Aukusti Isokääntä oli maanviljelijä Antti Isokäännän, Ahon vaarin poika Käännänkylästä.
Aukkon isä oli syvästi uskonnollinen, eikä
hän pitänyt poikansa kujeilevasta oleilusta toisten nuorten
keskuudessa. Aukko oli ollut hyvin vilkas, ”villi” nuoruudessaan
ja hänellä oli ollut ongelmia mukautua isänsä vaatimaan
säntilliseen elämäntapaan. Rippikoulussakin tuli papin kanssa
erimielisyyttä kortinpeluusta.
Aukustin kaksi veljeä Antti
ja Mikko, muuttivat Alavieskaan. Kolmannesta pojasta, Aukusti
Isokäännästä tuli suorastaan maankuulu
Piekkon Aukko,
s. 6.1.1846 - k. 5.11.1928. Aukko oli viettänyt Piekkossa noin 15
kesää ja lopulta hän muutti sinne kokonaan asumaan. Hän siirtyi
vapaaseen ja luonnonläheiseen elämäntapaansa. Hän oli merkillinen
erakko, joka hankki elantonsa metsästämällä ja kalastamalla.
Kotoperintönä Aukko sai niin sanotun ”vihreän peukalon”.
Antti-isä oli erinomainen puutarhuri. Raahen kaupungin puistokin on
hänen istuttamansa.
Innokas
metsämies
Aukusti
metsästeli lähiympäristön metsissä varsinkin Kauvasten
tienoilla. Hän samoili myös pitkiä aikoja Torniojokivarressa,
Lapin suurissa metsissä. Aukko saalisti satoja kettuja, myös
kymmeniä hirviä ja laskemattoman määrän metsälintuja.
Aukko
oli mies, joka luonnonlapsena tunsi
luonnonsalaisuudet.
Hän luki luonnonmerkkejä kuin avointa kirjaa sekä maalla että
merellä. Maakuntaa kiertää vieläkin juttuja hänen
pyyntitavoistaan ja ampumatarkkuudestaan. Kun Aukolta oli kysytty
haulikon tarkkuutta niin tämä oli vastannut:
-
Tahtoo mennä teeri vielä kahdeksankymmenen askeleen päästä
liikaa pehemiäksi.
Kerran
hän oli ampunut etelään matkaavaa hanhiparvea. Kun tiedusteltiin
osumia, hän vastasi:
-
Neljätoista tuli heti jalkamiehiksi.
Metsästyksessä
Aukko käytti aseiden lisäksi ansoja ja myrkkyjä. Syksyisillä
metsästysmatkoillaan Aukko kävi Käännänpuhdossa. Useimmiten hän
yöpyi Isokäännässä, jossa hänen tätinsä Johanna oli emäntänä.
Kovalla laverilla nukkumaan tottunut Aukko ei suostunut menemään
sänkyyn vaan nukkui tuvan laverilla.
Erikoiset
jutut
Aukkon
elämäntapa ja tarinat kiinnostavat ihmisiä ja Piekkossa kävikin
runsaasti vieraita. Aukko otti vieraat vastaan, mutta ei sallinut
heidän puuttuvan omiin tottumuksiinsa. Joku oli kerran tiskannut
Aukkon ruokailuvälineet, mutta hän ei kiitellyt sellaisesta avusta
vaan oli valitellut, että kahvikin oli sen jälkeen maistunut
viikon posliinilta.
Muuan vieras oli huomannut Aukkon valmistavan ruokaa lihasta, joka
oli ollut epäilyttävän näköistä, olipa siinä matojakin
vilahdellut. Aukko ei ollut huolestunut toisen varoituksista, vaan
oli tokaissut: ”Mikä
lihasta tullut on, se lihaa on”.
Piekkon
Aukko oli viimeinen luontaistaloutta elänyt kalajokinen.
Aukkon
maine metsämiehenä ei tehnyt häntä kuuluisaksi. Hän oli
poikkeuksellinen persoona. Hän oli älykäs ja hänellä oli
leikilliset puheet. Monille esineille, asioille ja metsäneläville
hän antoi omat sattuvat nimityksensä. Metsoa hän nimitti
kangaskukoksi ja teertä nuinupanuksi jne. Aukkolla oli aina koira
kaverinaan. Koiran nimi oli Nätti. Kun Nätti kuoli niin toinen
Nätti tuli tilalle. Aukkolla oli kesät talvet päällä
sarkatakki.
Aukkon
välityksellä maakunta sai edelleen tänä päivänäkin
viljelyksessä olevan
perunanlajikkeen: Piekkon muikkun.
Muikulaperunan
Aukko oli saanut erään version mukaan saksalaisesta laivasta ja hän
viljeli sitä omilla lannoitustavoillaan mökkinsä nurkalla, josta
peruna sitten levisi ympäristökyliin. Juurikasvit, kaalet ja jopa
tomaatit kasvoivat Aukkon kivikkoisissa pelloissa. Napesastioiden
sisältö antoi kasvulle vauhtia. Napes oli eteisessä ollut astia
johon myös vieraat kusivat ja tällä napeksen sisällöllä
lannoitettiin Aukkon kasvi- ja perunamaat
Koko elämänsä
ajan Aukkolla
oli erinomainen terveys.
Hän tarvitsi lääkäriä ja sairaalaa vasta kuolintautiin.
Sairaalassa tahdottiin ajaa hänen pitkä ja takkuinen partansa.
Aukko torjui jyrkästi sellaiset esitykset virkkaamalla:
-
Ei! En minä mene terävällä veihtellä Jumalan käsialoja
pilaamaan.
Kotiseutupäivän
aihe
Piekkon
Aukkon muistoa säilytetään ja vaalitaan. Siitä on osoituksena
Kalajoen metsämiesten yhteisvoimin hankkima patsas, mikä
paljastettiin kotiseutupäivän yhteydessä vuonna 1978 jolloin
Piekkon Aukko oli Kalajoen kotiseutupäivien aihe. Tuolloin tuli
kuluneeksi 50 vuotta Aukkon kuolemasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti