Kalajoen kaupungin oikaisuvaatimus
https://www4.kalajoki.fi/djulkaisu/kokous/2024430-9-32705.PDF
Valtion ja kunnan ja muiden julkisyhteisöjen virkamiehiä koskee erityinen virkavastuu. Virkamiehillä on erityinen mahdollisuus käyttää julkista valtaa kansalaisia ja muita yhteisöjä kohtaan. Viranomaiset voivat määrätä taloudellisia velvoitteita tai antaa taloudellisia etuja tai rajoittaa liikkumisvapautta. Myös henkilökohtaiseen vapauteen voidaan puuttua laissa säädetyin edellytyksin. Suuri valta edellyttää vastapainokseen järjestelmää, joka turvaa vallankäytön lainmukaisuuden. Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin, ja ainoastaan viranomaisille voidaan antaa merkittävää julkista valtaa sisältäviä tehtäviä. Rikoslaissa on säädetty rangaistavaksi erilaisia virkarikoksia. Virkamiesten erityinen vastuuasema perustuu heidän palvelussuhteeseensa eli virkasuhteeseen. Merkittävää julkista valtaa voidaan antaa vain viranomaisille. Esimerkkinä voidaan mainita tuomiovalta, jota käyttää Suomessa tuomioistuinlaitos.
Virkavastuu on laajempi vastuu kuin työntekijän työsuhteeseen perustuva vastuu. Kaiken julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Viranomaisilla on erityinen perusteluvelvollisuus tekemistään päätöksistä. Virkavastuu voidaan toteuttaa eri tavoin, kuten rikosoikeudellisin seuraamuksin, vahingonkorvausvastuun kautta sekä kurinpidollisin seuraamuksin. Rikoslaissa on lisäksi säädetty virkamiehiä koskevia erityisiä rangaistusseuraamuksia.
Virkamiehellä tarkoitetaan lain mukaan henkilöä, joka on virka- tai siihen rinnastettavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan taikka kuntayhtymään tai muuhun kuntien julkisoikeudelliseen yhteistoimintaelimeen, eduskuntaan, valtion liikelaitokseen taikka evankelisluterilaiseen kirkkoon tai ortodoksiseen kirkkokuntaan tai sen seurakuntaan tai seurakuntien yhteistoimintaelimeen, Ahvenanmaan maakuntaan, Suomen Pankkiin, Kansaneläkelaitokseen, Työterveyslaitokseen, kunnalliseen eläkelaitokseen, Kuntien takauskeskukseen tai kunnalliseen työmarkkinalaitokseen.
Varoitus voidaan tuomita vain tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Viraltapanoa voidaan pitää huomattavana lisäseuraamuksena, sillä virkamies menettää ansiotyönsä. Vakavimpien virkarikosten kohdalla viraltapano on pakollinen seuraamus. Käytännössä jos virkamies tuomitaan rikoksen johdosta yli kahden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen, tuomittu virkamies on tuomittava pantavaksi viralta, jollei tuomioistuin poikkeuksellisesti katso, ettei rikos osoita tuomittua sopimattomaksi olemaan virkamiehenä. Lyhyempien vankeusrangaistusten kohdalla tuomioistuimella on laajempi harkintavalta katsoa, osoittaako rikos virkamiehen ilmeisen sopimattomaksi olemaan virkamiehenä.
Virkamies voi lisäksi olla vahingonkorvausvelvollinen, jos hän on rikoksella aiheuttanut vahinkoa.
Aika on rahaa. Siksi Pohteen aluehallituksen tulisi oma-aloitteisesti mahdollisimman nopeasti purkaa päätös, jota on syytä epäillä virkarikokseksi. Olen informoinut asiassa Pohteen aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Tölliä sekä keskustan kansanedustaja Hanna-Leena Mattilaa sekä ministeri Kaisa Juusoa ja perussuomalaisten puoluesihteeri Harri Vuorenmaata.
TO 28.03.2024 Päättäjän tulee tietää mistä hän päättää ja mitkä ovat sen seuraukset
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/03/to-28032024-paattajan-tulee-tietaa.html TO
11.04.2024 Kiitän vastauksestasi ministeri Kaisa Juuso
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/04/to-11042024-kiitan-vastauksestasi.html
TO 16.05.2024 Eikö ministeri voi vaikuttaa oman vastuualueensa asioihin?
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/05/to-16052024-eiko-ministeri-voi.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti