Halla-aho ja Kulmuni Kalajoella
Keskustelin
Perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon kanssa ja sovimme
siitä, että laitan hänelle tietoa SSP-sopimuksesta ja
keksustelimme myös turkistarhauksen ahdingosta Kalajoella. Sovittiin
niin, että puheenjohtaja Jussi Halla-aho ja kansanedustaja Mauri
Peltokangas sekä keskustan paikalla olleet kansanedustajat saavat Kalajoen Turkistuottajilta A4-kokoisen
tiivistelmän aiheesta lähiaikoina. Asian hoitaa tutkistuottajat, jotka itse tuntevat asiansa parhaiten.
Lähetin Jussi
Halla-aholle seuraavan sähköpostin, jotta hän voi perehtyä
SSP-sopimukseen.
Tervehdys
Jussi
Olen
Erkki Aho. Tapasimme tänään keskiviikkona 22.07.2020 Kalajoen
Halpa-Hallin edustalla. Olen toiminut Kalajoella perussuomalaisten
kunnanvaltuutettuna ja olin myös perussuomalaisten
kansanedustajaehdokkaana vuonna 2007. Lupasin lähettää Sinulle
enemmän tietoa näistä asioista.
SSP-sopimus
Koiviston konklaavi – SSP-sopimus ja muut salatut sopimukset
Kalajoki 22.07.2020
Erkki Aho
Merenojatie
9 B 16
85100
Kalajoki
044-3025948
Nimeni
on Erkki Aho
Suomen
johtavat poliitikot ovat tietoisia Suomen oikeusvaltiotilanteesta ja
valtiopetoksista
Avoin kirje pääministeri Antti Rinteelle
TI
21.07.2020 Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni, kansanedustaja Juha
Pylväs ja kansanedustaja Mikko Kinnunen, saatte minulta kirjani
Kalajoella 22.07.2020
TO 16.07.2020 Keskustan
puheenjohtaja Katri Kulmuni ja alueemme kansanedustaja Juha Pylväs
sekä tiedoksi valtiokonttori Erkki Ahon vahingonkorvausanomus
TO 25.06.2020
Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen ja kansanedustaja Juha Pylväs
Kihlakunnansyyttäjä
Sulo Heiskari on toiminut esteellisenä syyttäjänä asioissani noin
20 vuoden ajan. Esteellisyys
johtuu siitä, että syyttäjä Sulo Heiskari on toiminut tai ainakin
on merkitty kaupanvahvistajaksi kaupoissa, jossa hän käyttää
syyteoikeutta ja arvoi näin omien toimiensa lainmukaisuutta. Olen
lähettänyt Oulun käräjäoikeuteen todistuksen
kaupanvahvistuksesta, jossa näkyy, että Sulo Heiskari on
vahvistanut lainvastaisen kaupan, sillä
väliaikaiset pesänhoitajat eivät saa myydä kiinteää omaisuutta
konkurssisäännon 50 §:n mukaan. Syyttäjä Heiskari on esteellinen
syyttäjistä annetun lain mukaan.
Kaupanvahvistus
Lisäksi
kauppakirjan allekirjoittaja Heino Virta todistaa, ettei hän ole
koskaan nähnytkään kaupanvahvistaja Sulo Heiskaria.
Lisäksi
kaupanvahvistajan kutsuma todistaja Arto Ranta-Ylitalo todistaa,
ettei hän ole ollut paikalla kun kaupat on vahvistettu.
Lisäksi
kaupoissa salattiin 48 miljoonan pantatut kiinitykset, joista tässä
esimerkkinä yksi sivu. Kysymyksessä on siis törkeä petos. Olen
pyytänyt Oulun poliisia toimittamaan teille nämä kaikki
asiakirjat, koska olen ne Oulun poliisille toimittanut.
Syyttäjä
Sulo Heiskarin esteellisyys on kiistaton ja esteellisyys on
virkarikos. Omien rikostensa peittelemiseen syyttäjä Heiskari
organisoi uusia rikostutkintoja väärän oikeudenpäätöksen
perusteella, jossa hän itse oli keskeinen rikollinen. Mikään rikos
ei ole vanhentunut johtuen SSP-sopimuksesta sekä siitä, että
ulosotto on voimassa ja asiat ovat olleet keskeytyksettä vireillä
yli 25 vuotta. Kysymyksessä on kiistatta ihmisoikeusrikokset ,
kidutus , sekä perustuslain vastaiset toimet.
Kauppasopimuksissa
on toiminut kaupanvahvistajana tuleva syyttäjä Sulo Heiskari, joka
on myöhemmin toiminut syyttäjänä kaikissa oikeudenkäyneissä,
joissa on käsitelty näitä sopimuksia oikeudessa. Syyttäjä Sulo
Heiskari on toiminut esteellisenä syyttäjänä näissä
oikeudnekäynneissä:
R98/503
Ylivieskan käräjäoikeus 01.06.1998 R98/71 144
R02/393
Ylivieskan kärjäoikeus 15.02.2002 RD01/361 10046
S01/320
Ylivieskan käräjäoikeus 30.01.2001 K00/1003 148
S00/1437
Ylivieskan käräjäoikeus 13.11.2000 K00/1003 1311
S01/447
Ylivieskan käräjäoikeus 28.02.2001 K001/1003 280
R98/692
Ylivieskan käräjäoikeus 26.08.1998 R98/90 224
R03/150
Ylivieskan käräjäoikeus 19.12.2002 R02/276 R1.OH.KP
Ylivieskan
käräjäoikeuden päätös 30.05.1996 nro 860
Ylivieskan
käräjäoikeuden päätös 03.01.1997 96/531
Ylivieskan
käräjäoikeuden päätös 28.06.1996 nro 900
Ylivieskan
käräjäoikeuden tuomio 26.08.1998 nro 228
Ylivieskan
käräjäoikeudenpäätös 19.09.2000 bro 1066
Ylivieskan
käräjäoikeuden tuomio 03.10.2000 nro 1050
Vaasan
hovioikeuden tuomio 21.05.1999 nro 521
Vaasan
hovioikeuden päätös 08.12.2000 nro 1376
Vaasan
hovioikeuden päätös 07.05.2001 nro 545
Vaasan
hovioikeuden päätös 13.01.2000 nro 39 R98/692
Vaasan
hovioikeuden päätös 31.01.2000 nro 39
Korkeimman
oikeuden päätös 11.01.2002 R2000/206 nro 0017
Korkeimman
oikeuden päätös 24.01.2001 H2000/386 nro 0143
Korkeimman
oikeuden päätös 20.09.2001 nro 1841
Korkeimman
oikeuden päätös 10.07.2003 H2001/318 nro 1800
Korkeimman
oikeuden päätös 10.07.2003 H2002/16 nro 1801
Korkeimman
oikeuden päätös 10.07.2003 H2002/210 nro 1802
Korkeimman
oikeuden päätös 28.06.2002 H2001/138 nro 1771
Korkeimman
hallinto-oikeuden päätös 22.12.2004 3383 nro 17602/04
konkurssiasiat
K 96/531, PR-Teollisuus Oy (hja Alavieskan Puurakenne )
Konkurssituomio 3.1.1997/1
K 97/1236 International Timber (hja Eläke-Varma Keskinäinen yhtiö)
Konkurssituomio 7.9.1998/963
K 00/1003 Erkki Aho (hja Alavieskan Puurakenne)
ratkaisu 28.2.2001/280, rauennut/sillensä, valitettu hovioikeuteen
K 10/5019 Erkki Aho (hja Mikko Kovalainen)
ratkaisu 4.1.2011/38, peruutettu
K 10/3862 Erkki Aho (hja Mikko Kovalainen)
ratkaisu 30.8.2010/4430, sillensä, muu syy
K 11/1589 Erkki Aho (hja Mikko Kovalainen)
ratkaisu 26.9.2012/7257, rauennut, sillensä
ITC Finland Oy:n konkurssi, ei löytynyt diaarista
Rikosasiat:
R 98/71 Asia: velallisen vilpillisyys
ratkaisu 1.6.1998/144
R 98/90 Asia: muut rikoslakia vastaan tehdyt rikokset
ratkaisu 26.8.1998/1
ratkaisu 13.8.1998
RD 01/361 ratkaisu 15.2.2002/10046 , jätetty tutkimatta
R 05/506 asianomistajana Tapio Lahola
Tuomio 28.11.2005/529, valitettu hovioikeuteen
R 10/506, asianomistaja Mikko Kovalainen
Tuomio 6.9.2010/1034, valitettu hovioikeuteen
R 11/537 asianomistaja Markku Koski
Tuomio 27.7.2011/587, valitettu hovioikeuteen
Rikosasiaa, jossa asianomistajana Torsti Kalliokoski, ei löytynyt diaarista
Rikosasia R 97/288 koskee muuta vastaajaa, rikosilmoituksen numerolla ei löydy diaarista
S 95/1488 Kja Alavieskan Puurakenne, vjat: Erkki Aho, Kari Konu, Markku Koski, PR-Teollisuus Oy, Remes Jouni ja Virta Heino, asiaan osallisena PR-Teollisuus Oy:n konkurssipesä
Ratkaisu 28.6.1996 , hyväksytty kokonaan tai osittain
Katriina Rantinsalo
hallintosihteeri
K 96/531, PR-Teollisuus Oy (hja Alavieskan Puurakenne )
Konkurssituomio 3.1.1997/1
K 97/1236 International Timber (hja Eläke-Varma Keskinäinen yhtiö)
Konkurssituomio 7.9.1998/963
K 00/1003 Erkki Aho (hja Alavieskan Puurakenne)
ratkaisu 28.2.2001/280, rauennut/sillensä, valitettu hovioikeuteen
K 10/5019 Erkki Aho (hja Mikko Kovalainen)
ratkaisu 4.1.2011/38, peruutettu
K 10/3862 Erkki Aho (hja Mikko Kovalainen)
ratkaisu 30.8.2010/4430, sillensä, muu syy
K 11/1589 Erkki Aho (hja Mikko Kovalainen)
ratkaisu 26.9.2012/7257, rauennut, sillensä
ITC Finland Oy:n konkurssi, ei löytynyt diaarista
Rikosasiat:
R 98/71 Asia: velallisen vilpillisyys
ratkaisu 1.6.1998/144
R 98/90 Asia: muut rikoslakia vastaan tehdyt rikokset
ratkaisu 26.8.1998/1
ratkaisu 13.8.1998
RD 01/361 ratkaisu 15.2.2002/10046 , jätetty tutkimatta
R 05/506 asianomistajana Tapio Lahola
Tuomio 28.11.2005/529, valitettu hovioikeuteen
R 10/506, asianomistaja Mikko Kovalainen
Tuomio 6.9.2010/1034, valitettu hovioikeuteen
R 11/537 asianomistaja Markku Koski
Tuomio 27.7.2011/587, valitettu hovioikeuteen
Rikosasiaa, jossa asianomistajana Torsti Kalliokoski, ei löytynyt diaarista
Rikosasia R 97/288 koskee muuta vastaajaa, rikosilmoituksen numerolla ei löydy diaarista
S 95/1488 Kja Alavieskan Puurakenne, vjat: Erkki Aho, Kari Konu, Markku Koski, PR-Teollisuus Oy, Remes Jouni ja Virta Heino, asiaan osallisena PR-Teollisuus Oy:n konkurssipesä
Ratkaisu 28.6.1996 , hyväksytty kokonaan tai osittain
Katriina Rantinsalo
hallintosihteeri
Aikasempi apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske, valtiosyyttäjä Jorma Äijälä ja kihlakunnansyyttäjä Sulo Heiskari
Olen
toimittanut Oulun käräjäoikeuteen ( Ylivieskan käräjäoikeus)
kaikki nämä asiakirjat valokopioina:
Tyytymättömyyden
ilmaisu Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden käräjäoikeuden
esteellisyyttä koskeva osaratkaisuun
Nimismies Sulo
Heiskari on merkitty kaupanvahvistajaksi Euronio Oy:n ja
Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesän väliaikaisten
pesänhoitajien , asianajaja Antti Latolan ja Hannu Maskosen
allekirjoittamaan kauppakirjaan.
LIITE
1
Kauppakirjan
allekirjoittaja Heino Virta todistaa, ettei hän ole koskaan tavannut
kaupanvahvistaja Sulo Heiskaria. Nimismies Sulo Heiskari ei ole ollut
paikalla kun kauppakirjat on allekirjoitettu.
LIITE
2
Kaupanvahvistajan
kutsuma todistaja Arto Ranta-Ylitalo todistaa, ettei ole ollut
kaupanvahvistajan kutsumana todistaja paikalla, missä Alavieskan
Puurakenteen konkurssipesä on myyty Euronio Oy:lle.
Liite
3
Pentti
Arhippaisen todistus kauppakirjojen allekirjoituksiin ja kaupan
vahvistamiseen. Arhippainen todistaa tässä törkeän petoksen
Euronio Oy:n ja Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesän välisessä
kaupassa.
LIITE
4
Erkki
Ahon todistus kauppakirjojen allekirjoituksiin ja kaupan
vahvistamiseen. Kauppakirjan allekirjoitajan todistuksen mukaan
kaupanvahvistajana toiminut tuleva syyttäjä ei ollut paikalla eikä
myöskään kaupanvahvistajan kutsuma todistaja.
LIITE
5
Syyttäjä
Sulo Heiskarin väärä lausuma oikeudelle, jossa hän todistaa,
ettei Erkki Aholla ole oikeutta valita syyttäjää omien
mieltymystensä mukaisesti. Olin esittänyt oikeudessa
esteellisyysväittämän koskien syyttäjä Sulo Heiskaria.
LIITE
6
JOHTOPÄÄTÖKSET: Kaupanvahvistajana
toiminut nimismies Sulo Heiskari on ollut esteellinen toimimaan
syyttäjänä, koska hän toiminut kaupanvahvistajana
kauppasopimuksissa. Lisäksi hän on antanut väärän lausuman
oikeudelle asiassa.
Syyttäjä
Sulo Heiskari on näinollen ollut esteellinen toimimaan kaikkissa
oikeudenkäynneissä mitkä koskevat ko. kauppasopimuksia.
KE 22.07.2020
Selvityspyyntö Oulun poliisille ja muille tiedoksi ja toimenpiteitä
varten
Pääkirjoitus:
EU-päätös olisi pitänyt keskustella heti parlamentissa –
eduskunta unohtui turhaan
EU:n
hätäpaketti olisi pitänyt viedä eduskuntaan nopeasti. Muutokset
ovat periaatteellisesti niin suuria, että eduskunnan lomailun olisi
voinut päiväksi unohtaa.
EU muutti
perusperiaatteitaan viikonvaihteen maratonhuippukokouksessa. Se
päätti 750 miljardin korona-hätärahoituksesta, josta 390
miljardia on avustuksia ja loput lainoja. Budjettikehys päälle.
Isoista rahoista puhutaan, todella isoista. Suomen osuus
hätärahoituksesta on 6,8 miljardia vuoteen 2058 mennessä. Vuodessa
arviolta 220 miljoonaa.
Muutos
EU:n entisiin periaatteisiin on merkittävä. Nyt puhutaan siitä
kuuluisasta yhteisvastuusta, johon EU:n ei pitänyt ajautua.
SIKSI
SOPII ihmetellä, että hallituspuolueet eivät sallineet
asiasta välitöntä eduskuntakeskustelua. Eduskunnan puhemies Anu
Vehviläinen (kesk) ilmoitti, että eduskuntaa ei kutsuta
koolle. Pääministeri Sanna Marin (sd) olisi ollut
valmis:
– Pääministerinä
olen aina käytettävissä EU-asioissa, kuten muissakin asioissa
eduskunnan kuultavaksi suureen valiokuntaan tai suureen saliin.
Eduskunnan kokoontumisesta päättää eduskunta, ei valtioneuvosto,
Marin ilmoitti.
Mistä
saadaan 750 miljardia euroa?
60
%:n tavoitteesta ei juurikaan välitetä. EKP:n tilaston mukaan
2019/3. neljännes (siis ennen koronaa) korkeimmat velkojen määrät
BKT:hen verrattuna olivat Kreikassa 178 %, Italiassa 137 % ja
Portugalissa 120 %. Ongelmaksi tulleessa Espanjassa luku on 98 %.
Suomessa 61 %. Vaikka Suomella menee huonoimmin EU-maista tänä
vuonna, joutuu se nettomaksajaksi myös koronatuessa sen takia, ettei
se ole elänyt yhtä holtittomasti kuin Etelä-Euroopan maat. Suomen
tilanne heikkenee tänä vuonna nopeasti ilman Etelä-Euroopan
tukemistakin. Valtion tekemän ennusteen mukaan suhde ylittää 70 %
jo tänä vuonna.
Julkisen
talouden velkaantuminen voi johtaa valtion romahtamiseen, mikä on
tapahtunut mm. Kreikassa ja Argentiinassa. Siksi uuden velan
ottamista tulee välttää viimeiseen asti. Vuonna 1990 Suomen
valtiolla oli vain 9 miljardia velkaa. Sen jälkeen on eletty velaksi
joka vuosi 30 vuoden ajan, eikä loppua näy. Kahtena vuotena nähty
pieni plussa veloissa johtui valtion omaisuuden myynneistä.
Viimeisin plussa 2019 oli kirjanpitokikkailua. EU on opettanut meidät
tuhlaajakansaksi, joka ei tervettä päivää tule näkemään
tälläkään vuosikymmenellä.
Kuntataloudessa
ei pitäisi elää velaksi. Tulojen ja menojen tulisi olla useamman
vuoden jaksolla yhtä suuret. Kunnat eivät kuitenkaan tähän ole
pystyneet ja monien kuntien velkatilanne on vaikea, jopa mahdoton.
Pääkaupunkiseudulla Vantaa on ollut vuosikymmeniä velkaongelmissa,
mutta viime vuosina Espoo on sen saavuttanut ja mennyt ohi. Etenkin
Vantaan ongelma on se, että kuntaan muuttaa paljon pienituloisia ja
tulottomia ihmisiä, joiden peruspalvelut on kuitenkin järjestettävä.
2019 Vantaan korollisten konsernivelkojen määrä ylitti 2 miljardia
euroa, Espoossa velka lähentelee 4 miljardia euroa.
Velallakin
on väliä
EU:n
elpymisohjelman ympärillä käyty keskustelu on keskittynyt lähinnä
suoriin tulonsiirtoihin (maksut vs. ”lahjat”). Mutta on syytä
pitää mielessä, että potentiaalisiesti yhtä tärkeä muutos
liittyy velkoihin. Päätös ottaa 360 miljardia yhteisvastuullista
velkaa muuttaa dramaattisesti riskien hinnoittelua Euroopassa. Muutos
käy ilmi oheisesta kuvasta, johon piirretty eri maiden valtioiden 10
v. obligaatioiden korko. Kuviosta ilmenee, että korkoerot ovat
(matalista ohjauskoroista huolimatta) huomattavia. Erot korostuvat
etenkin rahaliittoon kuulumattomien maiden osalta (silmiinpistävin
on tietenkin Romania, jonka osalta korko on 4 prosenttia siinä missä
Saksa saa rahaa -0.44 prosentilla). Kuva muuten kertoo aika hyvin,
mitkä maat kuuluvat (tai ainakin pitäisi kuulua) nuukien maiden
joukkoon ja päinvastoin.
Kokoomus vaatii
kaikkien puolueiden neuvotteluita EU:n elpymispaketista: "Tämä
ei ole vielä valmis hyväksyttäväksi"
Oppositiopuolue kokoomus
vaatii hallitusta kutsumaan kaikki eduskuntapuolueet neuvotteluihin
Euroopan unionin massiivisesta elpymispaketista.
Kokoomuksen
eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kai Mykkäsen mukaan puolueiden
keskinäiset neuvottelut tarvitaan, jotta eduskunnan lopullinen
päätös elpymispaketista saadaan "suomalaisten edun
mukaiseksi".
- Tämä ei ole vielä valmis näillä tiedoilla hyväksyttäväksi, Mykkänen sanoo STT:lle.
Sannikka
kiteyttää
ELVYTYKSELLÄ
TORJUTAAN PANKKIKRIISIÄ EIKÄ TUETA VIENTIÄ
https://a-ppietila.eu/elvytyksella-torjutaan-pankkikriisia-eika-tueta-vientia/?fbclid=IwAR1fosRRjy4BLS_cehngBzd5oqZZAOKiK0w7Oik001RE0aLgwHyIrYnwJQk
KORONAKRIISI
on kaikesta huolimatta vain peitetarina sille, että elvytyksellä
tekohengitetään konkurssin partaalla olevaa osaa Euroopan
unionista. Elvytyspaketin 750 miljardia euroa kohdennetaan maille,
joiden työttömyys ja talous olivat kuralla jo ennen koronakriisiä.
Sama koskee Suomen maaseutua.
SUURI
OSA SUOMEN MAASEUTUA on samassa jamassa kuin Italia, Espanja ja
Kreikka. Niiden talous ja niiden lainoittajien taseet eivät
yksinkertaisesti enää kestä uutta korollista velkaa, vaan molempia
on tuettava ilmaisella rahalla eli lahjoituksilla.
ELVYTYSPAKETTI
TÄHTÄÄ uuden eurooppalaisen pankkikriisin torjuntaan. Kriisi oli
puhkeamassa Italiasta jo paljon ennen koronaa.
Italian
valtionvelka on noussut jyrkästi finanssikriisistä 2008 lähtien.
Kriisin alussa velkaa oli 100 prosenttia suhteessa
bruttokansantuotteeseen ja nyt sitä on 135 prosenttia eli 2 400
miljardia euroa. Espanjan velka on 1 200 miljardia euroa (100
prosenttia suhteessa bkt:hen) ja Kreikan velka on 335 miljardia euroa
(180 prosenttia suhteessa bkt:hen).
PANKKIKRIISIN
SYTYKKEENÄ on velanantajien luonne ja velkamäärien
tähtitieteellinen koko. Yksityiset pankit ja sijoittajat pitävät
salkuissaan puolta Italian valtionvelasta. Jos Italian valtio ei
pystyisi maksamaan velkaansa takaisin, tappiot koituisivat Italian
yksityispankeille, sijoittajille ja tavallisille kotitalouksille. Se
johtaisi välittömästi syvään talouskriisiin, konkurssiaaltoon ja
kotitalouksien ostovoiman heikentymiseen, poliittiseen kriisiin ja
jopa yhteiskunnalliseen kaaokseen.
Ranskalaisilla
pankeilla on Italiassa 335 miljardin, saksalaisilla 88 ja Espanjan
pankeilla 74 miljardin velkasaatavat.
Tätä
taustaa vasten on ymmärrettävää, että Saksan liittokansleri
Angela Merkel ja Ranskan presidentti Emmanuel Macron ajoivat
mahdollisimman suurta avustuspottia Italialle. Espanja on Kreikan
kanssa yhtä pahoissa vaikeuksissa kuin Italia.
Julkilausuma
– PS: Eduskunta koolle valtioneuvoston tiedonantoa varten
Käynnissä olevat tapahtumat ovat historialliset ja niillä on kauaskantoiset seuraukset niin EU:n liittovaltiokehityksen kuin Suomen talouden kannalta.
EU:sta
ollaan tekemässä entistä selkeämmin tulonsiirtounioni, jossa
taloutensa paremmin hoitaneet maat laitetaan maksumiehiksi huonommin
taloutensa hoitaneille.
Suomalainen
veronmaksaja laitetaan kirjaimellisesti omilla korkeilla veroillaan
rahoittamaan muiden maiden matalamman verotuksen.
EU
on ottamassa näitä tulonsiirtoja varten ensimmäisen yhteisen
velkansa ja perustamassa itselleen uuden verotusoikeuden.
Suomi
uhkaa luisua julkisessa keskustelussa totuudenjälkeiseen aikaan,
jossa totuutta EU:n toiminnasta vääristellään. Samalla
oikeusvaltioperiaate on Suomessa uhattuna.
Pääministeri
Marin on todennäköisesti perustuslakia rikkoen ja
perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 16/2020) oikeudelliset
reunaehdot ohittaen toiminut oikeudellisesti kestämättömällä
tavalla. Perustuslakivaliokunta on myös edellyttänyt EU:n uudesta
suunnasta laajaa kansalaiskeskustelua. No-bailout -säännön
rikkomisen on katsottu aiemmin olleen vastoin EU:n perussopimuksia.
Se on myös vastoin Marinin hallitusohjelman omaa kirjausta.
Hallitus
on asettanut muiden EU-maiden edun oman maansa edun edelle.
Elämme
moniäänisessä demokratiassa ja hyvä niin - samalla ymmärrämme,
että moni tukee hallituspuolueita vaikka mitä tapahtuisi.
Politiikassa voi ajautua poteroihin, mutta periaatteellinenkaan tuki
tietylle puolueelle ei saa mennä totuuden edelle. Mustaa ei saa
valkoiseksi. Suomea viedään EU:ssa kuin litran mittaa.
Kutsumme
koko Suomen kansan yhdessä puolustamaan oikeudenmukaisuutta,
itsenäisyyttä ja omaa demokratiaamme.
Kaikki
meille tärkeät asiat kuten vanhustenhoito tai koulutus, alistettiin
toissijaiseksi EU:n solidaarisuuden käsitteen alle -
solidaarisuuden, mikä tällä kertaa tarkoittaa Etelä-Euroopan
kriisimaiden ja Keski-Euroopan pankkien etua.
Esitämme, että eduskunta kutsutaan pikaisesti koolle valtioneuvoston tiedonantoa varten, jotta koko eduskunta voi käydä keskustelun tilanteesta ja että myös oppositiota kuullaan.
Suomen
maatalous ei tule hyötymään elvytyspaketista mitään, vaan tuella
kompensoidaan aiempia leikkauksia. Sitä paitsi Suomi maksaa
rahoituskauden aikana lisää EU-nettomaksuja vähintään 700
miljoonaa ja saa takaisin vain 500 miljoonaa maaseudun kehittämiseen.
Vientimme
ei hyödy elvytysvälineeseen maksetusta miljardeista merkittävästi.
Pikemmin tämä hyödyttää Saksan teollisuutta ja Ranskan pankkeja.
Kyseessä
on suuri ja monimutkainenkin kokonaisuus. Kilpailukykymme heikkenee,
kun Suomi joutuu todennäköisesti tekemiensä lahjoituksiensa vuoksi
nostamaan entisestään korkeaa veroastettamme entisestään. Tämä
vain siksi, että joudumme maksamaan miljardeja Etelä-Euroopan
maille ja takaamaan lainoja.
Mikäli
pääministeri Marin ei tahdo saattaa näin historiallista päätöstään
pikimmiten koko eduskunnan käsiteltäväksi, se paljastaa
hallituspuolueissa vallitsevan arvomaailman.
Jos
hallitus ei tahdo eduskuntaa koolle, Suomen demokratia uhkaa siirtyy
askeleen huolestuttavampaan suuntaan.
Euroopan
parlamentti on tänään kutsuttu istuntoon keskustelemaan
tilanteesta ja näin tulee toimia myös Suomessa.
Pääministeri
ei saa valtiopäivien istuntotaukoa hyväksikäyttäen pyrkiä
ohittamaan vallankäytössään eduskuntaa, joka toimii kansan
valitsemana korkeimpana päättävänä elimenä.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä
Helsingissä
23.7.2020
Nyt
jättipakettia arvioi Marinin hallitusta ryöpyttänyt professori:
Rahoitusmalli voi vielä kaatua eduskunnassa
Eurooppaoikeuden
professori Päivi Leino-Sandberg suhtautuu kyynisesti
elvytyssopimuksen epämääräiseen kirjaukseen
oikeusvaltioperiaatteesta: "Näyttää siltä, että siinä ei
ole onnistuttu sopimaan yhtään mistään.
Eurooppa-neuvosto
teki yksimielisesti poliittisen päätöksen elvytyspaketista, mutta
asia ei ole vielä loppuun käsitelty. Näillä näkymin Suomen
hallitus esittänee pakettiin sisältyvän rahoitusmallin
hyväksyttäväksi syksyllä eduskunnan täysistunnossa.
Perustuslakivaliokunta
kirjoitti kesäkuisessa lausunnossaan, että ehdotuksen
valtionsisäinen hyväksyminen voisi vaatia kahden kolmasosan
määräenemmistön äänistä. Se tarkoittaa sitä, että hallitus
tarvitsisi merkittävän osan oppositiosta elvytyspaketin taakse.
Valiokunta
arvioi, että eduskunnan korkea tuki tarvitaan, kun "kyse olisi
aikaisempaan ja myös unionisopimusten valtionsisäiseen
voimaansaattamiseen nähden uudesta ja olennaisesta täysivaltaisuuden
rajoituksesta budjettisuvereniteetin osalta ja siinä muutettaisiin
unionin rahoituksen kokonaisjärjestelyn luonnetta olennaisella
tavalla taikka jos ehdotus koskee perustuslakia."
EU:n
rahastosta on järjestettävä kansanäänestys
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tmalinen/eun-rahastosta-on-jarjestettava-kansanaanestys/?fbclid=IwAR1Tph0xeJ0wIljSSLPlV2AvZbinRRV6O1f_zJXImaNnNs8E-P3Ie_neFUE
Euroopan
unionissa on valmistunut suuri puhallus. EU-johtajat ovat sopineet
niin kutsutusta elpymisvälineestä,
vaikka sillä on hyvin vähän tekemistä taloudellisen elpymisen
kanssa. Käytännössä rahastoa voisi kutsua ”elpymisen
vastaiseksi välineeksi”.
Suomi maksaa 6,6,
miljardia (takuina ja maksuina) ja ”saa” EU:lta arviolta 3,2
miljardia euro. Kuka väittää, että ”saamme EU:sta rahaa” ei
selkeästi ymmärrä matematiikkaa, yhtään. Onkin lähes varmaa,
että jos EU:lle jaettavat varat olisi käytetty meillä kotimaassa,
se olisi elvyttänyt talouttamme huomattavasti paremmin.
On
myös puhdas vale, että rahasto pelastaisi vientimme (ja
taloutemme), koska kriisi on globaali ja rahaston koko liian pieni,
kuten aikaisemmin
selitin.
Silti poliitikkomme näyttävät toistelevan tätä valhetta
edelleen. Se ei kuitenkaan ole sovitun rahaston pahin ongelma.
Vaikka
rahaston varoista suurin osa on suunniteltu jaettavaksi seuraavina
kahtena vuotena, vaikuttaa rahasto EU:n rahoitusrakenteisiin 40
vuoden ajan. Kyseessä ei ole mikään väliaikainen väline,
ainakaan ihmisen iässä mitattuna. Kyseessä on käytännössä
pysyvä mekanismi, jota varmasti käytettäisiin myös
jatkossa.
Eurooppaoikeuden
professorin ja perustuslakivaliokunnan asiantuntijan, Päivi
Leino-Sandbergin mukaan rahoitusmallia
tullaan varmasti soveltamaan uudelleen, kun on kerran linjattu, että
perussopimukset eivät estä EU:n toiminnan rahoittamista velaksi.
Samaan näkemykseen on
päätynyt myös entinen valtiovarainministeriön
rahoitusmarkkinaosaston ylijohtaja, Peter Nyberg. Valtiotieteiden
tohtori Nyberg myös aivan oikein linjaa, että rahasto käynnistää
liittovaltiokehityksen.
Rahasto
onkin siirtyminen tulonsiirtounioniin ja edelleen liittovaltioon. Se
on EU:n perussopimuksen, SEUT:n, artiklan 125 selkeä
rikkomus. Samalla EU:n lainanotto ja tulonsiirtojen jakaminen
budjetin kautta rikkoo SEUT:n artiklaa 310.
Emmekä me koskaan ole äänestäneet tulonsiirtounioniin tai
liittovaltioon liittymisestä.
Nyt
hallituksemme on myös linjannut, että meidän ei tarvitse kuunnella
asiassa perustuslakimme korkeinta tulkitsijaa,
perustuslakivaliokuntaa. Perustuslaki on yksittäisen kansalaisen
tärkein suoja, jota perustuslakivaliokunta tulkitsee. Nyt hallitus
katsoo, käytännössä, että poliittinen tahtotila ohittaa sen.
Tulonsiirto
on tulonsiirto EU:n elpymisvälineessäkin
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tmalinen/tulonsiirto-on-tulonsiirto-eun-elpymisvalineessakin/?fbclid=IwAR3fo2-IzURMxrVqXPZl14oaEyCJ9vYBQr_QWFPw0YsatLP1aY116eRdJXg
Keskusteluun
EU:n ”elpymisvälineestä” liittyy Suomessa kummallinen
väärinkäsitys. Kyse on rahaston 390 miljardin euron lahjoituksina
jaettavasta osasta, tai sen käsittelystä. Viimeksi väärinkäsitystä
vahvisti Helsingin Sanomat uutisoimalla,
että rahaston ”eurooppaoikeudelliset ongelmat ovat poistuneet”.
Mitään tällaista ei luonnollisesti ole tapahtunut.
Väärinkäsitys
lienee lähtöisin EU:n oikeuspalvelun politisoituneesta lausunnosta,
jonka mukaan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT)
artiklaa 125 ei sovellettaisi ”elpymisvälineeseen”. Artikla 125
toteaa,
että
Unioni
ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen sitoumuksista, joita
jäsenvaltioiden keskushallinnoilla, alueellisilla, paikallisilla tai
muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai
julkisilla yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan rajoittamatta
vastavuoroisten taloudellisten takuiden antamista tietyn hankkeen
yhteiseksi toteuttamiseksi.
Käytännössä
tämä tarkoittaa, että EU ei saa vastata jäsenvaltioiden
budjettialijäämistä, eli se ei saa jakaa niille tulonsiirtoja,
kuten lahjoituksia.
Tämä
luonnollisesti aiheutti komissiossa paljon päänvaivaa, kun se
mietti ”elpymisvälineen” toteutusta. Komissio keksi, että se ei
kutsukaan rahaston varojenjakoa sen oikealla nimellä, tulonsiirto,
vaan kutsutaan niitä ”investoinneiksi”. Tämä ei luonnollisesti
poistanut sitä ilmeistä tosiasiaa, että varat maksetaan
valtioille, mikä vapauttaa niiden budjeteista varoja muuhun
toimintaan. Kyseessä on siis puhdas tulonsiirto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti