sunnuntai 3. tammikuuta 2021

MA 04.01.2021 Ilmastovouhotus








Ilmastovouhotus käy tavallisen kansalaisen kukkarolle. Turvetuotannon alasajo on ollut virheratkaisu, josta huoltovarmuus kärsii. Turvealan yrttäjien kannalta asia katastrofi, Suomessa polttoaineet ovat maailman kalleimpia. Marinin hallitus aikoo yhä edelleen vaikeuttaa sellaisten autoilijoiden asemaa jotka välttämättä tarvitsevat autoa töiden ja asuinpaikkansa takia. On muistettava, että Suomen osuus maailman päästöistä on äärettömän pieni joten nykyinen ilmastovouhotus on Suomen kansalaisten kannalta järjen vastaista, Keskusta on tehnyt suuren virheen itselleen ja Suomen kansalle mennessään vihervasemmistohallituksen aisankannattajaksi,


Ilmastovouhotus on iso vitsi


Palasin kotiin Intian-matkalta ja laitoin TV:n päälle. Siellä puhuttiin, kuinka Pohjoismaissa asuvien on myllättävä täysin arkensa globaaleissa ilmastotalkoissa. Naurahdin ääneen. Mietin, että lopettaisivat tuon vouhotuksen, koko juttuhan on iso vitsi.
Jo lyhyt kiertomatkailu Intiassa ja varsinkin sen saasteiden myrkyttämässä pääkaupungissa New Delhissä riitti kirkastamaan asian: päästöjen suhteen olemme menettäneet pelin. Mikään ei voi pelastaa ilmastoa, elleivät miljardit ihmiset Aasiassa muuta radikaalisti käytöstään.
Suomen vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat 56 miljoonaa tonnia ja ne laskevat kuuden prosentin tahtia. Intian päästöt ovat 2,5 miljardia tonnia ja ne kasvavat reilun viiden prosentin tahtia, eli vuodessa yli kaksi kertaa koko Suomen päästöjen verran.
Intian talous kasvaa seitsemän prosentin vauhtia, ja vielä lehmänkakkataloissa asuva agraariväestö keskiluokkaistuu. Veikatkaa, kumpaan suuntaan päästöt kehittyvät. Euroopan komission tutkimuskeskus ennustaa Intian ohittavan 28 EU-maan yhteispäästöt vuoteen 2020 mennessä.
Pohjoismaissa ihmiset välttelevät lihansyöntiä, kierrättävät jätteensä ja ajavat hybridiautolla. Intiassa kulotuksen savu leijailee kaikkialla. Tehtaille matkaavat hiilijunat jatkuvat silmänkantamattomiin, ja kuutta kaistaa yhteen suuntaan tungeksivat ajoneuvot tupruttavat sysimustaa pakokaasua ilmaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/xdjsxTfL?ref=facebook:53c0

Rahtilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonaa autoa. Henkilöautojen päästöistä on viime aikoina puhetta riittänyt. Ja hyvä niin, sillä ilmastotalkoisiin sopii osallistua ihan jokaisen iikan.
Delawaren yliopiston tutkijaryhmä on kuitenkin julkistanut tutkimuksen, josta kannattaisi myös puhua päättäjien talousfoorumeissa ja huippukokouksissa. Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa.
https://www.ksml.fi/teemat/2884678



Tyhjänpäiväinen ilmastovouhotus lopetettava Suomessa

https://ls24.fi/artikkelit/tyhjanpaivainen-ilmastovouhotus-lopetettava-suomessa

Onhan se valitettava tosiasia, että ilmastosta ja nykytilanteen korjaamisessa juuri Suomessa on ajauduttu täysin väärille raiteille, vaikka tietotaitoa, tilannearvioita ja koulutustakin on ollut saatavilla vuosikaudet.

Maailman ja Suomen päästötilanne on se, että vaikka Suomi sammutettaisiin ja kansa alkaisi syömään pettuleipää, niin se ei juuri nyt näkyisi maailman CO2-päästöissä.

Maailmanlaajuisesti tulee fossiilisten polttoaineiden käyttöä vähentää rajusti. Maakaasun päästöt ovat noin 60 % hiilen polttoarvoista, nestekaasun noin 70% ja polttoöljyn noin 80%. kun niitä poltetaan laadukkaissa laitoksissa.

Nestekaasun eli LNG:n päästessä vapaasti ilmaan se on metaania ja päästövaikutukset valtavat, koska metaani on jopa yli 60 kertaa pahempaa ilmastosaastetta kuin hiilidioksidi CO2. Metaanivuodot kiihdyttävät myös ilmastomuutosta kaiken aikaa pahemmin, mistä kaasun poraus tuottaa osuutensa.

Ainoa vaihtoehto Suomessa päästöjen leikkaamiseen on hiilestä ja maakaasusta luopuminen ja siirtyminen vesi- ja ydinvoimarakentamisen kautta järkevälle päästötasolle, vaikka se ei maailman ilmastoa vielä korjaakaan, mutta ovat ylivoimaisesti parhaat vaihtoehdot Suomen olosuhteissa.

Tyhjänpäiväinen ja tyhmä vouhotus mitättömillä ilmaston parannus keinoilla, joista ei ole mitään todellista apua, on lopetettava. Jopa eduskunnan arvovaltakin näiden vouhotusten myötä on rapautumassa. Nykyisen muotoisilla poliittisilla päätöksillä saadaan Suomi kyllä sammumaan.


Keskustan Hannu Hoskonen haukkuu hallituskumppaneiden ilmastopolitiikan: ”Karmeinta populismia, mitä olen nähnyt”

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006196604.html

ILMASTO- JA ERITYISESTI METSÄPOLITIIKKA aiheuttaa suuria jännitteitä pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen sisällä.

Jännitteet purskahtivat pintaan jo Säätytalon hallitusneuvotteluissa ja hallituksen nimittämispäivänä 6. kesäkuuta keskustalaiset närkästyivät ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkoselle (vihr) tämän ilmoitettua, ettei Suomessa riitä puuta kaikkiin sellutehdashankkeisiin.

Nyt arvostelua jatkaa ympäristövaliokunnan tuore puheenjohtaja Hannu Hoskonen (kesk), joka nostaa tikun nokkaan erityisesti Mikkosen, jonka kanssa hän edustaa samaa Savo-Karjalan vaalipiiriä.

– Tämä ilmastovouhotus on karmeinta populismia, mitä olen poliittisen urani aikana nähnyt ja kuullut. Lapsetkin on otettu pelottelukampanjaan mukaan yhdeksi työvälineeksi. Ilmastopolitiikka on tietyn poliittisen linjan hyväksikäyttämä työväline, ei mitään muuta, Hoskonen purkautuu ja viittaa ”koviin aktivisteihin”, joita löytyy hänen mukaansa vihreistä, vasemmistoliitosta ja jonkin verran myös demareiden joukosta.

Hoskonen pitää ilmastonmuutosta tosiasiana, mutta sanoo, ettei hän ”hyväksy järjetöntä kiihkoa”, jota hänen mukaansa ilmentää esimerkiksi ajatus avohakkuiden kieltämisestä. Kansalaisaloite avohakkuiden kieltämiseksi ja lopettamiseksi valtion metsissä on etenemässä eduskunnan käsittelyyn, ja myös Mikkonen on ollut sitä mieltä, että avohakkuut tulee siirtää historiaan.

– Avohakkuita ollaan kieltämässä, mutta seuraavassa lauseessa vaaditaan puurakentamisen lisäämistä. Mistä ne tukit tulevat? Ne tulevat avohakkuista lähes kaikki. Ei mitään tolkkua, Hoskonen päivittelee.


Kansanedustaja Hoskonen taistelee turpeen puolesta: ”Turpeen alasajo on taivaanrannan maalareiden aiheuttama kotimainen murhenäytelmä”

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b8d44ce8-f2fd-4144-b92d-59d834ff61d8

Hoskosen mukaan turpeen polton kiihtyvä alasajo johtaa puuhakkeen rahtaamiseen ulkomailta ja kotimaisen kuitupuun polttamiseen lämpökattiloissa. Eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja, keskustan kansanedustaja Hannu Hoskonen on turpeen käytön puolestapuhuja. Hoskosen mukaan ”turpeen mustamaalaaminen” on johtanut sen polton reippaaseen vähenemiseen jo nyt.

Tämä on johtanut muun muassa siihen, että metsähaketta ajetaan nyt laivoilla Suomeen korvaamaan turvetta lämpövoimaloissa. Asiasta on kertonut muun muassa Yle.

– Kokkolan energian tilaama ensimmäinen koe-erä metsähaketta tuli maanantaina 24. elokuuta Kokkkolan satamaan. Puuta aletaan tuoda Suomeen ulkomailta todella paljon tulevana talvena. Kotimaiset työpaikat loppuvat, rahat menevät ulkomaille ja työttömyys kasvaa urakoitsijoiden lopettaessa työt turvesoilla, kansanedustaja Hoskonen jyrisee.

Hoskosen mukaan tilanne vaan huononee talven tullen, kun turvetta ei enää polteta CHP -kattiloissa (sähkön ja lämmön yhteistuotannossa).



Turvetuotannosta hurjat tappiot kuljetusyrittäjille

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/turvetuotannosta-hurjat-tappiot-kuljetusyrittajille

Turvetuotannon alasajo on tuomassa satojen miljoonien eurojen tappiot alan yrityksille. Turpeentuottajien ja turvetta kuljettavien yritysten tappiot ovat noin 800 miljoonaa euroa, kun energiaturpeen käyttö on loppumassa lähes kokonaan.

Tappiot kertyvät menetetyistä voitoista sekä tuotantoalueiden, tuotantokaluston ja -laitteiden arvon alenemisesta. Työpaikkoja häviää 1700 ja välillisesti 3500. Valtio menettää turveveron tuoton, kun energiaturpeen käyttö romahtaa.


Tervettä järkeä ilmastopolitiikkaan

https://www.paavovayrynen.fi/2019/02/16/tervetta-jarkea-ilmastopolitiikkaan/

Terve Suomi” on hyvä iskulause myös sen vuoksi, että Suomen politiikassa tulee olla tervettä järkeä. Ilmastopoliittisessa keskustelussa sitä nyt erityisesti tarvitaan.


Onko ilmastovouhotus mennyt Suomessa liian pitkälle?⎮Q&A

https://www.youtube.com/watch?v=7U4G2spjksA


Ilmastovouhotus menee liian pitkälle | Näkökulma

https://www.youtube.com/watch?v=fH-LcWshKgc


Ilmastovouhotus valtasi EU-parlamentin: PS:n vastustama uusi ilmastolaki hyväksyttiin

https://mvlehti.net/2020/10/08/ilmastovouhotus-valtasi-eu-parlamentin-psn-vastustama-uusi-ilmastolaki-hyvaksyttiin/

EU-parlamentti haluaa unionin jäsenmaista "ilmastoneutraaleja" vuoteen 2050 mennessä. Parlamentti vaatii peräti 60% vähennystä ns. "kasvihuonepäästöihin" vuoteen 2030 mennessä. PS:n edustajien mukaan ylikansallinen laki on hysteriaa ja vastuuton hanke.


Ilmastovouhotusta edistää ja tukee tiedotusvälineiden toimittajien puoluekanta



ja opettajien toiminta



Näin Yle käyttää verovaroja: Kyselee kouluista 10-14-vuotiaita torjumaan ilmastonmuutosta – Ronkainen: ”Suomalaisia lapsia ei pitäisi vetää tällaiseen mukaan”

https://www.suomenuutiset.fi/nain-yle-kayttaa-verovaroja-kouluista-kysellaan-10-14-vuotiaita-lapsia-torjumaan-ilmastonmuutosta-kenellekaan-ei-tietenkaan-makseta-mitaan/

Useisiin suomalaiskouluihin on äskettäin lähetetty sähköpostia, jossa kysellään 10-14-vuotiaita koululaisia mukaan esiintymään päähenkilöiksi uuteen dokumenttisarjaan. Hankkeen taustalla on Yleisradio, joka on lähettänyt asialle tv-tuotantoyhtiö Franckforstén Oy:n, jonka nimissä lähetetyssä kutsussa etsitään ilmastonmuutoksesta kiinnostuneita nuoria.

Suomalaiskouluihin viime viikolla saapunut sähköpostiviesti on osoitettu opettajille, joita kehotetaan hakemaan oppilaiden joukosta sopivia nuoria tuotantoyhtiön sarjan kuvauskäyttöön.

Viesti alkaa tuttavallisesti: Moikka, olemme tekemässä ilmastonmuutosta käsittelevää varhaisnuorten dokumenttisarjaa Ylelle ja nyt etsimme sarjaan 10-14 -vuotiaita päähenkilöitä. Olette UNESCON kohti vuotta 2030 – hankkeessa mukana oleva koulu ja kyselisin löytyisiköhän teidän koulusta ilmastonmuutoksesta aidosti kiinnostuneita nuoria?”

Tuotantoyhtiö ilmoittaa etsivänsä kattavasti eri taustoista lähtöisin olevia nuoria ympäri Suomen.

Sähköpostissa kirjoitetaan:

Olemme jakaneet casting-hakemusta eri yhdistyksille, joten olisiko teidän koulullanne mahdollista jakaa hakemusta tai osaisitteko suoraan sanoa löytyykö mahdollista luokkaa/ryhmää, jotka ovat jotenkin mukana ilmastonmuutoksen hidastamisessa?”

Hanke vaikuttaa siltä, että siinä etsitään Suomen vastinetta Ruotsin ilmastojulkkis Greta Thunbergille. Tuotantoyhtiön mukaan sarjaan kuitenkin etsitään mukaan 10-14-vuotiaita siitä syystä, että kyseessä on nimenomaan nuorten sarja, jossa nuoret kertovat tarinoita nuorille.

Kahden minuutin esittelyvideo

Dokumentin tarkoituksena kerrotaan olevan ”avata nuorten ajatuksia ja tunteita ilmastonmuutoksesta”.

Tavoitteena on sarjan kautta valottaa varhaisnuorten omien ajatusten ja oivallusten kautta, miten nuoret itse kokevat ilmastonmuutoksen vaikutuksen tulevaisuuteen ja mitä ideoita nuorilla itsellään on ilmastonmuutoksen hidastamiseen”.

Tuotantoyhtiö sanoo etsivänsä eri taustoista lähtöisin olevia 10-14-vuotiaita nuoria, jotka ovat jollakin tavalla mukana ilmastonmuutoksen hidastamisen edistämisessä.

Nuori voi olla joko mukana esim. partiossa, luonnonsuojelussa tai muuten aidosti kiinnostunut ilmaston lämpenemisen vaikutuksesta ympäristöön ja ihmisiin.”

Tuotantoyhtiö ohjeistaa hakemaan mukaan enintään kahden minuutin mittaisella esittelyvideolla, jossa hakijaa kehotetaan kertomaan oma nimi, ikä, asuinpaikka, harrastus, elämäntilanne sekä jotakin muuta tietoa mitä hakija itse haluaa itsestään kertoa.

Esittelyvideosta tulisi myös käydä ilmi, mitä ajatuksia sarjaan hakevalla lapsella on ilmastonmuutoksesta ja miten ilmastonmuutos näkyy hänen arkipäivän toiminnassaan.
Tuotantoyhtiö muistaa mainita, että kuvauksiin osallistuminen edellyttää huoltajan lupaa.


Bensiinin hinnat, litra, 28-joulukuu-2020

https://fi.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/


Ennätyskallista – tähän hintaan tankkasit viimeksi 70-luvulla

Tästä vuodesta on tulossa autoilijalle ennätyskallis. Polttoaine on nyt hintavinta sitten 1970-luvun. Suomalainen tankkaaja maksaa Euroopan kärkihintoja – kalliimpaa bensa on vain neljässä maassa. Bulgaari ajelee samalla rahalla satoja kilometrejä enemmän. Katso mihin hintaan muualla tankataan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730262.html


Marinin hallituksen toimin bensa maksaa loppukesästä jopa 1,75e litralta – Vaikea uskoa, että Keskusta tämän on hyväksynyt?

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/timoheinonen/marinin-hallituksen-toimin-bensa-kallistuu-loppukesasta-jopa-175e-litralta-vaikea-uskoa-etta-keskusta-taman-on-hyvaksynyt/

Alkuvuodesta uutisoitiin myös Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmista, joiden mukaan liikenteen päästövähennysten maksajaksi oltaisiin laittamassa autoilevat kuluttajat. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan asiassa oltaisiin etenemässä seuraavan kerran helmikuussa, kun hallitus kokoontuu yhteen teemalla ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokous”. Pitääkö silloin kukaan henkilöautoa pakosta tarvitsevien puolta? Tai perheiden puolta pitkien etäisyyksien maassa? Kysymys kuuluukin, onko keskusta silloin hereillä?


Hallitus haluaa puolittaa liikenteen CO2-päästöt – Työryhmä: bensiinin ja dieselin hinta ylös

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0d0d04f9-0f5f-48ad-91b7-69d7446efbe7

Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman mukaan Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.

LVM:n tilaamia vaikutusarviointeja on määrä hyödyntää hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelussa ja sitä koskevassa päätöksenteossa.


Näin polttoaineveron korotus tuntuu lompakossasi

https://www.verkkouutiset.fi/kuva-nayttaa-nain-polttoaineveron-korotus-nakyy-lompakossasi/#8e4e6583

Lisälasku hipoo pahimmillaan 300 euroa.

Bensiinin ja dieselin verotus kiristyy lauantaina. Korkeimmillaan korotus voi tietää auton käyttövoimasta ja ajosuoritteesta riippuen lähes 300 euron vuosikorotusta, ilmenee Veronmaksajain keskusliiton Verkkouutisille toimittamista laskelmista.

Hallitus päätti syksyn 2019 budjettiriihessä, että liikennepolttoaineiden verotusta kiristetään 250 miljoonalla eurolla. Kiristys tarkoittaa dieselin kallistumista 6,9 sentillä ja bensiinin osalta 6,3 sentillä litralta.

Eniten joutuvat maksamaan 60 000 kilometriä vuosittain bensiiniautolla ajavat. Heidän osaltaan korotus tietää peräti yli 270 euron lisäkustannuksia.


Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2020/20200144

1 Asian tausta ja valmistelu

1.1 Tausta

Pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmassa on useita energiaverotuksen päästöohjauksen tehostamista ja energiaverojen korotuksia koskevia kirjauksia. Hallitusohjelman mukaan valmistellaan hallituksen ilmastotavoitetta palvelemaan kestävän verotuksen tiekartta, jonka ensimmäisen vaiheen oli tarkoitus valmistua vuoden 2020 kehysriiheen mennessä. Kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa energiaverotuksen uudistus ja liikenteen verotuksen uudistus hallituskautta pidemmällä aikavälillä. Yhtenä osana liikenteen verotusta koskevia kirjauksia hallitusohjelmassa todetaan, että liikennepolttoaineiden verotusta korotetaan 250 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti