Aurinko nousi tänään Kalajoella kello 02.51 ja laskee 23.58. Päivän pituus on 21 tuntia 7 minuuttia. Ennusteen mukaan tänään tulee aurinkoinen päivä ja lämpötila on 7-15 C:n välillä. Kalajoen säätä on vaikea ennustaa, koska tutkat ovat niin etäällä toisistaan, että virhemarginaali muodostuu liian suureksi. Monena päivänä ennuste on näyttänyt Kalajoelle sadetta tai sadekuuroja joita ei sitten ole tullutkaan.
Aamulla painoni oli 107.5 kg. Painoa on liian paljon ja se on vaaraksi terveydelle. Veren sokeri oli aamulla 7.5. Sekin on liian korkea, mutta pitkäkestoinen liikunta auttaa pudottamaan veren sokeria. Verenpaineeni oli aamulla 138/85 pulssi 54. Verenpaine on hieman koholla.
Olen huolissani maataloustukien käytöstä ja jaosta sekä jakoperusteista. Nämä kaksi videoa osoittavat sen, että jotain pahasti pielessä. Maataloustuet eivät mene oikeaan osoitteeseen.
Lehmät lähtee?
https://www.youtube.com/watch?v=1XnEVkuf8qc
Pohdiskelua tyhjässä navetassa.
https://www.youtube.com/watch?v=6mMwsrTVEqw
Mielestäni Valtiontalouden tarkastusviraston on ryhdyttävä toimenpiteisiin asian johdosta. Maataloustukeja käytetään väärin. Epäilen, että ns. vihreä siirtymä ja raharikkaat syövät maataloustukirahoja. Siksi todellisia kärsijöitä ovat varsinaiset maatalousyrittäjät.
Turkin huolet on otettava vakavasti. Turkin sijainti Arabimaiden ja Afrikan maiden porttina on tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeä.
Turkki
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turkki
Afrikan maiden asukkaista tutkimusten mukaan puolet haluaa parempaa elämää ja muuttaa pois kotimaastaan. Afrikassa on paljon asukkaita joten Turkin aseman on tulevaisuudessa erittäin tärkeä Euroopan Unionille ja Natolle. Turkki on Euroopan portti arabeille ja afrikkalaisille.
Luettelo Afrikan maista asukasluvun mukaan
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Afrikan_maista_asukasluvun_mukaan
Arabimaailma
https://fi.wikipedia.org/wiki/Arabimaailma
Suomen ja Ruotsin, EU:n, Naton ja Yhdysvaltain on ymmärrettävä Turkin huolet. On pyrittävä siihen, että Turkin turvallisuus ei ole uhattuna ja naapureiden kanssa on rauha. Suomi ja Ruotsi sekä EU voisivat toimia välittäjänä Turkin ja kurdien välisissä asioissa. Pitää ottaa huomioon myös Turkin taloudelliset huolet. Inflaatio laukkaa 70 %:n vauhtia. Siksi on autettava Turkkia selviämään omista taloudellisista ongelmistaan. Kaupan käyntiä ja muuta rauhaa edistävää yhteistoimintaa voidaan lisätä. Turkkia ei ole kohdeltu tasavertaisena Nato-maana. Asia on korjattava neuvottelemalla. Siinä Yhdysvalloilla on tärkeä rooli.
Suomen Nato-jäsenyys on tärkeä asia Natolle, Pohjois- ja Baltianmalle, Euroopalle ja koko maailmalle. Viisi pohjoismaata ja kolme Baltia-maata voivat jatkossa löytää paljon yhteisiä hyödyllisiä intressejä ja toimintatapoja turvallisuutensa ja tulevaisuutensa vahvistamiseen. Suomen ja Ruotsin on menettävä Natoon yhtä aikaa ja käsi kädessä toisiaan tukien. Se on turvallisin tapa niin Suomelle kuin Ruotisillekin. Suomella on perinteisesti ollut hyvät, asialliset ja ymmärtäväiset suhteet rajanaapuriimme Neuvostoliittoon ja Venäjään. Suomi voi jatkossa olla sillanrakentajana idän ja lännen välillä. On erittäin tärkeää, että rauha rajoillamme säilyy ja itäraja pysyy rauhallisena. Se on mahdollista vain hyvällä yhteistyöllä venäläisten kanssa. Venäjä on rajanaapurimme ja on luonnollista, että kaupallisten, taloudellisten ja muidenkin suhteiden palauttaminen Venäjän kanssa on Suomelle ja suomalaisille tärkeä asia. Putin ei ole Venäjän johtaja enää kovin kauaa aikaa. Toivottavasti Venäjä saa jatkossa hyvät johtajat jotka ajattelevat kansansa parasta. Sota ja väkivalta eivät kuulu menestykselliseen yhteistyöhön ja aitoihin ystävällisiin suhteisiin. Putinin sodassa suurimmat häviäjät ovat Venäjän sekä Ukrianan kansalaiset.
Lähestyin tänään perussuomalaisia, Vasemmistoliiton, SDP:n kansanedustajia seuraavalla sähköpostill.
kirjaamo@okv.fi, oikeusasiamies@eduskunta.fi, valtakunnansyyttaja.syyttaja@oikeus.fi, kirjaamo.keskusrikospoliisi@poliisi.fi,
Tiedoksi ja toimenpiteitä varten
Olen
joutunut syyttömänä kärsimään 4 konkurssia, yhden 75 päivän
ehdottoman vankeustuomion, mikä muutettiin ehdonalaiseksi ja yhden 5
kuukauden ehdottoman vankeustuomion, mikä muutettiin ehdonalaiseksi
sekä 7 kunnianloukkaustuomiota. Olen menettänyt Suomen valtion
rikollisen toiminnan johdosta, yritykseni, omaisuuteni, ihmisarvoni
ja minulle on aiheutettu avioero valtion rikollisen toiminnan
johdosta. Olen ollut luottokelvottomana yli 26 vuotta enkä ole
voinut harjoittaa yritystoimintaa. En ole saanut esteetöntä
rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä 26 vuoteen.
Minut on pidätetty useita kertoja rikollisten toimesta ja olen
joutunut olemaan maan paossa Suomessa, Ruotsissa ja Bulgariassa. Olen
joutunut hakemaan poliittista turvapaikkaa Suomen valtion rikollisen
toiminnan johdosta Euroopan Unionilta eli oikeuskomisari Vera
Jourovalta sekä Bulgarian presidentiltä. Olen menettänyt
terveyteni sairastuttuani syöpään ja korkeaan verenpaineeseen sekä
diabetes-tautiin. Syövän onnistuin voittamaan, mutta korkea
verenpaine on tuhonnut elimistöäni ja on edelleenkin
hengenvaarallisen korkea. Minulle on aiheutetu avioero valtion
rikollisen toiminnan johdosta. Tämä on minulle äärettömän
vaikea asia.
Koska poliisi ei tutki ja korkein oikeus ei pura eri oikeusasteiden vääriä päätöksiä, niin minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin haastaa ulosottoviranomaiset oikeuteen sen johdosta, että he perivät minulta sellaisia saatavia, mitkä on saatu aikaan rikosten avulla ja siksi ne on perintäkelvottomia.
Tässä on selostukset asioista ja juridinen argumentointi asioille. Oikeustieteen tohtori on tarkistanut materiaalin eikä ole siinä virheitä havainnut.
Perusteet sille, että olen oikeassa ja että on syytä epäillä, että Suomen valtion viranomaiset toimivat rikollisesti
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/08/la-01082020-perusteet-sille-etta-olen.html
Olen
tehnyt todistusaineistoksi asioista 8 video, joissa todistan asiat
asiakirjoin ja kerron tosiasiat: DVD-dokumentti YouTubessa. Olen
syytön.
https://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/dvd-dokumentti-youtubessa.html
Kaikki ulosottotuomioni perustuvat Suomen valtion rikoksiin. Poliisi ei ole tutkinut/selvittänyt asioita ja syyttäjä ei ole nostanut syytteitä. Ehkä siihen on vaikuttanut se, että syyttäjä on ollut esteellinen ja asianosainen asioissa. On syytä epäillä, että hänellä on ollut tietty tarkoitus, kun on estänyt rikostutkinnat. Vaadin että kaikki ulosottotoimet keskeytetään oikeudenkäynnin ajaksi. Vaadin, että Suomen valtio palauttaa kaikki minulta perityt ulosotot korkoineen 30.06.1996 alkaen aina tähän päivään saakka 7 %:n korolla korkoa korolle menetelmän mukaisesti.
Kidutus on ihmisoikeuksien vastainen vakava rikos, joka kielletään niin Suomen rikoslaissa kuin myös kansainvälisen oikeuden puolella. Kidutuksen olennainen piirre on se, että tekijän on oltava virkamies, julkista luottamustehtävää hoitava tai julkista valtaa käyttävä henkilö tai julkisyhteisön työntekijä. Jotta teko lasketaan kidutukseksi, rikoksentekijän on käytettävä väkivaltaa pyrkimyksenään aiheuttaa tiettyjä laissa mainittuja seurauksia.
Kidutus on rikoslain mukaan kyseessä, kun edellä mainitussa asemassa oleva henkilö aiheuttaa toiselle voimakasta ruumiillista tai henkistä kärsimystä;
saadakseen hänet tai muun henkilön tunnustamaan tai antamaan tietoja,
rangaistakseen häntä jostakin hänen tai jonkun muun tekemästä tai tekemäksi epäillystä teosta,
pelotellakseen tai pakottaakseen häntä tai muuta henkilöä tai
rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden, terveydentilan, uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella.
Kidutuksesta tuomitaan myös virkamies, joka nimenomaisesti tai hiljaisesti hyväksyy alaisensa tai muutoin tosiasiallisessa määräysvallassaan ja valvonnassaan olevan henkilön tekemän, edellä mainitun teon.
Kidutukseen ei voi syyllistyä olematta virkamies, eli valtion virassa toimiva, tai vastaava henkilö. Mikäli edellä mainittuja tekoja tekee toiselle ihmiselle, ei kyseessä ole kidutus, vaan pahoinpitely, tai todennäköisesti törkeä pahoinpitely. Kidutuksen kieltäminen valtiossa on useissa kansainvälisissä sopimuksissa ehtona liittymiselle, kuten Euroopan Unioniin liittymisessä. Kansainvälisiä sopimuksia rikkomisesta valtiolle syntyy suuria sanktioita, jonka takia kidutus on säädetty rangaistavaksi vain virkamiehen tekemänä. Mikäli suuri määrä henkilöitä osallistuu kidutukseksi luokiteltaviin seurauksiin, on kyseessä usean henkilön tekemä törkeä pahoinpitely, sekä mahdollisesti myös järjestäytyneeseen rikollisryhmään osallistuminen.
Kidutuksesta on Suomen rikoslain mukaan tuomittava vankeuteen vähintään 2 ja enintään 12 vuodeksi. Kidutuksesta tuomittu henkilö on lisäksi tuomittava viraltapantavaksi. Myös kidutuksen yritys on rangaistava.
Pohjois-Suomen
hallinto-oikeuden päätös 769/2022 Dnro 304/03.04.04.04.01/2022.
Hallinto-oikeuden kokoonpano Asian ovat ratkaisseet hallinto-oikeuden
jäsenet Rene Pulkkinen ja AnnaLeena Kiviniemi. Esittelevä
jäsen Anna-Leena Kiviniemi Tämä päätös on sähköisesti
varmennettu hallinto-oikeuden asianhallintajärjestelmässä. HUOM!
Tästä en ole vielä saanut kirjallista päätöstä.
Päätös oli perustuslain 106 §:n vastainen. Perustuslain etusija106 §
Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.
Asiat
eivät ole vanhentuneet. Kidutusrikos on alkanut jo 27 vuotta sitten
ja on jatkunut tähän päivään saakka.
Tarkemmin
asioista tässä blogissani
SU 12.06.2022 Kiitos kokoomuspuolueen johdolle
http://kalajokinen.blogspot.com/2022/06/su-12062022-kiitos-kokoomuspuolueen.html
En voi hyväksyä sitä, että Suomen viranomaiset toimivat rikollisesti enkä sitä, että Facebook estää jakamasta minua näitä ja alla olevia tietoa Facebokissa. Kysymyksessä on ihmisoikeusrikos kun estetään sananvapaus.
Huomasin, että Facebook estää minua julkaisemasta Facebookin sivuilla Kalajoen matkailun historiaa. Facebook toimii Suomen perustuslain vastaisesti.
TI 22.12.2020 Kalajoen Hiekkasärkillä on kiehtova ja monivaiheinen historia osa 1
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/ti-22122020-kalajoen-hiekkasarkilla-on.html
Kalajoen Hiekkasärkillä on kiehtova ja monivaiheinen historia osa 2
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/12/kalajoen-hiekkasarkilla-on-kehtova-ja.html
Yle
ja muut tiedotusvälineet kieltäytyvät noudattamasta journalistisia
ohjeita. He eivät kerro mitä Suomessa tapahtuu.
Kalajoki 13.06.2022
Erkki Aho
Merenojantie 9 B 16
85100 Kalajoki
https://www.blogger.com/profile/00295090684102203500
Nimeni on Erkki Aho
https://www.youtube.com/watch?v=sJN6sWVJ5C4
Tiedoksi:
Yle, Iltasanomat, Iltalehti, Helsingin Sanomat. Kaleva, Julkisen
Sanan neuvosto
kaikki eduskuntaryhmät ja eduskuntapuolueet
Kävin eilen Malmbergin tuvalla kahvilla.
Niilo
Kustaa Malmberg ja Malmbergin tupa
Kolmetoistavuotiaana
1819 Niilo Kustaa Malmberg lähetettiin kouluun Raahen pedagogioon ja
sieltä kolmen vuoden opiskelun jälkeen 1822 Oulun triviaalikouluun.
Oulun palon jälkeen samana vuonna koulu siirrettiin Raaheen.
Kasvatusisän tultua valituksi Laihian kappalaiseksi Niilo Kustaa
Malmbergin koulu vaihtui jälleen. Hänet kirjoitettiin oppilaaksi
Vaasan triviaalikouluun. Täältä hän valmistui ylioppilaaksi
vuonna 1827. Jo saman vuoden kesällä hän kirjoittautui Turun
akatemiaan ja ryhtyi opiskelemaan teologiaa. Opiskelut keskeytyivät
Turun palon vuoksi 1827 ja saattoivat jatkua vasta syksyllä 1828
Helsingissä, johon yliopisto siirtyi.
Välivuoden
Niilo Kustaa Malmberg oli kotiopettajana Ruoveden Ritoniemen
kartanossa kapteeni E. G. von Enehjelmin perheessä. Ruovedellä hän
tutustui tulevaan puolisoonsa Ruoveden kirkkoherran tyttäreen. Hänen
palattuaan Helsinkiin opinnot keskeytyivät jälleen, koska Pietarin
Pyhän Kolminaisuuden ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra E. G.
Ehrström oli pyytänyt yliopistoa suosittelemaan hänelle sijaista
hänen sairautensa ajaksi. Tämä elämänvaihe oli Niilo Kustaa
Malmbergin myöhempää elämää ajatellen käänteentekevä.
Pietarissa hän tutustui evankeliseen liikehdintään, jonka juuret
olivat Keski-Euroopassa vaikuttaneessa katolisessa herätysliikkeessä.
Sen keskeinen vaikuttaja oli pastori Martin Boos (1762–1825). Tästä
herätyksestä Niilo Kustaa Malmberg sai kipinän sydämeensä, niin
että hänen saamansa synnyttivät laajan herätyksen jo hänen
Pietarin aikanaan. Tämä johti myös hänen karkottamiseensa
Pietarista 1829.
Helsingissä
Niilo Kustaa Malmberg jatkoi opintojaan, ja hänet vihittiin papiksi
Turussa 11.6.1830. Hänet määrättiin Kalajoen kirkkoherran tohtori
Frosteruksen apulaiseksi. Kalajoen emäseurakuntaan kuuluivat tällöin
Alavieskan, Ylivieskan, Pidisjärven (Nivala), Haapajärven ja Sievin
kappelit sekä Reisjärven ja Raution saarnahuonekunnat. Tämä
elämänvaihe johdatti hänet tuntemaan Pyhäjärven kappalaisen
Jonas Laguksen. Ystävyys hänen kanssaan oli merkittävä tulevia
herätyksiä ajatellen.
Kalajoen
alue nousi 1830-luvulta lähtien yhdeksi herännäisyyden
merkittävistä keskuspaikoista. Jonas Lagus valittiin 1828
Ylivieskan kappalaiseksi ja Niilo Kustaa Malmberg kaksi vuotta
myöhemmin kirkkoherran apulaiseksi Kalajoelle. Malmberg herätti
suurta huomiota heti tulosaarnallaan. Vähitellen herätysliike sai
niin huomattavat mittasuhteet, että huolestuneet viranomaiset
katsoivat tarpeelliseksi haastaa mielenrauhansa häiritsijät
käräjille.
Jokelan
pappilan miespihassa on itäpuolella ns. Malmbergin tupa ja
piispantupa ja länsipuolella pakaritupa ja arentaattorin tupa. Niilo
Kustaa Malmberg asui hänen mukaansa nimetyssä tuvassa 1830-1833.
Hän oli Pohjanmaan herätysliikkeen keskeisin hahmo.
Kalajoen käräjät
Niilo
Kustaa Malmberg
Kun puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja sananvapaudesta niin ei voi olla ohittamatta Kalajoen käräjiä.
Uskonnolliset
liikkeet, jotka 1700-luvulla aloittivat uuden vaiheen Suomen
kirkollisessa historiassa eivät aluksi paljonkaan koskettaneet
Kalajokilaaksoa. Vasta 1830-luvulta lähtien tämä alue nousi
yhdeksi herännäisyyden merkittävistä keskuspaikoista.
Kesällä
1831 alkoi näkyä ensimmäisiä merkkejä herätysliikkeen synnystä.
Heti alusta lähtien Jonas
Lagus piti
hyvin tarkasti huolta liikkeen pysymisestä sielullisesti terveellä
pohjalla. Hänen tiedetään jakaneen n. 700 raamattua Ylivieskan
vuosinaan. Lagus itse määrittelee herätyksen varsinaiseksi
läpimurtovuodeksi vuoden 1832. Nivalan Niilo
Kustaa Malmberg (kuva)
ryhtyi yhteistyöhön Jonas Laguksen kanssa. Alavieskan kappalainen
Kemell liittyi
myös heränneitten piiriin.
Kesällä 1836 Laguksen vaimo
kuoli, niin ikään tämän synnyttämät kaksoispojat. Työ
herätysliikkeen piirissä sai lisää syvyyttä. Tällöin Lagus
tapasi ensi kerran kaksi muuta herätysliikkeen johtomiestä F.Y.
Hedbergin ja
Paavo
Ruotsalaisen.
Lagus vakuuttui Paavo Ruotsalaisen toiminnasta Pyhäjärven kirkolla
kuultuaan Paavon Ruotsalaisen vaikuttavan saarnan ja hänen
julistamansa opin puhtauden. Heidän ystävyytensä alkoi siitä
päivästä ja kesti heidän elinpäiviensä loppuun saakka. He
tunsivat olevansa täällä maan päällä samalla asialla.
Johtohahmojen ansiosta Savon ja Pohjanmaan herännäisyys
yhtyivät.
Pakanalähetystyö
Vuonna
1837 Jonas Laguksen äiti kuoli70-vuoden iässä. Samana vuonna Lagus
meni uusiin naimisiin vaasalaisen kauppiaan lesken Albertiina
Charlotta Gananderin
kanssa. Aviopari teki häämatkan Tukholmaan ja tällä matkalla
Lagus tutustui pakanalähetystyöhön, jota Ruotsissa tehtiin
täydellä voimalla. Lagus yritti saada käytiin pakanalähetystyön,
mutta maaperä ei ilmeisesti ollut vielä kypsä. Monet hänen
ystävänsä katsoivat, että Suomi on köyhä maa ja rahaa tarvitaan
suomalaistenkin auttamiseen. Pakanalähetyksen hyväksi kerättiin
kuitenkin Kalajokilaaksosta rahaa tämän jälkeen säästölippailla,
joihin kerätyt pennoset lähetettiin edelleen Tukholman
lähetysseuran kautta.
Silkkiliina
käräjöinnin syynä
Pakanalähetyksen
säästölippaista löytyikin syy, joka johti oikeudenkäynteihin
heränneitä vastaan Kalajoen kuuluisilla käräjillä.
Eräs
palvelustyttö oli halunnut uhrata silkkiliinansa käytettäväksi
hyvän asian puolesta ja oli jättänyt lahjansa apulaispappi F. O.
Durchmanin eteisessä olleeseen pakanalähetyslippaaseen. Tytön
holhooja haastoi Durchmanin
oikeuteen
silkkiliinan anastamisesta. Tuo kohtalokas liina tietenkin
palautettiin, mutta käräjähaaste ei siitä huolimatta peruuntunut.
Katsottiin, että nuo säästölippaat olivat rikosasia. Niitä oli
Laguksen, Malmbergin ja Durchmanin eteisessä sekä myös Kalajoen
markkinapaikalla asuneen tervahovin hoitajan Roosin eteisessä. Lagus
pystyi todistamaan, että lippaat oli neljä kertaa tyhjennetty ja
varat lähetetty Tukholmaan Ruotsin lähetysseuraan. Rikosasiana
syytettiin heränneitä pappeja rahankeruusta, mutta toisena asiana
oli seurojen pito, mikä oli vastoin v. 1726 annettua
konveetikkeliplakaattia.
Syyttäjälle
tuotti suuria vaikeuksia se, että kellään todistajalla ei ollut
esitettävänään mitään raskauttavaa heränneitten kokouksista ja
heidän käytöksestään. Lausunnoissa pikemminkin tuli esille
heidän sävyisyytensä ja nöyryytensä sekä voimakas
yhteenkuuluvaisuudentuntonsa.
Viimeinen
oikeudenkäynti
Viimeinen
oikeudenkäyntipäivä oli 30.
päivä heinäkuuta 1839.
Kaikki syytetyt papit olivat läsnä tuossa historiallisessa
istunnossa, jossa lähes
80 ihmistä oli syytettynä siitä että he olivat lukeneet ja
laulaneet yhdessä Jumalan sanaa ja
että heillä oli muutamia säästölippaita lähetystyötä
varten.
Eräitten lukemisten ja esiin huutojen jälkeen oikeus
ilmoitti, että käräjissä tullaan pitämään tauko, ja että
tuomiot tullaan julistamaan vasta 2. päivä syyskuuta.
Kun
syytetyt astuivat ulos käräjätalosta Kalajoen kirkolla, he saivat
havaita, että käräjätalon pihalle oli kokoontunut suuri joukko
heränneitä, mutta myös muuta väkeä. Varsin erikoinen tunnelma
vallitsi tuona hetkenä. Koko päivän oli satanut, mutta illaksi oli
kirkastunut. Hiljaisuuden vallitessa syytetyt astuivat ulos, sillä
he tiesivät ja tunsivat tulevansa tuomituiksi ja että tuomiot eivät
tulisi olemaan aivan pienet. Tunnelma oli erittäin voimakas, ja
yhtäkkiä puhkesi hiljaisuus virteen ”Jumala
ompi linnamme”. Sekä
syytetyt, että pihalle kokoontuneet ystävät sen virittivät kuin
yhdestä suusta, eikä kukaan häirinnyt tuota veisuuta. Kun virsi
oli loppunut polvistui Paavo Ruotsalainen pihanurmikolle ja alkoi
suureen ääneen ylistää Jumalan armoa, ja hänen mukanaan
polvistui koko väkijoukko.
Ankarat
tuomiot
Sakot
ja tuomiot julistettiin 2.9.1839. Papit pantiin viralta puoleksi
vuodeksi kukin. Lisäksi heitä ja heidän kannattajiaan sakotettiin,
kaikkiaan 64 henkilöä. Heidän maksettavakseen määrätty sakko
oli yhteensä 4546 ruplaa ja 60 kopekkaa.
Pappien tuomioita ei
vielä tuolloinkaan julkaistu, vaan asia päätettiin alistaa
tuomiokapitulille. Tuomiokapitulin vapauttavasta päätöksestä
huolimatta hovioikeus määräsi Laguksen ja Malmbergin sekä kaksi
muuta pappia erotettavaksi virantoimituksesta puoleksi vuodeksi.
Valitus senaatin oikeusosastoon, mikä vastaa nykyistä korkeinta
oikeutta, kaatui muotovirheeseen, eikä vetoomus suoraan
keisarillekaan muuttanut tuomioita. Myötätuntoa ei myöskään
herunut kenraalikuvernööri
Thesleffiltä,
joka totesi. ” Ennen teidät viedään Siperiaan, ennen kuin
tuomionne muuttuu!”
Rovasti V.
H. Kivioja oli
kertonut Kalajoen Lankilassa säilyneen perimätiedon, että sakot
piti ensin maksaa ja että se otti lujille. Rahat kuitenkin tuotiin
takaisin. Kenen rahoista sakot maksettiin takaisin, sitä perimätieto
ei kerro.
Paavo Ruotsalainen ja Kalajoen käräjät
Påhl Henrik Ruotsalainen syntyi Lapinlahdella, Maaningan kappeliseurakunnan Tölvänniemen Tuomaalan talossa 9. heinäkuuta 1777. Vanhemmat Vilppu ja Anna olivat raamattunsa taitavaa väkeä, jotka elättivät perhettään kaskiviljelyllä.
Paavon tullessa murrosikään hänen henkinen
ahdistuksensa oli ottanut uskonnollisen muodon. Hän tempautui 1796
Telppäs-nimisellä niityllä alkunsa saaneen herätysliikkeen
piiriin. Se eikä sen johtoon noussut Juhana
Lustig eivät
kyenneet antamaan vastauksia Paavon ahdistukseen, joka ihmisten
mielestä sai hänet mielipuoliseksi. Hänet leimattiin
kylähulluksi, ja häntä alettiin nimittää pilkkanimellä Löyhkä.
Paavo
Ruotsalainen oli
eräänlainen Jumalan hullu. Paavo kulki pitkin kyliä ja
seuratuvissa julistamassa salattua Jumalan viisautta, joka oli
ilmoitettu vain yksinkertaisille, vaan ei viisaille ja filosofeille.
Paavon sanoma oli talonpoikaiskielelle muutettua paavalilaista
ristinteologiaa.
Vuonna 1799 Ruotsalainen teki pitkän
vaelluksen Jyväskylään seppä Jaakko
Högmanin luokse.
Tämän, Iijokilaaksosta kotoisin olleen parantajasuvun perillisen
huhuttiin olevan väkevä sielunhoitaja. Sepän pajassa Paavo itse
kertoi saaneensa avun.
Sepän luota palattuaan Ruotsalainen solmi
avioliiton Riitta
Ollikaisen kanssa
(1777-1833). Perheen elämä Vuorisen torpassa ja sitten Riitan
kotitalossa Koskenniemessä oli sangen ankaraa. Ruotsalainen kutsui
näitä vuosia ”petäjävapriikin korkeakouluksi”. Leipää
jouduttiin valmistamaan männyn nilakerroksesta valmistetusta
”jauhosta”. Ankarien elinolosuhteiden pakottamana Ruotsalainen
koetti matkata Puolaan uudisasukkaaksi, mutta häneltä evättiin
passi Viipurissa.
Herätykset leimahtelivat vuosisadan
ensivuosikymmenillä. Sepän luota palattuaan Ruotsalainen
ei
heti saanut jalansijaan herätysliikkeessä, mutta vähitellen hänen
maineensa alkoi kasvaa. Hänen vaikutuksensa levisi aluksi Savoon ja
Pohjois-Karjalaan, lopulta myös Pohjanmaalle ja Helsingin seudulle.
Ruotsalainen ajautui ristiriitaan moneen suuntaan, mm. puhdasoppisen
kirkon virkamiesten kanssa. Siksi hän matkusti 1822 Pietariin
piispa Z.
Cygnaeuksen puheille.
Seuraavana vuonna Porvoon piispa Molander
saapui
Savoon tarkastusmatkalle tutkimaan, mitä todella oli
tapahtumassa.
Ruotsalaisen
naapurit
surmasivat tämän pojan Juhanin v. 1830, taustalla lienee piillyt
talokiista. Samana vuonna Ruotsalainen
oli
ostanut Nilsiän Aholansaaren, jota kutsuttiin myös Ruotsalaksi ja
Markkalaksi. Aholansaaresta muodostui herätyksen keskuspaikka.
Siellä Ruotsalaisen
”ohjelma”
muotoutui kypsään asuunsa. Sieltä käsin lähti pitkälle
seurataipaleelleen, joka ulottui aina Helsinkiin asti.
Myös
kansalliset merkkimiehet, Lönnrot,
Runeberg, Snellman ja Topelius huomasivat
Ruotsalaisen
ja
kirjoittivat hänestä, kaksi edellistä kriittisesti, jälkimmäiset
myötämielisemmin. Tavatessaan Snellmanin
Iisalmen
pappilassa Ruotsalainen
tokaisi
tälle Hegelin filosofiaan innostuneelle ajattelijalle: ”Työ
philosphit teette saman selevän Raamatusta ko sika
pottuhalmeesta.”
Paavo
Ruotsalaisen ja
Pohjanmaan nuorten pappien välille syntynyt liitto muutti
1830-luvun alussa nopeasti tilannetta. Herätys ei ollut enää
rahvaan liikehdintää, vaan yhä useammat papit ja muutkin
säätyläiset olivat mukana. Vuoteen 1836 mennessä Pohjanmaalle
oli muodostunut kolme vahvaa herätyskeskusta.
Tärkein oli
Malmbergin
ja Laguksen työalueilla
Nivalassa ja Ylivieskassa, jotka kuuluivat kappeleina Kalajoen
seurakuntaan. Helmikuussa 1838 kruununvouti ilmoitti Oulun läänin
maaherralle Kalajoen pitäjässä syntyneistä ”yleistä rauhaa ja
yleistä viihtymistä häiritsevistä seikoista” ja jätti
maaherran päätettäväksi jatkotoimista. Ilmiantaja oli Kalajoen
nimismies Niilo
Sandman. Pappien
asunnoista ja muualtakin oli löytynyt säästölaatikoita.
Nimismies kertoi satojen ihmisten kokoontuneen pitkin pitäjää
veisaamaan Siionin Virsiä ja lukemaan monenkaltaisia kirjoja.
Kuuleman mukaan kokoontuneet luulivat itseään uudestisyntyneiksi,
laiminlöivät velvollisuuksiaan ja halveksuivat
lähimmäisiään.
Asiaan liittyvä salakähmäisyys
huolestutti läänin hallintoa, sillä keräyksiin ei ollut lupaa.
Rahat oli toimitettu Ruotsiin. Maaherra Lagerborg
piti
tilannetta vakavana. Lääninhallitus raportoi
prokuraattorinvirastoon, joka käski asettamaan syytteeseen
kokousten järjestäjät ja niihin osallistuneet
henkilöt.
Oikeusjutut oli nostettu, ja ensi kerran käräjille
kokoonnuttiin 6.-9. heinäkuuta 1838 Kalajoen Pihkalan taloon.
Kantajana oli maaviskaali Erkki
Julius Berg ja
pappien takia tuomiokapitulin asiamiehenä kirkkoherra K.K.Elfving.
Tuomarina
istui hovioikeuden määräämänä K.F.Grönberg.
Haasteen
olivat saaneet papeista Malmberg,
Lagus, Hemming ja Laurin,
lisäksi tervahovin hoitaja Roos
vaimoineen
ja 22 talonpoikaa eri osista pitäjää.
Seuraaviin käräjiin
haastettiin myös Durchman
ja Paavo Ruotsalainen. Ne
määrättiin elokuun kuudenneksi päiväksi. Paavo
Ruotsalainen ei
tullut paikalle, mutta Durchman
ja
35 talonpoikaa tulivat entisten haastettujen lisäksi. Syyttäjän
puolella näytöt alkoivat huveta ja Kalajoen käräjät oli
saamassa yhä selvemmin poliittisen oikeudenkäynnin luonteen. Paavo
Ruotsalainen oli
pakoillut virkavaltaa. Käräjät eivät kiinnostaneet.
Vähitellen
käräjät alkoivat muistuttaa lähes farssia. Syyttäjä marssitti
todistajiaan esiin, heidän lausuntonsa osoittautuivat huhupuheiksi
ja ilmeni, että tänne oli tultu makselemaan henkilökohtaisia
kaunoja. Heränneet kokoontuivat käräjien aikana jatkuvasti
seuroihin veisaamaan Siionin Virsiä, lukemaan ja kuuntelemaan
Paavon ja pappien sananselitystä. Yhä enemmän uteliaita virtasi
paikalle ja herätys tavoitti uusia ihmisiä.
Alkoi näyttä
siltä, että ensimmäisten ilmiantojen tekijät, Kalajoen
nimismiehet, olivat ryhtyneet hankkeeseen omien etujensa takia.
Herätystä seurannut rikollisuuden ja juopottelun väheneminen oli
sotkenut heidän viinakauppansa.
Huhtikuun 9. päivänä
alkaneeseen istuntoon syyttäjä oli saanut uusia todistajia,
säätyläisiä. Kesäkuussa alkaneisiin seuraaviin käräjiin Berg
oli haastanut lisää todistajia. Paavo
Ruotsalainen ja
pastori Laurin
eivät
olleet paikalla, joten tuomiota ei voitu julistaa. Tutkimusta
jatkettiin elokuun 27. päivänä. Talonpoikien puolustuskirjelmässä
torjuttiin kaikki syytökset. Viimeinen istunto päättyi lauantaina
31. elokuuta 1939 ja oikeus julisti tuomionsa seuraavana
maanantaina.
Paljon heränneitä ja muita uteliaita oli
kerääntynyt käräjätalon pihalle. Koko päivän oli satanut
vettä, mutta iltaa kohti taivas selkeni. Syytetyt astuivat ulos
käräjätalosta mitään puhumatta tietäen, että oikeus tulisi
julistamaan langettavan tuomion. Joku heränneistä aloitti pihalla
Lutherin taisteluvirren Miedän linnamm`on Jumala taivaast`. Virren
päätyttyä Paavo
Ruotsalainen laskeutui
polvilleen ja aloitti rukouksen, jossa hän ylisti Jumalan armoa,
että hän oli katsonut heidät arvollisiksi kärsimään pilkkaa ja
vainoa Jeesuksen nimen tähden. Kun oikeuden virkailijat katsoivat
ulos ikkunasta, he näkivät koko suuren ihmisjoukon polvistuneena
ja yhtyneenä tähän rukoukseen.
Kalajoen kihlakunnanoikeus
antoi päätöksensä, jossa se tuomitsi 80 syytetystä 62
erisuuruisiin sakkoihin. Niiden kokonaissumma oli 3552 ruplaa ja 20
kopeekkaa. Pappien tuomiot jätettiin tuomiokapitulin harkintaa,
Laurinia
sakotettiin
epäkunnioittavasta kielenkäytöstä syyttäjää kohtaan 20
hopeataalarilla, Tervahovin hoitaja Roos,
lukkari Salmenius,
leskirouva Haggren,
itsellismies Kourijärvi ja 28 talonpoikaa saivat 200 hopeataalarin
sakon laittomien hartauskokousten järjestämisestä tai niiden
sallimisesta tiloissaan. Sapatin rikkomisesta ja osallistumisesta
laittomiin kokouksiin saivat lisäsakkoja maallikkosaarnaajina
toimineet Pekka
Kiuru, Paavo Ruotsalainen ja Matti Kalmare. Paavo Ruotsalaisen sakot
kohosivat näin 210 taalariin eli 100 hopearuplaan 80 kopeekkaan.
Nimismiehiä loukkaavasta kirjelmästä tuli lisäsakkoja niin, että
Paavon sakot olivat yhteensä 110 hopearuplaa 40 kopeekkaa. Varojen
puutteessa sakot saattoi korvata 18 päivän vesileipävankeudella.
Sakkojen suuruutta kuvaa se, että perunkirjoituksissa ilmoitetun
maatilan arvo oli tuohon aikaan alle 50 ruplaa.
Miksi Kalajoella käräjöitiin?
Juhana
Frosterus toimi
Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1809-1838. Frosterus
oli
oikea vanhanajan kirkkoruhtinas, joka halusi alistaa kaikki muut
valtansa alle. Frosterus
suhtautui
vihamielisesti herätysliikkeisiin, jotka pyrkivät kaventamaan
hänen valtaansa. Frosterus
julkaisi
runsaasti omaa kirjallisuutta. Lukuisten ansioittensa jälkeen hän
sai rovastin arvon vuonna 1805. Juhana
Fosterus oli
kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäisestä avioliitosta oli yhdeksän
lasta ja toisesta kuusi.
Paavo Ruotsalainen ja herätysliike astuivat kirkkoherra Juhana Frosteruksen varpaille ja kirkkoherra Frosterus käytti oikeuslaitosta valtansa jatkeena.
Käräjäpaikkoina toimivat Törnvallin talo, mikä sijaitsi nykyisen Kalajoen kaupungintalon kohdalla, mutta siirrettiin Siltasaareen koiseutumuseoksi.
Varsinainen kokouspaikka oli Anttilan talossa mikä sijaitsi nykyisen kansanopiston paikalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti