Jukka Rahjan vallankumouksellinen
toimeliaisuus toi näkyviä tuloksia myös Pietarin suomalaisten
keskuudessa. Huomattavin saavutus oli Pietarin suomalaisen
punakaartin perustaminen tsaarin kukistumisen jälkeen.
Heinäkuun
epäonnistuneen vallankumousyrityksen jälkeen Lenin oleskeli
Pietarin ulkopuolella Razliv-järven takana piilossa väliaikaisen
hallituksen etsiviltä. Hänen neuvonsa ja ohjeensa olivat kuitenkin
Pietarissa elokuussa kokoontuneen bolsevikkipuolueen 6.
edustajakokouksen päätöslauselmien pohjana.
Lenin asui
Jalkalassa Eino
Rahjan appivanhempien
talon lisärakennuksessa runsaan viikon. Rahja
ja
hänen puolisonsa Lyydia
(os. Parviainen) oleskelivat
tämän ajan Pietarissa ja välittivät vallankumousjohtajalle
kirjeitä mm. hänen puolisoltaan Nadesha
Krupskajalta. Jalkalasta
Lenin
jatkoi
Helsinkiin, missä hänet sijoitettiin vt. miliisipäällikkönä
toimineen Kustaa Rovion asuntoon. Lenin
odotti
koko ajan sopivaa tilaisuutta palata Pietariin. Suomen
pääkaupungista hän siirtyi ensin lähemmäs rajaa Viipuriin.
Sieltä Eino
Rahja saapui
noutamaan bolsevikkijohtajaa Pietariin. Tarvittiin tekokukka ja
muitakin naamioimistarpeita. Lenin
sai
suomalaisen papin ulkonaisen hahmon. Epäluulojen välttämiseksi
Eino
Rahjan oli
määrä puhua Leninille heti suomea, kun vähänkin epäilyttävän
tuntuinen henkilö näkyi lähettyvillä. Vallankumousjohtajan tuli
siinä tilanteessa vastata vain yksinkertaisesti jo ”Ei” taikka
”Juu”.
Lähdettyään Viipurista paikallisjunalla Lenin
ja Rahja siirtyivät
ennen Valkeasaaren raja-asemaa Raivolassa Pietarin junaan, jossa
Hugo Jalava toimi veturinkuljettajana. Suomalaispapin hahmo muuttui
veturilämmittäjäksi ja matka kohti Pietaria jatkui. Lenin
ja Rahja poistuivat
junasta Udelnajan asemalla ja jatkoivat kävellen Pietarin Viipurin
kaupunginosaan osoitteenaan Serdobolskajankatu n:o 1/92, asunto 41.
Siellä asui 1917 bolsevikki Margerita
Fofanova,
joka työskenteli Leninin
vaimon
kanssa.
Lenin poistui Fofanovan asunnosta kahdeksan kertaa osallistuessaan puolueen keskuskomitean kokouksiin ja neuvotellessaan johtavien puoluevirkailijoiden kanssa. Lokakuun 28. päivän iltana pidettiin Viipurin kaupunginosassa, Bolotnaja-kadun n:o 13/27 toisessa kerroksessa erittäin salaisesti bolsevikkipuolueen keskuskomitean laajennettu istunto. Siihen osallistui noin 30 henkilöä ja istunnossa oli määrä tarkistaa kapinavalmistelujen kehitys.
Salaisessa
asunnossaan – Serdobolskaja-katu 1/92 – piileskeleväLenin
sai
lokakuun 24. päivänä tietää Eino
Rahjalta,
että viranomaiset nostavat Nevan yli johtavia läppäsiltoja. Hän
päätti lähteä Smolnaan, Neva-joen toiselle puolelle, vielä
samana iltana ja kiirehti keskuskomiteaa viipymättä aloittamaan
kapinan. Eino
Rahja yritti
vielä saada Lenin luopumaan lähdöstään Smolnaan vetoamalla
hankkeen vaarallisuuteen; väliaikaisen hallituksen etsivät tekivät
kaikkensa löytääkseen bolsevikkijohtajan ja kaduilla sekä
erityisesti silloilla oli tiukkoja tarkastuksia. Lenin
ei
kuitenkaan suostunut luopumaan suunnitelmastaan, vaan totesi
päättäväisesti: ”Lähdetään Smolnaan”. Hämätäkseen
väliaikaisen hallituksen etsijät Lenin muutti Eino
Rahjan neuvosta
mahdollisimman paljon ulkomuotoaan, vaihtoi ylleen vanhan takin,
sitoi kasvojen ympäri liinan ikään kuin olisi potenut
hammassärkyä, pani päähänsä vanhan lippalakin.
Kello
kymmenen ja yhdentoista välillä illalla Lenin
ja Rahja poistuivat
salaisesta asunnosta ja lähtivät kävelemään
raitiovaunupysäkille. Lähellä Suomen rautatieasemaa he nousivat
pois raitiovaunusta ja jatkoivat matkaansa jalan kohti
Liteinyi-siltaa. Muutaman sadan metrin päässä Mihailovoin
tykistökoulun upseerioppilaat olivat juuri samaan aikaan
tarkistamassa ”Rabotsi putj”-lehden toimitusta saatuaan vihjeen
Leninin mahdollisesta oleskelusta siellä ja käskyn pidättää
hänet.
Kävelyreittinsä vaarallisuudesta huolimatta
bolsevikkijohtaja ja hänen turvamiehensä pääsivät vaikeuksitta
Liteinyi-sillalle, joka oli ylitettävä. Sillan toisessa päässä
– Viipurin puolella – olivat punakaartilaiset vartiossa. He
eivät kiinnittäneet mitään huomiota kahteen vaatimattomasti
puettuun kulkijaan. Kutuzovin rantakadun puolella olivat vartiossa
Pietarin sotilaspiirin esikunnan määräämät sotamiehet. Nämä
vaativat ohikulkijoilta kulkulupaa. Leninilla ja Rahjalla ei
sellaista tietenkään ollut. He pääsivät kuitenkin vartioston
läpi, sillä paikalle kerääntyi suuri joukko myöhäisvuorostaan
palaava työläisiä, jotka myös olivat ilman kulkulupia.
Syntynyttä kiistelyä hyväksikäyttäen Lenin
ja Rahja pääsivät
vartiomiesten ohi ja jatkoivat Liteinyi-valtakadulle. Sieltä he
kääntyivät runsaan 100 metrin kävelyn jälkeen
Spalernajakadulle, joka johti suoraan Smolnan alueelle. Matkaa oli
kuitenkin vielä jäljellä yli kilometri ja muutaman minuutin
kuluttua ilmestyi eteen kahden upseerioppilaan muodostama
ratsupartio, joka vaati kulkulupia.Eino
Rahja kumartui
Leninin puoleen ja kuiskaten kehotti tätä jatkamaan matkaa. Rahja
itse
jäi viivyttämään ratsupartiota. Toinen upseerioppilaista piti
häntä humalaisena ja Rahja teki parhaansa vahvistaakseen tätä
käsitystä. Silti toinen ratsupartiolainen vaati Rahjaa seuraamaan
Komendantinvirastoon. Rahja kyräili kulmainsa alta viiksiniekkaa.
Jos vain iskee ratsupiiskallaan, ammun satulasta mokoman lurjuksen.
Viiksiniekka sivalsi kiivaasti hermostuneena tanssahtelevaa
hevostaan. Se kavahti pystyyn. Rahja hyppäsi seinä viereen
nojautuen kosteaa kylmää seinää vasten. Junkkarikoululaiset
lähtivät ratsastamaan Liteinyi-kadulle päin. Rahja
suoristi
jännityksestä puutuneet sormensa, hellitti revolverin kahvan ja
lähti taakseen vilkuilematta tavoittamaan Leniniä.
Loppumatka
Smolnaan sujui vaikeuksitta. Rahjalla
oli
hallussaan kaksi kulkulupaa Smolnan päärakennukseen. Suunnilleen
puolenyön aikaan Lenin pääsi vallankumouksen päämajaan, jossa
hän ryhtyi välittömästi johtamaan aseellista kapinaa. Samalla
Eino
Rahjan tehtävä
Leninin
henkivartijana
ja yhteysmiehenä oli päättynyt. Seuraavat kymmenen päivää
järisyttivät maailmaa.
Rahjan veljekset ja vallankumous
Venäjän
vallankumouksen 1917 ja Suomen sisällissodan 1918 aikana
huomattavissa vallankumoustehtävissä olleet Rahjan veljekset Eino,
Jukka
ja
Jaakko
Rahja ovat
kalajokista sukua ja Jaakko on syntynytkin Kalajoella. Rahjat
asuivat Kalajoen Tyngällä ja olivat pari sukupolvea aikaisemmin
ottaneet sukunimensä asuintalon mukaan.
Rahjan perhe on yksi
esimerkki niistä tuhansista perheistä, jotka lähtivät 1800-luvun
lopulla töihin Pietarin suurkaupunkiin. Pietarin metalliverstaalla
töissä olleet veljekset liittyivät jo alle 20-vuotiaina Venäjän
bolsevikkipuolueeseen heti sen perustamisen 1903 jälkeen. Seuraavan
14 vuoden aikana Rahjat olivat aktiivisesti mukana Vladimir
Iljitsch Leninin johtamassa
maanalaisessa puoluetyössä ja saavuttivat tulevan
vallankumousjohtajan täyden luottamuksen.
Eino
Rahja (
1885-1936) toimi Leninin tärkeimpänä turvamiehenä tämän
ollessa etsintäkuulutettuna Pietarissa syksyllä 1917
kansalaissodassa. Rahja henkilökohtaisesti saattoi Leniniä pitkin
Pietarin tarkasti vartioituja katuja ja siltoja aloittamaan
vallankumouksen bolsevikkien päämajassa Smolnassa.
Kenelläkään
muulla kalajokisella ei ole ollut yhtä suurta vaikutusta maailman
historiaan kulkuun, sillä Lenin matkan turvaamisen epäonnistuminen
olisi todennäköisesti merkinnyt myös vallankumouksen
epäonnistumista. Eino Rahja oli lentäjä ja myöhemmin Tampereella
punaisten puolustuspäällikkö.
Jukka Rahja
Jo marraskuussa 1917 Pietarin bolsevikki Juhana (Jukka) Rahja oli ollut Suomen vallankumouksen kannalla. Joulukuun loppupuolella hän vaihtoi jo Suomenniemen hevosia aseisiin Pietarissa. Sodan alettua Jukka toimi aluksi asejunan päällikkönä. Saattaessaan suurta asekuljetusta 27. tammikuuta hän haavoittui vaikeasti molempiin jalkoihin valkoisten väijytyksessä. Veljensä Jukan haavoituttua asejunan päälliköksi astui Eino Rahja. Eino ja Jukka Rahjalla oli merkittävä osuutensa myös Suomen sosiaalidemokraattisen työväenliikkeen siirtymisessä yhä avoimemmin aseellisen vallankumouksen linjalle syksyllä 1917. Leninin ja bolsevikkien kaapattua Venäjällä vallan itselleen lokakuussa 1917 Jukka Rahja nimitettiin Suomen apulaiskuvernööriksi. Nimitys ei kuitenkaan käytännössä toteutunut, sillä Suomi teki jo eroa Venäjästä.
Sisällissota
Pari
kuukautta myöhemmin alkaneen Suomen sisällissodan aikana Eino
Rahja oli
yksi kapinallisten johtoryhmän jäsenistä ja hänen avullaan
punaiset saivat Venäjältä runsaasti aseita ja ampumatarvikkeita.
Tammikuun lopussa Helsinkiin saapui Leninin lupaama asejuna, joka
toi 15 000 kivääriä, 30 konekivääriä eli "kuularuiskua",
10 kenttätykkiä ja suuret määrät ammuksia. Kuljetusta johtivat
Jukka
ja
Eino
Rahja.
Jukka
Rahja haavoittui
heti sodan alussa lähellä Viipuria ja joutui seuraamaan sodan
kulkua sivusta. Maaliskuussa Eino
Rahja oli
jo punaisen armeijan ylipäällikkö yhdessä Adolf
Taimen ja
Evert
Elorannan kanssa.
Sodan aikana hän ei ylipäällikön tehtäviään juuri ehtinyt
hoitaa, vaan oli mukana taisteluissa Lempäälän rintamalla ja
neuvotteli venäjän kielentaitoisena venäläisten kanssa
lisäavusta. Lentotiedustelua Eino suoritti Lylyn taisteluiden
aikaan maaliskuussa. Korkeakosken taistelussa 19. maaliskuuta Eino
Rahja johti
puolustusta ja myöhemmin turvasi perääntymistä komentamallaan
panssarijunalla.
Valkoisten onnistuessa katkaisemaan
ratayhteyden Helsingin ja Tampereen välillä Eino
Rahja yritti
panssarijunan komentajana läpimurtoa Helsingistä Tampereelle.
Taisteluiden välillä Eino
Rahja kävi
pyytämässä apua Pietarista. Tilanteen käytyä toivottomaksi
Rahjat pakenivat muiden punaisten johtajien tavoin Pietariin.
SKP:n
perustajia
Punaisten
tappion jälkeen Eino
ja
Jukka
Rahja olivat
perustamassa Moskovassa syyskesällä 1918 Suomen Kommunistista
Puoluetta ja he kuuluivat sen ensimmäiseen keskuskomiteaan. Eino
ja
Jukka
Rahja suunnittelivat
vielä 1920-luvun taitteessa aktiivisesti uuden aseellisen
vallankumouksen käynnistämistä Suomessa. Kumpikin oli
kouluttamassa punaupseereita Pietarin lähellä. Eino
Rahjalla oli
myös suunnitelma kenraali Mannerheimin murhaamiseksi, mutta se ei
koskaan toteutunut.
Suomalaisten
kommunistien keskinäisessä välienselvittelyssä Pietarin Kuusisen
klubilla vuonna 1920 surmansa sai mm. Jukka
Rahja ja
Jaakko
Rahja haavoittui
vaikeasti. Eino
Rahja yleni
puna-armeijassa kenraaliluutnantiksi ja palkittiin kahdesti Punaisen
lipun kunniamerkillä. Hän kuoli 1936 ja hänet haudattiin
sotilaallisin kunnianosoituksin Aleksanteri Nevskin
luostariin.
Nuorimpia veljiään vähemmän politiikkaan
osallistunut Jaakko
Rahja kuoli
syöpään 1926 ja hänet on haudattu Petroskoihin. Eino
ja
Jukka
on
haudattu Pietariin.
Venäjän
vallankumouksen 1917 ja Suomen sisällissodan 1918 aikana
huomattavissa vallankumoustehtävissä olleet Rahjan veljekset Eino,
Jukka ja Jaakko Rahja ovat
kalajokista
sukua
ja Jaakko on syntynytkin Kalajoella. Rahjat asuivat Kalajoen Tyngällä
ja olivat pari sukupolvea aikaisemmin ottaneet sukunimensä
asuintalon mukaan.
Rahjan
perhe on yksi esimerkki niistä tuhansista perheistä, jotka lähtivät
1800-luvun lopulla töihin Pietarin suurkaupunkiin. Pietarin
metalliverstaalla töissä olleet veljekset liittyivät jo alle
20-vuotiaina Venäjän bolsevikkipuolueeseen heti sen perustamisen
1903 jälkeen. Seuraavan 14 vuoden aikana Rahjat olivat aktiivisesti
mukana Wladimir
Iljitsch Leninin
johtamassa maanalaisessa puoluetyössä ja saavuttivat tulevan
vallankumousjohtajan täyden luottamuksen.
Kenelläkään
muulla kalajokisella ei ole ollut yhtä suurta vaikutusta maailman
historiaan kulkuun,
sillä Lenin matkan turvaamisen epäonnistuminen olisi
todennäköisesti merkinnyt myös vallankumouksen epäonnistumista.
Eino Rahja oli lentäjä ja myöhemmin Tampereella punaisten
puolustuspäällikkö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti