Mikä
merkitys on henkilökohtaisella asiakaspalvelulla kaupan palvelukuvan
luomisessa? Vastaus on, että viime kädessä juuri henkilökunnan
ystävällisyys, palvelualttius ja palveluhenki ratkaisevat,
millainen kuva kaupan asiakaspalvelusta muodostuu asiakkaalle.
Sellaisten palvelukuvaan vaikuttavien tekijöidn osalta kuin
aukioloajat, valikoimat, myymälän julkisivu jne. useimmat kaupat ja
myös kilpailevat myymälät ovat samalla lähtöviivalla, ts. näiden
tekijöiden suhteen myymälät eivät yleensä eroa paljonkaan
toisistaan. Ratkaiseva merkitys onkin silloin sillä, millainen
ilmapiiri, palveluhenki kaupassa vallitsee. Hyvä henki näkyy
suoraan henkilökohtaisessa asiakaspalvelussa ja tätä kautta koko
liikkeen palvelukuvassa. Muista, että ostoskäynnin loppuvaiheessa
saadut kokemukset vaikuttavat yleensä eniten siihen, millainen
mielikuva koko kynnistä jää asiakkaalle.
Palvelu
toteutuu usein yrityksessä työntekijän ja asiakkaan välisessä
kanssakäymisessä. Nimittäkäämme tätä hetkeä totuuden
hetkeksi. Vertaus on saatu härkätaisteluareenalta. Ratkaisun
hetkellä – totuuden hetkellä – härkätaistelija on yksin
härkää vastaan. Hän on todennäköisesti valmistautunut pitkään
ja harjoitellut sekä teoriassa että käytännössä. Hän on
kenties saanut apua ja ohjeita. Mutta kun hän vihdoin on areenalla,
hän on yksin härän kanssa. Totuuden hetkellä kaikki rrippuu
yksittäisestä ihmisestä. Juuri hänen motivaationsa, tietonsa,
kykynsä ja neuvokkuutensa ratkaisevat, onnistuuko palvelun
tuottaminen vai ei, tuleeko asiakas tyytyväiseksi. Yrityksen ja sen
asiakkaiden välisten kontaktien summa – monet totuuden hetket
yhdessä – muodostaa kuvan yrityksestä.
Totuuden
hetkeä on mahdoton johtaa ja ohjata perinteisellä ja vanhaisella
tavalla. Sitä ei voi ohjailla yksityiskohtaisesti etukäteen
kaikkien tilaitneiden varalta. Voidaan toki tiedottaa rutiiniasioista
ja kertoa miten eri tilanteissa tulisi toimia, mutta odottamia
tilanteita ei koskaan pystytä ennakoimaan. Esimies voi vain seurata
tilannetta katsomosta jos sieltäkään. Johdon, nin yritysjohdon
kuin lähimmän työnjohdonkin, tulisi sen sijaan tehdä selväksi
toiminnan pohjana olevat tavoitteet ja arvot sekä lisätä tietoja,
On siis kyse tiedottamisesta ja vuorovaikutusesta. Sii kaikki ne,
joiden tehtäviin kuuluu toimia totuuden hetkellä,ovat erittäin
tärkeitä liikeyrityksen kannalta. Onnistuakseen tässät tehtävässä
on itse pidettävä työtään tärkeänä ja uskottava kykyihinsä
selviytyä odottamattomista tilanteista. On oltava innostunut
tehtävästään.
Totuuden
hetken käsitteessä on oikeastaan vain yksi puute. Vika ei ole
siinä, että se korostaa yrityshenkilöiden osuuden tärkeyttä,
vaan siinä, että jätetään huomiotta ne jotka eivät ole suorassa
yhteydessä asiakkaisiin. Heitä ei toki saa unohtaa! Ilman heitä
palvleuyritys on samaistettavissa härkätaistelijoiden samaan
sisäiseen palveluun. Kukapa lähettäisi matadoria aseenalle tylsän
miekan kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti