Koiviston konklaavi ilman musiikkia 18 min 40 sek
https://www.youtube.com/watch?v=qxYWewCG9M8
Koiviston
konklaavi on valtiopetos?
Tasavallan
presidentti Mauno
Koivisto kutsui
06.05.1992 tasavallan presidentin linnaan oikeusjärjestelmän
edustajia kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille
suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niissä johtuvissa
asioissa. Kokouskutsu oli Martti
Mannisen allekirjoittama
ja päivätty 16.04.1992.
Kokouksessa
teemoina olivat
1.
Tuomioistuinten yhteiskunnallinen vallankäyttö ja
riippumattomuus
2.
Tuomioistuimen toiminnan arvostelu
Kokouksessa
johti puhetta silloinen KKO:n presidentti Heinonen.
Palveriin osallistuivat tasavallan presidentti Mauno
Koivisto,
rouva Tellervo
Koivisto,
KKO:n presidentti Olavi
Heinonen,
oikeusneuvos Erkki-Juhani
Taipale,
oikeusneuvos Per
Lindholm,
KHO:n hallintoneuvos Pekka
Hallberg,
kihlakunnantuomari Markku
Arponen,
ylituomari Olli
Karikoski,
pormestari Juha
Kettunen,
Itä-Suomen HO:n presidentti Esko
Kilpeläinen,
Vaasan HO:n presidentti Erkki
Rintala,
oikeusneuvos Mikko
Tulokas,
professori Aulis
Aarnio,
apulaisprofessori Jukka
Kekkonen,
erikoistutkija Jyrki
Tala,
professori
Leena Kartio,
professori Olli
Mäenpää,
dosentti Juha
Pöyhönen,
professori Kirsti
Rissanen,
professori Kaarlo
Tuori,
oikeustieteen lisensiaatti Veli-Pekka
Viljanen, Antti Kivivuori,
professori Jaakko
Uotila,
kansliapäällikkö Jaakko
Kalela,
erityisavustaja Martti
Manninen ja
Ratan johtaja Jorma
Aranko.
Suomen
perustuslain 2 §:n mukaan tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat
tuomioistuimet.
KKO:n
päätöksistä on todettavissa, että oikeudenkäytön linjaus
muuttui Koiviston pitämän tilaisuuden jälkeen pankkeja
suosivaksi.
Toukokuun
tuomarineuvoston kokous ei ollut ainoa laatuaan. Professori Kekkonen
oli
– Koivisto-kriittisyydestään huolimatta – erään kokouksen
pääalustajana. Tuolloin käsiteltiin lähinnä talousrikoksia ja
niiden tutkintaa. Presidentti ei kuitenkaan päässyt paikalle, vaan
iltaa isännöi oikeusministeri Matti
Louekoski.
Lopulta hänellekin tuli kiire, ja emännäksi siirtyi Tarja
Halonen.
Suomen piti täyttää Euroopan Yhteisön määrittämät kriteerit päästäkseen Euroopan Yhteisön jäseniksi. Presidentti Mauno Koiviston johdolla päätettiin pelastaa Suomen pankit. Käytännön toteutus tapahtui Esko Ahon hallituksen ja 4 ostajapankin välisellä sopimuksella, jossa määriteltiin tiettyjen alojen yritysten poistamisperusteet ja määriteltiin kaatamisperusteet. Tämä operaatio onnistui vain antamalla syytesuoja rikollisille.
SSP-sopimus
https://www.youtube.com/watch?v=ZUXRy7336rY
Toimialarationalisointi
https://www.youtube.com/watch?v=MKxCNequ31E
Saattohoitajat
Salaiseksi
julistettu SSP-Sopimus
Suomen
Säästöpankki-SSP Oy:n pilkkomissopimus solmittiin 22.10.1993
Suomen valtion ja neljän ns. ostajapankin (SYP, KOP, Osuuspankit ja
Postipankki) välillä. Tässä salaiseksi julistetussa sopimuksessa
sovittiin toimialakohtaiset listaukset yrityksistä, jotka tullaan
viemään konkurssiin, sekä määriteltiin kaatamisperusteet
luottomäärien ja asiakkuuksien pohjalta. Jos asiakas toimi
joillakin seuraavista toimialoista, niin pankeille annettiin vapaus
poistaa yritys markkinoilta ja laittaa saatavansa valtion avoimeen
pankkitukipiikkiin: kiinteistösijoittaminen ja
kiinteistösijoittamiseen verrattava kiinteistötoiminta, muu
sijoittaminen, rakentaminen, vähittäiskauppa, hotelli- ja
ravintolatoiminta, vapaa-aikatoiminta. SSP-sopimus solmittiin
pääministeri Esko
Ahon hallituksen
toimesta. Valtionvarainministerinä toimi Iiro
Viinanen ja
kauppa- ja sisäministerinä Mauri
Pekkarinen.
Nämä kolme ministeriä muodostivat valtioneuvoston ”sisäpiirin”.
Suomen 1990-luvun pankkikriisissä ja suuren lamassa toteutettiin
Suomen historian suurin omaisuuden ryöstö. Liituraitojen jäljiltä
jäi kitumaan 280 000 elinkautista lumevelkavankia, joista 14 500
valitsi lopullisimman ratkaisun. Katkeraa kansaa kasvaa jo kahdessa
sukupolvessa.
”Tyhminkin pankinjohtaja tajusi Esko Ahon
luvanneen ilmaista rahaa”
Keski-Pohjanmaan Säästöpankin
johtaja Korpela
sanoi
Seuralehden haastattelussa 15.11.2002, että ”katkaisimme
rahoitusneuvottelut kaikkien vaikeuksissa olleiden yritysten kanssa.
Tajusimme, että turha on keskustella ongelma-asiakkaan kanssa, koska
valtio maksaa pankin luottotappiot”.
MOT-ohjelmassa
29.11.1999 saman pankin isännistöä 15 vuotta johtanut
toimitusjohtaja Antti
Ojala sanoo
näin: ”Suoraan voin sanoa, että Suomen Säästöpankki ajoi
yrityksiä nurin saadakseen omaan käyttöönsä, omien vakuuksien,
oman varallisuutensa paikkaamiseksi pankkitukea avatusta valtion
piikistä. Voidaan vetää suora johtopäätös, että
ongelma-asiakkaat oli pankille riski, mutta tässä poistu kerralla
riski ja oma vakavaraisuus parani”.
Pankit puhdistivat
mahdolliset ja epävarmat saatavansa pankkituen avulla ja samalla
poistettiin markkinoilta 60 000 elinkelpoista yritystä, jotka olisi
voitu pelastaa kohdistamalla pankkituki suoraan yrityksille. Samalla
aiheutettiin puolen miljoonan työttömän armada Suomeen. Suomen
valtio oli pankeille varmempi maksaja kuin talousvaikeuksissa ollut
yrittäjä. Siksi terveitäkin yrityksiä kaadettiin surutta.
Konkursseissa kärsivät eniten yritysten omistajat, joilta katosi
tällä tavalla heidän elämäntyönsä, ihmisarvonsa ja
omaisuutensa. Luonnollisesti menettelystä kärsivät heidän
läheisensä, sukulaisensa, tuttavansa, takaajansa, yrityksen
työntekijät, toiset yritykset, tavarantoimittajat,
yhteistyökumppanit sekä kunnat, jotka menettivät verotuloja.
Kerrannaisvaikutukset olivat valtavat.
Kera
Oy:n ruumiinpesuryhmä
Kera
Oy:ssä perustettiin Helsingin Sanomien mukaan ns. ruumiinpesuryhmä,
jonka tehtävänä oli pelastaa ns. Kera Oy:n rahoittamat
ongelmayritykset ja muuten minimoida tappiot. Tappioiden minimointiin
liittyi kilpailevien yritysten markkinoilta poistaminen yhdessä
pankkien kanssa. Kera Oy:n ruumiinpesuryhmä toimi
varatoimitusjohtaja Seppo Arposen alaisuudessa ja sitä johti
kehityspäällikkö Veikko Anttonen. On syytä epäillä, että
asiasta olivat tietoisia KTM:n yrityskehitysosasto, johtaja Olavi
Änkö ja
hallitusneuvos Sakari
Arkio sekä
KTM:n kansliapäällikkö Matti
Wuoria.
Talonrakennusalalla
kysyntä romahti vuoden 1989 14 000 talopaketista vuoden1995 2900
talopakettiin. Ylikapasiteettia muodostui rajusti. Vuoden 1992
tilinpäätöksien mukaan Suomen Taloteollisuuden tulos oli 80
miljoonaa markkaa miinuksella ja vierasta pääomaa oli 214 miljoonaa
markkaa, Honkarakenne Oy oli miinuksella 30 miljoonaa ja vierasta
pääomaa oli 242 miljoonaa markkaa, Pyhännän Rakennustuote Oy oli
miinuksella 20 miljoonaa markkaa ja vierasta pääomaa oli 100
miljoonaa markkaa. Alavieskan Puurakenne Oy oli Suomen kolmanneksi
suurin talotehdas, jonka tappio oli vuonna 1992 vain miljoona markkaa
tappiolla ja vierasta pääomaa oli 36 miljoonaa markkaa.
Kera
Oy:ssä päätettiin poistaa markkinoilta Alavieskan Puurakenne Oy,
koska sillä oli vähiten velkaa eikä sillä ollut vahvoja
taustavoimia, koska se oli vasemmistotaustainen perheyritys.
Alavieskan Puurakenne Oy joutui velkasaneeraukseen ja velkasaneeraus
keskeytettiin vastoin tehtyjä sopimuksia.
Velkasaneerausmiehet
asianajajat Juhani
Tuomaala ja
Lauri
Ylipukki rahastivat
muutaman kuukauden työstä reilusti yli miljoona markkaa. Sellaista
rahastusta ei kestä hyvänkään talouden omaava yritys.
Alavieskan
Puurakenne Oy piti Vaasan käräjäoikeuden velkasaneerauksen
keskeyttämispäätöstä vääränä. Käräjäoikeus oli jättänyt
täysin huomioimatta kassavirtalaskelmat pidemmällä tähtäyksellä
sekä kaiken yrityksen saneerauksen eteen tehdyn työn. Tulopuolta ja
ennusteita käräjäoikeus ei huomioinut.
Alavieskan
Puurakenne Oy:n velkasaneerauksen pohjaksi oli hyväksytty
rahoituslaskelma, jonka olivat hyväksyneet sekä selvitysmiehet että
Kera Oy ja Säästöpankki- SSP Oy:n edustajat. Tätä taustaa vasten
tuntuu käsittämättömältä, että velkasaneeraus keskeytettiin.
Velkasaneerausmiehet olivat estäneet myymästä Alavieskan
Puurakenne Oy:tä sen omistamia Suomen Betonikattotilli Oy:n
osakkeita. Kauppa olisi syntynyt 370 000 markan hinnalla. Sen sijaan
velkasaneerausmiehet lisäsivät kaikin keinoin yrityksen kuluja
jotta yritys saataisiin mahdollisimman nopeasti konkurssiin.
Alavieskan Puurakenne Oy:n entinen toimitusjohtaja Tapani Kääntä
arvelee, että velkasaneerausmiehet estivät 100 talokaupan
syntymisen. Tästä kaupasta olisi ollut mahdollisuus saada kaksi
miljoonaa markkaa etumaksua. Alavieskan Puurakenne Oy piti saada
konkurssiin Kera Oy:n ja Arsenal Oy:n tahdosta. Alavieskan Puurakenne
Oy oli Keski-Pohjanmaan Säästöpankin asiakas. SSP-sopimuksessa ko.
säästöpankin saatavat siirtyivät Arsenal Oy:lle.
Kun on tarkistettu 5000 pankkioikeudenkäyntiä niin vain yhdessä pankki on hävinnyt.
Käytäntö on osoittanut, että syytesuoja on annettu valtion viranomaisille kuten laillisuusvalvojille, oikeuksien tuomareille, syyttäjille, poliiseille, valtion virkamiehille, asianajajille sekä pankkien johtajille . Vain poikkeustapauksia syytesuoja murretaan. Edellä luetellut muodostavat Virkamafian. Poliisit, syyttäjät ja oikeuslaitos ja laillisuusvalvojat eivät noudata perustuslakia ja ihmisoikeussopimuksia.
Jälkien
peittely – Aktiv Hansa-kauppa
Säästöpankkien
pilkkomissopimusta tehtäessä 22.10.1993 perustettiin
ongelmaluottoja varten omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy.
Perustamisvaiheessa yhtiöön siirrettiin n. 3600 lainaa ja
kesäkuuhun 1994 mennessä n. 34 000 lisää. Kaikkiaan Arsenaliin
siirrettiin lähes 80 000 ongelmaluottoa, joista luottotappiot
korvattiin siirtäjäpankeille m. 50 miljardin pankkituella eli
kansalaisten maksamilla verovaroilla. Arsenal sai salaiseksi
valtiontalouden tarkastusviraston raportin sillä perusteella, että
sille voi koitua vahinkoa raportin julkistamisesta. Valtiontalouden
tarkastusviraston mukaan Arsenalin on syytä varautua noin 500
miljoonan korvauksiin 13 yksityiselle ihmiselle tai yritykselle. On
todennäköistä, että raportissa oli vain jäävuoren huippu.
Raportin salaamisesta vastasi ministeri ja silloinen Vasemmistoliiton
puheenjohtaja Suvi Anne Siimes.
Aktiv Hansa Oy ja C&A
Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi
Anne Siimeksen allekirjoittamalla
kauppakirjalla Arsenal omaisuudenhoitoyhtiöiden 12,2 miljardin
markan saatavat 5 %:lla todellisesta arvosta eli 600 miljoonalla
markalla. Ongelmaluottoja oli n. 60 000 kappaletta.
Nyt näitä
saatavia ulkomainen perintäyhtiö perii täydestä arvosta korkealla
korolla suomalaisilta kansalaisen kuolemaan saakka ja eduskunnan
päätöksellä vielä senkin jälkeen eli kuolinpesältä.
Erikoista
kauppakirjassa on se, että ministeri myi nämä ongelmaluotot vaikka
Arsenal Oy:llä oli oma toimiva johto. Kauppasopimukseen sisältyy
vielä ns. korvausklausuuli, jonka mukaan jos sopimus puretaan niin
koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Tämä korvausklausuuli on
perustuslain vastainen.
Velallisille ei kuitenkaan annettu
mahdollisuutta selvitä veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Helsingin
Sanomien 1.4.2000 uutisen mukaan osa lainoista oli jo maksettu ja
siis perintäkelvottomia. Perintäkelvottoman velan luovuttamisesta
perittäväksi on säädetty rikoslain 35 luvun 1-3 %:ssä (petos).
Jo maksettujen lainojen perimisestä on raportoitu Arsenalin
tarkastusvaliokunnan kertomuksessa v. 2000. Siinä todetaan, että n.
1000 tarkastetusta reklamaatiosta n. 100 todettiin aiheellisiksi.
Lainaa ei ollut olemassa. Lisäksi noihin myytyihin saataviin liittyi
valtava määrä yrittäjien velkoja, mikä merkitsee sitä, että
nuo yrittäjät ovat lopun elämäänsä velkahirressä ja Suomessa
on yrittäjäpula.
Keskipohjan Aluesäästöpankin johtaja
Veikko
Korpela on
antamassaan haastattelussa myöntänyt pankkien perineen velkoja
kahteen kertaan. Samaan perintäongelmaan on kiinnitetty huomiota
myös Arsenalin tarkastusvaliokunnan kertomuksessa vuodelta 2000 ja
oikeusturva-asian neuvottelukunnan kertomuksessa vuosilta 2000-2001.
Postipankin entinen pääjohtaja Seppo Lindblom tunnustaa
syyllisyytensä Iltalehden haastattelussa 15.8.2005. Kristillisten
kansanedustaja Toimi Kankaanniemi myöntää, että pankit toimivat
rikollisesti. Pankit saattoivat vapaasti lähes ilman kontrollia
laittaa ongelma-asiakkaidensa luottoja tuohon roskapankin (Arsenalin)
piikkiin ja saada valtiolta täysimääräisen korvauksen noista
ongelmaluotoista, jotka se laittoi tuohon roskapankin piikkiin.
Lisäksi pankki tuhosi näiden ongelmaluottoja ottaneiden yrittäjien
yritykset ja omaisuuden sekä takaajien omaisuuden. Roskapankin
piikki oli auki ja rahalla ei ollut mitään takarajaa, sanoo
kansanedustaja Kankaanniemi. Nyt on päästy lamasta ulos, pankit
ovat rikkaita, mutta laman todelliset uhrit ovat hoitamatta, jatkaa
Kankaanniemi. Se on Lipposen kahden hallituksen häpeä.
Johtopäätökset
Suomessa
pankkikriisi kosketti noin miljoonaa ihmistä, jotka joutuivat
kärsimään Suomen talouden ja poliittisten päättäjien
virhearvioinneista. Hinta on monen osalta äärettömän korkea.
Pankkikriisi jätettiin selvittämättä. Ei voi välttyä
vaikutelmalta, että asiasta on poliittinen sopimus suurimpien
puolueiden sekä Kristillisten, Vasemmistoliiton sekä Ruotsalaisen
kansanpuolueen kesken. Menettely on törkeä kansalaisten
perusoikeuksien ja oikeusturvan loukkaus. Se on ihmisoikeussopimusten
vastainen menettely
Antti-Pekka
Pietilä on
kirjoittanut kirjan Pankkikriisin peitellyt paperit.
Kirjan
mukaan kansantaloustieteilijät Seppo
Honkapohja ja
Erkki
Koskela ovat
painokkaasti sitä mieltä, että huonon talous- ja rahapolitiikan
seurauksena suomalaisen menestyksen kupla paisui kuin ilmapallo. Kun
se lopulta puhkesi, markka devalvoitiin, valuutta pakeni maasta,
valuuttaluottojen ottajat kaatuivat konkurssiin ja kansalaiset
ajautuivat jättimäiseen työttömyyteen. Huonosta
talouspolitiikasta kehittyi ensin valuuttakriisi ja sen jälkeen
pankkikriisi.
Iiro
Viinanen oli yksi päätoimijoista
"Hätä
ei lukenut lakia, eikä kuolemanpelossa kaihdettu keinoja",
sanoo Iiro
Viinanen,
joka oli valtionvarainministerinä suuren laman ja pankkikriisin
aikana 1990-luvun alussa. Hän oli purkamassa pommia, joka oli
viritetty vuosina 1986-1991 eli ennen hänen ministerikauttaan.
Valuuttaluottojen vyöry kulki läpi kansantalouden ja yrityskentän.
Halvaksi rahaksi luullut valuuttaluotot muuttuivat vääräksi
rahaksi, kun markan arvo romahti ja velkapommi räjähti.
Valuuttaveloista kehkeytyi Suomen taloushistorian suurin yksittäinen
katastrofi, josta kehkeytyi pankkikriisi.
Pankkikriisin
sumeisiin kohtiin kuuluu valuuttavelallisten taloudellinen ja
oikeudellinen kohtalo. Sitä ei ole juurikaan selvitetty, koska
devalvaatioista hyötyjien määrä on ollut lukumääräisesti
paljon suurempi kuin tappioista kärsineiden määrä. Vähemmistöön
jäävän kansanosan asema on aina kurja. Syrjäytyneet elävät
hyvinvoinnin ja hyväksynnän marginaalissa. He ovat eläneet
velkahelvetissä.
Valtionvarainministeriön,
valtion vakuusrahaston ja Suomen Pankin virkamiehet sekä Esko Ahon
hallituksen ministerit myöntävät yksityisissä keskusteluissa,
ettei pankkien pelastaminen ja valuuttavelallisten kohtelu mennyt
lain mukaisesti.
Björn Wahlroos pääkonna?
SYP
kauppasi 1990-luvun vaihteessa asiakkailleen miljardeittain
valuuttakoriluottoja. Valuuttaa tungettiin markkinoille. Samaan
aikaan pankki kaatoi suurilla operaatioilla markkaa kohti
devalvaatiota, jonka pankki tiesi aiheuttavan valuuttaluottoja
ottaneille asiakkailleen kasapäin konkursseja.
Pankki
itse suojasi oman valuutta-asemansa, koska ennusti markan taipuvan
jossain vaiheessa. Sen sijaan asiakkailleen SYP:n johtajat
vakuuttivat, että lainojen taustalla oleva valuuttakori antaa
riittävän suojan.
Pankille
itselleen devalvaatiosta ja asiakkaiden valuuttaluotoista ei siis
tullut tappiota, vaan suuria voittoja. Asiakkaiden konkursseista
tappioita tuli sitten sitäkin enemmän. Kun ongelmat muuttuivat
kriisiksi juuri Björn
Wahlroos perusteli
arvovaltaisille päättäjille, miksi pankit pitäisi pelastaa.
Presidentti Mauno Koivisto järjesti talousseminaarin
presidentinlinnassa 2.3.1992. Mukana olivat Postipankin pääjohtaja
Seppo
Lindblom,
SYP:n emopankin Unitaksen johtaja Vesa
Vainio ja
KOP:n pääjohtaja Pertti
Voutilainen.
Tilaisuudessa Bjorn Wahlroos avasi pankkikriisin syvimmän olemuksen
arvovaltaiselle päättäjäjoukolle. Wahlroosilla oli ratkaiseva
rooli, kun pankinjohtajista koostuvat ryhmä päätti, miten valtio
pelastaisi pankit niiden itsensä aiheuttamista ongelmista.
Näin
siis markan kaatumiseen keskeisesti vaikuttaneista miehistä tuli
maan hallituksen tärkeitä neuvonantajia, kun piti korjata markan
kaatumisen aiheuttamat tuhot. Wahlroosin perustelut hyväksyttiin
laajasti ja nopeasti. Pääministeri Ahon hallituksen
talouspoliittinen ministerivaliokunta päätyi samaan lopputulokseen
kuin Wahlroosin analyysi.
Eikä tässä vielä kaikki. Valtiovarainministeriössä heräsi ajatus, että valtion antama pankkituki voitaisiin vaihtaa osakkeiksi. Silloin SYP alkoi kiireellä suunnitella konsernirakenteen myllertämistä niin, että valtio ei pääsisi käsiksi yhtiön omaisuuteen. Tämän projektin vetäjä oli kirjan mukaan Wahlroos.
SYP
pelastautui rukkaamalla rakennettaan, hinnoittelemalla uudelleen
omaisuutensa ja muuttamalla nimensä niin taidokkaasti, että
asiakkaat eivät sitä huomanneet. Suomen Yhdyspankin rakenneuudistus
toteutettiin siten, että käyttöön otettiin pankin vanha nimi
Pohjoismaiden Yhdyspankki. Sille siirrettiin Suomen Yhdyspankin koko
pankkitoiminta. Tämän seurauksena Pohjoismaiden Yhdyspankista tuli
Suomen Yhdyspankin tytäryhtiö ja emoyhtiönä toimineen Suomen
yhdyspankin nimi vapautui ja Pohjoismaiden Yhdyspankki voitiin
muuttaa takaisin Suomen Yhdyspankiksi. Voitot pantiin toiseen taskuun
ja tappiot toiseen. Järjestelyn jälkeen pankkitoimintaa voitiin
jatkaa perinteisenä Suomen Yhdyspankkina. Emoyhtiö Unitaksen
palvelukseen jäi vain parikymmentä henkilöä hoitamaan
konsernihallintoa ja arvokkaita omaisuusmassoja. Tytäryhtiönä
toimiva Suomen Yhdyspankki harjoitti varsinaista pankkitoimintaa.
Valtionvarainministeriössä jäi vahingossa tai tahallaan
huomaamatta, että vaihtoon olisivat tulleet SYP:n eivätkä
Unitaksen pörssissä noteeratut osakkeet.
SYP teki vekseleistä väkisin velkakirjoja. Rata hyväksyi SYP:n toimet. SYP oli lain yläpuolella. Suurpankki velkoi asiakkailtaan 8 miljardia markkaa kyseenalaisin perustein.
Kymmenen
miljardia tukea vahingossa
A-P
Pietilän kirja antaa raadollisen kuvan siitä, miten poliitikot,
pankkivalvojat ja oikeuslaitoskin olivat pankkien juoksutettavissa
pankkikriisin aikaan. Uskomaton esimerkki tästä on pankkien saama
anteeksianto maksamattomista veroista. Verottajan mukaan pankit
olivat jättäneet maksamatta leimaverot liikkeelle laskemistaan
sijoitustodistuksista.
Tuolloinen valtiovarainministeri Iiro
Viinanen sai 4.2.1993 Verohallituksen laskelmat, että kymmeneltä
vuodelta maksamatta jääneiden leimaverojen yhteissumma oli jopa 10 miljrdia markkaa eli yli 1,5 miljardia euroa
Viinanen
ymmärsi, että pelkästään tieto tuosta voisi kaataa suurissa
vaikeuksissa olevia pankkeja ja aiheuttaa hätätilan. Yksikään
pankki ei olisi pystynyt maksamaan laiminlyöntejään.
Viinanen
ja valtiovarainministeriön valtiosihteeri Eino
Keinänen päättivät,
että leimaverot on pakko antaa anteeksi. Anteeksiannosta
laadittiin pikaisesti lakiesitys, joka eteni keväällä eduskuntaan.
Pietilän mukaan kansanedustajat olivat tietämättömiä (kuten
tänäänkin asioista) ongelman laajuudesta. On todennäköistä,
että vaihtaa osakkeiksi. Silloin SYP alkoi kiireellä suunnitella
konsernirakenteen myllertämistä niin, että valtio ei pääsisi
käsiksi yhtiön omaisuuteen. Tämän projektin vetäjä oli kirjan
mukaan Wahlroos.
SYP
pelastautui rukkaamalla rakennettaan, hinnoittelemalla uudelleen omaisuutensa
ja muuttamalla nimensä niin taidokkaasti, että asiakkaat eivät
sitä huomanneet. Suomen Yhdyspankin rakenneuudistus toteutettiin
siten, että käyttöön otettiin pankin vanha nimi Pohjoismaiden
Yhdyspankki. Sille siirrettiin Suomen Yhdyspankin koko
pankkitoiminta. Tämän seurauksena Pohjoismaiden Yhdyspankista tuli
Suomen Yhdyspankin tytäryhtiö ja emoyhtiönä toimineen Suomen
yhdyspankin nimi vapautui ja Pohjoismaiden Yhdyspankki voitiin
muuttaa takaisin Suomen Yhdyspankiksi. Voitot pantiin toiseen taskuun
ja tappiot toiseen. Järjestelyn jälkeen pankkitoimintaa voitiin
jatkaa perinteisenä Suomen Yhdyspankkina. Emoyhtiö Unitaksen
palvelukseen jäi vain parikymmentä henkilöä hoitamaan
konsernihallintoa ja arvokkaita omaisuusmassoja. Tytäryhtiönä
toimiva Suomen Yhdyspankki harjoitti varsinaista pankkitoimintaa.
Valtionvarainministeriössä jäi vahingossa tai tahallaan
huomaamatta, että vaihtoon olisivat tulleet SYP:n eivätkä
Unitaksen pörssissä noteeratut osakkeet.
SYP
teki vekseleistä väkisin velkakirjoja. Rata hyväksyi SYP:n toimet.
SYP oli lain yläpuolella. Suurpankki velkoi asiakkailtaan 8
miljardia markkaa kyseenalaisin perustein.
Anteeksiannosta
laadittiin pikaisesti lakiesitys, joka eteni keväällä eduskuntaan.
Pietilän mukaan kansanedustajat olivat tietämättömiä (kuten
tänäänkin asioista) ongelman laajuudesta. On todennäköistä,
että kansanedustajat eivät ymmärtäneet mitä päättivät.
Hallituksen lakiesityksessä todettiin, että lainmuutoksella ei
ollut taloudellisia vaikutuksia.
Eduskunta
hyväksyi lain juhannuksen alla kansanedustajien loman edellä ilman
sen suurempaa huomiota.
Presidentti
Koivisto käskytti tuomareita ja painosti oikeuslaitosta
Miksi
tuomarit taipuivat, kun Koivisto vaati pankeille oikeutta ja
velallisille tuomioita? Presidentti ei halunnut helpottaa
kansalaisten ahdinkoa kuin oikeusministerin painostuksesta.
Tuomioistuinten ja tuomareiden toiminnassa on nähtävissä selviä
muutoksia vuoden 1992 jälkeen, kun tarkastellaan tehtyjen
ratkaisujen sisältöjä ja perusteluja.
Valuuttavelallisten
näkökulmasta mielenkiintoiseksi ajankohdaksi muodostuu kevät 1992,
jolloin presidentti Mauno Koiviston aktiivinen rooli pankkikriisin
hoidossa tuli esille erikoisella tavalla. Presidentti ei ollut
tyytynyt pohtimaan vain pankkikriisin taloudellisia vaikutuksia ja
seurauksia, vaan hän myös vaikutti muiden tahojen päätöksentekoon.
Koiviston näkökulmasta tuomioistuimista oli kehittymässä liian
keskeinen tekijä pankkikriisin selvittelyssä.
Presidentinlinnaan
kokoontui 6. toukokuuta tuomioistuinten, yliopistojen ja
tutkimuslaitosten edustajia sekä presidentin kanslian henkilökuntaa.
Mukana oli myös korkeimman oikeuden täysivaltainen kokoonpano:
presidentti Olavi
Heinonen ja
oikeusneuvokset Erkki-Juhani
Taipale, Per Lindholm ja Mikko Tulokas,
joka oli juuri nimitetty korkeimman oikeuden jäseneksi.
Paikalle
saapui myös korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) hallitusneuvos Pekka
Hallberg,
josta myöhemmin tuli KHO:n presidentti. Lisäksi mukana oli viisi
muuta alempien oikeusistuinten jäsentä: Itä-Suomen hovioikeuden
presidentti Esko
Kilpeläinen,
Vaasan hovioikeuden presidentti Erkki
Rintala,
Oulun lääninoikeuden ylituomari Olli
Karikoski,
Kuopion raastuvanoikeuden pormestari Juha
Kettunen ja
Rovaniemen tuomiokunnan kihlakunnantuomari Markku
Arponen. Kaikkiaan
osanottajia oli kolmisenkymmentä.
Tilaisuudessa
käsiteltiin tuomioistuinten yhteiskunnallista vallankäyttöä ja
riippumattomuutta sekä arvioitiin tuomioistuinten toimintaa yleensä.
Työjärjestyksestä huolimatta tilaisuuteen ei ollut kutsuttu
oikeusministeriön edustajia, hallituksen ministereitä tai muitakaan
poliitikkoja.
Helsingin
yliopiston oikeushistorian professori Heikki
Ylikangas oli
yksi osanottajista. Hän on selostanut tilaisuuden tarkoitusta ja
luonnetta seuraavasti: "Tilaisuuden tarkoitus oli tasavallan
presidentin ja - mikäli mahdollista - mukaan kutsuttujen henkilöiden
arvovallalla painostaa Korkein oikeus tekemään Koiviston mieleinen
ratkaisu pankkeja koskevassa asiassa." Tällä Ylikangas viittaa
Koiviston aikaisemmin esittämään näkemykseen, jonka mukaan
pankeilla pitäisi olla oikeus yksipuolisesti nostaa lainakorkoja.
KKO oli tehnyt vain kuukautta ennen Koiviston järjestämää
tilaisuutta päätöksen, joka tuki lainanottajien oikeuksia.
Koiviston
puhuttelu muutti tuomioiden linjaa
Koivisto
oli Pietilän mukaan hyvin vihainen tuomareille, jotka olivat
ottaneet päätöksissään kuluttaja-asiamiehen roolin. Koiviston
mukaan tuomioistuinten olisi pitänyt huomioida lain lisäksi
pankkien taloudellinen asema ja kansantaloudelliset
näkökulmat.
Olavi
Heinonen oli
kirjan mukaan äärimmäisen kiusaantunut keskustelusta. Pietilän
mukaan Koiviston nuhtelu johti siihen, että tuomioistuimet alkoivat
tulkita lakia pankkien eduuksia ja velallisten vahingoksi yhtä
tapausta lukuun ottamatta.
Koiviston
keskustelut on tallennettu Koiviston omaan arkistoon, jossa on
nauhoitukset ja kirjoitetut muistiot. Tasavallan presidentti Tarja
Halonen päätti heinäkuussa 2002, että asiakirjoja ei luovuteta
ulkopuolisille.
Myöhemmin
Koivisto on kirjan mukaan muistuttanut, että oikeuslaitoksen pitää
ottaa kantaa heikomman puolesta vahvempaa vastaan. Koiviston
ajatuksissa tuomioistuimen olisi pitänyt ottaa huomioon, että
pankkikriisin aikaan pankeista oli tullut heikompi osapuoli.
Oikeuslaitos
päätti pankin tarpeen mukaan
Oikeuslaitoksen
juoksuttamisesta kirja antaa herkullinen esimerkin, joka liittyy
pankkien asiakkailleen myymiin valuuttakoriluottoihin. Suuri osa
noista luotoista oli vekseleitä. Korkein oikeus oli jo kuitenkin
vuonna 1989 päättänyt, että vaihtuvaan pääomaan perustuva
korivaluuttavekseli on pätemätön. Pietilän kirjan mukaan kymmenet
tuhannet lainasopimukset perustuivat pätemättömiin
papereihin.
Siitä
huolimatta pankit kauppasivat vastaavia tuotteita kiihtyvällä
tahdilla. Yksi vekselimuodon suosion syy oli, että niistä ei
pitänyt maksaa leimaveroa. Kun devalvaatio räjäytti asiakkaiden
valuuttavelan markka-arvon pilviin, alkoi erikoinen kiista. Osa
asiakkaista huomasi, että lain mukaan vekselivelan määrä pitää
olla tiedossa jo sopimusta tehtäessä. Devalvaatio ei siis voi
nostaa vekselivelkaa sovittua suuremmaksi, vaan asiakkaan pitäisi
selvitä velasta maksamalla vain vekselissä sovittu
markkasumma.
Tällainen
kanta jäi voimaan eräässä kiistassa Kemin raastuvanoikeudessa ja
Rovaniemen hovioikeudessa. Korkein oikeus ei antanut pankille
valituslupaa. Tuosta päätöksestä välittämättä pankit vaativat
kaikilta muilta asiakkailtaan devalvaatiolisän. Myöhemmässä
vaiheessa pankit kuitenkin väittivät, että vekseli ei olekaan enää
vekseli, vaan normaali luotto. Pankit saivat oikeuslaitoksen
puolelleen.
Kun
verottaja puolestaan vaati luotoista maksamattomia veroja, pankki
onnistui todistamaan oikeudessa, että kyseessä on vekseli. Näin
siis SYP onnistui Pietilän mukaan vakuuttamaan Korkeimmalle
hallinto-oikeudelle, että kyseessä olivat vekselit ja Korkeimmalle
oikeudelle, että kyseessä ovat luotot. Suomen korkeimmat
tuomioistuimet pitivät papereita erilaisina aina sen mukaan, mikä
oli pankille edullisinta.
Valuuttavelalliset
elävänä hirressä rikosten uhreina
Valuuttavelallisten
kohtaloksi koitui Suomen markan devalvaatio, jota ei koskaan pitänyt
tulla. Suomen Pankki ja pääministeri Esko
Ahon hallitus
vakuuttivat yhdessä presidentti Mauno
Koiviston kanssa,
että vahvan ja vakaan markan politiikka on kansantalouden ja
hyvinvoinnin ankkuri.
Pohja
kuitenkin petti, ankkuri irtosi, markka devalvoitiin ja päästettiin
kellumaan. Tapahtumien virta alkoi viedä valuuttavelallisia. Tulvan
paisuessa mukaan tempaantui satojatuhansia suomalaisia, joiden velat
kasvoivat ylivoimaisen suuriksi. Lopulta pankki pani heidän
omaisuutensa pakkomyyntiin. Vuonna 1994 ulosotossa oli yli 500 000
suomalaista, kun "normaalina" voidaan pitää vuoden 2006
tasoa, noin 200 000.
Valuuttaluottojen
perintä on ollut poikkeuksellinen tapahtuma, ja sen yhteydessä on
myös koeteltu Suomen kansainvälisten valtiosopimusten pitävyyttä.
Tuomioistuinten tuomarit eivät ole tutkineet tai ymmärtäneet,
minkälaisista asiakirjoista korivaluuttavekseleissä oli kyse.
Valtionvarainministeriö ja pankkitarkistajat ovat edesauttaneet
epäselvyyksien luomisessa. Tarkoitus ja tavoite ovat ohittaneet
Suomen lain. Kun otetaan huomioon pankkien, pankkiviranomaisten ja
poliittisen vallan yhteistyö lainsäädäntötyössä, niin tästä
paljastuu suuren luokan operaatio. Valuuttavelkojen jälkien
seuraaminen vie lukijan Suomen taloushistorian synkimpään
ajanjaksoon, suureen lamaan ja pankkikriisiin, jonka selvittelyyn
osallistuivat maamme silloiset huippupolitiikot. Heidän tekonsa ja
kommenttinsa vaikuttivat valuuttavelallisten järkyttävään
kohtaloon.
1980-luvun
talouspoliittisen kokeilun, vakaan markan ylläpidon kustannukset
toteutuivat satojen miljoonien markkojen tappiopottina. Se kaatui
lyhentämättömänä ensin valuuttavelallisten ja sen jälkeen
veronmaksajien syliin. Ihmettelyn määrä lisääntyi, kun
1990-luvun puolivälissä käynnistettiin useita
lainsäädäntöhankkeita, joilla tehtiin hyväksyttäviksi
pankkikriisin aikana kiireessä tehdyt ja toteutusaikanaan
lainvastaiset ratkaisut.
Lähde
mm.
A.-P.
Pietilä: Pankkikriisin peitellyt paperit, ISBN 978-951-884-443-6,
julkaistu 22.5.2008
Törkeä petos ja muita rikoksia Aktiv Hansa-kaupassa?
Seppo
Konttisen kirja Salattu pankkituki ja sitä seuranneet ohjelmat
Ajankohtainen kakkonen 13.2.2008 ja A-Zoom 15.2.2008 nostivat
uudelleen esille niin sanotun Aktiv-Hansakaupan.
Ajankohtainen
kakkonen kertoi 13.2.2008, että 1990-luvun laman aikana Suomessa
velkaantui yli 120 000 ihmistä, joista kolmasosa oli yrittäjiä.
Lopputuloksena oli henkilökohtaisia katastrofeja: ulosottoja,
avioeroja, alkoholismia, jopa itsemurhia. Suurin osa
ylivelkaantuneista on kuitenkin sinnitellyt velkataakkansa alla. Tänä
vuonna asioiden piti muuttua. Vuodenvaihteessa astui voimaan säädös
velkojen lopullisesta vanhenemisesta, jonka piti armahtaa
lamavelalliset.
Mutta
ihan niin ei taida käydä. Velkaneuvojien arvion mukaan mukaan laman
vuoksi velkaantuneista vapautuu maaliskuussa korkeintaan joka
kymmenes. Muilla pankkikriisin maksutalkoot jatkuvat vielä
vuosia.
A-Zoom
jatkoi perjantaina 15.2.2008 keskustelua: Pankkivangit. Joko
lamavelallisten pankkivankeus vihdoin päättyy? Reportaasi
jättivelkojen painamista kansalaisista ja päättäjistä, jotka
katosivat.
Studiovieraana oli salaisesta pankkituesta pamfletin
kirjoittanut taloustoimittaja Seppo Konttinen.
Mikä
on Aktiv Hansa-kauppa?
Arsenal
sai valtiontalouden tarkastusviraston raportin salaiseksi sillä
perusteella, että sille voi koitua vahinkoa raportin
julkistamisesta. Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan
Arsenalin on syytä varautua noin 500 miljoonan markan korvauksiin 13
yksityiselle ihmiselle tai yritykselle. On todennäköistä, että
raportissa oli vain jäävuoren huippu. Raportin salaamisesta vastaa
ministeri, vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes.
Syyllistyikö ministeri Siimes rikollisten suojeluun suostuessaan
asioiden julistamiseksi salaisiksi? Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland
Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi-Anne Siimeksen allekirjoittamalla
kauppakirjalla Arsenal-omaisuudenhoitoyhtiöiden saatavat. Nämä
12,2 miljardin saatavat (76 000 saatavaa) myytiin 5 %:lla
todellisesta arvosta. Velallisille ei kuitenkaan annettu
mahdollisuutta vapautua veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Luottojen
myymisestä ei ole virallista päätöstä.
Helsingin
Sanomien 1.4.2000 julkistaman uutisen mukaan osa lainoista oli jo
maksettu ja siten perintäkelvottomia. Perintäkelvottoman velan
luovuttamisesta perittäväksi on säädetty rikoslain 36 luvun 1-3
§:ssä (petos). Kysymys on törkeästä petoksesta, jos asiaa
tarkastellaan Suomen rikoslain pohjalta. Jo maksettujen lainojen
perimisestä on raportoitu Arsenalin tarkastusvaliokunnan
kertomuksessa vuonna 2000: tuhannesta tarkastetusta reklamaatiosta
noin kymmenesosa todettiin aiheellisiksi; lainaa ei enää ollut
olemassa. Lisäksi noihin myytyihin saataviin sisältyi valtava määrä
yrittäjien velkoja, mikä merkitsee sitä, että nuo yrittäjät
ovat lopun elämäänsä velkahirressä ja Suomessa on
yrittäjäpula.
Kauppasopimukseen sisältyi myös klausuuli,
jonka mukaan, jos kauppasummaa pienennetään Suomen valtion
toimenpitein, koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Sidottiinko
tällä klausuulilla jo lainsäädäntövaltaakin? Ylittikö sopimus
laillisuuden rajat? Miksi asiakirjat on julistettu salaisiksi vuoteen
2025 saakka? Onko kysymyksessä rikosten peittely ja rikollisten
suojelu ja törkeä petos?
Torkeä
petos?
Omaisuudenhoitoyhtiöt
Arsenal Oyj, Arsenal-SSP Oy ja Arsenal-Silta Oy myivät 31.3.2000
allekirjoitetulla kauppakirjalla yhteensä noin 76 000 saatavaa,
pääoma-arvoltaan noin 12 miljardia markkaa, 600 miljoonalla
markalla Aktiv Hansa Oy:lle ja C&A Finland Oy:lle. Kysymyksessä
oli siis Suomen oloissa erittäin suuri kauppa. Kaupalle antoi
hyväksyntänsä omaisuudenhoitoyhtiöiden valtio-omistajan puolesta
toinen valtiovarainministeri Suvi-Anne Siimes. Aiemmin hän oli
ilmoittanut, että saatavia ei myydä ulkomaalaisille
perintäyhtiöille. Näin lienee kuitenkin tosiasiassa tapahtunut.
Arsenal-kauppojen alkuperäistä kauppahintaa on pidettävä
kohtuuttoman alhaisena. Velalliset olisivat lähes poikkeuksetta
olleet valmiit ostamaan itsensä vapaiksi maksamalla viisi prosenttia
myydyistä veloistaan vapaaehtoisesti. Tätä tarkoittanut todellinen
sovintomenettely olisi ollut myös omaisuudenhoitoyhtiöt omistavan
valtion kiistaton etu. Nyt taloudelliset tappiot koituvat
suomalaisten veronmaksajien maksettaviksi, kun taas voitot siirtyvät
perintäyhtiöiden ulkomaalaisten omistajien hyödyksi.
Kansantaloudenkin tappiot lienevät mittavat. On syytä epäillä,
että Aktiv Hansa kaupalla peiteltiin Arsenalin ja pankkien
rikolliset toimet.
Oikeusministeri
Tuija Braxin lausuma rakennuslehdelle
Ulosottolain
3:6 §:n muutoksen esteenä on Arsenal velkojen (Suvi-Anne Siimeksen
allekirjoittaman) myyntisopimuksen ehto, joka estää myyjää
(valtiota) muuttamaan lakeja ostajan ostettujen saamisten arvoa
heikentävästi. Tämä lainmuutosehto koskee muun muassa
ulosottolakia. Mikäli lakia muutetaan joutuu myyjä korvaamaan
ostajalle kaupan kohteen käyvän arvon. Tämä info oli jo vuosia
sitten eduskunnan käytäväkeskusteluissa, kun ensimmäisen kerran
mainittua pykälää pyydettiin muuttamaan.
Perustuslain
vastainen sopimus
Kauppaehtoihin
sisältyvän sitoumuksen pidättäytymistä lainmuutoksilta on
pidettävä myös kohtuuttomana ja vähintään kyseenalaisena myös
valtiosääntöoikeuden kannalta. Kauppasopimus on Suomen
perustuslain vastainen. Suomen perustulain 29 §:n mukaan
kansanedustaja on toimessaan velvollinen noudattamaan oikeutta ja
totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia,
eivätkä häntä sido muut määräykset. Menettely, jolle ministeri
koko hallituksen puolesta on antanut hyväksynnän, näyttää
sitovan veronmaksajille aiheutuvien lisätappioiden uhalla eduskunnan
ja kansanedustajan lainsäädäntö- ja aloitevaltaa. Kuitenkaan
eduskuntaa sitovia kauppaehtoja ei ole saatettu eduskunnan
hyväksyttäviksi.
Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland Oy
ostivat 31.3.2000 allekirjoitetulla kauppakirjalla
Arsenal-omaisuudenhoitoyhtiöiden saatavat. Ostajat ovat perineet
saatavia noin 57 000 velalliselta. Perinnässä on myös sellaisia
velkoja, joita ei ole pitkiin aikoihin yritettykään periä ja jotka
ovat tulleet jo maksetuiksi joko velallisen tai takaajan toimesta tai
muutoin, mutta joita koskevia velkakirjoja ei ole aikanaan
asianmukaisesti mitätöity ja/tai palautettu velallisille. Toinen
hämmästystä aiheuttanut asia on se, että Aktiv Hansa Oy ja C&A
Finland Oy ovat omaksuneet selkeästi muista velkojista poikkeavan
menettelyn velkasovinnoissa. Nämä yhtiöt eivät tee ns.
nollaohjelmia, eivätkä viittä vuotta lyhyempiä maksuohjelmia.
Yleensä maksuohjelmat ovat kahdeksan vuoden mittaisia ja niissä on
yleisenä pidettävästä menettelystä poikkeavia purkuehtoja.
Näin
Suvi-Anne Siimes vastasi
Suvi-Anne
Siimeksen vastaus
turkulaisen Kalevi
Kannuksen kyselyyn:
"Arsenalin
saatavakannan myyntiä on käsitelty esityksestäni hallituksen
talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa kahteen kertaan syksyllä
1999 eli 29.11 1999 ja 8.12.1999. Käsittelyn pohjana oli saatavien
myynnistä järjestetyn tarjouskilpailun tulokset, ja 8.12
kokouksessa valiokunta puolsi saatavakannan myyntiä Cargill Inc +
Aktiv Hansalle, jonka kanssa kauppa toteutui ja kauppakirja
allekirjoitettiin 31.3.2000. Saatavakannan myynti perustui jo
edellisen hallituksen aikana tehtyyn päätökseen ajaa
omaisuudenhoitoyhtiön toiminta alas."
Mainitun
valiokunnan kokouksessa 29.11. mukana olivat Paavo
Lipponen, Olli-Pekka Heinonen, Suvi-Anne Siimes ja
Eva
Biaudet.
Kokouksessa 8.12.: Sauli
Niinistö, Olli-Pekka Heinonen, Sinikka Mönkäre, Kalevi Hemilä,
Suvi-Anne Siimes ja
Erkki
Tuomioja.
Poliittinen
salaisuus
Kysyin
(siis minä Erkki Aho) kansanedustaja Toimi Kankaaniemeltä, miksi
Aktiv Hansan kauppaan ei ole puututtu, vaikka on syytä epäillä
kauppaa petolliseksi ja kauppa saattaa sisältää perustuslain
vastaisen klausuulin. Kankaanniemi vastasi: ”Kaikki sen tietävät,
mutta kukaan ei halua puuttua asiaan”. Onkohan tässä kysymys ns.
”hyvä-veli -järjestelmästä”, johon on päässyt osalliseksi
yksi ”sisarkin” eli Suvi Anne Siimes?
Kaikki
kansanedustajat ovat tietoisia siitä, että Suvi-Anne
Siimeksen Aktiv
Hansa-kauppa on rikollisesti tehty. Poliittiseen salaisuuteen kuuluu
myös niin sanottu Koiviston konklaavi, jossa päätettiin, että
pankki voittaa ylemmissä oikeusasteissa. Kaikki kansanedustajat
tietävät salaisen SSP-sopimuksen, jonka mukaan pankeille annettiin
vapaus poistaa markkinoilta yrityksiä (noin 60 000) ja laittaa
saatavat valtion avoimeen pankkitukipiikkiin. Suomalaisilta on
oikeudensaanti estetty myös sillä, että Euroopan
Ihmisoikeustuomioistuimen tuomariksi on nimitetty
valtakunnansyyttäjävirastosta väärillä tiedoilla Päivi Hirvelä.
Näin suomalaiset eivät voi saada oikeutta EIT:ssäkään.
Oman
rikollisen toimintansa suojelemiksi päättäjät perustivat niin
sanotut maakuntajoukot.
Useita
rikostutkintapyyntöjä
Minun
oikeustajuni mukaan Aktiv Hansa kauppa on tutkittava ja on
selvitettävä sisältyykö siihen rikollista toimintaa. Olen
toimittanut aineistot alkuvuodesta 2004 valtakunnansyyttäjävirastoon
tutkija Pauli
Mattilalle ja
tutkinnanjohtaja Simo
Kolehmaiselle sekä
Keskusrikospoliisiin talousrikosyksikön päällikölle Tapio
Kalliokoskelle.
Tein tämän kaiken siksi, että minuun on otettu yhteyttä erittäin
paljon ylivelkaantuneiden kohtuuttoman aseman parantamiseksi.
On
täysin perusteltua vaatia, että valtio purkaa Aktiv Hansa-kaupan
sekä vapauttaa ylivelkaantuneet kohtuuttomasta oikeustoimilain ja
perustuslain vastaisesta asemastaan kokonaan. Silloin noin 76 000
ylivelkaantuneen asemaa helpotetaan ratkaisevasti. Yhteiskunnan
kannalta meillä on varaa sijoittaa tähän 600 miljoonaa markkaa ja
saada sitä kautta onnellisempi loppuelämä mahdollisille rikosten
uhreille. Poliisin tai muun esitutkintaviranomaisen on toimitettava
esitutkinta sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muutoin on syytä
epäillä, että rikos on tehty.
Aktiv Hansa-kaupan todistusaineistoa
Pankkikriisin osalta ns. Koiviston konklaavin on syytä epäillä täyttävän valtiopetoksen tunnusmerkistön. Tähän valtiopetokseen liittyvät myös salaiseksi julistettu SSP-sopimus, jonka Esko Ahon hallitus teki neljän pankin kanssa sekä Aktiv Hansa-kauppa, mitä todistusaineston perusteella voidaan pitää törkeänä petoksena ja kaikin puolin laittomana sopimuksena kuten allaolevasta ilmenee.
—– Alkuperäinen
viesti —–
Lähettäjä: “Suominen Lea”
Vastaanottaja:
kalevi.kannus
Lähetetty: 15. tammikuuta 2003 15:20
Aihe:
Ministeri Siimekseltä
Tiedoksenne 29.11.1999 talouspoliittisessa
kokouksessa läsnäolleet ministerit:
Lipponen,
Heinonen, Siimes ja Biaudet.
Toisessa
8.12.1999 talouspoliittisessa kokouksessa läsnäolleeet ministerit:
Niinistö,
Heinonen, Mönkäre, Hemilä, Siimes ja Tuomioja.
Tässä
palaute arkistosta:
Käsittelyn
pohjana oli saatavien myynnistä järjestetyn tarjouskilpailun
tulokset, ja 8.12 kokouksessa valiokunta puolsi saatavakannan myyntiä
Cargill Inc + Aktiv Hansalle, jonka kanssa kauppa toteutui ja
kauppakirja allekirjoitettiin 31.3.2000.
Saatavakannan myynti
perustui jo edellisen hallituksen aikana tehtyyn päätökseen ajaa
omaisuudenhoitoyhtiön toiminta alas.
Suvi-Anne
Siimes
terveisin
Lea Suominen
Ministeri Siimeksen
erityisavustajien sihteeri
Valtiovarainministeriö
* * *
OTE kauppakirjasta 31.3.2000
Myyjät
Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oyj
Omaisuudenhoitoyhtiö
Arsenal-SSP Oyj
Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal-Silta Oyj
Ostajat
Aktiv Hansa Oy
C & A Finland Oy
Kaupan kohde
yhteensä
noin 76.000 saatavaa
yhteensä noin 57.000 vastuussa
olevaa
Myytyjen saatavien pääomat
yhteensä noin 12 miljardia
markkaa
Kauppahinta
600
miljoonaa markkaa, joka myöhemmin on alentunut jonkin verran
kauppakirjan ehtoihin perustuvien hinnanalennusten vuoksi
Ote
kauppaehdoista
Kohta 4.2.3.2 Lainmuutos
Tämä kohta koskee
kaikkia relevantin lainsäädännön mutoksia tai jokaista uutta
lakia tai säädöstä (jäljempänä ”Lainmuutos”) tai mitä
tahansa Suomen Eduskunnassa alullepantua virallista menettelyä
sellaisen lainmuutoksen aikaansaamiseksi mukaan lukien muun muassa
ulosottolain uudistaminen ennen vuoden 2008 loppua. Mikäli tällainen
Lainmuutos taannehtivasti rajoittaa Ostajien kaupan kohteeseen
kuuluvien saamisten tai panttivakuuksien täytäntöönpanoon,
perintään, pakkorealisointiin tai pakkotäytäntöönpanoon
käytettävissä olevaa aikaa lyhyemmäksi kuin 10 vuodeksi (10)
siirtopäivästä lukien, niin silloin Myyjät ovat velvollisia
tarkoituksella saattaa Ostajat samaan asemaan kuin he olisivat
olleet, mikäli lainmuutosta ei olisi tapahtunut, korvaamaan
Ostajille silloin jäljellä olevan kaupan kohteen käyvän arvon
Lainmuutoksesta johtuvan alenemisen maksamalla Ostajille rahamäärän,
joka vastaa kaupan kohteen arvioitua ja/tai todellista arvon
alenemista.
Sellaisen Lainmuutoksen tai alullepannun virallisen
menettelyn seurauksena Ostajat voivat milloin tahansa ennen vuoden
2008 loppua antaa Myyjille tiedoksi sitä koskevan ilmoituksen ja
Myyjillä on velvollisuus neuvotella Ostajien kanssa sellaisen
arvonalennuksen määrästä. Mikäli kyseisestä määrästä ei ole
päästy osapuolten kesken kuudenkymmenen (60) päivän kuluessa
ilmoituksen tiedoksiannosta, kummallakin osapuolella on oikeus
saattaa asia tämän sopimuksen 19 kohdan mukaisesti lopullisesti
ratkaistavaksi.
19
VÄLITYSLAUSEKE
Tätä sopimusta kokevat kaikki riidat ratkaistaan
lopullisesti Suomen välimiesmenettelylain (967792) mukaisessa
välimiesmenettelyssä. Sekä Ostajat yhteisesti että myyjät
yhteisesti valitsevat kumpikin yhden välimiehen ja näin valitut
välimiehet valitsevat välimiesoikeuden puheenjohtajan. Mikäli
Ostajat tai myyjät eivät ole nimenneet välimiestään kolmen (3)
viikon kuluessa välimiesmenettelyn aloittamista koskevan ilmoituksen
vastaanottamisesta tai välimiehet eivät ole nimenneet
puheenjohtajaa kolmen (3) viikon kuluessa vastaajan välimiehen
nimeämisestä nimeää puuttuvan välimiehen tai puheenjohtajan
Suomen Keskuskauppakamarin Välityslautakunta. Välimiesmenettelyn
paikka on Helsinki ja välimiesmenettelyn kieli
englanti.
http://www.promerit.net/2013/01/18998/
http://kalevikannus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131235-ei-vain-armoa-vaan-oikeutta
Salainen pankkituki – pääkonna Mauno Koivisto
Suomen
taloushistorian suurimmasta katastrofista ei ole kerrottu kaikkea.
Seppo Konttinen tekee paljastuksia kirjassaan nimeltä Salainen
pankkituki.
Konttisen esityksen mukaan poliittinen ja
taloudellinen eliitti oli hämärtänyt kärsimysten vuodet. Käyttöön
oli otettu vaikeasti ymmärrettäviä sanoja kuten rakennemuutos,
muutostarve, talouden vakaus, pankkialan tervehdyttäminen tai
markkinavoimat.
Pelkästään voittajien kertoma "totuus"
on hallinnut pankkikriisivuosien historian kirjoittamista ja
tilintekoa. Se on ollut liian yksipuolista.
Pääsyyllinen
Konttisen
kirjasta tulee selvästi esille, että pankkikriisin konna on
presidentti Mauno
Koivisto, joka
on vetänyt omaa rooliaan kaukana virallisten linjojen takana ja
etäällä etusivujen uutisista. Pankkilait olivat peräisin Mauno
Koiviston ensimmäisen hallituksen ajoilta.
Vuosien saatossa
pankkien lainahanat olivat päästetty holtittomasti soljumaan, mikä
johti pankit vararikon partaalle. Päättäjät eivät itsekään
tienneet, mitä oltiin tekemässä. Vakaan markan politiikka ja
holtiton rahamarkkinoiden vapauttaminen johtivat yli puolen miljoonan
ihmisen työttömyyteen. Yli 60 000 yritystä hävisi markkinoilta,
yrittäjien omaisuus ja elämäntyö tuhottiin. Tuhannet ihmiset
päättivät päivänsä oman käden kautta. Toiset taas elävät
näiltä sijoilta huippupalkoilla ja -eläkkeillä tässä samassa
yhteiskunnassa.
Muut
syylliset
Pankkikriisin
todelliset taustat ovat harvojen ja valittujen tiedossa.
Itsenäisyyden ajan suurimman laman yhteiskuntavaikuttajat
olivat
Mauno
Koivisto,
Harri Holkeri,
Erkki Liikanen,
Matti
Louekoski,
Esko Aho,
Iiro Viinanen,
Ulf
Sundqvist,
Seppo Lindblom,
Esko Ollila ja
muita.
Entinen
elinkeinoasiamies Esko
Aho ja entinen
pienyrittäjä Iiro
Viinanen joutuivat
mahdottoman tehtävän eteen.
Rolf
Kullberg,
Sirkka Hämäläinen,
Jaakko Lassila,
Ahti
Hirvonen,
Paavo Prepula,
Vesa Vaino,
Björn Wahlroos,
Pertti
Voutilainen,
Pekka Laajanen,
Christopher Wegelius ja
muita.
Missä he ovat nyt kun kultaiset kädenpuristukset on
annettu ja ennenaikaiset suureläkkeet maksettu? Toiseen
eliittiryhmään kuuluivat pankinjohtajat ja virkamiehet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti