Kirppis-Etappi sijaitsee Kalajoen keskustassa erittäin hyvällä paikalla. Sinne on helppo tulla ( tosin tällä hetkellä katutyöt vähän häiritsee). Paikoitustilaa on hyvin. Sinne on helppo tulla.
Etappi-Kirppis on avara ja siisti. Siellä on helppo asioida. Lisäksi henkilökunta on erittäin kohteliasta ja palvelualtista. Yritys täyttää hyvän palvleun kriteerit.
Palvelu-käsite vastaa
englanninkielist sanaa service, jota käytetään myös ruotsin
kielessä (= tjänst). Meillä on tapana erottaa toisistaan tavarat
ja palvelut. Mitä eroja niiden välillä sitten on? Tärkein ero on
on ehkä se, että palvelu ei ole konkreettista. Sitä ei voi
koskettaa. Sen arvoa ei voi objektiivisesti määrittää ja sitä on
vaikea mitata. Tavaroita valmistaessaan yrityksellä on koko
tuotantoprosessi hallinnassaan. Yrityksen käytössä on yksi tai
useampia koneita ja myös työntekijöitä auttamassa valmistuksessa
ja valvonnassa. Valmistettaessa esine voidaan nähdä. Tavaroiden
syntymistä voidaan ehkä seurata likuhihnalta. Niitä voi koskettaa
ja tarkistaa, että ne on tehty oikein ja että ne toimivat,
ennenkuin ne pakataan ja toimitetaan tehtaalta. Valmistus tapahtuu
rajatussa tilassa, ja vain ne tuotteet, joiden katsotaan olevan
tarpeeksi hyviä lähtevät markkinoille. Tiedetään mitä myydän,
ja jos kaikkea ei pystytä kerralla myymän, tavaratvoidaan
varastoida.
Palvelujen osalta tilanne
on toinen. Siin toimitetaan jotain sellaista, mikä ei ole
konkreettista eikä aineellista. Tuotteen arviointi on
subjektiivista. Eri ihmisillä saattaa olla erilainen käsitys
samasta palvelusta. Usein palveu sekä tuotetaan että kulutetaan
samanaikaisesti. Tuottaminen tapahtuu usein läheisessä tai suorassa
yhteydessä kuluttajaan, eikä palveluja ole mahdollista varastoida.
Epäonnistuneita palveluja ei yleensä voi korjata. Palveluissa on
paljolti kyse ihmisten välisistä suhteista ja vuorovaikutuksesta.
Joissakin yrityksissä
tuotetaan palvleuja ja toisissa tavaroita. Useimmissa on kuitenkin
kyse palveluiden ja tavaroiden yhdistelmästä. Esimerkiksi
ravintolasta saa sekä aterian että elämyksiä. Sairaalassa
toivottavasti tullaan terveeksi, mutta siellä saa myös lääkkeitä,
siteitä jne. Vähittäiskauppa on tekemisissä tavaroiden kanssa,
mutta sen varsinainen tehtävä on palvelu, nimittäin tavaroiden
jakelu. Voidaan sanoa, että eri yritykset ovat eriasteisesti
palvleuvaltaisia.
Ensisijaisesti tavaroiden
valmistukseen erikoistuneet yritykset pyrkivät joskus liittämään
toimintaansa palveluja lisätäkseen tuotteiden arvoa. Esimerkiksi
jos ostaa silmälasit, saa siihen usein kylkiäisenä myös
vakuutuksen sille. Joissakin yrityksissä palvelu on alun alkaen
hyvin tärkeällä sijalla, niissä suoritetaan aiemmin myytyjen
tuotteiden huoltoa ja korjausta.
On tärkeäää huomata,
että me itse asiassa elämme palveluyhteiskunnassa. Yhteiskunta on
kehittynyt maatalousvaltaisesta yhteiskunnasta teollisuusvaltaiseksi
ja siit edelleen palveluvaltaiseksi. Valtaosa Suomen työvoimasta
toimii nykyisin palveluelinkeinojen piirissä. Kehityksen suunta on
niinikään selvä. Palvelualalla toimivien määrä kasvaa.
Näinollen palvelu on ja pysyy keskeisenä. Palvleutoiminnan tietous
ja kehitys ovat tulevaisuudessa erittäin tärkeitä yritysten
menestymiselle.
Mitä asiakaspalvelu
oikeastaan on? Kun kuulemme tämän sanan, monelle meistä tulee
varmasti ensimmäiseksi mieleen asiakkaan ja myyjän välinen
palvelutapahtuma. Totta tietysti on, että esim. tuotteiden
paketoiminen on asiakaspalvelua parhaimmillaan. On syytä kuitenkin
pitää mielessä, että tällainen henkilökohtainen palvelu –
niin tärkeää kuin se onkin – on vain osa asiakaspalvelua. Niinpä
sana asiakaspalvelu pitää mieltää huomattavasti laajempana.
Asiakaspalvelua ovat
kaikki ne toimenpiteet, jotka helpottavat asiakkaiden ostosten tekoa.
Se, miten palvelevana asiakas kokee liikkeen, riippu mm. siitä
- miten helppo on myymälään tulla asioimaan
- millaista on myymälän ilmoittelu
- millaiset ovat aukioloajat
- millainen myymälä on eli onko myymälässä helppo asioida, onko myymälä avara ja siisti
- vastaavatko kaupan tuotteet asiakkaiden hinta- ja laatuodotuksia
- onko tavaroita riittävästi tarjolla
- onko myymälässä liikkuminen vaivatonta
- osaavatko myyjät auttaa asiakasta niin halutessaan
- onko tuotteista saatavissa riittävästi tietoa
- kuinka pitkään palvleupisteissä ja kassoilla joutuu odottamaan
- voidaanko myymälässä käyttää erilaisia maksuvälineitä
- miten palvleuhaluista ja ystävällistä henkilokunta on.
Kun edellä mainittuihn
asiakaspalvelun osatekijöihin todella kiinnitetään huomiota,
tehdään kaikille mahdolliseksi miellyttävä ja helppo ostosten
tekeminen. Jos asiakkaat saamat kokemukset ovat kaikin puolin
myönteisiä, hän varmasti tulee ostoksille samaan kauppaan
uudelleen. Näin kyetään saavuttamaan toiminnan perusedellytys,
nimittäin pystytään säilyttmään vakituiset asiakassuhteet ja ,
mikä merkityksellisintä, mahdollisesti lisäämään niiden määrää.
Asiakkaalle kaupan palvelu
on yleensä kokonaiselämys, hän ei toisin sanonen erittele palvelun
yksityiskohtia itselleen. Tämä ei tietenkään merkitse sitä, että
jos suurin osa asiakaspalvleun kokonaiskuvaan vaikuttavista asioista
on kaupassa kohdallaan, myös palvelu on asiakkaan mielestä
kohdallaan, Jos hyvin peini virhe saattaa johtaa siihen, että
asiakkaan palvelusta saama kuva on kielteinen. Tällainen tilanne voi
syntyä esim. asiakkaan kassalla saamasta palvelusta, jota hän pitää
asiatttomana. Tämän taki aon tärkeää, että jokainen kaupassa
ymmärtää oman vastuunsa asiakaspalvelussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti