Vakaan markan politiikka ja Koiviston konklaavi
Suomi koki 1990-luvun alussa erittäin syvän kotitekoisen taloudellisen laman johtuen vakaan markan politiikasta. Talouspolitiikan virheet moninkertaistuivat liberalisoinnin kanssa. Vahvan markan politiikasta tuli tappava myrkky. Presidentti Mauno Koivisto nimitti Suomen Pankin johtajan Harri Holkerin sinipunahallituksen. Hän oli sinipunahallituksen kätilö. Vahvan markan politiikka kirjattiin Holkerin hallituksen ohjelmaan kuten myös Esko Ahon hallituksen ohjelmaan. Kun vahvan markan politiikan aikana rahaa tuotiin keinottelutarkoituksiin, yhteiskunta salli sen tapahtua. Valvojat eivät valvoneet. Rahoitustarkastus laiminlöi tehtävänsä. Lamasyyllisiä löytyy pankkien ohella Suomen Pankista ja Pankkitarkastusvirastosta. Suomen 1990-luvun alun lama oli Suomen poliittisten ja talouden päättäjien aikaansaama.
Koivisto ei toiminut yksin. Hänen sisäpoliittiseen junttaansa kuuluivat Suomen johtokunnan jäsenet Rolf Kullberg, Markku Puntila, Harri Holkeri ja Kalevi Sorsa. Junttaan kuului myös sinipunahallituksen valtionvarainministeri Erkki Liikanen, jonka kardinaalimunaus oli verotuksen keventäminen noususuhdanteessa.
Presidentti Mauno Koiviston aloitteesta valtionvarainministeriössä tehtiin poikkeuslakeja, joilla kassakriisi torjuttiin. Lopulta päädyttiin salaiseen kassakaappisopimukseen, jonka sisältö tunnetaan Koiviston konklaavina. Sillä määriteltiin se, että miten pankit saivat pelastettua itsensä. Kun verronmaksajilta ei voitu enää ryöstää rahaa, niin piti ryöstää 1990-luvun yrittäjät. Siksi Suomen pankit ulosmittasivat kymmenien tuhansien Suomen yrittäjien vakuudet. Suomen pankit irtisanoivat yli 42 000 suomalaisen yrityksen lainat, jolla kaikki nuo yritykset kaatuivat, eli menivät konkurssiin ja pankit ulosmittasivat heidän vakuutensa (talot jne.)
Pankit halusivat pelastaa itsensä 1990-luvun aikana, koska oli myös velkaantuneita. Koska pankit päätettiin salaisella presidentti Mauno Koiviston konklaavilla pelastaa, niin siihen keksittiin keino ryöstää 42 000 yrittäjää. Koiviston konklaavissa päätettiin myös, ettei yhtäkään suomalaista pankkia voi kukaan yrittäjä haastaa oikeuteen. Joten tällä tavalla pankit pesivät kätensä ja hommasivat itselleen syytesuojan.
Koiviston konklaavisopimus ajoi lopulta nämä yli 42 000 konkurssin tehnyttä yrittäjää erään norjalaisen perintäyhtiön rahastettavaksi.Vahvan markan politiikalla aiheutettiin Suomeen yli 500 000 ihmisen työttömyys. Ylivelkaantuneita oli yli 280 000. Markkinoilta poistettiin n. 42 000 elinkelpoista yritystä ja itsemurhia tehtiin Stakesin tilaston mukaan 11000. Voidaanko puhua kansanmurhasta?
Tasavallan
presidentti Mauno
Koivisto kutsui
06.05.1992 tasavallan presidentin linnaan oikeusjärjestelmän
edustajia kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille
suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niissä johtuvissa
asioissa. Kokouskutsu oli Martti
Mannisen allekirjoittama
ja päivätty 16.04.1992.
Kokouksessa
teemoina olivat
1. Tuomioistuinten yhteiskunnallinen vallankäyttö
ja riippumattomuus
2. Tuomioistuimen toiminnan
arvostelu
Kokouksessa johti puhetta silloinen KKO:n
presidentti Olavi
Heinonen.
Palveriin osallistuivat tasavallan presidentti Mauno
Koivisto,
rouva Tellervo
Koivisto,
KKO:n presidentti Olavi
Heinonen,
oikeusneuvos Erkki-Juhani
Taipale,
oikeusneuvos Per
Lindholm,
KHO:n hallintoneuvos Pekka
Hallberg,
kihlakunnantuomari Markku
Arponen,
ylituomari Olli
Karikoski,
pormestari Juha
Kettunen,
Itä-Suomen HO:n presidentti Esko
Kilpeläinen,
Vaasan HO:n presidentti Erkki
Rintala,
oikeusneuvos Mikko
Tulokas,
professori Aulis
Aarnio,
apulaisprofessori Jukka
Kekkonen,
erikoistutkija Jyrki
Tala,
professori Leena
Kartio,
professori Olli
Mäenpää,
dosentti Juha
Pöyhönen,
professori Kirsti
Rissanen,
professori Kaarlo
Tuori,
oikeustieteen lisensiaatti Veli-Pekka
Viljanen, Antti Kivivuori,
professori Jaakko
Uotila,
kansliapäällikkö Jaakko
Kalela,
erityisavustaja Martti
Manninen ja
Ratan johtaja Jorma
Aranko.
Suomen
perustuslain 2 §:n mukaan tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat
tuomioistuimet.
KKO:n päätöksistä on todettavissa, että
oikeudenkäytön linjaus muuttui Koiviston pitämän tilaisuuden
jälkeen pankkeja suosivaksi.
Toukokuun tuomarineuvoston
kokous ei ollut ainoa laatuaan. Professori Kekkonen
oli
– Koivisto-kriittisyydestään huolimatta – erään kokouksen
pääalustajana. Tuolloin käsiteltiin lähinnä talousrikoksia ja
niiden tutkintaa. Presidentti ei kuitenkaan päässyt paikalle, vaan
iltaa isännöi oikeusministeri Matti
Louekoski.
Lopulta hänellekin tuli kiire, ja emännäksi siirtyi Tarja
Halonen.
Iltalehdessä
15.8.2005 Postipankin ex-pääjohtaja Seppo
Lindblom tunnustaa
syyllisyytensä pankkikriisiin.
Soitin europarlamentaarikko Anneli
Jäätteenmäelle ja
kysyi ns. Koiviston konklaavista. Jäätteenmäki sanoi ettei hän
ole juuri tuohon palaveriin osallistunut,
mutta hän on osallistunut vastaaviin palavereihin. Tästä voidaan
päätellä, että pankkikriisin ja suuren laman totuuden salaaminen
on poliittisesti yhteisesti sovittu salaisuus. Mukana asioiden
salaamisessa on kaikki poliittiset puolueet. Oikeuslaitos on
alistettu poliittisen valvonnan alaisuuteen. Tästä kirjoitti
Lakimiesuutiset lehdessä 2/2002 käräjätuomari Jussi
Nilsson.
Asiapaperit
salaisiksi
Presidentti
Mauno Koiviston presidentin linnassa 6.5.1992 järjestetyn
”tuomarineuvoston” asiakirjat on määrätty salaisiksi Koiviston
pyynnöstä ja tasavallan presidentti Tarja
Halosen määräyksestä.
-
Selvästihän Koivisto halusi vaikuttaa siihen, että oikeuslaitos ei
tekisi pankkien kannalta hankalia ratkaisuja, muistaa professori
Jukka Kekkonen vuosikymmen takaisen keskustelutilaisuuden
ilmapiiristä.
Myös professori Heikki
Ylikankaan mukaan
Linnan tilaisuuden tarkoituksena oli koolle kutsuttujen arvovallalla
painostaa Korkein Oikeus tekemään Koivistolle mieleinen ratkaisu
pankkeja koskevassa asiassa. Koiviston palaverissa linjattiin
pankkikriisiin liittyvä oikeuskäytäntö pankkeja suosivaksi ja
velallisia tainnuttavaksi. Terveetkin pienyritykset olivat pankeille
lainsuojatonta riistaa. Luotot pantiin kerralla maksuun, vakuudet
rosvottiin laillisesti pankeille, jotka realisoivat ne päivän
hintaan ja kirjasivat voitot hyväkseen.
Jos Koiviston seminaari kestäisi päivänvalon niin miksi asiakirjat on pitänyt julistaa salaisiksi. Koiviston konklaavissa on pankit suojeltu ja rikollisille on annettu syytesuoja. Valtiopetos ei vanhene koskaan. Suomessa viralliset tiedostusvälineet vaikenevat valtiopetoksesta, mutta sosiaalisen median kautta asia on tullut julki.
Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta kuten muissa maissa. Suomessa oikeuslaitos on alitettu poliittisen valvonnan alaiseksi. Laillisuusvalvojien pitäisi valvoa tuomioistuimia ja poliitikot pitäisi valvoa laillisuusvalvojia. Eduskunnan perustuslakivaliokunta ei ota kantaa laillisuuvalvojien rikolliseksi epäiltävään toimintaa. Laillisuusvalvojien pitäisi valvoa asianajajia. Toisin kuitenkin on. Laillisuusvalvojille tehdyisssta kanteluista aikaisemmin vain 6 promillea aiheutti huomatuksen vastaiseen varalle.
Laman
syy
Suomen
Pankin entisen pääjohtajan Mauno
Koiviston vetämä
vahvan markan politiikka oli laman pääsyy.
Suomen Pankin
pääjohtaja Rolf
Kullberg ilmoitti
nimittäjälleen Mauno
Koivistolle syyskuussa
1991, että hän jättää tehtävänsä jos markka devalvoidaan.
Valtionvarainministeri
Iiro
Viinanen löi
14.11.1991 vetoa, että ei devalvoida. Jos devalvoidaan, niin hän
eroaa. Markka devalvoitiin. Viinanen ei eronnut. Puntila erosi ja
Kullberg palkittiin myöhemmin korkealla kunniamerkillä.
Väärä
politiikka nakersi palkansaajien, yrittäjien ja eläkeläisten
leipää.
Nuori pääministeri Esko
Aho ilmoitti
kesällä 1992, että pankit tullaan pelastamaan kaikissa
olosuhteissa. Julkilausuma johti Suomen taloushistorian kaikkien
aikojen suurimpaan kansalaisten varallisuuden uusjakoon salaa ja
peitellysti.
Pankkiherrat
linnaan
Koivisto
kutsui linnaan maaliskuussa 1993 maan johtavat ekonomistit
keskustelemaan talouspoliittisesta tilanteesta. Aina kun Koivisto
halusi vaikuttaa asioihin, niin hän järjesti salaisen puhuttelun
linnaan. Tästä johtamistavasta ei jäänyt merkkejä historian
lehdille. Pankinjohtajat Seppo
Lindblom, Vesa Vainio, Björn Wahlroos ja
Pertti
Voutilainen eivät tienneet
tilaisuudesta poistuessaan, oliko kysymyksessä ollut ripitys vai
niskalaukaus.
Näin alkoi isänmaan taloushistorian mittavin hämäysoperaatio: vastuu levitettiin, syyllisuus jaettiin, teot peiteltiin.
Näytelmä
Säätytalolla
Suomen
pankkien tilaa pohdittiin valtioneuvoston kanslian asettaman
pankkityöryhmän avulla. Siihen kuuluivat
valtiosihteeri Eino
Keinänen,
ylijohtaja
Jorma Aranko
ja
puheenjohtajana
Suomen Pankin Sirkka
Hämäläinen.
Pankkien
etuja ajoivat
Ahti
Hirvonen,
Pertti Voutilainen,
Seppo Lindblom,
Pauli Komi
ja
Kalevi Kauniskangas.
Sihteeri
toimi Vesa
Vihriälä.
Maaliskuun
18. päivä 1992 jätettiin Suomen EU-hakemus ja pankkityöryhmä
jätti raporttinsa kahdeksan miljardin pankkituesta.
Samana
iltana Säätytalolle asteli Kannuksen Kenedy Esko
Aho adjutantteinaan
Iiro Viinanen,
Sirkka Hämäläinen ja
Eino
Keinänen.
Syytettyjen
aitioissa istuivat rosvot - pankkien pääjohtajat. Tilaisuuden
lopussa Aho hehkutti, että virheitä tehneet pankinjohtajat on
pantava vastuuseen.
Pankkitukea
hallinnoimaan perustettiin Valtion vakuusrahasto. Sen johtokuntaan
kuuluivat Jorma
Aranko, Esko Ollila ja Pekka Laajanen.
Koplan tehtävänä oli jakaa rahat pankeille. Julkisuuteen luotiin
kuvaa, että säästöpankit olivat konnan roolissa.
Säästöpankit
päätettiin poistaa markkinoilta
Säästöpankkiasiassa
pankkieliitti ja Esko
Ahon hallitus
pelasivat julkisuudelta piilossa vähintäänkin kaksilla korteilla,
eikä pankkituen maksajille haluttu kertoa totuutta. Suomen
Säästöpankki lahdattiin lokakuun 20. päivänä 1993.
Hallituksen
tiedotustilaisuudessa 22.10.1993 Säätytalolla kerrottiin Suomen
kansalle Suomen Säästöpankin jaosta neljän kilpailevan pankin
kesken. Puhetta johtivat pääministeri Esko
Aho ja
valtionvarainministeri Iiro
Viinanen, joiden
johdolla oli päästy aamuyöllä salaiseen sopimukseen pankkikaupan
ehdoista. Pankkien yksityiset osakkeenomistajat oli saatu pelastettua
ja roskat saatu haudattua kansalaisten maksettavaksi. Suomen
Sääsöpankin hinnaksi tuli 5,6 miljardia markkaa, Viinanen
ja Aho
eivät saaneet
pankista haluamaansa hintaa. Mutta mikä oli myydessä, kun kyseessä
eivät olleet omat vaan veronmaksajien rahat.
Suomen
Säästöpankin koko luottokanta oli Rahoitustarkastuksen lausunnon
mukaan 45 miljardia markkaa, joista riskiluottoja 12 miljardia.
Valtioneuvoston selonteossa eduskunnalle kerrotaan pankkitukeen
upotetun 1999 loppuun mennessä 97 miljardia markkaa. Joillekin
pankeille on täytynyt syytää rahaa miljarditolkulla. Minkälaisilla
kepulikonsteilla pankkitukea maksettiin? Ja miten on mahdollista,
ettei asiasta julkisuudessa sanottu sanakaan?
Salaiseksi
julistettu Säästöpankkisopimus paljastaa totuuden.
Liikepankkien
hämärät pelastustoimet
Salailu,
peittely ja harhaanjohtaminen kuuluivat pankkiherrojen
tiedottamistrategiaan. Talous pullistui ulkomailta tuodusta
velkarahasta, kansantaloudessa elettiin yli varojen. Vaaleihin
valmistauduttiin Liikasen lentävällä lauseella: verotus
kevenee.
Ahti
Hirvosen ja
Björn Wahlroosin
toimista ei ole
kansalle riittävästi kerrottu. Menettely oli todella törkeää
toimintaa. KOP ja SYP liitettiin yhteen.
Kolmen
tähden johtokunta
Pankkikriisin
poliittisen päätöksenteon johtokunnan muodostivat puheenjohtajana
Mauno Koivisto,
sihteerinä Esko
Aho ja jäsenenä
Iiro Viinanen.
Kolmikon yhteispeli sujui saumattomasti: isähahmo suunnitteli
taustalla, sihteeri toteutti päätökset ja jäsen kertoi ikävät
asiat. Koivisto puuttui kaikkeen joko julkisesti tai taustalla,
välittämättä siitä kuuluivatko asiat presidentin
toimivaltaan.
Valtion talousarviosta myönnettiin 190 000
euroa eläkkeellä olevien presidenttien käytettäväksi
osoitetuista palveluista aiheutuvien menojen maksamiseen. Aho on
saanut poliittisen turvapaikan Suomen itsenäisyyden juhlarahaston
Sitran yliasiamiehenä. Sitra maksaa parempaa palkkaa kuin ministerit
saavat.
Myös
pankkiherroilla menee hyvin. SYP:n pankkitukistrategi, halikkolainen
sokerijuurikkaan viljelijä, Björn
Wahlroos on yksi
Suomen rikkaimmista ihmisistä.
Suomessa pankkikriisin uhreja
näkee leipäjonoissa. Tutkija Mikko
Kautto todistaa,
että 40 000 köyhältä loppuvat ruokarahat kuukausittain ja 4000
ihmistä näkee nälkää.
Mikä on tulevaisuudessa hiipivän
vallankumouksen poliittinen ja ennenkaikkea inhimillinen hinta?
Seppo
Konttisen kirja
Salainen pankkituki on yksi kirja lisää luetteloon, jolla voidaan
todistaa presidentti Mauno Koiviston valtiopetos, sekä koko Suomen
poliittisen ja taloudellisen johdon syyllisyys suureen lamaan ja
pankkikriisiin. Syyttomät ovat joutuneet kärsimään ja todelliset
syylliset ovat edelleenkin vapaalla jalalla.
Kansainvälinen
rikostuomioistuin ICC ei otan Suomen asioita käsiteltäväkseen
vaikka pankkikriisin jäkiseurauksena noin 14 500 ihmistä teki
itsemurhan.
Olen itse ollut mukana pankkikriisin jälkikuviossa
voimakkaasti ja tehnyt asioista lukuisia rikostutkintapyyntöjä.
Olen pyrkinyt saamaan pankkikriisin keskeiset rikokset ja Natura-asiat oikeuskäsittelyyn. Toinen vaihtoehto on se, mitä Seppo Konttinen kysyy kirjassaan tosin hiukan eri sanamuodoin kuin minun kysymykseni kuuluu. Milloin kansa päättää ottaa ohjat omiin käsiinsä ja saattaa todelliset syylliset vastuuseen teoistaan?
Kuva
Kuva
kirjan kannesta Salainen pankkituki
Vakavia ihmisoikeusloukkauksia
Ekonomi Jukka Davidsson kirjoitti julkiselle vallalle 6. heinäkuuta 2001 avoimen kirjeen, jossa hän toteaa, että Suomessa on toteutettu massamuotoisesti ihmisoikeusloukkauksia julkisen vallan toimesta. Suomen pankkikriisiksi nimetyn tapahtuman syiksi on esitetty monia arvioita. Vaikuttaa siltä, että epäonnistunutta talouspolitiikkaa on selkeästi vähätelty. Vastaava viesti on tullut Suomen Akatemialta, ETLA:sta sekä muista tutkimuksista. Laman keskeisenä aiheuttajana oli siis julkisen vallan edustajat. Aiheuttamansa finanssikriisin ratkaisua julkinen valta haki sopimuksista ja liittouma- ja valtuutussuhteesta pankkien kanssa. Pohjatyön sopimukselle toteutti nk. Rohto-ryhmä. Nämä sopimukset ovat laittomia.
Laittomuuden
syyt
Sopimukset
mahdollisitivat ihmisten yhdenvertaisuudesta poikkeamisen ja
syrjinnän. Ne mahdollistivat ihmisten omaisuuden suojan yksipuolisen
kumoamisen. Ne mahdollistivat valtion toimesta puuttumisen ihmisten
vapauteen valita harjoittamansa elikeinon "sopeuttamalla"
markkinoita. Ne mahdollistivat sen, ettei julkinen valta turvannut
ihmisten perus- ja ihmisoikeuksia. Valtio valtuutti pankit kaatamaan
satunnaisesti yrityksiä ja antoi salaisilla sopimuksilla suoria
pääomasuorituksia tukena valituille yrityksille. Valtio
sopimuksensa valtuuttamana hyväksyi pankkien valtion pääomien ja
maksujen turvin antaa tietyille valituille yrityksille ja ihmisille
eritysiehtoja kuten nollakorkolainoja, lainajärjestelyjä ja
omaisuuden ostoja kovilla hinnoilla asikkailta pankeille. Sopimus
mahdollisti sen, että omaisuuden suoja eri henkilöitten välillä
oli suosiva ja syrjivä. Sopimukset mahdollistivat niiden
toimenpanoaikana ja valtuuttamana valtavan sarjan erilaisia ihmisten
perus- ja ihmisoikeusloukkauksia. Sopimuksella pyrittiin tahallisesti
peittelemään valtion itse aiheuttamaa valtavaa taloudellista
vahinkoa suoraan noin 4-8 % koko väestöstä ja epäsuorasti noin
20-25 % väestöä. Valtio ei ottanut vastiketta antamalleen
pääomalle vaan lahjoitti lakien vastaisesti kymmeniä tai satoja
miljardeja markkoja yksityisten osakkeitten omistajan omaisuudeksi.
Perus-
ja ihmisoikeusloukkauksista voidaan todeta se, että kukin yksilö on
joutunut alistumaan sarjaan loukkauksia eli jokainen henkilö on
omassa asiassaan kohdannut useita eri nimikkeillä kuvattuja tekoja.
Näistä keskeisimpiä ovat omaisuuden suojan kumoaminen,
yhdenvertaisen kohtelun ja syrjinnän kiellon kumoaminen, oikeuden
työhön ja elinkeinovapauden kumoaminen, sosiaalisten oikeuksien
kumoaminen, oikeusturvan loukkaukset, tehokkaitten
oikeusturvakeinojen puuttuminen ja kiduttaminen ja muu julma,
epäinhimillinen tai halventava kohtelu. Yksilötasolla
ihmisoikeusloukkaukset koskevat, rippuen määrittelytavasta, suoraan
satoja tuhansia ihmisiä ja epäsuoraan yli miljoonaa yksilöä.
Valtion kanssa tehdyn sopimuksen suojeluksessa pankit ovat voineet toimia mielensä mukaan,
Lukuisat moitittavat rikolliset teot on annettu tapahtua julkisen vallan tieten.
Ekonomi
Jukka Davidssonin kysymykset julkiselle vallalle
Pyydän Teitä vastaamaan oheisen kirjeeni perusteella ainakin seuraaviin kysymyksiin:
1. Suomen kansalaisista kymmenet tuhannet ovat menettäneet perus- ja ihmisoikeutensa julkisen vallan edustajien tekemien virhepäätösten seurauksena. Mitä aiotte tehdä näitten laittomuuksien oikaisemiksi?
2.
Suomen kansalaisista on sadat tuhannet henkilöt ovat menettäneet
omaisuutensa julkisen vallan tekemien virhepäätösten seurauksena.
Mitä aiotte tehdä, jotta nämä ihmiset saavat omaisuutensa
takaisin?
3. Suomessa on finanssikriisin seurauksena langetettu lukuisia tuomioita velallisen epärehellisyydestä tms. perusteella. Nämä tuomiot ovat laittomia, koska yksilöillä on mm. perusoikeutenaan oikeus puolustaa omaisuuttaan laitonta omaisuudensuojan menettämistä vastaan. Mitä aiotte tehdä, jotta nämä useat laittomasti langetetut tuomiot puretaan?
4.
Suomessa on tapahtunut massalukuisesti ihmisoikeuksien loukkauksia.
Näistä törkeimpia ovat teot, jotka täyttävät kidutuksen ja muun
julman ja epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen
kieltävä sopimuksen määrittämiä tekoja. Näihin tekoihin
syyllistyy virkamies tai muu virallisessa asemassa toimiva henkilö,
kun hän aiheuttaa, yllyttää tai suostuu tai hiljaa hyväksyy tässä
artiklassa määritellyt teonkuvaukset. Mitä aioitte tehdä, jotta
kaikki epäillyt ihmisoikeusloukkaukset saatetaan tutkintaan,
syylliset saatetaan tuomittaviksi ja loukkausten uhrit saavat
korvaukset?
5. Julkinen valta ei ole velvoitteistaan huolimatta turvannut kansalaistensa perus- ja ihmisoikeuksia. Mitä aioitte tehdä, jotta vastaavaa ei enää koskaan tapahdu?
6.
Ihmisoikeusloukkaukset tulisi kartoittaa riippumattoman
kansainvälisen asiantuntijaryhmän, eräänlaisen totuuskomission
toimesta. Mikä on suhtautumisenne kyseisen ryhmän nimittämiseen
Suomeen?
7.Julkisen vallan edustajat ovat toimillaan aiheuttaneet tuottamuksellisesti tai tahallisesti taloudellista vahinkoa valtiolle ja veronmaksajille kymmenien tai satojen miljardien markkojen määräisenä. Mitä aiotte tehdä jotta kyseiset asiat selvitetään ja tekohin syyllistyneet henkilöt asetetaan syytteeseen tuomioistuimessa?
8.
Suomessa lainsäädäntötyö on suosinut selkeästi pankkeja ja näitten
etua koko
1990 luvun. Varsin perusteltua on uskoa, että monet näistä
lakimuutoksista (esimerkiksiluottotietojen käyttö) loukkaa
ihmisoikeuksia sekä nykyistä perustuslakia. Mitä aiotte tehdä
mainittujen asioiden korjaamiseksi?
Pohjaan asiakirjani aineiston Suomen perustuslakiin, Suomeen ratifioimiin ihmisoiekussopimuksiin, virallisiin asiakirjoihin, lukuisiin tutkimuksiin, kirkon diakonia- ja yhteiskuntatyön keskuksen keräämiin runsaslukuisiin tositapauksiin, minulle kerrottuiihn tapauksiin, lehdistössä esitettyihin tietoihin, lukuisiin tapahtumiin osallistuneiden henkilöiden kirjoittamiin kirjoihin sekä omakohtaisiin kokemuksiini.
Ekonomi
Jukka Davidssonin kirjelmä
Ekonomi
Jukka
Davidssonin kirjelmä
on 19-sivuinen. Sen sisällysluettelo on seuraava:
Ihmisoikeudet
1.
Keskeiset asiat esityksessäni ja teille esittämäni kysymykset
2.
Perus- ja ihmisoikeudet jurdisena oikeutena
2.1.
Perusoikeusjärjestelmä - perusoikeuksien tarkoitus, merkitys ja
suhde ihmisoikeuksiin
2.2. Perusoikeuksien tausta ja sisältö
2.3
Perusoikeuksien soveltamisala
2.4. Perusoikeuksien
rajoittaminen
2.5. Kansainväliset ihmisoikeussopimukset
2.6.
Perustuslain soveltaminen esityksessäni
3. Valtion virkamiesten ja poliitikkojen aiheuttama lama
4.
Valtion ja pankkien allekirjoittamat sopimukset finanssikriisin
ratkaisemiseksi ovat laittomat
4.1. Omaisuuden suojan
kumoaminen
4.2. Yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto
4.3.
Oikeus työhön ja elinkeinon vapaus
4.4. Massamääräiset
ihmisoikeusloukkaukset
4.5. Valtion omaisuuden vastikkeeton
luovuttaminen yksityisen tahon omaisuudeksi
5.
Valtion tekemien päätösten ja allekirjoittamien sopimusten
aiheuttamat perus- ja ihmisoikeusloukkaukset
5.1. Omaisuuden
suoja: PL 15 §, EIS ensimmäinen lisäpöytäkirja I artikla, YK:n
ihmisoikeuksien julistus 17 artikla
5.2. Kansalaisten
yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto
5.3. Oikeusturva
5.4.
Oikeus tehokkaaseen oikeussuojakeinoon
5.5. Oikeus työhön ja
elinkeinovapaus
5.6. Oikeus sosiaaliturvaan
5.7 Kidutuksen ja
muun julman, epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai
rangaistuksen kielto
5.8. Perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisvelvollisuus ja oikeuksien väärinkäytön kielto
6.
Tuottamuksellisesti ja tahallisesti aiheutettu vahinko valtiolle ja
veronmaksajille
6.1. Talouspoliittiset päätökset
1980-luvulla
6.2. Pankkitukisopimukset ja markkinoitten
sopeuttamiseen tähtäävät järjestelyt
6.2.1. Saako
asiakassuhteen siirtää ja julkisen vallan rooli
pankkijärjestelyissä
6.3. Skop - SSP - Arsenal väärinkäytökset
7.
Lainsäädäntötoimet ja lausunnot
Ihmisoikeusloukkaukset,
julkinen valta ja pankkikriisi
Lue
Pankkisyyllisyysoikeudenkäynti
osa 2
http://www.yle.fi/mot/071298/kasis.htm
Pankkisyyllisyysoikeudenkäynti
- rivimiehet kiikkiin
http://www.yle.fi/mot/021198/kasis.htm
PR-talojen markkinoilta poistaminen
Alavieskan
Puurakenne Oy oli aikanaan Suomen kolmanneksi suurin talotehdas,
jonka kotipaikka oli Alavieska. Taloudellisen laman alkaessa
1990-luvun alussa APR oli Keski-Pohjan Säästopankin asiakas. Pankki
kuului niin sanottuun mustaan tusinaan eli 12 taloudellisesti
heikoimman säästöpankin joukkoon Suomessa. 22.10.1992 Esko
Ahon hallitus
hyväksyi SSP-sopimuksen, jossa päätettiin sää stöpankkien
pilkkomisesta ja toimialarationalisoinnista. Talonrakennusala kuului
sopimuksen mukaan toimialarationalaisoinnin piiriin. Kera Oy:ssä
perustettiin niin sanottu ruumiinpesuryhmä, jonka tarkoituksena oli
poistaa markkinoilta Kera Oy:n rahoittamia yrityksiä uhkaavat
yritykset. Alavieskan Puurakenne Oy ajettiin konkurssiin erikoisella
tavalla vastoin tehtyjä sopimuksia. Konkurssipesän suurimmat
velkojat olivat Kera Oy ja Arsenal Oy. Konkurssipesänhoitajina
toimivat varatuomarit Antti
Latola ja
Hannu
Maskonen.
Alavieskan
Puurakenne Oy:n konkurssipesä valitsi tulevan syyttäjän Sulo
Heiskari tietoisesti
kaupanvahistajaksi
jotta hän voi estää todellisten rikollisten syytteeseen
asettamisen. Syyttäjä Sulo
Heiskarin "oikeana
kätenä" on toiminut Ylivieskan poliisi Raimo
Ollila.
Minulla on todistusaineisto kopitoitu valmiiksi Oulun käräjäoikeudessa selostuksineen mitä milläkin todistusaineistolla todistetaan.
Tyytymättömyyden ilmaisu Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden käräjäoikeuden esteellisyyttä koskeva osaratkaisuun
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2016/02/tyytymattomyyden-ilmaisu-ylivieska.html
Korkein oikeus on määrännyt sen säilytyksen Ylivieskan käräjäoikeuden tehtäväksi. Tässä Ylivieskan käräjäoikeuden ilmoitus asiasta:
Muut asiakirjat kuten haastehakemus, sen täydennys ja vahingonkorvauslaskelma sekä asian tiimoilta lähettämänne sähköpostit arkistoidaan käräjäoikeuteen ja niistä Teillä on mahdollisuus saada jäljennöksiä jäljennösmaksua vastaan.
Korkeimman oikeuden valituslupa-asian S 2015/796 asiakirjat (ennakkopäätösvalituksenne Ylivieskan-Raahen käräjäoikeuden päätöksestä 29.10.2015 nro 15/6857) korkein oikeus on lähettänyt arkistoitavaksi Ylivieska-Raahen käräjäoikeuteen, koska valituslupaa ei myönnetty. Niitä ei siten luovuteta Teille. Halutessanne Teillä on luonnollisesti mahdollisuus saada jäljennösmaksua vastaan jäljennöksiä kyseisistä asiakirjoista. Viranomaiskäyttöön asiakirjoja voidaan luovuttaa "lainaksi" viranomaisen pyynnöstä.
Jyrki
Jylhä, käräjätuomari
Ylivieska-Raahen
käräjäoikeus, Ylivieskan kanslia
PL
32, 84101 YLIVIESKA
p.
029 56 49 358, 040 508 9340, fax. 02956 49
410
email: jyrki.jylha@oikeus.fi
Olen kirjoittanut kirjan, johon on todistusaineisto kopioitu selostuksineen.
Perusteet sille, että olen oikeassa ja että on syytä epäillä, että Suomen valtion viranomaiset toimivat rikollisesti
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/08/la-01082020-perusteet-sille-etta-olen.html
Kirjassani on sivuilla 7-22 selostus 1990-luvun kototekoisen laman ja pankkikriisin taustoista, mikä johti valtiopetokseen, mikä ei vanhene koskaan.
Hätähuuto Suomesta
https://www.youtube.com/watch?v=4nXGEkuiAvs
SSP-sopimus
https://www.youtube.com/watch?v=ZUXRy7336rY
Toimialarationalisointi
https://www.youtube.com/watch?v=MKxCNequ31E
Saattohoitajat
https://www.youtube.com/watch?v=mB1U6KXh3rA
Oikeudenkäynti tietämättämme
https://www.youtube.com/watch?v=XiEVYhhx4DU
Rikolliset konkurssit
https://www.youtube.com/watch?v=ypfexhxQT64
Rikoksia ei tutkita
https://www.youtube.com/watch?v=Y1OZNY8F26I
Ahojahti
https://www.youtube.com/watch?v=njyMvw7qrik
Olen tehnyt myös seuraavat selvitykset asiasta
Sähköpostiviestissä olen esittänyt asiat näin:
PR-talojen konkurssivyyhti 1
http://kalajokinen.blogspot.bg/2017/06/pr-talojen-konkurssivyyhti.html
PR-talojen konkurssivyyhti 2
http://kalajokinen.blogspot.bg/2017/06/pr-talojen-konkurssivyyhti_24.html
PR-talojen konkurssivyyhti 3
http://kalajokinen.blogspot.bg/2017/06/pr-teollisuus-oyn-konkurssivyyhti.html
Rikolliset ovat tunnustaneet tekonsa ja todistusaineisto asioissa on kiistaton.
Entinen asianajaja Asko Keränen tunnustaa rikoksensa.
Asko Keränen on tunnustanut muitakin rikoksia
Juristi Asko Keräsen talousrikosoikeudenkäynti yllätti syyttäjän ja tuomarin – Keränen tunnusti kaiken heti kättelyssä
Varatuomari Paavo M. Petäjä
Syyttäjä Sulo Heiskari on toiminut esteellisenä syyttäjänä n. 20 vuotta asioissani. Hän on keskeisin tekijä asioissani.
Konkurssipesänhoitaja
Hannu Maskonen on
tehnyt oman lopullisen ratkaisunsa sen jälkeen, kun hän oli
pyytäänyt minua lopettamaan asioiden penkomisen ja maksamaan
hänelle 10 000 markkaa jotta hän ei hae minua henkilökohtaiseen
konkurssiin. Minä en suostunut Maskosen vaatimuksiin ja Maskonen
haki minut henkilökohtaiseen konkurssiin. Sen jälkeen hän teki
oman ratkaisunsa ja "putosi" parvekkeelta.
Tutkinnanjohtajana ollut poliisi Raimo Ollila on jättänyt kaikki rikostutkintapyynnöt tutkimatta.
Kera Oy:n varatoimitusjohtaja Seppo Arponen
Asianjajaja Antti Latola
Oulun poliisijohtaja Sauli Kuha ja muut lestadiolaiset poliisit Raimo Ollila ja Tapani Tasanto sekä Ylivieskan poliisipäällikkö Petri Oulasmaa ovat olleet esteenä sille, ettei asioitani ole saatu rikostutkintaan.
Poliisi ei tutki, syyttäjä ei syytä, oikeus ei ota käsiteltäväkseen ja laillisuusvalvonta ei näe asioissa mitään laitonta rikoksista puhumattakaan. Miten voin saada oikeutta? Tämä on oikeusvaltio Suomi.
Olen pitänyt ajan tasalla nykyiset ja edelliset oikeus- ja poliisiministerit. He eivät reagoi asioihin vaan toimivat ministerivalan vastaisesti. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että rikollisille on annettu syytesuoja asioissa, joissa toisena osapuolena on valtion "rikollisjärjestöt" Arsenal Oy ja Kera Oy. Rehelliset syyttömät kansalaiset pyritään oikeus- ja asianajajamafiaa hyväksikäyttämällä leimaamaan rikollisiksi. On syytä epäillä, että rikollisten suojelussa ovat mukana laillisuusvalvojat ja konkurssiasiamiehet, ylin poliisijohto ja oikeuslaitos. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että tiedostusvälineet on vaiennettu asioissa nettiä lukuunottamatta. Netti toimii vielä toistaiseksi vapaana, mutta ei häiriöttömänä tiedoitusvälineenä. Olen perehtynyt juridiikkaan niin paljon, että tiedän varmasti olevani oikeassa. Jos joku pystyy todistamaan, että olen väärässä, niin olen siitä erittäin kiitollinen. Oikeustieteen tohtori Petter Kavonius kirjoitti 05 02 2008, 20:59 palauttteessaan päiväkirjaani näin: Sanottakoon se nyt vielä selvästi kerran: En ole tämän Ahon juridisessa argumentaatiossa tai niihin liittyvissä faktoissa virheitä havainnut.
Erkki
Ahon juridinen argumentointi:
Alavieskan
Puurakenne Oy:n väliaikaisilla pesänhoitajilla Antti Latolalla ja
Hannu Maskosella ei ollut oikeutta lain mukaan myydä kiinteää
omaisuutta. Heillä ei myöskään ollut kirjallista valtuutusta
myynnille. He toimivat konkurssisäännön ja maakaaren vastaisesti.
Siis vastoin lakia.
Katso
konkurssiasiamiehen lausunto: "Hyvä pesänhoitotapa
konkurssipesän
realisoinnissa"
http://www.konkurssiasiamies.fi/2265.htm
Konkurssisääntö
50 a § (31.1.1995/110)
Väliaikainen
pesänhoitaja voi myydä velallista ja suurimpia velkojia kuultuaan
konkurssipesään kuuluvaa irtainta omaisuutta siinä laajudessa kuin
se on välttämätöntä tappioiden välttämikseksi tai kka
konkurssipesän hallinnosta tai hoidosta aihetuvien kustannusten
maksamiseksi.
Maakaari
2 luku 3 § Valtuutus kiinteistön kauppaan
Valtuutus
kiinteistön myyntiin on tehtävä kirjallisesti. Myyjän on
allekirjoitettava valtakirja ja siitä on käytävä ilmi asiamies ja
myytävä kiinteistö.
Koska väliaikaiset pesänhoitajat Antti Latola ja Hannu Maskonen myivät lainvastaisesti toisen kiinteää omaisuutta ilman valtakirjaa ja vielä konkurssisäännön vastaisesti salaten 48 miljoonan pantatut kiinnitykset, niin rikos on kiistattomasti tapahtunut. Suomen lain mukaan rikoksen avulla tehty oikeustoimi on pätemätön. Teko täyttää kiistatta törkeän petoksen tunnusmerkistön. Kera Oy oli päättänyt poistaa PR-talot markkinoilta ylikapasiteetin purkamiseksi. Kera Oy oli Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesän toinen päämies ja toinen oli Arsenal Oy. Markkinoilta poistamispäätöksestä huolimatta se myi kiinteistöt, maa-alueet, koneet ja laitteet sekä tuoteoikeudet markkinoilta poistettavalle yritykselle. Kera Oy:ssä oli päätetty markkinoilta poistettavat yritykset. Kera Oy käytti saattohoitajia tehtävän suorittamiseen. Toimialarationalisointi oli päätetty myös SSP-sopimuksessa 22.10.1993.
Rikoslaki
19.12.1889/39 36 luku 2 § (24.8.1990/769). Törkeä petos.
Jos
petoksessa 1) tavoitellaan huomattavaa hyötyä, 2) aiheutetaan
huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa 3) rikos tehdään
käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä
luottamusta tai) rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen
erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa ja petos on myös
kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava
törkeästä petoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi
ja enintään neljäksi vuodeksi.
Väliaikaiset konkurssipesänhoitajat Antti Latola ja Hannu Maskonen myivät myös keskeneräisen tilauskannan, jonka arvo oli todellisuudessa 15 miljoonaa markkaa pienempi kuin kaupantekohetkellä ilmoitettiin. Konkurssipesänhoitajien Latolan ja Maskosen toiminta on ollut myös kauppakaaren vastaista.
Kauppakaari
31.12.1734/3 9 §
Jos
tavara väärennetään, käyköön sen rikoksen niinkuin muunkin
varkauden. Jos käsityöläinen sen tekee, menettäköön myös
ammattioikeutensa. Jos joku myypi tavaran, jonka tietää
väärennetyksi tahi vilpinalaiseksi, niinkuin huonon hyvästä,
sekoitetun puhtaasta, olkoon sama laki. Väärästä mitasta ja
painosta säädetään 8 luvussa ja väärän rahan tekemisestä
Rikoskaaressa.
Myös
laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 13.6.1929/228 esittää
tiettyjä ehtoja kaupantekemiselle eli kauppaehtojen
kohtuuttomuudelle.
30
§ Jos se, johon oikeustoimi on kohdistettu, on saanut sen aikaan
petollisella viettelyllä taikka jos hän on tietänyt tai hänen
olisi pitänyt tietää, että toinen on oikeustoimen tekijän sen
tekemiseen petollisesti vietellyt, ei oikeustoimi sido vieteltyä.
31
§ Jos joku, käyttäen hyväkseen toisen pulaa, ymmärtämättömyyttä,
kevytmielisyyttä tai hänestä riippuvaista asemaa, on ottanut tai
edustanut
itselleen
aineellista etua, joka on ilmeisessä epäsuhteessa siihen, mitä hän
on antanut tai myöntänyt, tahi josta mitään vastiketta ei ole
suoritettava, ei täten syntynyt oikeustoimi sido sitä, jonka etua
on loukattu.
32
§ Jos jonkun tahdonilmaisu on erhekirjoituksen tai muun hänen
erehdyksensä johdosta saanut toisen sisällyksen, kuin on
tarkoitettu, ei tahdonilmaisu sellaisena sido sen antajaa, jos se,
johon tahdonilmaisu on kohdistettu, tiesi tai hänen oli pitänyt
tietää erehdyksestä.
33
§ Oikeustointa, jota muuten olisi pidettävä pätevänä, älköön
saatettako voimaan, jos se on tehty sellaisissa olosuhteissa, että
niistä tietoisen olisi kunnian
vastaista ja arvotonta vedota oikeustoimeen, ja sen, johon
oikeustoimi on kohdistettu, täytyy olettaa niistä tietäneen.
37 § Jos oikeustoimen ehto on kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan joko sovitella tai jättää se huomioon ottamatta. Kohtuuttomuutta arvosteltaessa on otettava huomioon oikeustoimen koko sisältö, osapuolten asema, oikeustointa tehtäessä ja sen jälkeen vallinneet olosuhteet sekä muut seikat.
Kauppalaki
27.3.1987/355 määrittelee irtaimen kaupan.
Tiedot
tavarasta 18 § Tavarassa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä
tietoja, jotka myyjä on antanut tavaran ominaisuuksista tai käytöstä
tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa ja joiden
voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.
Tavarassa
on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, joita joku muu kuin
myyjä, aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun, on ennen
kaupantekoa tavaraa markkinoitaessa antanut sen ominaisuuksista tai
käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Tavaran
ei kuitenkaan katsota olevan virheellinen, jos myyjä ei ollut eikä
hänen olisi pitänytkään olla selvillä näistä
tiedoista.
Sellaisena
kuin se on -ehto 19 § Jos tavara on myyty "sellaisena kuin se
on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä
katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos:
1)
tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa
antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa
vaikuttaneen kauppaan
2)
myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon
sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta
olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta
ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja
laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; tai
3)
tavara on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta
ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta
edellyttää.
Kaupanvahvistaja ja tuleva syyttäjä Sulo Heiskari ei ole ollut paikalla asianajaja Hannu Maskosen toimistossa Oulussa 11.5.1995, kun kauppasopimukset on allekirjoitettu. Asiasta on toisen kauppakirjan allekirjoittajan Heino Virran kirjallinen todistus, jossa hän todistaa, ettei ole koskaan tavannut kaupanvahvistaja Sulo Heiskaria. Hän voi todistaa asian myös suullisesti.
Kaupanvahvistajan
kutsuma todistaja PR-talojen talomyyjä Arto
Ranta-Ylitalo todistaa
KRP:n kuulusteluissa, että hän ei ollut paikalla, kun
kauppasopimukset on allekirjoitettu. Hän ei siis ole ollut Oulussa
Hannu
Maskosen toimistossa,
kun kauppasopimukset on allekirjoitettu. Asian voi todistaa myös
Maskosen toimistossa työskennellyt naishenkilö Minna Hanhisuvanto.
Arto Ranta-Ylitalo oli myös esteellinen todistaja kauppakaaren 17
luvun 43 §:n mukaan, koska hänelle oli kaksinkertainen hyöty
siitä, että kauppasopimus allekirjoitetaan. Arto Ranta-Ylitalo
toimi talomyyjänä konkurssiin menneessä yrityksessä sekä myös
ostajana toimivassa yrityksessä.
Kaupanvahvistaja-asetus
edellyttää, että kaupanvahvistaja ja kaupanvahvistajan kutsuma
todistaja ovat paikalla, kun kaupat vahvistetaan. Näin ei ole ollut.
Siksi kauppa on mitätön. Syyttäjä Sulo Heiskari on merkitty
kaupanvahvistajaksi kaupoissa, jossa hän on toiminut syyttäjänä.
Hän on varmasti esteellinen syyttäjistä annetun lain perusteella.
Kiinteistokauppa on maakaaren ja kaupanvahvistaja-asetuksen sekä
oikeudenkäymiskaaren vastainen.
Maakaaren
2 luku Kiinteistön kauppa 1 § Kauppakirjan muoto
Kiinteistön
kauppa on tehtävä kirjallisesti. Myyjän ja ostajan tai heidän
asiamiehensä on allekirjoitettava kauppakirja. Kaupanvahvistajan on
vahvistettava kauppa kaikkien kauppakirjan allekirjoittajien läsnä
ollessa.
Kauppakirjasta
on käytävä Jos myyjä ja ostaja ovat sopineet kauppakirjaan
merkittyä suuremmasta kauppahinnasta tai muusta vastikkeesta,
myyjällä ei ole oikeutta saada perityksi enempää kuin mitä
kauppakirjaan on merkitty.ilmi:
1)
luovutustarkoitus;
2)
luovutettava kiinteistö;
3)
myyjä ja ostaja; sekä
4)
kauppahinta ja muu vastike.
Kauppa
ei ole sitova, ellei sitä ole tehty tässä pykälässä säädetyllä
tavalla.
Kaupanvahvistaja-asetus
28.12.1979/1080 3 § (17.1.1992/25)
Luovutuskirjan
oikeaksi todistaminen. Kaupanvahvistaja todistaa oikeaksi maakaaren 1
luvun 2 §:ssä tarkoitetun luovutuskirjan merkitsemällä
todistuksen luovutuskirjaan. Todistuksesta tulee käydä ilmi
luovutuskirjan allekirjoittaneiden henkilöiden nimet sekä heidän
henkilöllisyytensä toteaminen. Todistuksessa on mainittava, ovatko
allekirjoittajat olleet yhtaikaa
saapuvilla, sekä että he ovat myöntäneet luovutuskirjan oikeaksi
ja sen omakätisesti allekirjoittaneet. Siinä on lisäksi mainittava
luovutuskirjan oikeaksitodistamispaikka ja -aika. Kaupanvahvistajan,
jonka on mainittava virka-asemansa tai tuomioistuimen hänelle antama
määräys toimialueineen, sekä hänen kutsumansa esteettömän
todistajan on allekirjoitettava todistus. Jos luovutuskirjaa on
laadittu useita kappaleita, todistus on merkittävä jokaiseen
niistä. Kirjallinen esisopimus on todistettava samalla tavoin kuin
luovutuskirja.
Oikeudenkäymiskaari
17 luku 43 § (29.7.1948/571)
Milloin
lain mukaan oikeustoimi on päätettävä esteettömäin todistajain
läsnä ollessa tai esteettömän todistajan on toimituksessa oltava
läsnä, olkoon, mikäli erikseen ei ole toisin säädetty,
sellaiseksi todistajaksi esteellinen:
1)
se, joka 30 §:n mukaan ei saa vannoa todistajanvalaa;
2)
se, joka itse on toimituksessa asianosainen tai jonka oikeutta
toimitus koskee tahi joka itse on oikeustoimeen osallinen taikka
jonka hyväksi oikeustoimi tehdään;
3)
se, joka on 20 §:ssä tarkoitetussa suhteessa henkilöön, joka
toimituksessa on asianosainen tai jonka oikeutta toimitus koskee tahi
joka on oikeustoimeen osallinen tai jonka hyväksi oikeustoimi
tehdään; taikka
4)
se, joka on 20 §:ssä tarkoitetussa suhteessa siihen, jonka
tehtäviin toimitus kuuluu, tai notaarin tahi viran tai toimen
haltijaan, jota käytetään oikeustoimen tekemisessä.
Syyttäjän
tehtävät määrätään laissa Laki yleisistä syyttäjistä
11.3.1997/199. 1 § Syyttäjän asema ja tehtävät.
Syyttäjän
tehtävänä on huolehtia rikosoikeudellisen vastuun toteuttamisesta
rikosasian käsittelyssä, syyteharkinnassa ja oikeudenkäynnissä
asianosaisten oikeusturvan ja yleisen edun vaatimalla tavalla.
Tehdessään tähän liittyvät oikeudelliset ratkaisut ja muut
toimenpiteet syyttäjän on noudatettava tasapuolisuutta,
joutuisuutta ja taloudellisuutta.
Esteellisyys
määritellään 12 §. Syyttäjä on esteellinen, jos:
4)
hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä
toimeksiantosuhteessa asianosaiseen taikka siihen, jolle asiassa on
odotettavissa hyötyä tai vahinkoa;
6)
muu kuin 1–5 kohdassa tarkoitettu seikka on omiaan antamaan
perustellun aiheen epäillä hänen puolueettomuuttaan asiassa.
Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesä haastoi PR-Teollisuus Oy:n ja takaajat oikeuteen. Ylivieskan kärjäoikeus ei toimittanut haasteita tiedoksi lainkaan takaajille ja takaajia edusti asiassa Ylivieskan käräjäoikeudessa takaajille täysin tuntematon asianajaja Jouni Vihervalli ilman valtakirjoja ja toimeksiantoja. Ylivieskan käräjäoikeus oli tietoinen siitä, että takaajat eivät ole saaneet haasteita tiedokseen ja että asianajaja Jouni Vihervallilla ei ollut valtakirjoja eikä toimeksiantoja hoitaa asiaa. Siitä huolimatta Ylivieskan käräjäoikeus teki asiassa päätöksen. Ylivieskan käräjäoikeuden päätös on syntynyt vastoin lakia ja tehty tietoisesti. Siksi kysymys on tahallisesta rikoksesta. Ylivieskan käräjäoikeuden toiminta on ollut oikeudenkäymiskaaren 11 luvun 3 §:n ja 15 luvun 4 §:n vastaista ja samalla toimituus myös saman lain 1 luvun 12 §:n vastaisesti.
Oikeudenkäymiskaari
11 luku 3 § (22.7.1991/1056)
Kun
tuomioistuin tai virallinen syyttäjä huolehtii tiedoksiannosta,
tiedoksianto toimitetaan lähettämällä asiakirja
asianosaiselle:
1)
postitse saantitodistusta vastaan; tai
2)
kirjeellä, jos voidaan olettaa, että vastaanottaja saa tiedon
asiakirjasta ja määräpäivään mennessä palauttaa todistuksen
tiedoksiannon vastaanottamisesta.
Oikeudenkäymiskaari
15 luku 4 § (11.4.1958/150)
Oikeudenkäyntiasiamiehen
on, jollei päämies ole häntä tuomioistuimessa asiamieheksi
suullisesti valtuuttanut, esitettävä päämiehen omakätisesti
allekirjoittama valtakirja.
Oikeudenkäymiskaari
1 luku 12 §
Jos
tuomari ilmeisestä huolimattomuudesta tahi ymmärtämättömyydestä
tekee väärän tuomion, menettäköön virkansa kokonaan tahi
määräajaksi, tahi maksakoon rahasakon, kolmijakoon, aina
asianhaarain mukaan, ja korvatkoon kaiken vahingon. Jos hän sen
tahallansa tekee, vihasta ja ilkeydestä taikka ystävyyden, lahjain
ja voiton tähden, menettäköön virkansa, saamatta sitä koskaan
takaisin, korvatkoon myös vahingon, ja lahjat menkööt vaivaisille.
Jos joku sellaisen väärän tuomion tähden menettää henkensä
tahi kunniansa, menettäköön tuomarikin pahuutensa ja ilkeytensä
takia henkensä tahi kunniansa.
Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesä purki kiinteistöjen kaupat 19.3.1996 ja koneiden ja laitteiden, keskeneräisen tilauskannan ja tuoteoikeuksien kaupat 18.4.1996. Kiinteistöjen kauppojen purkaminen tehtiin vastoin lakia, sillä kaupanvahvistaja ei ollut paikalla.
Maakaari
2 luku 5§ Sopimus kaupan purkamisesta
Sopimus,
jolla kiinteistön kauppa puretaan tai kiinteistö palautetaan
myyjälle, on tehtävä 1 ja 3 §:ssä säädetyllä tavalla.
Kauppalaki
10 luku 44 § Kaupan purku maksuviivästyksen vuoksi
Myyjä
saa purkaa kaupan ostajan maksuviivästyksen vuoksi, jos viivästys
merkitsee olennaista sopimusrikkomusta.
Jos
myyjä on asettanut kauppahinnan maksamiselle määrätyn lisäajan,
joka ei ole kohtuuttoman lyhyt, eikä ostaja suorita maksua lisäajan
kuluessa, myyjä saa niin ikään purkaa kaupan.
Lisäajan
kuluessa myyjä saa purkaa kaupan vain, jos ostaja ilmoittaa, ettei
hän tule suorittamaan maksua tämän ajan kuluessa.
Jos
ostaja on saanut tavaran hallintaansa, myyjä saa purkaa kaupan vain,
jos hän on pidättänyt itselleen oikeuden siihen tai jos ostaja
torjuu tavaran.
Myyjän purkuoikeus on peruuttamaton, ks. mm. Telaranta: Sopimusoikeus, Helsinki 1990 s.39. Kun ko. kauppa on purettu, ovat myös takaussitoumukset rauenneet. Takaussitoumus on liitännäinen pääsitoumukseen, joten missään tapauksessa takaussitoumukset eivät voi jäädä voimaan pääsitoumus purettaessa.
Alavieskan
Puurakennen Oy haki PR-Teollisuus Oy:n konkurssiin vaikka kaupat oli
purettu. Muutoinkin konkurssihakemus oli totuuden vastainen eli oli
tehty täysin väärillä tiedoilla. Saatava ei ollut selkä ja
riidaton, koska kaupat oli purettu. Konkurssihakemuksessa ei oltu
huomioitu lainkaan sitä, että kaupat oli purettu. Kauppojen purun
johdosta saatava ei ollut lainmukainen eli selvä ja riidaton.
Loppuselvitystä ei oltu tehty. Vanhan konkurssisäännön aikana
velalliset haettiin konkurssiin nk 8 pv säännön nojalla. Tuolloin
velalliselle annettiin konkurssiuhkainen maksukehotus, jossa
velallista vaadittiin maksamaan selvä ja riidaton saatava kahdekasn
(8) päivän kuluessa kehotuksen tiedoksisaannista.
Konkurssisäännön
5 § mukaan Velkoja, jolla on selvä ja maksettavaksi käynyt
saatava.
Konkurssiasiassa varatuomari Paavo M. Petäjä on antanut ilman valtakirjoja ja toimeksiantoja lausuman Ylivieskan käräjäoikeudelle, että Alavieskan Puurakenne Oy:n konkurssipesä kanne on oikea. Lausuma on väärä ja annettu vastoin lakia. Varatuomari Paavo M. Petäjä tunnustaa KRP:lle antamassaan lausunnossa, että hänellä ei ollut asiassa valtakirjoja on antanut Ylivieskan käräjäoikeudelle väärän lausuman PR-Teollisuus Oy:n nimissä. Kysymyksessä on selkeä rikos. Takaajia ei oltu haastettu oikeusteen lainkaan tässä konkurssiasiassa. Ylivieskan käräjäoikeuden menettely oli oikeudenkäymiskaaren 10 luvun 1 §:n vastaista. Takaajille ei toimitettu tiedoksisaanteja. Ylivieskan käräjäoikeuden toiminta oli oikeudenkäymiskaaren 11 luvun 1 §:n ja 3 §:n vastaista. Sama tuomari eli Juha Nieminen oli tehnyt ratkaisun asiassa, jossa takaajat eivät olleet saaneet tiedoksi haasteita ja heitä oli edustanut heille täysintin tuntematon asianajaja ilman valtakirjoja ja toimeksiantoja, teki päätöksen myös konkurssiasiassa, jossa konkurssihakemus oli tehty vastoin lakia, sillä saatava ei ollut selvä ja riidaton ja lisäksi asiassa väärn lausuman antoi varatuomari Paavo M. Petäjä ilman valtakirjoja ja toimeksiantoja.
Käräjätuomarin
olisi tullut tarkistaa varatuomari Paavo
M. Petäjältä valtakirjat
ja toimeksiannot. Menettely on ollut oikeudenkäymsikaaren 15 luvun 4
§:n vastaista. Käräjätuomari Juha Nieminen laiminlöi
virkavelvollisuutensa. Käräjätuomari Juha Nieminen oli esteellinen
toimimaan asiassa käräjätuomarina, koska oli syytä epäillä
hänen puolueettomuuttaan. Katso
oikeudenkäymiskaari 13 luku 7 §.Oikeudenkäymiskaari 10 luku 1 §
Laillisesta tuomioistuimesta (12.8.1960/36) Kun
joku velasta tahi muusta henkilöä koskevasta riita-asiasta aikoo
tehdä kanteen toista vastaan, haastettakoon hänet siihen oikeuteen,
jonka piirissä haastettavan koti ja asuinpaikka on.
Oikeudenkäymiskaari
11 luku 1 § (22.7.1991/1056) Tiedoksiannosta
oikeudenkäynnissä
Tuomioistuin
huolehtii tiedoksiannosta, jollei jäljempänä toisin säädetä. 3
§ (22.7.1991/1056)
Kun
tuomioistuin tai virallinen syyttäjä huolehtii tiedoksiannosta,
tiedoksianto toimitetaan lähettämällä asiakirja
asianosaiselle:
1)
postitse saantitodistusta vastaan; tai
2)
kirjeellä, jos voidaan olettaa, että vastaanottaja saa tiedon
asiakirjasta ja määräpäivään mennessä palauttaa todistuksen
tiedoksiannon vastaanottamisesta.
Oikeudenkäymiskaari
15 luku 4 § (11.4.1958/150)
Oikeudenkäyntiasiamiehen
on, jollei päämies ole häntä tuomioistuimessa asiamieheksi
suullisesti valtuuttanut, esitettävä päämiehen omakätisesti
allekirjoittama valtakirja.
Oikeudenkäymiskaari
13 luku 7 § (1.6.2001/441)
Tuomari
on esteellinen, jos hän tai hänen 3 §:n 1 momentin 1 kohdassa
tarkoitettu läheisensä on käsitellyt samaa asiaa toisessa
tuomioistuimessa, muussa viranomaisessa tai välimiehenä. Tuomari on
esteellinen myös, jos hän on asianosaisena samanlaisessa asiassa ja
tämän asian laatu tai käsiteltävänä olevan asian ratkaisun
vaikutus tuomarin asiaan antaa perustellun aiheen epäillä tuomarin
puolueettomuutta asiassa.
Tuomari
on esteellinen käsittelemään samaa asiaa tai sen osaa uudelleen
samassa tuomioistuimessa, jos on perusteltua aihetta epäillä
hänellä olevan asiaan ennakkoasenne hänen asiassa aikaisemmin
tekemänsä ratkaisun tai muun erityisen syyn vuoksi.
Tuomari
on esteellinen myös, jos jokin muu tässä luvussa tarkoitettuun
seikkaan rinnastettava seikka antaa perustellun aiheen epäillä
tuomarin puolueettomuutta asiassa.
Asianajaja
Asko
Keränen jätti
PR-Teollisuus Oy:n konkurssiasiassa valituksen tekemättä Vaasan
hovioikeuteen, vaikka hän itse oli tehnyt aloitteen asian
hoitamisesta ja pyytänyt sekä saanut avoimet asianajovaltakirjat
asian hoitamiseen Erkki Aholta ja Heino Virralta. Jokainen asianajaja
on velvollinen noudattamaan, mitä hyvä asianajajatapa vaatii, ja
asianajajaliiton hallituksen on valvottava, että hyvää
asianajajatapaa noudatetaan. Suomen Asianajajaliitto suojeli
jäseniään ja laiminlöi valvontavelvoitteensa. Hyvää
asianajotapaa koskevien ohjeiden 16 §:n mukaan
päämiehen
luvatta asianajaja ei saa luopua tehtävää täyttämästä.
Asianajaja Asko
Keränen toimi
vastoin Suomen Asianajajaliiton ohjeita sekä vastoin
asianajajalakia.
Asianajajalain 5 §:n 1 momentin mukaan asianajajan tulee rehellisesti ja tunnollisesti täyttää hänelle uskotut tehtävät sekä kaikessa toiminnassaan noudattaa hyvää asianajajatapaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti