maanantai 12. joulukuuta 2022

MA 12.12.2022 Oikeusvaltio ja vihapuhe

 

Pääministeri Sanna Marin

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson 


Pääministeri johtaa hallitusta ja hallituksen tehtävänä on toimia niin, että kansalaisten oikeusturva ja perusoikeudet toteutuvat. Valitettavasti Marinin hallitus ja pääministeri Sanna Marin sekä oikeusministeri Anna-Maja Henriksson toimivat toisin. Siksi he pelkäävät ja julistavat peloissaan vihapuheen vaarallisuudesta.


Suomessa on tapahtunut valtiopetos, kun presidentti Mauno Koiviston johdolla päätettiin pelastaa pankit ja pankeille suosituimmuusasema oikeudenkäyneissä. Pankki voitti ylemmissä oikeusasteissa ja rikollisille annettiin syytesuoja. Pankkien vakavaraisuus päätettiin järjestää siten, että säästöpankkien omaisuus jaettiin 4 muun pankin kesken ja markkinoilta poistettiin n. 60 000 yritystä ja näiden omaisuus ja takaajien omaisuus siirrettiin muiden pankkien omaisuudeksi jotta voitiin taata 8 %:n vakavaraisuus pankeille, mikä on EY:hyn pääsemisen ehto. Tämän seurauksena yli 10 000 yrittäjää teki itsemurhan. Yli 500 000 ihmistä joutui työttömäksi ja yli 280 000 henkilöä ylivelkaantui ja joutui ulosoton kohteeksi. Samalla nämä suuri osa joutui ulosottoviranomaisten kidutuksen kohteeksi.

Näitä rikoksia päättäjät yrittävät salata ja pyrkivät pitämään niitä vihapuheina ja rangaistavina tekoina. Jos Suomi olisi oikeusvaltio niin Suomessa poliittiset päättäjät ja virkakoneisto joutuisivat vankilaan ja tuomio monen osalta oli vähintäänkin elinkautinen vankeus osallisuudesta valtiopetokseen, osallisuudesta murhiin ja kidutuksiin sekä virkavallan väärinkäyttöön ja rikosten peittelyyn ja rikollisten suojeluun. Näistä kansalaisten ei saa olla vihaisia:


Onko Suomi oikeusvaltio

https://mvlehti.net/2019/07/30/koiviston-konklaavi-ja-suomalaisten-joukko-oikeusmurha-siis-suomiko-oikeusvaltio/


Valtiopetos on tosiasia

http://valtuustoaloite.blogspot.com/


LA 01.08.2020 Perusteet sille, että olen oikeassa ja että on syytä epäillä, että Suomen valtion viranomaiset toimivat rikollisesti

http://kalajokinen.blogspot.com/2020/08/la-01082020-perusteet-sille-etta-olen.html



Tässä on PDF-muodossa asiat

PR-talojen markkinoilta poistaminen

file:///C:/Users/Erkki%20Aho/Desktop/Vanha%20ty%C3%B6p%C3%B6yt%C3%A4/PR-talojen%20markkinoilta%20poistaminen%2010.pdf

(linkki aukeaa google-haulla)



Tässä on valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivistolle jätetty tutkinta- ja syyttämispyyntö asioissa. Valtakunnansyyttäjä ei ole reagoinut asiaan ja siksi on syytä epäillä, että hän laiminlyö virkavelvollisuutensa jättäessään avoimet rikokset tutkimatta ja suojellessaan rikollisia.



Valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto pääsee aloittamaan uransa vauhdikkaasti 01.10.2022.

http://kalajokinen.blogspot.com/2022/09/valtakunnansyyttaja-ari-pekka-koivisto.html



Olen pahoillani

http://kalajokinen.blogspot.com/2022/12/su-11122022-olen-pahoillani.html


Valtiopetos ja murhat (yrittäjien itsemurhat) pitävät rikokset avoimena ja minun osalta ulosotto myös. Kidutusrikokset on edelleenkin jatkuvia. Ne ovat kestäneet jo 27 vuotta. Vaadin taloudellisten vahinkojen täysimääräistä korvaamista ja hirvittävien henkisten kärsimysten korvaamista 7 %:n korolla korkoa korolle menetelmällä 27 vuoden ajalta. Vaadin kaikille rikoksiin syyllistyneille Suomen lain mukaista rangaistusta. Olen valmis Suomen valtion kanssa myös sopimusratkaisuun.


Olen joutunut Suomen valtion kidutusrikoksen kohteeksi. Kidutus on kestänyt nyt lähes 27 vuotta.

Olen joutunut syyttömänä kärsimään 4 konkurssia, yhden 75 päivän ehdottoman vankeustuomion, 5 kuukauden ehdottoman vankeustuomion mikä muutettiin ehdonalaiseksi sekä 7 kunnianloukkaustuomiota. Olen menettänyt Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta, yritykseni, omaisuuteni, ihmisarvoni ja minulle on aiheutettu avioero valtion rikollisen toiminnan johdosta. Olen ollut luottokelvottomana yli 26 vuotta enkä ole voinut harjoittaa yritystoimintaa. En ole saanut esteetöntä rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä 27 vuoteen. Minut on pidätetty useita kertoja rikollisten toimesta ja olen joutunut olemaan maan paossa Suomessa, Ruotsissa ja Bulgariassa. Olen joutunut hakemaan poliittista turvapaikkaa Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta Euroopan Unionilta eli oikeuskomisaari Vera Jourovalta sekä Bulgarian presidentiltä. Olen menettänyt terveyteni sairastuttuani syöpään , korkeaan verenpaineeseen ja diabetekseen. Syövän onnistuin voittamaan, mutta korkea verenpaine on tuhonnut elimistöäni ja on edelleenkin hengenvaarallisen korkea. Minulle on aiheutettu avioero valtion rikollisen toiminnan johdosta. Tämä on minulle äärettömän vaikea asia.



Bulgarian presidentin kielteinen päätös poliittiseen turvapaikkahakemukseeni.




Juridisesti kysymys on myös tästä

Rikoslaki 11 luku 4 § (11.4.2008/212)
Törkeä rikos ihmisyyttä vastaan Jos rikoksessa ihmisyyttä vastaan
1) rikos kohdistuu suureen joukkoon ihmisiä,
2) rikos tehdään erityisen raa’alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla taikka
3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai järjestelmällisesti
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava 
törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.
Yritys on rangaistava.



9 a § (4.12.2009/990)

Kidutus

Jos virkamies aiheuttaa toiselle voimakasta ruumiillista tai henkistä kärsimystä
1) saadakseen hänet tai muun henkilön tunnustamaan tai antamaan tietoja,
2) rangaistakseen häntä jostakin hänen tai jonkun muun tekemästä tai tekemäksi epäillystä teosta,
3) pelotellakseen tai pakottaakseen häntä tai muuta henkilöä tai
4) rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden, terveydentilan, uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella,
hänet on tuomittava 
kidutuksesta vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi sekä lisäksi viraltapantavaksi.
Kidutuksesta tuomitaan myös virkamies, joka nimenomaisesti tai hiljaisesti hyväksyy alaisensa tai muutoin tosiasiallisessa määräysvallassaan ja valvonnassaan olevan henkilön 1 momentissa tarkoitetun teon.
Yritys on rangaistava.
Tämän pykälän virkamiestä koskevia säännöksiä sovelletaan myös julkista luottamustehtävää hoitavaan henkilöön ja julkista valtaa käyttävään henkilöön sekä viraltapanoseuraamusta lukuun ottamatta julkisyhteisön työntekijään ja ulkomaiseen virkamieheen.


Rikoslaki 15 luku
10 § (24.7.1998/563)

Törkeän rikoksen ilmoittamatta jättäminen

Joka tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, rikoksen ihmisyyttä vastaan, törkeän rikoksen ihmisyyttä vastaan, hyökkäysrikoksen, hyökkäysrikoksen valmistelun, sotarikoksen, törkeän sotarikoksen, kidutuksen, kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, jalkaväkimiinakiellon rikkomisen, Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, lapsenraiskauksen, törkeän lapsenraiskauksen, törkeän seksuaalisen kajoamisen lapseen, murhan, tapon, surman, törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (8.7.2022/723)

L:lla 723/2022 muutettu 1 momentti tulee voimaan 1.1.2023. Aiempi sanamuoto kuuluu:

Joka tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, rikoksen ihmisyyttä vastaan, törkeän rikoksen ihmisyyttä vastaan, hyökkäysrikoksen, hyökkäysrikoksen valmistelun, sotarikoksen, törkeän sotarikoksen, kidutuksen, kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, jalkaväkimiinakiellon rikkomisen, Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön, törkeän lapsenraiskauksen, murhan, tapon, surman, törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (12.4.2019/486)

Törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä ei kuitenkaan tuomita rangaistukseen sitä, jonka olisi rikoksen estämiseksi täytynyt antaa ilmi nykyinen tai entinen aviopuolisonsa taikka nykyinen avopuolisonsa, sisaruksensa, sukulaisensa suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa taikka se, johon hänellä on vastaavanlainen parisuhteeseen tai sukulaisuuteen rinnastuva läheinen suhde. (12.6.2015/735)

11 § (24.7.1998/563)

Rikoksentekijän suojeleminen

Joka saatuaan tietää rikoksen tehdyksi edistämällä rikoksentekijän pakoa tai hävittämällä todisteita estää tai yrittää estää rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, on tuomittava rikoksentekijän suojelemisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske rikokseen osallista eikä 10 §:n 2 momentissa mainitussa suhteessa rikoksentekijään olevaa henkilöä, eikä rikosta, josta ei säädetä ankarampaa rangaistusta kuin kuusi kuukautta vankeutta.


Suomella on varaa käyttää velkarahaa 1.2 miljardia kehitysapuun sekä avustaa maahantunkeutujia ja elintasopakolaisia seuraavasti:

Tämä velkarahalla ja vain jäävuoren huippu..ek.nro/Diaarinro Nimi Kotipaikka178.914 East Helsinki Somali Association ESA ryHelsinki195.100 Espoon Somali Monitoimintakeskus ry Espoo189.696 Espoon Somali Seura yhdistys 202.140 Espoon Somali Yhdistys ry Espoo178.199 FC Somali ry Helsinki190.722 Finnish Somali Women Association Fiswa-seura ry Helsinki193.024 Helsinki Somali palvelu ryHelsinki177.519 Itä-Vantaan Somali Kulttuuri Yhdistys ry Helsingin mlk168.608 Jasiira Somali yhdistys ry Kerava1992/005088Y Juba somali band 176.497 Juba somali band Helsinki176.497Juba somali band ry Helsinki168.608 Keravan Somali kerho ry Kerava2011/508113Y Nordic Somali ry Helsinki200.478 Pirkanmaan Somali Yhdistys ry Tampere207.887 Pohjois-Helsingin Somali yhdistys ry Helsinki178.199 SoCus Somali Culture & Sports Somali Kulttuuri ja urheilu ryHelsinki192.520 Somali agriculture development program association Espoo192.520 Somali agriculture development program association ry Espoo192.520 Somali agriculture development program association S.A.D.P.A ry Espoo192.520 Somali Agriculture Development Program ryEspoo192.520 Somali agriculture development program ry Espoo169.870 Somali Association of Health Care Development & Fight Against Illiteracy rf Helsingfors169.870 Somali Association of Health Care Development & Fight Against Illiteracy rf Helsinki 170.887 Somali Benadiri Yhdistys ry Helsinki180.906 Somali Care Association ry Helsingin mlk169.095 Somali Care Association ry Helsinki169.095 Somali Care Seura ry Helsinki180.906 Somali Charity Association ry Helsingin mlk170.887 Somali Digil & Mirifle yhdistys ry Helsinki160.565 Somali Disabled Rehabilitation Association ry Helsinki190.723 Somali Espoo Vanhemmat Yhdistys Espa-seura ryEspoo161.005 Somali Ethiophian kulttuuriseura ry Helsinki183.799 Somali Ethiopian Relief Organization ry Helsinki199.503 Somali Finnish Media Association ry Helsinki193.530 Somali Finnish student Association ry Helsinki203.458 Somali Forum for Progress Finland ryHelsinki200.001 Somali Health Professionals in Nordic Countries SOMHELP ry Espoo203.964Somali Healthcare Professionals Somhelps ry Espoo192.046 Somali Helsinki Keskus ryHelsinki192.046 Somali Helsinki Yhdistys ry Helsinki192.046 Somali Helsinki yhdistys ryHelsinki171.517 Somali Humaniterijaan yhdistys ry Helsingin mlk2005/016270Y Somali Huolenpito Yhdistys ry Helsinki192.626 Somali huolenpito yhdistys ry Helsinki183.517 Somali Insinööri Yhdistys ry Helsinki189.509 Somali Lääketieteellinen ja Kehitys yhdistys ryHelsinki185.941 Somali Multicultural Families Association ry Helsinki195.346 Somali Naisten ’Xuriyo’ ry Helsinki164.506 Somali New Generation Associationn Songa ry Espoo 184.608 Somali nuorten ja Perheen tuki yhdistys Brothers ry Helsinki193.024 Somali Nuorten Tukiyhdistys Sompel ry Helsinki196.265 Somali Orphans charity Organization ry Turku185.561 Somali Reconstruction And social Development ry Helsingin mlk162.761 Somali Relief Association SRA ry Espoo2006/003534Y Somali Social Democratic Party SSDP Ry Helsingin mlk172.819 Somali Social Democrats ry Helsinki174.237 Somali Social Development Association, Al-Mubarak ryHelsinki174.237 Somali Social Development Association, SSDA – Somali Sosiaalikehitys, SSDA ryHelsinki174.237 Somali Social Development Association, SSDA ry Helsinki195.327 Somali Sosialidemokraatit ry Helsingin mlk160.897 Somali Taakulo-yhdistys ry Espoo165.319 Somali Tabantaabo Association ry Helsinki179.774 Somali Welfare Society ry Helsinki179.774 Somali Welfare Society SWS ry Helsinki1992/004235Y Somali Youth Development Association-AL-Towxid 1992/001622Y Somali Youth Development Association-AL-Towxid 195.618 Somali Youth League ry Helsinki189.509 Suomen Nuorten somali Lääkärien yhdistys-Finnish junior somali Doctors Association (FJSDA) Helsinki194.725 Suomen somali nuorisoyhdistys SSN ryHelsinki193.842 Suomen Somali Urheilu Liitto (SSUL) ry Helsinki189.696 Uudenmaan Somali Seura ry Espoo189.696 Uudenmaan Somali Seura ry Espoo204.842 Vaasan Somali Sports and Culture Organisation (VSSCO) ry Vaasa2010/504058Y Vaasan Somali Sports and Culture Organisation (VSSCO) ry Vaasa2010/504058Y Vaasan Somali yhteisö ry Vaasa181.933 Warsan Somali Media Association ry Helsinki181.933 Warsan Somali Media ry Helsinki


Hyvä Suomi!

Kohu pääministeri Marinin ateriaedusta: Tämä kaikki tiedetään nyt

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/620b7e10-82f6-4e5d-a17f-403eaaa780d5


Verottaja pääministerin aamupaloista: "Ateriaetu on veronalaista" – Marin: "Maksan koko edun takaisin"

https://yle.fi/a/3-11965907


Pääministerin bilevideo

https://pt-media.org/2022/08/17/sanna-marinin-hurjat-bilevideot-leviavat-netissa/

Kolminkertainen Eläköön-huuto pääministeri Sanna Marinille, joka saa syödä vapaasti veronmaksajien laskuun kymmenien tuhansien eurojen edestä syyllistymättä rikokseen sekä järjestää veronmaksajien tiloissa pippaloita kavereilleen veronmaksajien laskuun. Kokeilkaapa veronmaksajat samaa, niin varmasti häkki heiluu! Oikeuskansleri pelastaa pääministerin. Tämä on oikeusvaltio Suomi.


RATKAISU 8.12.2022 OKV/1874/10/2021

OKV/1874/10/2021-OKV-3


Erkki Aho


KANTELU


Arvostelette muun ohella oikeuskanslerille ja valtakunnansyyttäjälle 28.6.2021 osoittamassanne kirjoituksessa Helsingin poliisilaitoksen rikostarkastajan 24.6.2021 tekemää esitutkintapäätöstä asiassa 5500/S/12540/21, joka koski valtioneuvoston kanslian pääministerille virka-asuntoon sisältyvinä tarjoamia ateriapalveluita. Näkemyksenne mukaan rikostarkastajan päätös jättää asiassa esitutkinta toimittamatta koettelee kansalaisten ja tiedotusvälineiden edustajien oikeustajua. Toteatte, ettei valtioneuvoston kanslian asiassa soveltama valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista ja korvauksista annetun lain (ministeripalkkiolaki) 6 § sisällä mainintaa ateriaedusta. Arvostelette muun ohella sitä, että rikostarkastaja on päätöksessään antanut merkitystä pitkään jatkuneelle hallintokäytännölle. Pidätte lisäksi poliisin esiselvitystä asiassa suppeana.

Valtioneuvoston kanslian menettelystä kantelussanne tarkoittamassanne asiassa tehtiin ylimmille laillisuusvalvojille useita kanteluita, joihin annoin 5.12.2022 ratkaisuni (OKV/1542/10/2021 ym.). Päätöksessäni totesin muun ohella, ettei kysymyksessä olevien ateriapalvelujen tarjoamista ole ollut mahdollista perustaa pääministerin asuntoetua sääntelevään ministeripalkkiolain 6 §:än. Edun myöntämistä ei näkemykseni mukaan ollut mahdollista perustaa myöskään valtioneuvoston kanslian ohjeisiin kirjattuun vakiintuneeseen käytäntöön, mutta arvioni mukaan tuo vakiintunut käytäntö voitiin kuitenkin ottaa huomioon kanslian yksittäisten virkamiesten menettelyn moitittavuutta arvioitaessa. Päätöksessäni esittämilläni perusteilla päädyin kohdentamaan toimenpiteeni asiassa valtioneuvoston kansliaan, enkä sen yksittäisiin ateriapalveluasiaa viime vaiheissaan käsitelleisiin virkamiehiin.

Esitutkintalain 3 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan esitutkintaviranomaisen on toimitettava esitutkinta, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muuten on syytä epäillä, että rikos on tehty.


Pykälän 2 momentin mukaan ennen esitutkinnan aloittamista esitutkintaviranomaisen on tarvittaessa selvitettävä 1 momentissa tarkoitettuun rikosepäilyyn liittyvät seikat erityisesti siten, että ketään ei aiheettomasti aseteta rikoksesta epäillyn asemaan ja että asian sitä edellyttäessä voidaan tehdä luvun 9 §:n 1 momentissa tai 10 §:n 1 momentissa tarkoitettu ratkaisu.


Edellä selostetussa 2 momentissa tarkoitettuna selvityksenä asiasta on tutkinnanjohtajan käytössä ollut valtioneuvoston kanslian asiasta poliisille antama verraten yksityiskohtainen selvitys, jonka liiteasiakirjoihin on sisältynyt muun ohella pääministerin virka-asuntoa ja siihen liittyviä

palveluita koskeva ohjeistus sekä Verohallinnon pääministerin virka-asuntoon liittyvien ravitsemuspalveluiden veronalaisuudesta antama lausunto. Pidän asiassa hankittua esiselvitystä riittävänä tutkinnanjohtajan asiassa tekemän esitutkinnan toimittamista koskevan harkinnan perusteeksi.

Tutkinnanjohtajan päätöksen perusteena olleen esitutkintalain 3 luvun 3 §:n 1 momentti jättää esitutkinnan aloittamisesta päättävälle tutkinnanjohtajalle harkintavaltaa. Minulla ei ole perusteita todeta, että arvostelemanne rikostarkastaja olisi asiassa ylittänyt mainitun harkintavaltansa esitutkinnan toimittamatta jättämisestä päättäessään.

Ottaen huomioon asiakokonaisuuteen liittyviin kanteluihin antamassani päätöksessä valtioneuvoston kanslian menettelystä jo esittämäni oikeudellinen arviointi en pidä tarpeellisena ryhtyä tässä ratkaisussani edellä kerrottua yksityiskohtaisemmin arvioimaan valtioneuvoston kanslian tai sen virkamiesten menettelyä enkä tutkinnanjohtajan siitä päätöksensä perusteluissa esittämää arviointia.

Kantelunne ei anna aihetta toimenpiteisiini. Tämä asiakirja on allekirjoitettu sähköisesti.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen Petri Martikainen

Vanhempi oikeuskanslerinsihteeri Taru Kuosmanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti