perjantai 15. maaliskuuta 2024

SU 17.03.2024 Kamusen liikenne Oy:n historiaa

 


Volvo-merkkinen linja-auto vuosimallia 1939. Valokuva on vuodelta 1946, jolloin autosta oli poistettu häkäpöntöt. Auton edessä Kamusen liikenteen perustaja Kalle Kamunen.


Kaarlo Heikki (Kalle) Kamunen (1912-1990) aloitti ammattimaisen kuorma-autoliikenteen vuonna 1939 yhdellä kuorma-autolla ja perusti linja-autoyrityksen vuonna 1944 ostamalla Janne Pihlajalta linjan Kalajoki-Sievi sekä 18-paikkaisen seka-auton. Siihen aikaan matkustajien lisäksi kuljetettiin monenlaistta tavaraa. Autossa oli peräosassa avolava-osa tavarankuljetusta varten ja usein siellä makusti myös ihmisiä aina tarpeen mukaan. Sievin rautatieasema oli Kalajoelle tärkeä tavarankujetusten kannalta.


Yritys laajeni vuosien myötä ja linjoja tuli lisää. Linja-autoja oli vuonna 1964 seitsemäm, vuonna 1974 kymmenen, vuonna 1984 12 ja myöhemmin 16 kappaletta. Kalle itse jäi eläkkelle 1981. Kamusen pojat Heikki, Juhani ja Sakari omistivat yrityksen.


Vuonna 1960 perustettiin Koneyhtymä K.Kamunen & Kumppanit. Yritys käsitti erilaisia maansiirto-, louhinta-, ja kuljetustöitä. Koneet omisti Kalle ja Heikki Kamunen sekä Ullan mies Reijo Tuikka. Aikoinaan yritys osallistui voimallisesti mm. Saimaan kanavan rakennustöihin.


Varsinaiseen ajan haasteesee Kamusen Liikenne vastasi kalustonsa kehittämisen lisäksi perustamalla matkatoimiston Kalajoelle vuonna 1988. Ylivieskaan tuli vastaava toimisto vuonna 1990. Toiminnassa on ollut imua matkailijamäärien kasvaessa jatkuvasti. Kotimaahan ja Eurooppaan suuntautuvien bussimatkojen lisäksi matkatoimisto hoitaa kaikkia modernin matkatoimiston palveluja. Kalajoen kunta huomioi vuonna 1990 Kamusen Liikenteen ja matkatoimistot myöntämällä vuoden yrittäjäpalkinnon. Olin aikanaan antamassa konsulttiapua matkatoimiston perustamisessa ja henkilöstön hankkimisessa.


Vuonna 1953 suorittivat liikennöistsijät Kalle Kamunen ja Antti Kangas kahdella linja-autolla tunnetun turistimatkan Eurooppaan Pariisin kautta aina Italian Roomaan saakka. Molemmat autot olivat täynnä matkustajia ympäri Suomea. Matka kesti neljä viikkoa ja yöpymiset tapahtuivat teltoissa ja sen ajan matkustajakodeissa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti