Valtionvarainministeri Riikka Purra
Valtion talouden alijäämä on n. 12 miljardia euroa. Miten taloutta on hoidettava jotta valtion talous saadaan tasapainoon? Leikkausten lisäksi on tehtävä veronkiristyksiä. Arvonlisäveronnosto 1 %-yksiköllä tuo valtion kanssaan 1 miljardia lisää rahaa. Valitettavasti arvonlisäveron nostaminen kohdistuu eniten pienituloisiin henkilöihin. Ansiotulon veronkorotus 1%-yksiköllä tuo valtion kassaan 1 miljardia lisää rahaa. Yhteisöveron korotus 1 %-yksiköllä tuo valtion kassaan 500 miljoonaa lisää rahaa.
Suomessa on n. 2700 säätiötä. Säätiöt on laitettava verolle. Yleshyödyllisten yhdistysten avustukset on puolitettava. Ammattiyhhdistysliikkeen ja vastaavien kinteistöbisneksen verovapaus tulee poistaa. Kymmenen suurimman liiton omaisuus on jo yli miljardi euroa. Verovapaa kiinteistöbisnes on saatava verotettavaksi tuloksi.
Listaamattomien verotus on yhdenvertaistettava muiden yritysten kanssa. Arvioitus säästö valtiolle 500 miljoonaa euroa. Kotitalousvähennyksen poisto tuo valtiolle sievoisen summan rahaa.
Eduskunta perusti Sitran 5.12.1967 lahjaksi 50-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle. Tuolloin tulevaisuustalo Sitran tehtäväksi annettiin huomisen menestyvä Suomi. Sitran rooli yhteiskunnassa on vaihdellut vuosikymmenten saatossa, mutta tehtävä on pysynyt samana. Sitran ydinrooli onkin luoda edellytyksiä Suomen uudistumiselle. Sitran tehtävä on määritelty Sitra-lakiin.
Suomi on menettänyt tietyiltä osin itsenäisyytensä liittyessään Euroopan Unioniin ja Natoon. Suomalaiset tulevat toimeen ilman Sitraa. Sitran lopettaminen tuo valtion kassaan vähintäänkin 1 miljardin.
Maataloustuet on kohdistettava suoraan maanviljelijoille. Maataloustukeja maksetaan vuosittain n. 2miljardia. Maataloustukeja tulee kohdistaa uudelleen. Kaikki nykyiset saajat eivät todellisuudessa tarvitse tukeja.
Yritystukeja myönnettiin viime vuonna 2 miljardia euroa.
Tässä ovat suurimmat yritystukien saajat – tutkija ihmettelee outoja tapauksia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009579833.html
Ei ainoastaan tutkija vaan myös minä ihmettelen yritystukien outoja tapauksia. Yritystukien tarkistamisella voidaan säästää ainakin 200-300 miljoonaa euroa.
Aggressiivinen verosuunnittelu on yleistä monikansallisissa yrityksissä. OECD:n mukaan tällainen verosuunnittelu on omiaan heikentämään valtioiden veropohjaa samalla heikentäen veronmaksumoraalia. Aggressiivinen verosuunnittelu ei tapahdu pelkästään veroparatiisien suuntaan vaan sitä voi tapahtua muidenkin maiden kesken. Usein verosuunnittelun menetelmät ovat hyvinkin monimutkaisia.
Aggressivinen verosuunnittelu on Suomessa estettävä lailla. Näihin epäkohtiin on puututtava
Markkinaehtoisuudesta poikkeaminen siirtohinnoittelussa
Yksi yleisimpiä verosuunnittelun menetelmiä on siirtohintojen virheellinen ilmoittaminen, jolloin konserninsisäisiä transaktioita hinnoitellaan niin, että saadaan lisättyä yrityksen kustannuksia korkean veroasteen maassa ja vähennettyä matalan veroasteen maassa. Veroa maksetaan silloin matalan veroasteen maassa. Tätä tehdään esimerkiksi firman sisällä myytyjen ja ostettujen patenttien vaikeasti määriteltäviä markkinahintoja muuttelemalla.
Velkojen korkomenojen vähennysoikeus
Toinen menetelmä on käyttää hyväksi velkojen korkomenojen vähennysoikeutta, joka on voimassa useimmissa maissa. Konsernin verot vähenevät helposti siten, että se käyttää enemmän velkaa toimintansa rahoittamiseen siellä, missä verot ovat korkeat, kuin siellä missä verot ovat matalat. Kokonaisuutena velkojen määrää ei tällöin lisätä.
Veroparatiisissa olevan rahoitusyhtiön käyttäminen
Eräs menetelmä on perustaa rahoitusyhtiö veroparatiisimaahan. Tämä rahoitusyhtiö myöntää lainan korkean verotason maassa sijaitsevalle yhtiön osalle, jossa korkotulot ovat kevyesti verotettuja tai täysin verottomia.
Tappioiden vähentäminen toimii myös eri maissa eri tavalla ja tätäkin voidaan käyttää hyväksi verosuunnittelussa.
Rojaltimaksujen maksaminen omille yrityksille
Suuret kansainväliset yritykset (esim. Ikea, McDonalds, Starbucks, Microsoft ja Google) maksavat omille ulkomailla sijaitseville yrityksilleen rojaltimaksuja tuotemerkkiensä käytöstä ja voivat siten vähentää veroprosenttiaan huomattavasti. Suomesta maksettiin vuonna 2013 noin 1015 miljoonaa euroa rojaltimaksuja ulkomaille. Näistä maksuista jouduttiin Suomen valtiolle tilittämään lähdeveroa vain noin 0,4 %. Rojaltimaksuja maksetaan tuotemerkin, lisenssin tai patentin hallinnoimisesta. Tuotemerkkien hallinnointi on keskitetty kevyen verotuksen maihin ja niin sanottuihin ”veroparatiiseihin”, esim. Sveitsiin. Luxemburgiin ja Hollantiin. Suomesta esimerkiksi Sveitsiin ja Hollantiin maksetuista rojaltituloista ei makseta lainkaan veroa.
Veronkierron ja veroparatiisien käytön estäminen tuo valtiolle miljardien eurojen säästöt.
Hyvinvointialueiden luottamusmiesorganisaatiot on lakkautettava ja hyvinvointialueiden määrä tulee laskea 5-6 hyvinvointialueeseen.
Väliportaan hallinto tulee purkaa ja maakuntahallinnot voidaan lakkauttaa. Kuntien tulee muodostaa palvelualueita jolloin kuntien henkilömäärä laskee merkittävästi eteenkin hallinnon puolella.
Suomen oikeusjärjestelmä tulee uudistaa. Suomalaiset tarvitsevat vain kolme oikeusastetta. Ne ovat käräjäoikeus, hovioikeus ja perustuslakituomioistuin. Nykyisen kaltainen laillisuusvalvonta, hallinto-oikeudet ja korkein oikeus voidaan lakkauttaa. Poliisihallitus ja poliisiministeriö voidaan yhdistää. Poliisin laillisuusvalvonta voidaan lakkauttaa. Säästö valtiolle satoja miljoonia euroja.
Puoluetuet tulee lakkauttaa. Valtio säästää siinä noin 36 miljoonaa euroa.
Vaalirahalaki tulee uudistaa niin, että ehdokas ei saa ottaa vastaan ulkopuolista tukea
ja oman rahan käytöllekin asetetaan 50 000 euron katto. Presidentin vaaleissa ehdokas saa ottaa vastaan ulkopuolista tukea yhteensä 200 000 euroa.
Valtion yhtiöiden johtajien palkat on kohtuullistettava. Palkkakaton tulee olla pääministerin palkan suuruinen. Tulospalkkauksesta on luovuttava. Esimerkiksi Alkon pääjohtaja saa järkyttävän suurta palkkaa siitä, että myy alkoholia monopolisasemassa janoisille suomalaisille.
Sähköverkot on kansallistettava. Näin saadaan sähköhinta kohtuulliseksi. Sähkön hinnoittelussa on noudatettava myös kuluttajansuojalakia. Sähkömarkkinalaki on uudistettava samoin sähköhintalaskelman perusteet.
Maahanmuuton kustannuksia voidaan leikata merkittävästi järkeistämällä maahanmuttoa. Säästöt ovat satoja miljoonia euroja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti