Oikeuskansleri Tuomas Pöysti
Nykyisenkaltainen
laillisuusvalvonta on lakkautettava ja tilalle on perustettava
perustuslakituomioistuin. Osoitan laillisuusvalvonnan asiantilan nyt
niin selkeästi ja väännän asian ratakiskosta jotta sen varmasti
kaikki kansanedustajat tajuavat.
Kansanedustajan
pitää toimessaan noudattaa oikeutta ja totuutta. Kansanedustajat
kuitenkin hyväksyvät tällaisen laillisuusvalvonnan toiminnan mikä
on täyttä pelleilyä ja kansalaisten pettämistä veronmaksajien
rahoilla ja kansalaisten kustannuksella. Kansanedustajat toimivat
vastoin lakia hyväksyessään tällaisen toiminnan. Suurin vastuu
asiassa on eduskunnan perustuslakivaliokunnalla, mikä on tehnyt
itsenä naurunalaiseksi hyväksymällä syyteoikeuden kansanedustaja
Mäenpään puheille mutta jättämällä isot rikokset kuten
valtiopetoksen ja 1990-luvun kotitekoisen laman rikokset
käsittelemättä. Ministerit vaikenevat asioista vaikka ministerit
ovat vannoneet ministerinvalan ja ministereiden pitää lain mukaan
olla rehellisiä ja taitavaksi tunnettuja kansalaisia. Miksi meillä
ministereinä on rikoksista tuomittuja ja eduskunnalle
totuudenvastaisisista puheista kiinnijäänneitä henkilöitä?
Siksi, että laillisuusvalvoja tulkitsee lakia vastoin kirjoitettua
lakitekstiä. Suomen oikeusjärjestelmä on läpimätä ja sen aidoin
esimerkki on poliitikkojen ”valvoma” laillisuusvalvonta.
Todellisuudessa laillisuusvalvojen toimintaa ei valvo kukaan vaan he
toimivat villisti ja vapaasti kuin siat vatukossa. NÄIN EI VOI
JATKUA.
Kysymys
on tästä asiasta:
Rikos
on tämä:
Olen
joutunut syyttömänä kärsimään 4 konkurssia, yhden 75 päivän
ehdottoman vankeustuomion sekä 7 kunnianloukkaustuomiota. Olen
menettänyt Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta, yritykseni,
omaisuuteni, ihmisarvoni ja minulle on aiheutettu avioero valtion
rikollisen toiminnan johdosta. Olen ollut luottokelvottomana 25
vuotta enkä ole voinut harjoittaa yritystoimintaa. En ole saanut
esteetöntä rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä
25 vuoteen. Minut on pidätetty useita kertoja rikollisten toimesta
ja olen joutunut olemaan maan paossa Suomessa, Ruotsissa ja
Bulgariassa. Olen joutunu hakemaan poliittista turvapaikkaa Suomen
valtion rikollisen toiminnan johdosta Euroopan Unionilta eli
oikeuskomisaari Vera Jourovalta sekä Bulgarian presidentiltä. Olen
menettänyt terveyteni sairastuttuani syöpään ja korkeaan
verenpaineeseen. Syövän onnistuin voittamaan, mutta korkea
verenpaine on tuhonnut elimistöäni.
Katson,
että viranomaisten toiminta asiassani täyttää kidutuksen
tunnusmerkistön.
Todelliset
syylliset ovat tässä
- kihlakunnansyyttäjä Sulo Heiskari, edelleenkin vapaalla jalalla
- asianajaja Antti Latola, edelleenkin vapaalla jalalla, päämies Arsenal Oy
- asianajaja Hannu Maskonen ( tehnyt itse oman lopullisen ratkaisunsa), päämies Kera Oy
- varatuomari Paavo M. Petäjä, kuollut ( tunnustanut rikoksensa)
- entinen asianajaja, nykyinen varatuomari Asko Keränen ( tunnustanut rikoksensa, saanut ehdottoman vankeustuomion muista rikoksista)
Rikollisten
suojelijat
- poliisi Raimo Ollila
- poliisi Petri Oulasmaa
- Oulun KRP
Kiduttajat
- kihlakunnanvouti Anssi Tuomaala
- ulosottomies Eveliina Nissilä
- -----------------------------------------------------------------------------------------
Olen
pyytänyt Raahenseudun ulosottovirastoa keskeyttämään ulosoton
rikostutkintojen ajaksi, mutta ulosottovirasto ei noudata lakia.
Ulosottokaaren
4 luvun 52 §:n mukaan ulosmittaus on keskeytettävä määräajaksi,
kun 1) ulosmittaus on toimitettu tulorajanulosmittauksena, 2)
velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut
elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään
määrään nähden korkeat tai 3)
keskeyttämiseen on erityinen syy.
Minä
olen ilmoittanut Oulun käräjäoikeudelle tyytymättömyyteni
käräjäoikeuden päätökseen, mutta samalla olen ilmoittanut, että
en valita tuomiosta R20/295. Haluan, että todistusaineistot
säilytetään Oulun käräjäoikeudessa.
Nyt
Oulun poliisi joutuu tutkimaan asian, koska käräjäoikeus on
päättänyt, että asia on rikosasia. Valitettavasti Oulun poliisi
on vahvistanut minun tehneen rikosilmoituksen asiasta 5770/S/5514/20.
Minä olen reklamoinut Oulun poliisille asiasta ja ilmoittanut, että
en hyväksy sitä, että poliisi toimii vastoin lakia. Poliisin olisi
pitänyt tutkia se rikosilmoitus , jonka olen tehnyt ja mistä on jo
Oulun käräjäoikeuden päätös? Toivottavasti ymmärrätte nyt
asian apulaisoikeuskanslerin sijainen Petri Martikainen
Tästä
olisi pitänyt tehdä päätös ja olisi pitänyt oikaista Oulun
poliisin väärä ja virheelinen menettely, koska jos tutkittavana on
poliisirikos ja muita virkamiesrikoksia ja aiheutettujen vahinkojen
määrä on valtava, niin syyttäjän on oltava tutkinnanjohtaja.
Oulun
poliisi siis toimii virheellisesti ja Teidän olisi pitänyt valvoa
asia. Siksi päätöksenne ei voi olla oikea.
Kanteluni
on ollut asiallinen ja perusteltu, mutta Teidän päätöksenne on
kaikin puolin asian kiertelyä ja selittelyä. Teidän olisi tullut
toimia niin kuin valtionneuvoston oikeuskanslerin tominnasta annettu
asetus edellyttää. Valtioneuvoston oikeuskanslerista annetun lain 4
§:n 1 momentin mukaan oikeuskansleri tutkii kantelun, jos on aihetta
epäillä oikeuskanslerin valvontavaltaan kuuluvan henkilön,
viranomaisen tai muun yhteisön menetelleen lainvastaisesti tai
jättäneen velvollisuutensa täyttämättä taikka jos
oikeuskansleri muusta syystä katsoo siihen olevan aihetta.
Oulun
poliisi on menetellyt väärin, koska se on ilmoittanut minun tehneen
sellaisen rikostutkintailmoituksen jota en ole tehnyt. Lisäksi Oulun
poliisi kaikin tavoin pyrkii väärällä tutkintailmoituksella
suojelemaan rikoksia tehneitä kuten poliiseja, syyttäjiä ja
käräjäoikeuden ja hovioikeuden tuomareita. Onko Teitä
apulaisoikeuskanslerin sijainen Petri Martikainen syytä epäillä
tietoisesta väärästä päätöksestä sekä lainvastaisesta
menettelystä? Asia mielestäni kuuluu perustusvaliokunnan
käsiteltäväksi. Siksi laitan asian kaikille kansanedustajille ja
eduskuntaryhmille tiedoksi ja toimenpiteitä varten.
Minä
en siis valita Oulun käräjäoikeuden päätöksestä vaan Oulun
poliisin päätöksestä. Kun asia käsitellään asiana R20/295 eli
rikoksena niin silloin asia tutkintaan ja käsitellään oikein.
Toivon, että vihdoinkin ymmärrätte asian.
Kidutus
ja ihmisoikeusrikokset sekä perustuslain vastainen toiminta, jotka
ovat alkaneet 11.5.1995 ja ovat jatkuneet tähän päivään saakka
eivät ole kahta vuotta vanhempia vaan ovat jatkettuja rikoksia.
Oulun käräjäoikeuden päätös R20/295 todistaa tämän eli
kysymyksessä on rikos, mikä poliisin on tutkittava. Ei voi välttyä
vaikutelmalta, että poliisi kiertelee asiassa niin kuin
apulaisoikeuskanslerin sijainenkin Petri Martikainen. Minun
oikeustajuni mukaan asiassa täytyy rikoksen tunnusmerkistö.
Minä
olen vaatinut, että kantelun käsittelee oikeuskansleri Tuomas
Pöysti itse sen takia, että valtiopetos, johon sisältyy ns.
Koiviston konklaavi, SSP-sopimus, Aktiv-Hansa-sopimus ja 1990
kotitekoinen lama ovat niin vakavia ja isoja asioita, että niistä
ratkaisun tekee oikeuskansleri eikä apulaisoikeuskanslerin sijainen.
Kantelijalla
ei ole oikeutta valita kuka hänen kanstelunsa käsittelee, mutta
oikeuskanslerilla on velvollisuus toimia niin, että vakavimmatkin
rikokset joutuvat oikeudelliseen tarkasteluun. Valtiopetos ja
1990-luvun asiat ovat sellaisia, että niitä ei
apulaisoikeuskanslerin sijainen ratkaise. Tarvitaan tervettä asian
harkintaa ja vastuuta asioiden hoidossa. Tärkeintä on ratkaista
ongelma eikä tehdä ei anna aihetta päätös.
Mielestäni tämä laillisusvalvojan toiminta
on verovarojen väärinkäyttöä. Jos meillä olisi
perustuslakituomioistuin niin tämäkin asia tulisi nopeasti ja
oikein käsitellyksi.
Asiat
selviävät kuulustelukertomukistani. Tässä 1. osa
kuulustelukertomustani
TO
11.06.2020 Tutkinnanjohtaja Tiina Sarparanta
Tässä
2. osa kuulustelukertomustani
SU
14.06.2020 Onko tässä toisen kirjan aineksia ?
Näistä
varmasti selviää se, että tutkinnanjohtajana ei voi olla Kajaanin
poliisi, vaan tutkinnanjohtajana tulee olla valtakunnansyyttäjä ja
asiassa tarvitaan myös oikeuskanslerin päätös.
Pyydän
eduskunnan puhemiestä lopettamaan Suomen valtion rikollisen
toiminnan ja yli 25 vuotta jatkuneen kidutukseni. Poliisi ei noudata
lakia, syyttäjä ei noudata lakia, ulosottoviranomaiset eivät
noudata lakia. Oikeus ja oikeusavustaja eivät noudata lakia eikä
oikeuskanslerikaan noudata lakia. Näin ei voida jatkaa.
Kysymyksessä
ovat ihmisoikeusrikokset sekä perustuslain vastainen toiminta -
valtiopetos ja kidutus.
Loppulausunto
Te
ette ole ottaneet tähän asiaan mitään kantaan vaan olette
sivuuttaneet sen kokonaan. Arvoisa
oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Käräjäoikeuden
tuomari Sarianne Ervasti on tehnyt minusta yli kolme vuotta sitten
rikosilmoituksen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Asia
ei ole vieläkään edennyt oikeuskäsittelyyn. Asian käsittely on
perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaista.
Oikeusturva
Jokaisella
on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa
tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja
velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun
riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn
julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja
hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja
hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
Siksi
olen tehnyt poliisin nimeämälle tutkinnanjohtajalle Tiina
Sarparannalle oma-aloitteisesti kuulustelukertomuksen. Kun
tutkinnanjohtajaksi nimetään syyttäjä niin kuin laki määrää
niin tutkinnanjohtajan on luovutettava kuulustelukertomukset uudelle
tutkinnanjohtajajalle.
Asiassa
suoritetussa rikostutkinnassa on tutkinnanjohtajana poliisi Hannu
Mensonen ja rikostutkijana poliisi Pekka Niskakangas. Seuraavassa
kirjoitukseni asiasta:
Virkamiehen
väkivaltainen vastustaminen
Kuulusteluissa
en saanut esittää mitään todistusaineistoja asiassa eikä
todistajiani ole kuultu. Minulle ei annettu pyynnöstäni huolimatta
kopioa kuulutelukertomuksesta omakseni. Kuulustelut tehtiin
esitutkintalain, poliisilain, perustuslain ja ihmisoikeussopimusten
vastaisesti. Kuulustelutodistaja todistaa asian kirjallisesti.
Kuulustelutodistajan
lausunto
Käräjätuomarien
ja poliisien rikolliseksi epäiltävä toiminta aiheutti sen, että
jouduin hakemaan poliittista turvapaikkaa EU:lta ja Bulgarian
presidentiltä.
Minä
tein asiassa pyydetyt loppulausunnot mutta niitä ei nähtävästi
ole huomioitu rikostutkinnassa lainkaan.
Tässä
selostus asioista
virkamiehen
väkivaltainen vastustaminen
Haen
poliittista turvapaikkaa Bulgarian presidentiltä
Sain
kuitenkin antaa asiassa loppulausunnot
Loppulausunto
loppulausunto
1. jatko-osa
loppulausunto
2, jatko-osa
Loppulausunto
tutkintailmoitukseen
loppulusunto
käräjätuomarin kuulustelukertomukseen
loppulausunto
käräjäsihteerin kuulustelukertomukseen
Loppulausuntotäydennys
koskien tutkinnanjohtajan toimintaa
Loppulausunto
ulosottomies Eveliina Nissilän rikosilmotukseen 5770/R/15736/19
Rikostutkinta
cd 5770/R/53493/18 loppulausunto asiasta
5770/R/53493/18.
Vastaavassa
asiassa Oulun käräjäoikeuden laammanni Antti Savela ilmoitti
minulle, että asia on rikosasia R20/295.
28.03.2020
Hyvä
Erkki Aho
Kirjeessänne selostamanne asia on Oulun käräjäoikeudessa vireillä rikosasiana diaarinumerolla R 20/925.
Ystävällisin terveisin
Antti Savela
laamanni
Kirjeessänne selostamanne asia on Oulun käräjäoikeudessa vireillä rikosasiana diaarinumerolla R 20/925.
Ystävällisin terveisin
Antti Savela
laamanni
Tämä
ilmoitus todistaa sen, että ainakin viittä Oulun käräjäoikeuden
tuomaria on syytä epäillä virkarikoksesta, koska he eivät ole
erottaneet ihmisoikeusrikosta ulosttovalituksesta ja lisäksi on
syytä epäillä Rovaniemen hovioikeuden tuomareita virkarikoksista,
koska he ovat hyväksyneet Oulun käräjäoikeuden tuomareiden
virhellisen menettelyn. Lisäksi lukuisia poliiseja ja syyttäjiä on
syytä epäillä virkarikoksista asiassa. Mikään asia ei ole
vanhentunut koska ulosotto on voimassa ja asiat ovat keskeytyksesttä
olleet vireillä 11.5.1995 lähtien ja valtiopetos pitää rikokset
avoimena.
Poliisi
kieltäytyy jatkuvasti tutkimasta asioitani vaikka todistusaineistot
ovat kiistattomat ja rikolliset ovat tunnustaneet tekonsa ja asiassa
on vielä käräjäoikeudenkin päätös. Viimeisin tapaus on Oulun
poliisin Johanna Tynin päätös asiassa 5770/S/6644/18. Asiassa
syyttämättäjättämispäätöksen asiassa on tehnyt syyttäjä
Essi Kanniainen. Tein asiassa rikostutkintapyynnön
valtakunnansyyttäjälle. Asiassa on kiistattomat näytöt, jotka
todistavat Oulun poliisin rikosylikomisario Johanna Tynin
syyllistyneen virkavelvollisuuksien laiminlyöntiin. Minua ei edes
kuulusteltu asiassa. Myös syyttäjä Essi Kanniaisen osalta asiassa
on kiistattomat näytöt. Hän on tehnyt aikaisemmin hoitamissani
asioissa tietoisen virkavirheen bulgarialaisten henkilöiden
syrjintä- ja työsuojeurikoksessa sekä laittomissa irtisanomissa.
Minä
en siis saa esteetöntä rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista
oikeudenkäyntiä niinkuin perustuslaki ja ihmisoikeussopimukset
edellyttävät. Nyt Oulun poliisi yrittää rikollliseksi
epäiltävällä tavalla pelastaa Oulun poliisit ja Oulun
käräjäoikeuden tuomarit sekä syyttäjät ja Rovaniemen
hovioikeuden tuomarit siirtämällä ohjeiden vastaisesti
rikostutkinnan Kajaanin poliisille.
Kalajoki
18.06.2020
Erkki
Aho
Merenojatie
9 B 16
85100
Kalajoki
044-3025948
Nimeni
on Erkki Aho
16.6.2020
OKV/80/10/2020
OKV/80/10/2020-OKV-4
OKV/93/10/2020
Erkki
Aho
KANTELU
Kirjoitatte
7.5.2020 oikeuskanslerinvirastoon saapuneessa kirjoituksessanne sekä
8.5., 11.5., 12.5., 14.5., 16.5., 22.5., 1.6., 3.6., 13.6. ja
16.6.2020 saapuneissa lisäkirjoituksissanne muun ohella Oulun
käräjäoikeuden
menettelystä asian R 20/925 käsittelyssä sekä kihlakunnansyyttäjä
Sulo Heiskarin ja Oulun poliisin menettelystä. Toteatte, että Oulun
poliisi toimii vastoin lakia ja että ylemmät
vastuuviranomaiset
ja vastuuhenkilöt eivät reagoi asioihin. Lisäksi ilmoitatte olevan
syytä epäillä, että eduskunnan puhemies ja
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja toimivat lain vastaisesti, kun
he
tietoisena
asioista eivät ryhdy asian vaatimiin toimenpiteisiin.
Vaaditte,
että Oulun käräjäoikeus toimii asiassa R 20/925 Suomen lain ja
ihmisoikeussopimusten mukaisesti. Lisäksi pyydätte asialle
kiireellisesti käsittelyä ja ulosoton keskeyttämistä. Vielä
pyydätte, että oikeuskansleri ryhtyy kiireellisesti ”25-vuoden
kidutusrikoksenne” johdosta asian vaatimiin toimenpiteisiin kaikkia
niitä Suomen viranomaisia kohtaan, jotka ovat tehneet päätöksiä
asiassanne, ja, että kantelunne käsittelee kiireellisenä
oikeuskansleri Tuomas Pöysti itse.
SELVITYS
Oulun
käräjäoikeudesta tänään saadun tiedon mukaan asiassa R 20/925
on annettu 22.5.2020 ratkaisu. Te olette ilmoittanut ratkaisuun
tyytymättömyyttä.
RATKAISU
Valtioneuvoston
oikeuskanslerista annetun lain 4 §:n 1 momentin mukaan
oikeuskansleri tutkii kantelun, jos on aihetta epäillä
oikeuskanslerin valvontavaltaan kuuluvan henkilön, viranomaisen tai
muun yhteisön menetelleen lainvastaisesti tai jättäneen
velvollisuutensa täyttämättä taikka jos oikeuskansleri muusta
syystä katsoo siihen olevan aihetta.
Vakiintuneen
käytäntönsä mukaisesti oikeus ei ryhdy tutkimaan kantelua, jossa
tarkoitettuun asiaan on mahdollista hakea muutosta tai joka on
vireillä toimivaltaisessa viranomaisessa.
Oikeuskansleri
ei ole muutoksenhakuviranomainen eikä oikeuskanslerilla ole
toimivaltaa muuttaa tuomioistuimen ratkaisuja. Teillä on
mahdollisuus hakea muutosta Oulun käräjäoikeuden 22.5.2020
antamaan ratkaisuun nro 20/638 (R 20/925). Näin ollen en ainakaan
tässä vaiheessa tutki kanteluanne Oulun käräjäoikeuden
menettelystä asian R 20/925 käsittelyssä.
2
(2)
Valtioneuvoston
oikeuskanslerista annetun lain 4 §:n 3 momentin mukaan
oikeuskansleri ei ilman erityistä syytä käsittele yli kaksi vuotta
vanhaa asiaa koskevaa kantelua. Kirjoituksenne käsittelevät osin
mainitussa lainkohdassa tarkoitetuin tavoin yli kaksi vuotta vanhoja
tapahtumia.
Oikeuskansleri
ei ole toimivaltainen valvomaan eduskuntaa eikä kansanedustajien
toimintaa edustajan toimessa. Minulla ei kerrotun vuoksi ole
oikeudellista perustetta ryhtyä arvioimaan eduskunnan puhemiehen tai
perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan menettelyä.
Muilta
osin kirjoituksissanne ei käy ilmi sellaista yksilöityä
viranomaistoiminnan arvostelua, jonka perusteella minulla olisi
aihetta epäillä valvontavaltaani kuuluvaa lainvastaista menettelyä.
Kirjoituksenne
eivät edellä kerrotuilla perusteilla anna aihetta toimenpiteisiini.
Valtioneuvoston
oikeuskanslerista annetun lain 10 §:n 2 ja 3 momentin mukaan
oikeuskanslerin tehtäviä hoitaa oikeuskanslerin ohella
apulaisoikeuskansleri ja tämän ollessa estyneenä
apulaisoikeuskanslerin
sijainen.
Saman lain 11 §:n 1 momentin mukaan apulaisoikeuskansleri ratkaisee
käsiteltävikseen kuuluvat asiat samalla vallalla kuin
oikeuskansleri. Kantelijalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa
vaikuttaa siihen, kuka hänen asiansa ratkaisee. Tämä asiakirja on
allekirjoitettu sähköisesti.
Apulaisoikeuskanslerin
sijainen Petri Martikainen
Esittelijä
Linda Harjutsalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti