Ensimmäiseksi
on tarkistettava yrityksen liikeidea
eli
- mitä tuotteita/ palveluja tuotetaan
- kenelle tuotteita/ palveluja tuotetaan eli kuka on asiakas
- miten tuotteita/ palveluja tuotetaan eli toimintapa
Toiseksi
on tarkistettava markkinointiasiat eli
- millainen on tuote/ palvelu
- mikä on tuotteen/ palvelun hinta
- millainen on tuotteen/ palvelun saatavuus
Kolmanneksi
on tehtävä yrityssuunnitelma
- Missä olemme - oman toiminnan analyysi- voimat- heikkoudet- eteneimismahdollisuudet-kilpailijoiden ja ympäristön analyysi
- Minne haluamme mennä – tavoitteet- toimintaympäristön kehittämissuunnat
- Kuinka aiomme päästä perille – keinot- toimintaperiaatteet- menettelytavat- toimintasuunnitelmat- peruratkaisut
- Mitä tulee maksamaan- suunnitelmien ajoitus- budjetointi
- Kuka vastaa-toteutuksen organisointi
Tyytyväinen
asiakas on tärkein – olet aina myyjä
Joka
päivä myyt ihmisille ajatuksiasi, yritystäsi ja mikä tärkeintä
itseäsi. Voit tehdä sen taitavasti tai huonosti, harkiten tai
tiedostamattomasti, menestyksellisesti tai huonosti. Silti myyt koko
ajan. Myyminen on enemmän asenteen kuin lahjojen asia. Oikea asenne
heijastuu työn laatuun. Se parantaa menestystä kaikessa mitä teet.
Se vaikuttaa jopa ajatustesi laatuun, suhtautumiseesi työhän ja
työtovereihin. Jos esiinnyt innokkaana myyjänä, huomatt pia, että
ainakin osa innostuksestasi muuttuu todelliseksi. Se ilmeen
tuotteessa, jota kehität, palveluksissa, joita suoritat jne.
Missä
tahansa olet ja miä teet, vain seisomalla tai istumalla paikassa
missä muut sinut näkevät, olet näytteille asetettu tuote. Voit
markkinoida itseäsi hyvin tai huonosti näyttämällä muille hyviä
tai huonoja puoliasi. Ensi vaikutelmat eivät aiheetta ole pysyviä.
Joutuessaan
ensi kerran kosketukseenn kanssasi toinen ihminen saat kuin
leimahduksena joukon tietoja sinusta. Hän panee merkille ryhtisi,
tarkastelee soihnahteleeko äänesi luottamusta, tuntee käden
purituksen voiman. Lisätietoja hän saa pakkauksesta, jossa
esittelet itsesi, Puvustasi ja ulkonäöstäsi hän päättelee,
pidätkö kiinni muodollisuuksista vai et, oletko rento vai
pingoittunut, huolellinen vai huoleton, vanhollinen vai kärjessä
rynnistäjä.
On
hämmästyttävää miten paljon tietoja ihmisesta antaa hänen
työpöytänsä, työpaikkansa tai toimistonsa. Astumalla toimistoon
voit tehdä joukkoittain valaisevia huomioita vaikka ketään ei
olisi läsnäkään. Toimiston ulkonäkö voi kertoa kävijälle,
työskenteleekö siinä toimelias mies, joka hallitsee täysin
työnsä, vai pelkkä paperien siirtelijä... mies, joka nauttii
työstään tai vihaa sitä... mies, jolla on omia ajatuksia tai joka
mieluummin jättää ajattelemisen muille.
Ihmiset
haluat, että heille myydään. He katselevat mielellään hyvän
myyjän työskentelyä.
Kymmenen
kohtaa parempaan palveluun
- Lupaukset on pidettävä. On ensiarvoisen tärkeää, että molemmat osapuolet ymmärtävät lupaukset samalla tavalla. Ei saa luvata liian paljon ja epäselvästi.
- Palvelua ei voi panna näytille. Ainoat näytteet ovat tyytyväiset asiakkaat ja neuvottelukumppanit.
- Palvelua on mahdoton varastoida. Sitä voidaan antaa vain silloin kuin kun se toiselle osapuolelle sopii.
- Palvelu merkitsee yhteistyötä. Todellista palvelua voidaan antaa vain kuin molemmat osapuolet ovat läsnä ja osapuolilla on riittävät valtuudet.
- Palvelutilanne ei sellaisenaan koskaan palaa. Aikatekijä on ratkaiseva.
- Palveluun voidaan vain valmistautua. Hyvä on tapahtuu silloin kun valmistelu kohtaa mahdollisuuden.
- Myöhästymiset ovat palvelutason merkittävät pilaajat.
- Palvelun olemukseen sisältyy ymärtämys ja vuorovaikutus. Palvelu on molemminpuolinen kokemus.
- Palvelussa kommunikaatio kumuloituu koko prosessin ajan. Osapuolet oppivat toisiltaan. Osapuolia ei saisi tarpeettomasti vaihtaa.
- Palvelun laatu määrittyy käyttäjän kokemuksista. Mittarit laaditaan tältä pohjalta.
Palvelun
laatua luovat tekijät
- Luotettavuus. Luotettavuus on sitä, että suoritus ja asiakkaan odotukset ovat yhdenmukaiset. Se tarkoittaa sitä, että asiakasta palvellaan oikein heti ensi kerralla.
- Myötämielisyys. Myötämielisyys on sitä, että tyntekijällä on halua ja valmius tarjota asiakkaalla palvelua. Se sisältää palvelun oikea-aikaisuuden, oma-aloitteisuuden, nopeuden ja positiivisen asenteen.
- Pätevyys. Pätevyys tarkoittaa palvelun tuottamiseen tarvittavan tiedon ja taidon olemassaolon
- Saavutettavuus. Saavutettavuus tarkoittaa palvelujen saatavuutta ja yhteydenoton helpoutta.
- Kohteliaisuus. Kohteliasuus käsittää kontaktihenkilön arvonannon, hienotunteisuuden ja ystävällisyyden.
- Viestintä. Viestintä tarkoittaa puhumista asikkaalle sellaisella tavalla, jota hän ymmärtää, sekä asiakkaan kuuntelemista.
- Uskottavuus. Uskottavuus käsittää rehellisyyden, luotettavuuden sekä sen, että asiakkaan etu sydämmen asia.
- Turvallisuus. Turvallisuus tarkoittaa sitä, että ei ole olemassa vaaraa, riskiä tai epäilystä.
- Asiakkaan ymmärtäminen ja tunteminen tarkoittaa konkreettista pyrkimystä ymmärtää asiakkaan tarpeet.
- Fyysinen ympäristö. Yrityksen toimintaa aineellisia seikkoja, jotka asiakas näkee.
Lopuksi
HYMY
Hymy
ei maksa mitän, mutta antaa paljon. Se rikastuttaa häntä, joka sen
saa, muttei tee antajaansakaan köyhemmäksi.
Se
kestää vain hetken, mutta joskus sen muisto säilyy ikuisesti.
Kukaan
ei ole niin rikas ja vaiktusvaltainen, että pystyisi tulemaan ilman
sitä; eikä kukaan niin köyhä, ettei se voisi häntä rikastuttaa.
Hymy
luon onnen kotiin, hyvää tahtoa liike-elämään ja on ystävyyden
tunnus.
Se
tuo levon väsyneille, ilon lannistuneille, auringonpaisteen
murheellisille ja on luonnon paras vastamyrkky kaikkiin huoliin.
Siitä
huolimatta sitä ei voi ostaa, kerjätä, lainata tai varastaa, sillä
toisinaan sillä ei ole kenellekään mitään arvoa ellei sitä
lahjota pois.
Jotkut
ihmiset ovat liian väsyneitä hymyilläkseen. Hymyile sinä heille,
sillä kukaan ei niin suresti tarvitse hyvyä kuin hän, joka itse ei
enää jaksa hymyillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti