tiistai 1. marraskuuta 2022

TI 01.10. 2022 Tietoa on - jos sitä halutaan käyttää


Olen lukenut Kalajoen paikallislehtien vuosikerrat vuodesta 1977 vuoteen 2008 saakka. Luen Kalajoen paikallislehtien vuosikerrat 2009 -2021 kahden seuraavan kuukauden aikana. Kalajoella on hyvät paikallislehdet, koska niiden välillä on ollut kilpailua ja ennen kaikkea osaavia toimittajia. Lehtien päätoimittajat ovat joutuneet kohtuullisen vaikean tehtävän eteen kokiessaan Kalajoella poliittista painostusta. Minun nimi ei ole saanut näkyä kirjoittamissani jutuissa. Ne jutut, joissa ei ole mainintaa kirjoittajasta on yleensä Erkki Ahon kirjoittamia juttuja Kalajoen paikallislehdissä.


Minä olen toiminut Kalajoen kunnan/kaupunginvaltuutettuna erittäin pitkän ajan. Minulla on asioista enemmän taustatietoja kuin toimittajilla. Olen lisäksi toiminut Kalajoen urheiluseuroissa erilaisissa tehtävissä ja siten perehtynyt Kalajoen urheiluelämään tarkemmin kuin toimittajat. Minä olen toiminut Kalajoen Hiekkasärkkien leirintäalueen päävalvojana vuonna 1973. Olen toiminut yrittäjänä Kalajoen Hiekkasärkkien leirintäalueella vuosina 1983-1988. Olen seurannut Kalajoen matkailun kehittymistä yhdessä muiden matkailuyrittäjien kanssa ja kauhistellut Kalajoen kunnan/kaupungin roolia Kalajoen matkailussa.


Olen pitänyt blogiseurantaa asioista lähes koko tämän vuosisadan ajan. Ensiksi Suomi Paremmaksi sivuilla ja sitten ystäväni blogisuilla ja vuodesta 2008 omilla blogisivuilla. Minulla on nyt 19 blogia. Blogeissani on nyt yli 8 miljoonaa käyntiä. Minulla on oma web-sivu http://www.erkkiaho.com/ Rehellisyyteni ja oikeudenmukaisuuteni ansioista olen saavuttanut Kalajoella poikkeuksellisen suuren luottamuksen yhteisten asioiden hoidossa. Viisien kunnallisvaalien ylivoimaisesti luotetuin kunnallispoliitikkoasema velvoittaa minua kansanedustajavaalienkin jälkeen hoitamaan kansalaisten asioita heidän hyväkseen. Tällä nettisivulla esittelen niin omaa henkilökuvaani kuin päiväkirjaosaa.


Keskeinen asia elämässäni on ollut oikeustaistelu Suomen valtion rikollista toimintaa vastaan 27 vuoden ajan. Minulla on kiistattomat näytöt siitä, että olen syytön, mutta poliisi ei tutki, syyttäjä ei syytä, oikeus ei ota käsiteltäväkseen ja laillisuusvalvonta ei näe asioissa mitään laitonta rikoksista puhumattakaan. Olen kirjoittanut asioista kirjan Olet Maamme Armahin Suomenmaa, jossa selostettu asiat ja kopioitu todistusaineistot asiakirjoineen. Olen tehnyt asioista youtube-videot. Blogeissani olen todistanut asiat ja kertonut totuuden asioista. Kysymys on kidutusrikoksesta, mikä on kestänyt jo 27 vuotta.


Olen koostanut taidenäyttelyn, jossa on nyt noin 150 taideteosta Kalajoen ja osittain Suomen historiasta. Näyttelyssä on erittäin taitavien taitelijoiden maalauksia , muotokuvia ja piirroksia noin 130 ja rakennusten pienoismalleja 24. Olen tehnyt kaikkiin historiikit.


Nyt olen kirjoittamassa toista kirjaani. Olen kokenut ongelmaksi sen, että aineistoa niin runsaasti. Lisäksi en ole varma siitä, että onko kirja edes oikea tapa esittää näitä asioita. Nykytekniikka mahdollistaa paremmankin esitystavan.

Olen nyt kirjoittanut kirjaani noin 2000 sivua. Harva viitsi lukea niin paljon tekstiä. Ajattelen, että kokonaisuudessaan tekstiä tulee noin 4000 – 5000 sivua. Tavoitteeni on saada kokonaisuus kasaan noin kahdessa vuodessa.


Nyt minulle on menossa paikallislehtien vuosikertojen luku. Sen jälkeen teen asioista tarkemman analyysin. Otan nyt esimerkkejä vuoden 2008 tapahtumista paikallislehtien uutisoinnin perusteella.



Himangan kunnanvaltuusto päätti, että Himangan kunta liittyy Kalajoen kaupunkiin. Himankalaisille ei kerrottu totuutta asiassa ja vieläkin se näyttää olevan joillekin himankalaisille tuntematon asia. Himangan kunnalla ei ollut todellisuudessa muuta vaihtoehtoa kuin kuntaliitos Kalajoen kaupungin kanssa. Himangan kunnan kunnalliset yhtiöt olivat niin suuri taakka Himangan kunnalle, että Himangan kunta ei olisi niistä yksin selvinnyt. Tässä lehtiuutinen Himangan kunnanvaltuuston kokouksesta jossa kuntaliitospäätös hyväksyttiin. Paikallislehdet eivät ole kirjoittaneet kuntaliitoksen taustoista koskaan tarkemmin.




Himangalla suoritettiin omat kunnallisvaalit ja vaalien ääniharava oli Himangan kunnan entinen kunnanjohtaja Jorma Tikkanen 318 äänellä. Himangalla hänet valittiin valtuuston puheenjohtajaksi, mutta Kalajoen ja Himangan keskustalaiset henkilöt estivät Jorma Tikkasen valinnan äänimääränsä edellyttämälle ja kansalaisten antaman luottamuksen edellyttämälle luottamuspaikalle uudessa yhteisessä valtuustossa ja niiden luottamusmiespaikkajaossa. Paikallislehdet eivät ole koskaan kirjoittaneet Jorma Tikkasen kokemasta syrjinnästä ja äänestäjien tahdon vastaisesta toiminnasta milloinkaan.

https://books.google.fi/books?id=9x_GCgAAQBAJ&pg=PT53&lpg=PT53&dq=maan+tapa+vaalirahoitus+raili+myllyl%C3%A4&source=bl&ots=kIZVsaEgKf&sig=ACfU3U1ls2g1WmbEEJjDVJ-5TwZIbJ81uw&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwilyZ7QhIz7AhVSS_EDHeSrABEQ6AF6BAgPEAM#v=onepage&q=maan%20tapa%20vaalirahoitus%20raili%20myllyl%C3%A4&f=false


Tuolloin Keskusta oli vahvasti mukana vaalirahoitussotkuissa. Kalajoen kunnanvaltuuston puheenjohtaja oli Keskustan puoluevaltuuskunnan jäsen ja oli tietoinen vaalirahasotkuista. Se tulee esille myös entisen keskustan puoluesihteerin Jarmo Korhosen kirjassa Maan Tapa. Asia näkyy myös Kalajoen kaupungin kaavoituksessa ja ELMA:n eli elinkeino- ja maankäyttötoimikunnan toiminnassa. Silloin Meinalan kaavaan varattiin alueita tilaa vieville kaupparakennuksille. Tavoitteena oli saada keskusta vaalirahoittajat sijoittamaan rahaa Meinalan alueen kaupallisiin ratkaisuihin. Mahdollisesti Raili Myllylä oli kiinnostunut myös vaalirahoituksesta. Minä olen oppinut tuntemaan Jorma Tikkasen rehellisenä keskustalaisena henkilönä ja uskon, että Jorma Tikkasen rehellisen toiminnan Kalajoen ja Himangan keskustalaiset valtuutetut kokivat kiusalliseksi asiaksi. Siksi Jorma Tikkanen joutui syrjinnän kohteeksi ja työnnettiin sivuraiteelle. Tästä asiasta paikallislehdet eivät ole kertoneet.



Sain Kalajoen kuntavaaleissa 105 ääntä ja sain kuudenneksi eniten ääniä Kalajoella.




Edellisellä vaalikaudella olin ollut Kalajoen ympäristölautakunnan puheenjohtaja. Ympäristötarkastajan tehtävä Kalajoella on ollut tuulinen paikka keskustan johdon ja sitä kautta kaupunginjohdon painostuksen johdosta. Keskusta ei ole halunnut ymmärtää ympäristön suojelua ja sitä koskevaa lainsäädäntöä. Paikallislehden uutisointikin kuvaa asian tilannetta otsikolla, että nyt on vuorossa Riku Halmeenpää. Minä koin ympäristölautakunnan puheenjohtajana, että yhteistyö Rikun kanssa sujui erittäin hyvin ja monia vaikeita asioita ratkaisimme yhdessä. Ehkä tämä ärsytti keskustalaisia. Vaalien jälkeen keskusta oli tehnyt sellaisen luottamuspaikkajaon, että ympäristölautakunnan puheenjohtajan tulee olla nainen. Näin Erkki Aho syrjäytettiin ympäristölautakunnan puheenjohtajan paikalta. Sen jälkeen kehitys johti siihen, että keskustan ja kaupunginjohtajan painostus johti siihen, ettei Riku Halmeenpään työsopimusta jatkettu. Riku Halmeenpää oli asiallinen ja todella taitava sekä ammattitaitoinen ympäristötarkastaja, jota keskusta ja kaupunginjohtaja Jukka Puoskari eivät voineet hyväksyä vakituiseksi ympäristötarkastajaksi tai jatkoajalle. Riku Halmeenpäästä tuli Pyhäjoen ydinvoimalan ensimmäinen uhri.  En voi välttyä vaikutelmalta, että Kalajoen kaupungin tekninen johtaja Paavo Soukka koki Kalajoen kaupungin toimintaympäristön painostavaksi ja siksi hän vaihtoi työpaikkaa vuonna 2008.



Kalajoen kauppakeskusta junailtiin tuolloin mitä erilaisimmin keinoin eteenpäin. Mielestäni päättäjiltä salattiin melkoinen määrä tietoja. En voi välttyä vaikutelmalta, että Jorma Tikkanen ei olisi rehellisenä ihmisenä voinut olla puuttumatta asioiden junailuun. Siksi hän ei saanut rehellisenä ihmisenä ansaitsemaansa luottamusta yhteisten asioiden hoidossa. Tässä kuva eräästä kauppakeskushahmotelmasta.



Kalajoen Hiekkasärkkien JukuJukumaa siirtyi uuteen omistukseen. Lehdet ansiokkaasti kertoivat uusista omistajista. Nämä omistajat ovat jääneet kalajokisille tuntemattomiksi henkilöiksi. Minä sain kunnanvaltuutettuna soittoja asian johdosta. Minua pyydettiin tarkistamaan yrittäjien taustat ja epäiltiin espanjalaista rahanpesua asiassa. Soittaja ei pystynyt esittämään asialle luotettavaa näyttöä ja siksi minäkin jätin asian selvittämisen muiden kiireiden takia tekemättä.


Olen ottanut nämä kuvat paikallislehdistä kännykkäkameralla ja siksi ne ovat sellaisia kuin ovat. Asia niistä selviää.

Demarinuoret ottivat vastaan Sanna Marinille myönnetyn kultaisen peniksen

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f5ca14cf-1163-4bf2-9ae6-a5e5bf3f5a45


LA 22.10.2022 Arvoisa Tasavallan Presidentti sekä muut vastuulliset päättäjät




a monipuolisia yhteiskunnallisia aiheita omasta näkökulmastani.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti