maanantai 30. syyskuuta 2024

MA 30.09.2024 100 pientalousaluetta Suomeen – erikoissairaan hoito valtiolle ja muut palvelut pientalousalueiden vastuulle



Olen kirjoittanut lukuisia blogikirjoituksia mitä hallituksen pitäisi tehdä valtion talouden tasapainottamiseksi ja peruspalveluiden turvaamiseksi mahdollisimman lähellä kansalaisia.




Sotesolmulle on esittänyt ratkaisuksi hyvinvointialueiden lakkauttamista, erikoissairaanhoidon vastuun siirtämistä valtiolle ja peruspalveluiden vastuu pientalousalueille.



SU 18.08.2024 Sote-uudistus on toteuttava yhdessä kuntien palvelu-uudistuksen kanssa

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/08/su-18082024-sote-uudistus-on-toteuttava.html



SU 15.09.2024 Suomen valtion talouden pelastaminen

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/09/su-15092024-suomen-valtion-talouden.html

  1. Suomessa on 309 kuntaa. Suomeen on perustettava 100-120 pientalousaluetta jolloin talousalueen kuntien palvelut yhdistetään pientalousalueen palveluiksi.

  2. Erikoissairaanhoidosta vastuu siirretään Suomen valtiolle. Palvelualueita ei laskuteta erikoissairaanhoidosta.

  3. Perusterveydenhuollon vastuu siirretään pientalousalueille.

  4. Hyvinvointialueet lakkautetaan.

  5. Vanhusten huolto keskitetään pientalousalueille, joihin rakennetaan vanhuksille palvelutaloja, joissa on sairaanhoitaja ja lähihoitajia sekä keittiö ja kuntosali. Palvelutalojen lisäksi vanhuksille rakennetaan palvelukeskuksia, jotka on tarkoitettu niille vanhuksille, jotka eivät enää pysty asumaan palvelutaloissa. Pientalousalueella on terveyskeskus vuodeosastoineen.

  6. Käynnistetään palvelutalojen ja palvelukeskusten rakentaminen pientalousalueille. Rakentamisen käynnistyminen vaikuttaa laajasti rakennusalan ja koko yhteiskunnan toimintaan työllistämillä suuren määrän ihmisiä rakennusalalla ja niitä palvelevissa yrityksissä.

  7. Tervehdytetään politiikkaa siten, että uudistetaan vaalirahalaki. Eduskuntavaaliehdokkaat voivat käyttää vaalikampanjaansa 25 000 euroa omia rahoja. Ulkopuolinen rahoitus kielletään. Kansanedustajien määrä vähennetään 100:aan kansanedustajaan.

  8. Puoluetuki lakkautetaan kokonaan.

  9. Yritystuet karsitaan minimiin. Yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan valtion takauksilla.

  10. Verotuet karsitaan minimiin. Listaamattomien yritysten verotusta muutetaan yhdenvertaiseksi muiden yhtiöiden kanssa. Säätiöt verolle.

  11. Veronkierto estetään ja veroparatiisien käyttö kielletään ja estetään.

  12. Väliportaan hallinto puretaan kokonaan. Siis maakuntahallinto, hyvinvointialueet, aluehallintokeskukset ja ely-keskukset lopetetaan. Näistä vastuu siirretaan pientalousalueille.

  13. Ammattikoulutuksesta vastuu siirretään pientalousalueille.

  14. Työvoimapalvelut siirretaan pientalousalueiden vastuulle.

  15. Yrityspalvelut siirretään pientalousalueiden vastuulle.

  16. Maahanmuuttoa kiristetään ja lopetetaan haitallinen maahanmuutto. Suomi ei voi ollaa koko maailman sosiaalitoimisto. Lopetetaan jengirikollisuus.

  17. Vapautetaan apteekkiala kilpailulle, jolloin lääkkeiden hinnat laskevat. Poistetaan lääkkeiden arvonlisävero.

  18. Ylen toiminta ja rahankäyttö järkeistetään jolloin Yle-vero laskee.

  19. Valtioenemmistöisten yhtöiden palkat normalisoidaan eli lasketaan johtajien palkat pääministerin palkan tasolle.

  20. Eläkeläisten maksamat eläkerahat otetaan erityiseen valvontaan. Vehkeily eläkerahoilla estetään. Vakuutusrahojen sijoittamisessa kotimaiset kohteet etusijalle.

  21. Toteutetaan oikeushallinnon uudistus perustamalla perustuslakituomioistuin ja lakkauttamalla nykyisenkaltainen laillisuusvalvonta, hallinto-oikeudet sekä korkein oikeus.

  22. Ammattikoulutusta uudistetaan lyhentämällä ja tehostamalla koulutusta. Perusopetusta uudistetaan.

  23. Toteutetaan vauvasta vaariin-ohjelma lisäämällä koululiikuntaa kahdella viikkotunnilla sekä ottamalla terveyskasvatus opetusaineeksi. Tehostetaan yhteistyötä urheiluseurojen ja liikuntayritysten kanssa. Toteutetaan liikuntamahdollisuudet ja terveellinen ruoka myös vanhuksille.


MA 19.08.2024 Oikeusjärjestelmän uudistaminen

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/08/ma-19082024-oikeusjarjestelman.html


Maalaus PR-Talojen toiminnasta

https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2023/05/maalaus-pr-talojen-toiminnasta.html



PE 16.08.2024 Kalajoen palvelualueesta malli muulle Suomelle

https://kalajokinen.blogspot.com/search?updated-max=2024-08-16T07:49:00-07:00&max-results=7

Olen ollut tyytymätön jo pidemmän aikaa Hyvinvointialue Pohteen toimintaan ja Kalajoen terveyskeskuksen vuodeosaston lakkauttamiseen. Olen esittänyt ratkaisuksi seuraavaa:

Suomeen tulisi perustaa n.100-120 pientalousaluetta. Kalajoen pientalousalueeseen tulisi kuulumaan Kalajoki (12 334), Alavieska (2347) , Merijärvi (1055) ja Pyhäjoki (2984). Hyvinvointialueet tulisi lakkauttaa ja palauttaa perusterveydenhuolto pientalousalueille ja siirtää erikoissairaanhoito kokonaan valtion vastuulle. Kalajoen terveyskeskukseen tulisi palauttaa takaisin entiselleen eli 46 paikan vuodeosastoksi.

Kalajoen Artema tulisi siirtää Jedun alaisuudesta Kalajoen pientalousalueen vastuulle.

Oppilaisten ja yritysten yhteistyötä tulisi parantaa siten, että ammattikoulun oppilaille järjestetään työharjoittelupaikat pientalousalueen yrityksiin ja se toteutetaan oppimestari-kisälli-systeemiä noudattaen. Artemassa ja Kalajoen kristillisessä opistossa koulutettaisiin oppilaita alueen yritysten ja Kalajoen terveyskeskuksen sekä palvelukotien ja palvelukeskusten tarpeisiin. Palvelukodeissa ja palvelukeskuksissa olisi oma sairaanhoitaja ja tarvittava määrä lähihoitajia. Niissä olisi myös oma keittiö sekä oma pieni kuntosali. Oppilaiden koulutuksesta näihin tehtäviin vastaisi Kalajoen kristillinen kansanopisto.


Yrityspalvelu- ja työvoimapalvelut yhdistettäisiin Arteman yhteyteen. Näin voitaisiin tehokkaasti järjestää oppilaille työharjoittelupaikkoja pientalousalueen yrityksiin. Samalla yritykset saisivat vastapalveluna edullista työvoimaa mikä auttaa yrityksen tuloksen muodostamisessa pienentämällä henkilöstökuluja. Tätä Kalajoen matkailuyritykset tarvitsevat matkailukauden jatkumisen ohella.


Kouluihin tulisi järjestää kaksi ylimääräistä viikkotuntia liikuntaa. Niiden vetäjinä voisivat toimia siihen koulutetut Arteman ja Kristillisen opiston oppilaat sekä urheiluseurojen eri toimialojen vetäjät. Samat henkilöt voisivat vastata myös palvelukotien ja eläkeläisten kuntoilusta. Tämä menetelmä toisi uusia työpaikkoa pientalousalueelle.

Työvoima- ja yrityspalvelut voitaisiin hoitaa lähes nykyisellä henkilömäärällä. Pientalousalueen vetovoima kasvaisi ja yritysten toimintaedellytykset paranisivat. Oppilaitosten vetovoima kasvaisi ja yritykset saisivat kaipaamaansa apua ja turvaa tulevaisuuttaan varten. Vanhusten huolto tulisi järjestettyä asiakasystävällisellä tavalla. Myös perusterveydenhuollon palvelut säilyisivät pientalousalueella. Erikoissairaanhoidon palvelut siirtyisivät yksistään valtion vastuulle. Kalajoen pientalousalueesta tulisi järjestää pilottiprojekti esimerkkinä muulle Suomelle siitä miten asiat pitää hoitaa.



Pääekonomistilta täystyrmäys hyvätuloisten verokevennyksille

https://www.iltalehti.fi/talous/a/664a8269-27c5-4e44-9d04-b1bc1ec37c49

Huojennukset ovat listaamattomien yhtiöiden osingoissa ovat 75-prosenttisesti verovapaita. Hän huomauttaa, että Suomen verotusjärjestelmä on tässä suhteessa kansainvälisesti poikkeuksellinen. –Sieltä tulisi valtiolle arviolta jopa 400 miljoona euroa tuloja, jos järjestelmää muutettaisiin, hän toteaa.


lauantai 28. syyskuuta 2024

SU 29.09.2024 Pitäisikö SDP lakkauttaa?


PE 07.06.2024 Taidenäyttelyni arvo nousee kohisten - Valiopetoksentekijä

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/pe-07062024-taidenayttelyni-arvo-nousee.html


Vakaan markan politiikka – pankit pelastettiin Koiviston johdolla – valtiopetos: presidentti Koivisto puuttui riippumattoman oikeuslaitoksen toiminaan.

Suomi koki 1990-luvun alussa erittäin syvän taloudellisen laman johtuen vakaan markan politiikasta ja rahamarkkinoiden vapauttamisesta. Talouspolitiikan virheet moninkertaistuivat liberalisoinnin kanssa. Vahvan markan politiikasta tuli tappava myrkky. Presidentti 
Mauno Koivisto nimitti Suomen Pankin johtajan Harri Holkerin sinipunahallituksen. Hän oli sinipunahallituksen kätilö. Vahvan markan politiikka kirjattiin Holkerin hallituksen ohjelmaan kuten myös Esko Ahon hallituksen ohjelmaan. Kun vahvan markan politiikan aikana rahaa tuotiin keinottelutarkoituksiin, yhteiskunta salli sen tapahtua. Valvojat eivät valvoneet. Rahoitustarkastus laiminlöi tehtävänsä. Lamasyyllisiä löytyy pankkien ohella Suomen Pankista ja Pankkitarkastusvirastosta. Suomen 1990-luvun alun lama oli Suomen poliittisten ja talouden päättäjien aikaansaama.

Koivisto ei toiminut yksin. Hänen sisäpoliittiseen junttaansa kuuluivat Suomen johtokunnan jäsenet Rolf Kullberg, Markku Puntila, Harri Holkeri ja Kalevi Sorsa. Junttaan kuului myös sinipunahallituksen valtionvarainministeri Erkki Liikanen, jonka kardinaalimunaus oli verotuksen keventäminen noususuhdanteessa.

Vahvan markan politiikalla ja rahamarkkinoiden vapautuksella ( v.1986 korkosäännöstelyn lopettaminen) aiheutettiin Suomeen yli 500 000 ihmisen työttömyys. Ylivelkaantuneita oli yli 280 000. Markkinoilta poistettiin n. 60 000 elinkelpoista yritystä ja itsemurhia tehtiin Stakesin tilaston mukaan 14500. Voidaanko puhua kansanmurhasta?

Koiviston konklaavi on valtiopetos

Tasavallan presidentti 
Mauno Koivisto kutsui 06.05.1992 tasavallan presidentin linnaan oikeusjärjestelmän edustajia kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niissä johtuvissa asioissa. Kokouskutsu oli Martti Mannisen allekirjoittama ja päivätty 16.04.1992.

Kokouksessa teemoina olivat
1. Tuomioistuinten yhteiskunnallinen vallankäyttö ja riippumattomuus
2. Tuomioistuimen toiminnan arvostelu

Kokouksessa johti puhetta silloinen KKO:n presidentti 
Heinonen. Palaveriin osallistuivat tasavallan presidentti Mauno Koivisto, rouva Tellervo Koivisto, KKO:n presidentti Olavi Heinonen, oikeusneuvos Erkki-Juhani Taipale, oikeusneuvos Per Lindholm, KHO:n hallintoneuvos Pekka Hallberg, kihlakunnantuomari Markku Arponen, ylituomari Olli Karikoski, pormestari Juha Kettunen, Itä-Suomen HO:n presidentti Esko Kilpeläinen, Vaasan HO:n presidentti Erkki Rintala, oikeusneuvos Mikko Tulokas, professori Aulis Aarnio, apulaisprofessori Jukka Kekkonen, erikoistutkija Jyrki Tala, professori Leena Kartio, professori Olli Mäenpää, dosentti Juha Pöyhönen, professori Kirsti Rissanen, professori Kaarlo Tuori, oikeustieteen lisensiaatti Veli-Pekka Viljanen, Antti Kivivuori, professori Jaakko Uotila, kansliapäällikkö Jaakko Kalela, erityisavustaja Martti Manninen ja Ratan johtaja Jorma Aranko.

Suomen perustuslain 2 §:n mukaan tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet.
KKO:n päätöksistä on todettavissa, että oikeudenkäytön linjaus muuttui Koiviston pitämän tilaisuuden jälkeen pankkeja suosivaksi.

Toukokuun tuomarineuvoston kokous ei ollut ainoa laatuaan. Professori
Kekkonen oli – Koivisto-kriittisyydestään huolimatta – erään kokouksen pääalustajana. Tuolloin käsiteltiin lähinnä talousrikoksia ja niiden tutkintaa. Presidentti ei kuitenkaan päässyt paikalle, vaan iltaa isännöi oikeusministeri Matti Louekoski. Lopulta hänellekin tuli kiire, ja emännäksi siirtyi Tarja Halonen.

Iltalehdessä 15.8.2005 Postipankin ex-pääjohtaja 
Seppo Lindblom tunnustaa syyllisyytensä pankkikriisiin.
Soitin europarlamentaarikko
Anneli Jäätteenmäelle ja kysyi ns. Koiviston konklaavista. Jäätteenmäki sanoi ettei hän ole juuri tuohon palaveriin osallistunut, mutta hän on osallistunut vastaaviin palavereihin. Tästä voidaan päätellä, että pankkikriisin ja suuren laman totuuden salaaminen on poliittisesti yhteisesti sovittu salaisuus. Mukana asioiden salaamisessa on kaikki poliittiset puolueet. Oikeuslaitos on alistettu poliittisen valvonnan alaisuuteen. Tästä kirjoitti Lakimiesuutiset lehdessä 2/2002 käräjätuomari Jussi Nilsson.

Asiapaperit salaisiksi

Presidentti Mauno Koiviston presidentin linnassa 6.5.1992 järjestetyn ”tuomarineuvoston” asiakirjat on määrätty salaisiksi Koiviston pyynnöstä ja tasavallan presidentti 
Tarja Halosen määräyksestä.
- Selvästihän Koivisto halusi vaikuttaa siihen, että oikeuslaitos ei tekisi pankkien kannalta hankalia ratkaisuja, muistaa professori Jukka Kekkonen vuosikymmen takaisen keskustelutilaisuuden ilmapiiristä.
Myös professori
Heikki Ylikankaan mukaan Linnan tilaisuuden tarkoituksena oli koolle kutsuttujen arvovallalla painostaa Korkein Oikeus tekemään Koivistolle mieleinen ratkaisu pankkeja koskevassa asiassa. Koiviston palaverissa linjattiin pankkikriisiin liittyvä oikeuskäytäntö pankkeja suosivaksi ja velallisia tainnuttavaksi. Terveetkin pienyritykset olivat pankeille lainsuojatonta riistaa. Luotot pantiin kerralla maksuun, vakuudet rosvottiin laillisesti pankeille, jotka realisoivat ne päivän hintaan ja kirjasivat voitot hyväkseen. Presidentti Mauno Koivisto päätti, että pankit pelastetaan. Suomi haki EY-jäsenyyttä 18.03.1992. Pankkien piti täyttää EY-jäsenyysehdot. Presidentti Koiviston päätöksellä pankit pelastettiin ja maksajiksi valittiin säästöpankit ja tiettyjen alojen yritykset ja yrittäjät. Pankit laativat markkinoilta poistettavat yritykset ja SSP-sopimuksessa 22.10.1993 määriteltiin toimialarationalisointi ja yritysten kaatamisperusteet. Pankkien taseet paranneet säästöpankkien ja kaadettujen yritysten avulla. Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy on suomalainen yhtiö, joka perustettiin Suomen pankkikriisin aikana 18. marraskuuta 1993 hallinnoimaan Suomen Säästöpankin ongelmaluottoja sekä vakuuksina pankille jäänyttä kiinteistöomaisuutta.



Yhtiöön liitettiin seuraavina vuosina SKOP-Kiinteistöt Oy, Arsenal-Silta Oy (STS-pankki), Säästöpankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, Master-Rahoitus Oy sekä useita pienempiä yhtiöitä. Näiden yhtiöiden kiinteistöistä ja muista omaisuuksista muodostuikin varsin suuri "arsenaali", jota yhtiö pyrki realisoimaan rahaksi aina tilaisuuden tullen.

Toinen valtion omaisuudenhallintayhtiö Sponda perustettiin vuonna 1991. Alkuperäinen kiinteistöomaisuus tuli yritykseen SKOP:n sijoituskiinteistöistä, jotka Suomen Pankki siirsi sille pankkikriisin yhteydessä. Sponda listautui pörssiin 1. kesäkuuta 1998. Suomen valtio on luopunut omistuksestaan Spondassa lokakuussa 2012.

Omaisuudenselvittely- ja hoitotehtävissä työskenteli Arsenalissa yli 500 henkilöä vuosina 19941998. 30. kesäkuuta 1999 yhtiö jakaantui. Kiinteistöt siirtyivät Kapiteeli Oyj:n hallintaan, ja Arsenal jatkoi perintäyhtiönä sekä keskeneräisten oikeudenkäyntien osallisena. Arsenal ja sen tytäryhtiöt myivät pääosan saatavistaan vuosina 20002003. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Arsenal myi velkasaatavansa ulkomaille noin viidellä prosentilla niiden nimellisarvosta.

Yhtiön toiminta sai paljon julkisuutta ja värikästäkin arvostelua 1990-luvulla. Lehdistö ja poliitikot arvostelivat usein yhtiön toimintaa. Velallisten ja takaajien kohtaloista iltapäivälehdistö loikin näkyviä lööppejä.

Vuonna 1994 yhtiön tase oli 4 822 milj.euroa ja asiakkaita 12 684. Kymmenen vuoden toiminnan jälkeen vuonna 2003 taseen summa oli 182 miljoonaa euroa ja asiakkaita oli jäljellä 477.Pääomatukea yhtiö oli saanut 3315 miljoonaa euroa.

Tällä hetkellä Arsenalin selvitysmiehenä toimii asianajaja Jarmo Henriksson, liikejuridiikkaan erikoistuneen Asianajotoimisto Sivenius, Suvanto & Co Oy:n osakas ja toimitusjohtaja. Arsenal on luopunut kotisivujen ylläpidosta. Yhtiön aiemmin julkaisemia toimintakertomuksia ei löydy enää internetistä.


Pankit puhdistivat mahdolliset ja epävarmat saatavansa pankkituen avulla ja samalla poistettiin markkinoilta 60 000 elinkelpoista yritystä, jotka olisi voitu pelastaa kohdistamalla pankkituki suoraan yrityksille. Samalla aiheutettiin puolen miljoonan työttömän armada Suomeen. Suomen valtio oli pankeille varmempi maksaja kuin talousvaikeuksissa ollut yrittäjä. Siksi terveitäkin yrityksiä kaadettiin surutta. Konkursseissa kärsivät eniten yritysten omistajat, joilta katosi tällä tavalla heidän elämäntyönsä, ihmisarvonsa ja omaisuutensa. Luonnollisesti menettelystä kärsivät heidän läheisensä, sukulaisensa, tuttavansa, takaajansa, yrityksen työntekijät, toiset yritykset, tavarantoimittajat, yhteistyökumppanit sekä kunnat, jotka menettivät verotuloja. Kerrannaisvaikutukset olivat valtavat.

antti.lindtman@eduskunta.fi

tytti.tuppurainen@eduskunta.fi

rami.lindstrom@eduskunta.fi

nasima.razmyar@eduskunta.fi

nina.malm@eduskunta.fi

matias.makynen@eduskunta.fi

mot@yle.fi

petteri.orpo@eduskunta.fi

riikka.purra@eduskunta.fi

leena.meri@eduskunta.fi

lulu.ranne@eduskunta.fi


perjantai 27. syyskuuta 2024

LA 28.09.2024 Taidenäyttelyni kertoo taideteosten ja historiikkien avulla Kalajoen historiaa

 


MA 01.07.2024 Virtuaalinen taidenäyttelyni on avoinna ympäri vuorokauden

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/ma-01072024-virtuaalinen.html

Erkki Ahon taidenäyttely käsittelee Raution, Kalajoen ja Suomen historiaa historiikkien ja taiteen avulla.


SU 09.06.2024 Erkki Ahon taidenäyttely

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/su-09062024-erkki-ahon-taidenayttely.html


SU 17.03.2024 Taidenäyttelyni taiteilijoita ja heidän töitään

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/03/su-17032024-taidenayttelyni.html



Kalajoen merkittävien rakennusten pienoismallit

https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2023/05/kalajoen-merkittavien-rakennusten.html



KE 10.04.2024 Kotikyläni Raution tohtorit

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/04/ke-10042024-kotikylani-raution-tohtorit.html



Taidenäyttelyni historiikkeja

https://kalajokinen.blogspot.com/2023/04/



Kalajoki-näyttelyn synty

https://kalajoki-nayttely.blogspot.com/2016/08/kalajoki-nayttelyn-synty.html



Maalaus PR-Talojen toiminnasta

https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2023/05/maalaus-pr-talojen-toiminnasta.html


PE 07.06.2024 Taidenäyttelyni arvo nousee kohisten - Valtiopetoksentekijä

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/pe-07062024-taidenayttelyni-arvo-nousee.html


PE 07.06.2024 Tuonelanjoella

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/pe-07062024-tuonelanjoella.html


PE 07.06.2024 Putinin ystävä

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/06/pe-07062024-putinin-ystava.html


27.05.2023 Erkki Aho 73 vuotta – Olen syytön

https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2023/05/27052023-erkki-aho-73-vuotta.html


Olen kirjoittanut blogissani oikeusjärjestelmän uudistamisesta, mikä säästäisi Suomen valtion menoja sadoilla miljoonia ja takaisi kansalaisia perustuslain mukaisen oikeusturvan.





Toinen asia mitä Orpon hallitus ei uskaltanut tehdä on oikeusvaltion pelastaminen.


MA 19.08.2024 Oikeusjärjestelmän uudistaminen

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/08/ma-19082024-oikeusjarjestelman.html

Suomen valtio säästää satoja miljoonia euroja jos Suomessa uudistettaisiin oikeus- ja poliisijärjestelmä.


LA 17.08.2024 Miksi Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta?

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/08/la-17082024-miksi-suomessa-ei-ole.html

Jos Suomen perustettaisiin perustuslakituomioistuin, niin silloin voitaisiin lakkauttaa nykyisenkaltainen kaksinkertainen laillisuusvalvonta, korkein oikeus ja hallinto-oikeudet. Suomessa olisi sen jälkeen vain käräjäoikeudet, hovioikeudet ja perustuslakituomioistuin.


SU 07.07.2024 Erkki Aho jää Kalajoen ja Suomen historiaan

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/07/su-08072024-erkki-aho-jaa-kalajoen-ja.html


Kalajoen kaupunki täyttää ensi vuonna 500 vuotta. Näyttää siltä, että taidenäyttelyni ei kelpaa Kalajoen kaupungin 500-vuotisnäyttelyksi. Taidenäyttelyssä on n. 180 maalausta, muotokuvaa ja muotokuvapiirrosta sekä 24 rakennusten pienoismallia Raution, Kalajoen ja Suomen historiasta vuodesta 1323 nykypäivään asti. Syrjintä siis jatkuu yhä edelleen.


PE 27.09.2024 Rikostutkintapyyntö Oulun poliisille

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/09/pe-27092024-rikostutkintapyynto-oulun.html


TO 26.09.2024 Miksi en saa oikeutta? Miksi laillisuusvalvojat laiminlyövät tehtävänsä? Miksi tiedotusvälineet vaikenevat ja kieltäytyvät noudattamasta journalistisia ohjeita?

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/09/to-26092024-miksi-en-saa-oikeutta-miksi.html


torstai 26. syyskuuta 2024

PE 27.09.2024 Rikostutkintapyyntö Oulun poliisille

 


Minä toimin lain mukaisesti ja teen rikostutkintapyynnön lähimmälle poliisiviranomaiselle eli Oulun poliisille.


Olen joutunut Suomen valtion kidutuksen kohteeksi ja tätä kidutusta on kestänyt jo 29 vuotta. Olen joutunut Kalajoen kaupungin syrjinnän kohteeksi ja sitä on kestänyt jo 40 vuotta. Olen yksi valtiopetoksen ja siitä johtuvan virkamafian uhreista.


Kysymys on seuraavista rikoksisa


Rikoslaki 11 luku 4 § (11.4.2008/212)
Törkeä rikos ihmisyyttä vastaan

Jos rikoksessa ihmisyyttä vastaan
1) rikos kohdistuu suureen joukkoon ihmisiä,
2) rikos tehdään erityisen raa’alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla taikka
3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai järjestelmällisesti
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava
törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.
Yritys on rangaistava.

9 a § (4.12.2009/990)

Kidutus

Jos virkamies aiheuttaa toiselle voimakasta ruumiillista tai henkistä kärsimystä
1) saadakseen hänet tai muun henkilön tunnustamaan tai antamaan tietoja,
2) rangaistakseen häntä jostakin hänen tai jonkun muun tekemästä tai tekemäksi epäillystä teosta,
3) pelotellakseen tai pakottaakseen häntä tai muuta henkilöä tai
4) rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden, terveydentilan, uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella,
hänet on tuomittava
kidutuksesta vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi sekä lisäksi viraltapantavaksi.
Kidutuksesta tuomitaan myös virkamies, joka nimenomaisesti tai hiljaisesti hyväksyy alaisensa tai muutoin tosiasiallisessa määräysvallassaan ja valvonnassaan olevan henkilön 1 momentissa tarkoitetun teon.
Yritys on rangaistava.
Tämän pykälän virkamiestä koskevia säännöksiä sovelletaan myös julkista luottamustehtävää hoitavaan henkilöön ja julkista valtaa käyttävään henkilöön sekä viraltapanoseuraamusta lukuun ottamatta julkisyhteisön työntekijään ja ulkomaiseen virkamieheen.



Asiat on kerrottu tässä ja ilmoitettu todistusaineisto


PE 27.09.2024 Rikostutkintapyyntö Oulun poliisille


TO 26.09.2024 Miksi en saa oikeutta? Miksi laillisuusvalvojat laiminlyövät tehtävänsä? Miksi tiedotusvälineet vaikenevat ja kieltäytyvät noudattamasta journalistisia ohjeita?

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/09/to-26092024-miksi-en-saa-oikeutta-miksi.html


Oulun poliisin on otettava huomioon rikostututkinnassa esteellisyysasiat. Katson, että Kalajoen poliisi Joel Mäntysaari on esteellinen samoin kuin Raahen poliisit Pekka Niskakangas ja Hannu Mensonen, jotka minun oikeustajuni mukaan ovat asianosaisia seuraavan selostuksen ja muun todistusaineiston perusteella.


TI 15.12.2020 poliisi, tutkija Pekka Niskakangas, poliisi tutkinnanjohtaja Hannu Mensonen, poliisi tutkinnanjohtaja Tiina Sarparanta

https://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/ti-15122020-poliisi-tutkija-pekka.html


Muita esteellisiä poliiseja on mainittu tässä blogissa. He ovat käsitykseni mukaan myös asianosaisia.


Terve Juha!

https://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2017/07/erkki-ahio-ja-paaministeri-juha-sipila.html


Poliisin tutkimattajättämättäpäätöksiä


Raimo Ollila, Ylivieskan poliisi, jokainen tutkintapyyntö on jätetty tutkimatta. Tutkintapyynnöt on tehty ajoissa, mm.

15.3.1997, täydennys 23.3.1997, päätös

26.06.1997 6870/5406/97

9.10.1997 6870/R/891/97, S10109/01,

13.08.2002 6870/S/10109/01,

13.08.2002 S/10456/02,

03.01.2002 R/1690/ Olli Sikala Haapajärven poliisi

Erkki Huhtakallio, Ylivieskan poliisi 3.8.1998 tehty tutkintapyyntö

Kaarlo Similä, Ylivieskan poliisipäällikkö, tutkintapyyntö 12.07.2002

lausuma Ylivieskan käräjäoikeudelle 25.2.2004

Tapio Mäkelä Oulun KRP, tutkintapyyntä 20.08.1997

10.1.1998

26.8.1998 2521/R/737/97, kirje 30.3.200,

varatuomari Jorma Herttuaisen tekemä tutkintapyyntö 22.5.1998, lausuma 30.3.2000

Eero Klemetti, Oulun KRP:n päällikä 2400/R/506/00

Pentti Yliniva, KRP:n päällikkä. Pohjoinen osasto

18.11.1999 tehty tutkintapyyntä

10.09.1998 tehty tutkintapyyntö

2400/R/760/9919.4.2000

2400/R/737/97.19.12.1997

2400/R/760/99,18.11.1999

2400/S/13013/9919.11.1999

2400S/13077/99 15.12.1999 ,

19.5..2000 106/TUP/98

Kauko Aaltomaa, KRP, apulaisjohtaja, tutkintapyyntö 5.5.2000,

ratkaisu 30.5.2000 106/TUP/98,

tutkintapyyntö Aaltomaalle 4.6.2000,

3.4.2001 28/TUP/01

Rauno Ranta, KRP:n päällikkö tutkintapyyntö 18.8.1998,

Rauno Ranta, Juha Keränen, päätös 15.12.1998 106/TUP/98

2.5.2000 106/TUP/98 Rauno Ranta ja Kauko Aaltomaalle

1.9.2003 64/TUP/03 Rauno Ranta ja Marko Viitanen

Jouko Rajaniemi, poliisiylitarkastaja Oulun läänin hallitus 6.7.1999 POL 374 B

Erkki Haikola, Oulun läänin poliisiosaston päällikkö, tutkintapyyntö 18.8.1998

Jorma Vuorio ja Jonne Lähteenmäki, sisäasiainministeriön poliisiosasto 10.8.1998 84/662/98,

poliisiministeri Jan-Erik Enestamille tehty tutkintapyyntö 20.7.1998

17.8.1998 kirje ja tutkintapyyntä poliisiylitarkastaja Jorma Vuoriolle

10.8.1998 päätös 84/662/98

28.6.2000 SM-2000-1060/Ri-2 Jorma Vuorio ja Jonne Lähteenmäki

Jorma Toivanen ja Jonne Lähteenmäki 20.3.2000 dnro 49/662/98

11.6.2002 SM-2002-1312/Ri-

Kimmo Markkula KRP Vantaa 12.7.2002 88/TUP/02,

12.7.2002 88/TUP/02

12.7.2002 93/TUP/02

Juha Vehmaskoski KRP:n rahanselvittelykeskus, kieltäytyi tutkimasta Rinstrojen rahanpesua, vaikka Rienstra oli tuomittu USA:ssa rahanpesusta ja Suomessakin näytöt olivat kiistattomat

Reijo Naulapää, poliisiylijohtaja sisäasiainministeriö tutkintapyyntö 16.8.1998

kirje 20.3.2000 dnro 49/662/98,

tutkintapyyntö Naulapäälle 29.5.2000

Kari Häkämies sisäministeri 25.8.1999, vastaus kansanedustajien Risto Kuisma, Raimo Vistbacka, Bjarne Kallis, Tapio Karjalainen, Matti Huutola, Marja-Leena Kemppainen, Pekka Vilkkuan tutkintapyyntöön, yksi kansanedustaja pyyhki nimensä yli tutkintapyynnöstä. Hänen nimensä on Antti Rantakangas

Rauno Rannan vastaus kansanedustaja Raimo Vistbackalle

Ville Itälän keskustelunvahvistus 8.1.2001 SM-2001-776/Tu-411

Tapio Kalliokosken päätökset 22.10.2004

20.10.2004.

25.10.2004

22.10.2004

22.9.2004, päätökset ovat koodittomia

Tapio Mäksen päätös 22.4.2005 2400/s/10249/05


6870/S/10431/99, Aho, Virta

6870/R/1104/97, Aho

6870/R/372/97, Aho, Virta

6870/R/1279/98, Aho

6870/R/1372/99, Aho

6870/S/10148/00, Aho

6870/R/1371/99, Aho

6870/R/833/00, Aho

6870/S/10109/01, Aho

6870/R/137/01, Aho

6870/R/412/97, Aho

4728/R/288/96, Aho

4728/R/339/96, Aho

6870/S/10375/02, Aho

6870/R/120/03, Aho

6870/R/1041/07, Aho

6870/R/1521/04, Aho

6870/R/4131/07, Aho

6870/R/10837/06, Aho

6870/S/10225/08, Aho

6030/R/1690/02, Aho

6610/S/10590/05, Aho

6610/S/11066/05, Aho

6610/S/10599/06, Aho


Keskusrikospoliisin asiankäsittelyjärjestelmästä löytyvät diaarinumerot:


106/TUP/98

28/TUP/01

88/TUP/02

93/TUP/02

157/TUP/03

156/TUP/04

923/7/08

328/7/10

360/7/10

2400/2011/1106

2400/2011/1376

2400/2011/1639

2400/2012/609

POL-2015-2595

Poliisiasiain tietojärjestelmästä löytyvät, Keskusrikospoliisin piirikoodille kirjatut ilmoitusnumerot:

2400/S/10176/14

2400/S/10104/14

2400/S/10078/14

2400/s/10615/11

2400/S/10357/08

2400/S/10249/05

2400/S/10591/04

2400/S/10590/04

2400/S/10589/04

2400/S/10588/04

2400/S/10736/03

2400/R/760/99

2400/R/737/97


Myös seuraavat poliisit katson esteellisiksi poliisijohtaja Mika Heinilä, Ylivieskan poliisi Ilkka Piispanen ja asianosaisiksi katson eläkkellä olevan Oulun poliisipäällikkö Sauli Kuha ja poliisi Tapani Tasanto ja muita nimeltä mainitsematttomia Oulun poliiseja.


Katson, että asian on siirrettävä valtakunnansyyttäjälle ja keskusrikopoliisille koska kysymys on poliisirikoksista ja valtiopetoksesta. Keskusrikospoliisin ja valtakunnansyyttäjän on otettava huomioon esteellisyys asiat koska todistusaineistona on kaikki blogikirjoitukseni.


www.erkkiaho.com

https://www.erkkiaho.com/blogit.html


Valtakunnansyyttäjäviraston ilmoitus


Valtakunnansyyttäjänvirastoon toimittamianne kirjoituksia on käsitelty seuraavilla diaarinumeroilla:


186/41/98, 217/22/98,
109/42/99, 239/42/99, 80/41/99, 108/41/99,
58/42/00, 83/42/00, 184/42/00,
2/42/01, 111/42/01, 142/42/01,
126/42/02, 198/42/02,
11/41/03,
137/42/04, 7/41/04, 63/41/04, 148/41/04, 155/41/04,
159/41/05,
136/41/08,
37/42/09, 74/42/09, 9/41/09, 155/21/09,
44/41/11,
96/21/12,
45/21/13

Lisäksi kirjoituksianne on diarioitu seuraaville diaarinumeroille:

2/92/08, 1/92/09, 2/82/10, 2/92/11, 2/92/12, 2/92/13 ja 2/92/14

Valtakunnansyyttäjänvirasto
PL 333
00181 Helsinki
p. 02956 20810
vksv@oikeus.fi

Laillisuusvalvojien päätökset

apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen päätös 24.11.2004 Dnro 2406/4/04

suppea luettelo löytyy tästä osoitteesta

http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.fi/2015/03/suppea-asialuettelo.html


Tässä selostus vuosien 2006 -2017 viranomaisten toiminnasta asiassani


Tarkemmat selostukset asioista

http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.fi/


Koska olen pyytänyt asioissani apua vastuullisilta ministereiltä ja kansanedustajilta niin katson, että he ovat asianosaisia asiassa, koska eivät ole reagoineet ja toimineet lain edellyttämällä tavalla.


Tarkemman vahingonkorvausvaatimuksen teen rikostutkinnan kuluessa. Vahingonkorvauksen suuruus on n. 200 miljoonaa euroa. Kalajoen kaupungin syrjintä ilmenee blogikirjoituksina sekä kirjani Olet Maamme Armahin kirjan aineistosta.


Lähetän tämän rikostutkinapyynnön tiedoksi keskusrikospoliisille ja valtakunnansyyttäjälle odottamaan Oulun poliisin siirtoa asiassa. Myös pääministeri Petteri Orpo, valtiovarainministeri Riikka Purra ja oikeusministeri Leena Meri saavat asian tiedoksi, koska katson heidän olevan asianomaisia, koska he eivät ole reagoineet avunpyyntöihini.


Kalajoki 27.09.2024

Erkki Aho

Merenojantie 9B16

85100 Kalajoki

www.erkkiaho.com

e.ahoky@gmail.com

044-3025848