Raution, Kalajoen ja Suomen historiaa käsittelevä taidenäyttelyni täydentyi Raution tohtoreiden sarjaan kuuluvalla taiteilija Tanja Luukkosen muotokuvapiirroksella tohtori Anni Vanhalasta. Hän on Helmi ja Arvo Hillukkalan tyttö Savitanhuan päästä Ahon naapurista. Hän väitteli yhteiskuntatieteiden tohtoriksi Tampereen yliopistossa sosiaalityöstä vuonna 2005. Hän on johtava sosiaalityöntekijä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa ja sivutoiminen yliopiston opettaja.
Eilen illalla olin seuraamassa lapsenlapseni tanssiesitystä Virtasalissa. Siellä esiintyi Kansalaisopiston ja eri urheiluseurojen ryhmiä. Virtasali oli ääriään myöten ja vähän enemmän katsojia. Tanssiharrastus on nyt Kalajoella voimissaan. Kiitos hyvien vetäjien.
Aikansa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin. Kun jokin asia on loppuun käsitelty tai tilanne ohi, eikä sille voi tehdä enää mitään.
Lauluharrastus oli Kalajoella voimissaan kymmenien vuosien ajan. Johtotähtenä on ollut Fermaatti-kuoro, jota veti Soili Autio. Nyt Fermaatti-kuoron toiminta on loppunut.
Fermaatin 40v Juhlakonsertti Akustiikassa, Eveliina Stolpin tilausteos Koska laulan, johtaa dir.cant Soili Autio
https://www.facebook.com/watch/?v=2410120305896207
Soili Autio on suorittanut musiikkiin erikoistuneen luokanopettajan tutkinnon Jyväskylän Yliopistossa v. 1978 sekä Klemetti-Opiston kuoronjohtajan tutkinnon v.1997. Hän on toiminut koko työuransa Kalajoella, aluksi yläasteen ja lukion musiikin opettajana vuoden ja sen jälkeen noin 400 oppilaan Pohjankylän ala-asteella luokanopettajana ja eri luokka-asteiden musiikinopettajana vuodesta 1979 - 2016.
Musiikkitoiminnassa Soili Autio on ollut aktiivisesti mukana jo lapsena, jolloin hän aloitti viulunsoiton opiskelun Ylivieskan Seudun Musiikkiopistossa ja lauloi Martti Saaren, Senni Savela-Kananojan ja Tuomo Nikkolan johtamissa lapsi- ja nuorisokuoroissa. Myöhemmin lukioikäisenä hän johti Ylivieskan Seurakunnan Ecclesia -lauluryhmää.
Työnsä
ohella hän on johtanut mm. oman koulunsa lapsikuoroja ja
musiikkikerhoja, Kalajoen kansalaisopiston kansanmusiikki- ym.
ryhmiä sekä ollut toteuttamassa erilaisia kuntien ja
seurakuntien yhteisiä musiikkiproduktioita.
Tällä
hetkellä hänellä on johdettavanaan kaksi kuoroa: vuodesta -78
Soilat-viihdekuoro sekä vuodesta -98 Kalajokilaakson
alueellinen Chorus Vallis -kamarikuoro. Hän johti myös
tyttökuoro Fermaattia 40 vuotta, vuodesta 1979 vuoteen 2019. Hän
on toiminut kuorojensa myötä yhteensä kuudellatoista
julkaistulla äänitteellä musiikillisena johtajana. Kuorot ovat
osallistuneet myös useisiin ulkomaisiin konsertti- ja
kilpailumatkoihin. Fermaatti-kuoro on palkittu 1. palkintosijalla
kansainvälisissä kuorokilpailuissa Hollannissa v. 1995,
Italiassa v. 1998 sekä kultaisella diplomilla Espanjassa v. 2013.
Chorus Vallis -kuoro palkittiin kahdella kultaisella diplomilla ja
hopeadiplomilla Tsekin Olomoucissa v. 2015 sekä hopeasijalla
Kreikan kansainvälisessä kuorokilpailussa v. 2007. Kuorot
osallistuvat myös valtakunnalliseen toimintaan SULASOLin kautta.
Soili Autio on ollut SULASOLIN Nuorten Kuoroliiton hallituksen
jäsen v. 1992-96 sekä v. 2011-2017.
Soili Autiolle on
myönnetty mm. Opettajien Ammattijärjestön hopeinen Pro Culture
-mitali v. 1994, Sulasolin hopeinen kunniamerkki v. 1999, Oulun
läänin Taidetoimikunnan taidetunnustus v. 2002, Nuorten
Kuoroliiton korkein tunnustus, Heinz Hoffman -mitali v. 2003 sekä
Suomen kulttuurirahaston Mikael Agricola -mitali v. 2011.
Tasavallan presidentti myönsi hänelle director cantus -arvonimen
v. 2011. Fermaatti-kuoron lopetettuaan keväällä 2019 Nuorten
Kuoroliitto palkitsi hänet Erkki Pohjola -palkinnolla.
Oi
katsohan lintua oksalla puun!
Se laulaa niin kauniisti aina.
Se
korkeimman kiitokseen aukaisee suun.
Sen mieltä ei huolet ne
paina,
se laulaen Luojaansa kiittää.
Alkusoitto
Miettiessäni taaksepäin lähes 40 vuoden perspektiivillä Fermaatti-kuoron toimintaa totean, että kuoromme kokoonpano on kasvanut muutaman laulajan lauluryhmästä kuoroksi, jonka toiminta ulottuu jo kansainvälisiinkin mittoihin. Alussa ensimmäisen vuoden kohokohta oli hetki, jolloin saimme uudet paikallisen pankin lahjoittamat kuorokansiot. Nyt olemme saaneet omat kotisivut, joiden kautta voimme laajalti esitellä toimintaamme. Kuitenkin alkuvuodet ovat muodostuneet yhä merkityksekkäämmiksi kuoron taipaleella. Tuo sama innostunut ilmapiiri, laulamisen ilo, luja usko ja luottamus yhdessä musisointiin sekä pyrkimys kehittymiseen ja mahdollisimman hyvään musiikilliseen lopputulokseen kantavat yhä.
Melodiakulkuja
Jokainen kuorovuosi luo oman kuoronsa, joka syksyllä muovautuu sen mukaan, ketä kuoroon jää ja ketä lähtee - syksyn aloitus on siis aina uusi haaste. Mielessä siintää myös pitempiä linjoja esim. nauhoituksia, konsertti- ja kilpailumatkoja, koulutusta ym. Nämä antavat rytmiä ja ryhtiä työhön tavoitteena tietysti aina musiikillisen tason nousu. Missään lajissa taidot ja taitavuus, mestaruudesta puhumattakaan, eivät tule vaivatta. On osallistuttava, opeteltava, harjoiteltava, hiottava, keskityttävä ja kerrattava. Niin kuorotyössä kuin muissakin tavoitteellisissa harrastuksissa tarvitaan siis tiettyjä ominaisuuksia. Näitä ovat esim. innostus, pitkäjännitteisyys, vastuuntunto, luotettavuus, keskittymiskyky, sosiaalisuus ja sitkeys - sanalla sanoen vahva luonne. Tällaisilla eväillä varustettu kuorolainen piirtää kauniita ja vaihtelevia melodiakulkuja elämänsä taivaalle.
Harmoniaa
Melodian voi luoda yksinkin, mutta harmoniaan tarvitaan monta puhtaasti soivaa ääntä. Kuorolaisen on tiedostettava jo kuoroon tullessaan oman äänensä tärkeä merkitys koko kuorosointiin. Samoin kuoroelämässä: Tavoitteet, joihin yhdessä sitoudutaan, hyvä yhteisymmärrys ja anteeksianto rakentavat me-henkeä ja siten myös yhteissointia. Silloin, kun jokainen jäsen hallitsee stemmansa ja pystyy eläytymään ja mukautumaan osaksi kokonaisuutta, syntyy harmonia, joka voi olla yleisöllekin nautittavaa kuultavaa. Kovin kevyin perustein ei voi aiheuttaa muille sointuvaikeuksia jäämällä pois tärkeästä harjoituksesta tai esityksestä. Se, mitä luvataan, myös pidetään. Hienoja palkintoja saadaan silloin, kun ymmärtää musiikin olevan yhteinen kieli eri ihmisten, kulttuurien ja kansojen välillä. Parhaat hetket olen itse kokenut hengellisen ohjelmiston laulujen sanoman myötä.
Riitasointuja
Kuten
musiikissa niin myös kuoroelämässä kuuluu ja pitääkin kuulua
joskus riitasointuja. Pohdin usein, mitkä ovat kuorotyössä
riittävän hyvät lähtökohdat. Kalajoella ne ovat toki paljon
vaatimattomammat kuin sellaisilla paikkakunnilla, joissa toimivat
musiikkiluokat tai muuten painotettu musiikin opetus, tai josta
löytyvät akustisesti tyydyttävät harjoitus ja esiintymistilat,
tai joilla on enemmän väestöpohjaa ja vielä opiskelun
alettuakin pysytään omalla paikkakunnalla. Näin meillä ei ole.
No - asiathan voidaan kääntää tietysti aina pienen
paikkakunnan voitoksikin...
Lopulta totean, että musiikin
jännite syntyykin siitä, miten nuo riitasoinnut purkautuvat
takaisin kauniisti soiviin kolmisointuihin, harmoniaan.
Arjen ja juhlan sointuja
Puhutaan usein viikkorytmistä kuin se olisi vain työn ja levon vuorottelua. Itse haluaisin lisätä elämään vielä arjen ja juhlan vuorottelun. Kuorotyössä näkyy selvästi, kuinka harjoitus on arkea ja esitys - pienikin - aina juhlaa. Joudun miettimään ja arvioimaan, milloin kuoro on valmis esiintymiseen. Joskus esiintymispyynnöt tulevat viime tipassa, jolloin kuorolle ei jää aikaa valmistautua huolellisesti musiikilliseen puoleen. Arkiharjoitus on aivan yhtä arvokasta ja tärkeää nuorille laulajille kuin esiintymisetkin. Jokainen varmasti haluamme, että ne juhlan soinnut, joita saamme olla tekemässä, soivat sydämistämme.
Akustiikka
Fermaatti-kuoron toimintaa tukevana ja kannustavana “akustisena ympäristönä” on useitakin tahoja. Oman kotikunnan ja kotiseurakunnan materiaalinen tuki on ensiarvoisen tärkeä jo nuorisotyönkin kannalta. Kuoro kuuluu myös valtakunnallisesti Sulasolin erikoisliittoon, Nuorten Kuoroliittoon, jonka puitteissa avautuu aivan uusi ja laajempi näkökulma koko maan nuorisokuoroihin. Nuorten Kuoroliitto on myös antanut mahdollisuuksia osallistua tapahtumiin, joista Sympaatti -festivaali on ollut yksi mieleenpainuvimmista. Tärkein ja läheisin taustaorganisaatio sekä kuorolaisille että itselleni on vanhemmista koostuva Fermaatin Tuki r.y.. Toivotankin joka syksy taas uusien laulajien vanhemmat tervetulleiksi tähän “kuoroperheeseen” kannustamaan ja tukemaan lastaan kuoroharrastuksen parissa.
Finaali
On etuoikeutettua saada tehdä tätä arvokasta työtä nuorten parissa ja olla seuraamassa kuorolaisten matkalle lähtöä. Kuten on jo aiemminkin todettu “laulajat lähtevät, laulut jäävät”. Kiitollisuudella muistan kaikkia kuorossa mukana olleita laulajia! Mitä parhainta elämän matkaa teille, rakkaat kuorotytöt!
Lopulta
kuitenkin totean: Työ jatkuu...
Se laulaen aamulla alkavi
työt
ja päättää ne laululla illoin.
Niin rauhassa
oksalla nukkuu se yöt
kuin vuode ois peitetty villoin.
Ja
kattona sillä on taivas.
Soili Autio luopuu perustamastaan Fermaatti-kuorosta neljän vuosikymmenen jälkeen haikeana mutta ei surullisena – Kuoro juhlii 40-vuotistaivalta konsertein lauantaina ja sunnuntaina
https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/571980
juhlakonsertissa hän siirtää kuoronjohtajan tehtävät kuoron kasvatille – nuorelle Emma Räihälälle. Autio tuntee haikeutta, mutta ei surua.
– Emma on ollut mukana jo pari vuotta. Ensin syksystä 2017 apujohtajana ja vastuualueena äänen avaus, nyt jo toisena kuoronjohtajana niin, että olemme jakaneet harjoitusvuorot ja kappaleet.
Autio on luottavainen tulevaan.
– Emma valmistuu laulupedagogiksi, hän on johtanut jo pari vuotta Kälviän Mieslaulajia ja Kokkolan Lauluveikkojen seniorikuoroa. Hänellä on huomattavasti suuremmat valmiudet ottaa tällainen nuortenkuoro vastuulleen kun minulla oli neljä vuosikymmentä sitten. Voin olla myös varma siitä, että kuoron linja säilyy, vaikka Emma tuokin omat tuoreet ideat tullessaan.
Tehtävät jättävää kuoronjohtajaa ilahduttaa myös se, että Emma Räihälä asuu Kalajoella.
– Fermaatissa on yhä nuorempia laulajia, muutamat vasta kolmasluokkalaisia. Kuoronjohtaja on myös eräänlainen äitihahmo, joten keikkajohtajalta tällaisen kuoron johtaminen ei välttämättä onnistu.
Autio toteaa moneen otteeseen, että nuorten kanssa on ollut suuri ilo työskennellä ja samalla sitä on itsekin pysynyt kartalla nuorten maailmasta. Kuoronjohtajana hän pysyy edelleen kartalla, sillä Autio jatkaa niin alueellisen Chorus Vallis -kuoron kuin viihdekuoro Soilatin johtajana.
Oskari Metsola – musiikkimies ja vaikuttaja
Kaarle Oskari Metsola (alkuaan Prihti) on syntynyt Kiikassa lokakuun 4. päivänä 1874 ja hän on kuollut Kalajoella 8.8.1951. Kaarle Oskarin vanhemmat olivat maanviljelijä, herastuomari Isak Juhonpoika ja äiti Vihelmiina Erkintytär. Koska isä oli sukunimetön mies, hän alkoi käyttää nimeä Prihti ostettuaan 1869 Prihti-nimisen tilan. Perheeseen syntyi seitsemän musikaalista lasta ja laulu kaikui Prihtin tuvassa. Tosinaan äitikin askarrellessaan lauloi vanhoja balladeja, jotka Oskari poika taltioi sitten, kun oli oppinut nuottienkirjoitustaidon.
Kansakoulusta Oskari sai loistavan
päästötodistuksen. Hän oli toivonut löytävänsä elämäntehtävän
musiikista ja niin hän pyrki ja hyväksyttiin Turun
lukkari-urkurikouluun. Ensin hän kävi Suomen kaartin ja vasta sen
jälkeen hän pääsi jatkamaan opiskelua, nyt Viipurin vastaavassa
koulussa. Sen johtaja oli Emil Sivori, joka oli merkinnyt muistiin
yli 2000 kansanlaulua ja sai oppilaansakin niihin innostumaan.
Kouluaikanaan Metsola johti Viipurin VPK:n mieskuoroa ja sai kiitosta
sovittamistaan kansanlauluista. Päästötodistuksen hän sai
1898.
Ensimmäinen virkapaikka ollli Pälkjärven lukkarin
viransijaisuus, jonka velvollisuuksiin kuului kiertokoulunopetus.
Lisäksi virkaa tekevä lukkari opetti laulua kirkonkylän
kansakoulussa ja toimi säästöpankin johtajana. Hän oli
perustamassa paikkakunnan nuorisoseuraa ja kuului myös raittiusseuraan. Vuonna 1900 Oskari Metsola sai vakinaisen viran
Längelmäellä. Siellä hän oli virkansa ohella muun muassa
kunnankirjurina, säästöpankin kamreerina, kuntakokouksen ja
holhouslautakunnan puheenjohtajana. Laulu- ja soittokuntien johtajana
hän oli koko Längelmäellä oloajan. Vuonna 1907 Oskari Metsola oli
perustamassa Suomen Kanttoriurkuriliittoa, ja kun Keski-Hämeessä
alettiin suunnitella omaan kansanopistoa, oli Oskari Metsola innolla
mukana. Oriveden opiston kannatusyhdistys kutsuikin 20-vuotta
toimittuaan Metsolan kunniajäsenekseen ”kiitollisuutensa ja
kunnioituksensa” osoitukseksi.
Vuonna 1909 Metsola muutti
Kauvatsalle, jossa hän virkansa ohella osallistui kunnalliseen
toimintaan. Hän oli mm. kuntakokouksen ja kunnanvaltuuston sekä kunnan kansakoulujen johtokunnan puheenjohtajana. Hän oli 9 vuotta
postitoimistonhoitaja ja 19 vuotta Satakunnan nuorisoseurojen liiton
musiikkineuvoja. Laulu- ja soittojuhlilla Metsola oli itseoikeutettu
yleisjohtaja.
Kun hänellä oli tähtäimessä muutto
Kalajoelle, hän kirjoitti muistiin 100 kansansävelmä, mitkä ovat
säilytettynä Satakunnan kotiseutuarkistossa. ”Tämän uutteran
nuorisoseuratyöntekijän” kutsui Satakunnan nuorisoseurojen liitto
kunniajäsenekseen Marianpäivänä 1921. Kauvatsan seurakunnan
piispantarkastuksessa 1920 tahtoi piispa Gustaf Johansson
pöytäkirjaan erikoismaininnan Oskari Metsolan ”suuresta taidosta
ja harrastuksesta, jolla hän on huolehtinut kirkkolaulusta ja että
kirkkomusiikki on erittäin hyvällä kannalla”. Vuonna 1920 Turun
tuomiokapituli myönsi Metsolalle director santus-arvonimen.
Oskari
Metsola muutti 1.5.1921 Kalajoelle ehtien palvella seurakuntaa ja
kuntaa 30 vuotta. Jo seuraavana vuonna hänet valittiin kunnan
rahastonhoitajaksi ja 1923 kunnankirjuriksi. Talvikaudet 1923-26 hän
oli virkavapaana toimiakseen Hämeenlinnan alakansakouluseminaarin
soitonopettajana. Hän opetti myös laskentoa ja toimi
samanaikaisesti Hämeenlinnan tyttökoulun laulunopettajana sekä
johti raittiusseuran sekakuoroa. Kalajoella hänellä oli monia
puheenjohtajuuksia ja kunnankirjuri hän oli siihen saakka, kunnes
hänestä tuli 1944 Pohjolan Osake Pankin Kalajoen konttorin johtaja.
Siinä toimessa hän oli kunnes pankki 1946 yhdistyi
Kansallis-Osake-Pankin kanssa.
Kun pitäjään 1940-luvulla
perustettiin kansanopisto ja yhteiskoulu oli Metsola muutaman vuoden
uusien koulujen alkuköyhyyden aikana molemmissa palkattomana
laulunopettajana. Hän oli oikea työmyyrä, joka uurasti
aamuvarhaisesta iltamyöhään. Oli hänellä miten kiire tahansa,
niin koskaan hän ei sanonut ”en minä jouda”, kun joku tuli
hänen apuaan pyytämään. Kaikki kokoukset, seurat,
lauluharjoitukset ym. hän muisti ilman kalenterimerkintöjä.
Sekakuoro oli hänelle rakkain harrastus ja kuorolle hän teki pikku
laulelmia ja kansanlaulusovituksia. Hänen laulujaan on julkaistu mm.
kokoelmissa ”Hengellisiä lauluja ja virsiä”, ”Siionin
sointuja” ja Kansanvalitusseuran julkaisemassa ”Sekaäänisiä
lauluja”. Hän toimitti yhdessä opettaja J.N. Lahtisen kanssa
kirjan Kodin ja koulun koraalikirja.
Kun Kalajoen sekakuoro
kerran lauloi radioon, sattui sitä kuuntelemaan professori Heikki
Klemetti. Hän kirjoitti Metsolalle kiitoksen kuoron esityksistä ja
vaikutuksestaan Metsola sai director musices-arvonimen täyttäessään
70 vuotta. Oskari Metsola oli monipuolisesti lahjakas,
huumorintajuinen, valoisa ihminen, joka oli aina kiitollinen
saamastaan elämänlahjasta ja kaikesta vuosikymmenien aikana
kokemastaan. Hän osasi kiittää jopa saamistaan
murheista.
Keskipohjalaiset muistavat Oskari Metsolan hänen
sanoittamastaan ja säveltämästään Keski-Pohjanmaan laulusta
”Näin kuinka rannat viljavat...” Kalajoen Sekakuoro suoritti
sen ensiesityksen Keski-Pohjanmaan maakuntaliiton perustavassa
kokouksessa Kalajoella 1930. Metsolalle on myönnetty SL:n
ritarikunnan ansioristi ja Kansanavun ansioristi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti