Kalajoen lukion on tasoltaan alueensa keskitasoa. Tavoitteeksi tulee asettaa 10 parhaan joukkoon sijoittuminen. Se on mahdollista, jos toteutetaan Riku Saksholmin sivistyslautakunnalle esittämät ideat.
Pohjois-Pohjanmaa
1. Pudasjärven lukio, Pudasjärvi
2. Taivalkosken lukio, Taivalkoski
3. Utajärven lukio, Utajärvi
4. Haukiputaan lukio, Oulu
5. Oulun normaalikoulu, Oulu
6. Kastellin lukio, Oulu
7. Oulunsalon lukio, Oulu
8. Vaalan lukio, Vaala
9. Oulun lyseon lukio, Oulu
10. Madetojan musiikkilukio, Oulu
11. Kuusamon lukio, Kuusamo
12. Kärsämäen lukio, Kärsämäki
13. Limingan lukio, Liminka
14. Reisjärven lukio, Reisjärvi
15. Muhoksen lukio, Muhos
16. Kalajoen lukio, Kalajoki
17. Haapaveden lukio, Haapavesi
18. Sievin lukio, Sievi
19. Siikajoen lukio, Siikajoki
20. Siikalatvan lukio, Siikalatva
21. Laanilan lukio, Oulu
22. Svenska privatskolan i Uleåborg, Oulu
23. Pyhäjoen lukio, Pyhäjoki
24. Kempeleen lukio, Kempele
25. Kiimingin lukio, Oulu
26. Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukio, Oulu
27. Raahen lukio, Raahe
28. Oulaisten lukio, Oulainen
29. Ylivieskan lukio, Ylivieska
30. Raksilan lukio, Oulu
31. Iin lukio, Ii
32. Nivalan lukio, Nivala
Haapajärven lukio, Haapajärvi
Pyhäjärven lukio, Pyhäjärvi
Pohteen aluehallitus ei käsittele Kalajoen kaupungin oikaisuvaatimusta ainakaan 04.06.2024 kokouksessa. Pohde on kuin valtio valtiossa. Päätöksellä olisi todella kiire. Pohteella ei näytä olevan minkäänlaista kiirettä asian kanssa. Käsittämätöntä toimintaa. Kalajoella on nyt Isoviha.
Lääkäri Untamo Sorasto ja sairaanhoitaja. Lääkäri Untamo Sorasto teki 25 000 leikkausta ja valvoi 13 000 synnytystä Kalajoen sairaalassa.Raution, Kalajoen ja Suomen historiaa käsittelevään taidenäyttelyyni harkitsen Kalajoen sairaalan historiaa käsittelevään osaan uusia muotokuvamaalauksia. Mahdollisia ehdokkaita ovat
Näin nämä henkilöt jäisivät historiaan Erkki Aho taidenäyttelyn myötä Kalajoen sairaalapalveluiden tuhoajina.
Kalajoella on ollut aina sairaala.
LA
30.03.2024 Kalajoen sairaalan historiaa nykypäivään asti
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/03/la-29032024-kalajoen-sairaalan.html
TI 02.04.2024 Kalajoella on pitkät perinteet terveydenhoitoalalla
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/04/ti-02042024-kalajoella-on-pitkat.html
Kirkkoherra Petrus Calamnius kirjasi Kalajoelta siepattujen lasten nimet
Calamnius, Petrus Gabrielis (K 1722) Per / Petter Gabrielsson S (ehkä Uusikaarlepyy) oletettavasti 1650-luvun lopulla tai 1660-luvun alussa. Vanhemmat Iin kirkkoherra Gabriel Gabrielis Calamnius ja Anna Tomasdotter Florin. Ylioppilas (Ostrobotniensis) Turussa syyslukukausi 1680. Kalajoen kappalainen 1690; pakeni isonvihan aikana perheineen Ruotsiin ja mainitaan pakolaiskomission luetteloissa (3 lasta) 1715 ja 1716 avustusta saaneena; sai Ruotsissa valtakirjan Kalajoen kirkkoherran virkaan 1716, palasi Kalajoelle ja astui uuteen virkaansa luultavasti vasta Uudenkaupungin rauhan jälkeen.Väitöskirjan gratulaatio (grat. diss.) Turku 10.4.1686. K Kalajoki 1722.
Pietari Gabrielinpoika Calamnius oli Gabriel Calamniuksen poika. Tuomiokapitulikin kiinnitti nimittäessään huomiota siihen, että Pietari tunsi seurakunnan entuudestaan hyvin ja hänellä oli hyviä ominaisuuksia, nimittäin ”koeteltu, hyvä oppi, kauniit lahjat ja arvokas käytös”. Pohjan sodan käännyttyä tappiolliseksi ja vihollisen miehitettyä maan, muun muassa Kalajokilaakson asukkaat joutuivat pakoilemaan ja piileskelemään riehuvia ja ryöstäviä vihollisjoukkoja. Vaikka Turun hiippakunnasta pakeni silloin Ruotsiin 168 kirkkoherraa ja kappalaista, niin Pietari Calamnius jäi hoitamaan seurakuntaansa. Tämän ratkaisun katsotaan edellyttäneen sekä selkeää isänmaallista vakaumusta että kylmää päättäväisyyttä.
Isonvihan aikana venäläiset veivät
mukanaan tuhansia ihmisiä Suomesta Venäjälle, eniten
Pohjanmaalta. Suurin osa oli alle 15-vuotiaita lapsia. Papit
kirjasivat isonvihan jälkeen siepattujen nimet ja iät (Kalajoella
16.12.1721 Petrus
Calamnius).
Pohjanmaan maaherra Reinhold
Wilhelm von Essen lähetti
24.7.1722 kootut tiedot kuningas Fredrik
I:lle.
Runoilevat
Calamniukset
Suomenkielellä
ei ollut vielä 1700-luvulla virallista asemaa, sillä ruotsi oli
saanut kouluissakin jalansijan latinan rinnalla. Neljä Calamniusta
kirjoitti kuitenkin runoja suomeksi jo 1700-luvulla.
Josef
Gabrielinpoika Calamnius,
kappalainen ja runoilija, syntynyt 1665 ja kuollut 1716
Haapajärvellä. Hän opiskeli Turussa ja määrättiin 1692
Kalajoen pitäjänapulaiseksi. Hänen nimimerkillä I.H.G.S vuonna
1700 kirjoittama ja kansanrunon mittaan sepitetty Ilo Laulu Ruotsin
(ja Suomen) voitosta 21-vuotiaan kuninkaan Kaarle
XII:n johdolla
Narvan taistelussa 20.11.1700 kuuluu edelleen maamme parhaimpiin
historiallisiin runoihin. Sen pituus on runsaat kolme kirjan sivua.
Runon alku etenee seuraavasti:
Kijwast kiitetty
Jumala
Cunnioitettu cuulu JEsus,
Pyhitetty Pyhä Hengi
Ole
coco Colminaisuus,
joca CARLEN kaunistelit
woiton canssa
woimallisen,
Siunasit sota Asehet,
Kircastit coreat
Kilvet,
Herätit häreät Mielet,
Ilahutit Itkewäiset
Ylös
autit ahdistetut
Wainollisen waiwan alta
Narvan
menestyksestä riemuittiin heti Suuren Pohjan sodan (1700-1721)
alussa. Jatkossa ilonaiheet olivat vähissä, sillä 1710-luvulla
Venäjä miehitti koko Suomen ja elettiin Ison Vihan aikaa.
Josef
Calamniuksen pojasta
Gabrielista
(1695-1754)
on säilynyt yksityiskohtaisempaa tietoa kuin suvun muista
1700-luvun jäsenistä. Hän lienee asunut Kalajoen kirkolla vuoden
1710 paikkeilla mennen sitten 1712 vasta 16-vuotiaana kalajokelaisen
serkkunsa Gabriel
Pietarinpojan kanssa
"studentixi" Turun Yliopistoon jase Pohjalaiseen
osakuntaan. Venäläiset miehittivät syksyllä 1714 Kalajoen
pitäjän ja aloittivat verisen terrorin Josef
Calamnius ja
poikansa Gabriel
sekä
vävynsä Johannes
Enqvist joutuivat
piileskelemään metsissä. Heti pahimman terrorin loputtua ennen
pääsiäistä 1715 Haapajärven kappalainen Josef
Calamnius palasi
pappilaansa.
Gabriel
Josefinpoika Calamnius oli
syntynyt Haapajärvellä syyskuun 20. päivänä 1695 ja kuollut
Vaasassa toukokuun 25. päivänä 1754. Hän aloitti opintonsa Turun
akatemiassa 1712, mutta joutui keskeyttämään ne elokuussa 1713
venäläisten miehittäessä Turun. Vuonna 1715 venäläinen
kenraali määräsi Gabriel
Calamniuksen siirtymään
Ylivieskaan ilmeisesti pitäjänkirjuri Henrik
Simeliuksen sairauden
takia. Simeliuksen
kuolutua
Gabriel
Calamniuksesta tuli
ylivieskalaisten saarnaaja ja sielunhoitaja. Gabriel
Calamnius otti
äitinsä ja sisarensa luokseen Ylivieskaan ja piti huolta
heistäkin.
Vuonna 1718 Gabriel
Calamnius kuitenkin
joutui ilman omaa syytään suuriin vaikeuksiin, kun Ylivieskan
kappeliin oli piiloutunut venäläiset suututtanut Isonkyrön
kappalainen Andreas
Affren,
jonka Ruotsiin tarkoitettu kirje oli joutunut miehittäjien
käsiin.
Calamnius
ja
kolme muuta henkilöä sidottiin ja kuljetettiin Vaasaan, raaka
pahoinpitely jatkui, samoin myöhemmin Turussa. Oltuaan siellä 13
viikkoa tyrmässä Calamnius
sai
palata Ylivieskaan ja jatkaa työtään. Affren
lienee
hirtetty Kalajoen edustan saarella, jota myöhemmin on kutsuttu
Papinsaareksi.
Vuonna 1720 hän kirjoitti runoteoksen
Suru=Runot Suomalaiset, joka painettiin 1734. Hän kuvaa Isovihan
aikaa eloisasti ja havainnollisesti, syvästi eläytyneenä
pohjalaisten koviin kohtaloihin. Runoja on yksitoista. Varsinkin
ensimmäinen runo on kaikessa yksinkertaisuudessaan vaikuttava. Kuva
on synkkä, mutta asiakirjat tukevat sitä vahvasti. Hän on
kirjoittanut myös runoteoksen Wähäinen Cocous Suomalaisista
Runoista. Runokokoelma julkaistiin 1755. Runokokoelma sisältää
kaksitoista runoa. Onnentoivotusrunot ja tunnetun häruno Kevät
keickuin tulepi..
Rauhan tultua Calamnius
matkusti
syksyllä 1721 Tukholmaan, missä sinne paenneet Turun akatemian
professorit totesivat hänen teologiset tietonsa riittäviksi. Hänet
vihittiin papiksi Strängnäsissä, koska Turun piispa oli kuollut.
Vihkimisen yhteydessä Gabriel
Calamnius lienee
määrätty Kalajoen kirkkoherran apulaiseksi. Vuonna 1724 Calamnius
nimitettiin
Kalajoen pitäjäapulaiseksi ja 1726 saman pitäjän kappalaiseksi.
Tässä toimessa hän oli kuolemaansa saakka.
Runoilijapapin
myöhempi sukulainen Ilmari
Kianto (alk.
Calamnius) ylisti Suru=Runoja seuraavasti:
"se on niin
paksua historiaa Suomen kansan kärsimyksistä, että sitä on
vaikea tunteettomana lukea. Runojen kalevalainen poljento on
erinomainen ja kertomuksen koko juoksu sangen joustava. Huomaa
selvästi, että kalajokelainen pappismies on mainoisti osannut
kansankieltä - tuohon aikaan jolloin latina ja ruotsi vilisi
jokaisessa sivistyneessä kodissa Suomessa. Jos muutamme
oikeinkirjoituksen nykyaikaiseksi, emme voi muuta kuin ihailla
runoilijan selväpiirteisyyttä."
Muucalainen muulda
maalda
Wenäjältä wierahalda,
Tuimuudella tulduansa,
Söi
siät sikiöinensä,
Caritsat Capainensa,
Canat caicki
caristeli,
cucon pojat curisteli,
Löysi lehmät, löysi
leiwät
Häwitteli Härkä laumat,
Weipä hevoset
heincoista,
warsoinensa wainioista,
Pani cicki
cartanoisa,
peri puulle puhtahalle,
Lapsi parat
lattialda,
Imewäiset istualda,
Pojat äitin polven
pääldä,
Pijät pienet tuolda tääldä,
Otti oi! oi!
orjixensa,
Ainoisixi aljoixensa,
Waimot wallitzi
wäkisin,
Cauneimmat caikiteckin,
Sydämellä
surkialla
Miesten mielellä pahalla,
Wanhimmaiset
walkiahan,
Pani pahoin paistumahan,
Kädet köytti
kijndiästi,
Capaloitzi calwoisista,
Rakens`raadon
riippumahan,
Heikon Hengen heilumahan,
Pääldä waattehet
waristi,
Aiwan alcoisen alasti,
Seliän päälle
singotteli,
Pijskallansa pingotteli,
Kysyi Cusa
cuckarosi,
Hohtawaiset hopeasi,
Cusa cullat
kirckzahimmat,
Cusa calut callihimmat,
Cusa caicki
cattilasi,
Cusa Tiskisi tinaiset
Cusa punainen pucusi,
Warsin
Juhla waattehesi!
Weden keitti kiehuwaxi
Cuumana curkuhun
caasi,
Silmät puhcoi Puucollansa,
Taicka sotki Sormen
canssa.
Poltti raudalla racoille,
Weitzellänsä
wijleskeli,
Selkänahan seitzemäldä.
Syyttömäldä
syndiseldä,
Monta wirutti wilusa
Awoimesa ahwennosa
Talwisen
taiwahan alla.
Pacaisesa parutteli.
Monda uunissa
urosta
Paisti nijnkuin Paisticasta,
Että lohkesi luiden
pääldä,
Liha, liuaksi peräti,
Suonet caicki
catkeilit,
Custa cieulla cowalla,
Calicalla coiwuisella
Wäänsi
woipa wäkewästi
Ildakaudet ilkiästi,
Wäänsi callon
callellensa,
Sillä, silmät sijrollensa,
Oho suurta
surkeutta!
Oho waiwa waikiata!
Weden wäändäpi
werisen
Selkiöstän silmistäni,
Hijen hiuxista
hijopi,
poskipäistä pusertapi,
Muistuisa
mieleheni
Wihollinen Wenäläinen
Cuinga muodolta
monella
Waati aina waiwaisilda
Tawarada taipumatta,
Omaisuutta
ostamatta.
Auta ainoa Jumala
Päästä päiwistä
pahoista!
Muista runoilevista Calamniuksista
voidaan
mainita Gabriel
Pietarinpoika Calamnius s.1694
Kalajoella, varalääninviskaali, pitäjäkirjuri, maanviljelijä,
runoilija. Kuoli Kalajoella 1767. Hän oli Pietari
Mikonpoika Arctophilaciuksen poika.
Petter
Joosefinpoika Calamnius,
syntyi 23.1.1713 Haapajärvellä. Iin kappalainen 140, runoilija.
Häntä pidetään kaikkien nykyään elävien Calamniusten
esi-isänä,
kuoli Iissä 1770. Petter
oli
Gabriel
Josfinpojan nuorempi
veli. Isänsä kuoltua 1716 Petter
jouti
äitinsä ja muun perheen mukana elämään nuoren isoveljen Gabriel
Josefinpojan suojissa
Ylivieskassa. Petter
aloitti
koulunkäyntinsä Vaasassa 14-vuotiaana. Turun Yliopistoon ja sen
Pahjalaiseen Osakuntaan hänet kirjoitettiin 1732 ja papiksi hänet
vihittiin 1739. Petter
suoritti
elämäntyönsä Iissä, jonka kappalaiseksi hänet nimitettiin
1740. Iin kappalasen virkaa hän hoiti kuolemaansa saakka
11.2.1770.
Petter
Calamnius vihittiin
1743 Oulun pappilassa avioliittoon Paltamon kappalaisen Johan
Cajanuksen lesken
Christina
Lithovikuksen kanssa.
Christinan
isä
oli runoilijankin tunnettu Oulun kirkkoherra Zacharias
Lithovius.
Morsian oli miestään kahdeksan vuotta vanhempi. Petter
Calamniukselle ja
Christina
Lithoviukselle syntyi
viisi lasta, kaksi poikaa ja kolme tyttöä. Pojista vanhempi
nimeltään Peter
muutti
kauppiaaksi Ruotsin Lindköpingiin ja nuorempi nimeltään Gabriel
palveli
ensin apulaisena isänsä seurakunnassa ja päätyi Pudasjärven
kappalaiseksi. Tämä Gabriel on kaikkien nykyisten Calamniusten
esi-isä. Gabriel Petterinpoika syntyi 27. elokuuta 1745.
Kalajoen Suojeluskunta ja Lotta-Svärd
Suojeluskunnat ja Lotta-Svärd-järjestö tekivät runsaan neljännesvuosisadan kestäneen olemassaolonsa aikana erittäin mittavan työn suomalaisen nuorisokasvatuksen hyväksi. Jatkosodan jälkeen 19.9.1944 syntyneen välirauhansopimuksen mukaan nämä järjestöt oli voittajan saneluna lakkautettava ja samalla merkittävä osa maamme historiaa tuli unohduttaa. Itse asiassa vaadittiin unohtamista, mutta todellisuudessa kyseessä oli unohduttaminen. Suojeluskunta ja Lotta Svärd-toiminta eivät koskaan ole unohtuneet siinä mukana olleilta. 1990-luvulla on vihdoin käynyt mahdolliseksi antaa näille järjestöille se arvo, joka niille kiistattomasti kuuluu suomalaisessa yhteiskunnassa.
Kalajoki
oli suojeluskunta- ja lottatoiminnassa yksi Keski-Pohjanmaan ja koko
Pohjois-Suomenkin aktiivisimpia. Kalajoen suojeluskunnan ja
lottaosaston liikuntakasvatus ja siihen olennaisesti liittyvä
kilpaurheilu olivat järjestöjen eniten julkisuutta ja menestystä
saanut toiminnan osa maailmansotien välisenä aikana. Kalajoen
suojeluskunnan piiristä nousi ensimmäinen keskipohjalainen
maailmanmestari, sotilaskivääriampuja Lauri
Kaarta,
joka saavutti kaksi MM-kultaa kesällä 1937. Hänen veljensä,
1990-luvulla edelleen kilpaillut Martti Kaarta otti samoissa
kisoissa MM-pronssia.
Suojeluskunta oli myös Jussi
Kurikkalalle keskeinen
väylä nousussa kohti neljää maailmanmestaruutta ja muita suuria
arvokisamenestyksiä. Lottien puolella olivat kansallisella huipulla
hiihtäjä Saima
Kärje ja
pikajuoksija Lilja
Erkkilä.
Itsenäisyystahto
loi suojeluskunnat
Suomen
suojeluskuntien virallista syntymäpäivää ei ole mahdollista
osoittaa, mutta vuosi on joka tapauksessa 1917, jonka syksyllä myös
Kalajoki sai oman suojeluskuntansa. Suojeluskunnista käytettiin
alkuvaiheessa usein nimeä palokunta ja sellaisia perustettiin
ainakin ruotsinkieliselle Pohjanmaalle jo toukokuussa
1917.
Keväällä 1917 aloitti Helsingissä toimintansa
salaperäisenä pidetty Uusi Metsätoimisto, jonka piiriin kuului
myös sotilaskomitea. Aktiiviselle taistelujärjestöliikehdinnälle
on tuloksetta etsitty syntysanojen lausujaa; aate kehittyi
vähitellen eri puolilla Suomea. Voimaliiton, vuoden 1906 aikaisen
suurlakon itsenäisyysjärjestön ja syksyllä 1914 alkunsa saaneen
jääkäriliikkeen voidaan kuitenkin katsoa tarjonneen sekä
esikuvan että lähtökohdan vuonna 1917 syntyneille
suojeluskunnille. Mainitun vuoden lopulla suojeluskuntia, palokuntia
tai urheiluseuroja oli maassamme sadoittain. Paloaatteet olivat
käytännössä johtaneet siihen, että harjoitukset muodostuivat
yhä sotilaallisemmiksi ja aseiden hankkinen vastaisen varalta tuli
yhdeksi tärkeimmistä tehtävistä. Suojeluskunnilla oli olennainen
merkityksensä myös Suomen itsenäisyysajatuksen levittäjänä.
Vuoden 1917 ensimmäisten suojelukuntien miehet muodostivat
seuraavana vuonna kansalaissodan valkoisen armeijan rungon; he
olivat kansan nostajia ja mielialan rohkaisijoita.
Suomen
hallitus sai 12.1.1918 eduskunnalta valtuudet luoda järjestys
maahan. Eri puolille Suomea syntyneet suojeluskunnat alistettiin
pian tämän jälkeen hallituksen määräysvaltaan. Venäjältä
Suomeen palannut kenraali C.G.E.
Mannerheimin johdolla
valkoisen hallituksen joukot aloittivat tammikuun 28. päivän
vastaisena yönä venäläisen sotaväen riisumisen aseista. Runsaan
viikon kuluessa koko Pohjois-Suomi oli valkoisten hallussa.
Kesällä
1918 suojeluskuntiin kuului noin 25 000 jäsentä, syyskuun lopulla
40 000 ja seuraavana kesänä jo yli 100 000.
Suojeluskunnan
perustaminen Kalajoelle
Heinäkuussa
1917 sai Alfred
Kärje kirjeen
tohtori E.E.
Kailalta ja
maisteri Otto
Penttilältä saapua
heti Helsinkiin neuvottelemaan kyseellisten palokuntien
perustamisesta Kalajoelle sekä lähipitäjiin ja samalla saamaan
ohjeita tätä tarkoitusta varten. Kärje
kävi
hakemassa ohjeet Yrjönkatu 25:ssä Helsingissä sijaitsevasta
Metsätoimistosta ja sai harjoituskirjallisuutta sotilasharjoituksia
ja aseitten käyttöä varten.
Tuohon aikaan ryssät
valvoivat Kalajokea. Kalajoella yritettiin välttää kaikki
selkkaukset ryssien kanssa. Ryssät kuitenkin häiritsivät
iltamista palaavaa nuorisoa ammuskellen ja pelotellen. Tämä
tietysti herätti paikkakuntalaisissa katkeraa vihaa heitä kohtaan.
Samaan aikaan, kun punaiset ja ryssät pitivät kokouksiaan
työväentalolla, kerääntyi Säästöpankin talolle kymmenhenkinen
seurue päättämään kunnallisen suojeluskunnan perustamisesta
Kalajoelle. Rauhallisesti kokous ei kuitenkaan saanut jatkua, sillä
punaiset ilmoittivat ryssille, että porvarit ovat suunnittelemassa
kapinaa heitä vastaan. Ryssät syöksyivät kiväärein ja
pistimiin varustettuina pankin saliin ja vaativat aseiden
luovuttamista heille sekä järjestivät salista eteiseen johtavalle
ovelle henkilökohtaisen tarkastuksen. Ryssät vaativat myös pankin
kassaholvia avattavaksi, koska heille oli ilmoitettu siellä
säilytettävän aseita. Kun holvia ei avattu. ryssät määräsivät
jokaisen yksitellen poistumaan salista eteiseen ja kaksi sotilasta
ovella suoritti taskujen tarkastuksen. Alfred
Kärje sai
piilotettua oman aseensa neiti Pernun avulla. Muiltakaan ei aseita
löydetty. Ryssät lähtivät tyhjin toimin takaisin.
Nämä
tapahtumat rohkaisivat kalajokisia perustamaan oman
suojeluskuntansa. Seuraavaksi päiväksi kutsuttuun
kansalaiskokoukseen saapui miehiä pitäjän kaikilta kulmilta niin
paljon, että pankkitalon avarat suojat olivat ääriään myöten
täynnä ja vielä pihallakin useita satoja miehiä, arviolta
kaikkiaan 800 miestä. Kokouksessa selostettiin tilannetta ja
päätettiin yksimielisesti perustaa Suojeluskunta, jolla tulisi
olemaan paikalliset osantonsa kaikissa kylissä. Kun
kunnanvaltuustokin teki myöhemmin vastaavan päätöksen, voitiin
suojeluskunnan säännöille anoa vahvistusta.
Ennen
kansalaiskokouksen hajaantumista marssittiin koko kahdeksansadan
miehen joukolla Työväentalon ohi, missä ryssät ja punaiset
pitivät kokouksiaan. Kun joukko pääsi työväentalon kohdalle,
oli joku kuljettanut sanan porvareiden tulosta, hyökkäsi sieltä
sotilaita juoksujalkaa ulos maantielle. Nähtyään niin suuren
joukon miehiä, he eivät uskaltaneetkaan muuta kuin asettua
tienviereen kunniantekoon ja vastaamaan tervehdykseen. Punaiset,
joiden johtajana ja venäläistulkkina toimi kommunisti Hannes
Östman niminen nuorukainen, olivat koettaneet kiihottaa sotilaita
avaamaan tulen joukkoa vastaan. Nämä kuitenkin huomaisivat sen
mahdottomaksi, eivätkä ryhtyneet minkäänlaiseen toimintaan.
Marssia jatkettiin Kalajoen markkinapaikalle, missä käännyttiin
takaisin isänmaallisia lauluja laulaen. Takaisin pankin talolle
saavuttua hajaantui väkijoukko rauhallisena koteihinsa. Näin
kirjoitti Alfred
Kärje.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti