Kalajoki 500 historia
Herännäiskäräjät 1838 -1839
Niilo Kustaa Malmberg ja Kalajoen käräjät
Niilo Kustaa Malmberg ja Kalajoenkäräjät Taiteilija Markku Hakolan maalaus
Pappi Niilo Kustaa Malmberg (alun perin Nils Gustav, s. 16. helmikuuta 1807, Ylistaro - k. 21. syyskuuta 1858, Lapua) oli 1800-luvun alkupuolen herännäisen herätysliikkeen johtohahmoja. Häntä pidetään Suomen historian eräänä merkittävimmistä evankeliumin saarnaajista.
Niilo
Kustaa Malmbergin vanhemmat
olivat Herman
Malmberg ja Liisa Greta Aejmelaeus.
Herman
Malmberg oli
pappi, Isonkyrön pitäjänapulainen. Hän kuoli 1809. Hänen äitinsä
meni uudelleen naimisiin Ylistaron seurakunnassa armovuoden
saarnaajana toimineen Johan
Simeliuksen kanssa
pari vuotta myöhemmin. Niilo
Kustaa Malmbergin elämässä
se merkitsi muuttoa Uuteenkaarlepyyhyn ja sieltä jo seuraavana
vuonna Reisjärvelle, jossa hän eli vanhempineen 12
vuotta.
Kolmetoistavuotiaana 1819 Niilo
Kustaa Malmberg lähetettiin
kouluun Raahen pedagogioon ja sieltä kolmen vuoden opiskelun jälkeen
1822 Oulun triviaalikouluun. Oulun palon jälkeen samana vuonna koulu
siirrettiin Raaheen. Kasvatusisän tultua valituksi Laihian
kappalaiseksi Niilo
Kustaa Malmbergin koulu
vaihtui jälleen. Hänet kirjoitettiin oppilaaksi Vaasan
triviaalikouluun. Täältä hän valmistui ylioppilaaksi vuonna 1827.
Jo saman vuoden kesällä hän kirjoittautui Turun akatemiaan ja
ryhtyi opiskelemaan teologiaa. Opiskelut keskeytyivät Turun palon
vuoksi 1827 ja saattoivat jatkua vasta syksyllä 1828 Helsingissä,
johon yliopisto siirtyi.
Välivuoden
Niilo
Kustaa Malmberg oli
kotiopettajana Ruoveden Ritoniemen kartanossa kapteeni E.
G. von Enehjelmin perheessä.
Ruovedellä hän tutustui tulevaan puolisoonsa Ruoveden kirkkoherran
tyttäreen. Hänen palattuaan Helsinkiin opinnot keskeytyivät
jälleen, koska Pietarin Pyhän Kolminaisuuden ruotsalaisen
seurakunnan kirkkoherra E.
G. Ehrström oli
pyytänyt yliopistoa suosittelemaan hänelle sijaista hänen
sairautensa ajaksi. Tämä elämänvaihe oli Niilo
Kustaa Malmbergin myöhempää
elämää ajatellen käänteentekevä. Pietarissa hän tutustui
evankeliseen liikehdintään, jonka juuret olivat Keski-Euroopassa
vaikuttaneessa katolisessa herätysliikkeessä. Sen keskeinen
vaikuttaja oli pastori Martin
Boos (1762–1825).
Tästä
herätyksestä Niilo
Kustaa Malmberg sai
kipinän sydämeensä, niin että hänen saamansa synnyttivät laajan
herätyksen jo hänen Pietarin aikanaan. Tämä johti myös hänen
karkoittamiseensa Pietarista 1829. Teologian opintojensa lomassa hän
toimi Pietarissa kirkkoherran saarna-apulaisena ja siellä hän
tutustui pastori Martin
Boosin johtamaan
katoliseen herätysliikkeeseen. Hänen voimakas julistuksensa herätti
Venäjän luterilaisen kirkon piispan Zacharias
Cygnaeuksen huomion.
Ensin Malmbergin
toimintaa
rajoitettiin ja myöhemmin hänet määrättiin poistumaan
Pietarista. Herätysliike vaikutti Niilo
Kustaa Malmbergin henkilökohtaisen
hengellisen elämän syntymiseen.
Helsingissä
Niilo
Kustaa Malmberg jatkoi
opintojaan, ja hänet vihittiin papiksi Turussa 11.6.1830. Hänet
määrättiin Kalajoen kirkkoherran tohtori Frosteruksen
apulaiseksi.
Kalajoen emäseurakuntaan kuuluivat tällöin Alavieskan, Ylivieskan,
Pidisjärven (Nivala), Haapajärven ja Sievin kappelit sekä
Reisjärven ja Raution saarnahuonekunnat. Tämä elämänvaihe
johdatti hänet tuntemaan Pyhäjärven kappalaisen Jonas
Laguksen. Ystävyys
hänen kanssaan oli merkittävä tulevia herätyksiä ajatellen.
Vaikka Niilo
Kustaa Malmberg omasta
mielestään pitäytyi Raamattuun, kirkon tunnustukseen ja piispa
Gezeliuksen
raamatunselityksiin,
hänen esimiehensä tohtori Frosterus kutsui hänet puhutteluun,
jossa hän sai nuhteita pietismistä, lahkolaisuudesta ja
hurmahenkisyydestä.
Kalajoella
Malmberg tutustui pappi Jonas
Lagukseen,
josta oli tulevaMalmbergin
ohella
herännäisyyden toinen kirkollinen johtohahmo. Merkittävä oli myös
Nivalaan siirron jälkeen helluntaina 1834 tapahtunut kohtaaminen
Savon herätysliikkeen kärkimiehen Paavo
Ruotsalaisen kanssa,
jonka kanssa Malmberg
ystävystyi. Ruotsalainen
vaikutti
Malmbergiin
ja
tämän uskonnäkemykseen syvästi.
Niilo
Kustaa Malmberg toimi
pappina Nivalassa 1.5.1838 saakka. Hän joutui monien juonittelujen
tähden sivuutetuksi kappalaisen vaalissa, ja hänet määrättiin
Lapuan kappalaisen apulaiseksi. Vuonna 1838 Malmberg
oli
monien muiden herännäispappien ja maallikoiden kanssa syytettynä
Kalajoen käräjillä hartausseurojen pitämisestä ja tuomittiin
pidätettäväksi virantoimittamisesta 1.1.–1.6.1842. Virkaeron
jälkeen Niilo
Kustaa Malmberg määrättiin
Uudenkaarlepyyn kappalaisen apulaiseksi 1842 ja samana vuonna Lapuan
pitäjänapulaiseksi. Tässä virassa hän oli kuolemaansa asti.
Malmberg
tuomittiin
muiden herännäisliikkeen johtajien kanssa Kalajoen käräjillä
1838–1839 hartausseurojen pitämisestä. Rangaistuksena oli
alkuvuodesta 1842 toteutunut viraltapano puoleksi vuodeksi. Kalajoen
käräjät, jossa viisi pappia, Frans
Oskar Durchman, Jaakko Hemming, Jonas Lagus, Lauri Herman Laurin ja
Niilo Kustaa Malmberg sekä
maallikkosaarnaajaPaavo
Ruotsalainen,
74 talonpoikaa sekä tervahovinpehtori Johan Daniel Roos sekä
puolisonsa olivat syytteessä ja tuomittiin vuonna 1839
konventtiplakaatin vastaisten kirkollisten tilaisuuksien
järjestämisestä, niihin osallistumisesta sekä rahavarojen
keräämisestä pakanalähetystyötä varten ilman asianmukaista
lupaa.
Malmberg
ja Johan Daniel Roos ryhtyivät
muiden heränneiden tapaan järjestämään seuroja. Kalajoella ne
järjestettiin usein tervahovissa, siis Plassin viereisessä
tervavarastossa. He saivat tietää, että skottilaiset munkit
kiersivät pohjoismaissa keräten rahaan Afrikassa harjoitettavaan
pakanalähetykseen.
He innostuivat asiasta ja laittoivat
rahankeräyslippaansa kotiensa eteisiin.
Malmbergin lippaassa
luki: "Kukin sydämensä ehdon jälkeen, ei ylösmielten eikä
vaatien, sillä iloista antajaa Jumala arvostaa". Roosin
lippaassa
taas luki: "Älkää hyvin tekemistä ja jakamista unhottako,
sillä sen kaltaiset uhrit kelpaavat Jumalalle" ja lisäksi
"Mutta kun sinä almua annat, niin älköön vasen kätesi
tietäkö mitä oikea kätesi tekee."
Kalajoen
kirkkoherra Frosterus
suhtautui
melko pidättyvästi toimintaan ja vierasti etenkin Malmbergin
ankaria saarnoja. Hän kuitenkin salli muutamien seurojen pitämistä
seurakunnan tiloissa. Paikalliset viranomaiset, erityisesti
nimismiehet Nils
Sandman ja Wihelm Sandström eivät
lainkaan katsoneet toimintaa hyvällä silmällä. Tsaarin
viranomaiset suhtautuivat varsin kielteisesti kokoontumisiin, josta
saattoi päätellä, että kansa liikehti. Uskonnolliset kokoukset
kirkon ulkopuolella olivat heidän silmissään epäilyttäviä.
Samoin körttiläisten yhdenmukainen pukeutuminen ärsytti.
Virallisen
alkunsa Kalajoen käräjät saivat raportista, jonka Salon
kruununvouti Gustav
Hård helmikuussa
1838 lähetti Oulun läänin maaherralle R.
W. Lagerborgille.
Maaherra Lagerborg
kirjoitti
asiasta jo maaliskuussa prokuraattorille ja liitti mukaan Hårdin
raportin. Maaherra katsoi, että ihmisten houkutteleminen uhraamaan
varojaan säästölippaisiin soti 25.4.1696 julkaistua kuninkaallista
määräystä vastaan.
Seuratilaisuudet taas loukkasivat
konventtiplakaattia 12. päivältä tammikuuta 1726 ja sitä
täydentävää kirjettä 2. toukokuuta 1752. Säästölippaiden
asettajia maaherra kuvaa ilmaisulla "alempi papisto" ja
"eräs virkamies" sekä lahjoittajia "vähemmän
ajattelevaksi osaksi rahvasta."
Maaherran
Lagerborg
pyysi
tapahtuneiden väärinkäytösten ehkäisemiseksi prokuraattorilta
määräystä oikeudellisen tutkinnan aloittamiseksi. Hänen
pyyntöönsä suostuttiin ja prosessi lähti liikkeelle.
Tarkoituksena oli aluksi vain syyttää pappeja ja Roosia
ja
käyttää avoimesti talonpoikia todistajina, mutta nämä
tunnustivat avoimesti järjestäneensä ja osallistuneensa seuroihin
ja näin syytettyjen määrä nousi nousemistaan. Syytteet tosin
syytettiin tiukasti.
Johan
Daniel ja Elisabeth Roosin talo
Kalajoen Plassilla oli käräjien aikana enemmän kuin vain
syytettyjen majapaikka. Olavi Kares toteaa kirjassaan "Palava
kynttilä", että tervahovinmestari Roosin koti toimi koko
käräjien aikana heränneiden "päämajana"
Tervahovissa
asuttiin ja käytiin läpi käräjäpäivien tapahtumia ja pidettiin
jopa käräjien aikana seuroja. Nimismies Nils Sandman uskaltautui
kerran kieltämään alkamassa olevat seurat. Hän ilmoitti
päätöksensä kiivastuneelle isännälle ja poistui kiireesti.
Paavo Ruotsalainen ja
papit pohtivat tilannetta ja päätyivät siihen, että olisi
viisainta noudattaa käskyä. Lagus lähetettiin ilmoittamaan asiasta
itse tervahovissa jo veisaavalle kansalle.
Ilmeisen
järkyttynyt Roos
vaati
aluksi seurojen pitämistä. Hän oli huudahtanut "Ei mitenkään
– ei vaikka Siperiaan vievät, vainon aikana kansa tarvitsee
kehotusta…ja kun Paavokin on täällä." Laguksen
ollessa
jo ovella menossa Roos
huutaa
vielä kerran hänen peräänsä: "Vaan puhukin ensin Jumalan
sanaa."
Seuraväen poistuessa tervahovista Ruotsalainen,
papit ja Roos
tarkkailivat
heitä ikkunasta ja kiinnittivät huomiota heidän rauhallisuuteensa.
"Oli kuin he olisivat työnsä suoritettua ja tekonsa tehtyä..
niin kuin seurat olisivat pidetty ja rukouksella päätetty.",
he totesivat.
"Näettekö
tuota kansaa kuinka rauhallista", kysyi Malmberg.
"Siksi se kestää. Sillä se voittaa ja puolensa pitää,
meidän on siitä oppiminen", sanoi Lagus.
Syytettyjen
tullessa ulos viimeisestä istunnosta käräjätalosta lauantaina 31.
elokuuta 1839 oli pihalle kerääntynyt joitain heränneitä ja
paljon uteliaita. Syytetyt olivat vaiti. He tiesivät, että oikeus
asettaa heille tuomion. Joku heränneistä aloitti pihalla Lutherin
taisteluvirren "Meidän linnamm on Jumala taivaast`".
Virren päätyttyä Paavo
Ruotsalainen laskeutui
polvilleen ja aloitti rukouksen. Hän ylisti Jumalan armoa ja sitä,
että heidät oli katsottu arvolliseksi kärsimään pilkkaa ja
vainoa Jeesuksen nimen tähden. Oikeuden jäsenet seurasivat
hämmentyneenä koko suuren ihmisjoukon polvistumista ja yhtymistä
tähän rukoukseen. Se veti heidät varmasti mietteliäiksi.
Lagus
lausui myöhemmin tuosta tilanteesta profeetallisesti: " Tuon
virren kaiku on kuuluva läpi aikojen". Niin siinä kävi.
Kalajoen käräjät johtivat tavallaan vastakkaiseen tulokseen kun
mihin niillä pyrittiin. Tuomio koettiin kansan keskuudessa vääräksi.
Syytteessä olivat oikeastaan olleet loukatut kansalaiset
Tämän
jälkeen Malmberg
siirtyi
lyhyen Uusikaarlepyyn pestin jälkeen Lapuan pitäjänapulaiseksi.
Hän osti Lapualta 1848 Marielundin tilan. Siitä muodostui joksikin
aikaa herännäisyyden keskuspaikka, jossa pidettiin muun muassa
isoja hääseuroja. Hänen kuollessa 1858 herännäisyyden johtoon
tulivat maallikot kirkollisten johtajien sijaan.
Toimiessaan
pappina Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla Niilo
Kustaa Malmberg sai
elää aikana, jolloin hengellisellä kylvötyöllä oli otollinen
maaperä. Kirkollisessa elämässä vallitsi valistusajalta peräisin
oleva suuntaus, joka painotti uskonnossa hyvettä ja
järjenmukaisuutta. Pappiloitten elämä keskittyi seurusteluun
säätyläisten kanssa. Huvittelulla väkijuomien käyttöineen oli
seurustelussa huomattava sija. Papin tehtäväksi nähtiin ”kerätä
kaikki voimansa ihmiskunnan korkeimpien tarkoituksien, valistuksen ja
siveellisyyden hyväksi”.
Herännäisyyteen
liittyneet papit alkoivat erkaantua herätysliikkeestä 1850-luvun
alkupuolella. Hajaannukseen johtaneiden riitojen aikana Malmbergia
syytettiin
liiallisesta alkoholin käytöstä ja aviorikoksesta, jonka toisena
osapuolena olisi ollut hänen toinen puolisonsa. Väitteiden takana
oli ilmeisesti toinen herännäissaarnaaja Carl
Gustaf von Essen, jonka
kanssa Malmberg
oli
ajautunut riitoihin. Pappien erkaantumisen jälkeen
Malmberg säilytti
arvovaltansa vaikutusalueensa heränneen talonpoikaisväestön
keskuudessa.
Niilo
Kustaa Malmberg oli
naimisissa kahdesti: 1832–1851 Sofia
Amanda Karolina Bergrothin kanssa
ja 1853–1858 Helena
Jaakontytär Huhtalan kanssa.
1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun herännäisyyden johtaja,
Wilhelmi Malmivaara, on hänen poikansa jälkimmäisestä
avioliitosta.
Paavo Ruotsalainen ja Kalajoen käräjät
Paavo Ruotsalainen ja Kalajoen käräjät Taitelija Markku Hakolan maalaus
Paavo Ruotsalainen syntyi Tölvänniemessä kaskiviljelijöiden Anna o.s. Svahn ja Vilppu Ruotsalaisen vanhimpana poikana ja sai ensimmäisen raamattunsa kuusivuotiaana. Rippikouluikään mennessä hän oli lukenut sen jo kolmesti kannesta kanteen. Paavo Ruotsalainen ajautui vuonna 1796 Telppäs-niityllä alkunsa saaneen kansanherätyksen piiriin. Nuori Paavo Ruotsalainen kärsi synnintunnosta, mutta Juhana Lustigin johtama herätysliike ei pystynyt tarjoamaan kylähullunakinkin pidetylle Paavolle apua. Kuultuaan jyväskyläläisestä saarnaajasta, seppä Jaakko Högmanista, Ruotsalainen kulki 200 km jalan tapaamaan tätä. Tapaaminen loi perustan Paavo Ruotsalaisen hengelliselle elämälle. Muutokseen vaikuttivat Högmanin kuuluisat sanat Ruotsalaiselle: "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Kristuksen sisällinen tunto.".
Paavo Ruotsalaisesta tuli herännäisliikkeen johtohahmo Suomessa. Hän matkusteli ympäri Suomea tapaamassa liikkeen muita hahmoja, kuten pohjalaisia pastoreita Jonas Lagusta ja Niilo Kustaa Malmbergia. On arvioitu, että hän kaikkiaan kulki matkoillaan noin 40000 kilometriä – suuren osan siitä jalan. Liikkeen leviäminen huolestutti valtion viranomaisia ja kirkonmiehiä ja 1838–1839 Ruotsalainen joutuikin oikeuteen Kalajoen käräjillä, jossa hänet tuomittiin sakkoihin vuonna 1726 annetun konventikkeliplakaatin rikkomisesta. Tämä ei kuitenkaan estänyt liikettä leviämästä.
Ruotsalaisen uskonnolliset aktiviteetit tekivät hänen yksityiselämästään vaikean: Paavo Ruotsalaisen ensimmäinen vaimo Riitta Ollikainen (1777–1833) ei ymmärtänyt Ruotsalaisen toimintoja, ja hänen naapurinsa jopa murhasivat hänen vanhimman poikansa Juhanan vuonna 1830.
Paavo
Ruotsalaisen ja
Pohjanmaan nuorten pappien välille syntynyt liitto muutti 1830-luvun
alussa nopeasti tilannetta. Herätys ei ollut enää rahvaan
liikehdintää, vaan yhä useammat papit ja muutkin säätyläiset
olivat mukana. Vuoteen 1836 mennessä Pohjanmaalle oli muodostunut
kolme vahvaa herätyskeskusta.
Tärkein oli Malmbergin
ja Laguksen työalueilla
Nivalassa ja Ylivieskassa, jotka kuuluivat kappeleina Kalajoen
seurakuntaan. Helmikuussa 1838 kruununvouti ilmoitti Oulun läänin
maaherralle Kalajoen pitäjässä syntyneistä ”yleistä rauhaa ja
yleistä viihtymistä häiritsevistä seikoista” ja jätti
maaherran päätettäväksi jatkotoimista. Ilmiantaja oli Kalajoen
nimismies Niilo
Sandman. Pappien
asunnoista ja muualtakin oli löytynyt säästölaatikoita. Nimismies
kertoi satojen ihmisten kokoontuneen pitkin pitäjää veisaamaan
Siionin Virsiä ja lukemaan monenkaltaisia kirjoja. Kuuleman mukaan
kokoontuneet luulivat itseään uudestisyntyneiksi, laiminlöivät
velvollisuuksiaan ja halveksuivat lähimmäisiään.
Asiaan
liittyvä salakähmäisyys huolestutti läänin hallintoa, sillä
keräyksiin ei ollut lupaa. Rahat oli toimitettu Ruotsiin. Maaherra
Lagerborg
piti
tilannetta vakavana. Lääninhallitus raportoi
prokuraattorinvirastoon, joka käski asettamaan syytteeseen kokousten
järjestäjät ja niihin osallistuneet henkilöt.
Oikeusjutut oli
nostettu, ja ensi kerran käräjille kokoonnuttiin 6.-9. heinäkuuta
1838 Kalajoen Pihkalan taloon. Kantajana oli maaviskaali Erkki
Julius Berg ja
pappien takia tuomiokapitulin asiamiehenä kirkkoherra K.K.Elfving.
Tuomarina
istui hovioikeuden määräämänä K.F.Grönberg.
Haasteen
olivat saaneet papeista Malmberg,
Lagus, Hemming ja Laurin,
lisäksi tervahovin hoitaja Roos
vaimoineen
ja 22 talonpoikaa eri osista pitäjää.
Seuraaviin
käräjiin haastettiin myös Durchman
ja Paavo Ruotsalainen. Ne
määrättiin elokuun kuudenneksi päiväksi. Paavo
Ruotsalainen ei
tullut paikalle, mutta Durchman
ja
35 talonpoikaa tulivat entisten haastettujen lisäksi. Syyttäjän
puolella näytöt alkoivat huveta ja Kalajoen käräjät oli saamassa
yhä selvemmin poliittisen oikeudenkäynnin luonteen. Paavo
Ruotsalainen oli
pakoillut virkavaltaa. Käräjät eivät kiinnostaneet.
Vähitellen
käräjät alkoivat muistuttaa lähes farssia. Syyttäjä marssitti
todistajiaan esiin, heidän lausuntonsa osoittautuivat huhupuheiksi
ja ilmeni, että tänne oli tultu makselemaan henkilökohtaisia
kaunoja. Heränneet kokoontuivat käräjien aikana jatkuvasti
seuroihin veisaamaan Siionin Virsiä, lukemaan ja kuuntelemaan Paavon
ja pappien sananselitystä. Yhä enemmän uteliaita virtasi paikalle
ja herätys tavoitti uusia ihmisiä.
Alkoi
näyttä siltä, että ensimmäisten ilmiantojen tekijät, Kalajoen
nimismiehet, olivat ryhtyneet hankkeeseen omien etujensa takia.
Herätystä seurannut rikollisuuden ja juopottelun väheneminen oli
sotkenut heidän viinakauppansa.
Huhtikuun 9. päivänä
alkaneeseen istuntoon syyttäjä oli saanut uusia todistajia,
säätyläisiä. Kesäkuussa alkaneisiin seuraaviin käräjiin Berg
oli haastanut lisää todistajia. Paavo
Ruotsalainen ja
pastori Laurin
eivät
olleet paikalla, joten tuomiota ei voitu julistaa. Tutkimusta
jatkettiin elokuun 27. päivänä. Talonpoikien puolustuskirjelmässä
torjuttiin kaikki syytökset. Viimeinen istunto päättyi lauantaina
31. elokuuta 1839 ja oikeus julisti tuomionsa seuraavana maanantaina.
Paljon
heränneitä ja muita uteliaita oli kerääntynyt käräjätalon
pihalle. Koko päivän oli satanut vettä, mutta iltaa kohti taivas
selkeni. Syytetyt astuivat ulos käräjätalosta mitään puhumatta
tietäen, että oikeus tulisi julistamaan langettavan tuomion. Joku
heränneistä aloitti pihalla Lutherin taisteluvirren Miedän
linnamm`on Jumala taivaast`. Virren päätyttyä Paavo
Ruotsalainen laskeutui
polvilleen ja aloitti rukouksen, jossa hän ylisti Jumalan armoa,
että hän oli katsonut heidät arvollisiksi kärsimään pilkkaa ja
vainoa Jeesuksen nimen tähden. Kun oikeuden virkailijat katsoivat
ulos ikkunasta, he näkivät koko suuren ihmisjoukon polvistuneena ja
yhtyneenä tähän rukoukseen.
Kalajoen
kihlakunnanoikeus antoi päätöksensä, jossa se tuomitsi 80
syytetystä 62 erisuuruisiin sakkoihin. Niiden kokonaissumma oli 3552
ruplaa ja 20 kopeekkaa. Pappien tuomiot jätettiin tuomiokapitulin
harkintaa, Laurinia
sakotettiin
epäkunnioittavasta kielenkäytöstä syyttäjää kohtaan 20
hopeataalarilla, Tervahovin hoitaja Roos,
lukkari Salmenius,
leskirouva Haggren,
itsellismies Kourijärvi ja 28 talonpoikaa saivat 200 hopeataalarin
sakon laittomien hartauskokousten järjestämisestä tai niiden
sallimisesta tiloissaan. Sapatin rikkomisesta ja osallistumisesta
laittomiin kokouksiin saivat lisäsakkoja maallikkosaarnaajina
toimineet Pekka
Kiuru, Paavo Ruotsalainen ja Matti Kalmare. Paavo Ruotsalaisen sakot
kohosivat näin 210 taalariin eli 100 hopearuplaan 80 kopeekkaan.
Nimismiehiä loukkaavasta kirjelmästä tuli lisäsakkoja niin, että
Paavon sakot olivat yhteensä 110 hopearuplaa 40 kopeekkaa. Varojen
puutteessa sakot saattoi korvata 18 päivän vesileipävankeudella.
Sakkojen suuruutta kuvaa se, että perunkirjoituksissa ilmoitetun
maatilan arvo oli tuohon aikaan alle 50 ruplaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti