tiistai 5. maaliskuuta 2024

TO 07.03.2024 Kaljaasi Ansion rakentaminen

 



Kaljaasi Ansion synnyttämiseen tarvittiin 18 000 työtuntia ja sinnikäs kyläyhdistys. Idea laivan rakentamisesta syntyi kyläyhdistyksen illanistujaisissa, kun mietittiin mitä merkittävää yhdistys voisi tehdä. Aluksi ajatus tuntui ihan hullulta, mutta vähitellen se siitä kehittyi ja päästiin töihin.

Kaljaasi Ansio on rakennettu vanhojen kalajokisten piirustusten pohjalta. Vuonna 1891 Kalajoella rakennetusta kaljaasista oli käytössä alkuperäisiä piirustuksia ja jopa pari valokuvaakin. Niiden perusteella Acer Yardsin laivasuunnittelija Mikko Ilus piirsi sitten nykyisen kaljaasin piirustukset.


Kaljaasi Ansion rakentaminen aloitettiin loppuvuodesta 2007, vesille alus laskettiin 5.6.2011 ja yleisöpurjehdukset alkoivat kesällä 2012. Yleisöpurjehduksia Kalajoelta Maakallaan harjoittava Kaljaasi Ansio on saanut ansaitsemaansa huomiota yli maakuntarajojen. Toiminta on osoittanut sen, että yksikään talkootyötunti ei ole mennyt hukkaan. Kesäiset purjehdusretket ovat olleet alusta lähtien tavattoman suosittuja,

Kaljaasi Ansio ei ole mikä tahansa purjelaiva, sillä kaksimastoinen perinnealus on Kalajoella vaikuttavan Plassin kyläyhdistyksen huikea voimannäyte.

Projektiin osallistui keskimäärin parikymmentä yhdistysaktiivia ja paljon tsemppareita.


Työ tekijäänsä neuvoo


Kaljaasia rakennettiin talkoovoimin peräti neljä ja puoli vuotta. Vuonna 2007 alkaneeseen projektiin osallistui keskimäärin parikymmentä yhdistysaktiivia ja paljon tsemppareita. Perinnealuksen rakentaminen oli ensimetreiltä lähtien mielenkiintoista, sillä kaikki mahdollinen on tehty puusta ja omin käsin.

Projektin alku oli hyvin mieleenpainuva, sillä kenelläkään ei ollut aikaisempaa kokemusta laivan rakentamisesta. Työ tekijäänsä neuvoi ja kun mukana oli eri alan osaajia metallimiehistä puuseppiin, niin 18 000 talkootyötunnin päätteeksi oltiin lopputulokseen enemmän kuin tyytyväisiä.

Tämän 20 metriä pitkän ja 5,2 metriä leveän puulaivan taustalla on arvokas historia, sillä alkuperäinen Ansio toimi 1800 ja 1900- lukujen vaihteessa niin sanottuna rahtia kuljettavana purjealuksena.


Mittaamattoman arvokas

Niinpä suunnittelun pohjana on käytetty Kalajoella vuonna 1891 rakennetun Kaljaasi Ansion alkuperäisiä linjapiirustuksia, puolimallia sekä yhtä valokuvaa. Näiden avulla turkulainen laivanrakennuksen ammattilainen Mikko Ilus suunnitteli laivan rakennepiirustukset.

Käynnistettiin Tuulta purjeisiin -hankkeen, johon saatiin rahoitusta muun muassa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Hanketta kustannettiin myös lahjoitusvaroin sekä lainalla. Kokonaisuudessaan Ansio tuli maksamaan noin 250 000 euroa, mutta todellinen arvo on kuitenkin paljon enemmän. Vuonna 2012 valmistunut Ansio on tällä hetkellä Kalajoen vahvimpia matkailuvaltteja. Useamman kerran viikossa seilaavaa Ansiota voi tilata myös yksityiskäyttöön. Myös yöpurjehdukset ovat mahdollisia, sillä kaljaasin salongissa on 14 makuupaikkaa ja keittiöstä löytyvät nykyaikaiset laitteet.


Ansion matkat tehdään normaalisti Maakallaan ja siellä viivytään noin tunti. Kallankarien erikoisuus on niiden luonnon lisäksi saarten itsehallinto, jonka "ylintä päätäntä- ja tuomiovaltaa" käyttää karikokous. Itsehallinto on peräisin Ruotsin vallan ajalta ja pohjautuu kuningas Aadolf Fredrikin vuonna 1771 säätämään hamina-ordningiin, jossa karien hallinto määrätään kalastajien huostaan. Karikokous pidetään kerran vuodessa, aina Jaakonpäivää lähinnä olevana sunnuntaina. Ansio lähtee matkalle Rahjan kalasatamasta


Purjehdus Maakallaan Kaljaasi Ansiolla

https://www.matkablogi.fi/purjehdus-maakallaan-kaljaasi-ansiolla/


Laivanrakennus Kalajoella

https://kalajoenhistoria.blogspot.com/2009/05/laivanrakennus-kalajoella.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti