lauantai 5. maaliskuuta 2016

Kuudes ja seitsemäs ulkoinen sädehoito


Torstaina 3.3.2016 oli minun kuudes ulkoisen sädehoidon päivä. Olin nukkunut edellisen yön hyvin, vaikka olin käynyt useita kertoja vessassa. Heräsin puoli viiden aikaan ja jumppasin 30 minuuttia. Kävin suihkussa ja söin aamupalaksi mustikoita ja kaurapuuroa, kauraleipää ja juustoa, kananmunan ja mehua sekä lasillisen hunajavettä johon pusersin puoli sitruunaa. Kävin tyhjentämässä suolen ja kaikki meni niin kuin pitikin.

Taksi tuli hakemaan kello 9.45. Olin varannut jälleen 50 euroa, vaikka olin jo maksanut 100 euroa yli Kelan 300 euron kattomaksun. Olimme OYKS:ssa 11.30 ja sain tietää, että hoitokone 4 on jonkn verran myöhässä. Minä join kolme lasillista vettä ja jäin odottamaan vuoroani. Hoitokone oli noin 35 minuutti myöhässä eli 13.10, mutta onneksi minulla ei ollut mitään ongelmia pidättää virtsaani. Nyt ei ollut myöskään ilmavaivoja joten kaikki meni hyvin. Pääsimme lähtemaan kohti Kalajokea n.13.40 ja olimme Kalajollea 15.20.

Perjantaina 4.3.2016 heräsin kello 5. Olin käynyt yön aikana virtsaamassa viisi kertaa. Olin kuitenkin nukkunut varsin hyvin. Aamulla jumppasin 30 minuuttia ja kävin sen jälkeen suihkussa. Söin kevyen aamupalan. Taksi tuli hakemaan kello 7.45 ja olimme Oulussa 9.35. Menin sädehoito-osastolle ja kävin vessassa. Suolen tyhjennys oli tarkasti aikataulussa eli tuntia ennen sädehoitoa. Join kolme lasillista vettä. Sädehoitoon pääsin 10.40. Kaikki meni suunnitelmien mukaan. Lähdimme takaisin Kalajoelle. Olimme Kalajoella 12.30. Soitin terveyskeskuksen puhelinvastaajan ja peruin Farmagonpistoshoitoajan, sillä OYKS.ssä sairaanhoitaja haluaa laittaa minulle Firmagon-pistoksen 15.3.2016.
Olen pyytänyt OYKS.n lääkäreiltä useampi virtsa- ja verikokeita hoidon aikana, mutta he eivät ole siihen suostuneet. Yrityselämässä toimineena oen tottunut siihen, että projektia seurataan mahdollisimman tarkasti, mutta sairaalassa ollaan kiinnostuneita vain lopputuloksesta. Mielestäni jokainen yksilö on erilainen ja se täytyisi ottaa huomioon myös hoitosuunnitelmassa, mutta ymmärrän sen, että lääkärit ajattelevat varman päälle ja hoitavat potilaita sen kaavan mukaan mitä on aikaisemminkin tehty.


Sain perjantaina Kelalta vuosiomavastuukortin. Minulle on täyttynyt 300 euron omavastuuosuus ja olen jo maksanut 200 euroa yli omavastuun joten Kela palauttaa minulle 200 euroa, mutta en tiedä million ja millaisissa erissä. Olen protestoinut Kelan byrokratiaa, koska Kelatakseissa on maksupäätteet, joista on suora yhteys Kelaan eli maksusuoritukset toimivat reaaliajassa. Lisäksi Kelataksien ajotietokoneisiin Kela voisi laittaa tiedot reaaliajassa jolloin heti näkyisi kuka on oikeutettu maksuttomiin taksikyyteihin. Kela ei voi muuttaa käytätntöjään vaan toimii erittäin byrokraattiseksi, mikä työllistää Kelaa ja pitää asiakaspalvelun huonona, sillä suuriimmat omavastuun ylittäneet ovat maksaneet jopa 800 euroa liikaa, jotka Kela sitten palauttaa aiheuttaen Kelalle itseelleen työtä ja asiakkaalle huonon asiakapalvelun tuntee, koska takaisinmaksu tapahtuu pienissä erissä. Ymmärrys hoi, äly älä jätä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti