Ensimmäiset maininnat Kalajoen seurakunnasta löytyvät vuodelta 1525, missä kerrotaan, että Kalajoen Tyngän kylälle oli rakennettu kappelikirkko. Seurakunta käsitti tuolloin koko Kalajokilaakson aina Haapajärveä ja Reisjärveä myöten. Laaja emäseurakunta jakaantui 1800-luvulla osiin, kun kappeliseurakunnat itsenäistyivät yksi toisensa jälkeen, ensimmäisenä Haapajärvi vuonna 1838 ja viimeisenä Rautio vuonna 1921.
Kalajoen kolmannen kirkkoherran Mikael Erikinpoika Tavastiuksen tappoi hyljekeihäällä Tyngän suvannossa tynkäläinen isäntä Niku Eerikinpoika Tynkä hyljerahoista syntyneen riidan päätteeksi. Maalaus taitelija Rositsa Tancheva.
Kalajoen
toinen kirkko
oli pappisluettelon mukaan Pohjankylän ylipäässä, lähellä
Mantilan taloa. Kirkko lienee rakennettu 1550-luvun keskivaiheilla.
Erään tiedon mukaan kirkko sijaitsi tuolla paikalla vuosina
1556-1597. Kalajoen ensimmäiset kirkot olivat pieniä ja
vaatimattomia. Toisen kirkon oletetulle paikalle Luutaojan varteen on
pystytetty muistomerkki 11.9.1961.
Kirkko ei ollut kauan
Mantilankaan luona. Vanha kirkko siirrettiin tai luultavammin uusi
kirkko rakennettiin Pohjankylän alapäähän Kirkko-ojan ja
Tapuliojan välille nykyisen terveyskeskuksen kohdalle jokitörmälle.
Kirkko rakennettiin
Ljungo
Tuomaanpojan ollessa
Kalajoen kirkkoherrana lähelle pappilaa, tervatoria, maantietä ja
satamaa. Kalajoen kolmannen
kirkon
paikka osoittautui kuitenkin ennen pitkää kelvottomaksi. Tämä
johtui siitä, että joki syövytti kirkon kohdalla savista
rantatörmää, jossa oli kirkko ja hautausmaa, joka alinomaa vyöryi
veteen. Ei auttanut muu kuin rakentaa vuonna 1636 kirkko Etelänkylään
sille hiekkakummulle, jolla Kalajoen nykyinen kirkko seisoo. Nykyisin
Kalajoen kolmannen hautausmaan päälle on rakennettu puisto, mikä
on saanut v. 2022 nimen Kiviojan puisto.
Neljäs
kirkko rakennettiin vuonna 1636 ja maalattiin kaksi vuotta
myöhemmin. Kirkon sisustus oli ennen Isoa vihaa pääpiirteissään
samanlainen kuin nykyäänkin vanhoissa kirkoissa. Kirkossa oli
lehteri. Saarnastuolin reunalla oli tiimalasi, josta saarnaa pitävä
pappi näki ajan kulun. Köyhienlipas oli kirkon ovensuussa. Sillä
kerättiin rahaa kunnan köyhille. Eteisessä oli jalkapuu, jossa
kirkkorangaistukseen tuomittujen seurakuntalaisten täytyi istua
häpeämässä.
Emäseurakunnan vanhassa kirkossa suoritetut korjaustyöt eivät voineet estää rakennuksen jatkuvaa rappeutumista. Tämä käy selville joulukuun 3 päivänä 1776 rakennusmestari Jylkän johdolla suoritetusta tarkastuksesta. Kirkon seinä olivat pahoin vahingoituneet ja pienen eteisen itäisin pilasi sekä sakastin pilari olivat mädäntyneet ja moneen kertaan paikatukki Heikoista seinistä ja kannatinpilareista johtuen kattokin oli pahoin vioittunut ja retkahtanut keskeltä alas. Kun seurakunnassa oli 40-50 pariskuntaa ilman penkkisijoja ja vanhan kirkon korjaus olisi tullut suhteettoman kalliiksi, sai uuden kirkon rakentamispäätös yleisen hyväksymisen.
Rakennusaineiden hankkiminen oli vaikea tehtävä. Tiilet oli tuotava Kokkolasta saakka, sillä pitäjässä ei ollut tiilitehdasta tai lähitienoon merenpohjan saven luultiin olevan niin suolapitoinen, ettei sitä voitu polttaa. Kalkkikivi oli tuotava peräti Tukholamasta saakka. Kaikeksi onnettomuudeksi suuret metsäpalot olivat viimeksi kuluneina kuivina kesinä tuhonneet paljon metsiä, mutta takamailta puita kuitenkin vielä voitiin saada. Kun rakennustöiden alkamisen tiellä oli monia esteitä, päätettiin ensimmäisenä vuonna keskittyä tarvikkeiden hankkimiseen, seuraavana vuonna laskettaisiin perustua ja vasta kolmantena uusi rakennus tehtäisiin vanhan länsipuolelle osaksi entiseen kirkkotarhaan, sillä näin menetellen voisi vanha kirkko seistä purkamatta, kunnes uuden seiniä ryhdyttäisiin tekemään.
Kirkonrakentajista puhuttaessa on jo huomautettu, että maanmittari Henrik Holmborn suunnitteli uutta kirkkoa varten piirustukset. Kun luonnoksessa oli otettu huomioon seurakunnan suuruus – kirkkoon mahtui 540 henkeä – niin se hyväksyttiin kappelien edustajen vastusteluista huolimatta. Kappelit pelkäsivät piirustusten mukaisen kirkon tulevan liian kalliiksi. Klemetti pitää Holmbornin suunnitelmaa ainutlaatuisena. Suomen kirkonrakennustaiteen historiassa ja antaa siitä seuraavan arvostelun: ”Sanankuulijain kannalta kirkko olisi ollut perin käytännöllinen, eikä ole epäilystäkään siitä, etteikö sitä olisi Kalajoella taitavain kirvesmiesten tunnetussa pitäjässä Holmbornin piirustusten mukaan saatu kootuksi, toinen asia on miltä semmoinen sirkusteltta olisi näyttänyt,” Indententtikonttori hylkäsi piirustukset, koska se oli ”epätavallinen” ja siinä oli ”puukirkoksi epäkäytännöllinen leveys ja liian korkea kattorakenne”. Adelcrantz laati sitten uudet piirustukset, jotka kuningas hyväksyi 24.3.1778. Uusi kirkko saatiin valmiiksi vasta 1781. Se oli ristin muotoinen ja sen pieni nelikulmainen torni risteineen.
Tässä kirkon piirustukset
Ruotsalaiset polttivat Kalajoen kirkon perääntyessään Kalajoelta. Maalaus taitelija Rositsa Tancheva.
Suomen sodan aikana 6.11.1808 emäseurakunnan kirkko sytytettiin tuleen Ruotsi-Suomen Kalajoella taistelleiden joukkojen päällikön Olof v. Schwerinin käskystä. Illan hämärtyessä kaunis Herranhuone paloi perustuksiaan myöten. Samalla tuhoutui myös kellotapuli kelloineen.
Kalajoen emäseurakunnan
v. 1815 rakennettu Anton v. Arppen suunnittelema kirkko vihittiin
käyttöönsä 1.1.1817. Vuonna 1858 uudistettu kirkko tuhoutui
salaman iskusta tulipalossa 26.7.1869. Palon sammuttamiseksi ei voitu
tehdä paljoakaan, Kun oli heinänteon aika ja miesväki oli
kaukoniityillä, ei sammutusväkeä saatu ajoissa eikä riittävästi.
Kanttori Jaakko Friis sai hätäkellojen soitolla sen verran väkeä
kasaan, että vettä voitiin siirtää ketjussa palopaikalle.
Kellotapuli saatiin varjeltua tulelta sen ansiosta, että muun muassa
vähämielinen Elieser Roos uskaltautui kävelemään kellonluukkujen
alla tapulia kiertävällä kaltevalla reunakkeella ja roiskia vettä
kuumentuneeseen seinään. Itse kirkkoa ei onnistuttu pelastamaan.
Oli ihmisiä, jotka uskoivat, ettei vedellä saada salaman sytyttämää
kirkkoa sammutetuksi. Siksi he toivat sammutusaineeksi maitoa ja
piimää. Siitä huolimatta kirkko paloi perustuksiaan myöten.
Puuseppä Leo Takalon tekemä tapulin pienoismalli
Vuonna 1815 valmistuneen kellotapulin on rakentanut Heikki Kuorikoski. Nykyisen kaltaiseksi se on korotettu vuonna 1858.
Väliaikaisen kirkon rakentaminen pantiin alulle kuntakokouksessa – ei siis kirkonkokouksessa – 9.8.1869. Kirkko päätettiin tehdä laudoista. Rakennustoimikuntaan valittiin mies kustakin kylästä. Varat saatiin lainaamalla rahaa talokas Juho Pahikkalalta. Lautakirkko valmistui jo lokakuussa ja uusi kirkko otettiin käyttöön vuonna 1870. Keskeytyksiä ei siten tullut. Väliin jumalanpalvelut meno on pidetty taloissa. Kalajoella käytiin kovaa vääntöä siitä rakennetaanko puukirkko vai kivikirkko. Kun yksimielisyyteen ei päästy niin lopulta keisarillinen senaatti ratkaisi kirkon rakennusmateriaalin tiilen hyväksi. Kalajoen kunnan rooli kirkon rakentamisessa on ollut keskeinen ja kuntalaisten työpanos on ollut suuri. Kirkon rakentajana toimi laivanvarustaja Anders Östman. Kirkko on vihitty käyttöönsä 26.10.1879. Syksyllä 1886 päätettiin tilata kirkkoon alttaritaulu professori A. von Beckeriltä aiheena Jeesuksen ylösnousemus Kirkko on kaikkien kalajokisten yhteinen ponnistus. Kun uusi kirkko lopulta vuonna 1879 otettiin käyttöön, niin heikkokuntoinen, väliaikainen kirkko hävitettiin. Lautakirkko sijaitsi nykyisten sankarihautojen takana kirkonmäellä. Kalajoen uusi kirkko vihittiin käyttöön 26.10.1879.
A. G. Östman – Kalajoen kirkonrakentaja ja laivojen rakentaja
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2017/01/a-g-ostman-kalajoen-kirkonrakentaja-ja.html
Onnettomuus
kirkon rakentamisessa
Kirkkoa
rakennettaessa oli Matti Jaakonpoika Naatuksen jaloille pudonnut iso
kiviharkko, mikä oli musertanut hänen jalkansa ja hän oli tullut
raajarikoksi ja kykenemättömäksi työhön. Kihlakunnan oikeus
velvoitti kirkkoyhdyskunnan korvaamaan Naatukselle kivusta ja särystä
sekä esteestä elinkeinon harjoittamiseen vahingon 500 markalla.
Seurakunta päätti valittaa asiasta hovioikeuteen, mikä kumosi
kihlakunnan oikeuden päätöksen. Matti Naatus vetosi senaattiin,
joka yhtyi hovioikeuden päätökseen. Näin Matti Naatus jäi
korvauksia vaille.
Lämmityslaitteita ei kirkossa ollut. Kalajoen kirkko paloi perustuksiaan myöten 16.2.1930. Siitä jäi vain perustukset ja tiiliseinät, joiden varaan nykyinen kirkko rakennettiin 1931 arkkitehti W.G. Palmqvistin toimiessa suunnittelijana. Kirkko on sen jälkeen peruskorjattu ja maalattu v. 1979 kirkon satavuotisjuhlia varten sekä vuonna 1999, jolloin kirkon etuosaan saatiin uudet urut ja alttarialue korjattiin siten, että se voi paremmin palvella uudistuneen jumalanpalveluksen toteuttamista.
Kirkon rakentajia
Taiteilija Olga Markova-Orellin maalaus Kalajoen kirkosta
Himangan kirkko
Himanka
perustettiin Lohtajan saarnahuonekunnaksi 1700-luvulla. Sitä ennen
himankalaiset joutuivat kulkemaan kirkkoon vuoteen 1467 asti
Pietarsaareen ja sitten Kokkolaan. 1500-luvulta lähtien he
taivalsivat kirkkoon Lohtajalle. Omaa saarnahuonetta kuitenkin
kaivattiin, ja vuonna 1786 yhteensä 17 himankalaista lähetti
kuningas Kustaa III:lle anomuskirjeen asiasta. Kirjeessä
perusteltiin saarnahuoneen tarvetta seikkaperäisillä kertomuksilla
pitkistä ja vaivalloisista kulkuyhteyksistä Pohjanpään kylistä
Lohtajalle. Himankalaiset kuvailivat kirjeessään syksyn kurakelejä,
pimeyttä, vanhusten vaikeuksia matkanteossa, hevosten väsymistä ja
kirkkoon kulkijoiden pakkomuonitusta, jota vaaditaan köyhiltäkin
talonpojilta. Kirjeessä myös muistutettiin, ettei kelirikkoaikana
saatu pappia sairaiden luo. Aluksi himankalaisten anomus evättiin
tuomikapitulin johdolla, mutta 11.1.1787 Kustaa III antoi myöntävän
päätöksen. Enää ei puhuttu saarnahuoneesta vaan kirkosta, jonka
rakentamispuuhiin himankalaiset vuonna 1791 ryhtyivätkin.
Seurakunnan
ensimmäiseksi saarnaajaksi valittiin Jacob Stenman vuonna 1803.
Ensimmäinen pitempiaikainen saarnaaja oli Abraham Perander, joka
hoiti Himangalla virkaansa vuosina 1826-1850. Kappeliseurakunnan
aseman Himanka sai vuonna 1851. Seurakunnalle haluttiin saada pysyvä
ja pätevä sielunhoitaja, mutta hanketta vaikeutti kuitenkin
palkkaus, sillä vuonna 1856 kirkkoherran palkka oli 3630 ruplaa
siinä missä Himangan kappalaiselle maksettiin 267 ruplaa.
Seurakunna oli siis itsenäistyttävä.
Ensimmäisen kerran
itsenäistymisen puolesta alettiin vääntää kättä maaliskuussa
1872, kun valittiin kyläkunnittain 11 miestä valmistelemaan
eroanomusta Lohtajasta. Kaksi vuotta myöhemmin senaatti kuitenkin
tyrmäsi anomuksen. Maaliskuussa 1898 senaatti lopulta myöntyi
seurakunnan itsenäistymiseen, mutta vasta sitten, kun Lohtajan
kirkkoherra vaihtuisi. Lohtajan silloisen kirkkoherran muutettua
Nivalaan sai Himangan seurakunta itsenäisyyden vappuna 1906. Vuoden
2010 alussa Himangan seurakunta itsenäisenä seurakuntana lakkasi ja
muuttui Kalajoen kappeliseurakunnaksi, kun Himangan kunta liittyi
Kalajoen kaupunkiin
Vanhan hautausmaan ympäröimä Himangan kirkko on seurakunnan ensimmäinen. Se on muodoltaan tasavartinen, sisäviisteinen ristikirkko, joka ristikeskuksesta kohoaa kahdeksankulmainen torninalusrakenne. Alun perin kirkon rakentamista viivästytti kiista sen paikasta. Kirkkoa suunniteltiin Rautilan kylälle noin kuusi kilometriä nykyistä paikkaa pohjoisemmaksi, mutta lopulta se päädyttiin kuitenkin rakentamaan Raumankarin markkinapaikan lähelle, johon muodostui sittemmin Himangan kirkonkylä. Perustuksia päästiin laskemaan 1791, ja kirkko valmistui ja se vihittiin vuonna 1794. Arkkitehtinä toimi pietarsaarelainen kirkonrakentaja ja rakennusmestari Jacob Rijif ja käytännön rakennustöitä johti hänen veljensä Carl. Turun akatemia professori ja kirjastonhoitaja Henrik Gabriel Porthan sanoi aikanaan Himangan kirkkoa kauneimmaksi koskaan näkemäkseen puukirkoksi.
Kirkon vieressä seisova kaksinivelinen kellotapuli valmistui vuonna 1823 keskipohjalaisen kirkonrakentaja Niilo Koskelan eli Pyörteen johdolla. Tapulissa oli kaksi kelloa. Kelloista isompi ln valettu Tukholmassa vuona 1794 ja pienempi helsinkiläisen Osberg & Baden valimolla vuonna 1860.
Himangan kirkkoa on remontoitu 1840-luvulla Samalla vuosikymmenellä saatiin kirkkoon alttaritaulu Jeesus ristillä, jonka maalasi taiteilija Johan Gustav Hedman vuonna 1845. Nykyasunsa kirkko sai vuoden 1897 remontissa, jolloin raskasta tornia pidennettiin ja ikkunoiden yläosan muotoa muutettiin. Vuonna 2010 Himangan kirkkoa kunnostettiin monelta osin: esimerkiksi äänentoisto ja sähköt uusittiin, sakastiin rakennettiin pieni vessa ja pesutilat, ja kirkkosalin valaistus nykyaikaistettiin. Myös vanhat kattokruunut kunnostettiin ja puhdistettiin. Remontin aikana tehtiin kiintoisia löytöjä, erilaisia asiapapereita ja viestilappuja sekä nyöritetty huopakenkä. Päivitysten mukaan ainakin osa tavaroista on peräsin 1890-luvun puolivälistä.
Lehterit sijaitsevat kirkon peräosassa. Sinne sijoitettiin urut, jotka Himangalle saatiin 1924. Nykyiset ovat 16-äänikertaiset, jotka ovat vuodelta 1981. Urkuparvella on myös kuoron paikka.
Hautausmaa sijaitsee n. 300-400 m kirkosta vanhan Kokkolantien varrella. Vanhastaan oli hautausmaa kirkkotarhassa, mutta 1890 se siirrettiin nykyiselle paikalleen. Sankarihaudat on kirkon pihassa. Siellä on 103 kiveä muistuttamassa, että sodan vuosina 1939-1944 kaatui rintamalla yli 100 himankalaista nuorta miestä. Se on ollut raskas uhri.
Seurakuntatalo sijaitsee aivan kirkon läheisyydessä. Sen on suunnitellut himankalaissyntyinen arkkitehti Risto Tilus. Se valmistui syksyllä 1969, ja 1980-luvulla sitä laajennettiin. Siinä on seurakuntasali, kahvio ja kerhohuone. Myös kanttorin virka-asunto on seurakuntatalon yhteydessä.
Ruonaojan kesäkodin vanha maja valmistui vuonna 1964. Kesäkodilla pidetään lasten ja nuorten kesäleirejä, vanhustenleirejä, sinne tehdään retkiä. Siellä pidetään kaksi viikkoa kestäviä rippukoululeirejä. Ruonalla on hyvä hiekkapohjainen uimaranta. Ruonaojan kesäkodin uusi maja on Kannuksen seurakunnan rakentama ja omistama. Se on kuitenkin ollut Himangan seurakunnan käytössä silloin, kun sillä on omat leirit. Vastavuoroisesti myös Kannuksen seurakunta saa käyttää Himangan omistamia tiloja omien leiriensä aikana.
Lähdeaineisto: Teuvo Tuorila: Saarnahuone vaihtui kirkoksi, Himangan seurakunna historia
Teuvo Tuorila: Seurakunta itsenäistui 1906 Himangan seurakunnan historia
Museovirasto: Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt
Yle Keski-Pohjanmaa Kirkkoremontti etenee Himangalla 24.8.2010
Teuvo Tuorilan kirjoitus Himanka-lehdessä nro 21 1994.
Raution kirkko
Taiteilija
Olga Markova Orell on maalannut Raution kirkosta kaksi maalausta,
mitkä ovat taidenäyttelyssäni.
Kalajoen
Iso-Jylkän talon isäntä, kirkonrakentaja Simon
Silven on
ollut merkittävimpiä keskipohjalaisia 1700-luvun
rakennusmestareita. Hänen pääasiallinen toiminta-alueensa oli
Pohjois-Pohjanmaalla ja Ylä-Savossa. Silvenin rakennustuotanto ja
säilyneet piirustukset osoittavat, että hän on hallinnut laajasti
perinteisen kirkon- ja tapulinrakennustaiteen ja samanaikaisesti
kyennyt omaksumaan monia kirkkotehtuurin sen aikaisia
uutuuksia.
Simon
Silven syntyi
11.8.1747 ja kuoli 29.4.1798. Simon
Silven syntyi
kahdeksanlapsiseen perheeseen kuudentena lapsena. Sukunimi juontuu
hänen kotikylänsä Kalajoen Metsäkylän nimestä. Tärkeimmän
rakennusmestarioppinsa hän lienee saanut isältään kirkon- ja
tapulinrakennustyömailla, Sen lisäksi on mahdollista, että hän on
nuoremman veljensä, maanmittari Stefan Silvenin tavoin istunut
jonkin aikaa koulunpenkillä.
Kirkonrakentaja Simon
Silvenin vanhin
itsenäinen työ lienee Nurmeksen tapulin rakentaminen vuonna 1773.
Tuolloin mestari oli 25-vuotias. Sitä ennen hän oli osallistunut
isänsä johtajamaan Kärsämäen kirkon rakentamiseen 1765. Omien
suunnitelmien mukaan Simon Silven rakensi ainakin Sievin kirkon 1775.
Kirkko on purettu 1860-luvulla. Silven rakensi myös Kallan karien
kirkon 1780 ja Ullavan kirkon 1783. Ruotsin yli-intendentinviraston
vahvistamien rakennuspiirustusten mukaan Simon Silven on rakentanut
Iisalmen kirkon 1997, Merijärven kirkon 1781, Loviisan kirkon 1782.
Loviisan kirkko paloi 1855. Silven on rakentanut myös Vihannin
kirkon 1784, Rantsilan kirkon 1785 ja Kalajoen kirkon 1780-81.
Kalajoen kirkko paloi 1808. Alavieskan kirkon Silven rakensi 1795.
Tämä kirkko paloi 1916. Pielaveden kirkon hän rakensi 1797.
Pielaveden kirkko on purettu 1882. Raution kirkko rakennettiin Simon
Silvenin piirustusten mukaan ja se valmistui 1800.
Nurmeksen
tapuli on tyypillinen pohjalainen kolmikerroksinen
renessanssitapuli. Simon
Silvenin suunnittelema
Saloisten tapuli on lähinnä pohjalaisen ja lounaissuomalaisen
tapulityylin siro sulautuma. Kallan karien ja Ullavan kirkot ovat
myös tavanomaisuudesta poikkeavia, pitkänomaisia kahdeksankulmion
muotoisia. Ullavan kirkko on lisäksi rakenteeltaan ns.
tukipalkkikirkko, jonka pitkiä sivuseiniä tukevat lyhyistä
hirsistä salvotut ontot tukipilarit. Pohjakaavansa
erikoislaatuisuudesta huolimatta edellä mainitut kirkkorakennukset
nivoutuvat kokonaisuudessaan tyyliltään kiinteästi muuhun
1700-luvun loppupuolen kansanomaiseen rakennustaiteeseen.
Kirkonrakentaja Simo Silvenin tärkeimpiä töitä olivat kutenkin
muutamat ristikirkot, joiden piirustuksia on muokattu Tukholmassa
Silvenin alkuperäissuunnitelmien pohjalta.
Raution kirkkoa korjattiin 1880-luvulla, jolloin sitä korotettiin lähes metrillä ja siihen tehtiin torni. Rautioon saatiin ensimmäinen pappi, pitäjänapulainen Henric Widel, joka tuli Rautioon vuonna 1803 ja aloitti kirkonkirjojen pidon. Pappi asui Tassilassa. Vuonna 1804 Rautio tuli seurahuonekunnaksi ja saarnaajina toimivat Simon Björklöf 1806-1815 ja Niilo Simelius 1817-1820.
Raution puinen ristikirkko on kuulun kalajokisen kirkonrakentajan Simon Matinpoika Jylkän piirustusten mukaan rakennettu. Se valmistui vuonna 1800. Kirkkoa ja tapulia on korjattu vuosina 1881-1884 jolloin kirkkoa korotettiin vajaalla metrillä ja siihen rakennettiin torni. Kirkon viimeisin remontti on tehty 1999-2000. Kirkkoon saatiin jalkaharmoni vuonna 1938 ja vuoden 1968 sisäkorjauksen yhteydessä sen sijalle sijoitettiin Kemiön seurakunnalta lahjaksi saadut vanhat kunnostetut urut. Raution kirkossa on 370 istumapaikkaa. Alttaritauluja on kolme, joista vanhin on vuodelta 1804 Johannes Kempin ”Ristiinnaulittu”. Alttariseinällä on Oskar Lindbergin ”Ehtoollinen” ja keskellä on Aino Håkanssonin ”Hyvä Paimen” vuodelta 1939. Seurakuntakoti vihittiin käyttöön 13.8.1978. Laajennus- ja korjaustöitä tehtiin vuonna 1998.
Vuodelta
1939 on kookkain, ”Hyvä Paimen”, jonka Aina Håkansson maalasi
amerikkalaisen esikuvan mukaan. Siinä Paimen kurottautuu rotkon
reunalla henkensä uhallakin pelastamaan pelokasta lammastaan.
Vuodesta 1988 kaikki kolme taulua ovat olleet alttariseinällä.
Alttariseinämän kaikki taulut kertovat Jeesuksesta ja puhuttelevat
siten kristinuskon keskeisellä sanomalla.
Kirkko edustaa
rautiolaisille jotakin pysyvää. Muuttumattomaksi ymmärretään sen
lohduttava ja rohkaiseva sana. Kirkon peruskorjaus ja maalaus tehtiin
vastikään vuonna 2000. Hans Heinrichin 1975 rakentamat urut ovat
kahdeksanäänikertaiset. Raution kirkko on kodikas, rauhaisa ja
viihtyisä. Raution kirkossa on 370 istumapaikkaa.
Tapulin
kello kutsuu Raamatun sanoin kansaa kirkkoon: ”Veisatkat Herralle,
soittakat Herralle, puhukat kaikista hänen ihmeellisistä töistänsä”
(I Aik 16:9). Teksti on kellon kyljessä. Kylästä pitäjäksi
muotouduttuaan Rautio sai kappeliseurakunnan oikeudet vuonna 1826.
Seurakunta itsenäistyi Kalajoen emäseurakunnasta 1921. Vuonna 1973
Rautio liitettiin Kalajoen kuntaan, minkä jälkeen seurakunnat
muodostivat täydellisessä yhteistaloudessa toimivan
seurakuntayhtymän.
Viimeisin peruskorjaus ja maalaus on tehty vuonna 2000. Kirkon pääportaat uusittiin vuonna 2006. Kirkko, tapuli, ruumishuone ja ulkovarasto maalattiin ulkopuolelta kesällä 2010.
Myös Raution kirkko on ollut vähällä palaa. Korjausten yhteydessä vuonna 1968 kattilahuoneesta sammui tuli ja runsaasti öljyä valui kattilaan, joka syttyi palamaan. Seurakunnan vanha hallintomies Valo Niska sai hälytyksen ja sammutti tulen lumella, jota toiset kantoivat ämpäreillä. Savu pääsi kuitenkin nokeamaan kirkon pahoin.
Urkulehteri rakennettiin vuonna 1938, jolloin kirkkoon saatiin jalkioharmoni. Se korvattiin Kemiön seurakunnan lahjoittamilla vanhoilla uruilla kolmekymmentä vuotta myöhemmin. Nykyiset urut ovat vuodelta 1975. Ne on rakentanut Hans Heinrich alun perin 8-äänikertaisina. Peruskorjauksessa 2008 äänikertoja lisättiin 13-äänikertaisiksi.
Kirkon messinkinen keskikruunu on kauppias Kl. Helanderin lahjoittama. Vihkiraanu, jonka malli on 200 vuotta vanha, on maatalousnaisten lahja kirkolle. Pääeteisen seinälampetit ovat vanhaa peltityötä.
Kellotapuliin saatiin Tukholmassa valettu kello vuonna 1807. Siinä on teksti:
”Veisatkaat
Herralle, soittakat Herralle,
puhukat kaikista hänen
ihmeellisistä töistänsä.”
Vaikka kellossa on halkeama,
kantaa sen ääni silti noin kuuden kilometrin päähän. Tapulin
seinällä tien puolella seisoo vaivaisukko.
Raution kirkko ja kirkkoherrat
Laajaan
Suur-Kalajoen emäseurakuntaan kuuluneilla rautiolaisilla oli pitkät
kirkkomatkat Kalajoelle ja sen kappeliseurakuntiin Alavieskaan ja
Sieviin. Ruotsin kuningas hyväksyi 20. lokakuuta 1796
kolmenkymmenenneljän rautiolaisen tekemän anomuksen omasta
seurakunnasta ja hautausmaasta. Rautioon saatiin ensimmäinen pappi,
pitäjänapulainen Henric Widel, joka tuli Rautioon vuonna 1803 ja
aloitti kirkonkirjojen pidon. Pappi asui Tassilassa. Vuonna 1804
Rautio tuli seurahuonekunnaksi ja saarnaajina toimivat Simon Björklöf
1806-1815 ja Niilo Simelius 1817-1820.
Vuonna
1826 Rautio sai kappeliseurakunnan oikeudet ja oikeuden
valita
kappalaiset:
Karl Abraham Keckman 1829-1839,
Esaias
Castren 1839-1848,
Johan
Gabriel Lagus 1851-1858,
Johan
Henrik Ervast 1858-1863,
Karl
Emil Aeimelaeus 1867-1872,
Adolf
Castern 1874-1880,
Oskari
Vilhelm Snelman 1886-1893,
Niiloa
Iisakki Simelius 1894-1900,
Jaakka
Kajanen 1900-1917.
Vuonna
1921 Rautiosta tuli kirkkoherrakunta.
Kirkkoherroina ovat toimineet:
Mauri Jaakko Kokko 1921-1926,
Aarne Aukusti Alikoski 1927-1928,
Vilho
Kalevi Vihma 1936-1946,
Jaakko
Sulo Kurkela 1946-1951,
Armo
Eino Antero Juntumaa 1952-1955,
Martti
Jaakko Peltonen 1956-1971,
Paavo
Veikko Paananen 1972-1975,
Veli
Otto Taanila 1975-1979, Kaarlo Kustaa Villiam Hirvilammi
1980-1984,
Jorma
Johannes Manninen 1985-2000,
Jari
Jaakko Savinainen 2000-2002.
Rautiolaiset halusivat pysyä itsenäisenä seurakuntana
”Raution
seurakuntayhtymän omaisuus siirtyy Kalajoen
seurakunnalle.”
"Rautiolaiset halusivat pysyä itsenäisenä
seurakuntana"
"Rautiossa kerättiin adressi yhdistämistä
vastaan. Adressin kirjoitti lähes 1400 henkilöä.
Käytännössä
kaikki rautiolaiset. "
"Rautiolaiset vetosivat myös
piispan antamaan lupaukseen pari vuotta aikaisemmin, ettei
seurakuntia yhdistetä."
"Raution kirkkoherran ja
kanttorin virat lakkautettiin"
Oulun
tuomiokapituli teki syyskuussa 2002 esityksen Kalajoen ja Raution
seurakuntien yhdistämisestä. Tuomikapituli kysyi asiassa
selvitysmieheksi kirkkoherra Markku Korpelaa. Asiaa hoiti
tuomikapitulin lakimiesasessori Osmo Rahja. Rautiossa kerättiin
adressi yhdistämistä vastaan. Adressin kirjoitti lähes 1400
henkilöä. Käytännössä
kaikki rautiolaiset.
Rautiolaiset
vetosivat myös piispan
antamaan
lupaukseen pari
vuotta aikaisemmin, että seurakuntia ei
yhdistetä.
Yhteinen kirkkovaltuusto päätti äänestyspäätöksellä 15-4
esittää kirkkohallitukselle selvitysmies Markku Korpelan
yhdistyssuunnitelman hyväksymistä. Kirkkovaltuustossa vastaan
äänestivät rautiolaiset Alpo Murtoniemi, Kalevi Vasalampi, Sari
Hihnala ja Marja-Liisa Kaakko. Selvitysmiehen selvityksen mukaan
hallinto kevenee, päällekkäisiä toimintoja voidaan purkaa,
työvoiman käyttö selkiintyy. Samalla voidaan varautua talouden
heikkenemiseen. Rautiolaiset vastustivat Korpelan selvitystyötä,
koska katsoivat sen perustuvan tilaajamalliin. Alpo Murtoniemi oli
mukana selvitysmiehen avuksi asetetussa selvitystyöryhmässä, joka
ei saanut ottaa kantaa itse yhdistymiseen. Lisäksi hän oli
pienemmässä toimikunnassa, joka esitti Korpelalle, miten nykyistä
toimintamallia voisi kehittää. Selvitysmiehen raporttiin näitä ei
liitetty.
Kirkkohallitus
yhdisti
Kirkkohallitus
teki yksimielisen päätöksen Oulun tuomiokapitulin aloitteen mukaan
yhdistää Kalajoen ja Raution seurakunnat. Rautiolaiset
eivät
tyytyneet tähän päätökseen vaan valittivat
päätöksestä
Helsingin hallinto-oikeuteen. He esittivät päätökselle
toimenpidekieltoa ja kumoamista. Kuitenkin yhdistymispäätöksen
seurauksena Raution kirkkoherran ja kanttorin virat lakkautettiin ja
Kalajoen seurakuntaan perustettiinn kanttorin virka, johon Raution
kanttori siirtyy. Raution seurakuntayhtymän omaisuus siirtyy
Kalajoen seurakunnalle. Valitukset eivät auttaneet.
Ylimääräiset
seurakuntavaalit
Ylimääräiset
seurakuntavaalit järjestettiin 22-23.1.2006 seurakuntien
yhdistämisen vuoksi. Alpo Murtoniemi, Kalevi Vasalampi ja Sari
Hihnala eivät asettuneet enää ehdokkaaksi yhteisissä
seurakuntavaaleissa.
Kallan kirkko
Taitelija Markku Hakolan maalaus Kallan kirkko ja haminaoikeuden omistaja Matti Orell
Kalastajien vähetessä ja kalastuksen tuoton laskiessa kirkon ja Kallan pappilan ylläpito kävi ylivoimaisen raskaaksi. Vuonna 1949 luovutettiin Maakallan kirkko ja pappila Kalajoen kotiseutuyhdistykselle, jotta ”ne säilyisivät muistona tuleville sukupolville siitä suuresta uhrautuvaisuudesta, minkä kalastajat ovat ennen tehneet”. Mutta vaikka kirkon hoito luovutettiin muille, ei kalastajien huolenpito siitä ole lakannut. Vuonna 1967 valmistui Kallan kirkon ovenpieleen vaivaisukko, jonka tuotto käytetään kirkon kunnossapitoon. Tämä vaivaisukko lienee Suomen vaivaisukkojen kuopus. Vaivaisukon isä on Ville Orell. Ukko on tehty petäjästä ja lankkua vaivaisukkoon on kulunut peräti 30 metriä. Vaivaisukolla on mittaa 147 cm. Toviottavasti Kallan vaivaisukko onnistuu siinä, missä vähentyneiden venekuntien voimat eivät enää riittäneet: kirkon kunnossapidossa. Minusta näyttää siltä, etteivät edes nykyiset Kalajoen kotiseutuyhdistyksen johtohenkilöt tiedä, että heidän yhdistyksensä on ottanut vastuun Maakallan kirkosta ja pappilasta.
Kalastajayhdyskunnan
ensimmäinen kirkko valmistui 1680. Se oli puurakenteinen, matala
rakennus, jossa oli viisi ikkunaa. Vesikatto oli tehty laudoista,
välikattoa ei ollut. Lattiana oli karkea kallio, lukuun ottamatta
keskikäytävää ja alttaria. Saarnastuolia ei ollut. Sen tilalla
oli korkea istuin, joka oli ympäröity laudoin. Vajaassa sadassa
vuodessa tämä herranhuone kuitenkin rappeutui huonokuntoiseksi,
eivätkä tilatkaan vastanneet tarvetta. Kirkosta tuli mm. tärkeä
maamerkki. Se näkyy kauas merelle. Kirkkorakennus toimi myös Kallan
”kaupungintalona”, jonka suojissa saatettiin pitää tärkeitä
kokouksia. Kallan papin palkka maksettiin tuoreina kaloina.
Uuden
kirkon vaiheita
Alettiin
puhua uudesta kirkosta. Vuonna 1778 silloinen saarnaaja ja
haminavouti Johan Kreander ryhtyi toimeen. Piirustukset laati
Kalajoelta kotoisin oleva tunnettu kirkonrakentaja Simo Jylkkä.
Kahdeksankulmaisen kirkon piti olla 7 ½ syltä pitkä, 5 ½ syltä
leveä ja 2 syltä korkea kivijalasta kattolistaan. Katto
suunniteltiin jyrkkälappeiseksi, joten rakennus tuli melko
korkeaksi. Kirkkoon piti tulla pieni kuori, alttarikaide ja –pöytä
sekä saarnastuoli. Osa rakennusaineista pyydettiin Oulun, Raahen ja
Kokkolan kaupungeilta, koska kirkosta korkeutensa takia tuli
mainittujen kaupunkien merenkulkua hyödyttävä purjehdusmerkki.
Kirkon rakentamiseen saatiin maaherran vahvistus vuonna 1779 ja
kirkko valmistui kesällä 1780.Kirkosta tuli mm. tärkeä maamerkki.
Se näkyy kauas merelle. Kirkkorakennus toimi myös Kallan
”kaupungintalona”, jonka suojissa saatettiin pitää tärkeitä
kokouksia. Kallan papin palkka maksettiin tuoreina kaloina.
Hyvää
työtä seurasi hyvä palkka. Kerrotaan kalansaaliiden sinä kesänä
olleen erityisen runsaat. Kallan kirkossa pidetään kesäisin
edelleenkin jumalanpalveluksia. Näissä tunnelma on usein aidompi
kuin monissa suuremmissa ja tasokkaimmissa temppeleissä pidetyissä
tilaisuuksissa.
Ensimmäinen
virallinen saarnaaja oli vuonna 1926 kokkolalaisen kauppiaan poika
Mathias Pazelius. Häntä seurasi Georg Meurling, joka siirtyi Poriin
1732. Hänen jälkeensä tuli Johan Forsman. Hyvin pitkäaikainen
saarnaaja oli Erik Juvelius 1749-1776. Sen jälkeen saarnaajat
vaihtuivat tiheään. Uuden kirkon rakentamista lähti toteuttamaan
silloinen saarnaaja ja haminavouti Johan Kreander.
Papin
pieni tupa on ollut Kallassa ainakin vuodesta 1726 lähtien.
Huom. Taitelija Markku Hakola maalaa parasta aikaa minulle maalauksia Kalajoen kirkosta ja Himangan kirkosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti