Kalajoen kirkkojen historia
Ensimmäiset
maininnat Kalajoen
seurakunnasta löytyvät
vuodelta 1525, missä kerrotaan, että Kalajoen Tyngän kylälle oli
rakennettu kappelikirkko. Seurakunta
käsitti tuolloin koko Kalajokilaakson aina
Haapajärveä ja Reisjärveä myöten. Laaja emäseurakunta jakaantui
1800-luvulla osiin, kun kappeliseurakunnat itsenäistyivät yksi
toisensa jälkeen, ensimmäisenä Haapajärvi vuonna 1838 ja
viimeisenä Rautio vuonna 1921.
Kalajoen
toinen kirkko
oli pappisluettelon mukaan Pohjankylän ylipäässä, lähellä
Mantilan taloa. Kirkko lienee rakennettu 1550-luvun keskivaiheilla.
Erään tiedon mukaan kirkko sijaitsi tuolla paikalla vuosina
1556-1597. Kalajoen ensimmäiset kirkot olivat pieniä ja
vaatimattomia. Toisen kirkon oletetulle paikalle Luutaojan varteen on
pystytetty muistomerkki 11.9.1961.
Kirkko ei ollut kauan
Mantilankaan luona. Vanha kirkko siirrettiin tai luultavammin uusi
kirkko rakennettiin Pohjankylän alapäähän Kirkko-ojan ja
Tapuliojan välille nykyisen terveyskeskuksen kohdalle jokitörmälle.
Kirkko rakennettiin
Ljungo
Tuomaanpojan ollessa
Kalajoen kirkkoherrana lähelle pappilaa, tervatoria, maantietä ja
satamaa. Kalajoen kolmannen
kirkon
paikka osoittautui kuitenkin ennen pitkää kelvottomaksi. Tämä
johtui siitä, että joki syövytti kirkon kohdalla savista
rantatörmää, jossa oli kirkko ja hautausmaa, joka alinomaa vyöryi
veteen. Ei auttanut muu kuin rakentaa vuonna 1636 kirkko Etelänkylään
sille hiekkakummulle, jolla Kalajoen nykyinen kirkko seisoo. Nykyisin
Kalajoen kolmannen hautausmaan päälle on rakennettu puisto, mikä
on saanut v. 2022 nimen Kiviojan puisto.
Neljäs
kirkko
rakennettiin vuonna 1636 ja maalattiin kaksi vuotta myöhemmin.
Kirkon sisustus oli ennen Isoa vihaa pääpiirteissään samanlainen
kuin nykyäänkin vanhoissa kirkoissa. Kirkossa oli lehteri.
Saarnastuolin reunalla oli tiimalasi, josta saarnaa pitävä pappi
näki ajan kulun. Köyhienlipas oli kirkon ovensuussa. Sillä
kerättiin rahaa kunnan köyhille. Eteisessä oli jalkapuu, jossa
kirkkorangaistukseen tuomittujen seurakuntalaisten täytyi istua
häpeämässä.
Venäläiset kasakat hyökkäsivät Kalajoelle 14.12.1714 ja tappoivat Kalajoella ihmisiä ja veivät mennessään 264 alle 15-vuotiasta lasta. Alavieskasta kasakat vievät miehensä vierestä yöllä kauniin Marketta Pekantytär Aniaksen. Maalauksen Isosta Vihasta Kalajoella on maalannut taiteilija Rositsa Tancheva.
Emäseurakunnan vanhassa kirkossa suoritetut korjaustyöt eivät voineet estää rakennuksen jatkuvaa rappeutumista. Tämä käy selville joulukuun 3 päivänä 1776 rakennusmestari Jylkän johdolla suoritetusta tarkastuksesta. Kirkon seinä olivat pahoin vahingoittuneet ja pienen eteisen itäisin pilari sekä sakastin pilari olivat mädäntyneet ja moneen kertaan paikkatutki Heikoista seinistä ja kannatinpilareista johtuen kattokin oli pahoin vioittunut ja retkahtanut keskeltä alas. Kun seurakunnassa oli 40-50 pariskuntaa ilman penkkisijoja ja vanhan kirkon korjaus olisi tullut suhteettoman kalliiksi, sai uuden kirkon rakentamispäätös yleisen hyväksymisen.
Rakennusaineiden hankkiminen oli vaikea tehtävä. Tiilet oli tuotava Kokkolasta saakka, sillä pitäjässä ei ollut tiilitehdasta tai lähitienoon merenpohjan saven luultiin olevan niin suolapitoinen, ettei sitä voitu polttaa. Kalkkikivi oli tuotava peräti Tukoholamasta saakka. Kaikeksi onnettomuudeksi suuret metsäpalot olivat viimeksi kuluneina kuivina kesinä tuhonneet paljon metsiä, mutta takamailta puita kuitenkin vielä voitiin saada. Kun rakennustöiden alkamisen tiellä oli monia esteitä, päätettiin ensimmäisenä vuonna keskittyä tarvikkeiden hankkimiseen, seuraavana vuonna laskettaisiin perustua ja vasta kolmantena uusi rakennus tehtäisiin vanhan länsipuolelle oslaksi entiseen kirkkotarhaan, sillä näin menetellen voisi vanha kirkko seistä purkamatta, kunnes uuden seiniä ryhdyttäisiin tekemään.
Kirkonrakentajista puhuttaessa on jo huomautettu, että maanmittari Henrik Holmborn suunnitteli uutta kirkkoa varten piirustukset. Kun luonnoksessa oli otettu huomioon seurakunnan suuruus – kirkkoon mahtui 540 henkeä – niin se hyväksyttiin kappelien edustajen vastusteluista huolimatta, Keppelit pelkäsivät piirustusten mukaisen kirkon tulevan liian kalliiksi. Klemetti pitää Holmbornin suunnitelmaa ainutlaatuisena. Suomen kirkonrakennustaiteen historiassa ja antaa siitä seuraavan arvostelun: ”Sanankuulijain kannalta kirkko olisi ollut perin käytännöllinen, eikä ole epäilystäkään siitä, etteikö sitä olisi Kalajoella taitavain kirvesmiesten tunnetussa pitäjässä Holmbornin piirustustan mukaan saatu kootuksi, toinen asia on miltä semmoinen sirkusteltta olisi näyttänyt,” Indententtikonttori hylkäsi piirustukset, koska se oli ”epätavallinen” ja siinä oli ”puukirkoksi epäkäytännöllinen leveys ja liian korka kattorakenne”. Adelcrantz laati sitten uudet piirustukset, jotka kuningas hyväksyi 24.3.1778. Uusi kirkko saatiin valmiiksi vasta 1781. Se oli ristin muotoinen ja sen pieni nelikulmainen torni risteineen.
Suomen
sodan aikana 6.11.1808 emäseurakunnan kirkko sytytettiin tuleen
Ruotsi-Suomen Kalajoella taistelleiden joukkojen päällikön Olof v.
Schwerinin käskystä. Illan hämärtyessä kaunis Herranhuone paloi
perustuksiaan myöten. Samalla tuhoutui myös kellotapuli kelloineen.
Kalajoen
emäseurakunnan v. 1815 rakennettu Anton v. Arppen suunnittelema
kirkko vihittiin käyttöönsä 1.1.1817. Vuonna 1858 uudistettu
kirkko tuhoutui salaman iskusta tulipalossa 26.7.1869. Palon
sammuttamiseksi ei voitu tehdä paljoakaan, Kun oli heinänteon aika
ja miesväki oli kaukoniityillä, ei sammutusväkeä saatu ajoissa
eikä riittävästi. Kanttori Jaakko Friis sai hätäkellojen
soitolla sen verran väkeä kasaan, että vettä voitiin siirtää
ketjussa palopaikalle. Kellotapuli saatiin varjeltua tulelta sen
ansiosta, että muun muassa vähämielinen Elieser Roos uskaltautui
kävelemään kellonluukkujen alla tapulia kiertävällä kaltevalla
reunakkeella ja roiskia vettä kuumentuneeseen seinään. Itse
kirkkoa ei onnistuttu pelastamaan. Oli ihmisiä, jotka uskoivat,
ettei vedellä saada salaman sytyttämää kirkkoa sammutetuksi.
Siksi he toivat sammutusaineeksi maitoa ja piimää. Siitä
huolimatta kirkko paloi perustuksiaan myöten.
Puuseppä Leo Takalon tekemä tapulin pienoismalli
Vuonna 1815 valmistuneen kellotapulin on rakentanut Heikki Kuorikoski. Nykyisen kaltaiseksi se on korotettu vuonna 1858.
Väliaikaisen kirkon rakentaminen pantiin alulle kuntakokouksessa – ei siis kirkonkokouksessa – 9.8.1869. Kirkko päätettiin tehdä laudoista. Rakennustoimikuntaan valittiin mies kustakin kylästä. Varat saatiin lainaamalla rahaa talokas Juho Pahikkalalta. Lautakirkko valmistui jo lokakuussa ja uusi kirkko otettiin käyttöön vuonna 1870. Keskeytyksiä ei siten tullut. Väliin jumalanpalvelut meno on pidetty taloissa. Kalajoella käytiin kovaa vääntöä siitä rakennetaanko puukirkko vai kivikirkko. Kun yksimielisyyteen ei päästy niin lopulta keisarillinen senaatti ratkaisi kirkon rakennusmateriaalin tiilen hyväksi. Kalajoen kunnan rooli kirkon rakentamisessa on ollut keskeinen ja kuntalaisten työpanos on ollut suuri. Kirkon rakentajana toimi laivanvarustaja Anders Östman. Kirkko on vihitty käyttöönsä 26.10.1879. Syksyllä 1886 päätettiin tilata kirkkoon alttaritaulu professori A. von Beckeriltä aiheena Jeesuksen ylösnousemus Kirkko on kaikkien kalajokisten yhteinen ponnistus. Kun uusi kirkko lopulta vuonna 1879 otettiin käyttöön, niin heikkokuntoinen, väliaikainen kirkko hävitettiin. Lautakirkko sijaitsi nykyisten sankarihautojen takana kirkonmäellä. Kalajoen uusi kirkko vihittiin käyttöön 26.10.1879.
Onnettomuus
kirkon rakentamisessa
Kirkkoa
rakennettaessa oli Matti Jaakonpoika Naatuksen jaloille pudonnut iso
kiviharkko, mikä oli musertanut hänen jalkansa ja hän oli tullut
raajarikoksi ja kykenemättömäksi työhön. Kihlakunnan oikeus
velvoitti kirkkoyhdyskunnan korvaamaan Naatukselle kivusta ja särystä
sekä esteestä elinkeinon harjoittamiseen vahingon 500 markalla.
Seurakunta päätti valittaa asiasta hovioikeuteen, mikä kumosi
kihlakunnan oikeuden päätöksen. Matti Naatus vetosi senaattiin,
joka yhtyi hovioikeuden päätökseen. Näin Matti Naatus jäi
korvauksia vaille.
Lämmityslaitteita ei kirkossa ollut. Kalajoen kirkko paloi perustuksiaan myöten 16.2.1930. Siitä jäi vain perustukset ja tiiliseinät, joiden varaan nykyinen kirkko rakennettiin 1931 arkkitehti W.G. Palmqvistin toimiessa suunnittelijana. Kirkko on sen jälkeen peruskorjattu ja maalattu v. 1979 kirkon satavuotisjuhlia varten sekä vuonna 1999, jolloin kirkon etuosaan saatiin uudet urut ja alttarialue korjattiin siten, että se voi paremmin palvella uudistuneen jumalanpalveluksen toteuttamista.
Kalajoen seitsemännen kirkon palo
Olimme Pehko-Eemin kanssa sonnustautuneet kirkkoon oikein kalossit jaloissa. Siihen aikaan oli muoti, että nuorilla miehillä piti olla kalossit komeuden vuoksi. Jouduimme lehtereillä lähelle urkuja, kun halusimme kuunnella, kuinka komeaa oli, kun koneella veisattiin. Saarnasta emme niinkään välittäneet. Katselimme vai kattoa ja ihmettelimme, miksi urkujen vierestä välikatosta hilseilee maali irti niin kuin sataisi lunta hiljalleen. Kivioja saarnasi pöntöstä niin kuin ennenkin. Mistä hän puhui, sitä emme seuranneet, mutta sitten havahduimme, kun Kivioja kesken saarnan kuulutti, että kirkkoväki olisi hvä ja poistuisi kirkosta sievästi, sillä kirkon tornissa on tuli irti.
Tuli haudan hiljaisuus, niin kuin kirkkoväki ei olisi heti käsittänyt, mistä on kysymys. Mutta hetken perästä tuli säpinä alhaalla, kun kaikki olisivat halunneet ensiksi päästä ulos. Minä ja Eemi emme hätäilleet, vaan katselimme kuinka lukkari Metsola rupesi kokoilemaan nuottikirjoja. Vähän ajan kuluttua tuli suntio suuren avaimen kanssa kovaa vauhtia ja painui urkujen takana olevassa ovesta torniin johtavia portaita kohti, minä ja Eemin perässä. Me odotimme portaiden juuressa, kunnes suntio sai lukon auki, Sitten suntio nosti luukkua vähän raolleen, mutta nosti luukun heti paikoilleen ja sanoi. ” Ei herrajumala!” Mitä hän näki se jäi meille arvoitukseksi.
Samantien hän palasi takaisin sakastiin. Me päätimme, että pelastetaan urut ja jostain löysimme vanhan ämpärin, johon rupesimme nostamaan urkupillejä. Pian saimme ämpärin täyteen, eivätkä pillit näyttäneet vähenevän ollenkaan. Sanoin, että taitaa olla turhaa näitä nykiä, mennään pelastamaan tauluja ja maalauksia.
Sillä aikaa kun me touhusimme urkujen kimpussa, kirkkoon oli tullut pelastus- ja sammutusväkeä, joka hääräsi taulujen pelastamisessa. Liityimme siihen porukkaan. Joku oli tuonut lyhykäiset tikapuut, joilla pääsi juuri akkunan laudoille, ja siitä oli hyvä väännellä lasimaalauksia irti. Rutina kuului, mutta eivät ne maalaukset särkyneet, kun ne oli koottu pienistä palasista. Ylimmäiset lasit olivat niin korkealla, ettei tikkailta ylettynyt irrottamaan, mutta minut komennettiin tikkaitten nokkaan. Kaksi pitkää miestä otti rikkaat olkapäilleen. Jopa rupes yltämään. Niin saatiin kaikki lasimaalaukset turvaan.
Sitten lähdettiin ulos katsomaan mitä siellä oli tehtävä. Sinne oli tuotu joku kylän paloruisku. Ne olivat hartiavoimin paineltavia kyläruiskuja. Ja lisäksi Santaholman tarharuisku, joka oli vähän pienempi. Sakastinpuolipäähän oli tuotu Kalajoen pisimmät tikkaat, jotka yltivät juuri räystään alle. Minut kehotettiin viemään letkua katolle. Siinä kysyttiin rohkeutta, kun piti räystään alta kömpiä katolle, eikä ollut mitään muuta kuin peilin syrjä, mistä sai vähän kiinni. Päästin suurella vaivalla katolle ja pukkasin letkun suuttimella ikkunan rikki, josta aloitin ruiskuttaa vettä välikatolle. Mutta siellä oli niin kova paine jo kuumuudesta, että kaikki vesi tuli takaisin minun silmille, Sain katolle kirveen ja köyden. Hakkasin kirveellä reiän kattoon, johon sidoin köyden, että pääsin vähän turvallisemmin alas. Maassa huomasin, että toinen kalossini oli jäänyt sinne katolle. Päätin, että sitä en lähden hakemaan, vaikka en saisi kalosseja koskaan, enkä niitä ole sen jälkeen saanutkaan.
Kun sammutustyöstä oli jo luovuttu, päätin luoda viime silmäyksen kirkon sisälle. Sitä näkyä ei voi heti unohtaa, Kiipesin portaita ylös, mutta tien oli tukkinut suuri arkistokaappia, jota oli yritetty saada ulos. Se oli liian suuri, eikä se mahtunutkaan portaista. Kiipesin kaapin ylitse lehterin ovelle, jossa seisoin jonkin aikaa ja katselin, kuinka kaikki penkit oliva yhtenä tulimerenä. Tuli väkisinkin mieleen, että tuollaistako helvetissä on! Lapsesta asti oli päntätty päähän että helvetissä on kaikki kuin tulisessä pätsissä.
Pauli Manninen kirjoitus Kalajoki-lehdessä 1979
Kirkon rakentajia
Taiteilija Olga Markova-Orellin maalaus Kalajoen kirkosta
Taiteilija Olga Markova-Orellin maalaus Raution kirkosta
Rautioon
alettiin puuhata omaa seurakuntaa 1790-luvulla. Oma kirkko ja
hautausmaa saatiin vuonna 1800. Puinen ristikirkko ja ylöspäin
kolmijaksoinen tapuli ovat kuuluisan kalajokisen kirkonrakentajan
Simon Matinpoika Jylkän eli Silvénin viimeiset kirkkorakennukset.
Simon Jylkkä-Silven kuoli 1798 joten hän ei ollut mukana kirkon
rakentamisen loppuvaiheissa. Kirkkoa korjattiin 1880-luvulla,
jolloin sitä korotettiin lähes metrillä ja siihen tehtiin
torni.
Alttaritauluja Raution kirkossa on kolme. Vuodelta 1804
on Johannes Kemppen ”Ristiinnaulittu”. Sen rinnalle kaivattiin
isompaa alttaritaulua. Aluksi sellaisena palveli Oskar Lindbergin
”Ehtoollinen” (1933), joka alun perin sijoitettiin edellisen
alle, koska se ei ollut kuitenkaan Ristiinnaulittu-taulua suurempi.
Vuodelta 1939 on kookkain, ”Hyvä Paimen”, jonka Aina Håkansson
maalasi amerikkalaisen esikuvan mukaan. Siinä Paimen kurottautuu
rotkon reunalla henkensä uhallakin pelastamaan pelokasta lammastaan.
Vuodesta 1988 kaikki kolme taulua ovat olleet alttariseinällä.
Alttariseinämän kaikki taulut kertovat Jeesuksesta ja puhuttelevat
siten kristinuskon keskeisellä sanomalla.
Kirkko edustaa
rautiolaisille jotakin pysyvää. Muuttumattomaksi ymmärretään sen
lohduttava ja rohkaiseva sana. Kirkon peruskorjaus ja maalaus tehtiin
vastikään vuonna 2000. Hans Heinrichin 1975 rakentamat urut ovat
kahdeksanäänikertaiset. Raution kirkko on kodikas, rauhaisa ja
viihtyisä. Raution kirkossa on 370 istumapaikkaa.
Tapulin
kello kutsuu Raamatun sanoin kansaa kirkkoon: ”Veisatkat Herralle,
soittakat Herralle, puhukat kaikista hänen ihmeellisistä töistänsä”
(I Aik 16:9). Teksti on kellon kyljessä. Kylästä pitäjäksi
muotouduttuaan Rautio sai kappeliseurakunnan oikeudet vuonna 1826.
Seurakunta itsenäistyi Kalajoen emäseurakunnasta 1921. Vuonna 1973
Rautio liitettiin Kalajoen kuntaan, minkä jälkeen seurakunnat
muodostivat täydellisessä yhteistaloudessa toimivan
seurakuntayhtymän.
Kirkkoherrat
Vuodesta
1921 Raution kirkkoherroina ovat toimineet
Mauri
Kokko 1921-26
Aarne Alikoski 1927-28
Vilho Vihma 1936-46
Jaakko
Kurkela 1946-1951
Antero Juntumaa 1952-55
Martti Peltonen
1955-71
Paavo Paananen 1972-75
Veli Taanila 1975-79
Kaarlo
Hirvilammi 1980-84
Jorma Manninen 1985-2000
Jari Savinainen
2001-2002
Rautiolaiset
halusivat pysyä itsenäisenä seurakuntana
Oulun
tuomiokapituli teki syyskuussa 2002 esityksen Kalajoen ja Raution
seurakuntien yhdistämisestä. Tuomikapituli kysyi asiassa
selvitysmieheksi kirkkoherra Markku Korpelaa. Asiaa hoiti
tuomikapitulin lakimiesasessori Osmo Rahja. Rautiossa kerättiin
adressi yhdistämistä vastaan. Adressin kirjoitti lähes 1400
henkilöä. Käytännössä
kaikki rautiolaiset.
Rautiolaiset
vetosivat myös piispan
antamaan
lupaukseen pari
vuotta aikaisemmin, että seurakuntia ei
yhdistetä.
Yhteinen kirkkovaltuusto päätti äänestyspäätöksellä 15-4
esittää kirkkohallitukselle selvitysmies Markku Korpelan
yhdistyssuunnitelman hyväksymistä. Kirkkovaltuustossa vastaan
äänestivät rautiolaiset Alpo Murtoniemi, Kalevi Vasalampi, Sari
Hihnala ja Marja-Liisa Kaakko. Selvitysmiehen selvityksen mukaan
hallinto kevenee, päällekkäisiä toimintoja voidaan purkaa,
työvoiman käyttö selkiintyy. Samalla voidaan varautua talouden
heikkenemiseen. Rautiolaiset vastustivat Korpelan selvitystyötä,
koska katsoivat sen perustuvan tilaajamalliin. Alpo Murtoniemi oli
mukana selvitysmiehen avuksi asetetussa selvitystyöryhmässä, joka
ei saanut ottaa kantaa itse yhdistymiseen. Lisäksi hän oli
pienemmässä toimikunnassa, joka esitti Korpelalle, miten nykyistä
toimintamallia voisi kehittää. Selvitysmiehen raporttiin näitä ei
liitetty.
Kirkkohallitus
yhdisti
Kirkkohallitus
teki yksimielisen päätöksen Oulun tuomiokapitulin aloitteen mukaan
yhdistää Kalajoen ja Raution seurakunnat. Rautiolaiset
eivät
tyytyneet tähän päätökseen vaan valittivat
päätöksestä
Helsingin hallinto-oikeuteen. He esittivät päätökselle
toimenpidekieltoa ja kumoamista. Kuitenkin yhdistymispäätöksen
seurauksena Raution kirkkoherran ja kanttorin virat lakkautettiin ja
Kalajoen seurakuntaan perustettiin kanttorin virka, johon Raution
kanttori siirtyy. Raution seurakuntayhtymän omaisuus siirtyy
Kalajoen seurakunnalle. Valitukset eivät auttaneet.
Himangan kirkko
Himanka
perustettiin Lohtajan saarnahuonekunnaksi 1700-luvulla. Sitä ennen
himankalaiset joutuivat kulkemaan kirkkoon vuoteen 1467 asti
Pietarsaareen ja sitten Kokkolaan. 1500-luvulta lähtien he
taivalsivat kirkkoon Lohtajalle. Omaa saarnahuonetta kuitenkin
kaivattiin, ja vuonna 1786 yhteensä 17 himankalaista lähetti
kuningas Kustaa III:lle anomuskirjeen asiasta. Kirjeessä
perusteltiin saarnahuoneen tarvetta seikkaperäisillä kertomuksilla
pitkistä ja vaivalloisista kulkuyhteyksistä Pohjanpään kylistä
Lohtajalle. Himankalaiset kuvailivat kirjeessään syksyn
kurakelejä, pimeyttä, vanhusten vaikeuksia matkanteossa, hevosten
väsymistä ja kirkkoon kulkijoiden pakkomuonitusta, jota vaaditaan
köyhiltäkin talonpojilta. Kirjeessä myös muistutettiin, ettei
kelirikkoaikana saatu pappia sairaiden luo. Aluksi himankalaisten
anomus evättiin tuomikapitulin johdolla, mutta 11.1.1787 Kustaa III
antoi myöntävän päätöksen. Enää ei puhuttu saarnahuoneesta
vaan kirkosta, jonka rakentamispuuhiin himankalaiset vuonna 1791
ryhtyivätkin.
Seurakunnan ensimmäiseksi saarnaajaksi
valittiin Jacob Stenman vuonna 1803. Ensimmäinen pitempiaikainen
saarnaaja oli Abraham Perander, joka hoiti Himangalla virkaansa
vuosina 1826-1850. Kappeliseurakunnan aseman Himanka sai vuonna
1851. Seurakunnalle haluttiin saada pysyvä ja pätevä
sielunhoitaja, mutta hanketta vaikeutti kuitenkin palkkaus, sillä
vuonna 1856 kirkkoherran palkka oli 3630 ruplaa siinä missä
Himangan kappalaiselle maksettiin 267 ruplaa. Seurakunna oli siis
itsenäistyttävä.
Ensimmäisen kerran itsenäistymisen
puolesta alettiin vääntää känttä maaliskuussa 1872, kun
valittiin kyläkunnittain 11 miestä valmistelemaan eroanomusta
Lohtajasta. Kaksi vuotta myöhemmin senaatti kuitenkin tyrmäsi
anomuksen. Maaliskuussa 1898 senaatti lopulta myöntyi seurakunnan
itsenäistymiseen, mutta vasta sitten, kun Lohtajan kirkkoherra
vaihtuisi. Lohtajan silloisen kirkkoherran muutettua Nivalaan sai
Himangan seurakunta itsenäisyyden vappuna 1906. Vuoden 2010 alussa
Himangan seurakunta itsenäisenä seurakuntana lakkasi ja muuttui
Kalajoen kappeliseurakunnaksi, kun Himangan kunta liittyi Kalajoen
kaupunkiin
Vanhan hautausmaan ympäröimä Himangan kirkko on seurakunnan ensimmäinen. Se on muodoltaan tasavartinen, sisäviisteinen ristikirkko, joka ristikeskuksesta kohoaa kahdeksankulmainen torninalusrakenne. Alun perin kirkon rakentamista viivästytti kiista sen paikasta. Kirkkoa suunniteltiin Rautilan kylälle noin kuusi kilometriä nykyistä paikkaa pohjoisemmaksi, mutta lopulta se päädyttiin kuitenkin rakentamaan Raumankarin markkinapaikan lähelle, johon muodostui sittemmin Himangan kirkonkylä. Perustuksia päästiin laskemaan 1791, ja kirkko valmistui ja se vihittiin vuonna 1794. Arkkitehtinä toimi pietarsaarelainen kirkonrakentaja ja rakennusmestari Jacob Rijif ja käytännön rakennustöitä johti hänen veljensä Carl. Turun akatemia professori ja kirjastonhoitaja Henrik Gabriel Porthan sanoi aikanaan Himangan kirkkoa kauneimmaksi koskaan näkemäkseen puukirkoksi.
Kirkon vieressä seisova kaksinivelinen kellotapuli valmistui vuonna 1823 keskipohjalaisen kirkonrakentaja Niilo Koskelan eli Pyörteen johdolla. Tapulissa oli kaksi kelloa. Kelloista isompi ln valettu Tukholmassa vuona 1794 ja pienempi helsinkiläisen Osberg & Baden valimolla vuonna 1860.
Himangan kirkkoa on remontoitu 1840-luvulla Samalla vuosikymmenellä saatiin kirkkoon alttaritaulu Jeesus ristillä, jonka maalasi taiteilija Johan Gustav Hedman vuonna 1845. Nykyasunsa kirkkos sai vuoden 1897 remontissa, jolloin rasksta tornia pidennettiin ja ikkuiden yläosan muotoa muutettiin. Vuonna 2010 Himangan kirkkoa kunnostettiin monelta osin: esimerkiksi äänentoisto ja sähöt uusittiin, sakastiin rakennettiin pieni vessa ja pesutilat, ja kirkkosalin valaistus nykyaikaistettiin. Myös vanhat kattokruunut kunnostettiin ja puhdistettiin. Remontin aikana tehtiin kiintoisia löytöjä, erilaisia asiapapereita ja viestilappuja sekä nyöritetty huopakenkä. Päivitysten mukaan ainakin osa tavaroista on peräsin 1890-luvun puolivälistä.
Lehterit sijaitsevat kirkon peräosassa. Sinne sijoitettiin urut, jotka Himangalle saatiin 1924. Nykyiset ovat 16-äänikertaiset, jotka ovat vuodelta 1981. Urkuparvella on myös kuoron paikka.
Hautausmaa sijaitsee n. 300-400 m kirkosta vanhan Kokkolantien varrella. Vanhastaan oli hautausmaa kirkkotarhassa, mutta 1890 se siirrettiin nykyiselle paikalleen. Sankarihaudat on kirkon pihassa. Siellä on 103 kiveä muistuttamassa, että sodan vuosina 1939-1944 kaatui rintamalla yli 100 himankalaista nuorta miestä. Se on ollut raskas uhri.
Seurakuntatalo sijaitsee aivan kirkon läheisyydessä. Sen on suunnitellut himankalaissyntyinen arkkitehti Risto Tilus. Se valmistui syksyllä 1969, ja 1980-luvulla sitä laajennettiin. Siinä on seurakuntasali, kahvio ja kerhohuone. Myös kanttorin virka-asunto on seurakuntatalon yhteydessä.
Ruonaojan kesäkodin vanha maja valmistui vuonna 1964. Kesäkodilla pidetään lasten ja nuorten kesäleirejä, vanhustenleirejä, sinne tehdään retkiä. Siellä pidetään kaksi viikkoa kestäviä rippukoululeirejä. Ruonalla on hyvä hiekkapohjainen uimaranta. Ruonaojan kesäkodin uusi maja on Kannuksen seurakunnan rakentama ja omistama. Se on kuitenkin ollut Himangan seurakunnan käytössä silloin, kun sillä on omat leirit. Vastavuoroisesti myös Kannuksen seurakunta saa käyttää Himangan omistamia tiloja omien leiriensä aikana.
Lähdeaineisto: Teuvo Tuorila: Saarnahuone vaihtui kirkoksi, Himangan seurakunnan historia
Teuvo Tuorila: Seurakunta itsenäistyi 1906 Himangan seurakunnan historia
Museovirasto: Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt
Yle Keski-Pohjanmaa Kirkkoremontti etenee Himangalla 24.8.2010
Teuvo Tuorilan kirjoitus Himanka-lehdessä nro 21 1994.
Kalastajayhdyskunnan
ensimmäinen kirkko valmistui 1680. Se oli puurakenteinen, matala
rakennus, jossa oli viisi ikkunaa. Vesikatto ole tehty laudoista,
välikattoa ei ollut. Lattiana oli karkea kallio. Saarnastuolia ei
ollut. Vajaassa sadassa vuodessa tämä herranhuone rappeutui
huonokuntoiseksi. Alettiin puhua uuden kirkon tarpeellisuudesta.
Piirustukset laati kirkonrakentaja Simon Jylkkä. Katto suunniteltiin
jyrkkälappeiseksi, joten kirkko muodostui melko korkeaksi. Kirkon
rakentamiseen saatiin maaherran vahvistus 1779 ja kirkko valmistui
kesällä 1980. Kirkosta tuli mm. tärkeä maamerkki. Se näkyy kauas
merelle. Kirkkorakennus toimi myös Kallan ”kaupungintalona”,
jonka suojissa saatettiin pitää tärkeitä kokouksia. Kallan papin
palkka maksettiin tuoreina kaloina.
Ensimmäinen virallinen
saarnaaja oli vuonna 1926 kokkolalaisen kauppiaan poika Mathias
Pazelius. Häntä seurasi Georg Meurling, joka siirtyi Poriin 1732.
Hänen jälkeensä tuli Johan Forsman. Hyvin pitkäaikainen saarnaaja
oli Erik Juvelius 1749-1776. Sen jälkeen saarnaajat vaihtuivat
tiheään. Uuden kirkon rakentamista lähti toteuttamaan silloinen
saarnaaja ja haminavouti Johan Kreander.
Papin pieni tupa on ollut
Kallassa ainakin vuodesta 1726 lähtien.
Taiteilija Markku Hakola maalaa Kalajoen kirkon ja Himangan kirkon Erkki Aho taidenäyttelyyn. Maalaukset ovat valmiina kevään 2024 kuluessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti