Asiakas
odottaa myyjältä esim.
- ystävällisyyttä
- oikeita tietoja
- arvostusta
- asiakkaan huomioon ottamista
- rehellisyyttä
- asiakaskeskeisyyttä
- ammattitaitoa
- avoimmuutta
- asiantuntijan otetta
- asiakkaan auttamista osto-ongelmien ratkaisemisessa
- hienotunteisuutta
- ripeyttä valitusten käsittelyssä
- vireyttä
Tällaiset
ominaisuudet ovat yleisiä, myyjän ammattiin liitettäviä
positiivisia määreitä. Kaikkia asiakkaat eivät tietenkään
arvioi myyjän työtä samojen kriteerien avulla. Kriteerien
valintaan vaikuttavat esim. toimiala, koulutus, tehtävä
toimipaikassa, ikä tai sukupuoli. Näiden lisäksi on otettava
huomioon tilanne. Jokainen ihminen on olleessan vuorovaikutuksessa
toisen kanssa myös kulloisenkin tilanteen vaikutuksen alaisena.
Kotiasiat, työmatkan sujuminen, esimiesten suhtautuminen lounasajan
läheisyys, kotimaan tai maailman tapahtumat, lottovoitto tai säätila
voivat huomattavasti vaikuttaa käyttäytymiseen ja
vuorovaikutustilanteiden kehittymiseen ihmisten välillä.
Myyjän
työtä on varsin työlästä ajatella vain sellaisten asiakkaiden
kanssa, jotka ovat kaikin tavoin otollisessa neuvotteluvireessa. Niin
miellyttävää kuin tämä olisikin, se ei ole mahdollista vaan
ihmiset, asiakkaat, on kohdattava sellaisina kuin he ovat.
Myyjän
ei kuitenkaan tarvitse olla tunteeton robotti, joka tekee työtään
samalla tavoin riippumatta asiakkaittensa mielialasta ja tunteista.
Kyllä myyjö voi ja hänen pitääkin ottaa huomioon asiakkaansa
mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tähän sisältyy vaatimus, että
varsinaisen osto-ongelman ratkaiseminen ei riitä. Myyjän on usein
viritettävä asiakkaansa neuvotteluhaluiseksi, halukkaaksi myyjän
ja asiakkaan väliseen vuorovaikutustilanteeseen, joka tuloksien
syntymisen kannalta on välttämttömyys. Lyhyesti sanottuna myyjän
on ymmärrettävä asiakastaan. Helppo tapa harjoitella niin
asiakkaan kuin muidenkin ihmisten ymmärtämistä on myönteisyyden
opettelu. Vaikeudet tulevat vastaan useimmille silloin kuin joudumme
korvaamaan todella herkulliselta tuntuva kielteisen ilmaisun
myönteisellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti