keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Kolmas, neljäs ja viides kerta ulkoista sädehoitoa.



Maanantaina taksi tuli hakemaan minua kello 08.05. Aamulla olin noussut kello viiden aikaan. Jumppasin 30 minuuttia ja söin aamupalan. Kaikki meni suunnitelmien. Olimme Oulussa n.10.45. Suoritin valmistelevat toimet sädehoitoa varten eli kävin vessassa ja join kolme lasillista vettä.

Ennen sädehoitoa minulla oli hoitokeskustelu sairaanhoitajan kanssa ja kävimme asioita lävitse. Huomasin, että sairaanhoitajille ei ollut opetettu asioita hoitoon liittyen miten väsymys vaikuttaa potilaaseen ja mistä väsymys johtuu ja mitä se aiheuttaa. Myöskään ruokavalioon liittyviä asiat eivät kuuluneet hoitosuunnitelmaan. Ehkä teen parannusehdotuksen näihin asioihin, koska olen niihin perehtynyt. Hoitaja esitteli myös muut hoitoonkuluvat asiat ja antoi minulle seuraavat oppaat:
  • eturuahassyöpäpotilaan opas
  • ohjeita sinulle joka saat sädehoitoa
  • kun mitään en jaksa
  • seksuaalisuus ja syöpä
  • opas syöpäpotilaan läheisille
  • sosiaaliturvan pikaopas aikusipotilaalle 2016

Sädehoitotapahtuma meni jo rutiinilla. Pääsimme lähtemään Kalajoelle jo 11.45 ja olimme takaisin Kalajoella n. kello 13.30.

Tiistaina 1.3.2016 kävin kello 10.00 aikaan Kalajoen Kelassa kysymyssä milloin saan todisteen siitä, ettei tarvitse maksaa 300 euron yli menevää osaa taksimatkoista. Kela-taksin maksupäätteltä on suora yhteys Kelaan eli se toimii reaaliajassa, mutta Kela ei pysty ohjelmoimaan toimintojaan niin, että todiste tulostuu heti kun maksumäärä ylittää 300 euron rajan. Nyt voi joutua odottamaan Kelasta tietoa jopa kaksi viikkoa jolloin on voinut joutua maksamaan jopa 800 euroa liikaa. Kela sitten palauttaa ylimaksetun osuuden takaisin pieninä kertamaksuina. Olen yrittänyt saada tähän muutosta, mutta vaikealta se näyttää.
Kela-taksi tuli hakemaan minua kello 14.00. Olimme OYKS:ssa 15.45. Kävin vessassa ja join kolme lasillista vettä jotta rakko täyttyi. Kello 17.00 oli minun aikana sädehoitokoneelle. Olin aamulla käynyt vessassa ja olin joutunut syömään sen jälkeen joten vatsa ei ollut tyhjä. Vatsassa oli myös ilmaa ja se esti ensimmäisen sädehoidon, koska ilmavaivat ovat este sädehoidolle. Niinpä jouduin toimenpiteeseen, jossa ilmaa otettiin pois. Sain uuden ajan klo 18.20. Kävelin sairaalaan käytäviä lähes tunnin ajan poistin ilmaa itsestäni. Kello 18.20 meni sädehoitoon ja se onnistui. Oli saavutettu työvoitto. Olimme kotona Kalajoella 20.30. Söin ja kävin suihkussa ja aloin valmistautua huomiseen sädehoitokäyntiin.

Keskivikkona aamulla heräsin 4.40. Sädehoidon johdosta olen käynyt lukuisia kertoja yön aikana virtsaamassa.ja eilisen ilmanpoisto-operaation seurauksena olen poistanut koko yön ilmaa itsestäni. Biologinen kelloni on häiriintynyt. Jumppasin aamulla 30 minuuttia ja näin sain elimistöni hereille. Söin ruisleipää, ananas-porkkanamenua ja kananmunan. Nyt pyrin palaamaan normaalin rytmiin jolloin aamulla käyn tyhjentämässä suolen ennenkuin lähden Ouluun. Suolen tyhjentäminen ei onnistunut aamulla, vaan edelleenkin ilmavaivat jatkuivat. Taksi tuli hakemaan kello 7.40 ja olimme Oulussa 9.35. Menin sädehoito-osastolle ja menin vessaan virtsaamaan, mutta nytkään en voinut ulostaa, vaan tuli ilmaa. Join kolme lasillista vettä kello 9.45 ja pääsin sädehoitoon kello 10.45. Koska olin kävellyt tunnin sairaalan käytäviä ja poistanut ilmaa isestäni, niin katsoin, että voin mennä sädehoitoon. Sädehoito onnistuikin, koska ilmakuplat olivat ylempänä suolistossa eikä häirinneet sädehoitoa. Sädehoidon jälkeen menin vessaan virtsaamaan ja ilmaa tuli suolistani melkoinen määrä. Lähdimme kotia kohti kello 11.10 ja olimme Kalajoella kell0 12.50. Edelleen minulla oli ilmavaivoja, kun pääsin kotiin. Ehkä nämä ongelmat olisi voitu välttää, jos sädehoitoajat olisivat olleet suurin piirtein samanaikaisia joka päivä.

Ummetus

Eroon ummetuksesta

Ärstyvän suolen oireyhtymä

Koko keho kuntoon, osa 6/10: Vatsa ja suolisto

Nämä ruoat laittavat pieremään


Huomenna tilanne on todennäköisesti jo normalisoitu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti