Suomen seuraava pääministeri ?
On
enemmän kuin todennäköistä, että Suomessa vaihtuu kevään
aikana hallitus. Marinin hallitus joutuu jättämään
eroanomuksensa. Eduskunta hajotetaan ja pidetään uudet
eduskuntavaalit. Syynä on nämä asiat:
Tämän
kevään 2020 aikana selviää voidaanko Suomi palauttaa takaisin
oikeusvaltioiden joukkoon. Valtiopetos
on Rovaniemen hovioikeuden käsittelyssä
http://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2020/02/valitus-oulun-karajaoikeuden.html
PR-talojen
konkurssivyhti on Oulun poliisin rikostutkinnassa.
On
todennäköistä, että perussuomalaiset on suurin puolue uusien
eduskuntavaalien jälkeen. On huomattava, ettei perussuomalaiset ole
äärioikeistolainen puolue, vaan kokoomus on enemmän oikealla kuin
perussuomalaiset. Kokoomuksella on erittäin suuria vaikeuksia päästä
uuteen hallitukseen nykyisen puheenjohtajan Petteri Orpon johdolla
näistä syistä
Orpo,
Sipilä ja Terho esittää: Arvopohja
Samuli
Sibakoff, perussuomalaisten eurovaaliehdokas 2019
Suomeen
päästettiin vuonna 2015 n. 32 000 maahantunketujaa ja
sisäministerinä olivat kokoomuslaiset ministerit, jotka eivät
estäneet maahantnkeutumista, joista tuli turvallisuusuhka
suomalaisille sekä valtava taloudellinen rasite.
Maahanmuuton
hinta 3,2 miljardia euroa – 1/3 Taustaa
Maahanmuuton
hinta 3,2 miljardia euroa – Ministereiden laskelmat
Pauli Vahtera: Maahanmuutto maksaa Suomelle 3,2 miljardia euroa vuodessa – ”Viimeinen hätähuutoni suomalaisille päättäjille”
Attendo, Esperi ja
Mehiläinen kokoomuksen vallan takana
Lukijoilta:
Kokoomuksen ahneus tuhosi soten terveet tavoitteet
Kokoomus
ajaa suurpääoman etuja. Siinä se eroaa perussuomalaisten linjasta.
Kokomus ei vastusta veronkiertoa eikä veroparatiisien käytöä
todellisuudessa. Kokoomus suosii hyvä-veli-järjestelmää.
Halla-aho:
Perussuomalaisten luotto kokoomuksen nykyjohtoon vähäistä –
”Juuri kukaan ei halua kokoomuksen kanssa hallitukseen”
Paavo Väyrynen ja
ex-puoluesihteeri Jarmo Korhonen ihmettelevät, miksi keskusta istuu
punavihreiden hallituksessa: ”Puolueelle kohtalokasta”
Hallituksen
talouspolitiikalle tyly tuomio arviointineuvostolta – lue 5
keskeistä kohtaa
Uusimmat
kehitysyhteistyön rahoituspäätökset
Uusi
miljoonalasku – ministerien avustajien avustajista
IL: Opetusministeriö piti
34000 euron pikkujoulut
TO
06.05.2019 Hallituskiima ja hyvä-veli-järjestelmä ylittää lain
ja hyväksyttävyyden rajat
Hallitusohjelman
viisi olennaista kohtaa – lue 193-sivuinen ohjelma
kokonaisuudessaan
Erkin
kommentti: Hallitusohjelman ongelmana on se, että
pysyväisluontoisia menoja on katetu kertaluonteisilla tuloja.
Hallitusohjelman pohja on heikko, koska menojen katteeksi ei ole
konkreettisia tuloja. On vain haaveita ja toiveita katteena.
Ohjelmasta
puuttuu keinot työllisyysasteen nostamiseen 75 %:iin. On pyydetty
apuun ammattiyhdistysliikkeitä. Tavoite on siis kestämättömällä
perustalla.
Julkisen
talouden kestävyyden parantamisen keinot puuttuvat.
Hallitusohjelman
ehkä heikoin osa on finanssipolitiikka, koska siellä ei ole
esitetty tuloja menojen katteeksi. Toiveet on asetettu
työllisyysasteen toteuttamiseen 75 %iin. Mutta miten? Sitä
hallitusohjelma ei konkretisoi.
Myös
talouspolitikan keinot ovat tavoitetasolla – ei riittävää
konkretiaa. Verovajeen pienentämiseksi
hallitus laajentaa ja vauhdittaa harmaan talouden vastaisia toimia
kattavalla ohjelmalla, jonka toteuttamiseen varataan vaalikauden
aikana yhteensä 20 miljoonan euron lisärahoitus. Mitkä
ovat ne todelliset keinot jää hallitusohjelman perusteella
arvattavaksi.
Tämän
asian hallitus selvittää: Hallitus
selvittää, onko veropohjan tiivistämiseksi mahdollisuus ottaa
käyttöön ulkomaisten rahastojen (ja muiden osinkoveroista
vapautettujen yhteisöjen) saamille osingoille 5 prosentin lähdevero
vuoteen 2022 mennessä.
Kun
asiaa kysyttiin Li Anderssonilta, niin hän ei nähtävästi tiennyt
mitä oli päättänyt, koska vastasi, että asia ei tullut
hallitusohjelmaan.
Hallitusohjelmassa
on unohdettu se, että Suomen osuus maailman päästöistä on 16
promillea. Siksi ilmastopolitiikka on ylimitoitettua
kokonaistilanteeseen nähden. On vaarana, että tavallinen
kansalainen joutuu kärsimään tarpeettomasti ilmastovouhotuksesta.
Kehitysyhteistyön
maantieteellinen painopiste on Afrikka. Suomi ohjaa
kehitysyhteistyörahoitusta muuttoliikkeen juurisyihin. Mielestäni
Suomelle on tärkeämpi oman ja EU:n ulkorajan turvallisuuden
varmistaminen. Siihen ei kuulu Afrikka eikä toimiminen maailman
sosiaalitoimistona.
EU:n
turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikka pohjautuu EU-tason yhteisiin
sääntöihin, yhteisesti sovittuun vastuunjakoon ja
toimintaperiaatteisiin kuten korjattuun Dublinjärjestelmään sekä
yhteistyöhön YK:n pakolaisjärjestön kanssa.
Ihmisoikeusperustainen turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikka
pohjautuu kansainvälisiin sopimuksiin, viranomaisyhteistyöhön,
tehokkaaseen ulkorajavalvontaan ja asianmukaisiin, nopeisiin ja
oikeusturvan kannalta laadukkaisiin turvapaikkaprosesseihin. EU
kitkee ihmissalakuljetusta ja muuta rikollisuutta. Laillisten
maahantuloreittien järjestelmää kehitetään.
Edellä
oleva teksti turvapaikka - ja maahanmuuttopolitikasta on huono Suomen
kansalaisten oikeusturvan kannalta. Tekstissä tulisi olla maininta
siitä, että noudatetaan tiukasti kansainvälisiä sopimuksia ja
EY-tuomioistuimen päätöksiä, jonka mukaan pakolaiset voidaan
palauttaa ensimmäiseen EU-maahan.
Suomi
on maailman turvallisin maa ja sellaisena haluamme pysyä. Monissa
kansainvälisissä vertailuissa olemme myös maailman vakain, vapain
ja parhaiten ihmisten perusoikeuksia suojeleva maa, jossa on hyvä
hallinto ja riippumaton oikeuslaitos. Tämä ei ole itsestäänselvyys.
Olosuhteiden muutokset haastavat meitä ennakoimaan ja varautumaan
aiempaa paremmin. Suomen on huolehdittava sisäisestä ja ulkoisesta
turvallisuudesta, oikeusvaltioperiaatteen noudattamisesta ja arjen
turvallisuudesta.
Tekstissä
olisi pitänyt olla konkreettiset keinot tavoitteen saavuttamiseksi.
Suomalainen
demokratia nojaa oikeusvaltioon, jossa perustuslaki antaa vahvan
suojan jokaisen yksilön ihmisarvolle ja koskemattomuudelle sekä
muille perusoikeuksille. Suomi on sitoutunut noudattamaan
kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia sekä EU:n
perusoikeussäännöksiä. Oikeusvaltion ytimessä on laadukas perus-
ja ihmisoikeudet turvaava lainsäädäntö, jota sovelletaan
riippumattomissa tuomioistuimissa.
Tästäkin
puuttuu keinot eli miten tavoite saavutetaan.
Hallitus
huolehtii oikeusjärjestelmän selkeydestä, oikeusturvasta ja
lainsäädäntöratkaisujen johdonmukaisuudesta.
Edelleenkin
puuttuu konkreettiset keinot Suomen palauttamiseksi oikeusvaltioiden
joukkoon.
Hallitus
huolehtii perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä torjuu
ihmisiin kohdistuvia oikeudenloukkauksia. Erityistä huomiota
kiinnitetään ihmisten turvallisuuden paranemiseen, uusiin
turvallisuusuhkiin varautumiseen ja turvallisuuden kokemuksen
vahvistamiseen.
Hallltuksen
keino on sanahelinä. Konkretia puuttuu.
Hallitus
toimii tehokkaasti ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien
vähentämiseksi. Talous- ja velkaneuvonnan saatavuutta parannetaan
ja palveluihin ohjaamista tehostetaan koko maassa oikeusministeriölle
osoitettavan lisämäärärahan puitteissa. Sosiaalinen luototuksen
valtakunnallistaminen selvitetään, ja selvityksen pohjalta se
otetaan käyttöön koko maassa vaalikauden aikana.
Tästäkin
puuttuu konkretia. Tahtoa on mutta tietoa ei.
Kiintiöpakolaisten
määrä nostetaan vuonna 2020 vähintään 850 tasolle. Tämän
jälkeen arvioidaan vuosittain kiintiöpakolaisten määrä välille
850–1 050 ottaen huomioon turvapaikanhakijoiden määrä.
Tämä
on järkyttävä päätös, koska ei Suomi voi olla maailman
sosiaalitoimisto.
Lainvalmistelijoiden
osaamista perus- ja ihmisoikeuksissa vahvistetaan johdonmukaisesti.
Ministeriöiden rajat ylittävää tukea lisätään, jotta lakien
vaikutukset myös ihmisten toimeentuloon, ympäristöön,
tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin ja yritysten toimintaedellytyksiin
voidaan arvioida perusteellisesti. Perustuslain asemaa ja sen
tulkinnan riippumattomuutta kunnioitetaan ja vahvistetaan samalla,
kun lakiesitysten perustuslainmukaisuuden sekä vaikutusten
arviointia tehostetaan ja laajennetaan.
Hallitusohjelman
oikeusvaltion kehittämisen keinot on suoraan sanoen perseestä.
Suomi tarvitsee oikeushallinnon täydellisen uudistuksen. Suomeen on
perustettava perustuslakitumioistuin ja totuuskomissio.
Nykyisenkaltainen laillisuusvalvonta on lopetettava tarpeettomana
sekä hallinto-oikeudet ja korkein oikeus on lopetettava
tarpeettomana.
Puolustuspolitiikassa
on unohdettu että Venäjä on lähinaapurimme. Meillä on
mahdollisuus hankkia viholliset ( jos tarvitaan) kaukaa ja ystävät
läheltä. Puolustuspolitikkaan katson kuuluvaksi lähialueyhteistyön,
jolle hallitusohjelma ei anna juuri mitään painoarvoa.
Elinvoimaisen
Suomen osalta käytännön keinot pääosin puuttuvat,mutta
sanahelinää kyllä on. Väylähankkeet ovat konkretiaa, mutta mitkä
ovat niiden vaikutukset.Mikä on panos/tuotos asiassa.
Suurpetopolitiikkaa
harjoitetaan monipuolisella keinovalikoimalla mukaan lukien
kanta-arvioihin ja hoitosuunnitelmiin perustuva metsästys,
poikkeusluvat, vahinkojen ennaltaehkäisy sekä ennakoiva viestintä.
Suurpetopolitiikassa lisätään eri toimijoiden välistä
vuoropuhelua ja varmistetaan tutkimuksen ja seurannan pysyvä
rahoitus. Vaikutetaan EU:ssa kansallisten erityispiirteiden
tunnistamiseksi sekä joustavuuden ja liikkumavaran lisäämiseksi
petopolitiikassa.
Suurpetopolitiikastakin
puuttuu konkreettiset keinot.Minun mielestäni suurpetojen määrä
ei saa vaarantaa ihmisten turvallisuutta olisi keskeinen asia
suurpetopolitiassa.
Yleisenä
toteamuksena voin sanoa,että hallitusohjelmasta puuttuu tulot
menojen katteeksi sekä euromäärät ja aikataulut sekä
seurantajärjestelmä. Hallitusohjelmassa on paljon hyviäkiin
asioita, mutta se on enemmänkin toiveiden tynnyri, josta puuttuu
todellisuuden taju. Yksi luonnekdinta voisi olla vastuutonta
toimintaa, koska pysyväisluonteisia menoja pyritään kattamaan
kertaluonteisilla tuloilla.
Hallitusohjelmassa
selvitetään, laaditaan, vauhditetaan, käynnistetään, nostetaan,
kasvatetaan, luodaan, madalletaan, edistetään, kehitetään,
arvioidaan, tuetaan, vahvistetaan, valmistellaan, vaalitaan,
varmistetaan, laaditaan, huolehditaan, tunnistetaan, turvataan,
kannustetaan, panostetaan jne. Konkretia puuttuu.
Asiat
kirjoitetaan passiivissa. Siis hallitusneuvottelijat eivät itsekään
tiedä kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee, mitä maksaa ja kuka
vastaa. Tavoiteita ei ole määritelty eikä seurantajärjestelmää
tavoitteen toteutumisen seuraamiseksi. Tästä eläkkeelläolevana
opettajana ja yrittäjänä en voi korkeaa arvosanaa antaa – ehkä
välttävänä heikko – siis 6 -.
Nämä
asiat hallitusohjelmasta puuttuvät konkreettisella tasolla.
Ehdotuksia
hallitusneuvottelijoille taloustilanteen parantamiseksi
- Estetään verokierto ja veroparatiisien käyttö- vuositavoite 500 miljoonaa euroa vuodessa – neljässä vuodessa 2 miljardia euroa. Vähennetään 28,5 miljardin verotukeja 200 miljoonalla eurolla vuodessa eli 800 miljonalla eurolla neljässä vuodessa.
- Siirrytään maahantunkeutujien kotouttamisesta kotiuttamiseen – tavoitteena 8000 maahantunketujaan vuodessa – vuosisäästötavoite 800 miljoonaa euroa – neljässä vuodessa 3,2 miljardia euroa
- Vähennetään 8,5 miljardin yritystukia suunnitellun 100 miljoonan määrästä 200 miljoonaa vuodessa. Neljässä vuodessa tämä teke 800 miljoonaa euroa.
- Ulosoton suojaosaa nostetaan 100 eurolla. Suurin osa tästä tulee kulutukseen ja lisää sitä kautta työllisyyttä. En tällä hetkellä osaa arvioida kuinka paljon tämä vaikuttaa työllisyyteen.
- Nostetaan pienempiä eläkkeitä 30 euron sijasta 50 euroa. Suurin osa tästäkin rahasta tulee kulutukseen ja vaikuttaa siten työllisyyteen. En tällä hetkellä osaa arvioida kuinka pajon tämä vaikuttaa työllisyyteen. Lopetetaan pikapankkitoiminta ja yksityiset perintätoimistot.
- Tiivistetään lähialueyhteistyötä siten, että lisätään koulutusta ja ympäristönsuojelua Venäjän kanssa. Koulutetaan venäläisiä nuoria Suomen työmarkkinoille suomalaisissa ammattioppilaitoksissa ja täten vahvistetaan nykyisten ammattioppilaitosten asemaa sekä varmistetaan työvoimaresursseja yrityksille. Koulutus voisi olla suurelta osalta työharjoittelua oppisopimuskoulutuksena kisälli/mestari-periaatteella. Venäläisiä nuoria voitaisiin kouluttaa n. 1000 – 2000 vuodessa. Ympäristö- ja luonnosuojeluasioissa Suomi ja Venäjä voisi tiivistää yhteistyötään ja tekemällä tiivistä yhteistyötä. Varmistetaan puuraaka-aineen saanti Venäjältä. Tehdään Suomen ja Venäjän rajasta , siis EU:n ulkorajasta, turvallinen raja. Suomen on neuvoteltava helpotuksia Venäjän vastaisiin pakotteisiin koska sitä kautta saataisiin lisää kauppaa ja matkailua tehostettua. Nämä lisäisivät kauppaa ja sitä kautta työllisyyttä.
- Luovutaan maakuntamallista ja siirrytään kuntien ja laajempien koknaisuuksien yhteistyöalueiseein sote-uudistuksessa. Vähennetään täten byrokratiaa ja pidetään päätösvalta paikallisella tasolla. Pyritään kokonaan väliportaan hallinnon poistamiseen. Suomessa on kymmeniätuhansia virkamiehiä liikaa ja siksi niitä on karsittava tuhansilla vuodessa. Neljän vuoden aikana n. 10 000 virkamiestä vähemmän.
- Suoritetaan oikeushallinnon uudistus. Lopetetaan nykyisen kaltainen laillisuusvalvonta, hallinto-oikeudet ja korkein oikeus. Perustetaan tilalle perustuslakituomioistuin ja 1990-luvun selvittämseksi totuuskomissio.
- Puolitetaan puoluetuet neljän vuoden aikana.
- Suuritulosten verotusta kiristetaan 100 miljoonalla eurolla vuodessa. Tämä tekee 400 miljoonaa euroa neljässä vuodessa.
TO 13.06.2019 Onko kysymyksessä maanpetos? Miksi kansanedustajat hyväksyvät viranomaisten virheellisen menettelyn, mikä aiheuttaa 3,2 miljardin kulut vuodessa veronmaksajille?
Uutuuskirja:
Valtionyhtiön mysteerikauppa teki Juha Sipilästä miljonäärin -
Sipilä rikastui osakekeinottelulla
Pääministeri
Sipilälle luovutettiin Vantaalla 12.4.2019 totuusfoorumi- ja
toimenpidepyyntö
KorkkiTV:
Kylmää kyytiä hallitukselle
Halla-aho,
hallituksen punavihreätalous
BenTV: On ymmärrystä ja
sydäntä, mutta onko rahaa?
Tästä ei Yleisradiossa
puhuta!
Tutkimus: Puolueilla
piilotettuna miljoonia euroja säätiöihin – RKP:tä lähellä
olevalla Svenska Kulturfondenilla jättiomaisuus
IL selvitti: Näin
puolueita rahoitetaan
Puolueet kunnan kukkarolla
https://areena.yle.fi/1-1866178?fbclid=IwAR1zX1HT7Wlq-ohpd1BvyquQWJgodJH9C67B_79JxH_9kp-Vaxy0t4_mAqo
Sähköautoilla
ei torjuta ilmastonmuutosta tässä maassa
KE
12.06.2019 Suomi ei ole oikeusvaltio – Suomen hallituksen vastuu
asiassa on suuri
JAA
-ETTÄ SUOMIKO OIKEUSVALTIO ??
..ja
vieläpä joku...rullaluistin Uunokin puhuu maalittamisesta,ja
vihapuhelakien rakentelusta....
Samoin Oikeusministerinä käväisevä suursuvakki hehkuttaa sananvapauden rajoittamista päätehtäväkseen...
Esimerkkinä mainittakoon totuudenpuhujana tutuksi tullut Liisa Mariaporin tapaus,josta Suomi sai tuomion....
Samoin Oikeusministerinä käväisevä suursuvakki hehkuttaa sananvapauden rajoittamista päätehtäväkseen...
Esimerkkinä mainittakoon totuudenpuhujana tutuksi tullut Liisa Mariaporin tapaus,josta Suomi sai tuomion....
Paljonkohan
näitä tuomioita on JO TÄNÄ-PÄIVÄNÄ ?
Virolainen
Kirjoittaja Jyrki Virolainen on professori (emeritus) ja entinen tuomari. Hänen Prosessioikeusblogissaan käsitellään yksinomaan juridiikkaa koskevia kysymyksiä.
Kirjoittaja Jyrki Virolainen on professori (emeritus) ja entinen tuomari. Hänen Prosessioikeusblogissaan käsitellään yksinomaan juridiikkaa koskevia kysymyksiä.
299.
Ihmisoikeustuomioistuimelta Suomelle jälleen kaksi langettavaa
tuomiota sananvapauden rikkomisesta
1.
Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta (EIT)
2000-luvulla useita langettavia tuomioita sananvapauden rikkomisesta.
Toukokuun 2010 loppuun mennessä EIT oli antanut Suomelle jo 12
tuomiota, joissa Suomen katsottiin loukanneen ihmisoikeussopimuksen
(EIS) 10 artiklassa turvattua sananvapautta. Muista maista
esimerkiksi Ruotsilla oli sanotunlaisia tuomioita vain kaksi,
Norjalla viisi ja Hollannilla neljä. Tämä ilmenee OTT Päivi
Tiilikan oikeusministeriön toimeksiannosta tekemästä
selvityksestä, joka julkistettiin kuluvan heinäkuun alussa (OM:n
selvityksiä ja ohjeita 54/2010).
2.
Olen selostanut ja EIT:n huhtikuussa (6.4.) tänä vuonna Suomelle
antamaa viittä EIS 10 artiklan rikkomisesta antamaa langettavaa
tuomiota blogissa 257/27.4.-10.
3.
Suomen samat langettavat tuomiot ovat tulleet rikosjutuissa, joissa
toimittajia ja päätoimittajia on tuomittu sakkoon tai ehdolliseen
vankeusrangaistukseen sekä velvoitettu suorittamaan korvausta
henkisestä kärsimyksestä yksityiselämän loukkaamista tai
kunnianloukkausta koskevissa jutuissa. Suomen saamien tuomioiden
lukuisuus osoittaa, ettei punninta yksityisyyden ja kunniansuojan
sekä toisaalta sananvapauden välillä ole onnistunut niin kuin
suomalaisia tuomioistuimia velvoittavan EIS 10 artiklan ja EIT:n
ratkaisukäytännön mukaan olisi pitänyt.
4.
Suomalaisissa tuomioistuimissa, korkein oikeus (KKO) mukaan lukien,
on painotettu yksipuolisesti vain yksityiselämän suojaa, vaikka
lehtikirjoituksissa yms. julkaisuissa on ollut kysymys
yhteiskunnallisesti merkittävän epäkohdan tai teeman käsittelystä.
Tällaisissa tapauksissa ja kysymyksissä tiedotusvälineillä on
EIT:n ratkaisujen mukaan pitkälle menevä oikeus kertoa myös
sellaisista asioista, jotka kuuluvat poliitikkojen ja muiden
vallankäyttäjien yksityisyyden piiriin.
5.
Tällä viikolla eli tarkemmin sanottuna 6.7. Suomi sai EIT:ltä
jälleen kaksi langettavaa sanavapaustuomiota: tuomiot tapauksissa
Mariapori v. Finland (application no. 37751/07) ja Niskasaari ym. v.
Finland (application no. 37520/07).
6.
Mariapori-tapauksessa EIT:een valituksen tehnyttä M:a oli kuultu
joulukuussa 1997 veroasiaintuntijan ominaisuudessa veropetoksesta
syytetyn todistajana. Syyttäjän syyte perustui mm. kahden
verotarkastajan laatimaan verontarkastuskertomukseen, jota kyseinen
todistaja väitti virheelliseksi 2,5 milj. markan osalta. Todistajan
mukaan ainoa selitys veronalaisen tuloa koskevien arvioiden
mainittuun eroon oli verotarkastajien tahallisuus, koska tarkastajien
luvuille ei ollut minkäänlaisia perusteita. Oikeudenkäyntiä ja
todistajan toteamuksia selostettiin ei sanomalehdissä, mutta
verotarkastajien nimiä ei mainittu. Jutun syytetty tuomittiin
veropetoksesta lainvoimain vuonna 1999 saaneella tuomiolla. Vuonna
1998 todistaja julkaisi verotusta koskevan kirjan ("Verottaja
tappolinjalla"), jossa viitattiin kyseiseen juttuun ja todettiin
mm., että toinen mainituista verotarkastajista, jonka aviopuoliso
oli syyttäjänä työssä nimeltä mainitussa syyttäjänvirastossa,
oli tehnyt kyseisessä veropetosjutussa täysin tietoisesti väärän
valan. M sai syytteen ja hänet tuomittiin käräjäoikeudessa 2004
kirjassaan esittämiensä lausumien johdota törkeästä herjauksesta
4 kuukaudeksi ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja velvoitettiin
maksamaan asianomistajalle vahingonkorvausta 5 000 euroa.
Oikeudenkäynnissä esitettyjen lausumien käräjäoikeus katsoi
toteuttavan herjauksen, mutteivät sen sijaan törkeää herjausta.
Herjausta koskeva syyte oli vanhentunut, mutta M velvoitettiin
kuitenkin maksamaan kummaakin verotarkastajalle korvausta henkisestä
kärsimyksestä yhteensä 4 000 euroa. Hovioikeus pysytti tammikuussa
2006 antamallaan tuomiolla käräjäoikeuden tuomion ja KKO epäsi
M:n pyytämän valitusluvan maaliskuussa 2007.
7.
EIT totesi, että sananvapauteen puutumisen tuli olla oikeassa
suhteessa hyväksyttäviin tavoitteisiin ja sitä oli perusteltava
relevantein ja riittävin syin. HUomioon oli otettava tapauksen
kaikki asianhaarat, kiistanalaiset lausumat ja niiden esittämisen
olosuhteet mukaan lukien. Virkamiesten, kuten poliitikkojenkin, oli
suvaittava kritiikkiään yksityishenkilöitä enemmän, joskaan
heitä ei voitu täysin rinnastaa poliitikkoihin toimintansa
arvostelun osalta.
8.
M:n veropetosjutussa antamien lausumien osalta EIT totesi mm., että
oikeudessa kultavan todistajan sananvapauden rajoittaminen ei ollut
välttämätöntä, ei edes lievän rangaistuksen muodossa, muutoin
kuin ainoastaan poikkeuksellisissa oloissa. Sananvapauteen
puuttuminen oikeudenkäynnin aikana saattoi herättää kysymyksiä
myös oikeudenkäynnin oikeudenmukaisuudesta EIS 6 artiklan kannalta.
Osapuolten tasa-arvo saattoi edellyttää argumenttien vapaata
vaihtoa asianosaisten välillä. Tuomioistuimenpuheenjohtajan tuli
ohjata käsittelyä, mutta kyseisessä tapauksessa oikeuden
puheenjohtaja ei ollut puuttunut keskusteluun eikä kehottanut
todistaja M:ää peruuttamaan lausumaansa taikka ilmoittanut hänelle
vakavan lausuma seurauksista. Verotarkastajilla oli lisäksi ollut
oikeuden istunnossa tilaisuus osoittaa todistajan syytökset
vääriksi. Yhteenvetona tältä osin EIT totesi, että
verotarkastajilta oli kohtuudella voitu odottaa suvaitsevaisuutta M:n
valan nojalla syytetyn todistajana antamien lausumien suhteen
varsinkin, kun m:llä oli ollut todistajana velvollisuus vastata
hänelle esitettyihin kysymyksiin ja siten esittää näkemyksensä
tosiseikoista. EIT:n mielestä kohtuullista tasapianoa eri intressien
eli kunniansuojan ja sananvapauden välillä ei puheena olevassa
tapauksessa ollut löydetty. Siten EIS 10 artiklaa oli rikottu (myös)
oikeudenkäynnin osalta, vaikka syyte herjauksesta oli hylätty,
sillä M oli velvoitettu maksamaan 4 000 euron suuruinen korvaus
verotarkastajille.
9.
M:n kirjoittaman kirjan osalta EIT totesi, että kirjaa voitiin pitää
poleemisena dokumenttina tai pamflettina, jolla pyrittiin edistämään
julkista keskustelua. EIT:n mukaan herjauksesta tuomittavaa
vankeusrangaistusta voitiin pitää sananvapauden kanssa
yhteensopivana seuraamuksena vain poikkeuksellisissa oloissa
erityisesti silloin, kun sananvapauden käytöllä oli loukattu
vakavasti muita perusoikeuksia. M:n tapauksessa vankeusrangaistuksen
määrääminen ei ollut mitenkään oikeutettua. Sellainen
rangaistus oli ehdollisenakin tuomittuna väistämättä omiaan
ehkäisemään julkista keskustelua julkista mielenkiintoa omaavasta
tärkeästä asiasta eli tässä tapauksessa veroviranomaisten
toiminnasta. EIT totesi, että Europan neuvosto oli vuonna 2007
vaatinut jäsenvaltioitaan luopumaan viipymättä
vankeusrangaistuksesta herjausjutuissa. EIT:n mielestä jo
seuraamusten ankaruus, ehdollinen vankeusrangaistus ja 5 000 euron
suuruinen vahingonkorvaus, osoitti, että sananvapauteen puuttuminen
ei ollut ollut po. tapauksessa välttämätöntä. Siten EIS 10
artiklaa oli myös kirjassa esitettyjen lausumien osalta rikottu.
10.
M:n asian käsittely oli kestänyt eri oikeusasteissa yli seitsemän
vuotta. Tämä oli EIT:n mielestä liian pitkä aika, minkä vuoksi
myös EIS 6.1 artiklan säännöstä oikeudenkäynnin kohtuullisesta
ajasta oli rikottu. - EIT velvoitti Suomen valtion maksamaan M:lle
korvausta taloudellisesta vahingosta 33.390,84euroa, aineettomasta
vahingosta 6.000 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 10.000 euroa.
11.
Niskasaaren ym. tapauksessa oli kyse free lance-toimittajan ja
Seura-lehden päätoimittajan (Flinkkilä) sakkotuomiosta, jonka he
olivat saaneet julkisesta herjauksesta. Lehtijuttu koski Seurassa
joulukuussa 1996 julkaistua N:n kirjoittamaa artikkelia, jossa
käsiteltiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton entisen lapsiasiamiehen
hyllyttämistä ja jossa väitettiin mm., ettei lapsiasiamiehelä
ollut koulutusta eikä osaamista tutkimustyössä. Käräjäoikeus
tuomitsi tammikuussa 2004 N:n ja F:n julkisesta herjauksesta sakkoon
ja velvoitti heidät sekä lehtiyhtiön suorittamaan korvaukseksi
asianomistajalle 5 000 euroa aineettomasta vahingosta. Hovioikeus
pysytti vuonna 2006 käräjäoikeuden tuomion ja KKO epäsi
valittajilta valitusluvan helmikuussa 2007.
12.
Suomen hallitus myönsi ET:ssä rikkomuksen ja teki vaadituista
korvauksista sovintotarjouksen, jonka valittajat N ja F kuitenkin
hylkäsivät. EIT:n mukaan valittajat eivät olleet väittäneet
lapsiasiamiehen syyllistyneen rikokseen eivätkä lehtijutussa
esitetyt tiedot kokemuksen ja osaamisen puutteista olleet vääriä.
Lapsiasiamiehen yksityiselämää ei ollut otettu kirjoituksessa
esille. Sittemmin lehti oli julkaissut oikaisun, jossa
yksiselitteisesti oli sanottu, että kirjoituksessa esitetyt
maininnat lapsiasiamiehen hyllyttämisestä olivat vääriä. EIT:n
mukaan valittajat eivät olleet ehkä tarkistaneet riittävästi
kaikkia tietoja, heitä kuitenkin voitiin moittia vain selostuksen
virheellisyydestä.
13.
EIT moitti perusteluissaan suomalaisia oikeusasteita siitä, että ne
eivät olleet lainkaan punninneet tuomioissaan kilpailevia
lapsiasiamiehen ja valittajien intressejä eivätkä siten harkinneet
asiaa siltä kannalta, oliko valittajilla ollutoikeus julkaista
artikkeli. Kotimaiset tuomioistuimet eivät myöskään olleet
ottaneet lainkaan huomioon lehdessä myöhemmin julkaistua oikaisua,
vaikka sellaista oikaisua, jos se tapahtui ajoissa, voitiin pitää
asianmukaisena hyvityksenä aiheutetusta kärsimyksestä. (Pro et
contra -perustelemismetodia ei siis ole käytetty.) Huomioon ei ollut
otettu myöskään sitä, olisivatko tuomittuja lievemmät
seuraamukset riittäneet tyydyttämään asianomaisia intressejä.
EIT piti myös tässä tapauksessa valittajille tuomittuja
seuraamuksia eli sakkorangaistuksia ja korvausvelvollisuutta
suhteettomina ja sananvapauden kannalta liian ankarina. Näin ollen
ja koska sananvapauteen puuttumista ei ollut edellä mainituissa
kohdin perusteltu riittävästi, EIS 10 artiklaa oli EIT:n mielestä
rikottu. - Myös tässä tapauksessa 6 vuotta ja 3 kuukautta vireillä
ollut oikeudenkäynti eri oikeusasteissa oli kestänyt
valittajayhtiön osalta kohtuuttoman pitkään. EIT määräsi Suomen
valtion maksamaan valittajille N ja F sekä Yhtyneet Kuvalehdet
Oy:lle yhteisesti korvausta taloudellisesta vahingosta 28.688, 86
euroa ja oikeudenkäyntikuluista 8. 5000 euroa.
14.
Suomi on saanut EIT:ltä 2000-luvulla EIt:lta nyt siis jo 14
langettavaa tuomiota ja tuomioistuimessa on vielä ainakin neljä
tapausta odottamassa ratkaisua väitetystä sananvapauden
loukkauksesta. Missä vika? OTT Päivi Tiilikan mukaan vika ei ole
Suomen lainsäädännössä, sillä lainsäädäntömme olisi
mahdollistanut myös sananvapausmyönteiset tulkinnat EIT:ssa
langettaviin tuomioihin johtaneissa suomalaistapauksissa. Tähän
käsitykseen voidaan perustellusti yhtyä. Vika on, kuten olen
itsekin aiemmin eri yhteyksissä todennut, suomalaisten
tuomioistuinten, myös KKO:n, asenteissa sekä lain sanamuotoon ja
lakien säätämisvaiheessa esitettyihin esitöihin kiinteästi
nojautuvassa legalistisessa tulkintametodissa. Esimerkiksi Ruotsissa
on vallalla toisenlainen eli avoimuuden, realististen näkökohtien
sekä ihmisoikeuksien huomioon ottamiseen ja
ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöön nojautuva
tulkintametodi.
15.
Ihmisoikeudet eivät ole juurtuneet suomalaiseen oikeuskäytäntöön.
Tästä minun mielestäni suurimman vastuun kantaa korkein oikeus,
joka on ennakkopäätöksillään ohjannut vanhentuneisiin lain
esitöihin perustuvaa laintulkintaa ihmisoikeuksien sijasta.
Esimerkiksi ennakkopäätöksessä KKO 2002:55 (ns. Hardwick-tapaus),
johon alemmat oikeudet ovat sittemmin perustaneet ratkaisujaan,
korkein oikeus on sivuuttanut sananvapausaspektin ja
ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön kokonaan.
Lähettänyt
Jyrki Virolainen klo 7/10/2010 9 kommenttia:
Tunnisteet: EIT:n Suomea koskevat ratkaisut, ihmisoikeudet, ihmisoikeustuomioistuin, KKO 2002:55, Korkein oikeus, kunnianloukkaus, laintulkinta, sananvapaus, tuomion perustelut, yksityisyyden suoja
keskiviikko 7. heinäkuuta 2010
Tunnisteet: EIT:n Suomea koskevat ratkaisut, ihmisoikeudet, ihmisoikeustuomioistuin, KKO 2002:55, Korkein oikeus, kunnianloukkaus, laintulkinta, sananvapaus, tuomion perustelut, yksityisyyden suoja
keskiviikko 7. heinäkuuta 2010
MTK lataa tiukat
reunaehdot ilmastotoimille, huonoihin päätöksiin Suomella ei ole
enää varaa
SU
23.06.2019 Hallituksen ilmastovouhotus
SU
08.09.2019 Keskustan kannatus ei kasva vihervasemmiston
aisankannattajana hallituksessa. Muista tämä Katri Kulmuni!
PE
06.09.2019 Kehitysapu ja haittamaahanmuutto budjetin alijäämän syy
Keskustan
on tehtävä oma ratkaisunsa asiassa ja pelastettava Suomi kuten
Paavo Väyrynen ja Jarmo Korhonen esittävät.
Paavo
Väyrynen palaa keskustaan, ”enemmistö keskustalaisista on minun
kannallani”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9045816a-538e-46e6-adc6-52f7b1de2fcc
Kommentti: Pelastavatko
kepun ”hylkiöt” Katri Kulmunin puolueen?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006394202.html?fbclid=IwAR20YJl-P1q7GpYwA2rTJa0TtR5Evo_uvsND5928KRjzLt4fDGaA9zH_FdA
Vielä kerran pojat!
Keskustan pressaehdokkuutta tähynnevät niin Väyrynen kuin Ahokin
Uskon,
että uusi hallitus muodostettaneen eduskuntavaalien jälkeen
perussuomalaisten, keskustan, kristillisten ja sdp:n kesken, sillä
kokoomus on äärioikeistoa ja vasemmistoliitto ja vihreät
äärivasemmistoa. SDP:n vasemmistolaistuminen huolestuttaa minua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti