maanantai 21. lokakuuta 2024

MA 21.10.2024 Vanhuus ei tule yksin

 


Vanhuus ei tule yksin. Se tuo mukanaan sairaudet, joista useimmat ovat perintötekijöissä. Minulla on ollut korkea verenpaine jo kymmeniä vuosia ja siihen ei ole vieläkään löytynyt hyvää ratkaisua. Verenpainetaudin olen perinyt isäni puolelta. Lisäksi sairastuin yllättäen diabetekseen ja sekin sairaus on perintötekijöiden mukanaan tuomaa, sillä äidilläni oli myös diabetes.


Olen asettanut tavoitteeksi saavuttaa verenpaineen ja verensokerin osalta ihanneluvut tämän vuoden loppuu mennessä. Siksi keskityn nyt oman terveyteni hoitamiseen kaikin tiedossani olevin keinoin. Käytännössä se merkitsee terveellistä ruokaa ja riittävää liikuntaa joka päivä sekä muita keinoja. Seuraan tekemisiäni ja tuloksia kirjallisesti päivittäin ja tunneittain.


Minä kuitenkin seuraan Ukrainan sotaa päivittäin ja teen sen osalta muistiinpanot. Minä seuraan maailman tilanteen kehitystä esim. Israelin kostoiskun seurauksilla sekä Pohjois-Korean sotilaiden osallistumisella Ukrainan sotaan. Kysymys on sodan laajentumisesta. Lisäksi USA:n presidentinvaalit tuovat jännitystä aikaamme, sillä Trumpin valinta olisi erittäin huono asia maailmalle.


Olen kuitenkin iloinen siitä Suomen Presidentti Alexander Stubb ja hänen vaimonsa hoitavat kiitettävällä tavalla Suomen asioita. Seuraan tarkasti myös JHT:n Suomisarjan pelejä ja koko Suomisarjaa. Minulle on ollut iloinen yllätys se, että JHT onnistui valmentajavalinnassaan erinomaisesti. Björn Lindgren on osoittautunut erittäin hyväksi valmentajaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti