Aurinko nousi Kalajoella tänään kello 02.52 ja laskee kello 23.56. Päivän pituus on 21 tuntia 04 minuuttia. Lämpötila aamulla + 11 C. Ennusteen mukaan noin yhden aikaan alkaisi satamaan kuitenkin sade on melko vähäistä ja kestää tunnin verran. Ilta on ennusteen mukaan aurikoinen. Aamulla painoni oli 107.5 kg. Veren sokeri 6.7. Veren paine 136/83 pulssi 56.
Menen verikokeseen Kalajoen terveyskeskukseen kello 08.25.
Lähetin tämän viestin pääministerille, oikeusministerille, keskustan ministereille ja kansanedustajille
kirjaamo@okv.fi, oikeusasiamies@eduskunta.fi, valtakunnansyyttaja.syyttaja@oikeus.fi, kirjaamo.keskusrikospoliisi@poliisi.fi,
Tiedoksi ja toimenpiteitä varten
Olen
joutunut syyttömänä kärsimään 4 konkurssia, yhden 75 päivän
ehdottoman vankeustuomion, mikä muutettiin ehdonalaiseksi ja yhden 5
kuukauden ehdottoman vankeustuomion, mikä muutettiin ehdonalaiseksi
sekä 7 kunnianloukkaustuomiota. Olen menettänyt Suomen valtion
rikollisen toiminnan johdosta, yritykseni, omaisuuteni, ihmisarvoni
ja minulle on aiheutettu avioero valtion rikollisen toiminnan
johdosta. Olen ollut luottokelvottomana yli 26 vuotta enkä ole
voinut harjoittaa yritystoimintaa. En ole saanut esteetöntä
rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä 26 vuoteen.
Minut on pidätetty useita kertoja rikollisten toimesta ja olen
joutunut olemaan maan paossa Suomessa, Ruotsissa ja Bulgariassa. Olen
joutunut hakemaan poliittista turvapaikkaa Suomen valtion rikollisen
toiminnan johdosta Euroopan Unionilta eli oikeuskomisari Vera
Jourovalta sekä Bulgarian presidentiltä. Olen menettänyt
terveyteni sairastuttuani syöpään ja korkeaan verenpaineeseen sekä
diabetes-tautiin. Syövän onnistuin voittamaan, mutta korkea
verenpaine on tuhonnut elimistöäni ja on edelleenkin
hengenvaarallisen korkea. Minulle on aiheutetu avioero valtion
rikollisen toiminnan johdosta. Tämä on minulle äärettömän
vaikea asia.
Koska poliisi ei tutki ja korkein oikeus ei pura eri oikeusasteiden vääriä päätöksiä, niin minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin haastaa ulosottoviranomaiset oikeuteen sen johdosta, että he perivät minulta sellaisia saatavia, mitkä on saatu aikaan rikosten avulla ja siksi ne on perintäkelvottomia.
Tässä on selostukset asioista ja juridinen argumentointi asioille. Oikeustieteen tohtori on tarkistanut materiaalin eikä ole siinä virheitä havainnut.
Perusteet sille, että olen oikeassa ja että on syytä epäillä, että Suomen valtion viranomaiset toimivat rikollisesti
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/08/la-01082020-perusteet-sille-etta-olen.html
Olen
tehnyt todistusaineistoksi asioista 8 video, joissa todistan asiat
asiakirjoin ja kerron tosiasiat: DVD-dokumentti YouTubessa. Olen
syytön.
https://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/dvd-dokumentti-youtubessa.html
Kaikki ulosottotuomioni perustuvat Suomen valtion rikoksiin. Poliisi ei ole tutkinut/selvittänyt asioita ja syyttäjä ei ole nostanut syytteitä. Ehkä siihen on vaikuttanut se, että syyttäjä on ollut esteellinen ja asianosainen asioissa. On syytä epäillä, että hänellä on ollut tietty tarkoitus, kun on estänyt rikostutkinnat. Vaadin että kaikki ulosottotoimet keskeytetään oikeudenkäynnin ajaksi. Vaadin, että Suomen valtio palauttaa kaikki minulta perityt ulosotot korkoineen 30.06.1996 alkaen aina tähän päivään saakka 7 %:n korolla korkoa korolle menetelmän mukaisesti.
Kidutus on ihmisoikeuksien vastainen vakava rikos, joka kielletään niin Suomen rikoslaissa kuin myös kansainvälisen oikeuden puolella. Kidutuksen olennainen piirre on se, että tekijän on oltava virkamies, julkista luottamustehtävää hoitava tai julkista valtaa käyttävä henkilö tai julkisyhteisön työntekijä. Jotta teko lasketaan kidutukseksi, rikoksentekijän on käytettävä väkivaltaa pyrkimyksenään aiheuttaa tiettyjä laissa mainittuja seurauksia.
Kidutus on rikoslain mukaan kyseessä, kun edellä mainitussa asemassa oleva henkilö aiheuttaa toiselle voimakasta ruumiillista tai henkistä kärsimystä;
saadakseen hänet tai muun henkilön tunnustamaan tai antamaan tietoja,
rangaistakseen häntä jostakin hänen tai jonkun muun tekemästä tai tekemäksi epäillystä teosta,
pelotellakseen tai pakottaakseen häntä tai muuta henkilöä tai
rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden, terveydentilan, uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella.
Kidutuksesta tuomitaan myös virkamies, joka nimenomaisesti tai hiljaisesti hyväksyy alaisensa tai muutoin tosiasiallisessa määräysvallassaan ja valvonnassaan olevan henkilön tekemän, edellä mainitun teon.
Kidutukseen ei voi syyllistyä olematta virkamies, eli valtion virassa toimiva, tai vastaava henkilö. Mikäli edellä mainittuja tekoja tekee toiselle ihmiselle, ei kyseessä ole kidutus, vaan pahoinpitely, tai todennäköisesti törkeä pahoinpitely. Kidutuksen kieltäminen valtiossa on useissa kansainvälisissä sopimuksissa ehtona liittymiselle, kuten Euroopan Unioniin liittymisessä. Kansainvälisiä sopimuksia rikkomisesta valtiolle syntyy suuria sanktioita, jonka takia kidutus on säädetty rangaistavaksi vain virkamiehen tekemänä. Mikäli suuri määrä henkilöitä osallistuu kidutukseksi luokiteltaviin seurauksiin, on kyseessä usean henkilön tekemä törkeä pahoinpitely, sekä mahdollisesti myös järjestäytyneeseen rikollisryhmään osallistuminen.
Kidutuksesta on Suomen rikoslain mukaan tuomittava vankeuteen vähintään 2 ja enintään 12 vuodeksi. Kidutuksesta tuomittu henkilö on lisäksi tuomittava viraltapantavaksi. Myös kidutuksen yritys on rangaistava.
Pohjois-Suomen
hallinto-oikeuden päätös 769/2022 Dnro 304/03.04.04.04.01/2022.
Hallinto-oikeuden kokoonpano Asian ovat ratkaisseet hallinto-oikeuden
jäsenet Renne Pulkkinen ja AnnaLeena Kiviniemi. Esittelevä
jäsen Anna-Leena Kiviniemi Tämä päätös on sähköisesti
varmennettu hallinto-oikeuden asianhallintajärjestelmässä. HUOM!
Tästä en ole vielä saanut kirjallista päätöstä.
Päätös oli perustuslain 106 §:n vastainen. Perustuslain etusija106 §
Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.
Asiat
eivät ole vanhentuneet. Kidutusrikos on alkanut jo 27 vuotta sitten
ja on jatkunut tähän päivään saakka.
Tarkemmin
asioista tässä blogissani
SU 12.06.2022 Kiitos kokoomuspuolueen johdolle
http://kalajokinen.blogspot.com/2022/06/su-12062022-kiitos-kokoomuspuolueen.html
En voi hyväksyä sitä, että Suomen viranomaiset toimivat rikollisesti enkä sitä, että Facebook estää jakamasta minua näitä ja alla olevia tietoa Facebokissa. Kysymyksessä on ihmisoikeusrikos kun estetään sananvapaus.
Huomasin, että Facebook estää minua julkaisemasta Facebookin sivuilla Kalajoen matkailun historiaa. Facebook toimii Suomen perustuslain vastaisesti.
TI 22.12.2020 Kalajoen Hiekkasärkillä on kiehtova ja monivaiheinen historia osa 1
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/ti-22122020-kalajoen-hiekkasarkilla-on.html
Kalajoen Hiekkasärkillä on kiehtova ja monivaiheinen historia osa 2
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/kalajoen-hiekkasarkilla-on-kehtova-ja.html
Yle
ja muut tiedotusvälineet kieltäytyvät noudattamasta journalistisia
ohjeita. He eivät kerro mitä Suomessa tapahtuu.
Kalajoki 13.06.2022
Erkki Aho
Merenojantie 9 B 16
85100 Kalajoki
https://www.blogger.com/profile/00295090684102203500
Nimeni on Erkki Aho
https://www.youtube.com/watch?v=sJN6sWVJ5C4
Tiedoksi:
Yle, Iltasanomat, Iltalehti, Helsingin Sanomat. Kaleva, Julkisen
Sanan neuvosto
kaikki eduskuntaryhmät ja eduskuntapuolueet
Kalajoen kirkkoherroista, Isosta vihasta ja Suomen sodasta Kalajoella
Kalajoen ensimmäisestä kirkkoherrasta löytyy tietoja v. 1543 talvikäräjiltä, jolloin Simo-nimistä kirkkoherraa sakotettiin siitä, että kirkkoherra oli lyönyt kahta seurakuntalaistaan, etelänkyläläistä Lauri Heikinpoika Ojalaa ja tynkäläistä Niku Heikinpoika Tynkää. Niku Heikinpojasta tuli myöhemmin Lassilan isäntä. Vammat olivat vain mustelmia, joten kirkkoherra lienee käyttänyt vain nyrkkejään. Tappelun syytä ei saatu selville. Pappien koulutus ei tuohon aikaan täyttänyt tarkoitustaan, eivätkä parhaat miehet tuohon aikaan hakeutuneet Kalajoen tapaiseen pienehköön seurakuntaan.
Kalajoen toinen kirkkoherra Pietari v.1544-48 ei liene olut kovin suosittu, sillä etelänkyläläinen Pekka Heikinpoika Laurila tuomittiin v. 1544 sakkoihin Pietarin hevosen vahingoittamisesta.
Seuraava kirkkoherra oli Mikael Eerikinpoika Tavastius, joka nimestä päätellen lienee ollut hämäläinen. Hän oli Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1551-55. Hän oli Simoakin pahempi riitapukari, joka tuomittiin vuoden 1551 syyskäräjillä 6 markan sakkoon lihashaavan lyömisestä alavieskalaisen Niku Nikunpoika Vuotilaan. Riitojen syynä lienee ollut papinmaksut. Herra Mikael lienee vaatinut saataviaan kovin jyrkästi ja saanut tällä tavoin suuren osan seurakuntalaisista vihamiehekseen. Vuonna 1555 tynkäläinen Niku Eerikinpoika Tynkä löi herra Mikaelin kuoliaaksi ja joutui siitä maksamaan mainitun vuoden käräjillä 13 mk ja 8 äyrikäistä sakkoa.
On hyvin mahdollista, että herra Mikaelin vaatiessa keväällä 1555 hyljeveroaan syntyi ensin sanasota ja sitten lopulta tappelunnujakka, joka päätyi siihen, että monta kertaa tappelusta sakotettu Niku Eerikinpoika Tynkä tarttui hyljekeihääseen ja pisti kirkkoherran kuoliaaksi. Tuomio oli kuitenkin pieni, sillä Tyngällä oli tuohon aikaan viisi suurta taloa ja Niku Eerikinpoika Tyngän sukulaiset olivat vaikutusvaltaisia henkilöitä.
Koira-Kreuksista kirkkoherra
Mikaelin surmaamisen jälkeen Kalajoelle ei ollut papiksi halukkaita. Väkivahva Turun koulun teini Gregorius Henrikinpoika suostui ottamaan tehtävän vastaan. Gregorius Keiraskius tunsi olonsa Kalajoella turvattomaksi. Hän piti aina pitäjällä liikkuessaan mukanaan neljää renkiä ja kolmea suurta, vihaista koiraa sekä käsirautoja. Jos hän huomasi jotakin epäilyttävää, niin hän usutti koirat seurakuntalaisten kimppuun. Kalajokiset rupesivatkin nimittämään pappiaan "Koira-Kreukseksi". Gregorius toimi samalla Kalajoen nimismiehenä. Gregorius tuomittiin vuoden 1568 käräjillä. Kirkkoherra oli tehnyt aviorikoksen Ursula nimisen piikansa kanssa, josta häntä uhkasi kuolemantuomio. Jostain syystä talonpojat ryhtyivät puolustamaan Gregoriusta käräjillä vedoten Gregoriuksen vaimon sairauteen ja siihen, ettei tämä pystynyt hoitamaan vaimon velvollisuuksia. Näiden asianhaarojen vallitessa käräjäoikeus armahti kirkkoherran ja tuomitsi hänet vain 150 markan sakkoon, josta tämä maksoi 75 markkaa tuomarille.
Herra Gregoriuksen pahin vihamies näyttää kuitenkin olleen Etelänkylän Saaren isäntä, seppä ja maakauppias Martti Ollinpoika Rautia. Vuoden 1572 käräjillä hänet tuomittiin kuolemaan epäkristillisestä käyttäytymisestä kirkkoherraa kohtaan. Rautia kuitenkin armahdettiin ja tuomittiin vain 100 markan sakkoon. Vuoden 1573 käräjillä Rautia tuomittiin 3 markan sakkoon kirkkoherran niityn vahingoittamisesta. Kirkkoherran kosto oli paljon vaarallisempi. Vuoden 1574 talvikäräjillä hän syytti Martti Rautiaa siitä, että tämä oli noitavainoin nostanut karhun, joka oli tappanut kirkkoherran lehmiä ja hevosia.
Kuninkaat vierailivat Kalajoella
Ljungo Tuomaanpoika tuli Kalajoen kirkkoherraksi vuonna 1592. Myöhemmin hän oli myöskin Pohjois-Pohjanmaan rovasti. Hän asettui useimpien Pohjanmaan pappien tapaan kannattamaan Kaarle-herttuaa. Ljungo oli Arbogan valtiopäivillä 1597 pappissäädyn edustajana. Siellä hän mm. teki selkoa nuijasodasta syyttäen Klaus Flemingiä mielivallasta. Kun Sigismundin sotapäällikkö Akseli Kurki tuli 1599 Pohjanmaalle, Ljungo Tuomaanpoika pakeni Ruotsiin. Linköpingin valtiopäivillä 1600 Ljungo selosti Pohjanmaan miesten sopimusta niin ansiokkaasti, että hän pääsi Kaarle-herttuan suosioon ja sai tehtäväkseen uudistaa Ruotsin maanlain suomennoksen. Vuonna 1600 lopetettiin linnaleirijärjestelmä. Vuonna 1607 Kaarle-herttua kruunataan Ruotsin kuninkaaksi. Vuonna 1602 helmikuussa Kaarle-herttua vieraili Kalajoella mukanaan mm. 6-vuotias kruununprinssi Kustaa Aadolf. Kun Kustaa II Aadolf sitten 1614 kuninkaana vieraili Kalajoella, hän yöpyi Ljungon lesken luona Pitkäsenkylän Mantilassa.
Kustaa II Aadolf
Ljungo käytti maanlain suomennoksessaan Turun ja Pohjanmaan alueen murretta. Hän luovutti v. 1602 suomennoksen käsikirjoituksen Kaarle-herttualle tämän yöpyessä Kalajoen pappilassa. Ljungo suomensi myös kaupunkilain ja sai sen valmiiksi v. 1609. Lakeja alettiin latoa painokuntoon seuraavana vuonna, mutta ilmeisesti sekä tekijän että kuninkaan kuoleman vuoksi suomennokset jäivätkin painamatta. Ne julkaistiin vasta v. 1852.
Ljungo Tuomaanpoika toimi Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1592-1610. Hän oli arvovaltainen, tunnettu mies sekä Pohjanmaan papiston että talonpoikien keskuudessa. Vuonna 1597 hän oli Pohjanmaan papiston edustajana Arbogan valtiopäivillä Ruotsissa. Ljungo Tuomaanpoika käänsi suomenkielelle Ruotsin maalain ja kaupunkilain.
Seuraava kirkkoherra oli Pietari Mikonpoika Arctophilacius 1610-47. Hän oli syntyisin Kalajoen naapuripitäjästä Lohtajalta. Hänen puolisonsa oli Magdaleena Östenintytär Sursill, jota kautta hän oli monen pohjalaisen papin sukulainen, koska useita Sursillin tyttäriä oli naitu Pohjanmaan pappiloihin. Papin tehtävien ohella hän hoiti laajaa ja menestyksellistä liiketoimintaa; osti ja myi sen ajan tavan mukaan ja sai tuosta liikanimen Terva-Pieti. Pietari Mikonpoika kuoli kesällä 1647 ja hänet haudattiin Kalajoen kirkon lattian alle. Hänestä polveutuvat tunnetut Calamnius ja Kalling-suvut.
Seuraava kirkkoherra oli Martti Mikonpoika Peitzius, mutta Turun tuomiokapituli muisti Peitziuksen vanhan rikkomuksen ja virkanimitys kumottiin. Peitzius oli maannut ennen sotaan lähtöään erän tytön ja saanut siitä sakon. Niinpä vuonna 1648 Kalajoen kirkkoherraksi nimitettiin Joosef Martinpoika Mathesius (1648-84). Hän oli lahjakas ja oppinut mies. Hänet valittiin vuonna 1655 valtiopäivämieheksi ja vuonna 1657 Torniossa pidetyillä maakuntapäivillä puhemieheksi.
Hänen poikansa Joosef Joosefinpoika Mathesius oli seuraava Kalajoen pappi, mutta hän kuoli jo neljän vuoden kuluttua.
Kaarle Kaarlenpoika Kalling oli Kalajoen kirkkoherrana 1689-97. Hänellä ei ollut sellaista arvovaltaa kuin monilla hänen edeltäjillään ja maaherra Grass moittikin Kallingia laiskuudesta ja seurakunnan valvonnan laiminlyönnistä. Kalling kuoli vuonna 1697 johonkin kerjäläisen levittämään kulkutautiin.
Suuressa
Pohjansodassa Ruotsi menetti Itämeren herruutensa ja kutistui
suunnilleen nykymittoihinsa. Vuonna 1697 Ruotsin kuningas Kaarle
XI kuolee
ja vallan perii Kaarle
XII, 15-vuotiaana.
Venäjä, Tanska, Puola-Liettua, Saksi ja myöhemmin Preussin ja
Hannoverin liittokunta yhdistivät voimansa Ruotsia vastaan. Aluksi
ruotsalaiset hallitsivat sotaa: saksalaisten Riikan valloitus
epäonnistui, tanskalaisten hyökkäys Holsteiniin torjuttiin,
venäläisten suuri sotajoukko lyötiin Tartossa. Narvan taistelussa
Ruotsi aiheutti Venäjän joukoille Pietari
Suuren kunniaa
pahasti kirvelevät tappiot.
Sodassa Suomi koki suuren mieshukan
sotaväenottoina ja koyhtymisen ylimääräistren sotaverojen alla
sekä toistuvast venäläisten hyökkäykset. Suomessa kansa pakeni
piilopirtteihin erämaiden niukkuuteen. Virkamiehet ja papisto
matkusti Ruotsiin kuninkaan turviin. Lopulta 1715 Venäjä valtasi ja
miehitti Suomen, Väkivaltainen aika tunnetaan nimellä Isoviha.
Uudenkaupungin rauhassa 1721 muodostettiin Suomeen siviilihallinto.
Pietari
Suuri perusti
Pietarin kaupungin 1703 ja aloitti suurimittaiset paljon suomalaista
miestyövoimaa vaatineet rakennustyöt Nevan suistolle. Pietari oli
Venäjän pääkaupunki 1712-1918.
Raakaa
väkeä
Syksyllä 1714 Kalajoelle tulleet venäläiset olivat erityisen raakaa väkeä, ennen muita puolivillit kasakat. He olivat oppineet julmia sodankäyntitapoja taisteluissaan tataareja vastaan. Venäläisten mukaan lienee ollut myös kalmukkien paimentolaiskansaan kuuluneita ratsumiehiä, joiden otteet olivat yhtä raakat kuin kasakoidenkin.
Kalajoen
asukkaat kertoivat sodan jälkeen kirjoittamassaan valituksessa,
kuinka venäläiset olivat saapuessaan surmanneet, polttaneet tai
rääkänneet satoja kalajokelaisia sekää ottaneet myös vankeja.
Joidenkin uhrien nimetkin ovatkin säilyneet, useimpien
eivät.
Etelänkylässä venäläiset surmasivat Naatuksen isännän
Jaakko
Nikunpojan ja
Rautiossa ammuttiin 1714 Sipilän isäntä Martti
Erkinpoika.
Vuonna 1719 laaditun venäläisen veroluettelon mukaan Taluskylässä
oli surmattu Taluksen talojen koko väki, samoin Koutosen ja toisen
Tolosen.
Rahjassa
riistettiin henki Humalistossa asuneelta merenkulkija Sukka-Matilta
eli Matti
Rahjalta,
koska hän ei suostunut paljastamaan rahakätkönsä paikkaa.
Alavieskan Marketan kauhea kohtalo
Pahoinpitelyt, kidutukset ja raiskaukset olivat yleisiä. Ehkä kammottavin tapaus tiedetään Alavieskasta joulukuulta 1714. Kasakat tunkeutuivat yöllä Aniaksen taloon ja ottivat vuoteesta Matti Matinpoika Aniaksen nuoren ja kauniin vaimon Marketta Pekantyttären. Kasakan hevosen selkään temmattu nainen katsoi pimeään yöhön, eikä hänestä sen jälkeen saatu varmaa tietoa. Sievistä kuitenkin kerrottiin, että kalmukeilla oli ollut siellä seuraavina päivinä mukanaan nainen, jonka he olivat lopuksi surmanneet ja silponeet.
Suur-Kalajoen
pitäjässä oli ennen venäläisten tuloa noin 3000 lehmää, joista
vain kymmneisen prosenttia jäi ryöstämättä. Suurin piirtein
samassa suhteessa kävi hevosten. Venäläiset asettivat myös
paloveron, joka tarkoitti sitä, että talot ja muut rakennukset
poltettiin, ellei kylä maksanut raskasta veroa. Pelastaakseen
kylänsä Käännän lautamies Juho
Yrjönpoika Niskala antoi
viholliselle lisäksi yhdeksän luodin painoisen hopeapikarin ja sen
jälkeen vielä toisen, mikä painoi viisi luotia. Kylä säästyi
tuholta ja sodan jälkeen muut asukkaat korvasivat uhrauksen
mahdollisuuksiensa mukaan.
Eritysiesti
vuonna 1714 tapahtunut ryöstely ja hävitys merkitsivaät Kalajoelle
taloudellista perikatoa ja kahdeksan vuotta myöhemmin tehdyssä
valituksessa kerrotaankin, että ihmiset olivat joutuneet syömään
jäkälää, nahkoja, olkea ja pettua sekä itsestään kuolleiden
eläinten raatoja. Eräiden isäntien mainitaan kuolleen nälkään.
Näin kolkosti kävi esimerkiksi Pohjankylän Mikko
Mikonpoika Marttilalle.
90
prosenttia taloista autiona
Vuonna
1719 telänkylän tiloista oli 90 prosenttia autioina ja Rahjassa
jopa 92 prosenttia. Pohjankylässä vastaava luku oli 86, Tyngällä
73 ja Pitkäsenkylällä 72 prosenttia. Kääntä ja Rautio, jotka
olivat tuottaneet ennen sotaa Kalajoen parhaat sadot, selviytyivät
muita paremmin, mutta niissäkin oli 50-60 prosenttia taloista
autiona.
Moni
menehtyi tuntureiden tuiskuun
Venäläisten
miehityskauden ohella Kalajoen miespuolinen väestö väheni myös
Suuren Pohjan Sodan (1700-1721) rintamilla. Erityisen kolkko oli
paluuretki vihollismaa Tanskan omistuksesta olleesta Norjasta, jonne
oli melekin kaiken menettänyt Kaarle
XII hyökännyt
vuonna 1718 rapistunutta mainettaan kiillottaakseen.
Kuningas itse
kaatui Norjassa vain 38-vuotiaana ja kohtalokas luoti saattoi
hyvinkin tulla omien joukosta, vaikka täyttä varmuutta ei ole
asiaan koskaan saatu.
Ruotsin
joukot lähtivät uudenvuodenpäivänä 1719 marssimaan Norjan
Tydalenista kohti kotimaataan kenraali Armfeldtin
johdolla.
Karoliiniarmeijan alkutaival sujui hyvin, mutta silloin kun paluuta
ei enää voinut ajatella, nousi mereltä ankara myrsky, joka iski
kohtalokkaasti laakeiden tunturimaiden päällä vaeltavaan
armeijaan.
Monet sotilaista olivat valmiiksi sairaita ja
pukeutuneet niin kevyesti, jotta tavallinenkin talvisää olisi
voinut aiheuttaa paleltumisia. Lumimyrskyssä lopputulos oli
kammottova: noin 2300 sotialsta jäi tuntureille, korkeintaan puolet
armeijasta pääsi Jämtandiin, osa heistakin pahoin paleltuneina.
Pohjanmaan
rykmentissä oli 76 Kalajoen miestä, joista ainakin 34 katsoi iäksi
tunturien tuiskuun. Heidän joukossaan oli korpraaliksi ylennetty
kääntäläinen Gabriel
Kääntä,
etelänkyläläiset Mikko
Untinen ja
Simo
Tiikkala,
tynkäläiset Jaakko
Jaakkola ja
Jaakko
Lastikka,
mehtäkyläläinen Jaakko
Sorvari,
kääntäläiset Yrjö
Kääntä, Erkki Vetenoja ja
Samuli
Niskala sekä
pitkäsenkyläläinen Jaakko
Pitkänen.
Alavieskalaisista
tulivat Ruotsin ja Norjana rajaseudulla tiensä päähän ainakin
Esko
Kähtävä,
Pekka
Kodis, Matti Kankaala sekä
Erkki
ja
Niku
Kerttula.
Kaikkiaan
Kalajoen tappiot Suuren Pohjan Sodan kuluessa olivat noin 400 miestä,
mikä oli varsin paljon, kun koko pitäjän väkiluku oli sodan
alkaessa vain 3500:n paikkeilla.
Kallingin seuraaja oli Aabraham Eerikinpoika Falander 1697-1709 ja häntä seurasi Eerik Antinpoika Wallenius 1709-1715. Wallenius oli taitava ja oppinut mies.
Pietari Gabrielinpoika Calamnius 1716-1722 oli Gabriel Calamniuksen poika. Tuomiokapitulikin kiinnitti nimittäessään huomiota siihen, että Pietari tunsi seurakunnan entuudestaan hyvin ja hänellä oli hyviä ominaisuuksia, nimittäin "koeteltu, hyvä oppi, kauniit lahjat ja arvokas käytös". Pohjan sodan käännyttyä tappiolliseksi ja vihollisen miehitettyä maan, muun muassa Kalajokilaakson asukkaat joutuivat pakoilemaan ja piileskelemään riehuvia ja ryöstäviä vihollisjoukkoja. Vaikka Turun hiippakunnasta pakeni silloin Ruotsiin168 kirkkoherraa ja kappalaista, niin Pietari Calamnius jäi hoitamaan seurakuntaansa. Tämän ratkaisun katsotaan edellyttäneen sekä selkeää isänmaallista vakaumusta että kylmää päättäväisyyttä.
Pietari
Gabrielinpoika Calamnius 1716-1722
oli Gabriel
Calamniuksen poika.
Tuomiokapitulikin kiinnitti nimittäessään huomiota siihen, että
Pietari
tunsi
seurakunnan entuudestaan hyvin ja hänellä oli hyviä ominaisuuksia,
nimittäin ”koeteltu, hyvä oppi, kauniit lahjat ja arvokas
käytös”. Pohjan sodan käännyttyä tappiolliseksi ja vihollisen
miehitettyä maan, muun muassa Kalajokilaakson asukkaat joutuivat
pakoilemaan ja piileskelemään riehuvia ja ryöstäviä
vihollisjoukkoja. Vaikka Turun hiippakunnasta pakeni silloin Ruotsiin
168 kirkkoherraa ja kappalaista, niin Pietari
Calamnius jäi
hoitamaan seurakuntaansa. Tämän ratkaisun katsotaan edellyttäneen
sekä selkeää isänmaallista vakaumusta että kylmää
päättäväisyyttä.
Isonvihan aikana venäläiset veivät
mukanaan tuhansia ihmisiä Suomesta Venäjälle, eniten Pohjanmaalta.
Suurin osa oli alle 15-vuotiaita lapsia. Papit kirjasivat isonvihan
jälkeen siepattujen nimet ja iät (Kalajoella 16.12.1721 Petrus
Calamnius).
Pohjanmaan maaherra Reinhold
Wilhelm von Essen lähetti
24.7.1722 kootut tiedot kuningas Fredrik
I:lle.
Runoilevat
Calamniukset
Suomenkielellä
ei ollut vielä 1700-luvulla virallista asemaa, sillä ruotsi oli
saanut kouluissakin jalansijan latinan rinnalla. Neljä Calamniusta
kirjoitti kuitenkin runoja suomeksi jo 1700-luvulla.
Josef
Gabrielinpoika Calamnius,
kappalainen ja runoilija, syntynyt 1665 ja kuollut 1716
Haapajärvellä. Hän opiskeli Turussa ja määrättiin 1692 Kalajoen
pitäjänapulaiseksi. Hänen nimimerkillä I.H.G.S vuonna 1700
kirjoittama ja kansanrunon mittaan sepitetty Ilo Laulu Ruotsin (ja
Suomen) voitosta 21-vuotiaan kuninkaan Kaarle
XII:n johdolla
Narvan taistelussa 20.11.1700 kuuluu edelleen maamme parhaimpiin
historiallisiin runoihin. Sen pituus on runsaat kolme kirjan sivua.
Runon alku etenee seuraavasti:
Kijwast kiitetty
Jumala
Cunnioitettu cuulu JEsus,
Pyhitetty Pyhä Hengi
Ole
coco Colminaisuus,
joca CARLEN kaunistelit
woiton canssa
woimallisen,
Siunasit sota Asehet,
Kircastit coreat
Kilvet,
Herätit häreät Mielet,
Ilahutit Itkewäiset
Ylös
autit ahdistetut
Wainollisen waiwan alta
Narvan
menestyksestä riemuittiin heti Suuren Pohjan sodan (1700-1721)
alussa. Jatkossa ilonaiheet olivat vähissä, sillä 1710-luvulla
Venäjä miehitti koko Suomen ja elettiin Ison Vihan aikaa.
Josef
Calamniuksen pojasta
Gabrielista
(1695-1754)
on säilynyt yksityiskohtaisempaa tietoa kuin suvun muista 1700-luvun
jäsenistä. Hän lienee asunut Kalajoen kirkolla vuoden 1710
paikkeilla mennen sitten 1712 vasta 16-vuotiaana kalajokelaisen
serkkunsa Gabriel
Pietarinpojan kanssa
"studentixi" Turun Yliopistoon jase Pohjalaiseen
osakuntaan. Venäläiset miehittivät syksyllä 1714 Kalajoen pitäjän
ja aloittivat verisen terrorin Josef
Calamnius ja
poikansa Gabriel
sekä
vävynsä Johannes
Enqvist joutuivat
piileskelemään metsissä. Heti pahimman terrorin loputtua ennen
pääsiäistä 1715 Haapajärven kappalainen Josef
Calamnius palasi
pappilaansa.
Gabriel
Josefinpoika Calamnius oli
syntynyt Haapajärvellä syyskuun 20. päivänä 1695 ja kuollut
Vaasassa toukokuun 25. päivänä 1754. Hän aloitti opintonsa Turun
akatemiassa 1712, mutta joutui keskeyttämään ne elokuussa 1713
venäläisten miehittäessä Turun. Vuonna 1715 venäläinen kenraali
määräsi Gabriel
Calamniuksen siirtymään
Ylivieskaan ilmeisesti pitäjänkirjuri Henrik
Simeliuksen sairauden
takia. Simeliuksen
kuolutua
Gabriel
Calamniuksesta tuli
ylivieskalaisten saarnaaja ja sielunhoitaja. Gabriel
Calamnius otti
äitinsä ja sisarensa luokseen Ylivieskaan ja piti huolta
heistäkin.
Vuonna 1718 Gabriel
Calamnius kuitenkin
joutui ilman omaa syytään suuriin vaikeuksiin, kun Ylivieskan
kappeliin oli piiloutunut venäläiset suututtanut Isonkyrön
kappalainen Andreas
Affren,
jonka Ruotsiin tarkoitettu kirje oli joutunut miehittäjien
käsiin.
Calamnius
ja
kolme muuta henkilöä sidottiin ja kuljetettiin Vaasaan, raaka
pahoinpitely jatkui, samoin myöhemmin Turussa. Oltuaan siellä 13
viikkoa tyrmässä Calamnius
sai
palata Ylivieskaan ja jatkaa työtään. Affren
lienee
hirtetty Kalajoen edustan saarella, jota myöhemmin on kutsuttu
Papinsaareksi.
Vuonna 1720 hän kirjoitti runoteoksen
Suru=Runot Suomalaiset, joka painettiin 1734. Hän kuvaa Isovihan
aikaa eloisasti ja havainnollisesti, syvästi eläytyneenä
pohjalaisten koviin kohtaloihin. Runoja on yksitoista. Varsinkin
ensimmäinen runo on kaikessa yksinkertaisuudessaan vaikuttava. Kuva
on synkkä, mutta asiakirjat tukevat sitä vahvasti. Hän on
kirjoittanut myös runoteoksen Wähäinen Cocous Suomalaisista
Runoista. Runokokoelma julkaistiin 1755. Runokokoelma sisältää
kaksitoista runoa. Onnentoivotusrunot ja tunnetun häruno Kevät
keickuin tulepi..
Rauhan tultua Calamnius
matkusti
syksyllä 1721 Tukholmaan, missä sinne paenneet Turun akatemian
professorit totesivat hänen teologiset tietonsa riittäviksi. Hänet
vihittiin papiksi Strängnäsissä, koska Turun piispa oli kuollut.
Vihkimisen yhteydessä Gabriel
Calamnius lienee
määrätty Kalajoen kirkkoherran apulaiseksi. Vuonna 1724 Calamnius
nimitettiin
Kalajoen pitäjäapulaiseksi ja 1726 saman pitäjän kappalaiseksi.
Tässä toimessa hän oli kuolemaansa saakka.
Runoilijapapin
myöhempi sukulainen Ilmari
Kianto (alk.
Calamnius) ylisti Suru=Runoja seuraavasti:
"se on niin paksua
historiaa Suomen kansan kärsimyksistä, että sitä on vaikea
tunteettomana lukea. Runojen kalevalainen poljento on erinomainen ja
kertomuksen koko juoksu sangen joustava. Huomaa selvästi, että
kalajokelainen pappismies on mainoisti osannut kansankieltä - tuohon
aikaan jolloin latina ja ruotsi vilisi jokaisessa sivistyneessä
kodissa Suomessa. Jos muutamme oikeinkirjoituksen nykyaikaiseksi,
emme voi muuta kuin ihailla runoilijan
selväpiirteisyyttä."
Muucalainen muulda
maalda
Wenäjältä wierahalda,
Tuimuudella tulduansa,
Söi
siät sikiöinensä,
Caritsat Capainensa,
Canat caicki
caristeli,
cucon pojat curisteli,
Löysi lehmät, löysi
leiwät
Häwitteli Härkä laumat,
Weipä hevoset
heincoista,
warsoinensa wainioista,
Pani cicki cartanoisa,
peri
puulle puhtahalle,
Lapsi parat lattialda,
Imewäiset
istualda,
Pojat äitin polven pääldä,
Pijät pienet tuolda
tääldä,
Otti oi! oi! orjixensa,
Ainoisixi aljoixensa,
Waimot
wallitzi wäkisin,
Cauneimmat caikiteckin,
Sydämellä
surkialla
Miesten mielellä pahalla,
Wanhimmaiset
walkiahan,
Pani pahoin paistumahan,
Kädet köytti
kijndiästi,
Capaloitzi calwoisista,
Rakens`raadon
riippumahan,
Heikon Hengen heilumahan,
Pääldä waattehet
waristi,
Aiwan alcoisen alasti,
Seliän päälle
singotteli,
Pijskallansa pingotteli,
Kysyi Cusa
cuckarosi,
Hohtawaiset hopeasi,
Cusa cullat kirckzahimmat,
Cusa
calut callihimmat,
Cusa caicki cattilasi,
Cusa Tiskisi
tinaiset
Cusa punainen pucusi,
Warsin Juhla waattehesi!
Weden
keitti kiehuwaxi
Cuumana curkuhun caasi,
Silmät puhcoi
Puucollansa,
Taicka sotki Sormen canssa.
Poltti raudalla
racoille,
Weitzellänsä wijleskeli,
Selkänahan
seitzemäldä.
Syyttömäldä syndiseldä,
Monta wirutti
wilusa
Awoimesa ahwennosa
Talwisen taiwahan alla.
Pacaisesa
parutteli.
Monda uunissa urosta
Paisti nijnkuin
Paisticasta,
Että lohkesi luiden pääldä,
Liha, liuaksi
peräti,
Suonet caicki catkeilit,
Custa cieulla
cowalla,
Calicalla coiwuisella
Wäänsi woipa
wäkewästi
Ildakaudet ilkiästi,
Wäänsi callon
callellensa,
Sillä, silmät sijrollensa,
Oho suurta
surkeutta!
Oho waiwa waikiata!
Weden wäändäpi
werisen
Selkiöstän silmistäni,
Hijen hiuxista
hijopi,
poskipäistä pusertapi,
Muistuisa mieleheni
Wihollinen
Wenäläinen
Cuinga muodolta monella
Waati aina
waiwaisilda
Tawarada taipumatta,
Omaisuutta ostamatta.
Auta
ainoa Jumala
Päästä päiwistä pahoista!
Muista
runoilevista Calamniuksista
voidaan
mainita Gabriel
Pietarinpoika Calamnius s.1694
Kalajoella, varalääninviskaali, pitäjäkirjuri, maanviljelijä,
runoilija. Kuoli Kalajoella 1767. Hän oli Pietari
Mikonpoika Arctophilaciuksen poika.
Petter
Joosefinpoika Calamnius,
syntyi 23.1.1713 Haapajärvellä. Iin kappalainen 140, runoilija.
Häntä pidetään kaikkien nykyään elävien Calamniusten
esi-isänä,
kuoli Iissä 1770. Petter
oli
Gabriel
Josfinpojan nuorempi
veli. Isänsä kuoltua 1716 Petter
joutui
äitinsä ja muun perheen mukana elämään nuoren isoveljen Gabriel
Josefinpojan suojissa
Ylivieskassa. Petter
aloitti
koulunkäyntinsä Vaasassa 14-vuotiaana. Turun Yliopistoon ja sen
Pahjalaiseen Osakuntaan hänet kirjoitettiin 1732 ja papiksi hänet
vihittiin 1739. Petter
suoritti
elämäntyönsä Iissä, jonka kappalaiseksi hänet nimitettiin 1740.
Iin kappalasen virkaa hän hoiti kuolemaansa saakka
11.2.1770.
Petter
Calamnius vihittiin
1743 Oulun pappilassa avioliittoon Paltamon kappalaisen Johan
Cajanuksen lesken
Christina
Lithovikuksen kanssa.
Christinan
isä
oli runoilijankin tunnettu Oulun kirkkoherra Zacharias
Lithovius.
Morsian oli miestään kahdeksan vuotta vanhempi. Petter
Calamniukselle ja
Christina
Lithoviukselle syntyi
viisi lasta, kaksi poikaa ja kolme tyttöä. Pojista vanhempi
nimeltään Peter
muutti
kauppiaaksi Ruotsin Lindköpingiin ja nuorempi nimeltään Gabriel
palveli
ensin apulaisena isänsä seurakunnassa ja päätyi Pudasjärven
kappalaiseksi. Tämä Gabriel on kaikkien nykyisten Calamniusten
esi-isä. Gabriel Petterinpoika syntyi 27. elokuuta 1745.
Juhana Frosterus Pietarin jälkeen Kalajoen kirkkoherraksi tuli Olavi Birgerinpoika Cygnell 1722-1730. Cygnell ei ollut erityisen hyvissä väleissä seurakuntalaisten kanssa. Erik Falander toimi seuraavana kirkkoherrana vuosina 1731-1739. Falander toimi uutterasti etenkin kansan lukutaidon kehittämiseksi.
Johannes Salmenius vanhempi toimi Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1739-1778. Pikkuvihan aikana hän oli papiston edustajana venäläisten kutsumilla kuuluisilla Vaasan valtiopäivillä. Ansioittensa johdosta hänestä tehtiin lääninrovasti vuonna 1755.
Johannes Salmenius nuorempi toimi Kalajoen kirkkoherrana 1780-1795.
Häntä seurasi Jaakko Simelius 1798-1806. Simeliuksen puoliso oli rovasti Jaakko Chydeniuksen tytär Helena Chydenius.
Helmikuun
1. päivänä 1808 sai Oulun läänin maaherra Jakob David Lange
kenraali Klerckeriltä tiedonannon, jossa sanottiin Venäjän
valmistelevan hyökkäystä Suomen alueelle ja määrättiin
rykmentit kiireellisesti rajalle. Sotatoimet alkoivat helmikuun
lopulla. Vasta maaliskuun 1. päivänä aloittivat Kalajoen
ruotusotamiehet marssinsa kohti Hämeenlinnaa. Matkaevääksi antoi
kukin ruotu miehellensä 3 leiviskää kuivaa leipää, 1,5 leiviskää
särvinainetta kuten lihaa, läskiä tai silakoita. Ankarien
pakkasten takia oli miehille annettu myös turkit ja
sarkaviitat.
Suomen armeijan ylipäällikön kenraali
Klingsporin käskystä perääntyivät suomalaiset ja ruotsalaiset
joukot nopeasti pohjoista kohti. Maaliskuun 18 päivänä tiedotti
maaherra Salon kihlakunnan asukkaille, että vihollinen lähestyi jo
läänin rajoja. Kansan olisi parasta vaihtaa omaisuutensa rahansa,
että se olisi turvassa viholliselta. Edelleen maaherra kehotti
asukkaita teurastamaan osan karjastaan ja tuomaan lihat suolattuna
Raahen kenttämakasiiniin käteistä maksua vastaan. Seuraavana
päivänä kehotettiin kansaa kuitenkin säästämään elukoitaan,
ettei se joutuisi pulaan vihollisvallan aikana. Pelättyä hyökkäystä
Savosta käsin ei tullut.
Rantatietä pitkin perääntyivät ensimmäiset Suomen armeijan joukko-osastot Kalajoelle huhtikuun 4. päivänä. Kulnev, joka johti venäläisten etujoukkoa, seurasi Suomen armeijan kintereillä ja oli Kalajoella 13. päivänä. Pari päivää myöhemmin saapui Tutskov pitäjän alueelle. Venäläiset kokivat ankaran tappion Siikajoella 18. päivänä ja Tutskov, jolla oli hiukan yli 5000 miestä, vetäytyi nyt Kalajoelle 30.4 sekä edelleen Kokkolaan. Toukokuun 5 päivänä marssi Suomen armeijan kolmas prikaati Kalajoelle jo saman päivän iltana. Kevät tulvineen ja kuraisine teineen teki lopun sotatoimista. Alue oli pelastettu vihollisvallan alaisuudesta.
Kesän
ja syyskesän aikana käytiin Etelä-Pohjanmaalla joukko taisteluita,
joiden tuloksena Suomen armeijan oli jälleenperäännyttävä.
Oravaisten verisessä taistelussa haavoittui kuolettavasti mm.
Runebergin sankarien joukkoon kuuluvat nuori ruotsalainen
tykistöupseeri kreivi Wilhelm von Schwerin. Hän kuoli Kalajoella
Matturaisen talossa syyskuun 27. päivänä klo 12 päivällä ja
haudattiin Kalajoen hautausmaahan.
Syyskuun 29. tehdyn
Lohtajan aseleposopimuksen perusteella vetäytyivät suomalaiset ja
ruotsalaiset joukot. Venäläiset olivat edeltäneiden viikkojen
suurissa taisteluissa olleet voitokkaita. Klingsporsuostui lähes
venäläisten saneluratkaisuun. Sopimukseen kuitenkin pakotti
armeijassa täysin katastrofaaliseksi muuttunut punatauti- ja
lavantautiepidemia sekä huollon ongelmat. Päämaja sijoittui nyt
kolmannen suomalaisen prikaatin kanssa Kalajoelle. Klingpor jätti
lokakuun 5. päivänä ylipäällikkyyden Klerckerille ja matkusti
Ruotsiin. Lokakuun viimeisenä päivänä päättyi aselepo. Osa
Kalajoella olevasta neljännestä prikaatista lähetettiin Pulkkilaan
ja kolmas prikaati Temmekselle avustamaan Sandelsia. Kiertoliikettä
peläten Klercker vetäytyi Himangan hyvin varustetuista asemista
Kalajoelle.
”Täällä elämä oli ihanaa! Sitä täydensi
vielä se, että Kalajoki, eräänlainen kauppala ja markkinapaikka,
on tavattoman miellyttävä, vapaa ja avoin seutu. Se sijaitsee joen
molemmin puolin, joen, jonka rantoja siihen aikaan yhdisti korkea ja
kaunis puusilta. Kaikkialla nähtiin ihmisiä, kaikkialla oli elämää
ja liikettä. Elämänhalu sykki voimakkaana, hilpeä hälinä
kantautui kauaksi. Kaikki kiihotti maagillinen voima, minkä aiheutti
valmistautuminen edessä olevaan taisteluun.” Näin kirjoitti
18-vuotias vänrikki Carl Johan Ljunggren muistelmissaan tilannetta
Kalajoella ennen taistelujen alkua.
Kalajoella ollut
Adlercreutzin armeija käsitti 16 pataljoonaa, yhteensä noin 4 500
palveluskelpoista miestä, joilla oli kahdeksan 6-naulaista ja neljä
3-naulaista tykkiä. Toinen ruotsalainen prikaati, johon Ljunggrenkin
kuului, sijoittui Tyngälle sekä ensimmäinen suomalainen prikaati.
Kolme pataljoonaa Turun läänin rykmentistä ja yksi pataljoona
Uudenmaan rykmentistä Vasankariin. Joen pohjoispuolelle sillan ja
pappilan väliin asetettiin kolme tykkipatteria, joissa oli yhteensä
12 kanuunaa. Etujoukko oli Siipojoella. Sen muodosti kaksi
pataljoonaa. Toinen niistä asettui sillan korvaan suojanaan
tykkipatteri ja toinen levittäytyi pitkin joenrantaa ¾ peninkulman
alueelle Törmälästä Santapakkaan. Mankell arvioi Kalajolle
ryhmittyneiden joukkojen vahvuuden tykkimiehiä ja ratsuväkeä
lukuun ottamatta 5 800 mieheksi.
Samaan aikaan lähti Kamenski
Kokkolasta n. 8000 miehen kanssa Lohtajaa kohti. Ihmeekseen
huomasivat venäläiset Himangan lujat varustukset tyhjiksi.
Huolimatta tuhoituista silloista ja kuraisista teistä oli Kulnev ja
marraskuun 5. päivän iltana Siipojoella. Seuraavan päivänä hän
meni joukkoineen Törmälän luona olevaa pukkisiltaa myöten joen
yli pakotettuaan suomalaiset perääntymään. Pian joutuivat
ruotsalaiset laukaustenvaihtoon kasakkapartion kanssa Tyngän
metsäpoluilla. Erään kasakan hevonen kaatui ja mies joutui
vangiksi.
Kalajoki oli joutunut toisen kerran sodan jalkoihin.
Sunnuntaina 6.11. kuului melkein yhtämittaisessa taistelujen
tuoksinassa. Kanuunoiden jyminä sekoittui kiväärituleen.
Kaikkialla oli liikettä. Rummut pärisivät ja pataljoona
kiiruhtivat hälytyspaikoilleen. Kun Suomen armeijan enemmistö oli
perääntynyt joen taakse, antoi joukkojen päällikkö kreivi Olof
von Schwerin käskyn tulipalon sytyttämisestä Etelänkylässä.
Silta pantiin myös palamaan. Talonpojat joutuivat lähtemään
tuvistaan, jotka tuota pikaa sytytettiin. Ihmisparkojen nähtiin
hoipertelevan metsään, naiset lapsi sylissään hätyyttäen karjaa
edellään. Pian oli koko kylä liekeissä. Myös kirkko syttyi
tuleen. Keskellä liekkien hävitystä, ei kanuunain pauke lakannut
hetkeksikään, eikä kiväärin rätinä lakannut kaikumasta
ilmassa. Taistelutoiminta taukosi yön ajaksi.
Seuraavana
päivän kutsuttiin toinen suomalainen prikaati Vasankarista
Pohjankylään. Nyt saapui myös Kamenski päävoimineen Kalajoelle.
Kanuunat jymisivät molemmin puolin pitkin päivää ja illalla
työnsi kumpikin armeija etuketjunsa joen rannoille. Yöllä
venäläiset kuljettivat kaksi tykkipatteria: toisen eräälle
kukkulalle kirkon länsipuolelle 1800 kyynärän etäisyydelle
ruotsalaisten oikeasta siivestä ja toisen kauemmaksi oikealle
vasenta siipeä vasten.
Marraskuun 8. päivänä lähti
Kamenski aikaisin aamulla Tyngänkylää kohti, koska hän katsoi
suoranaisen rintamahyökkäyksen mahdottomaksi. Kulnev ja Deminov
jäivät Etelänkylään. Kenraali Erikson kulki edellä. Suomen
armeijan tulitusta peläten hän ei uskaltanut kulkea joenrantaa,
vaan hänen osantonsa rämpi vyötäisiään myöten vedessä soita
pitkin Tyngälle. Siellä jotkut miehistä kahlasivat joen yli ja
ajoivat suomalaiset etuvartiot tiehensä. Joenhaarojen yhtymäkohdalle
ryhdyttiin rakentamaan lauttasiltaa. Sillä välin saapui Kamenski
kovan marssin jälkeen vastapäätä pohjoispuolella sijaitsevaan
Pitkäsenkylään jääden erään pukkisillan luo odottamaan
Eriksonin tuloa.
Seuraavana päivän käytiin viimeiset
taistelut Kalajoella. Kun viholliset olivat ylempänä suurin joukoin
ylittäneet joen, vahvisti Schwerin vasenta siipeä. Sen lähistöllä
oli puolen peninkulman mittainen suo. Ensimmäinen ruotsalainen ja
toinen suomalainen prikaati asettuivat joen ja mainitun suon väliin.
Toinen ruotslainen prikaati oli äärimmäisenä oikealla pappilan
luona. Yksi pataljoona lähetettiin Metsäkylään. Kello 12 Kamenski
aloitti 3000 miehen voimalla rajun hyökkäyksen Suomen armeijan
vasenta siipeä vasten noin ¼ peninkulmaa sillan yläpuolella.
Joukot ryntäsivät Myllylän talon luona metsästä kohti jokea.
Tuota pikaa rakennettiin pukkisilta, jota pitkin venäläiset
vähitellen tulivat joen yli. Pian saatiin tieto, että Erikssonin
kolonna oli edennyt jo Metsäkylään ja Yppäriin. Tämä ratkaisi
asian. Suomen armeija aloitti perääntymisen: ensin keskusta ja
tykistö, sitten vasen siipi sekä lopuksi toinen ruotsalainen
prikaati oikealta. Heti aloittivat Kulnev ja Demidov tykistöllä
ankarana pommituksen. Suomen armeija poistui Kalajoen alueelta.
Kalajoen taisteluissa kaatui seitsemän henkilöä ja 9 haavoittui
vaikeasti ja kaksi lievästi.
Schwerinin polttamiskäskyssä
ei ollut mitään järkeä. Kirkko, silta ja kahdeksan taloa
rakennuksineen oli poltettu. Marraskuun 19 päivänä tehtiin
Olkijoen sopimus. Suomen armeija vetäytyi Kemijoen taakse.
Wihelm von Schwerin kuoli Kalajoella
Wilhelm von Schwerin hauta Kalajoella
Taitelija Albert Edelfeltin maalaus Wilhelm von Schwerinin kuolemasta
Taitelija Helen Schjerfbeckin maalaus Wilhelm von Schwerinin kuolemasta
Nuori Wilhelm haavoittui 14.9.1808 Oravaisissa. Sotajoukot etenivät pohjoista kohti, Tornioon saakka.
Haavoittuneita, kuten kreivi Wilhelmiä kuljetettiin mukana huonoilla kolukärryillä kuoppaisia teitä pitkin.
Wilhelm siirrettiin Oravaisista Kruunupyyhyn, sieltä Kokkolan Kaarlelan pappilaan, sieltä edelleen Kalajoelle, jossa hänen sanotaan olleen haavakuumeisena. Kreivi Wilhelm kuoli 27.9. Matturaisen talossa luutnantti von Kothen ollessa viimeiset päivät hänen vierellään. Hänet on haudattu Kalajoen kirkkomaahan
Oli
vuosi 1808. Ruotsi-Suomen armeija perääntyi pohjoista kohden
ylivoimaisen vihollisen ahdistamana. Heiltä ei kuitenkaan puuttunut
urhoollisuutta ja taistelumieltä. Pelastuakseen perääntymisen
häpeältä armeija usein ryhtyi taisteluihin, joissa voitot ja
tappiot vaihtelivat.
Suomen joukkoihin oli liittynyt
15-vuotias ruotsalaisen Salan kirkkoherran, valtiopäivämies Fredrik
von Schwerinin poika, kreivi Wilhelm von Schwerin. Isänmaan rakkaus
käski häntä keskeyttämään opintonsa ja matkustamaan Suomeen.
Hän keskeytti opintonsa Kalbergin sota-akatemiassa ja tuli
kesäkuussa 1808 kenraali von Vegensackin maihinnousujoukkojen mukana
Suomeen. Turun kaakkoispuolella olevalle Lemun niemelle nousi maihin
kenraalimajuri von Vegesackin komennossa ollut Ahvenanmaalta lähtenyt
ruotsalaisjoukko johon kuului 2600 miestä. Maihinnousu tapahtui
helposti, mutta venäläisten Turussa oleva kenraali Buxhoevden
kokosi pian ylivoimaisen joukon jonka edestä von Vegesack 20.6.
joutui palaamaan joukkoineen laivoihin, menetettyään kaatuneina,
haavoittuneina ja vankeina 216 miestä, venäläisten tappiot olivat
291 miestä.
Sotahistoria mainitsee, että Uuteenkaarlepyyhyn
tuli heinäkuun aikana yhtä mittaa laivoja Ruotsista, pääasiassa
tuotiin kai kuitenkin tarvikkeita. Joka tapauksessa Wilhelm von
Schwerin oli mukana siinä, von Vegesackin joukossa, joka elokuun
lopussa nousi maihin Kristiinan kaupungissa, yhtyen suomalaisiin ja
saavutti aluksi menestystä Nummijärvellä ja Lapväärtissä, jossa
everstiluutnantti Drufva piti puoliaan vahvempaa venäläisosastoa
vastaan, Schwerin osoitti suurta urhollisuutta.
Wilhelm itse
kertoo kirjeissään näistä ajoista näin:
"Päämajassa
Kruunupyyssä syyskuun 17 päivänä 1808.
Rakkaat
vanhempani.
Aina siitä asti kun lähdin Grisslehamnista ei
minulla ole ollut mitään paikkaa, jossa olisin voinut kirjoittaa,
sillä postikonttori seuraa aina päämajaa ja päämaja on kaukana
armeijasta. Elokuun lopulla pääsimme vihdoin meritse
Kristiinankaupunkiin. Maihinnousun suoritimme päivässä ja sen
jälkeen marssimme yöllä peninkulman matkan Lapväärttiin. Me
olimme juuri nukkumassa, kun saimme hälytyksen ja minun täytyi
kiireesti nousta lämpimästä vuoteestani. Taistelu kesti viisi tai
kuusi tuntia, mutta siellä ei tykistö päässyt mukaan. Me voitimme
venäläiset ja ajoimme heitä takaa Ömossaan (Niinisalo), joka on
kahden peninkulman päässä Lapväärtistä. Täällä me
pysähdyimme, sotajoukko marssi takaisin kaksi peninkulmaa ja
everstiluutnantti Drufva jäi Ömossaan joukoissaan 500 miestä ja
kaksi tykkiä, jotka olivat minun komennossani. Everstiluutnantti
Drufva oli saanut käskyn pitää puoliaan viimeiseen mieheen.
Nyt
meidän tilamme muuttui kurjaksi. Miehet näkivät olevansa kahden
peninkulman päässä armeijasta ja huomasivat, että heidät oli
sijoitettu venäläisten päävoimaa vastaan. Minun miesteni
kärsivällisyys loppui, he huomasivat kuinka upplantilaisia
vaihdettiin joka ilta, mutta heidän itsensä täytyi seistä
kenttävahdissa yhdeksän vuorokautta taukoamatta ja monta kertaa he,
niin kuin minäkin kastuivat, yöllä ja päivällä rankkasateessa
läpimäriksi. Vain minun hellä hoitoni esti heitä valittamasta.
Minä koetan aina käyttää ruokarahoista liikeneviä varojani
heidän hyväksensä.
"Elon, kuoleman arpaa ankaraa koh’
isketään"
Aamulla yhdeksäntenä vuorokautena kävi
vihollinen ankaraan hyökkäykseen. Minun piti nyt ensi kerran itse
astua tuleen ja ensi kerran johtaa sinne miehiäni. Minun tehtäväni
oli puolustaa paikkaa kahdella tykillä vihollisen lukuisia
haupitseja ja tykkejä vastaan. Kuinka vaikea meidän tilanteemme
olikaan! Ensimmäinen tehtävä oli helppo. Päätin heti alusta
alkaen olla tyyni ja pysyinkin tyynenä. Jälkimmäinen tehtävä oli
vaikeampi. Mieheni olivat ensi kerran taistelussa, he katselivat,
minne luodit lensivät, ja juuri ratkaisevimmalla hetkellä juoksivat
he suojien taakse. Minulla ei ollut mahdollisuutta juosta heidän
jälkeensä, vaan minun oli tehtävä tykkien luona viiden miehen
työ. Kun taistelu hiukan rauhoittui, menin, vaikka melkein
tainnoksissa väsymyksestä heidän jälkeensä ja moitin heitä
heidän pelkuruudestaan. Silloin kaikki niin kuin sytytetyt kynttilät
riensivät takaisin paikalleen.
Tässä taistelussa kaatui
väkeä niin kuin heinää. Otti kovalle ja meidän oli peräydyttävä.
Kasakat ryntäsivät kolme kertaa minun suojattomia tykkejäni
vastaan ja heittivät piikkejään, mutta minä tervehdin heitä
raehaulein ja he vetäytyivät. Tuolla tavoin jatkoimme kahakkaa
lakkaamattomassa tulessa viisi tuntia ja peräydyimme puolentoista
peninkulman päähän, jossa pysähdyimme. Siellä tuli
everstiluutnantti Drufva koko upseerikuntansa kanssa ja syleili ja
kiitti minua selittäen että olin pelastanut heidät. Väki hurrasi
ja toivotti minulle ainaista menestystä.
"Oravaisten
päivän kuin onneton"
Pian sen jälkeen jouduimme
pisimpään ja verisimpään tappeluun, jota tässä sodassa on
käyty. Se tapahtui Oravaisissa ja kesti kello kuudesta aamulla kello
yhteentoista illalla. Minä jatkoin yksinäni tykkeineni ampumista
aina puoleenpäivään asti, jolloin haavoituin. Minut piti juuri
kantaa pois, kun eräs miehistäni kertoi, että meidät oli
saarrettu. Kokosin kaikki voimani, astuin tykkihevosen selkään,
sillä omani oli ammuttu, annoin väen hurrata, asetuin
ensimmäiseksi, huusin "Toverit, seuratkaa minua", komensin
"Mars, mars" ja raivasin tien meille läpi vihollisjoukon,
joka alas painetuin pistimin otti minut vastaan. Sain vielä kolme
luotia päällystakkiini ja monet miehistäni surmattiin. Kenraalit
Adlercreutz ja Vegesack kiittivät minua mitä lämpimimmin.
Aamulla
kun minun oli mentävä ulos tutkimaan meidän asemaamme, ammuttiin
luoti minun lakkini läpi niin että minä kaaduin selälleni.
Huomasin paholaisen kiven takana, otin sotamiehenä kiväärin ja
ammuin vihollisen. Illalla hämärässä sain uuden haavan ja minut
kannettiin lähimpään kylään, jossa makasin, kunnes vihollisen
luodit tulivat sisään ikkunasta. Minun olisi täytynyt jäädä
sinne, ellei muuan jalo upseeri, jonka nimeä en vielä ole saanut
tietää, olisi ottanut minua selkäänsä ja paennut minun kanssani.
Tappiomme ovat varmaankin 2000 miestä ja 30-40 upseeria. Kenraali
Aminoff, tuo jalomielinen mies, otti minut hoitoonsa ja nyt jaksan
jotenkin hyvin. Jääkää hyvästi rakkaat. Jumaloidut vanhemmat ja
sisarukset!
Eläkää aina onnellisesti, toivoo teitä alati
rakastava poika, veli ja ystävä Wilhelm".
Yö
Kaarlelassa
Kuten kirjeestä voi päätellä, Wilhelm von
Schwerin oli tuota kirjettä kirjoittaessaan vielä kohtalaisen
hyvissä voimissa haavoittumisestaan huolimatta, muuten hän tuskin
olisi jaksanut kertoa tapauksista noin yksityiskohtaisesti. Sitä
todistaa myös kenraali Aminoffin samana päivänä kirjoittama
kirje, jonka hän on osoittanut hyvältä ystävälleen, Wilhelmin
isälle ja jossa hän mainitsee että Wilhelm on nyt, vaarat
kestettyään, Jumalankiitos, verraten hyvässä kunnossa. Jos
olosuhteet olisivat olleet toisenlaiset hän olisi saattanut
toipua.
Mutta onneton sotaretki jatkui, Adlercreuz aloitti
peräytymisen joka osaksi tapahtui epäjärjestyksessä. Syyskuun
säät saattavat Suomessa olla jo purevan kylmät, ei ole vaikea
kuvitella niitä kulkuneuvoja, joissa haavottuneita - Wilhelmiä
muiden mukana - jouduttiin kuljettamaan: mitäpä muita ne olisivat
olleet kuin kuormaston kolukärryjä, eivätkä maantietkään
tainneet juuri nykyisiä vastata. Oravaisista Kruunupyyhyn, jossa
näyttää jonkin aikaa pysähdytyn, sitten Kokkolan seudulle, jossa
Wilhelm von Schwerin viipyi ainakin yhden yön yli Kaarlelan pappilan
vieressä olevassa pienessä punaisessa rakennuksessa, jossa siihen
aikaan sijaitsi seurakunnan apulaispapin asunto. Siinä pienessä
huoneessa häntä hoidettiin. Tuohon aikaan pappilat toimivat
kaikkialla maaseudulla ikäänkuin kestikievareina, joihin
arvokkaammat kulkijat sijoittuivat. Se, että kysymys oli nimenomaan
arvohenkilöstä, hienosta vieraasta, siitähän kertoo jo
everstiluutnantti Drufvan suuhun sijoitetut sanat:
"Ja
jos tuoll’ edes ääressä tykkien,
uros vanha ois,
tulen,
ruudin tuttava turkanen
johon luottaa vois,
mutt’ ei,
viistoistias poika nyt siin
on hento ja hieno, on kreivi
Schwerin
muka vastaava patterista, -
mitä lapsista
sellaisiin!"
Kahdeksan
päivää Kalajoen pappilassa
Kuten runo ja hänen oma
kirjeensä todistavat, hänessä kuitenkin oli miehen vastus. Sen
sijaan haavoittumisen jälkeisiä vaikeita vaiheita, siirtymistä
paikasta toiseen ei nuori ruumis voinut kestää, Wilhelm sai
haavakuumeen ja kuoli Kalajoella Matturaisen talossa pari viikkoa
haavoittumisensa jälkeen. Oravaisten taistelu tapahtui 14.
syyskuuta, kirjeen hän kirjoitti 17. syyskuuta ja kuolema tuli 27.
syyskuuta. Hänen sairasvuoteensa ääressä oli loppuun saakka
kenraali Aminoffin adjutantti, luutnantti von Kothen. Hänenkin
kirjeensä Wilhelm von Schwerinin isälle Ruotsiin on säilynyt ja
siinä von Kothen kertoo näin:
"Wilhelmin viimeiset sanat
olivat: Sano terveisiä isälle ja äidille. Kiitä heitä kaikesta
hyvästä ja kiitä myöskin kenraali Aminoffia hänen
hyväntahtoisuudestaan. Minä olen pahoillani että Wilhelm ei näissä
olosuhteissa voinut saada hautajaisissaan sotilaallista kunnioitusta,
vaan minä yksin saatoin hänet hänen leposijaansa Kalajoen kirkkoon
hautaan, ihmisen viimeiseen turvapaikkaan.
Viimeiset kahdeksan
elinpäiväänsä Wilhelm makasi minun huoneessani kovassa kuumeessa
ja houri lakkaamatta, vaikka hänellä oli selviäkin hetkiä.
Silloin hän tavallisesti puhui äidistään ja toivoi olevansa
kotona kunnes kova verensyöksy, jota kesti illalla kello kahdeksasta
seuraavaan päivään kello 12, teki lopun hänen nuoresta
elämästään. Samalla saanen ilmoittaa, että vainajan tahtoa
noudattaen olen antanut pienen hopeisen taskukellon sairaan
hoitajalle, joka hoiti minun kanssani Wilhelmiä. Itse käärin
Wilhelmin hautavaatteisiin, sillä en sallinut kenenkään muun tehdä
sitä, ja kun muistan, että Wilhelmillä on sisaruksia, jotka
tahtovat saada häneltä jonkun muiston, lähetän kirjeessä kutrin
hänen hiuksiaan."
Kuningasperheen ystäviä
Von
Schwerinien suku Ruotsissa jatkui Wilhelmin veljen Filipin kautta.
Schwerinien kodissa, jossa kreivitär Elisabeth von Schwerin tällä
hetkellä on valtijattarena, on kirjaston seinällä suuri maalaus,
joka esittää Wilhelmiä jättämässä jäähyväisiä veljelleen
Filipille sotaan lähtiessään. Tietenkin kodissa on myös paljon
muuta perheestä kertovaa aineistoa, kirjallisuutta ja muotokuvia.
Mainittakoon että mm. ruotsinmaalainen kirjailija Erik Gustaf Geijer
on kirjoittanut runon nuoren urhon kunniaksi, sitä ei kuitenkaan ole
suomennettu.
Von Schwerinien perheellä on aina ollut läheiset
suhteet Ruotsin kuningashuoneeseen, niinpä, huoneiden seinillä
nähdään kuninkaallisten henkilöiden muotokuvia sekä omistuksella
varustettuja valokuvia. Kreivitär Elisabeth von Schwerinin tytär
Marianna kuuluu Ruotsin nuoren kuninkaan sekä prinsessa Christinan
lähimpään ystäväpiiriin ja niin kuningas kuin prinsessakin
vierailevat usein Schwerinien kauniissa kodissa.
Haudattu
Kalajoelle
Kalajoen hautausmaalla kirkon vieressä tuuheiden
koivujen varjossa on vaatimaton hautakumpu. Muistokiveen, mikä on
valmistunut 1903, on koruttomasti kaiverrettu teksti: Kreivi Wilhelm
von Schwerin, syntyi 1792, kuoli 1808. Schwerinin hauta on jäänyt
vanhan kirkon palamisen jälkeen rakennetun uuden kirkon alle.
Helen
Schjerbeck ja Albert Edelfelt ovat ikuistaneet Wilhelm von Schwerinin
viimeiset hetket vaikuttavin maalauksin, joista edellisen maalaus
löytyy Turun Taidemuseosta ja jälkimmäisen maalaus Ateneumin
kokoelmista.
Juhana Frosterus toimi Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1809-1838. Frosterus oli oikea vanhanajan kirkkoruhtinas, joka halusi alistaa kaikki muut valtansa alle. Frosterus suhtautui vihamielisesti herätysliikkeisiin, jotka pyrkivät kaventamaan hänen valtaansa. Frosterus julkaisi runsaasti omaa kirjallisuutta. Lukuisten ansioittensa jälkeen hän sai rovastin arvon vuonna 1805. Juhana Fosterus oli kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäisestä avioliitosta oli yhdeksän lasta ja toisesta kuusi.
Kahdesta seuraavasta kirkkoherrasta ei ole paljon tietoja, Aabraham Mikaelinpoika Montin 1839-1861 ja Herman Magnus Ingberg 1863-66.
Nälkävuosien aikaan seurakunta joutui olemaan monta vuotta ilman kirkkoherraa. Berndt Enoch Ingman toimi kirkkoherrana 1869-1879. Häntä seurasi Kaarlo Adam Ottelin vuoteen 1899 saakka. Tuohon aikaan juoppoutta ja siveellisyyttä tarkkailtiin tehokkaasti. Piispantarkastuksessa vuonna 1890 saatiin hyvillä mielin todeta kehityksen kulkeneen parempaan suuntaan. Vuoden 1895 piispantarkastuksessa piispa Johansson kiitteli seurakuntaa, kun se sakon uhalla oli kieltänyt yöjuoksun. Kalajoen kappalaisena toimi Jaakko Hemming vuodesta 1866 vuoteen 1896 saakka. Hemming oli herännäisyyden johtavia miehiä Kalajoella ja vastusti jyrkästi lestadiolaisuutta. Hänellä lienee ollut osuutensa kirjan "Hihhulilaisuus oikeassa karvassa" syntyyn.
Jaakko Pohjonen toimi Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1901-1919. Kalajoelta hän siirtyi Laihialle, jossa hän kuoli vuonna 1922. Oskari Torvela toimi kirkkoherrana vuosina 1919-1920. Sen jälkeen virkaan astui Juho Anton Heilala, joka toimi Kalajoen kirkkoherrana vuoteen 1927 saakka jolloin hän kuoli. Vuonna 1929 kirkkoherran virkaan tuli Juho Arvi Metsovaara. Hänen kautensa jatkui vuoteen 1940. Kansanedustajanakin toiminut V.H. Kivioja jatkoi tätä kirkkoherrojen kaartia vuoteen 1968 asti. Sen jälkeen Juhani Kajava 1968-1992 ja kirkkoherra Rauli Junttila 1992 – 2014. Kari Lauri on toiminut Kalajoen kirkkoherrana vuodesta 2014 lähtien.
Juho Heilala on syntynyt Paavolassa 25.12.1871 ja kuollut Kalajoella 26.8.1928. Iäs oli kunnankirjuri Juho Heilala ja äiti Susanna Moisala. Puoliso Anna Karolina Pehkonen s. Limingassa 27.12.1873 ja Annan isä oli talollinen Juho Pehkonen ja äiti Maria Kaakinen. Juho Heilala vihittiin papiksi 14.6.1898, määrättiin Kalajoen kirkkoherran apulaiseksi; Kalajoen vt. kirkkoherra, virka- ja armonvuoden saarnaaja 16.1.1899; Haapaveden vt. kirkkoherra 20.1.1900; Kiuruveden kirkkoherran apulainen 1.10.1901, kirkkoherran viran virka- ja armovuoden saarnaaja 10.4.1902; Simon kirkkoherran apulainen 1.5.1903; Enontekiön kappalainen 21.1.1904, ei astunut virkaan; Turtolan ja Kolarin kappalaisen viran välivuoden saarnaaja 1.5.1904; Haapajärven kappalainen 26.8.1905, oman toimensa ohella vt. kirkkoherra 1.5.1908; Utajärven kirkkoherra 17.11.1910; Kalajoen kirkkoherra 22.5.1919; lääninrovasti 1925.
Juho Arvi Metsovaara on syntynyt Sääksmäellä 17.6.1883 ja kuollut Helsingissä 18.5.1959. Hänen isänsä oli puuseppä Hnerik Erland Metsovaara ( Jägerroos) ja äiti Anna Brita Keronen. Arvi Metsovaara oli naimisissa Aino Ester Carlstedtin kanssa. Ainon isä oli rovasti Petter Anton Carlstedt ja äiti oli Lina Hilla Duchman.
Arvi Metsovaara vihittiin papiksi 10.1908, määrättiin Lohjan kirkkoherran apulaiseksi; Pukkilan vt. kirkkoherra 1908; virkavapaa 15.9.1909-1.5.1910; Virtain vt. kappalainen 1.5.1910, oman virkansa ohessa vt. kirkkoherra 25.5.-25.7.1911, 1.8.-1.9.1911; Petäjäveden kirkkoherran virallinen apulainen 1.5.1912; Ullavan kirkkoherra 4.9.1912, virkaan 1.10.1912, ero 1.5.1914; Ruoveden 2. kappalainen 26.2.1914, vt. 2. kappalainen 1.5.1914, vakinainen 1.5.1915; Kuopion maaseurakunnan kappalainen 1.5.1918; Anjalan kirkkoherra 1.5.1924; Kalajoen kirkkoherra 1.5.1929; rovasti 1936, Pyhäjärven (Uudenmaan lääni) kirkkoherra 1.5.1940; eläkkeelle 1953.
V.H.Kivioja
Vilho
Heikki Kivioja syntyi
21.1.1896 Kalajoella ja kuoli 2.11.1977 Helsingissä. Hänen
vanhempansa olivat talollinen Heikki
Juhonpoika Kivioja ja
Susanna
Sofia Antintytär,
omaa sukua Himanka.
Pariskunnalle syntyi kuusi lasta, joista Vilho toiseksi nuorin.
Kalajoen maalaisympäristö leimasi tulevan valtiomiehen
lapsuusmaisemaa. Vilhon kotitila, Kiviojan tila, oli paikallisiin
tiloihin verrattuna suuri. Perhe hoiti 20 lypsävää, 16-17 hiehoa
ja yhtä sonnia. Vilhon isä, Heikki Kivioja tunnettiin
lestadiolaisten johtomiehenä ja Rauhanyhdistyksen perustajana. Vilho
oli nelivuotias kun perheen äiti Susanna Kivioja kuoli. Isä
kuitenkin meni melko pian uudelleen naimisiin ja lasten äitipuoli
tuli Kiviojan taloon vuonna 1902. Vilho Heikki Kivioja kihlautui
kokkolalaisen Alice
Johanna Bergrothin kanssa
kesäkuussa 1917 ja heidät vihittiin joulukuussa 1918. Vilho Kivioja
oli vapautettu polvivamman vuoksi helmikuun alussa 1918 Kalajoen
kunnallislautakunnan toimittamassa kutsunnassa
asevelvollisuudesta.
Kiviojan perheeseen syntyi 11 lasta,
neljä tyttöä ja seitsemän poikaa. Kivioja valmistui papiksi 1918.
Myöhemmin hän täydensi opintojaan suorittamalla filosofian
kandidaatin tutkinnon 1945 ja auskultoimalla uskonnon opettajaksi.
Kivioja toimi ylimääräisenä pappina useissa seurakunnissa, kuten
Rovaniemellä, Hyrynsalmella, Pyhäjärvellä, Haapajärvellä ja
Kuivaniemellä, kunnes hänet valittiin Kalajoen seurakunnan toiseksi
kappalaiseksi 1923. Hietalan pappilaan kuului siihen aikaan 20
hehtaaria viljeltyä maata. V. H. Kivioja oli Kalajoen
kunnanvaltuuston jäsen 1924-25 ja 1928-29.
Pitkäaikainen
kansanedustaja
Kiviojan
ehdokkuus ei saanut puolueessa kaikkien hyväksyntää, sillä
joillakin oli pelko, ettei vaalipiirin entinen maalaisliiton
lestadiolainen kansanedustaja Eero Nurmesniemi pääsisi enää
eduskuntaan. Maalaisliitto sai kuitenkin läpi molemmat
vanhoillislestadiolaiset ehdokkaansa, Kiviojan ja Nurmesniemen.
V.H.:lle, kuten häntä yleisesti kansan suussa nimitettiin,
annettiin 2683 ääntä.
V.H. Kivioja toimi ansiokkaasti
kansanedustajana vuosina 1929-1944. Hän oli maalaisliiton edustaja
ja toimi koko kansanedustajakautensa lakivaliokunnan jäsenenä. Ensi
töikseen hän kiinnitti huomiota kansanedustajien korkeisiin
palkkoihin. Hän ei esitellyt aloitettaan kansanedustajien palkoista
edustajatovereilleen ja joutui sen vuoksi eduskuntaryhmänsä
ripitettäväksi. Eduskuntaryhmän mielestä Kivioja oli
aloitteellaan saanut eduskuntatyön naurunalaiseksi ja näin
halventanut eduskunnan arvoa. Vaikka V.H.:n aloite ei saanut
kansanedustajien tukea niin hänellä oli kuitenkin kansan tuki
takanaan. Kivioja oli myös tyytymätön kansanedustajien työn
verkkaisuuteen. Hän ei hyväksynyt kansanedustajien laiskottelua.
Hän vetosikin pappina Raamatun sanoihin: ”Työtä on tehtävä
otsansa hiessä”. Mies oli myös suuren valiokunnan jäsen ja
perustuslakivaliokunnassa varajäsen. V. H. ei kielloista huolimatta
lakannut puuttumasta kansanedustajien palkkoihin. Taustalla lienee
vaikuttanut pula-aika. Vihdoin Kiviojan aloite kansanedustajien
palkoista sai eduskuntaryhmän yksimielisen kannatuksen ja se
hyväksyttiin ilman keskustelua 24.11.1933.
Kivioja oli
vahvasti kieltolain kannalla loppuun saakka. Eduskunnassa hilpeyttä
herättäneessä puheenvuorossaan hän ehdotti, että väkijuomalain
93 §:n täytäntöönpanoasetukseen hallitus sisällyttäisi
sellaisen pykälän, että tarjoilija sekoittaisi väkijuomat,
esimerkiksi sillisalaattiin tai riisiryynipuuroon, koska on
mahdollista, että laivassa matkustava asiakas tilaa aterian, mutta
ei syö, vaan juo ainoastaan juoman.
Kansan
ymmärtäjä
V.H.
Kiviojan myötätunto oli heti alusta alkaen Nivalan konikapinan
pulamiesten puolella. Hän teki yhdessä saman vaalipiirin
kansanedustajien kanssa aloitteita kapinallisten armahtamiseksi.
Kivioja hyväksyi täysin pulamiesten toiminnan esivaltaa vastaan ja
kannattaessaan heidän armahtamistaan V. H. suhtautui varsin
nihkeästi viihdepohjaiseen kulttuuriin. Hän edusti ajattelua, jossa
oopperaa ja teatteria pidettiin turhuutena ja hänen mielestään
näihin ”herrojen hömpötyksiin” tuhlattiin liikaa valtion
varoja. Kivioja suhtautui kielteisesti myös kilpaurheiluun, mutta ei
urheilun harrastamiseen.
Eduskuntatalon valmistuessa 1931
nousi meteli Wäinö Aaltosen eduskunnan istuntosaliin tekemistä
muotokuvista. V.H. Kivioja vaati epäsiveellisten patsaiden
poistamista. Kivioja olisi sijoittanut patsaisiin menneet rahat
mieluummin köyhien kotien lapsille. Kivioja puheenvuorossaan totesi,
että ”pikemmin ne esittävät hullujenhuonelaisia niin kuin
Luukkaan evankeliumissa 8:27 kerrotaan, että mielenvikainen mies ei
pitänyt vaatteita päällään.”
Kalajokiset muistavat
rovastin mielipuuhassaan eli kuokan varressa. Kuokka ja lapio
luontuivat hänelle yhtä hyvin kuin kansliatyötkin. V.H. teki
kaikkia töitä. Kerrotaan, että hän oli ollut alasti tyhjentämässä
lehmänavetan virtsakellaria, kun Kyösti Kallio oli tullut
ministeriaikanaan tapaamaan Kiviojaa, joka oli syytänyt alasti
kellarin pohjasta sakeaa velliä ämpäriin. On todennäköistä,
että rovasti ei halunnut sotkea vaatteitaan vaan toimi
virtsakellarissa sen takia alasti.
Kansanedustaja Vilho
Kiviojan aktiivisin kausi sijoittui vuosiin 1931-1935, jolloin hän
käytti 277 puheenvuoroa.
Kiviojalle jäi eduskuntatyöstä
aikaa muuhun. Niinpä hänellä oli 1930-luvulta alkaen
keskiviikkoisin radion aamuhartausvuoro, mikä oli suora lähetys
Vanhasta kirkosta. Rovasti piti myös iltahartauksia, usein juuri
perjantaisin, jolloin hänellä oli tapana sisällyttää hartaukseen
viestejä perheelleen. Niinpä hartausten jälkeen yleensä
tiedettiin pääsikö V.H. viikonlopuksi kotiin.
Ratahanke
tuotti pettymyksen
Vilho
Kivioja ei ollut valtakunnan tason poliitikko. Hän ajoi eduskunnassa
enimmäkseen paikallisia asioita. Hän jäi aikansa muiden vahvojen
maalaisliittolaisten, kuten Kyösti Kallion ja K.A. Lohen varjoon.
Kiviojan ansiosta saatiin aikaan Alavieskan- Raution maantie ja
Siipojoen perkaus.
Kansanedustajana Kivioja otti kantaa
Siipojen perkaukseen ensimmäisen kerran vuoden 1935 tulo- ja
menoarvion käsittelyn yhteydessä.
Kalajoen rautatiehanketta
V. H. Kivioja ajoi koko kansanedustajakautensa ajan. Ensimmäisen
aloitteensa hän teki rautatiestä vuoden 1929 valtiopäivillä.
Seuraavilla valtiopäivillä hän uudisti aloitteensa. Hän perusteli
aloitettaan seuraavasti: ”Tarpeellinen hiekka löytyy radan varteen
kaivettavista sivuojista, joista ei tule suuria kustannuksia, vaan
insinööri Reijmanin lausunnon mukaan tarvitsee vain latoa
ratapölkyt ja kiskot, niin rata on valmis.” Kivioja uudisti
aloitteensa myös vuoden 1933 valtiopäivillä. Rautatiehallitus
ilmoitti kuitenkin tammikuussa 1938, että rautatien rakentaminen
Rahjaan oli rautatiehallituksessa hylätty. Syyskuussa 1944 päivätty
aloite oli Kiviojan viimeinen vetoomus satamaradan puolesta.
Vilho
Kivioja otti eduskunnassa kantaa myös siirtoväen pika-asuttamiseen.
Hän oli uudisraivauksen kannalla ja näin hänen kantansa poikkesi
maalaisliiton yleisestä mielipiteestä.
Kalajoen
kirkkoherrana
Kivioja
kieltäytyi enää asettumasta ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa sodan
jälkeen, koska hänet oli valittu 1940 Kalajoen kirkkoherraksi. V.H.
toimi Kalajoen ainoana pappina vuoteen 1964. Hän halusi toimia
seurakunnassaan ilman apulaisia ja tällä tavoin säästää
seurakunnan varoja. Seurakunnan hautausmaat teettivät rovastille
paljon töitä. Kivioja harrasti myös kirjeenvaihtoa ja säästi
aina pitkän pennin käyttämällä kirjekuoret uudelleen.
Kansliatöissä hän käytti perunaa liimana. Kirkkoherra ei
omistanut autoa vaan kulki työmatkansa pyörällä. Myöhäisemmässä
elämänsa vaiheessa polvivammansa takia yhdellä jalalla naisten
pyörällä polkien, mikä kuva on jäänyt kalajokisten mieliin
unohtumattomasti.
Eräänä talvena Kalajoella oli ollut kova
pyry ja sen jälkeen suoja. Kun heti perään tuli pakkanen, kinokset
kovettuivat niin, että teitä oli vaikea aurata. Kanttori Pöyhtäri
ei saanut autoaan liikkeelle, koska tiet oli ”ummessa”.
Seuraavana päivänä olisi ollut meno kinkereihin rovastin kanssa.
Kanttori soitti tielaitokselle, että auraisivat tanhuan, mutta
sieltä oli ilmoitettu, ettei auto jouda vielä seuraavana päivänä.
Kanttori Pöyhtäri soitti Kiviojalle, että mennään taksilla, kun
ei pääse omalla autolla kinosten vuoksi. Aamulla kun kanttori
heräsi, V.H. oli luonut tanhuan auki. Kivioja säästi seurakunnan
varoja, koska ei tarvinnut maksaa taksimaksua.
- Kesäisin
olen jo kolmesta aamulla - ellei sada - pitämässä auki
hautausmaiden ympärysojia, koska ne muuten aina liettyvät
savivellistä, joka valuu ojaan, varsinkin uuden hautausmaan
jokipuolisilla sivuilla, sanoo V.H. Kivioja Annikki Wiirilinnan
haastattelussa Kalajoen 450-vuotisjuhlajulkaisussa.
Kalajokiset
ovat nähneet hänet useasti kuokan varressa. Jos ei töitä riitä
omalla pihalla tai hautausmaiden ojissa, hän menee palstalleen
meijerin lähelle maalle kokoilemaan kiviä pelloilta ja mitä
milloinkin. Kuokka ja lapio luontuvat hänelle yhtä hyvin kuin
kansliatyötkin.
Yhden rakkaaksi käyneen harrastuksen hän
työntayteiseen elämäänsä on itselleen suonut. Se on esperanto,
jonka puolesta hän lempeästi puhui. Joka kesä hän osallistui,
mikäli suinkin oli mahdollista, eri puolilla maailmaa pidettäviin
esperantokongresseihin.
Vilho Kivioja toimi myös Kalajoen
yhteiskoulun rehtorina ja rakennustoimikunnan puheenjohtajana.
1950-luvulla oli rakennustarvikkeista pulaa. Kun Urho Kekkonen täytti
50-vuotta niin hän laittoi Urholle onnittelut ja lisäsi tekstiin
terveiset, että laita Urho sementtiä. Urho Kekkonen täytti
Kiviojan pyynnön ja niin yhteiskoulun rakentaminen edistyi
merkittävästi.
Kalajoen
kirkkoherrat
Simo
(main.1543)
Pietari (1544-48)
Mikael
Eerikinpoika Tavastius (1551-55)
Gregorius
Henrici Balss (eli Keiraskins Aboensis (1555-77)
Dionisius
Henrici Tavastensis (1578-88)
Sigfridius
Balk Raumensis (1589-92)
Ljungo
Thomae Limingensis (1592-1610)
Petrus
Michaelis Arctophilacius eli Pietari Mikonpoika Matinmikko
(1610-47)
Martti Martinpoika
Peitzius, nimitettiin 1647, mutta nimitys kumottiin.
Joosef
Matinpoika Mathesius (1648-84)
Joosef
Joosefinpoika Mathesius (1685-89)
Kaarle
Kaarlenpoika Kalling (1689-97)
Abraham
Eerikinpoika Falander (1697-1709)
Eerik
Antinpoika Wallenius (1709-15)
Pietari
Gabrielinpoka Calamnius (1716-22)
Olavi
Birgerinpoika Cygnell (1722-30)
Erik
Falander (1731-39)
Johannes Salmenius
vanhempi (1739-78)
Johannes Salmenius
nuorempi (1780-95)
Jaakob
Jaakobinpoika Simelius (1799-1806)
Johan
Frosterus (1809-38)
Aabraham Montin
(1839-61)
Herman Magnus Inberg
(1863-66)
Berndt Enok Ingman
(1869-79)
Karl Adam Ottelin
(1881-99)
Jaakko Pohjonen
(1901-19)
Juho Anton Heilala
(1920-27)
Juho Arvi Metsovaara
(1929-40)
Vilho Heikki Kivioja
(1940-68)
Juhani Kajava
(1968-1992)
Rauli Junttila (1992-
2014) (kappalaisena 8 vuotta)
Kari Lauri (2014 -
Kappalaiset
1.
kappalaiset
Ericus
Henrici Frosterus (1573-1604)
Petrus
Michaelis Arctophilacius (1607-10)
Georg
Johannis Wesilaxensis (1612-22)
Johannes
Olai Pictorius (1622-30)
Josephus
Matthie Mathesius (1630-48)
Kaarle
Pietarinpoika Kalling (1648-72)
Gabriel
Josefinpoika Mathesius (1673-83)
Petrus
Josephi Mathesius (1692-93
2.kappalaiset
Johannes
Floronius eli Florin (noin 1610)
Henricus
Erici Frosterus ( - 1616)
Gabriel
Petri Calamnius Calajokius (1631-43)
Henricus
Simonis Carlander (1643-48)
Jaakko
Jaakonpoika Teudoschovius (1648-75)
Kaarle
Kaarlenpoika Kalling (1675-89)
Aabraham
Eerikinpoika Falander (1691-97)
Gabriel
Gabrielinpoika Lithovius (1698-1702)
Johannes
Kaarlenpoika Prochman, toinen kappalainen (1685-91)
Pietari
Gabrielinpoika Calamnius, toinen kappalainen (1690-1716)
Johannes
Henrikinpoika Röring (1717-21)
Pietari
Prochman (1721-24)
Gabriel
Joosefinpoika Calamnius (1726-54)
Johannes
Wilander (1755-85)
Karl
meurling (1786-1817)
Johan
Gyllengerg (1820-26)
Elias
Robert Alcenius (1826-57)
Erik
August Montin (1858-64)
Jakob
Hemming (1866-96)
Juho
Heikki Ihalainen (1897-1902)
Aapeli
Kivioja (1902-09)
Aale
Johannes Sariola, nimitetty 1909 (1911-22)
Vilho
Heikki Kivioja (1923-40), virka lakkautettiin 1934
Nuorisopastorit
Tuomas
Pöyhtäri (1964-68)
Jorma
Niinikoski (1968-69)
Taisto
Mäkitalo (1970-72)
Tapio
Saunanen (1973-76)
Pitäjäapulaiset
vuodesta 1685 "3.kappalainen"
Pietari
Josefinpoika Mathesius (1654-92)
Josef
Gabrielinpoika Calamnius (1692-95)
Johannes
Heikinpoika Röring (1709-17)
Gabriel
Calamnius (1724-26)
Thomas
Ganander (1726-31)
Magnus
Westzynthius (1731-34)asui vuodesta 1743 Alavieskassa ja 1782
Reisjärvellä
Ylimääräiset
papit
Thomas
Ganander, kappalaisen viran armovuodensaarnaaja (1725-26)
Petter
Cajanus, kirkkoherran apulainen (1729-30)
Martin
laurin, kappalaisen apulainen (1735-39)
Johan
Wilander, kappalaisen apulainen (1748-55)
Johan
Salmenius, kirkkoherran apulainen (175-58)
Petter
Groen, kirkkoherran apulainen (1757-60)
Petter
Kjellin, kirkkoherran apulainen (1758-61)
Gabriel
Calamnius, kappalaisen apulainen (1760-63)
Johan
Gummerrus, kirkkoherran apulainen (1760-64)
Matthias
Pilen, kappalaisen arvovuodensaarnaaja, kirkkoherran apulainen
(1765-67)
Aron Matheisus,
kirkkoherran apulainen (1767-68)
Arvid
Mennander, kirkkoherran apulainen (1768-)
Karl
Meurling, kappalaisen apulainen, armovuodensaarnaaja (1778-85)
Johan
Salmenius, apupappi (1784-96)
Emanuel
Salmenius, kirkkoherran viran armovuodensaarnaaja (1797-09)
Simon
Björklöf, kirkkoherran apulainen (1800-06)
Johan
Lagus, kappalaisen apulainen (1806-09)
Isak
Grönfors, armovuodensaarnaaja (1806-09)
Jakob
Frosterus, kirkkoherran apulainen kappalaisen apulainen
(1809-16)
Johan Uhlbom, kappalaisen
apulainen, armovuodensaarnaaja (1810-19)
Nils
Peter Cajander, kirkkoherran apulainen (1816-21)
Matias
Voldstedt, armovuodensaarnaaja (1819-20)
Jaakob
Heickell, kirkkoherran apulainen (1821-23)
Samuel
Eöenius, kirkkoherran apulainen (1823-28)
Franss
Mikael Toppelius, kirkkoherran apulainen (1828-30)
Nils
Gustaf Malmberg, kirkkoherran apulainen (1830-33)
Anders
Nils Holmström, kappalaisen apulainen. kirkkoherran apulainen
(1831-35)
Gustaf Lovenmark,
kappalaisen apulainen (1833-34)
Lars
Herman Laurin, kirkkoherran apulainen (1835-37)
Frans
Oskar Durchman, kirkkoherran apulainen (1835-37)
Anders
Israel Grottelin, kirkkoherran apulainen, virkavuodensaarnaaja
(1837-38)
Jaakob Hemming,
armovudensaarnaaja (1838)
Henrik
Vilhelm Vahlstein, armovuodensaarnaaja (1838-39)
Mikael
Reinhold Montin, kirkkoherran apulainen (1840-43)
Ernst
Henrik Nikander, kirkkoherran apulainen (1840-43)
Gustaf
August Montin, kappalaisen apulainen (1848, 1851-52, 1856-58)
Karl
Adam Ottelin, kirkkoherran apulainen (1858-60)
oskar
Elis Petterson, kirkkoherran apulainen (1860-61)
knut
Gustaf Blåfeldt, virka- ja armovuodensaarnaaja (1861-66)
Herman
Maurits Inberg, armovuodensaarnaaja (1866-68)
August
Holmberg, armovuodensaarnaaja (1898)
August
Johan Frosterus, virkavuodensaarnaaja (1866)
Juhani
Gustav Snellman, kirkkoherran apulainen, vt. kirkkoherra, kappalaisen
apulainen (1876-83)
Johan Tanskanen,
kappalaisen apulainen (1878-80)
Julius
Snellman, kappalaisen apulainen (1880-81)
Johannes
borg, kappalaisen apulainen (1883)
martin
Edvard Snellman, kappalaisen apulainen (1883-86)
matti
Hiltula, kappalaisen apulainen (1883-86)
Antti
Adolf Gummerus, kappalaisen apulainen (1886-90)
Tuomas
Karppinen, vt. kappalainen (1891)
Kaarlo
Reetrikki Sorri, vt. kappalainen (1891)
Karl
Gustaf Mustonen, vt. kappalainen (1891-93)
Kustaa
Adolf Flod, vt. kappalainen (1893-97)
Juho
Anton Heilala, kirkkoherran apulainen, vt. kirkkoherra
(1898-1900)
Aale Johannes Sariola,
vt. kappalainen, armovuodensaarnaaja (1909-11)
Oskari
Torvela, vt. kirkkoherra (1919-20)
Sakari
Repola, papin apulainen (1940-luvun alussa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti