keskiviikko 31. heinäkuuta 2024

PE 02.08.2024 Suomen kartta – Neuvostoliiton hyökkäys – menetetyt alueet

 


Ensio Kettusen erinomainen videosarja

Rajantakaiset kylämme, Jääski

https://www.youtube.com/watch?v=Ms0fc2Fg95I&list=PLX_-vT8HvOZqwzbXCW9OMP-hkHwuIpqMo


Talvisota

https://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota


Jatkosota

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jatkosota


Lapin sota

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_sota


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 1 "Sotiemme taustat"

https://www.youtube.com/watch?v=s9HyiycKyo8&t=32s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 2 "Valmistautuminen Talvisotaan"

https://www.youtube.com/watch?v=8NZEX2Bsj9E


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 3 "Talvisota"

https://www.youtube.com/watch?v=ehyqiGx_Xc4&t=337s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 4 "Välirauha"

https://www.youtube.com/watch?v=WIfnZa-qvXo&t=105s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 5 "Jatkosota"

https://www.youtube.com/watch?v=HXX_K7GcvQ8&t=156s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 6 "Lapin sota"

https://www.youtube.com/watch?v=2qMLQNtLoh8&t=145s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 7 "Naiset rintamatehtävissä"

https://www.youtube.com/watch?v=R3WuA9J6cbs&t=46s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 8 "Kotirintama"

https://www.youtube.com/watch?v=RAWxkbtjNao&t=141s


Suomen Puolesta -dokumentti / OSA 9 "Sotiemme jälkiseuraukset"

https://www.youtube.com/watch?v=BRFbcXctf4o&t=171s


Kyösti Kallion itsenäisyyspäivän puhe 6.12.1939 - Bonusvideo Suomen Puolesta dokumentista

https://www.youtube.com/watch?v=Q_RcAkgV52k&t=171s


Koivisto oli Karjalan palautusta vastaan”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001014772.html


Karjala-kysymys

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjala-kysymys


Karjalan win-win -palautus

https://www.youtube.com/watch?v=Gc1aomOajrg


Karjalan win-win -palautus ja Venäjä

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/karjala/165390-karjalan-win-win-palautus-ja-venaja/


Kirja: Näin Suomi saisi Karjalan takaisin

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000988635.html



tiistai 30. heinäkuuta 2024

TO 01.08.2024 Tervetuloa takaisin töihin, valtiovarainministeri Riikka Purra

 


Kiitän aktiivisesta toiminnastanne Suomen talouden pelastamiseksi. Valitettavasti ne toimet eivät ole vielä riittäviä. Veikko Huovisen roolihenkilö Konsta Pylkkänen on lausunut Huovisen kirjassa hienon määritelmän sanasta strategia (=”Strategia on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseen elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa tämänkin huomioon, sille on maailman ranta kevyt kiertää.”)


Suomessa valtion menoja on säästettävä mutta peruspalvelut on turvattava kansalaisille. Olen huolissani hyvinvointialueiden toiminnasta niiden tuhotessa sairaalaverkostoa. Hallituksen on ajateltava asioita tavallisen kansalaisen näkökulmasta. Miten sairaalaverkostoa voidaan säilyttää järkevällä tavalla? Kalajoen alueen ihmisille on tärkeää, että Kalajoen terveyskeskuksen vuodeosaston palvelut jatkuvat ja Oulaskankaan sairaalan palvelut jatkuvat vähintäänkin entisellään.

Sote-uudistus on lähtenyt liikkeelle väärästä päästä. Siksi peli on vihellettävä poikki. Hyvinvointialueet on lakkautettava, organisaatiot on purettava ja johtajat on irtisanottava. On lähdettävä tarkastelemaan asioita tavallisen kansalaisen näkökulmasta.


On muodostettava Suomeen noin 100 palvelualuetta. Samalla itsenäisten kuntien määrä vähenisi mutta palvelut säilyisivät. Otan esimerkin palvelualueesta. Kalajoki, Merijärvi, Alavieska ja Pyhäjoki voisivat muodostaa palvelualueen. Kalajoen terveyskeskuksen vuodeosasto tulee säilyttää ja kasvattaa vuodeosasto 40 paikkaiseksi. Kalajoen kaupunki voisi rakentaa vuodeosaston laajennuksen. Kalajoen terveyskeskus muodostaisi näiden kuntien sairaalan. Sairaala toimisi alueen ihmisten rahoittamana Suomen valtion avustuksella.


Yhteiskunnassamme vanhusten osuus kasvaa. Kansalaiset haluavat huolehtia vanhuksistaan kunniallisesti ja lähellä omaisiaan. Siksi vanhusten peruspalvelu yksikkö voisi olla palvelutalo. Otan esimerkkinä Kalajoen Raution kylän suunnitelman, jossa yritykset ja kylän henkilöt itse olivat valmiit rakentamaan ja ylläpitämään palvelutalon. Rautiolaiset halusivat rakentaa Rautioon senioritalon. Hankkeen takana ovat paikalliset Timo Rautakoski, Erkki Olkkola, Timo ja Jouni Keskisipilä, KATI ja Rakennusliike Keskisipilät. Hyvinvointialue Pohde esti senioritalon rakentamisen Rautioon. Tämä on Pohteen käsittämätöntä toimintaa. Juuri tällaisia palvelutaloja tulisi rakentaa Kalajoen palvelualueelle Rautioon, Himangalle, Alavieskaan, Merijärvelle ja Pyhäjoelle. Kustannuksista vastaisivat alueen asukkaat ja yritykset.


Seuraava isompi palveluyksikkö olisi palvelukeskus, jossa olisi laajemmat palvelut. Niistä vastaisivat palvelualueen kunnat = palvelualue valtion avustuksella. Palvelukeskus voisi olla Kalajoen palvelualueelle palvelutalon sijasta esim. Kalajoella, Pyhäjoella ja Alavieskassa.


Palvelualueelle tulisi yksi koulukampus eli lukiot ja ammattikoulu muodostaisivat koulukampuksen. Koulukampuksen yhteyteen sijoitettaisiin palvelualueen työvoima- ja yrityspalvelut. Näin yhteistyö näiden tärkeiden palvelujen osalta olisi saman katon alla kiinteässä yhteydessä keskiasteen koulupalvelujen kanssa. Lukioiden määrä Suomessa tulisi jonkin verran vähenemään samoin kuin ammattikoulujen määrä.


Mielestäni voitaisiin tehdä pilottiprojekti Kalajoen palvelualueen muodostamisesta.

Tämä prosessi voitaisiin toteuttaa seuraavan kahden vuoden aikana esimerkkinä muulle Suomelle.


Näin kunnalliselta alalta vähenisi työpaikkoja merkittävä määrä, mutta palvelut säilyisivät. Sivistyspuolella lukioiden määrä ja ammatikoulujen määrä vähenisi. Suomessa väliportaan hallinto voitaisiin purkaa ja hoitaa asiat valtion ja palvelualueiden kesken.


PE 26.07.2024 Salattu valtiopetos ja sen tekijät – Suomen salattua historiaa

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/pe-26072024-salattu-valtiopetos-ja-sen.html


Suomi tulee palauttaa takaisin oikeusvaltioksi ja Suomessa tulee suorittaa oikeus-ja poliisipalveluiden uudistus. Suomeen on perustettava perustuslakituomioistuin. Sellainen on muissa maissa, mutta ei Suomessa.

Perustuslakituomioistuin

https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakituomioistuin


Kansalaiset tarvitsevat käräjäoikeuden, hovioikeuden ja perustuslakituomioistuimen. Kansalaiset eivät tarvitse nykyisenkaltaista kaksinkertaista laillisuusvalvontaa eikä hallinto-oikeuksia eikä korkeinta oikeutta. Oikeudenkäyntimenettelyä tulee keventää ja lisätä sovintomenettelyä. Poliisien rikostutkinta on uudistettava merkittävällä tavalla. Rikokset on tutkittava. Siksi poliisit on uudelleen koulutettava rikostutkintaan merkittävältä osalta.

Näin Suomen valtio säästää satoja miljoonia euroja.


Pyydän, että hallitus ottaa tunnin junahaaveen ja poliittisen kotiinpäin vedon uudelleen käsittelyyn ja luopuu järjettömästä haaveesta. Moni muukin on kanssani samaa mieltä.

Pääkirjoitus: Kepeät mullat länsiradalle – Petteri Orpon ratahaave ei maksa vaivaa

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010597247.html


Kalajoki 31.07.2024

Erkki Aho

Merenojantie 9 B 16

85100 Kalajoki

044-3025948

www.erkkiaho.com


Jakelu valtiovarainministeri Riikka Purra


maanantai 29. heinäkuuta 2024

KE 31.07.2024 Oulun poliisipäällikkö Mika Heinilä – tervetuloa Kalajoelle!

 

Oulun poliisipäällikkö Mika Heinilä – tervetuloa Kalajoelle!

                                            Kansanedustaja Hanna-Leena Mattila


Olen tyytymätön Oulun poliisien rikostutkintaan. Olen valmis keskustelemaan asiasta kansanne mahdollisimman pian Kalajoella asunnossani Merenojantie 9 B 16. Periaatteni on selvittää asiat keskustelemalla ja esitetyn todistusaineiston perusteella.

Samalla voitte tutustua taidenäyttelyyni, mikä käsittelee Raution, Kalajoen ja Suomen historiaa vuodesta 1323 tähän päivään saakka taideteosten ja historiikkien avulla.


LA 13.07.2024 Erkki Ahon taidenäyttely

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/la-13072024-erkki-ahon-taidenayttely.html


Tapaamistamme voisi olla todistamassa kansanedustaja Hanna-Leena Mattila, joka on kiinnostunut historiallisista asioista ja hän on vastuussa viranomaisten toiminnasta Suomessa.


Haluaisin keskustella Oulun poliisin päätöksestä 15.07.2024 5770/R/1511924. Päätös on mielestäni erinomainen esimerkki Oulun poliisin toiminnan tasosta. Tutkinnanjohtajan mukaan ”Esitutkintalain 3 luvun 3 §:n mukaan esitutkintaviranomaisen on toimitettava esitutkinta, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muuten on syytä epäillä, että rikos on tehty.”


Esitutkintalain 3 luvun 3 §:n on lakikirjan mukaan seuraava:

3 §
Esitutkinnan toimittaminen

Esitutkintaviranomaisen on toimitettava esitutkinta, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muuten on syytä epäillä, että rikos on tehty.

Ennen esitutkinnan aloittamista esitutkintaviranomaisen on tarvittaessa selvitettävä 1 momentissa tarkoitettuun rikosepäilyyn liittyvät seikat erityisesti siten, että ketään ei aiheettomasti aseteta rikoksesta epäillyn asemaan ja että asian sitä edellyttäessä voidaan tehdä 9 §:n 1 momentissa tai 10 §:n 1 momentissa tarkoitettu ratkaisu esitutkinnan toimittamatta jättämisestä. Esitutkinnan aloittamista edeltäviin toimenpiteisiin sovelletaan soveltuvin osin tämän lain säännöksiä.

Tutkinnanjohtaja päättää tarvittaessa siitä, toimitetaanko esitutkinta, ja päätöksen tekemiseen mahdollisesti tarvittavien seikkojen selvittämisestä. Asian selvittämiseksi tarpeellisiin esitutkintatoimenpiteisiin saadaan ryhtyä ennen tutkinnanjohtajan päätöstä.


Katson, että tässä tapauksessa tutkinnanjohtaja on toiminut vastoin lakia. Tutkinnanjohtajan haluttomuutta tutkia rikoksia osoittaa hänen seuraava kirjoituksensa:


Pelkkä väite tai oletus rikoksen tekemisestä ei ylitä esitutkinnan aloittamiskynnystä, vaan esitutkinnan aloittamispäätökselle on voitava esittää asianmukaiset konkreettiset perusteet. Rikosväitteen tueksi on oltava olemassa jokin objektiivisesti havaittavissa tai perusteltavissa oleva seikka tai seikkoja, jonka perusteella voidaan epäillä rikoksen tapahtumista ja siten tehdä päätös esitutkinnan aloittamisesta. Pelkkä asianomistajan subjektiivisen käsitykseen perustuva väite rikoksesta vailla muuta näyttöä väitteen tueksi ei siten riitä esitutkinnan aloittamiseen.”


Esitutkintalain mukaan 2 §


Esitutkinnassa selvitettävät asiat

Esitutkinnassa selvitetään:

1) asian laadun edellyttämällä tavalla epäilty rikos, sen teko-olosuhteet, sillä aiheutettu vahinko ja siitä saatu hyöty, asianosaiset sekä muut syyteharkintaa ja rikoksen johdosta määrättävää seuraamusta varten tarvittavat seikat;

2) mahdollisuudet rikoksella saadun omaisuuden palauttamiseksi ja rikoksen johdosta tuomittavan menettämisseuraamuksen tai asianomistajalle tulevan vahingonkorvauksen täytäntöönpanemiseksi;

3) asianomistajan yksityisoikeudellinen vaatimus, jos hän oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain (689/1997) 3 luvun 9 §:n nojalla on pyytänyt syyttäjää ajamaan hänen vaatimustaan; ja

4) suostuuko asianomistaja ja aikooko rikoksesta epäilty suostua asian käsittelemiseen käräjäoikeudessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 5 a luvussa tarkoitetussa kirjallisessa menettelyssä.

Esitutkinnassa asia on valmisteltava siten, että syyteharkinta ja asianosaisten etujen valvominen voidaan suorittaa asianmukaisesti ja että todistelu voidaan pääkäsittelyssä ottaa vastaan yhdellä kertaa tai asia voidaan ratkaista kirjallisessa menettelyssä.


Toisena asiana voimme käsitellä tämän asian todistusaineistoineen:


TI 15.12.2020 poliisi, tutkija Pekka Niskakangas, poliisi tutkinnanjohtaja Hannu Mensonen, poliisi tutkinnanjohtaja Tiina Sarparanta

https://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/ti-15122020-poliisi-tutkija-pekka.html


Tämän rikoksen johdosta olen syyttömänä saanut 5 kuukauden ehdottoman vankeustuomion


Kolmantena asiana voimme käsitellä tämän asian:


Kuoli lastenlasten edessä: Huhtikuussa 2023 tapahtuneen henkirikoksen uhri oli lastenlastensa kanssa liikenteellä ollut mies. 12- ja 10-vuotiaat lapset todistivat, kun pysäköidystä Volvosta ammuttu laukaus osui isoisää silmien väliin. Mies kuoli tapahtumapaikalle.


Minä en voi ymmärtää miksi eduskunnan oikeusasiamies pelasti Teidät poliisijohtaja Mika Heinilä tässä asiassa. Minun mielestäni annoitte Oulun poliisin lakimiehen kanssa virheellisen lausuman viranomaismenettelyssä.


Minä toivon, että voimme tavata ensi viikolla tai seuraavalla viikolla Kalajoella. Kun saan varmuuden tapaamisestamme niin pyydän mukaan yhden kansanedustajan ja mielestäni Hanna-Leena Mattila voisi olla tämä kansanedustaja.


Kalajoki 29.07.2024

Erkki Aho

Merenojantie 9 B 16

85100 Kalajoki

www.erkkiaho.com

044-3025948


PS. Jos poliisijohtaja Mika Heinilä ei hyväksy kutsuani , niin kutsu on kansanedustaja Hanna-Leena Mattilalle voimassa ja toisena henkilönä voisi olla ministeri Kaisa Juuso tai ministeri Mari Rantanen.

Jakelu Oulun poliisi, kansanedustaja Hanna-Leena Mattila, sisäministeri Mari Rantanen, sosiaali-ja terveysministeri Kaisa Juuso

sunnuntai 28. heinäkuuta 2024

TI 30.07.2024 Raution telttakokoukset 1-4.8.2024


 

Teologian maisteri Klaus Korhosen muotokuvan on maalannut bulgarialainen taiteilija Rositsa Tancheva. Muotokuvan koko on 35 x 50 cm. Muotokuva on Erkki Ahon taidenäyttelyssä Kalajoella Erkki Ahon kodissa.

Klaus Kauko Korhonen on naapurinpoika, lapsuuteni leikkikaveri ja koulukaverini. Kävimme yhdessä Raution Alapään kansakoulua ja sitten Alavieskan-Raution kunnallista keskikoulua. Klaus Korhonen on ollut minulle kuin isoveli. Olimme Klaus Korhosen kanssa helluntalaisten seuroissa hänen tätinsä Martta Raihän pellolle pystytetyssä helluntalaisten teltassa 21.8.1960. Klaus oli tuolloin 13-vuotias ja minä 10-vuotias. Klaus oli silloin valmis tekemään oman ratkaisunsa uskon asiassa. Minä olin tuolloin niin pieni etten ollut siihen valmis. Klaus Korhonen on mielestäni loistava puhuja.

Jumalanpalvelus 21.4.2024, puhe

https://www.youtube.com/watch?v=G9FSIgvFB3o



Tätä Raution koulua kävin yhdessä Klaus Kauko Korhosen kanssa. Tämän koulun pihalla on nyt telttakokoukset. Maalauksen Raution koulusta ja sen opettajasta Osmo Tokolasta on maalannut taitelija Markku Hakola.

Klaus Kauko Korhonen (s.1947 Rautio) on suomalainen helluntailiikkeen vaikuttaja ja pastori. Hän toimi Helsingin Saalem-seurakunnan johtajana vuosina 1998−2012 ennen eläkkeelle jäämistään. Koulutukseltaan Korhonen on teologian maisteri.

Korhonen on toiminut vuodesta 1971 helluntailiikkeen työntekijänä saksankielisessä Euroopassa ja Suomessa. Hänet tunnetaan liikkeen vaikuttajana, raamatunopettajana ja konferenssitapahtumien puhujana Suomessa ja useissa Euroopan maissa. Vuosina 2005–2009 hän toimi vasta perustetun Suomen Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtajana ja on muun muassa kirkon eettis-opillisen työryhmän jäsen.

Suomessa Korhonen on toiminut seurakunnanjohtajana Oulun helluntaiseurakunnassa (1984–1995), Kuopion helluntaiseurakunnassa (1995–1998) ja Helsingin Saalem-seurakunnassa (1998–2012), joka on Suomen suurin helluntaiseurakunta. Seurakuntatyön ohella Korhonen on toiminut vuodesta 1985 helluntaiherätyksen raamattuopiston ja Iso Kirja -opiston vierailevana tuntiopettajana. Hän on ollut yksi Suomen edustajista Euroopan helluntailaisten PEF-yhteisössä (Pentecostal European Fellowship).

Helluntailiikkeen ulkopuolella Korhonen tunnetaan yhteiskristillisten ja ekumeenisten pyrkimysten puolestapuhujana ja helluntailaisten opinkäsitysten määrittelijänä. Hän on ollut ryhmänsä puheenjohtaja evankelis-luterilaisen kirkon ja helluntaiherätyksen välisessä neuvottelukunnassa. Korhonen on toiminut useiden vuosien ajan Suomen vapaakristillisen neuvoston (SVKN) hallituksessa ja Suomen ekumeenisen neuvoston (SEN) opillisessa jaostossa. Korhosen myönteinen suhde lestadiolaiseen sukutaustaansa on tullut usein esiin hänen kannanotoissaan.

Klaus Korhonen jäi kesällä 2012 eläkkeelle Helsingin Saalem-seurakunnan johtajan tehtävistä. Hänen seuraajanaan toimii Mika Yrjölä. Eläkkeelle jäätyään Korhonen on toiminut mentorina ja opettajana Itävallan helluntaikirkossa sekä tehnyt vaimonsa kanssa vapaehtoistyötä Romanian romanilasten koulutuksen kehittämiseksi.

Klaus Korhosella on vaimonsa Satun kanssa neljä lasta ja kahdeksan lastenlasta.

Teokset

  • Veljeyttä vai veljeilyä? Helsingin Saalem-seurakunnan suhde ekumeniaan vuosina 1928-1998. Joensuun yliopisto, 2001.

  • Kuin avara meri. Aikamedia, 2007.

  • Tyypillinen hellari ja muita kirjoituksia. Aikamedia, 2010.

  • Siunausten kirja. Aikamedia, 2014.

  • Paimenen päiväkirja. Aikamedia, 2021.

Klaus Korhonen on tehnyt erittäin merkittävää työtä Romanian romaanien auttamisessa.

lauantai 27. heinäkuuta 2024

MA 29.07.2024 Äänestin presidentinvaaleissa Alexander Stubbia

 


Tiedän, että olen vähemmistössä ystävieni keskuudessa, kun kerron, että äänestin presidentinvaaleissa Alexander Stubbia. Olen vähemmistönä myös ympäristöni ihmisten kanssa, kun äänestin presidentinvaaleissa Alexander Stubbia. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin joukon kanssa väärässä.




Selvitin presidenttiehdokkaiden taustaa aika kriittisesti. Alexader Stubilla oli ylivoimaisesti paras kokemusperäinen poliittinen tausta. Tämä jäi tiedotusvälineiltä kertomatta ja vertaamatta muihin ehdokkaisiin. Lisäksi hän oli kielitaidoltaan ylivoimaisesti paras ehdokas. Hän on avoin ja ystävällinen henkilö ja hänen vaimonsa on edustavannäköinen nainen. Lisäksi Alexander Stubb on urheilumiehiä ja hänellä on erinomainen fyysinen kunto. Näillä perusteilla katsoin, että hän on paras mahdollinen presidentti Suomelle.




Minulle vain paras on kyllin hyvää. Aikanaan kun valitsin työntekijöitä omaan yritykseeni, lukion päästötodistuksessa piti kielistä olla kiitettävät arvosanat samoin kuin liikunnasta. Lukion päästötodistuksen keskiarvon piti oli parempi kuin minulla oli eli yli 8.3:n. Myös henkilön ulkonäöllä oli merkitystä.  Minulla olikin erinomainen henkilökunta yrityksessäni Leiribaari Ky:ssä.



Taidenäyttelyssäni on vain huipputaitelijoiden maalauksia ja rakennusten pienoismalleja. Historiikit on kirjoitettuja ammattitaidolla.



Mielestäni Aleksander Stubb on onnistunut tasavallan presidenttinä paremmin kuin olin odottanut. Minä toivon onnea ja menestystä tasavallan presidentti Aleksander Stubille – omalle ehdokkaalleni.

perjantai 26. heinäkuuta 2024

SU 28.07.2024 Ranskalaiset olympialaisten avajaiset

 


Katsoin olympialaisten avajaisia televisiosta. Lähetys kesti yli 4 tuntia. Pakko on tunnustaa, että en jaksanut seurata lähetystä koko aikaa. Ajattelin myös kutsuvieraita jotka istuivat Seine-joen rannalla sateessa ja avajaisseremoniat olivat muualla kaupungilla. Mieleeni tuli ranskalainen ydinvoimala. Yhtä toimiva ratkaisu. Mielestäni ranskalaiset eivät ole talousihmisiä.

Paris 2024 Olympics Opening Ceremony LIVE | Eurosport

https://www.youtube.com/watch?v=j-Ou-ggS718

Avajaiset

https://areena.yle.fi/1-70825033

Näkökulma: Vaikeampaa kuin ripulissa piereskely

https://www.iltalehti.fi/pariisin-olympialaiset-2024/a/dd18e1d2-61ed-4138-aee6-f988644d314a

Viimeisimpien arvioiden mukaan Pariisin olympialaisten ja paralympialaisten budjetti on lähes 9 miljardia euroa. Mukaan ei ole esimerkiksi laskettu Seinen puhdistukseen käytettyä 1,4:ää miljardia euroa.

Pelkästään avajaisten budjetin uskotaan olevan vähintään 150 miljoonaa euroa.

Esiintyjistä Celine Dionin palkkion kerrottiin olevan kaksi miljoonaa dollaria, mutta järjestäjät ovat korjanneet, ettei avajaisten esiintyjille makseta palkkioita.

Jos kuluissa otettaisiin järki käteen tai edes jalkaan Kansainvälisen olympiakomitean päämajassa Lausannessa, hintalappua olisi varmasti mahdollista hinata alas. Silloin myös Helsingille saattaisi olla etäinen mahdollisuus palata mukaan kisahakuun.


Kommentti: Olympialaisten avajaiset olivat absurdi kokemus – turva­henkilön epätoivoiset sanat tiivistivät täyden hulluuden

https://www.is.fi/urheilu/art-2000010590952.html


Pariisin avajaisissa karmea moka – ”Tämä on häpeällistä”

https://www.is.fi/urheilu/art-2000010590954.html


Osa avajaisten katsojista joutui jonottamaan sateessa tunti­kausia – ”Maksoin 1 600 euroa”

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010590986.html


Kuvat: Pariisin olympialaisten avajaiset huipentuivat upealla tavalla – vakavasti sairaan super­tähden hartain unelma toteutui

https://www.is.fi/olympialaiset/art-2000010590884.html


Päivittyvä kuvakooste näyttää avajaisten huikeat tunnelmat

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010590842.html

Mielestäni olympialiikkeen tulisi palata vanhaan käytäntöön eli avajaisseremoniat järjestetään olympiastadionilla perinteisin menoin ja tilaisuuden kesto tulisi olla korkeintaan 1.5 -2 tuntia. Seremonioihin kuuluisi erimaiden joukkueiden sisään marssi. Järjestävän maan johtajan lyhyt avauspuhe. Kansainvälisen olympiakomitean puheenjohtajan lyhyt puhe. Lippuseremoniat ja olympiatulen sytytys. Näin kustannukset pysyisivät kurissa ja olympialaisten järjestäminen olisi tulevaisuudessa mahdollista myös pienemmillä valtioilla.

Hymni rakkaudelle voisi olla aina olympialaisten avajaisten ohjelmanumero.

JO PARIS 2024 - Céline Dion chante "L'hymne à l'amour" sur la Tour Eiffel à la cérémonie d'ouverture

https://www.youtube.com/watch?v=D7FMMjqKvaM




torstai 25. heinäkuuta 2024

LA 27.07.2024 Äänestin Sebastian Tynkkysen europarlamenttiin

 


Äänestin europarlamenttivaaleissa Sebastian Tynkkystä. Hän on aikanaan asunut Kalajoella ja hänen sukujuurensa ovat Himangan suunnalla. Olen tavannut pari kertaa Sebastian Tynkkysen kanssa. Minun mielestäni hän on mies, jolla on selkeät tavoitteet ja keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Valitettavasti hän on joutunut puolustamaan näkemyksiään myös oikeussalissa. Kokemukset ja käytäntö on osoittanut, että Sebastian Tynkkynen on ollut oikeassa. Olen sitä mieltä hän on joutunut oikeusmurhien kohteeksi. Minä olen luottanut Sebastian Tynkkysen toimintaan. Europarlamentissa hän on osoittanut heti mistä päin nyt tuulee. Sebastian Tynkkysen omaa kertomusta toiminnastaan:



Tänään laitettiin tuulemaan Euroopan eduskunnassa oikein kunnolla!

Kun valiokunnat järjestäytyivät tiistaina, avautui muutaman päivän ikkuna esittää muutoksia, että miten sitä EU-rahaa oikein käytetään ensi vuoden budjetissa oman valiokunnan lohkolla. Jollain ihmeellä onnistuin saamaan paikan Euroopan eduskunnan ulkoasiainvaliokunnasta ja se on valiokunta, jonka kautta myös kehitysapurahat jaetaan.

Suomessa hallitus laittaa PS:n johdolla koko kehitysapupolitiikan uusiksi.

Kehitysapuun tehdään yli miljardin leikkaukset, tuki katkaistaan Venäjän hyökkäystä tukevilta mailta ja tuki ehdollistetaan sille, että maa suostuu ottamaan vastaan omien kansalaistensa palautuksia, joilla ei ole oikeutta olla Suomessa.

Nyt esitin, että tämä sama täysremontti toteutetaan myös EU:n tasolla. Putinisteilta EU-tuet pois ja rahahanat kiinni myös silloin, jos eivät ota vastaan omia kansalaisiaan.

Sitten aloin käymään läpi EU:n jakaman kehitysavun euromääriä, joita siis Suomikin osaltaan on maksamassa. Rivit vilisivat satoja miljoonia, jopa miljardeja, joten leikattavaa löytyi.

Päätin esittää, että yhdeksältä maantieteelliseltä alueelta leikataan jokaiselta 20% pois ensi vuoden EU-kehitysavusta. Rahaahan virtaa EU:lta Karibialle, Tyynellemerelle, Lähi-itään ja oikeastaan ympäri maapalloa. Yhteensä näistä kaikista esittämistäni leikkauksista tulisi liki miljardin säästöpotti. Ainut alue, johon en esittänyt leikkauksia, oli se alue, johon Ukrainakin kuuluu. Päin vastoin nämäkin säästyneet rahat pitäisi kanavoida Ukrainan tueksi, jonka taistelulla on elintärkeä merkitys Euroopan turvallisuudelle.

Ja huomaa muuten heti jo näin alkuvaiheessa, että pohjoismaisten persukollegoiden ajatusmaailmassa on hyvin paljon samaa. Kun kerroin heille näistä ehdotuksista, kaikki ruotsalaiset ja tanskalaiset persukollegat halusivat heti olla allekirjoituksillaan tukemassa ehdotuksia.

12 sekuntia jäi kelloon aikaa, kun lopulta saatiin kaikki allekirjoitukset kerättyä ja laitettua eteenpäin systeemissä ennen aikarajan umpeutumista. Tiukille meni, mutta nyt on ehdotukset jätetty järkevämmän EU-politiikan puolesta!

Seuraan blogissani europarlamentaarikko Sebastian Tynkkysen toimintaa. Blogeissani on yli 8 miljoonaa käyntikertaa. Haluan auttaa ja innostaa Sebastian Tynkkystä hänen työssään europarlamentaarikkona.

Valiokuntapaikkojen jako Euroopan eduskunnassa

https://www.facebook.com/watch/?v=1226161191747859

keskiviikko 24. heinäkuuta 2024

PE 26.07.2024 Suomen vastuullisille poliittisille päättäjille sekä viranomaisille tiedoksi ja toimenpiteitä varten

 


pääministeri Petteri Orpo,

valtiovarainministeri Riikka Purra

oikeusministeri Leena Meri

sisäministeri Mari Rantanen

suojelupoliisi, jos sähköposti on tullut väärään osoitteeseen, pyydän siirtämään asian sellaiselle viranomaiselle, jolle katsotte sen kuuluvan.



Vaadin vahingonkorvauksia Suomen valtion aiheuttamista valtavista taloudellista tappioista ja hirvittävistä henkisistä kärsimyksistä.


PE 26.07.2024 Salattu valtiopetos ja sen tekijät – Suomen salattua historiaa

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/pe-26072024-salattu-valtiopetos-ja-sen.html


KE 16.07.2024 Olen pyytänyt 30 kansanedustajaa valvomaan, että oikeuskansleri noudattaa lakia

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/ke-16072024-olen-pyytanyt-30.html


                                                Kihlakunnansyyttäjä Sulo Heiskari 


Kidutushistoriani


Minä, Erkki Aho, olen joutunut syyttömänä kärsimään 4 konkurssia, yhden 75 päivän ehdottoman vankeustuomion, mikä muutetiin ehdonalaiseksi ja yhden 5 kuukauden vankeustuomion, mikä muutettiin ehdonalaiseksi sekä 7 kunnianloukkaustuomiota. Olen menettänyt Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta, yritykseni, omaisuuteni, ihmisarvoni ja minulle on aiheutettu avioero valtion rikollisen toiminnan johdosta. Olen ollut luottokelvottomana yli 26 vuotta enkä ole voinut harjoittaa yritystoimintaa. Minä en ole saanut esteetöntä rikostutkintaa eikä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä 28 vuoteen. Minut on pidätetty useita kertoja rikollisten toimesta ja minä on joutunut olemaan maan paossa Suomessa, Ruotsissa ja Bulgariassa. Minä joutunut hakemaan poliittista turvapaikkaa Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta Euroopan Unionilta eli oikeuskomisaari Vera Jourovalta sekä Bulgarian presidentiltä. Minä olen menettänyt terveyteni sairastuttuani syöpään ja korkeaan verenpaineeseen. Syövän onnistuin voittamaan, mutta korkea verenpaine on tuhonnut elimistöäni ja on edelleenkin hengenvaarallisen korkea. Sairastuin diabetekseen. Minulle on aiheutettu avioero valtion rikollisen toiminnan johdosta. Tämä on minulle äärettömän raskas ja vaikea asia.

Olen joutunut Suomen valtion 28 vuoden kidutuksen kohteeksi ja Kalajoen kaupungin 40 vuoden syrjinnän kohteeksi. Olen edelleen ulosoton kohteena , mikä pitää rikokset avoimena ja olen edelleen kidutuksen kohteena, mikä on ihmisoikeusrikos.

SU 14.07.2024 Kirottu salaisuus - Valtiopetos on selvitettävä

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/su-14072024-kirottu-salaisuus.html


SU 09.06.2024 Erkki Ahon taidenäyttely

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/su-09062024-erkki-ahon-taidenayttely.html


Kalajoki-näyttelyn synty

https://kalajoki-nayttely.blogspot.com/2016/08/kalajoki-nayttelyn-synty.html


LA 13.07.2024 Erkki Ahon taidenäyttely

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/la-13072024-erkki-ahon-taidenayttely.html


Kalajoen kaupungin syrjintä minua kohtaan on jatkunut jo 40 vuotta ja yhä edelleen jatkuu


                             Kalajoen keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Raili Myllylä 

MA 22.07.2024 Taidenäyttelyni rahoitus

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/ma-22072024-taidenayttelyni-rahoitus.html


TI 22.12.2020 Kalajoen Hiekkasärkillä on kiehtova ja monivaiheinen historia osa 1

http://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/ti-22122020-kalajoen-hiekkasarkilla-on.html



Kalajoen Hiekkasärkillä on kiehtova ja monivaiheinen historia osa 2

http://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/kalajoen-hiekkasarkilla-on-kehtova-ja.html


Kalajoki 25.07.2024

www.erkkiaho.com

PE 26.07.2024 Salattu valtiopetos ja sen tekijät – Suomen salattua historiaa

 SU 09.06.2024 Erkki Ahon taidenäyttely

käsittelee Raution, Kalajoen ja Suomen historiaa historiikkien ja taiteen avulla. Suomen historian salatuimpia asioita on presidentti Mauno Koiviston valtiopetos. Valtiopetos ei vanhene koskaan.



Karikatyyrimaalauksen presidentti Mauno Koivistosta on maalannut taiteilija Rositsa Tancheva. Maalauksen koko on 35x50 cm. Maalauksen nimi on ”Valtiopetoksen tekijä”. Olisi ollut parempi jos Koivisto olisi pelannut lentopalloa eikä olisi puuttunut riippumattoman oikeuslaitoksen toimintaan.


PE 07.06.2024 Taidenäyttelyni arvo nousee kohisten - Valiopetoksentekijä

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/pe-07062024-taidenayttelyni-arvo-nousee.html


Vakaan markan politiikka – pankit pelastettiin - valtiopetos

Suomi koki 1990-luvun alussa erittäin syvän taloudellisen laman johtuen vakaan markan politiikasta ja rahamarkkinoiden vapauttamisesta. Talouspolitiikan virheet moninkertaistuivat liberalisoinnin kanssa. Vahvan markan politiikasta tuli tappava myrkky. Presidentti
Mauno Koivisto nimitti Suomen Pankin johtajan Harri Holkerin sinipunahallituksen. Hän oli sinipunahallituksen kätilö. Vahvan markan politiikka kirjattiin Holkerin hallituksen ohjelmaan kuten myös Esko Ahon hallituksen ohjelmaan. Kun vahvan markan politiikan aikana rahaa tuotiin keinottelutarkoituksiin, yhteiskunta salli sen tapahtua. Valvojat eivät valvoneet. Rahoitustarkastus laiminlöi tehtävänsä. Lamasyyllisiä löytyy pankkien ohella Suomen Pankista ja Pankkitarkastusvirastosta. Suomen 1990-luvun alun lama oli Suomen poliittisten ja talouden päättäjien aikaansaama.

Koivisto ei toiminut yksin. Hänen sisäpoliittiseen junttaansa kuuluivat Suomen johtokunnan jäsenet Rolf Kullberg, Markku Puntila, Harri Holkeri ja Kalevi Sorsa. Junttaan kuului myös sinipunahallituksen valtionvarainministeri Erkki Liikanen, jonka kardinaalimunaus oli verotuksen keventäminen noususuhdanteessa.

Vahvan markan politiikalla ja rahamarkkinoiden vapautuksella ( v.1986 korkosäännöstelyn lopettaminen) aiheutettiin Suomeen yli 500 000 ihmisen työttömyys. Ylivelkaantuneita oli yli 280 000. Markkinoilta poistettiin n. 60 000 elinkelpoista yritystä ja itsemurhia tehtiin Stakesin tilaston mukaan 14500. Voidaanko puhua kansanmurhasta?

Koiviston konklaavi on valtiopetos

Tasavallan presidentti
Mauno Koivisto kutsui 06.05.1992 tasavallan presidentin linnaan oikeusjärjestelmän edustajia kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niissä johtuvissa asioissa. Kokouskutsu oli Martti Mannisen allekirjoittama ja päivätty 16.04.1992.

Kokouksessa teemoina olivat
1. Tuomioistuinten yhteiskunnallinen vallankäyttö ja riippumattomuus
2. Tuomioistuimen toiminnan arvostelu

Kokouksessa johti puhetta silloinen KKO:n presidentti
Heinonen. Palaveriin osallistuivat tasavallan presidentti Mauno Koivisto, rouva Tellervo Koivisto, KKO:n presidentti Olavi Heinonen, oikeusneuvos Erkki-Juhani Taipale, oikeusneuvos Per Lindholm, KHO:n hallintoneuvos Pekka Hallberg, kihlakunnantuomari Markku Arponen, ylituomari Olli Karikoski, pormestari Juha Kettunen, Itä-Suomen HO:n presidentti Esko Kilpeläinen, Vaasan HO:n presidentti Erkki Rintala, oikeusneuvos Mikko Tulokas, professori Aulis Aarnio, apulaisprofessori Jukka Kekkonen, erikoistutkija Jyrki Tala, professori Leena Kartio, professori Olli Mäenpää, dosentti Juha Pöyhönen, professori Kirsti Rissanen, professori Kaarlo Tuori, oikeustieteen lisensiaatti Veli-Pekka Viljanen, Antti Kivivuori, professori Jaakko Uotila, kansliapäällikkö Jaakko Kalela, erityisavustaja Martti Manninen ja Ratan johtaja Jorma Aranko.

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet.
KKO:n päätöksistä on todettavissa, että oikeudenkäytön linjaus muuttui Koiviston pitämän tilaisuuden jälkeen pankkeja suosivaksi.

Toukokuun tuomarineuvoston kokous ei ollut ainoa laatuaan. Professori
Kekkonen oli – Koivisto-kriittisyydestään huolimatta – erään kokouksen pääalustajana. Tuolloin käsiteltiin lähinnä talousrikoksia ja niiden tutkintaa. Presidentti ei kuitenkaan päässyt paikalle, vaan iltaa isännöi oikeusministeri Matti Louekoski. Lopulta hänellekin tuli kiire, ja emännäksi siirtyi Tarja Halonen.

Iltalehdessä 15.8.2005 Postipankin ex-pääjohtaja
Seppo Lindblom tunnustaa syyllisyytensä pankkikriisiin.
Soitin europarlamentaarikko
Anneli Jäätteenmäelle ja kysyi ns. Koiviston konklaavista. Jäätteenmäki sanoi ettei hän ole juuri tuohon palaveriin osallistunut, mutta hän on osallistunut vastaaviin palavereihin. Tästä voidaan päätellä, että pankkikriisin ja suuren laman totuuden salaaminen on poliittisesti yhteisesti sovittu salaisuus. Mukana asioiden salaamisessa on kaikki poliittiset puolueet. Oikeuslaitos on alistettu poliittisen valvonnan alaisuuteen. Tästä kirjoitti Lakimiesuutiset lehdessä 2/2002 käräjätuomari Jussi Nilsson.

Asiapaperit salaisiksi

Presidentti Mauno Koiviston presidentin linnassa 6.5.1992 järjestetyn ”tuomarineuvoston” asiakirjat on määrätty salaisiksi Koiviston pyynnöstä ja tasavallan presidentti
Tarja Halosen määräyksestä.
- Selvästihän Koivisto halusi vaikuttaa siihen, että oikeuslaitos ei tekisi pankkien kannalta hankalia ratkaisuja, muistaa professori Jukka Kekkonen vuosikymmen takaisen keskustelutilaisuuden ilmapiiristä.
Myös professori
Heikki Ylikankaan mukaan Linnan tilaisuuden tarkoituksena oli koolle kutsuttujen arvovallalla painostaa Korkein Oikeus tekemään Koivistolle mieleinen ratkaisu pankkeja koskevassa asiassa. Koiviston palaverissa linjattiin pankkikriisiin liittyvä oikeuskäytäntö pankkeja suosivaksi ja velallisia tainnuttavaksi. Terveetkin pienyritykset olivat pankeille lainsuojatonta riistaa. Luotot pantiin kerralla maksuun, vakuudet rosvottiin laillisesti pankeille, jotka realisoivat ne päivän hintaan ja kirjasivat voitot hyväkseen. Presidentti Mauno Koivisto päätti, että pankit pelastetaan. Suomi haki EY-jäsenyyttä 18.03.1992. Pankkien piti täyttää EY-jäsenyysehdot. Presidentti Koiviston päätöksellä pankit pelastettiin ja maksajiksi valittiin säästöpankit ja tiettyjen alojen yritykset ja yrittäjät. Pankit laativat markkinoilta poistettavat yritykset ja SSP-sopimuksessa 22.10.1993 määriteltiin toimialarationalisointi ja yritysten kaatamisperusteet. Pankkien taseet paranneet säästöpankkien ja kaadettujen yritysten avulla. Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy on suomalainen yhtiö, joka perustettiin Suomen pankkikriisin aikana 18. marraskuuta 1993 hallinnoimaan Suomen Säästöpankin ongelmaluottoja sekä vakuuksina pankille jäänyttä kiinteistöomaisuutta.



Yhtiöön liitettiin seuraavina vuosina SKOP-Kiinteistöt Oy, Arsenal-Silta Oy (STS-pankki), Säästöpankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, Master-Rahoitus Oy sekä useita pienempiä yhtiöitä. Näiden yhtiöiden kiinteistöistä ja muista omaisuuksista muodostuikin varsin suuri "arsenaali", jota yhtiö pyrki realisoimaan rahaksi aina tilaisuuden tullen.

Toinen valtion omaisuudenhallintayhtiö Sponda perustettiin vuonna 1991. Alkuperäinen kiinteistöomaisuus tuli yritykseen SKOP:n sijoituskiinteistöistä, jotka Suomen Pankki siirsi sille pankkikriisin yhteydessä. Sponda listautui pörssiin 1. kesäkuuta 1998. Suomen valtio on luopunut omistuksestaan Spondassa lokakuussa 2012.

Omaisuudenselvittely- ja hoitotehtävissä työskenteli Arsenalissa yli 500 henkilöä vuosina 19941998. 30. kesäkuuta 1999 yhtiö jakaantui. Kiinteistöt siirtyivät Kapiteeli Oyj:n hallintaan, ja Arsenal jatkoi perintäyhtiönä sekä keskeneräisten oikeudenkäyntien osallisena. Arsenal ja sen tytäryhtiöt myivät pääosan saatavistaan vuosina 20002003. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Arsenal myi velkasaatavansa ulkomaille noin viidellä prosentilla niiden nimellisarvosta.

Yhtiön toiminta sai paljon julkisuutta ja värikästäkin arvostelua 1990-luvulla. Lehdistö ja poliitikot arvostelivat usein yhtiön toimintaa. Velallisten ja takaajien kohtaloista iltapäivälehdistö loikin näkyviä lööppejä.

Vuonna 1994 yhtiön tase oli 4 822 milj.euroa ja asiakkaita 12 684. Kymmenen vuoden toiminnan jälkeen vuonna 2003 taseen summa oli 182 miljoonaa euroa ja asiakkaita oli jäljellä 477.Pääomatukea yhtiö oli saanut 3315 miljoonaa euroa.

Tällä hetkellä Arsenalin selvitysmiehenä toimii asianajaja Jarmo Henriksson, liikejuridiikkaan erikoistuneen Asianajotoimisto Sivenius, Suvanto & Co Oy:n osakas ja toimitusjohtaja. Arsenal on luopunut kotisivujen ylläpidosta. Yhtiön aiemmin julkaisemia toimintakertomuksia ei löydy enää internetistä.



Pankit puhdistivat mahdolliset ja epävarmat saatavansa pankkituen avulla ja samalla poistettiin markkinoilta 60 000 elinkelpoista yritystä, jotka olisi voitu pelastaa kohdistamalla pankkituki suoraan yrityksille. Samalla aiheutettiin puolen miljoonan työttömän armada Suomeen. Suomen valtio oli pankeille varmempi maksaja kuin talousvaikeuksissa ollut yrittäjä. Siksi terveitäkin yrityksiä kaadettiin surutta. Konkursseissa kärsivät eniten yritysten omistajat, joilta katosi tällä tavalla heidän elämäntyönsä, ihmisarvonsa ja omaisuutensa. Luonnollisesti menettelystä kärsivät heidän läheisensä, sukulaisensa, tuttavansa, takaajansa, yrityksen työntekijät, toiset yritykset, tavarantoimittajat, yhteistyökumppanit sekä kunnat, jotka menettivät verotuloja. Kerrannaisvaikutukset olivat valtavat.

Kera Oy:n ruumiinpesuryhmä

Kera Oy:ssä perustettiin Helsingin Sanomien mukaan ns. ruumiinpesuryhmä, jonka tehtävänä oli pelastaa ns. Kera Oy:n rahoittamat ongelmayritykset ja muuten minimoida tappiot. Tappioiden minimointiin liittyi kilpailevien yritysten markkinoilta poistaminen yhdessä pankkien kanssa. Kera Oy:n ruumiinpesuryhmä toimi varatoimitusjohtaja Seppo Arposen alaisuudessa ja sitä johti kehityspäällikkö Veikko Anttonen. On syytä epäillä, että asiasta olivat tietoisia KTM:n yrityskehitysosasto, johtaja Olavi Änkö ja hallitusneuvos Sakari Arkio sekä KTM:n kansliapäällikkö Matti Wuoria.



Säästöpankkisopimus

Pankkikriisin varjossa Suomessa suoritettiin vallankaappaus, jossa pankeille annettiin valtuudet jakaa kansalaisten varallisuus haluamallaan tavalla. Poliittisen siunauksen ohjeistus sai Esko Ahon hallituksen ministerivaliokunnalta, johon kuului pääministerin lisäksi valtiovarainministeri Iiro Viinanen, ministerit Mauri Pekkarinen Keskusta, Jan-Erik Enestam Ruotsalainen kansanpuolue ja Toimi Kankaanniemi Kristilliset. Menettelyn osana solmittiin 14.10.1993 SSP:n pilkkomissopimus, mikä valtion puolesta allekirjoitettiin 22.10.1993. Sopimukseen sisältyi nimetyillä aloilla toimivien yritysten vapaa realisointioikeus. Tuomioistuinten tehtäväksi jäi tuomita pankkien vaatimusten mukaan. Laillisuusvalvojat ja valtakunnansyyttäjä varmistivat lainrikkojen syytesuojan. Säästöpankkisopimus julistettiin salaiseksi. Käräjätuomari Jussi Nilsson kirjoitti Lakimiesuutiset lehdessä n:o 2 vuonna 2002, että tuomarikunta on organisoitu poliittisten valtaelinten alaisuuteen.

Tyhminkin pankinjohtaja tajusi Esko Ahon luvanneen ilmaista rahaa

KEP:n Säästöpankin johtaja Korpela sanoi Seuralehden haastattelussa 15.11.2002 väliotsikossa mainitut sanat. Korpela jatkaa, että ”katkaisimme rahoitusneuvottelut kaikkien vaikeuksissa olleiden yritysten kanssa. Tajusimme, että turha on keskustella ongelma-asiakkaiden kanssa, koska valtio maksaa pankin luottotappiot”.

MOT-ohjelmassa 29.11.1999 saman pankin isännistöä 15 vuotta johtanut toimitusjohtaja
Antti Ojala sanoi näin ” Suoraan voin sanoa, että Suomen Säästöpankki ajoi yrityksiä nurin saadakseen omaan käyttöönsä, omien vakuuksien, oman varallisuutensa paikkaamiseksi pankkitukea avatusta valtion piikistä. Voidaan vetää suora johtopäätös, että ongelma-asiakkaat olivat pankille riski, mutta tässä poistui kerralla riski ja oma vakavaraisuus parani”.


Jälkien peittely

Säästöpankkien pilkkomissopimusta tehtäessä 22.10.1993 perustettiin ongelmaluottoja varten omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy. Perustamisvaiheessa yhtiöön siirrettiin n. 3600 lainaa ja kesäkuuhun 1994 mennessä n. 34 000 lisää. Kaikkiaan Arsenaliin siirrettiin lähes 80 000 ongelmaluottoa, joista luottotappiot korvattiin siirtäjäpankeille m. 50 miljardin pankkituella eli kansalaisten maksamilla verovaroilla. Arsenal sai salaiseksi valtiontalouden tarkastusviraston raportin sillä perusteella, että sille voi koitua vahinkoa raportin julkistamisesta. Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan Arsenalin on syytä varautua noin 500 miljoonan korvauksiin 13 yksityiselle ihmiselle tai yritykselle. On todennäköistä, että raportissa oli vain jäävuoren huippu. Raportin salaamisesta vastasi ministeri ja silloinen Vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi Anne Siimes.

Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi Anne Siimeksen allekirjoittamalla kauppakirjalla Arsenal omaisuudenhoitoyhtiöiden 12,2 miljardin markan saatavat 5 %:lla todellisesta arvosta eli 600 miljoonalla markalla. Ongelmaluottoja oli n. 60 000 kappaletta.
Nyt näitä saatavia ulkomainen perintäyhtiö perii täydestä arvosta korkealla korolla suomalaisilta kansalaisen kuolemaan saakka ja eduskunnan päätöksellä vielä senkin jälkeen eli kuolinpesältä.
Erikoista kauppakirjassa on se, että ministeri myi nämä ongelmaluotot vaikka Arsenal Oy:llä oli oma toimiva johto. Kauppasopimukseen sisältyy vielä ns. korvausklausuuli, jonka mukaan jos sopimus puretaan niin koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Tämä korvausklausuuli on perustuslain vastainen.

Velallisille ei kuitenkaan annettu mahdollisuutta selvitä veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Helsingin Sanomien 1.4.2000 uutisen mukaan osa lainoista oli jo maksettu ja siis perintäkelvottomia. Perintäkelvottoman velan luovuttamisesta perittäväksi on säädetty rikoslain 35 luvun 1-3 %:ssä (petos). Jo maksettujen lainojen perimisestä on raportoitu Arsenalin tarkastusvaliokunnan kertomuksessa v. 2000. Siinä todetaan, että n. 1000 tarkastetusta reklamaatiosta n. 100 todettiin aiheellisiksi. Lainaa ei ollut olemassa. Lisäksi noihin myytyihin saataviin liittyi valtava määrä yrittäjien velkoja, mikä merkitsee sitä, että nuo yrittäjät ovat lopun elämäänsä velkahirressä ja Suomessa on yrittäjäpula.


Koiviston puhuttelu muutti tuomioiden linjaa

Koivisto oli Pietilän mukaan hyvin vihainen tuomareille, jotka olivat ottaneet päätöksissään kuluttaja-asiamiehen roolin. Koiviston mukaan tuomioistuinten olisi pitänyt huomioida lain lisäksi pankkien taloudellinen asema ja kansantaloudelliset näkökulmat.

Olavi Heinonen oli kirjan mukaan äärimmäisen kiusaantunut keskustelusta. Pietilän mukaan Koiviston nuhtelu johti siihen, että tuomioistuimet alkoivat tulkita lakia pankkien eduuksia ja velallisten vahingoksi yhtä tapausta lukuun ottamatta.

Koiviston keskustelut on tallennettu Koiviston omaan arkistoon, jossa on nauhoitukset ja kirjoitetut muistiot. Tasavallan presidentti Tarja Halonen päätti heinäkuussa 2002, että asiakirjoja ei luovuteta ulkopuolisille.

Myöhemmin Koivisto on kirjan mukaan muistuttanut, että oikeuslaitoksen pitää ottaa kantaa heikomman puolesta vahvempaa vastaan. Koiviston ajatuksissa tuomioistuimen olisi pitänyt ottaa huomioon, että pankkikriisin aikaan pankeista oli tullut heikompi osapuoli.

Oikeuslaitos päätti pankin tarpeen mukaan

Oikeuslaitoksen juoksuttamisesta kirja antaa herkullinen esimerkin, joka liittyy pankkien asiakkailleen myymiin valuuttakoriluottoihin. Suuri osa noista luotoista oli vekseleitä. Korkein oikeus oli jo kuitenkin vuonna 1989 päättänyt, että vaihtuvaan pääomaan perustuva korivaluuttavekseli on pätemätön. Pietilän kirjan mukaan kymmenet tuhannet lainasopimukset perustuivat pätemättömiin papereihin.

Siitä huolimatta pankit kauppasivat vastaavia tuotteita kiihtyvällä tahdilla. Yksi vekselimuodon suosion syy oli, että niistä ei pitänyt maksaa leimaveroa. Kun devalvaatio räjäytti asiakkaiden valuuttavelan markka-arvon pilviin, alkoi erikoinen kiista. Osa asiakkaista huomasi, että lain mukaan vekselivelan määrä pitää olla tiedossa jo sopimusta tehtäessä. Devalvaatio ei siis voi nostaa vekselivelkaa sovittua suuremmaksi, vaan asiakkaan pitäisi selvitä velasta maksamalla vain vekselissä sovittu markkasumma.

Tällainen kanta jäi voimaan eräässä kiistassa Kemin raastuvanoikeudessa ja Rovaniemen hovioikeudessa. Korkein oikeus ei antanut pankille valituslupaa. Tuosta päätöksestä välittämättä pankit vaativat kaikilta muilta asiakkailtaan devalvaatiolisän. Myöhemmässä vaiheessa pankit kuitenkin väittivät, että vekseli ei olekaan enää vekseli, vaan normaali luotto. Pankit saivat oikeuslaitoksen puolelleen.

Kun verottaja puolestaan vaati luotoista maksamattomia veroja, pankki onnistui todistamaan oikeudessa, että kyseessä on vekseli. Näin siis SYP onnistui Pietilän mukaan vakuuttamaan Korkeimmalle hallinto-oikeudelle, että kyseessä olivat vekselit ja Korkeimmalle oikeudelle, että kyseessä ovat luotot. Suomen korkeimmat tuomioistuimet pitivät papereita erilaisina aina sen mukaan, mikä oli pankille edullisinta.

Valuuttavelalliset elävänä hirressä rikosten uhreina

Valuuttavelallisten kohtaloksi koitui Suomen markan devalvaatio, jota ei koskaan pitänyt tulla. Suomen Pankki ja pääministeri
Esko Ahon hallitus vakuuttivat yhdessä presidentti Mauno Koiviston kanssa, että vahvan ja vakaan markan politiikka on kansantalouden ja hyvinvoinnin ankkuri.

Pohja kuitenkin petti, ankkuri irtosi, markka devalvoitiin ja päästettiin kellumaan. Tapahtumien virta alkoi viedä valuuttavelallisia. Tulvan paisuessa mukaan tempaantui satojatuhansia suomalaisia, joiden velat kasvoivat ylivoimaisen suuriksi. Lopulta pankki pani heidän omaisuutensa pakkomyyntiin. Vuonna 1994 ulosotossa oli yli 500 000 suomalaista, kun "normaalina" voidaan pitää vuoden 2006 tasoa, noin 200 000.

Valuuttaluottojen perintä on ollut poikkeuksellinen tapahtuma, ja sen yhteydessä on myös koeteltu Suomen kansainvälisten valtiosopimusten pitävyyttä. Tuomioistuinten tuomarit eivät ole tutkineet tai ymmärtäneet, minkälaisista asiakirjoista korivaluuttavekseleissä oli kyse. Valtionvarainministeriö ja pankkitarkistajat ovat edesauttaneet epäselvyyksien luomisessa. Tarkoitus ja tavoite ovat ohittaneet Suomen lain. Kun otetaan huomioon pankkien, pankkiviranomaisten ja poliittisen vallan yhteistyö lainsäädäntötyössä, niin tästä paljastuu suuren luokan operaatio. Valuuttavelkojen jälkien seuraaminen vie lukijan Suomen taloushistorian synkimpään ajanjaksoon, suureen lamaan ja pankkikriisiin, jonka selvittelyyn osallistuivat maamme silloiset huippupoliitikot. Heidän tekonsa ja kommenttinsa vaikuttivat valuuttavelallisten järkyttävään kohtaloon.

1980-luvun talouspoliittisen kokeilun, vakaan markan ylläpidon kustannukset toteutuivat satojen miljoonien markkojen tappiopottina. Se kaatui lyhentämättömänä ensin valuuttavelallisten ja sen jälkeen veronmaksajien syliin. Ihmettelyn määrä lisääntyi, kun 1990-luvun puolivälissä käynnistettiin useita lainsäädäntöhankkeita, joilla tehtiin hyväksyttäviksi pankkikriisin aikana kiireessä tehdyt ja toteutusaikanaan lainvastaiset ratkaisut.

Seppo Konttisen kirja Salattu pankkituki ja sitä seuranneet ohjelmat Ajankohtainen kakkonen 13.2.2008 ja A-Zoom 15.2.2008 nostivat uudelleen esille niin sanotun Aktiv-Hansakaupan.

Ajankohtainen kakkonen kertoi 13.2.2008, että 1990-luvun laman aikana Suomessa velkaantui yli 120 000 ihmistä, joista kolmasosa oli yrittäjiä. Lopputuloksena oli henkilökohtaisia katastrofeja: ulosottoja, avioeroja, alkoholismia, jopa itsemurhia. Suurin osa ylivelkaantuneista on kuitenkin sinnitellyt velkataakkansa alla. Tänä vuonna asioiden piti muuttua. Vuodenvaihteessa astui voimaan säädös velkojen lopullisesta vanhenemisesta, jonka piti armahtaa lamavelalliset.

Mutta ihan niin ei taida käydä. Velkaneuvojien arvion mukaan mukaan laman vuoksi velkaantuneista vapautuu maaliskuussa korkeintaan joka kymmenes. Muilla pankkikriisin maksutalkoot jatkuvat vielä vuosia.

A-Zoom jatkoi perjantaina 15.2.2008 keskustelua: Pankkivangit. Joko lamavelallisten pankkivankeus vihdoin päättyy? Reportaasi jättivelkojen painamista kansalaisista ja päättäjistä, jotka katosivat.
Studiovieraana oli salaisesta pankkituesta pamfletin kirjoittanut taloustoimittaja Seppo Konttinen.

Mikä on Aktiv Hansa-kauppa?

Arsenal sai valtiontalouden tarkastusviraston raportin salaiseksi sillä perusteella, että sille voi koitua vahinkoa raportin julkistamisesta. Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan Arsenalin on syytä varautua noin 500 miljoonan markan korvauksiin 13 yksityiselle ihmiselle tai yritykselle. On todennäköistä, että raportissa oli vain jäävuoren huippu. Raportin salaamisesta vastaa ministeri, vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes. Syyllistyikö ministeri Siimes rikollisten suojeluun suostuessaan asioiden julistamiseksi salaisiksi? Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi-Anne Siimeksen allekirjoittamalla kauppakirjalla Arsenal-omaisuudenhoitoyhtiöiden saatavat. Nämä 12,2 miljardin saatavat (76 000 saatavaa) myytiin 5 %:lla todellisesta arvosta. Velallisille ei kuitenkaan annettu mahdollisuutta vapautua veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Luottojen myymisestä ei ole virallista päätöstä.

Helsingin Sanomien 1.4.2000 julkistaman uutisen mukaan osa lainoista oli jo maksettu ja siten perintäkelvottomia. Perintäkelvottoman velan luovuttamisesta perittäväksi on säädetty rikoslain 36 luvun 1-3 §:ssä (petos). Kysymys on törkeästä petoksesta, jos asiaa tarkastellaan Suomen rikoslain pohjalta. Jo maksettujen lainojen perimisestä on raportoitu Arsenalin tarkastusvaliokunnan kertomuksessa vuonna 2000: tuhannesta tarkastetusta reklamaatiosta noin kymmenesosa todettiin aiheellisiksi; lainaa ei enää ollut olemassa. Lisäksi noihin myytyihin saataviin sisältyi valtava määrä yrittäjien velkoja, mikä merkitsee sitä, että nuo yrittäjät ovat lopun elämäänsä velkahirressä ja Suomessa on yrittäjäpula.

Kauppasopimukseen sisältyi myös klausuuli, jonka mukaan, jos kauppasummaa pienennetään Suomen valtion toimenpitein, koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Sidottiinko tällä klausuulilla jo lainsäädäntövaltaakin? Ylittikö sopimus laillisuuden rajat? Miksi asiakirjat on julistettu salaisiksi vuoteen 2025 saakka? Onko kysymyksessä rikosten peittely ja rikollisten suojelu ja törkeä petos?

Torkeä petos?

Omaisuudenhoitoyhtiöt Arsenal Oyj, Arsenal-SSP Oy ja Arsenal-Silta Oy myivät 31.3.2000 allekirjoitetulla kauppakirjalla yhteensä noin 76 000 saatavaa, pääoma-arvoltaan noin 12 miljardia markkaa, 600 miljoonalla markalla Aktiv Hansa Oy:lle ja C&A Finland Oy:lle. Kysymyksessä oli siis Suomen oloissa erittäin suuri kauppa. Kaupalle antoi hyväksyntänsä omaisuudenhoitoyhtiöiden valtio-omistajan puolesta toinen valtiovarainministeri Suvi-Anne Siimes. Aiemmin hän oli ilmoittanut, että saatavia ei myydä ulkomaalaisille perintäyhtiöille. Näin lienee kuitenkin tosiasiassa tapahtunut. Arsenal-kauppojen alkuperäistä kauppahintaa on pidettävä kohtuuttoman alhaisena. Velalliset olisivat lähes poikkeuksetta olleet valmiit ostamaan itsensä vapaiksi maksamalla viisi prosenttia myydyistä veloistaan vapaaehtoisesti. Tätä tarkoittanut todellinen sovintomenettely olisi ollut myös omaisuudenhoitoyhtiöt omistavan valtion kiistaton etu. Nyt taloudelliset tappiot koituvat suomalaisten veronmaksajien maksettaviksi, kun taas voitot siirtyvät perintäyhtiöiden ulkomaalaisten omistajien hyödyksi. Kansantaloudenkin tappiot lienevät mittavat. On syytä epäillä, että Aktiv Hansa kaupalla peiteltiin Arsenalin ja pankkien rikolliset toimet.

Oikeusministeri Tuija Braxin lausuma rakennuslehdelle

Ulosottolain 3:6 §:n muutoksen esteenä on Arsenal velkojen (Suvi-Anne Siimeksen allekirjoittaman) myyntisopimuksen ehto, joka estää myyjää (valtiota) muuttamaan lakeja ostajan ostettujen saamisten arvoa heikentävästi. Tämä lainmuutosehto koskee muun muassa ulosottolakia. Mikäli lakia muutetaan joutuu myyjä korvaamaan ostajalle kaupan kohteen käyvän arvon. Tämä info oli jo vuosia sitten eduskunnan käytäväkeskusteluissa, kun ensimmäisen kerran mainittua pykälää pyydettiin muuttamaan.

Perustuslain vastainen sopimus

Kauppaehtoihin sisältyvän sitoumuksen pidättäytymistä lainmuutoksilta on pidettävä myös kohtuuttomana ja vähintään kyseenalaisena myös valtiosääntöoikeuden kannalta. Kauppasopimus on Suomen perustuslain vastainen. Suomen perustuslain 29 §:n mukaan kansanedustaja on toimessaan velvollinen noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset. Menettely, jolle ministeri koko hallituksen puolesta on antanut hyväksynnän, näyttää sitovan veronmaksajille aiheutuvien lisätappioiden uhalla eduskunnan ja kansanedustajan lainsäädäntö- ja aloitevaltaa. Kuitenkaan eduskuntaa sitovia kauppaehtoja ei ole saatettu eduskunnan hyväksyttäviksi.

Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland Oy ostivat 31.3.2000 allekirjoitetulla kauppakirjalla Arsenal-omaisuudenhoitoyhtiöiden saatavat. Ostajat ovat perineet saatavia noin 57 000 velalliselta. Perinnässä on myös sellaisia velkoja, joita ei ole pitkiin aikoihin yritettykään periä ja jotka ovat tulleet jo maksetuiksi joko velallisen tai takaajan toimesta tai muutoin, mutta joita koskevia velkakirjoja ei ole aikanaan asianmukaisesti mitätöity ja/tai palautettu velallisille. Toinen hämmästystä aiheuttanut asia on se, että Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland Oy ovat omaksuneet selkeästi muista velkojista poikkeavan menettelyn velkasovinnoissa. Nämä yhtiöt eivät tee ns. nollaohjelmia, eivätkä viittä vuotta lyhyempiä maksuohjelmia. Yleensä maksuohjelmat ovat kahdeksan vuoden mittaisia ja niissä on yleisenä pidettävästä menettelystä poikkeavia purkuehtoja.

Näin Suvi-Anne Siimes vastasi

Suvi-Anne Siimeksen vastaus turkulaisen Kalevi Kannuksen kyselyyn:

"Arsenalin saatavakannan myyntiä on käsitelty esityksestäni hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa kahteen kertaan syksyllä 1999 eli 29.11 1999 ja 8.12.1999. Käsittelyn pohjana oli saatavien myynnistä järjestetyn tarjouskilpailun tulokset, ja 8.12 kokouksessa valiokunta puolsi saatavakannan myyntiä Cargill Inc + Aktiv Hansalle, jonka kanssa kauppa toteutui ja kauppakirja allekirjoitettiin 31.3.2000. Saatavakannan myynti perustui jo edellisen hallituksen aikana tehtyyn päätökseen ajaa omaisuudenhoitoyhtiön toiminta alas."

Mainitun valiokunnan kokouksessa 29.11. mukana olivat
Paavo Lipponen, Olli-Pekka Heinonen, Suvi-Anne Siimes ja Eva Biaudet. Kokouksessa 8.12.: Sauli Niinistö, Olli-Pekka Heinonen, Sinikka Mönkäre, Kalevi Hemilä, Suvi-Anne Siimes ja Erkki Tuomioja.


Pääsyyllinen

Konttisen kirjasta tulee selvästi esille, että pankkikriisin konna on presidentti 
Mauno Koivisto, joka on vetänyt omaa rooliaan kaukana virallisten linjojen takana ja etäällä etusivujen uutisista. Pankkilait olivat peräisin Mauno Koiviston ensimmäisen hallituksen ajoilta.