Suomessa
on erittäin hyvä perustuslaki.
Suomi
on sitoutunut noudattamaan Euroopan ihmisoikeussopimusta
ja
YK:n ihmisoikeusjulistusta
Meillä
ei kuitenkaan ole perustuslakituomioistuinta kuten muissa maissa on
Siksi
Suomessa kansalaiset eivät saa oikeutta
Jatketun
24 vuoden oikeusmurhan ja kidutuksen kohteena yrittäjä Erkki Aho
Pyydän
poliittista turvapaikkaa Bulgarian valtiolta
Suomessa
toimii oikeus-ja poliisimafia poliittisten puolueiden suojeluksessa.
Suomi
leikkii olevansa oikeusvaltio:
Valtioneuvoston
jäsenet eivät ole virkamiesasemassa eivätkä virkavastuussa
päätöksistään ja muista toimenpiteistään ministerin
tehtävässä. Ministerin oikeudellinen vastuu rajoittuu vain
perustuslaissa
lueteltuihin
ns. ministeririkoksiin (PeL 116 §), ja eduskunnan päätettyä
syytteen nostamisesta asia käsitellään valtakunnanoikeudessa
valtakunnansyyttäjän
toimiessa
syyttäjänä. Ministerin ja koko valtioneuvoston poliittinen vastuu
toteuttaa parlamentarismia:
valtioneuvoston ja sen yksittäisen jäsenen tulee nauttia eduskunnan
luottamusta (PeL 3 §). Jos ministeri tai koko valtioneuvosto
menettää eduskunnan so. enemmistön, luottamuksen, syntyy
ministeriä tai koko hallitusta koskeva erovelvollisuus.
Valtioneuvoston puolesta eronpyynnön esittää pääministeri
tasavallan
presidentille.
Valtioneuvoston tai yksittäisen ministerin on, saatuaan eduskunnalta
epäluottamuslauseen, pyydettävä eroa, ja tasavallan presidentin on
vapautettava hänet valtioneuvoston jäsenyydestä. Vaikka
eronpyyntöä ei esittäisi, tasavallan presidentin on myönnettävä
ero valtioneuvostolle tai ministerille.
Oikeudellinen
ministerivastuu tarkoittaa valtioneuvoston jäsenten ja ylimpien
laillisuusvalvojien vastuuta virkatointensa lainmukaisuudesta.
Valtakunnan- oikeus käsittelee ministereiden, ylimpien
laillisuusvalvojien, korkeimpien tuomareiden ja tasavallan
presidentin oikeudellisen vastuun alaiset syytteet.
Ministerisyyteasian voi panna vireille perustuslakivaliokunnassa joko
kymmenen kansanedustajaa, oikeusasiamies tai oikeuskansleri tai
eduskunnan valiokunta. Ministerisyytteen nostamista koskevan asian
käsittelee perustuslakivaliokunta ja syytteen nostamisesta päättää
eduskunnan täysistunto. Mikäli syyte nostetaan, lopullinen asian
käsittely tapahtuu valtakunnanoikeudessa.
Suomessa
valtakunnanoikeus on kokoontunut historian aikana neljä kertaa.
Kaikissa tapauksissa on syytettynä ollut valtioneuvoston jäsen.
Tapaukset ovat ministeri Niukkanen vuonna 1933, Salaputki Oy 1953,
Kätilöopisto 1961 ja ministeri Juhantalo 1993. Valtakunnanoikeuden
tuomio ei vaikuttanut tuomittujen poliittiseen uraan negatiivisella
tavalla.
Entistä
pääministeriä Matti Vanhasta vastaan ei nostettu syytettä
helmikuussa 2011. Tapaus koski valtioneuvoston päätöksentekoa,
johon Vanhanen osallistui esteellisenä myöntäessään avustusta
Nuorisosäätiölle RAY:n varoja jaettaessa.
Suomen
valtiosääntö on vahvistettu perustuslaissa. Siinä säädetään
valtion rakenteiden ja yksilön oikeusaseman perusteista.
Perustuslaki
sisältää säännöksiä valtiojärjestyksen perusteista, yksilön
perusoikeuksista, ylimpien valtioelinten asettamisesta ja valinnasta
sekä niiden tehtävistä, toiminnasta ja toimivallasta, poliittisen
ja oikeudellisen vastuun toteuttamisesta, lainsäädäntövallan,
toimeenpanovallan ja tuomiovallan jaosta, oikeussääntöjen
asettamisesta ja niiden keskinäisistä suhteista, valtiontaloudesta,
ulkopoliittisesta päätöksenteosta, hallinnon järjestämisestä ja
maanpuolustuksesta.
Perustuslain
tarkoituksena on muodostaa vakaa valtiosääntöinen perusta
poliittisen järjestelmän toiminnalle ja kehys muulle
oikeusjärjestykselle. Perustuslain tällaisen luonteen vuoksi se on
muihin lakeihin verrattuna pysyvämpi. Sen muuttaminen on
perustuslaissa itsessään säädetty tavallisen lain muuttamista
vaikeammaksi.
Perustuslailla
asetetaan niin sisällölliset kuin sääntelytasoa koskevat puitteet
muulle lainsäädännölle. Esimerkiksi perustuslain moniin
säännöksiin sisältyvillä lakiviittauksilla asioita on pidätetty
lain alaan eli lailla säänneltäviksi. Lisäksi lakiviittaus voi
sisältää lainsäätäjän toimivallan rajoituksen taikka
lainsäätäjälle osoitetun valtuutuksen tai toimeksiannon antaa
säännöksiä jostakin asiasta.
Lainvalmistelun
lähtökohtana on, että lakiehdotukset valmistellaan perustuslain
mukaisiksi.
Perustuslain
1 luku sisältää säännökset Suomen valtiojärjestyksen
perusteista ja valtiosäännön kaikkein keskeisimmistä
perusperiaatteista.
Perustuslaissa
on vahvistettu tasavalta Suomen valtiomuodoksi ja ilmaistu Suomen
valtion olevan täysivaltainen niin alueensa rajojen sisäpuolella
kuin ulkoisissa suhteissaan. Suvereenina valtiona Suomi osallistuu
kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien
turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi. Perustuslaissa on
siten vahvistettu myös Suomen myönteinen suhtautuminen
kansainväliseen yhteistyöhön. Suomi on Euroopan unionin jäsen.
Perustuslaissa
on vahvistettu Suomen valtiosäännön arvoperusta. Valtiosääntö
turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapaudet ja oikeudet
sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa. Ihmisarvon
loukkaamattomuuden vaatimuksella on ilmaistu perustavanlaatuisten
oikeuksien yleisinhimillinen perusta ja viitattu kaikkien
ihmisyksilöiden periaatteelliseen yhdenvertaisuuteen. Maininnalla
yksilön oikeuksien ja vapauden turvaamisesta korostetaan
perusoikeuksien keskeistä asemaa Suomen valtiosäännössä ja
viitataan yksilön itsemääräämisoikeuden perustavanlaatuiseen
lähtökohtaan monien muiden oikeuksien käytön perustana. Jokainen
yksilö on lähtökohtaisesti vapaa määräämään itsestään ja
toimistaan. Oikeudenmukaisuuden vaatimuksella viitataan
yhdenvertaisuuteen sekä taloudellisiin, sosiaalisiin ja
sivistyksellisiin oikeuksiin.
Perustuslaissa
on ilmaistu kansansuvereenisuus valtiollisen vallan alkuperää ja
viimekätistä haltijaa koskevaksi periaatteeksi sekä vahvistettu
Suomen valtiojärjestyksen rakentuvan olennaisesti edustuksellisen
demokratian varaan. Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota
edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Perustuslaissa on näin
vahvistettu myös eduskunnan asema ylimpänä valtioelimenä.
Eduskunnalle perustuslaissa säädettynä tehtävänä on edustaa
valtiovallan haltijana olevaa suvereenia kansaa. Eduskunnan rinnalla
ei siten voi olla muita, sen kanssa kilpailevia valtioelimiä.
Yksilön
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksilla on kansanvaltaisen
valtiosäännön kannalta keskeinen merkitys. Kansanvaltaan sisältyy
yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja
elinympäristönsä kehittämiseen
Perustuslaissa
säädetään myös oikeusvaltioperiaatteesta ja sen kahdesta
olennaisesta ainesosasta. Julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin, ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin
lakia.
Valtiollisten
tehtävien jaon sääntelyssä lähtökohtana on perinteinen vallan
kolmijako lainsäädäntö-, hallitus- ja tuomiovaltaan.
Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, joka päättää myös
valtiontaloudesta. Hallitusvaltaa käyttävät tasavallan presidentti
sekä valtioneuvosto, jonka jäsenten tulee nauttia eduskunnan
luottamusta. Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet,
ylimpinä tuomioistuimina korkein oikeus ja korkein
hallinto-oikeus.Parlamentarismin periaate samoin kuin tuomioistuinten
riippumattomuus on näin ilmaistu jo valtiojärjestyksen perusteita
koskevassa perustuslain 1 luvussa.
Valtiojärjestyksen
perusteisiin kuuluvat vielä perustuslain säännökset valtion
alueen jakamattomuudesta ja kiellosta muuttaa valtakunnan alueen
rajoja ilman eduskunnan suostumusta sekä säännökset Suomen
kansalaisuuden saamisen ja menettämisen perusteista.
Eduskunnan
päätöksen mukaisesti säädetään:
Lain
soveltamisala
Valtioneuvoston
jäsenen ja ylimpien laillisuusvalvojien virkatointen tutkiminen
Tämän
lain 2 lukua sovelletaan tutkittaessa valtioneuvoston jäsenen,
valtioneuvoston oikeuskanslerin, apulaisoikeuskanslerin ja tämän
sijaisen sekä eduskunnan oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiehen
virkatointen lainmukaisuutta (ministerivastuuasia).
Valtakunnanoikeuden
tuomiovaltaan kuuluvat syyteasiat
Tämän
lain 3―5 lukua sovelletaan valtakunnanoikeuden käsitellessä
ministerivastuuasiassa nostettua syytettä sekä syytettä, joka on
nostettu korkeimman oikeuden tai korkeimman hallinto-oikeuden jäsentä
vastaan lainvastaisesta menettelystä virkatoimessa, samoin kuin
perustuslain 113 §:ssä tarkoitettua syytettä.
Jos
Suomea sitovan kansainvälisen velvoitteen mukaan syyte velvoitteessa
tarkoitettua henkilöä vastaan on käsiteltävä
valtakunnanoikeudessa ja kansainvälisestä velvoitteesta ei muuta
johdu, sovelletaan 3―5 luvun säännöksiä.
Ministerivastuuasian
käsittely eduskunnassa
Tutkinnan
kohteen kuuleminen
Perustuslakivaliokunnan
on välittömästi ministerivastuuasian tultua vireille varattava
tutkinnan kohteena olevalle tilaisuus antaa lausunto
perustuslakivaliokunnalle tehdystä ilmoituksesta, muistutuksesta tai
tutkintapyynnöstä.
Ennen
kuin perustuslakivaliokunta esittää perustuslain 114 §:ssä
tarkoitetun kannanoton, sen tulee varata tutkinnan kohteena olevalle
tilaisuus antaa vastine asiassa kertyneestä aineistosta.
Perustuslakivaliokunta
voi määrätä tutkinnan kohteena olevan saapumaan valiokuntaan
henkilökohtaisesti kuultavaksi.
Esitutkinta
Perustuslakivaliokunta
voi ministerivastuuasiaa käsitellessään pyytää
valtakunnansyyttäjää ryhtymään toimenpiteisiin esitutkinnan
toimittamiseksi.
Äänestys
perustuslakivaliokunnassa
Jos
perustuslakivaliokunta äänestää kannanotostaan ja äänet menevät
tasan, valiokunnan päätökseksi tulee lievempi kanta.
Valtakunnanoikeuden
kokoonpano
Valtakunnanoikeuden
jäsenyys
Eduskunta
valitsee valtakunnanoikeuteen viisi jäsentä ja heille jokaiselle
henkilökohtaisen varajäsenen neljän vuoden toimikaudeksi siten
kuin siitä erikseen säädetään. Valtakunnanoikeuden jäsenyys ja
varajäsenyys päättyvät, kun jäsen tai varajäsen täyttää 67
vuotta. Jos jäsenyys valtakunnanoikeudessa eroamisiän saavuttamisen
vuoksi tai muusta syystä päättyy kesken toimikauden, eduskunta
valitsee jäljellä olevaksi toimikaudeksi uuden jäsenen ja hänelle
henkilökohtaisen varajäsenen.
Jos
päätös syytteen nostamisesta on tehty ennen kuin eduskunnan
valitsemien jäsenten toimikausi päättyy, he osallistuvat asian
käsittelyyn valtakunnanoikeudessa tuomion antamiseen asti.
Valtakunnanoikeuteen
virkansa puolesta kuuluvista tuomareista säädetään perustuslain
101 §:n 2 momentissa.
Puheenjohtajuus
ja jäsenten sijaantulojärjestys
Valtakunnanoikeuden
puheenjohtajana toimii korkeimman oikeuden presidentti ja
varapuheenjohtajana korkeimman hallinto-oikeuden presidentti.
Molempien ollessa estyneitä puheenjohtajana toimii virkaiältään
vanhin hovioikeuden presidenteistä.
Jos
korkeimman oikeuden tai korkeimman hallinto-oikeuden presidentti on
estynyt ottamasta osaa asian käsittelyyn, hänen sijaansa jäseneksi
tulee saman tuomioistuimen virkaiältään vanhin jäsen.
Hovioikeuden presidentin ollessa estynyt hänen sijaansa tulee
virkaiältään vanhin niistä hovioikeuden presidenteistä, jotka
eivät ole valtakunnanoikeuden jäseniä. Eduskunnan valitseman
jäsenen sijaan tulee hänen varajäsenensä.
Tuomionvoipaisuus
Valtakunnanoikeus
on tuomionvoipa kahdeksanjäsenisenä. Käsittelyyn osallistuvista
jäsenistä vähintään neljän tulee olla eduskunnan valitsemia ja
neljän kuulua valtakunnanoikeuteen virkansa perusteella.
Oikeudenkäynti
valtakunnanoikeudessa
Valtakunnanoikeuden
kokoontuminen
Puheenjohtajan
tulee kutsua valtakunnanoikeus koolle, kun päätös syytteen
nostamisesta valtakunnanoikeudessa on saapunut hänelle.
Syyttäjä
Syytettä
valtakunnanoikeudessa ajaa valtakunnansyyttäjä. Oikeuskansleri tai
oikeusasiamies voi kuitenkin itse ajaa syytettä korkeimman oikeuden
tai korkeimman hallinto-oikeuden jäsentä vastaan.
Oikeudenkäynti
Jollei
jäljempänä toisin säädetä, asian käsittelystä
valtakunnanoikeudessa on soveltuvin osin voimassa, mitä
oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain (689/1997) ja
oikeudenkäymiskaaren mukaan noudatetaan virallisen syyttäjän
ajamassa rikosasiassa.
Asian
vireilletulo ja haasteen tiedoksianto
Asia
tulee valtakunnanoikeudessa vireille, kun haastehakemus saapuu
puheenjohtajalle. Haasteen tiedoksi antamisesta huolehtii
valtakunnanoikeus.
Pakkokeinot
Kun
asia on tullut valtakunnanoikeudessa vireille, valtakunnanoikeuden
toimivallasta ja päätösvaltaisuudesta pakkokeinoasioissa on
soveltuvin osin voimassa, mitä pakkokeinolaissa (450/1987) säädetään
käräjäoikeudesta.
Yksityisoikeudellisen
vaatimuksen käsittely
Valtakunnanoikeudessa
käsiteltävän syyteasian yhteydessä saadaan ajaa myös vastaajaan
kohdistuvaa, syytteessä tarkoitettuun rikokseen perustuvaa
yksityisoikeudellista vaatimusta. Tällaista vaatimusta saadaan ajaa
myös valtiota vastaan. Valtakunnanoikeus voi kuitenkin määrätä,
että yksityisoikeudellinen vaatimus käsitellään erikseen
toimivaltaisessa tuomioistuimessa riita-asiain oikeudenkäynnistä
säädetyssä järjestyksessä.
Syyttäjällä
ei ole velvollisuutta ottaa ajaakseen asianomistajan
yksityisoikeudellista vaatimusta valtakunnanoikeudessa.
Äänestys
Äänestyksessä
noudatetaan valtakunnanoikeuden jäsenyyden perusteella määräytyvää
virkaikäjärjestystä. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja äänestävät
kuitenkin viimeisinä. Virkaikäjärjestyksen toteaa puheenjohtaja
valtakunnanoikeuden kokoonnuttua.
Muutoksenhakusäännökset
Valituskielto
Valtakunnanoikeuden
tuomioon ei saa valittamalla hakea muutosta.
Ylimääräiset
muutoksenhakukeinot
Valtakunnanoikeuden
tuomio voidaan asianosaisen tekemästä kantelusta tuomiovirheen
perusteella poistaa tai se voidaan asianosaisen hakemuksesta purkaa
noudattaen soveltuvin osin, mitä oikeudenkäymiskaaren 31 luvussa
säädetään.
Kantelun
ja hakemuksen tuomion purkamisesta ratkaisee korkein oikeus. Korkein
oikeus käsittelee asian kokoonpanossa, jossa on vähintään 11
jäsentä.
Erinäiset
säännökset
Valtakunnanoikeuden
henkilöstö
Puheenjohtaja
kutsuu valtakunnanoikeuteen sihteerin ja ottaa valtakunnanoikeuden
tarvitseman muun henkilöstön. Sihteerin kelpoisuusvaatimuksena on,
että hän on suorittanut oikeustieteen kandidaatin tutkinnon.
Virkavapaus
Valtakunnanoikeuden
jäsenillä ja muilla sen palveluksessa olevilla on oikeus saada
virkavapautta siksi ajaksi, jonka tehtävän hoitaminen
valtakunnanoikeudessa vaatii.
Jäsenten
ja henkilöstön palkkiot
Valtakunnanoikeuden
jäsenen tehtävästä suoritetaan palkkio saman perusteen mukaan
kuin korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden jäsenen
palkka määräytyy. Korkeimman oikeuden presidentille ja korkeimman
hallinto-oikeuden presidentille maksetaan palkkio saman perusteen
mukaan kuin heidän palkkansa määräytyy. Valtakunnanoikeuden
henkilöstön palkkio määräytyy oikeusministeriön vahvistamien
perusteiden mukaan.
Palkkioon
on oikeus siltä ajalta, jonka tehtävän hoitaminen
valtakunnanoikeudessa kestää.
Voimaantulo
Tämä
laki tulee voimaan päivänä kuuta 2000.
Helsingissä
23 päivänä joulukuuta 1999
Tasavallan
PresidenttiMARTTI
AHTISAARI
OikeusministeriJohannes
Koskinen
Raaputusjuttu
ja valtakunnanoikeus
Keväällä
1933 levisi julkisuuteen tieto, että toimiessaan vuosikymmentä
aiemmin apulaismaatalousministerinä Kallion hallituksessa Niukkanen
oli valtioneuvoston istunnossa 6. marraskuuta 1923 äänestänyt
ministerien tuntuvan palkankorotuksen puolesta mutta jälkeenpäin
eduskunnan valtiovarainvaliokunnalle toimitettiin kokouspöytäkirja,
jonka mukaan hän olisikin äänestänyt sitä vastaan. Niukkasen
väitettiin väärentäneen pöytäkirjan pelastaakseen kasvonsa
palkankorotuksia vastustaneen Maalaisliiton eduskuntaryhmän edessä.
Eduskunta oli myöhemmin hylännytkin esitetyt korotukset.
Lehdistö
nimesi kohutapauksen raaputusjutuksi, sillä pöytäkirjan
väärennöksen sanottiin tapahtuneen raaputtamalla siitä ratkaiseva
kohta pois. Niukkasen mukaan paljastuksen lähteenä ollut toimittaja
Väinö
F. Johanson
yritti
mustamaalata häntä motiivinaan poliittinen kosto, sillä Johanson
oli ollut Mäntsälän kapinan kannattaja. Syytöksiä tuki
julkisuudessa myös alkuperäisten tapahtumien aikainen
oikeusministeri Otto
Åkesson,
jonka motiivit saattoivat myös olla poliittiset. Koska väitetty
asiakirjaväärennös oli rikos, juttu meni presidentti Svinhufvudin
päätöksellä valtakunnanoikeuteen.
Oikeus
käsitteli tapausta marraskuussa 1933 vain neljä päivää ja
vapautti Niukkasen todisteiden puuttuessa, muttei myöskään
julistanut häntä syyttömäksi. Sen sijaan Johansonia vastaan
käymänsä kunnianloukkausoikeudenkäynnin Niukkanen hävisi, sillä
Turun
hovioikeuden
mukaan
syytökset olivat kuitenkin todennäköisesti
paikkansapitäviä.Vapauttavasta tuomiosta huolimatta Niukkasen maine
poliittisena kähmijänä lisääntyi, mutta se ei heikentänyt hänet
suosiotaan karjalaisten parissa.
”Raaputusjuttu”
oli ensimmäinen tähän mennessä neljästä kerrasta, kun
valtakunnanoikeus on Suomessa kokoontunut.
Raaputusjuttu ja valtakunnanoikeus
Salaputkijuttu oli 1950-luvun alussa Suomessa tapahtunut poliittinen skandaali, josta tutkija Jukka Tarkan mielestä alkoi rötösherrojen historia.
Eduskunnan
oikeusasiamies totesi
28. marraskuuta 1952, että K.
A. Fagerholmin I
hallituksen (1948–1950) ministerit Jussi
Raatikainen,
Matti
Lepistö,
Aleksi
Aaltonen ja
Onni
Peltonen olivat
toimineet lainvastaisesti myöntäessään valtionapua vuonna 1949
konkurssikypsälle Salaputki Oy:lle.
Ministeri
Jussi Raatikainen oli firman osakkaana myöntäessään valtionavun.
Salaputki Oy oli perustettu valmistamaan puisia salaojaputkia.
Lainvastaisuussyytteen
vuoksi Urho
Kekkosen III hallituksessa ministerinä
olleet Lepistö ja Peltonen joutuivat eroamaan, ja keväällä 1953
eduskunta päätti asettaa kyseiset neljä ministeriä syytteeseen
valtakunnanoikeudessa.
Valtakunnanoikeus
päätti 18. syyskuuta 1953, että valtionapu oli aikanaan annettu
väärin perustein ja Raatikainen oli antanut perätöntä tietoa
ministeritovereilleen.
Raatikainen
tuomittiin sakkoihin ja maksamaan saamansa hyödyn takaisin
valtiolle. Lepistö tuomittiin myös sakkoihin ja maksamaan
korvauksia valtiolle. Aaltonen ja Peltonen vapautettiin.
Kätilöopiston
juttu oli
1950- ja 1960-luvun vaihteessa Suomessa tapahtunut poliittinen
skandaali.
Helsingissä
Ullanlinnan
Neitsytpolulla
sijainneen Kätilöopiston
vanhat
tilat olivat käyneet pieniksi, ja uutta Kätilöopistoa alettiin
rakentaa Kumpulaan
Sofianlehdonkatu
5:een vuonna 1956.
Kätilöopiston rakennustoimikunta oli nimetty ja opiston tontin
kalliolouhos tehty jo vuonna 1954,
mutta varojen puute viivytti rakennustöiden aloittamista.
Ongelmat
alkoivat, kun opiston rakennustoimikunta johtajanaan
valtiovarainministeri
Aarre
Simonen valitsi
talon urakoitsijaksi jo konkurssikypsän Rakennusliike
Teoran joulukuussa
1956. Rakennusliikkeen vaikeudet piilotettiin verorästien
maksusuunnitelman taakse ja sille maksettiin ennakkoja vielä
tekemättömistä töistä lähes 200 miljoonan markan edestä, jotta
yritys ei joutuisi protestilistalle.
Samaan
aikaan Teora rakensi Munkkivuoressa
asuntoja
sopuhintaan Kätilöopiston rakennustoimikunnan jäsenille, muun
muassa valtiovarainministeri Simoselle. Rakennusliike Teora panttasi
myös näiden asuntojen osakekirjoja velkojensa ja Kätilöopiston
urakan vakuudeksi. Kun Teora lopulta teki konkurssin, ministeri
Simonen oli kuitenkin ehtinyt järjestää oman asuntoyhtiönsä
vapaaksi näistä vakuuksista.Kohu Kätilöopiston ympärillä alkoi,
kun Helsingin
Sanomat julkaisi
helmikuussa 1958 pikku-uutisen Simosen ja Teoran toimitusjohtajan Leo
Lyytikäisen välisestä, hieman ennen Kätilöopiston
urakkakilpailun ratkeamista tehdystä asuntokaupasta. Lehti ihmetteli
Teoran heikkoa maksuvalmiutta ja sitä, miksi urakka ylipäätään
oli tällaiselle yhtiölle annettu. Fagerholmin
ns. Yöpakkashallitus asetti
syyskuussa 1958 hallitusneuvos Torsten Törnblomin johtaman komitean
selvittämään Kätilöopiston rakentamiseen mahdollisesti liittyviä
väärinkäytöksiä.
Rakennusliike
Teoran konkurssista tuli lopulta veronmaksajille noin 300 miljoonan
markan tappiot. Kätilöopiston uuden rakennuksen viimeisteli loppuun
Teoran konkurssin jälkeen rakennusyhtiö Puolimatka
Oy,
ja rakennus otettiin käyttöön 11.
huhtikuuta
1960.
Oikeudenkäynti
Kätilöopiston jutussa useita virkamiehiä vastaan alkoi
maaliskuussa 1960 Helsingin hovioikeudessa. Eduskunnan
perustuslakivaliokunta
totesi
2. kesäkuuta 1960 entisten ministerien Aarre Simosen, Vilho
Väyrysen ja
Urho
Kiukkaan toimineen
lainvastaisesti opiston rakentamisvaiheessa ja vaati heiltä
selvityksen toiminnastaan. Eduskunta ei pitänyt Simosen, Väyrysen
ja Kiukkaan selvityksiä tyydyttävinä, vaan päätti 8. marraskuuta
1960 jättää asian heidän osaltaan valtakunnanoikeuden
tutkittavaksi.
Päätös syytteen nostamisesta syntyi Simosen osalta äänin 163–24,
Väyrysen osalta äänin 154–30 ja Kiukkaan osalta äänin
157–31.Asian raukeamisen puolesta äänestivät TPSL:n
eduskuntaryhmä
ja eräät Maalaisliiton
kansanedustajat.
Valtakunnanoikeus
aloitti jutun käsittelyn 5. huhtikuuta 1961.Oikeudenkäynti sai
lisäväriä, kun valtakunnanoikeuden jäsen, Korkeimman
hallinto-oikeuden presidentti
Reino
Kuuskoski pantiin
viralta niin sanotun kansaneläkelaitoksen
asuntojutun vuoksi
kesken Kätilöopiston jutun käsittelyn kesällä 1961.
Valtakunnanoikeus
tuomitsi 14. joulukuuta 1961 ministerivastuulain nojalla Aarre
Simosen 375 000 ja Vilho Väyrysen 80 000 markan sakkoihin.
1991–1992
Kauko Juhantalo toimi kauppa- ja teollisuusministerinä Esko
Ahon hallituksessa,
missä hän joutuin SKOP-ryhmän
kriisin vuoksi tekemisiin myös ryhmän suurimman yksittäisen
riskikeskittymän, metalliteollisuuskonserni Tampellan
rahoitusvaikeuksien
kanssa. SKOP:n
johtaja Christopher
Wegelius oli
tullut pyytämään valtion tukea Tampellan
pelastamiseksi.
Wegelius esitti muistelmissaan, että Kauko Juhantalo oli ministerin
ominaisuudessa pyrkinyt yhdistämään Tampellan
pelastamiseen
tarvittavan valtion rahoitusratkaisun omien yhtiöidensä
mahdolliseen rahoitukseen säästöpankkiryhmästä nimittäen tätä
koplaamiseksi.
Seurauksena
oli paljon julkisuutta saanut oikeudenkäynti valtakunnanoikeudessa,
joka kokoontui Säätytalossa.
Syyttäjänä toimi eduskunnan
oikeusasiamies
Jacob
Söderman.
Wegeliuksen
todistuksen perusteella ja aihetodistein
päädyttiin
tuomitsemaan Juhantalo ehdolliseen vankeuteen lahjusten
ehdottamisesta]
Tuomiosta
äänestettiin. Enemmistön muodostivat Olavi
Heinonen,
Antti
Suviranta,
Kaarlo
L. Ståhlberg,
Veikko
M. Hämäläinen,
Kaarina
Suonio,
Mikko
Jokela,
Bengt
Broms,
Sakari
Knuuttila ja
Carl-Olaf
Homén.
Juhantalo tuomittiin yhden vuoden ehdolliseen vankeuteen. Vesa
Majamaa ja
Esko
Kilpeläinen olisivat
tuominneet kuuden kuukauden ehdottoman vankeusrangaistuksen. Edward
Andersson olisi
hylännyt toisen syytekohdan ja tuominnut toisesta vain kolmen
kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen.
Juhantalo
erosi kauppa- ja teollisuusministerin tehtävästä heinäkuussa 1992
,
ja hänen seuraajakseen tuli Pekka
Tuomisto.
Juhantalon yrityksiä meni konkurssiin marraskuussa 1992.
Juhantalo
ilmoitti oikeudenkäynnin päätyttyä, ettei hän aio itse erota
eduskunnasta. Pääministeri Esko
Aho ei
vaatinut Juhantalon eroa, vaan jätti asian tämän omaan harkintaan.
Marraskuun alussa Suomen
Kristillisen Liiton kansanedustaja
Eeva-Liisa
Moilanen teki
aloitteen Juhantalon erottamiseksi, ja aloitetta asettuivat
ensimmäisinä tukemaan kansanedustajat Arja
Alho (SDP),
Tuulikki
Ukkola (LKP)
ja Päivi
Varpasuo (Kok.).
Joulukuun alussa Juhantalo erotettiin eduskunnasta äänin 134–41.
Kyseessä oli ensimmäinen tällainen tapaus vuodelta 1969 olleen
valtiopäiväjärjestyksen voimassaoloaikana. Juhantalon tilalle
eduskuntaan nousi varasijalta aiemminkin kansanedustajana toiminut
emäntä Saimi
Ääri.
Lisäksi kuusi kansanedustajaa pyysi eduskunnan
perustuslakivaliokuntaa
selvittämään
oikeuskansleri Jorma
S. Aallon toiminnan
Juhantaloa koskeneessa prosessissa. Aalto oli katsonut esitutkinnan
valmistuttua antamassaan lausunnossa, ettei hän aikonut nostaa
syytettä Juhantaloa vastaan, koska tämä ei ollut hänen mielestään
toiminut ”selvästi lainvastaisesti”, vaan ainoastaan
”varomattomasti, sopimattomasti ja moitittavasti”.
Perustuslakivaliokunta antoi Aallolle huomautuksen, mutta ei pitänyt
aiheellisena asettaa Aaltoa syytteeseen valtakunnanoikeudessa.
Ministerivastuulain
mukainen menettely ja valtakunnanoikeus on lähinnä poliittista
teatteria. Oikeus ei toteudu koska se on poliittista päätöksentekoa.
Siksi asiat pitäisi käsitella riipumattomassa
perustuslakituomioistuimessa.
Jos Suomi olisi oikeusvaltio niin kansanedustajat olisivat vaatineet
tasavallan
presidentit
Mauno
Koivisto, Martti Ahtisaari, Tarja Halonen, Sauli Niinistö
pääministerit
Harri
Holkeri, Esko Aho, Paavo Lipponen, Anneli Jäätteenmäki, Matti
Vanhanen, Mari Kiviniemi, Jyrki Katainen, Alexsander Stubb, Juha
Sipilä ja Sanna Marin
Oikeusministerit
Matti
Louekoski, Tarja Halonen, Hannele Pokka, Anneli Jäätteenmäki,
Sauli Niinistö, Kari Häkämies, Jussi Järventaus, Johannes,
Koskinen, Leena Luhtanen, Tuija Brax, Anna-Maja Henriksson, Jari
Lindström, Antti Häkkänen,
Sisäministerit
Jarmo
Rantanen, Mauri Pekkarinen, Jan-Erik Enestam, Kari Häkämies, Ville
Itälä, Kari Rajamäki, Anne Holmlund, Päivi Räsänen, Petteri
Orpo, Paula Risikko, Kai Mykkänen, Maria Ohisalo
oikeuskanslerit
Jorma
S.Aalto, Paavo Nikula, Jaakko Jonkka, Risto Hiekkataipale ja Tuomas
Pöysti
apulaisoikeuskanslerit
Jukka
Pasanen, Jaakko Jonkka, Mikko Puumalainen, Risto Hiekkataipale, Kimmo
Hakonen
eduskunnan
oikeusasiamiehet
Olavi
Heinonen, Jacob Söderman, Lauri Lehtimaja, Riitta-Leena Paunio,
Petteri Jääskeläinen
eduskunnan
apulaisoikeusasiamiehet
Pirkko
K. Koskinen, Riitta-Leena Paunio, Jaakko Jonkka, Petteri
Jääskeläinen, Ilkka Rautio, Jukka Lidnstedt, Jussi Pajunoja, Maija
Sakslin, Pasi Pölönen
korkeimman
oikeuden presidentit
Olavi
Heinonen, Leif Sevn, Pauliine Koskelo, Timo Esko Tatu Leppänen
valtakunnansyyttäjät
Matti
Kuusimäki, Matti Nissinen, Raija Toiviainen
apulaisvaltakunnansyyttäjät
Jukka
Rappe, Raija Toiviainen, Jorma Kalske, Martti Jaatinen
poliisiylijohtajat
Olli
Urponen, Reija Naulapää, Markku Salminen, Mikko Paatero, Seppo
Kolehmainen
valtakunnanoikeuteen
näistä syistä;
Rikoslaki
15 luku 10 § ja 11 §
10
§ (24.7.1998/563)
Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättäminen
Joka
tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, rikoksen
ihmisyyttä vastaan, törkeän rikoksen ihmisyyttä vastaan,
hyökkäysrikoksen, hyökkäysrikoksen valmistelun, sotarikoksen,
törkeän sotarikoksen, kidutuksen, kemiallisen aseen kiellon
rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen,
jalkaväkimiinakiellon rikkomisen, Suomen itsemääräämisoikeuden
vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen, vakoilun,
törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen,
raiskauksen, törkeän raiskauksen, lapsen törkeän seksuaalisen
hyväksikäytön, törkeän lapsenraiskauksen, murhan, tapon, surman,
törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan,
törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön,
törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen,
kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun
terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön
turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä
ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa
viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos
tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon
tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (12.4.2019/486)
Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättämisestä ei kuitenkaan tuomita
rangaistukseen sitä, jonka olisi rikoksen estämiseksi täytynyt
antaa ilmi nykyinen tai entinen aviopuolisonsa taikka nykyinen
avopuolisonsa, sisaruksensa, sukulaisensa suoraan ylenevässä tai
alenevassa polvessa taikka se, johon hänellä on vastaavanlainen
parisuhteeseen tai sukulaisuuteen rinnastuva läheinen
suhde. (12.6.2015/735)
11
§ (24.7.1998/563)
Rikoksentekijän
suojeleminen
Joka
saatuaan tietää rikoksen tehdyksi edistämällä rikoksentekijän
pakoa tai hävittämällä todisteita estää tai yrittää estää
rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, on
tuomittava rikoksentekijän
suojelemisesta sakkoon
tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Mitä
1 momentissa säädetään, ei koske rikokseen osallista eikä 10 §:n
2 momentissa mainitussa suhteessa rikoksentekijään olevaa henkilöä,
eikä rikosta, josta ei säädetä ankarampaa rangaistusta kuin kuusi
kuukautta vankeutta.
Valtiopetos
sisältyy 1990-luvun lamaan, jossa pankit pelastettiin ja yrittäjien
omaisuus ryöstettiin. 60 000 yritystä poistettiin markkinoilta ja
niiden joukossa olivat PR-Teollisuus Oy ja ITC Finland Oy.
Toimialaratinalisoinnissa markkinoilta poistettiin Suomen valtion
johdolla 60 000 yritystä ja rikollisille annettiin syytesuoja. Näin
on syytä epäillä koetun perusteella. Poliittiset päättäjät
ovat vastuullisia asioissa eikä rikokset ole vanhentuneet, koska
kysymys on valtiopetoksesta sekä 24 vuotta jatkuneesta
kidutusrikoksesta, josta ulosotot ovat voimassa ja
rikostutkintapyynnöt on tehty ajoissa ja asiat ovat koko ajan
keskeytyksettä olleet vireillä.
Miten
tervejärkinen ihminen voi sanoa, että kysymyksessä on
yksittäistapaus, kun kärsijöinä on n. 60 000 yritystä, yli 280
000 ylivelkaantunutta, yli 500 000 työtöntä ja 11 500 yrittäjien
tekemää itsemurhaa vuoden 1997 loppuun mennessä ja sen jälkeen
vielä lukuisia lisää. Valtiopetos ja 1990-luvun pankkikriisi
kosketti vähintäänkin miljoonaa suomalaista. Se on enemmän kuin
yksittäistapaus. Kysymys valtiopetoksesta, mikä ei vanhene koskaan.
Koiviston
konklaavi
SSP-sopimus
Koiviston
konklaavi ja muut salatut sopimukset
Jorma
Jaakkolan kotisivut
Valtiopetos
on tosiasia
Isänmaan
ryöstäjät
Jukka
Davidsson- Totuudesta muutokseen 14.5.2019
Oikeustoimi-
ja poliisiblogi kokonaisuudessaan
Pankkikriisiblogi
kokonaisuuudessaan
sekä
9 banaanilaatikollista asiakirjoja Erkki Ahon varastossa Kalajoella
Merenojantie 9 B 16
Avoin
kirje pääministeri Antti Rinteelle
From: Erkki
Aho
Sent: Thursday,
June 27, 2019 10:14 PM
To: antti.rinne@eduskunta.fi
; anna-maja.henriksson@eduskunta.fi ; maria.ohisalo@eduskunta.fi
Terve
Juha!
From: Erkki
Aho
Sent: Sunday,
July 9, 2017 10:25 AM
To: juha.sipila@eduskunta.fi
; kirjaamo@vnk.fi ; kirjaamo@okv.fi ; oikeusasiamies@eduskunta.fi ;
VKSV@oikeus.fi
Kaikki
nykyiset kansanedusajat ovat tietoisia valtiopetoksesta, mutta miksi
he eivät noudata lakia. Laillisuusvalvojat, valtakunnansyyttäjä
ja kaikki oikeusasteet käräjäoikudesta korkeimpaaan oikeuteen on
tietoisia valtiopetoksesta. Kaiken julkisen toiminnan tulee perustua
lakiin, mutta Suomen viranomaiset eivät noudata perustuslakia eikä
ihmisoikeussopimuksia. MIKSI KANSANEDUSTAJAT EIVÄT NOUDATA LAKIA?
Perustuslaki
Kansanedustajan riippumattomuus
Kansanedustaja
on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on
siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido
muut määräykset.
Suomi
on laittomuuden tilassa, koska kansanedustajat eivät noudata Suomen
lakia. Suomi leikkii olevansa oikeusvaltio. Suomi tarvitsee
oikeusjärjestelmän uudistamisen. Keskeinen asia siinä on
perustuslakituomioistuimen perustaminen ja totuuskomission
perustaminen selvittämään valtiopetosta ja 1990-luvun laman
asioita.
Oikeusjärjestelmän
uudistamisessa voidaan lakkauttaa korkein oikeus, hallinto.oikeudet
ja nykyisen kaltainen laillisuusvalvonta. Valtio sääästäisi
oikeusjärjestelmän uudistamisessa noin 100 miljoonaa ja
kansalaisten oikeusturva ja perusoikeudet tulisi perustuslain
edellyttämälle tasolle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti