perjantai 12. maaliskuuta 2021

LA 13.03.2021 Kuntapolitiikkaa ja vähän valtakunnan politiikkaa

 


Paikallislehti Kalajokiseutu julkisti Kalajoen kuntavaaliehdokkaat. Ottamatta kantaan ehdokasasetteluun totean millaisia kaupunginvaltuutettuja kalajokiset tarvitsevat.

Kaupunginvaltuutetun tulee olla kaukoviisas yksilö ja taloudellisten asioiden asiantuntija. Kaupunginvaltuutetun tulee ymmärtää kaupungin talouden tärkeimmät tunnusluvut, tilinpäätös ja tase. Kaupunginvaltuutetun tulee tietää mistä päättää ja mitkä ovat päätöksen seuraukset. Kalajoen kaupungin velkaantuminen on pysäytettävä. Tulevina vuosina sote-uudistuksen johdosta Kalajoen kaupungilla on käytettävissään puolta vähemmän rahaa päätettävissään oleviin asioihin.

Kaupunginvaltuutetun tulee olla luotettava ja yhteistyökykyinen. Hänen on pystyttävä yhtesityöhön reilusti yli 20 vuoden kokemuksen omaavan, supertehokkaan ja aikaansaavan , mutta joitakin heikkouksiakin omaavan kaupunginjohtajan kanssa. Kalajoki on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana valtavasti. Kehitykselle on yhteinen nimittäjä: energinen kaupunginjohtaja.

Kaupunginvaltuutetun on ymmmärrettävä mikä on tärkeä ja merkittävä asia. Jos erilaisia näkemyksiä syntyy, niin ne on käsiteltävä asiallisesti ja suljetuin ovin. Niitä ei pidä revitellä julkisuudessa. Kaupunginvaltuutetun toimi on luottamustoimi ja se edellyyttää luottamusta ja yhteistyökykyä. On saatava yhteistyöllä voimakkaampi positiivinen kierre Kalajoen kaupunkiin toimiin ja Kalajoen yritysten toimiin. Tavoitteet tulee olla selvät ja yhteiset. Kalajoen kaupunginvaltuutetun tulee olla yrityselämän asiantuntija ja ymmärtäjä, sillä työpaikkoja ja veronmaksajia Kalajoen kaupunki tarvitsee.

Kalajoen kaupunginvaltuutetun tulee ymmärtää Kalajoen kaupungin korkea tasoa terveys- ja sosiaalipuolella. Kalajoen kaupunginvaltuutetun tulee muuttuvissakin olosuhteissa toimia niin, että näiden palveluiden taso Kalajoella säilyy korkeatasoisena.

Kalajoen vetovoimaisuutta lisää toisen asteen korkea taso. Kalajoen lukioa on kehitettävä niin, että sen tulevaisuus turvataan kiristyvässä kilpailussa. Kalajoen kaupunginvaltuutetun tulee toimia niin, että Jedun toiminta ja Arteman yksikön säilyminen Kalajoella varmistetaan kovassa kilpailussa. Tulee ymmärtää se, että Arteman asioista päättävät merkittävältä osalta väestökatokunnat ja silloin voi tapahtua mitä tahansa. Siksi on luotava erittäin vahva toisen asteen yksikkö yhteistyössä Kalajoen lukion ja Arteman kanssa. Elinkeinopalvelut tulee sijoittaa tähän yhteyteen jolloin oppilaitosten ja yritysten välisestä yhteistyöstä saadaan kaikki hyöty irti. Työvoimapalvelut tulee sijoittaa elinkeinopalvelujen yhteyteen.

Kalajokilakson menestyvät kaupungit ovat Kalajoki ja Ylivieska. Muut kunnat ja kaupungit ovat taantuvia kuntia ja kaupunkeja ja siksi ne kuolinkamppailussaan ovat arvaamattomia. Siitä huolimatta Kalajoen on oltava yhteistyökykyinen. Kalajoki on ylivoimaisesti miellyttävin asuinpaikka jos asiaa katsotaan 100 kilometrin säteellä. On pidettävä huoli Kalajoen vetovoimatekijöistä ja asumisviihtyisyydestä tulevaisuudessakin.

Kalajoen kaupunginvaltuutetun ja Kalajoen kaupungin on muodostettava yhteinen kantansa siihen, miten toimitaan jos ja kun Pyhäjoen ydinvoimalan rakentaminen alkaa. Rakennustyömaalle tulee kiivaimpaan rakennusaikaan n. 4000 venäläistä työntekijää, joista merkittävä osa tulee asumaan Kalajoelle perheineen. Mahdollisesti n. 1000 henkeä. Heidän lapsilleen on järjestettävä koulunkäyntimahdollisuudet venäläisen opintosuunnitelman mukaisesti. Kalajoen kaupunki tarjoaa opiskelutilat koululaisille ja pienimmillekin lapsille. On todennäköistä, että osa venäläisistä jää loppuiäkseen Kalajoelle. Näin Kalajoelle muodostuu merkittivä venäläisvähemmistö. Kalajoen kaupungin on eannkoitava miten hyödynnetään Pyhäjoen ydinvoimalan rakentamisen tuomat mahdollisuudet.

Itse en ole koskaan nähnyt Pyhäjoen ydinvoimalan rakentamista järkevänä hankkeena. Se on Venäjän ja Putinin valtapoliittinen operaatio. Käynnistettiinkö Pyhäjoen ydinvoimalahanke antamalla vaalitukea Matti Vanhaselle ja kiitollisuuden velassa Vanhasen hallitus teki päätöksen Pyhäjoen ydinvoimalasta? Pyhäjoen ydinvoimala lisää suomalaisten riippuvuutta ulkomaisesta energiasta. Ydinvoimalan turvallisuus ei ole taattu. Itse en todennäköisesti ole enää näkemässä sen haittavaikutuksia elinaikanani. Pyhäjoen ydinvoimalan ensimmäinen uhri on ollut Kalajoen vt. ympäristötarkastaja Riku Halmeenpää. Hän on Vihreiden entisen kansanedustajan ja Kalajoen nykyisen valtuutetun puoliso.Ehkä Riku Halmeenpään kyseenalainen irtisanominen säteilee vieläkin Kalajoen kunnalliselämässä.

Huutamista, haukkumista, painostusta ja kiroilua – Kalajoen kaupunginjohtajan sanotaan johtaneen kovalla kädellä jo pitkään, ja nyt kaupunkia koettelee kriisi

https://yle.fi/uutiset/3-10451950


Vanhanen pehmeni lisäydinvoimalle

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000075264.html


Rahalla se takki kääntyy

Suomen vaalirahoituskohu

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vaalirahoituskohu

Suomen vaalirahoituskohu oli keväällä 2008 noussut kohu vuoden 2007 eduskuntavaaleissa ehdokkaille annetusta vaalituesta. Useissa ehdokkaiden vaalirahailmoituksissa oli puutteita. Ilmoituksia korjattiin ja lahjoituksia palautettiin vielä vuoden 2008 keväällä.

Kohu jatkui vuosia ja uudet paljastukset johtivat vaatimuksiin pääministeri Matti Vanhasen erosta ja uusien eduskuntavaalien järjestämisestä. Keskusrikospoliisi ja oikeuskansleri harkitsevat rikostutkinnan aloittamista Vanhasen asemasta vaalirahoituksen järjestäjänä ja vastaanottajana.

Vaalirahoitukseen liittyvistä rikoksista epäiltiin valituista kansanedustajista kokoomuksen Marja Tiuraa, Sampsa Katajaa ja Ilkka Kanervaa . Lisäksi epäiltynä oli keskustan entinen kansanedustaja Jukka Vihriälä.

Toivon sitä, että Kalajoen kaupunginvaltuutetut ja Kalajoen kaupunki muodostavat yhteisen kantansa susien määrän harventamiseen. Pihasudet ja matkailualueen sudet eivät kuuluu Kaupunkikuvaan. Yhteisvoimin on taisteltava poikkeusluvan saamiseksi susien määrän harventamiseksi. Susikannan harventaminen ei suoraan kuulu kaupunginvaltuutettujen päätösvaltaan, mutta kaupunginvaltuutetuilla on sananvapaus. En ole tyytyväinen nykyisten Kalajoen kaupungin päättäjien toimintaa susiasiassa.

Sudet iskeneet samalle laitumelle ainakin kolme kertaa – 76 lampaan laumasta tapettu Kalajoella jo lähes 50

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1168519


Kuntavaalien siirto ja oikea ajankohta

Analyysi: Tuleeko kuntavaalien siirtämisestä uusi farssi? Kertaalleen vahvistettujen ehdokkuuksien kumoaminen vahingoittaisi demokratiaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/55d80cec-4ef8-4cfa-9329-a55a7b4bc606

Erkin kommentti: Kuntavaalit olisi pitänyt siirtää jo aikoja sitten syyskuulle. Nykyiset valtuutetut olisivat voineet jatkaa yli kesän, sillä kesän aikana valtuustot eivät juuri kokoonnu. Kesäkuussa ennen juhannusta on yksi kokous ja elokuun lopussa seuraava kokous. Mitään täärkeitä asioita ei tuona aikana päätetä. Siksi kuntavaalien pitämisellä ja siirrola vouhkaaminen on järjen köyhyyttä, Koronatilanne Suomessa on niin paha ettei kuntavaaleja voida turvallisesti järjestää ennen syyskuuta, jolloin merkittävä osa kansalaisista on rokotettu.







Setä kertoo Suomen koronapolitiikasta

https://www.youtube.com/watch?v=VvCt-PeO2Eg


Syksyllä kaikki kolmannelle koronapiikille? ”Aivan mahdollista”, sanoo asiantuntija

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/f9c30d3b-5729-4773-9efd-128e3c1b7121?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1615449744


Suomalainen rokoteyhtiö tarvitsee rahaa nopeasti – mistä oikein kiikastaa?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007857645.html?utm_medium=social&utm_content=android.is.fi&utm_source=facebook.com&utm_campaign=fb-share


Husin Tuominen: Rokotusjärjestys pantava uusiksi – taustalla vieraskielisten suuri osuus pk-seudun koronatartunnoissa

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f96e497c-7468-46a1-9723-d99e636a3bc2

Erkin kommentti: Muutetaan rokotusjärjestystä. Kela-tuilla elävät maahanmuuttajat ensin. Koko elämänsä verorahoilla suomalaista yhteiskuntaa ylläpitäneet suomalaiset vanhukset saavat jäädä oman onnensa nojaan.


Eduskunnan turvallisuusjohtajat potkut


Eduskunnan mukaan potkut saanut turvallisuus­johtaja antoi väärää tietoa ja peitteli osuuttaan – Irtisanottu Savola aikoo valittaa oikeuteen: ”Eihän näin voi menetellä”

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007857705.html


Irtisanomispäätös paljastaa syistä: Eduskunnan turvallisuusjohtajan epäiltiin yrittäneen heikentää Juha Sipilän kertomusta

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/95baf2f5-a3a8-4ca2-8946-19da5ee3dd26


Päätoimittajan kommentti: Potkut eduskunnan turvallisuusjohtajalle – tyly, tarpeeton ja kaikille haitallinen päätös

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paatoimittajan-kommentti-potkut-eduskunnan-turvallisuusjohtajalle-tyly-tarpeeton-ja-kaikille-haitallinen-paatos/8088878#gs.vz78xa


Yle sai haltuunsa eduskunnan turvallisuusjohtajan potkujen perustelut: peitteli osuuttaan ja vähätteli Sipilän lausumaa, Savola kiistää väitteet

https://yle.fi/uutiset/3-11835016


Eduskunnan turvakamerakuvaa medialle luovuttanut turvallisuusjohtaja irtisanotaan – Pääsihteeri: "Olennaista on, että teko salattiin niin pitkään"

https://yle.fi/uutiset/3-11820377


Eduskunnan turvallisuusjohtaja luovutti itse Sipilän tönäisyvideot julkisuuteen – "Halusin rauhoittaa kuohuntaa"

https://yle.fi/uutiset/3-11804761


Kommentti: Antoiko eduskunta kenkää virkamiehelle, joka pyrki palvelemaan avoimuutta?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000007858056.html


Eduskunnan turvallisuusjohtajan erottaminen on käsittämätöntä | Kolumni

https://mvlehti.net/2021/03/12/eduskunnan-turvallisuusjohtajan-erottaminen-on-kasittamatonta-kolumni/


Julkisuusperiaatteen on voitettava salailevat käytännöt

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000007857367.html


Eduskunnan työjärjestys

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000040


Eduskunnan kansliatoimikunta

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/Organisaatio/Sivut/default.aspx


Eduskunnan hallintoa johtaa kansanedustajista koostuva kansliatoimikunta. Kansliatoimikunta nimittää eduskunnan korkeimmat virkamiehet sekä tekee eduskunnan hallinnon ja taloudenpidon merkittävimmät päätökset.

Kansliatoimikuntaan kuuluvat eduskunnan puhemies ja varapuhemiehet sekä eduskunnan keskuudestaan valitsemat neljä kansanedustajaa ja heidän neljä varajäsentään.

Kansliatoimikunnan alaisuudessa toimii Sisäinen tarkastus, Tietosuojavastaava sekä Eduskunnan kanslia, joka jakautuu kuuteen toimintayksikköön.​


Eduskunnan puhemies

2. varapuhemies

Juho Eerola Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

Muut jäsenet

Arja Juvonen Perussuomalaisten eduskuntaryhmä

Eeva Kalli Keskustan eduskuntaryhmä

Jukka Kopra Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

Antti Lindtman Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä


Eduskunnan työjärjestys


73 § Kansliatoimikunnan tehtävät

Kansliatoimikunnan tehtävänä on:

1) johtaa, valvoa ja kehittää eduskunnan hallintoa ja taloudenhoitoa sekä käsitellä niitä koskevia suunnitelmia ja kehittämisehdotuksia;

2) tehdä ehdotuksia eduskunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta;

3) päättää, siltä osin kuin erikseen säädetään, eduskunnan kanslian virkaan ja määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämisestä sekä virkamiehen irtisanomisesta ja virkasuhteen purkamisesta;

4) päättää, siltä osin kuin erikseen säädetään, eduskunnan kanslian virkamiehen virkavapaudesta sekä viranhoidosta sen aikana;

5) antaa asianomaisia valiokuntia kuultuaan määräykset valiokuntien sihteereiksi;

6) ratkaista eduskunnan hallintoa ja taloudenhoitoa koskevat muut asiat, joita ei ole osoitettu eduskunnan puhemiehen tai eduskunnan kanslian virkamiehen ratkaistaviksi;

7) tehdä aloite eduskunnan tilisäännön säätämisestä;

8) päättää arkistotoimen johtosäännöstä; sekä

  1. päättää niistä muista asioista, jotka laissa, tässä työjärjestyksessä taikka ohje- tai johtosäännössä säädetään sen päätettäviksi.


Virkasuhteen päättäminen ja varoitus

https://www.minilex.fi/t/virkasuhteen-p%C3%A4%C3%A4tt%C3%A4minen-ja-varoitus


Milloin virkamies voidaan irtisanoa?

https://www.minilex.fi/a/milloin-virkamies-voidaan-irtisanoa


Julkisuusperiaate

https://julkisuuslaki.net/tietopyytajan-opas/julkisuusperiaate/


Suomen perustuslain sananvapautta koskevassa pykälässä (PL 12:2 §) todetaan, että: ”Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.”

Viranomaisille tehtävien tietopyyntöjen yleislaki on julkisuuslaki (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 621/1999, JulkL). Viranomaisten tehtävä on julkisuuslakia ja mahdollisia omaa toimintaansa koskevia erillislakeja tulkiten ratkaista saamansa tietopyynnöt.

Julkisuuslain tarkoituksena on korostaa ja toteuttaa julkisuusperiaatetta (JulkL 1 § ja 2 §) viranomaisten toiminnassa. Tällä on kolmitahoista merkitystä:

  1. Kansalaisilla on viranomaistoiminnan asianosaisina mahdollisuus saada oman oikeusturvansa kannalta itseä koskevaa tietoa viranomaisten ratkaisuista.

  2. Journalisteilla on yleisen tiedonsaannin pohjalta mahdollisuus valvoa ja arvioida omassa työssään julkisuuden kautta viranomaisten toimintoja.

  3. Julkisuusperiaatteella on merkitystä myös viranomaisille itselleen oman uskottavuuden ja luotettavuuden säilyttämiseksi ja tätä kautta kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseksi.

Nykyinen vuonna 1999 voimaan tullut laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta korvasi aiemman lain yleisten asiakirjain julkisuudesta 83/1951. Uusimisen tavoitteena on ollut oikeusvarmuuden turvaaminen sekä viranomaistoiminnan ennakointi valmisteluaineistoja avaamalla ja läpinäkyvyyttä parantamalla. Lisäksi lain tarkoitus on parantaa mahdollisuuksia valvoa julkisen vallan ja varojen käyttöä ja estää jo ennakolta viranomaisten epäasiallista toimintaa. Tavoitteena on saada viranomaisen tuottama ja hallitsema tieto osaksi yhteiskunnallista keskustelua ja päätöksentekoa.

Lain tulkinnan kohteena on viranomaisen hallussa oleva erimuotoinen tietoaineisto riippumatta sen tallennusmuodosta. Julkisuuslaki sisältää myös viranomaisen velvoitteet tiedottaa ja neuvoa tiedonpyytäjiä erityisesti keskeneräisissä ja yleisesti merkittävissä asioissa, joista ei ole (vielä) olemassa tallennettua tietoa. Lisäksi viranomaisten on tuotettava aktiivisesti tietoa myös salassa pidettävistä asioista ja viranomaiset voivat rakentaa tietoaineistoja erillisestä pyynnöstä, esimerkiksi rekisteritietojensa pohjalta. Toisaalta lakiin sisältyy myös vaitiolovelvollisuus tietyissä asioissa.

Julkisuuslain mukaan julkisuus on ensisijaista ja salassapito poikkeuksellista. Viranomaisen asiakirjat ovat julkisia, ellei julkisuutta ole erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta.


Perustuslaki

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L10P106


12 §

Sananvapaus ja julkisuus

Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.

Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.


106 §

Perustuslain etusija

Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.

Johtopäätökseni on se, että eduskunnan videotallenteet ovat julkisia. Niitä ei ole minkään lain perusteella määrätty salaisiksi. Eduskunnan turvalllisuusjohtaja on toiminut toimivaltansa puitteissa ja perustuslain 12 § 2 kohdan mukaisesti. Kansliatoimikunnalla ei tämän perusteella ole juridisia perusteita eduskunnan turvallisuusjohtajan virkasuhteen irtisanomiseen. Oikeuskäsittelyssä perustuslailla on etusija.

Onko eduskunnan pääsihteeri ja kansliatoimikunnan jäsenet vahingonkorvausvelvollisia tietoisesta väärästä päätöksestä ja sen aiheuttamista taloudellista vahingoista ja henkisistä kärsimyksistä?


Hallituksen polttoainesuunnitelmat mielivaltaisia


Polttoainekauppiaat IS:lle: Hallituksen suunnitelma mielivaltainen

https://www.verkkouutiset.fi/polttoainekauppiaat-islle-hallituksen-suunnitelma-mielivaltainen/#8e4e6583


Halla-aho tyrmää bensaveron noston, kun rahaa annetaan

https://www.facebook.com/officialsebastiantynkkynen/videos/636429036991404


Mullistava keksintö autoihin: 10 kertaa akkua parempi, 30 kertaa vetyä halvempi, tankkiin puhdasta vettä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c099382a-85fd-4a4b-a623-f8908c90b2d3?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1615568685


Polttoaineen hinnan korottaminen lisää työttömyyttä ja näivettää pieniä kaupunkeja

https://www.satakunnankansa.fi/lukijalta/art-2000007851467.html


Bensapumpulla hirvittää, menoveden litrahinta nousee mutta miksi?

https://moottori.fi/liikenne/jutut/bensapumpulla-hirvittaa-menoveden-litrahinta-nousee-mutta-miksi/


Bensalitran hinta lähenee kahden euron haamurajaa: Öljyn hinta nousee, uusiutuvien sekoitusvelvoite kasvaa ja verotuksen uudistamista valmistellaan

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1340310


Turve on tunnustettava uusiutuvaksi, vaatii kansanedustaja Juha Mäenpää

https://www.suomenuutiset.fi/turve-on-tunnustettava-uusiutuvaksi-vaatii-kansanedustaja-maenpaa/


Turvekielto veisi myös kotimaiset salaatit, kurkut ja yrtit – yhdeksän kymmenestä kauppapuutarhasta sanoo lopettavansa, jos turvetta ei voi käyttää

https://yle.fi/uutiset/3-11426029


Hallituksen suuri virhe on ollut koronatukipolitiikka ja tukien kohdistaminen


Olen opetellut, miten tehdä 20 eurolla viikon ruuat” – yrittäjä Riku Jaro menetti vuoden tulot mutta jäi ilman korona-ajan kustannustukea

https://yle.fi/uutiset/3-11829661?utm_source=facebook&utm_campaign=yleuutiset&utm_medium=social




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti