Raution kauppahanke on mielenkiintoinen. On löydettävä sellasia tuotteita, jotka saavat kansan liikkeelle Raution ulkopuoleltakin. Pitää olla vetovoimaisia tuotteita, joiden myynti on riskitöntä. Kauppa siis myy tuotteita proviisiopalkalla ja yrittäjä vastaa siitä, että tuotteita on riittävästi ja ne ovat laadultaan hyviä. Tällainen tuoteryhmä voisi olla esimerkiksi leipomotuotteet. Paikallinen leipomotuoteyrittäjä ostaa paikan myymälästä omille tuotteilleen ja maksu tapahtuu myymälälle maksettuna tuotteiden myynnin provisiopalkkiona. Tällöin vastuu tuotteiden tuoreudesta, laadusta ja määrästä sekä hävikistä jää yrittäjälle.
Toinen tuoteryhmä on Tyngän Myllyn tuotteet. Minun mielestäni Tyngän Myllyn tuotteet ovat olleet erittäin korkealaatuisia, markkinoiden parhaita. Valitettavasti juuri nyt Tyngän Myllyn tilanne on erittäin kriittinen. Nyt tarvitaan suunnitelma jolla pelastetaan Tyngän Mylly ja sen erinomaiset tuotteet. Tyngän Myllyn tuotteille voitaisiin varata myyntipaikka kuten leipomotuotteille Rautio myymälään. Tyngän Mylly vastaisi siitä, että tuotteita on riittävästi myynnissä ja ne ovat korkealaatuisia. Tämän suunnitelman toteuttamiseen tarvitaan Kalajoen elinkeinopalvelujen suunnittelu- ja taloudellista toteutusapua. Pelastetaan maan parhaat tuotteet. Mielestäni Kalajoen kaupunki voisi kantaa tässä asiassa kortensa kekoon ja se voisi olla pelastusoperaation vetäjä.
Raution kauppa voi olla erinomainen markkinointipaikka oman alueen yrittäjien tuotteille. Mitkä ovat sellaisia paikallisia korkealaatuisia tuotteita, jotka saavat kansan liikkelle laajemmaltakin alueelta? Ideoita varmasti löytyy kun pistetään mietintämyssy päähän. Tällasia paikallisia tuotteita ovat esimerkiksi Kärkisen olut, Tilviksen marjatilan tuotteet, Isokäännän valkosipulit, Birkalan kalatuotteet, Vähäsarjan kalatuotteet , Halmenepään hunaja ja muut vastaava tuotteet ja yritykset. Näiden tuotteiden myynti tulee järjestää niin, että yrittäjät itse vastaavat kaupan myyntitilan tuotteiden saatavuudesta ja myytävyydestä. Kauppa saa provision myynnistä. Näistä mahdollisista yhteistyökummpaneista löytyy luettelo Kalajoen kaupungin sivuilta ( kaikkiaan 1063 yritystä) https://kalajoki.yrityshakemistot.fi/default.asp?op=naytayritykset
Paikallisten tuotteiden keskitetty nettimyynti voitaisiin organisoida Raution kaupan kautta yhteiskunnan tuen turvin. Nettimyynnillä on tulevaisuutta.
Tuotteiden myytävyyteen myymälässä voidaan vaikuttaa asiakaskierrolla ja tuotteiden esillepanolla. Asiakaskierrolla voidaan ohjata asiakkaan ostokäyttäytymistä. Tuotteiden esillepanossa on otettava huomioon perustuote ja lisätuote, Perustuotteen viereen on sijoitettava käyttöyhteystuote ja näin voidaan lisätä myyntiä. Perustuotteet on sijoitettava asiakiertoon niin, että niillä ohjataan asiakkaan asioimista myymälässä. Myymälässä tulee olla tarjouksia jotta asiakkaat tuntevat saamansa samanlaista palvelua kuin muissakin kaupoissa on. Heräteostojen määrä tulisi asiakaskierron ja tuotteiden esillepanojen avulla saada mahdollisimman suureksi.
Kaupassa voi olla myös ensisijaisesti rautiolaisille käsityöläisille käsityömyymälä. Tuotteiden tulee olla erittäin korkeatasoisia ja hinnaltaan sellaisia, että ne menevät kaupaksi. Tämä on haasteellinen sektori, sillä tunnearvot voivat joskus ylittää taloudelliset realiteetit. Näissäkin tuotteissa myyntiriski tulee olla yrittäjällä, ei kaupalla.
Raution kauppaan haetaan nyt myymäläpäällikköä. Nimitys kalskahtaa komealta. Ehkä kaupassa voisi olla kauppias myymäläpäällikön sijasta. Kauppiaan palkkauksen tulee perustua peruspalkkaan ja lisänä provisio kaupan tuloksesta. Minun näkemykseni mukaan kaupan kannattavuusedellytykset eivät kestä myymäläpäällikön palkkakuluja ellei palkka perustu merkittävältä osalta provisoon tuloksesta.
Erittäin mielenkiintoinen asia on se, että mikä on päätavarantoimittaja. Minkä tavarantoimittajan kanssa saadaan solmittua hyvä sopimus? Onko se S-ryhmä kuten ennen vai Kesko tai mahdollisesti Kärkkäinen tai joku muu? Raution kaupan tulee pyrkiä siihen, että siellä on tarjoustuotteet samanhintaiset kuin päätavarantoimittajan muissakin myymälöissä.
Eräs tärkeä asia on myymälän markkinointi. Miten markkinoidaan tehokkaasti, mutta edullisesti. Nyt ja tulevaisuudessa netti on tehokas ja edullinen markkinoitiväline. Rautiossa on varmaan tietokonenörttejä jotka voivat talkootyönä hoitaa Raution kaupan viikottaisen markkinoinnin toteutuksen myymälän ohjeiden mukaan. Myymälän ja myymälän tuotteiden markkinointi on erittäin tärkeä asia. On neuvoteltava miten tavarantoimittajat osallistuvat markkinointikustannuksiin. Netti ei todennäköisesti tavoita kaikkia rautiolaisia. Siksi on mietittävä muita keinoja. Kalajokiseutu-lehti voi olla sellainen yhteistyötaho. On löydettävä yhteinen sävel poikkeuksellisen alhaisen hintatason mainontaan. Onhan Raution kauppa poikkeusellinen asia koko Suomessa ja koko maailmassa. Siksi se tarvitsee poikkeuksellisen kohtelun, Raution myymälän avausmainonta voitaisiin hoitaa televisiomainontana kymppiuutisten yhteydessä. 10 kerran mainos maksaneen n. 700 -1000 euroa, Hinta on edullinen, mutta siitä huolimatta sille mainonnalle pitää löytää maksaja. Sellainen taho voisi olla joku tavarantoimittaja tai muu yritys tai jopa Kalajoen kaupunki. On mietittävä miten rautiolaiset yritykset voisivat olla mukana Raution myymälän markkinoinnissa. Löytyykö rautiolaisista tai lähialueen yrityksistä Raution kaupan vuoden lehtimainonnan maksajaa? Arvioni on, että 5000 - 6000 eurolla on saatavissa ratkaisu asiaan.
Tuleeko myymälän pientä kahvipaikkaa, jossa asiakkat voivat istahtaa kahvikupin ääreen vaihtamaan mielipiteitä. Kaupassakäynti voi olla myös sosiaalinen tapahtuma. Siihen varmaan riittää 4-6 asiakaspaikkaa ja pöytä. Mahdollisesti itsepalveluna kahvi ja pulla. Riittääkö myymälässä tilaa lasten leikkipaikalle? On mietittivä miten myymälä erottuu edukseen muista myymälöistä. Mitkä ovat sen ylivoimaiset kilpailukeinot.
Kotipalvelu on yksi kehittyvä kaupankäynnin muoto. Asiakas tilaa tuotteet kaupasta ja tuotteet viedään kotiin. Kauppa vastaa vain tilaustuotteiden keräämisestä, Tuotteiden kuljettamisesta kotiin vastaan esimerkiksi jokin kevytyrittäjä, joka saa toimintaansa mahdollisesti jonkinlaisen yhteiskunnan tuen. Tämä kevytyrittäjä toimittaa tilauksen kotiin omana palvelunaan ja voi suorittaa muitakin palveluksia kuten postilaiset aikanaan ja ehkä vielä nykyäänkin. Näin työllistettäisiin esimerkiksi jokin nuori rautiolainen henkilö.
Rauton kaupan tulee olla kaikkien rautiolaisten ja rautiolaisten yritysten kauppa. Rautiolaisille yrityksille voitaisiin tarjota myymälästä mainostilaa mainostauluun. Mainoksen vuosihinta voisi olla 200 euroa. Tavoitteena tulee olla 20 mainostaulun myyminen, Mainos sijoitettaisiin myymälässä olevaan mainostauluun. Mainoksen koko voisi olla 50 x 70 cm. Näillä mainostaulutuloja voitaisiin maksaa esimerkiksi kiinteistöverot.
Arvioini mukaan Raution kaupasta ei saada varmuudella kannattavaa yksistään päivittäistavaroiden myynnillä. Tarvitaan myös muita tuotteita ja palveluja. En vielä osaa sanoa tarkasti mitä ne ovat. En ole löytänyt vielä sitä kuningasajatusta eli häikäisevää idaaa jolla varmistetaan Raution kaupan kannattavuus. Onko mahdollista saada Apteekin sivupistettä, postipalveluja jne?
Onko tarkasti mietittävä olisiko se kuningasajatus johonkin kirpputorimyyntiin liittyvä asia. Pienimuotoinen korkeatasoinen kirpputori voisi olla yksi mahdollisuus lisämyynnin saamiseksi.
Tässä olen esitänyt pyytämättä muutamia hajatelmia eli hajanaisia ajatelmia Raution kaupan kannattavuuden turvaamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti