Niku
Eerikinpoika Tynkä tappoi Kalajoen kolmannen kirkkoherran Mikael
Eerikinpoika Tavastiuksen Kalajoen jäällä Tyngän suvannossa
vuonna1555. Taitelija Rositsa Tancheva on maalannut aiheesta taulun,
jonka koko on 50x70 cm
Raution nykyinen asutus levisi paikkakunnalle merenranta-alueelta 1500-luvun alussa. Raution ensimmäinen tunnettu asukas oli Olli Erkinpoika Rautio, seppä ja raudan tekijä. Tästä raudantekijästä eli rautiosta sai seurakuntakin nimen RAUTIO.
Vuonna 1525 Kalajoesta muodostettiin Salon kappeliseurakunta. Kalajoen Tyngän kylälle rakennettiin kappelikirkko. Himanka taas kuului aluksi Pietarsaaren hallintopitäjään, 1490-luvulta lähtien Kokkolan hallintopitäjään. Kalajoen emäpitäjä perustettiin vuonna 1540. Kalajoesta muodostettiin oma hallinto alue, johon kuuluivat Alavieska, Ylivieska, Sievi, Reisjärvi, Nivala ja Haapajärvi. Muodostettiin myös Lohtajan hallintopitäjä, johon kuului Himanka. Himanka kuului aluksi Lohtajan seurakuntaan, mutta itsenäistyi Lohtajan kappeliseurakunnaksi 1700-luvun alussa.
Kalajoen kirkkoherrat
Kalajoen
ensimmäisestä kirkkoherrasta löytyy tietoja v. 1543
talvikäräjiltä, jolloin Simo-nimistä kirkkoherraa sakotettiin
siitä, että kirkkoherra oli lyönyt kahta seurakuntalaistaan,
etelänkyläläistä Lauri Heikinpoika Ojalaa ja tynkäläistä Niku
Heikinpoika Tynkää.
Niku
Heikinpojasta tuli myöhemmin Lassilan isäntä. Vammat olivat vain
mustelmia, joten kirkkoherra lienee käyttänyt vain nyrkkejään.
Tappelun syytä ei saatu selville. Pappien koulutus ei tuohon aikaan
täyttänyt tarkoitustaan, eivätkä parhaat miehet tuohon aikaan
hakeutuneet Kalajoen tapaiseen pienehköön seurakuntaan.
Kalajoen
toinen kirkkoherra Pietari v.1544-48 ei liene olut kovin suosittu,
sillä etelänkyläläinen Pekka Heikinpoika Laurila tuomittiin v.
1544 sakkoihin Pietarin hevosen vahingoittamisesta.
Seuraava
kirkkoherra oli Mikael Eerikinpoika Tavastius. Hän oli Kalajoen
kirkkoherrana vuosina 1551-55. Hän oli Simoakin pahempi riitapukari,
joka tuomittiin vuoden 1551 syyskäräjillä 6 markan sakkoon
lihashaavan lyömisestä alavieskalaisen Niku Nikunpoika Vuotilaan.
Riitojen syynä lienee ollut papinmaksut. Herra Mikael lienee
vaatinut saataviaan kovin jyrkästi ja saanut tällä tavoin suuren
osan seurakuntalaisista vihamiehekseen. Vuonna 1555 tynkäläinen
Niku Eerikinpoika Tynkä löi herra Mikaelin kuoliaaksi ja joutui
siitä maksamaan mainitun vuoden käräjillä 13 mk ja 8 äyrikäistä
sakkoa. On hyvin mahdollista, että herra Mikaelin vaatiessa keväällä
1555 hyljeveroaan syntyi ensin sanasota ja sitten lopulta
tappelunnujakka, joka päätyi siihen, että monta kertaa tappelusta
sakotettu Niku Eerikinpoika Tynkä tarttui hyljekeihääseen ja pisti
kirkkoherran kuoliaaksi. Tuomio oli kuitenkin pieni, sillä Tyngällä
oli tuohon aikaan viisi suurta taloa ja Niku Eerikinpoika Tyngän
sukulaiset olivat vaikutusvaltaisia henkilöitä.
Koira-Kreuksista
kirkkoherra
Mikaelin
surmaamisen jälkeen Kalajoelle ei ollut papiksi halukkaita.
Väkivahva Turun koulun teini Gregorius Henrikinpoika suostui
ottamaan tehtävän vastaan. Gregorius Keiraskius tunsi olonsa
Kalajoella turvattomaksi. Hän piti aina pitäjällä liikkuessaan
mukanaan neljää renkiä ja kolmea suurta, vihaista koiraa sekä
käsirautoja. Jos hän huomasi jotakin epäilyttävää, niin hän
usutti koirat seurakuntalaisten kimppuun. Kalajokiset rupesivatkin
nimittämään pappiaan ”Koira-Kreukseksi”. Gregorius toimi
samalla Kalajoen nimismiehenä. Gregorius tuomittiin vuoden 1568
käräjillä. Kirkkoherra oli tehnyt aviorikoksen Ursula nimisen
piikansa kanssa, josta häntä uhkasi kuolemantuomio. Jostain syystä
talonpojat ryhtyivät puolustamaan Gregoriusta käräjillä vedoten
Gregoriuksen vaimon sairauteen ja siihen, ettei tämä pystynyt
hoitamaan vaimon velvollisuuksia. Näiden asianhaarojen vallitessa
käräjäoikeus armahti kirkkoherran ja tuomitsi hänet vain 150
markan sakkoon, josta tämä maksoi 75 markkaa tuomarille. Herra
Gregoriuksen pahin vihamies näyttää kuitenkin olleen Etelänkylän
Saaren isäntä, seppä ja maakauppias Martti Ollinpoika Rautia.
Vuoden 1572 käräjillä hänet tuomittiin kuolemaan
epäkristillisestä käyttäytymisestä kirkkoherraa kohtaan. Rautia
kuitenkin armahdettiin ja tuomittiin vain 100 markan sakkoon. Vuoden
1573 käräjillä Rautia tuomittiin 3 markan sakkoon kirkkoherran
niityn vahingoittamisesta. Kirkkoherran kosto oli paljon
vaarallisempi. Vuoden 1574 talvikäräjillä hän syytti Martti
Rautiaa siitä, että tämä oli noitavainoin nostanut karhun, joka
oli tappanut kirkkoherran lehmiä ja hevosia.
Ljungo
Tuomaanpoika
Kahdesta
seuraavasta kirkkoherrasta Dionysius Henrikinpoika Tavastiuksesta ja
Sigfried Balkista on vähän tietoja. Ljungo Tuomaanpoika toimi
Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1592-1610. Hän oli arvovaltainen,
tunnettu mies sekä Pohjanmaan papiston että talonpoikien
keskuudessa. Vuonna 1597 hän oli Pohjanmaan papiston edustajana
Arbogan valtiopäivillä Ruotsissa. Ljungo Tuomaanpoika käänsi
suomenkielelle Ruotsin maalain ja kaupunkilain.
Seuraava
kirkkoherra oli Pietari Mikonpoika Arctophilacius 1610-47. Hän oli
syntyisin Kalajoen naapuripitäjästä Lohtajalta. Hänen puolisonsa
oli Magdaleena Östenintytär Sursill, jota kautta hän oli monen
pohjalaisen papin sukulainen, koska useita Sursillin tyttäriä oli
naitu Pohjanmaan pappiloihin. Papin tehtävien ohella hän hoiti
laajaa ja menestyksellistä liiketoimintaa; osti ja myi sen ajan
tavan mukaan ja sai tuosta liikanimen Terva-Pieti. Pietari Mikonpoika
kuoli kesällä 1647 ja hänet haudattiin Kalajoen kirkon lattian
alle. Hänestä polveutuvat tunnetut Calamnius ja
Kalling-suvut.
Seuraava
kirkkoherra oli Martti Mikonpoika Peitzius, mutta Turun
tuomiokapituli muisti Peitziuksen vanhan rikkomuksen ja virkanimitys
kumottiin. Peitzius oli maannut ennen sotaan lähtöään erän tytön
ja saanut siitä sakon. Niinpä vuonna 1648 Kalajoen kirkkoherraksi
nimitettiin Joosef Martinpoika Mathesius (1648-84). Hän oli lahjakas
ja oppinut mies. Hänet valittiin vuonna 1655 valtiopäivämieheksi
ja vuonna 1657 Torniossa pidetyillä maakuntapäivillä puhemieheksi.
Hänen poikansa Joosef Joosefinpoika Mathesius oli seuraava Kalajoen
pappi, mutta hän kuoli jo neljän vuoden kuluttua.
Kalajoen kirkot
Kalajoen
toinen kirkko oli pappisluettelon mukaan Pohjankylän ylipäässä,
lähellä Mantilan taloa. Kirkko lienee rakennettu 1550-luvun
keskivaiheilla. Erään tiedon mukaan kirkko sijaitsi tuolla paikalla
vuosina 1556-1597. Kalajoen ensimmäiset kirkot olivat pieniä ja
vaatimattomia. Toisen kirkon oletetulle paikalle Luutaojan varteen on
pystytetty muistomerkki 11.9.1961.
Kirkko ei ollut kauan
Mantilankaan luona. Vanha kirkko siirrettiin tai luultavammin uusi
kirkko rakennettiin Pohjankylän alapäähän Kirkko-ojan ja
Tapuliojan välille nykyisen terveyskeskuksen kohdalle jokitörmälle.
Kirkko rakennettiin Ljungo
Tuomaanpojan ollessa
Kalajoen kirkkoherrana lähelle pappilaa, tervatoria, maantietä ja
satamaa. Kalajoen kolmannen kirkon paikka osoittautui kuitenkin ennen
pitkää kelvottomaksi. Tämä johtui siitä, että joki syövytti
kirkon kohdalla savista rantatörmää, jossa oli kirkko ja
hautausmaa, joka alinomaa vyöryi veteen. Ei auttanut muu kuin
rakentaa vuonna 1636 kirkko Etelänkylään sille hiekkakummulle,
jolla Kalajoen nykyinen kirkko seisoo.
Ensimmäiset varmat tiedot Kalajoen asutuksesta ovat vuodesta 1547 lähtien säilyneissä kymmenysluetteloissa. Silloin Pohjankylässä oli 16 taloa, joista useimmat sijaitsivat tiiviisti jokirannassa. Pohjankylän talot muodostivat tuolloin pitäjän tiheimmän asutuskeskittymän.Vuoteen 1607 mennessä taloluku oli kasvanut vain kolmella. Isojakotoimitukset aloitettiin Kalajoella 1760-luvulla. Metsien, peltojen ja niittyjen isojakotoimitukset saatiin päätökseen 1800-luvun alkuun mennessä. Vuoteen 1860 mennessä tilaluku oli noussut 44:ään. Viisi vuotta myöhemmin tiloja oli 170 ja asukkaita 931.
Kauppapaikkoja ja pienteollisuutta
Kalajoki ja Himanka kasvoivat hitaasti 1600-luvulla, jolloin väkiluvun kehitykseen vaikuttivat erityisesti katovuodet ja sota-ajat. Isoviha myös rajoitti Kalajoen ja Himangan asutuskehitystä. Isonvihan jälkeen asukasmäärä alkoi nousta ja 1700-luvun lopulla asutus alkoi voimakkaasti kasvaa. Kalajoen ja Himangan suuseutujen hyvä liikenteellinen asema johti siihen, että Kokkolan porvarit alkoivat pitää markkinoita näillä alueilla. Kalajoella Plassin markkinapaikka nousi alueelle tärkeäksi kauppapaikaksi. Himangalla taas vanha Raumankari muodostui alueen tärkeäksi kauppapaikaksi.
Vanha Pohjanmaan rantatie kulki Kalajoen alajuoksulla jokivartta Etelän- ja Pohjankylien läpi aina Plassille saakka, josta se jatkui Raaheen. Rantatien varrelle sijoittuneiden kylien tavoin Pohjankylä kärsi sodissa. Pikkuvihan jälkeen 1744 huonokuntoinen puusilta rakennettiin uudelleen. Suomen sodassa korkeaksi ja kauniiksi mainittu silta poltettiin. Uuden sillan rakennustyöt aloitettiin heti sodan päätyttyä 1809. 1870-luvulla siltaa korjattiin useaan kertaan ja 1880-luvulla silta rakennettiin kokonaan uudelleen . Sillalla on ollut liikenteellisen merkityksen lisäksi sosiaalinen merkitys. Sillalla vietettiin aikaa ja sieltä saattoi ihailla jokimaisemaa. 1900-luvun alussa siltaa korjattiin ja sen käsipuissa olevat penkit poistettiin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti