sunnuntai 23. helmikuuta 2025

MA 24.02.2025 Tiedä mistä päätät ja mitkä ovat sen seuraukset

 


Olen keskustellut viime päivinä Hyvinvointialueen päättäjien kanssa Pohteen toiminnasta. Lauantaina Perussuomalaisten tilaisuudessa keskustelin Pohteen aluehallituksen perussuomalaisen jäsen raahelaisen Anu Mattilan kanssa.


Pohteen aluehallitus on seuraavanlainen:

Tapani Tölli puheenjohtaja Keskusta

Paavo Koho varapuheenjohtaja Kokoomus

Esa Aalto jäsen Vihreät

Hemmo Heiskanen jäsen Keskusta

Matti Honkala jäsen Kokoomus

Anne Huotari jäsen Vasemmistoliitto

Liisa Kylmänen jäsen Keskusta

Maarit Matinolli jäsen Kokoomus

Anu Mattila jäsen Perussuomalaiset

Eija-Riitta Niittykoski jäsen Keskusta

Anneli Näppä jäsen Keskusta

Pirjo Sirviö jäsen SDP

Matti Soronen jäsen Keskusta


Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210612


7 § Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen hyvinvointialueella

Hyvinvointialueen on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Sen on otettava päätöksenteossaan huomioon päätöstensä arvioidut vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen väestöryhmittäin. Hyvinvointialueen on nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutaho.

Hyvinvointialueen on seurattava asukkaittensa elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin.

Hyvinvointialueen on toimittava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyössä alueensa kuntien kanssa ja tuettava niitä asiantuntemuksellaan


8 § Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu

Hyvinvointialueella on oltava riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen on huolehdittava asukkaidensa palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteissa.



Hallintolaki 6.6.2003/434


31 § Selvittämisvelvollisuus

Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

Asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista. Asianosaisen on muutoinkin myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen.


45 § Päätöksen perusteleminen

Päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä, jos:

1) tärkeä yleinen tai yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista;

2) päätös koskee hyvinvointialueen tai hyvinvointiyhtymän taikka kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia; (29.6.2021/637)

3) päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen ottamista tai sellaisen edun myöntämistä, joka perustuu hakijan ominaisuuksien arviointiin;

4) päätöksellä hyväksytään vaatimus, joka ei koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta; taikka

5) perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta.

Perustelut on kuitenkin 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa esitettävä, jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen käytäntöön.


Suomen perustuslaki 11.6.1999/731

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

19 § Oikeus sosiaaliturvaan

Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.


Keskusteluissa aluehallituksen jäsenen Anu Mattilan kanssa meillä oli erilainen käsitys Pohteen roolista. Mattilan mukaan Pohteen ei tule ottaa huomioon laskelmissaan asiaan liittyviä kaikkia kuluja vaan ainoastaan Pohteen säästöjen aikaansaaminen. Ei siis oteta huomioon asiakkaalle ja asiakkaan alueelle tulevia kuluja. Huomasin, että Pohteen aluehallituksen jäsen ei ollut juridiikan tuntija. Hän on kuitenkin puolustanut Kalajoen terveyskeskuksen vuodeosaston toimintaa ja muutenkin toiminut terveellä tavalla, mutta hän olisi tarvinnut juridista apua asioiden käsittelyyn. Lakihan selvästi sanoo, viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Nyt Pohde ei ole ottanut huomioon asiakkaiden etua eikä vuodeosaston lopettamisen vaikutuksia asukkaisiin, henkilöstöön ja ympäristöön. Pohteen laskelmat on siis tehty täysin vastoin lakia. Pohde ei ole toimittanut laskelmia Kalajoen kaupungille pyynnöistä huolimatta, koska niitä ei ole tehty. Anu Mattilan väite, että laskelmat on toimitettu Kalajoen kaupungille perustunee Pohteen virkamiesten disinformaatioon.


Olen pitänyt ministeri Kaisa Juuson tietoisena siitä, että mielestäni Pohteen toiminta on lain vastaisa ja vastoin yleistä etua. Olen huomannut, että ministeri Juuso ei ole huomioinut ”hätähuutojani”. Sama kuin olisi puhunut tapuliäijälle.


Nykyinen sote-ratkaisu ja Hyvinvointialueet ovat Keskustan tavoittelemia asioita, jotka se sai mentyään mukaan vasemmistoenemmistöiseen hallituskoalitioon vasemmiston aisankannattajaksi vastoin äänestäjiensä tahtoa. Nyt Keskusta vonkuu ja vinkuu sitä, että on saanut sitä mitä tilasi.


Olen pyytänyt aluehallituksen puheenjohtajaa, armeijakaveriani Tapani Tölliä jättämään tehtävänsä, mutta olen huomannut. että lihapadan ääreltä ei ole kiire mihinkään. Kansa kärsiköön.


Kävin sunnuntaina keskustelemassa Vasemmistoliiton aluevaltuuston jäsenten Katja Tuliniemen ja Tarja Ollanketo kanssa. Mielestäni hyödyllinen keskustelutilaisuus. Siellä selvisi, että Pohteen laskelmat ovat väärin tehdyt niin kuin minä olen jo aikaisemmin kertonut. Lisäksi päättäjille on kerrottu muunnettua totuutta.


Minä olin aikaisemmin tehnyt asioista rikostutkintapyynnön Oulun poliisille, mutta poliisi ei ole ymmärtänyt asiasta sen enempää kuin sika tuulimyllystä. Olen pyytänyt tutkimattajättämispäätöksen tehnyttä poliisia tulemaan Kalajoelle niin minä väännän ratakiskosta asian jotta poliisi ymmärtää asia. Poliisi ei vastannut kutsuuni. Siksi pyysin Oulun poliisipäällikköä tulemaan Kalajoelle niin minä väännän ratakiskosta hänelle sen, että Pohteen laskelmat on tehty virheellisesti ja virheellisten laskelmien ja muiden virheellisten tietojen perusteella Kalajoen terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu. Pohteen aluehallituksen puolesta päätöksen on tehnyt virkamies jotta ei voida syyttää aluehallitusta esteellisyydestä. On kuitenkin todennäköistä, että poliittista ohjausta on annettu virkamiehelle aluehallituksen jäsenten toimesta. Joka tapauksessa virkamiehen päätös on tehty väärillä tiedoilla.


Lähetin Anu Mattilalle seuraavan viestin:

Hei Anu,

kiitos vierailusta Kalajoelle. Selvennän vielä ajatustani Suomen sote-ratkaisusta. Suomi on jaettava n.100:aan pientalousalueeseen. Perusterveyden ja sairaanhoito tulee pientalousalueen vastuulle ja erikoissairaanhoito valtion vastuulle.

Kalajoen pientalousalueen ( Kalajoki, Pyhäjoki, Merijärvi, Alavieska ja mahdollisesti myös Kannus) hallinnot yhdistetään yhdeksi kunnallishallinnoksi. Tämä pientalousalue vastaa Kalajoen terveyskeskuksen 46 vuodepaikkaa käsittävästä vuodeosaston ylläpidosta. Samalla pientalousalue huolehtii siitä, että pientalousalueella on riittävästi vanhusten palvelutaloja ja palvelukeskuksia.

Hyvinvointialueet voidaan lakkauttaa. Esittämälläni ratkaisulla palvelut säilyvät lähellä asiakasta ja päättäjää. Pientalousalue vastaisi myös koulutuksesta eli tässä tapauksessa JEDU:n Arteman yksiköstä Kalajoella sekä työvoima- ja yrityspalveluista. Lisäksi Kalajoen kristillinen opisto vastaisi hoitajien koulutuksesta pientalousalueen yksiköihin sekä muuallekin Suomeen. Kalajoen vahvat yrityspalvelut ulottuisi näin koko pientalousalueen hyväksi. Kalajoen lukiosta kehittyisi ajan myötä yhdeksi merkittäväksi lukioksi Suomessa. Kalajoelle rakennetaan uusi lukio ja uusi liikuntahalli Merenojan alueelle sekä tarvittavia opiskelija-asuntoloita. Kalajoen pientalousalue voisi olla pilottikohde muulle Suomelle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti