maanantai 22. helmikuuta 2016

Ulkoisen sädehoidon ensimmäinen päivä


Olin perjantaina tilannut Kela-taksin ja sopinut ajan milloin minua tullaan hakemaan.Katselin sunnuntaina keskittyneesti Salpausselän kisoja kun puhelin soi ja minulle ilmoitettiin, että Kela-taksi tuleekin jo 08.20. En heti reagooinut asiaan, mutta sitten rupesin ajattelemaan asiaa. Soitin Kela-taksi-keskukseen ja ilmoitin, että olen syöpäpotilas ja nyt on influessa-aalto alueellamme pahimmillaan. Syöpäpotilaalle sairastuminen influenssaan hoitojakson aikana voi olla vaarallista. Minä ilmoitin, että syöpäsairas ei ole kimppakyytiläinen ja niin sovittiin taksin tuloajaksi 09.30.

Menin nukkumaan n. klo 22.00 ja nukuin hyvin. Kävin yöllä kolme kertaa virtsaamassa.Heräsin kello 5.00 ja ryhdyin jumppaamaan 30 minuutin ajaksi. Sitten kävin suihkussa. Sen jälkeen otin verenpainelääkkeeni ja Tamsulosiini-lääkkeeni. Ryhdyin kirjoittama blogiani. Kävin tyhjentämässä suolen kello 6.20. Söin vähän kaurapuuroa ja tyrnisoppaa. Kaikki menee suunnitelmien mukaan. Sain blogini suurimmaksi osaksi kirjoitettua. Illalla täydennän blogiani.

Ryhdyin tekemään eväitä matkaani varten sekä laitoin muun tarvittavan varustuksen valmiiksi Oulun matkaa varten. Levähdin sohvalla tunnin verran.

Taksi tuli hakemaan minua kello 9.30. Taksinkuljettaja oli tuttu oppilaani Raahen Porvari- ja kauppakoulun ajalta. Taksinkuljettaja kertoi miten tilityssysteemi Kelan kanssa toimii. Minä kerroin hänelle, että olen ollut yhteydessä Kelan pääjohtajaan ja ministeri Hanna Mäntylään, koska katson, että Kelan byrokratia voi estää sen, että en saa riittävän ajoissa tietoa siitä, että omavastuuosuuteni 300 euroa tulee pari päivän kuluttua täyteen. Sen jälkeen minun ei tarvitsisi maksaa mitään. Kelan systeemi on kuitenkin niin byrokraattinen, että tieto siitä tulee vasta 2-3 viikon kuluttua jolloin olen joutunut maksamaan 500-700 euroa liikaa. Kela kuitenkin palauttaa ylimaksetun osuuden, mutta senkin pieninä summina takaisin. Nyt olisi mahdollisuus toimia reaaliajassa, mutta siihen Kela ei ole valmis, koska Kela haluaa tarkistuttaa asiat manuaalisesti ja se vie viikkoja tilityksissä. Tässä Kelan pääjohtajan vastaus sähköpostiini, joka ei minua tyydytä. Lähetän ministeri Hanna Mäntylälle vaatimuksen Kelan toimintojen järkeistämiseksi.

From: Sopanen Anne
Sent: Friday, February 19, 2016 3:54 PM
Subject: Vastaus palautteeseen

Hyvä asiakkaamme Diaari nro 47/034/2016
Kiitos pääjohtaja Liisa Hyssälälle lähettämästäsi sähköpostista, jossa kerroit sairautesi hoitoon liittyvistä Kelan korvaamista matkoista. Kerroit myös taloudellisesta tilanteestasi ja pyysit, että saisit todistuksen vuotuisen omavastuuosuuden ylittymisestä heti 24.2.2016, kun vuotuinen omavastuuosuutesi laskujesi mukaan täyttyy. 
Matkan kertaomavastuu (25 euroa)  kerryttää asiakkaan vuotuista omavastuuosuutta siinä vaiheessa, kun kyseinen matka on Kelassa käsitelty. Myös alle omavastuun jäävät matkat kerryttävät vuotuista omavastuuosuutta. Kun vuotuinen omavastuuosuus (300 euroa vuonna 2016) ylittyy, vahvistetaan asiakkaan ns. matkakatto ja hänelle lähetetään omavastuuosuuden ylittymistä osoittava kortti ilman erillistä hakemusta. Tätä korttia esittämällä autoilija ei enää peri omavastuuta asiakkaalta. Käytössä ei ole erillisiä todistuksia vuotuisen omavastuuosuuden osoittamiseksi.
Taksien sähköisessä suorakorvausmenettelyssä autoilijat tilittävät tiedot ensin maksuliikennekeskukseen, josta matkatiedot siirtyvät Kelaan edelleen tilityksinä. Etenkin alkuvuodesta pyrimme käsittelemään tilitykset mahdollisimman pian saapumisjärjestyksessä, sillä myös suorakorvausmenettelyssä matka siirtyy asiakkaan vuotuiseen omavastuukertymään vasta siinä vaiheessa, kun kyseinen matka on käsitelty.
Lähetämme sinulle kortin heti, kun vuotuinen omavastuuosuutesi on edellä mainitusti täyttynyt.
Hyödynnämme asiakkailta saamiamme palautteita kehittämistyössä. Olemme aloittaneet mm. selvitystyön liittyen siihen, että pystyisimme tulevaisuudessa välittämään asiakkaan matkakattotiedon välityskeskukseen teknisen käyttöliittymän kautta. Tämä nopeuttaisi tiedon siirtymistä tilausvälityskeskuksen käyttöön heti siinä vaiheessa, kun asiakkaan vuotuinen omavastuuosuus on täyttynyt.
Ystävällisesti,

Anne Sopanen
Suunnittelija
Kela, Terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskus, SHK ja TTH- ryhmä
anne.sopanen@kela.fi

Oulussa olimme klo 11.20. Ilmoittautuessani siääsn sain koneesta tulosteen, jossa minulle oli merkitty aika uroterapeutin vastaanotolle, lääkärin vastaanotolle ja sädehoitoon. Odottelin tunnin verran ja päätin kysyä neuvonnasta, että miksi joudun odottamaan. Asiaa ryhdyttiin selvittämään ja todettiin, uroterapeutin vastaanotolle minulle oli varattu aika, mutta kirje oli todennäköisesti vielä matkalla, koska kirje ei ollut saapunut minulle kotiin. Minä kysyin, että miksi minulle on sinne varattu aika. Minulle kerrottiin, että minulle olisi siellä opetettu katetrointi jotta olisin voinut itse suorittaa katetroinnin. Minä ilmoitin, että minä en halua opetelella katetrointia ja olin siitä jo ilmoittanut heille aikaisemmin.

Jälleen odotin tunnin verran ja lääkäri otti minut sitten vastaan. Hän kyseli vointiani ja kertoi, ettei vielä ole tiedossa miten toinen sisäinen sädehoito korvataan ulkoisella sädehoidolla. Lisäksi hän totesi, että lääkärin vastaanottoajat ovat myöhässä ja että kolmas sädehoitokone on huollossa joten koneelle 4 ei pääse enää virka-aikana. Lisäksi kone 4 on huollossa tiistaina ja keskiviikona joten sädehoito voidaan aloittaa vasta torstaina kello 15. Menen siis ensimmäiseen ulkoiseen sädehoitoon ensi torstaina kello 15. Tämän päivän matkasta maksoin 50 euron omavastuun.

Minä selvitin myös Kela-kyytien kimppataksisysteemin. Jos olisin mennyt aamulla 8.20 taksilla niin taksi olisi tullut takaisin Kalajoelle reilun tunnin kuluttua ja minä olisin joutunut tilaamaan uuden Kela-taksin. Tämä on kimppakyytien huono puoli. Sitä ei Kela-kyytien järjestäjät ajattele.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti