maanantai 27. heinäkuuta 2015

Luuston gammakuvaus


Olin tänään 27.7.2015 Oulun Yliopistostollisessa keskussairaalassa luuston gammakuvauksessa = luustokarttatutkimuksessa: 7020 Pt-LuuG ( koko keho) 7030 Pt-LuuDyG (dynaaminen9 7021 Pt-LuuCTG ( emissiomotografia). Kalajoen oma taksi, Siermalan taksi, tuli hakemaan minua 8.15 ja vei minut perille isottoopilaboratirioon asti. Palvelu oli kiitettävän hyvää kalajokisen taksiautoilijan tekemänä. Taksikuljettaja varmisti, että kirjauduin oikein ja että kaikki oli varmasti hyvin.

Kello 10.30 minulle ruiskutettiin radioaktiivinen merkkiaine vasemman käsivarren laskimosuoneen. Pistoksen jälkeen virtsarakko on tyhjennettävä usein. Minulle kerrottiin, että miesten tulisi virtsata istuallaan. Virtsaputken suu ja sen ympäristö on huolellisesti kuivattava paperilla virtsaamisen jälkeen. Kädet on pestävä hyvin WC-käynnin jälkeen. Ylimääräinen merkkiaine poistuu elimistöstä virtsan muana, ja juominen lisää virtsaneritystä, Minulle ilmoitettiin, että kuvaus on n. klo 13.30.

Minä join noin 2,5 litraa vettä jotta saatoin virtsata ja näin ylimääräinen merkkiaine poistui elimistöstä virtsan mukana. Minä kävelin käyttäviä kolmen tunnin ajan ja join ja kävin vessassa. Söin kaksi banaania ja kaksi mandariinia kolmen tunnin aikana. Pistoksen jälkeen tosiaan odotettiin kolme tunita, että merkkiaine kulkkeutuu verenkierron mukana luustoon.

Kello 13.50 suoritettiin gammakuvas, mikä kesti 30 minuuttia. Koko aja piti maata rauhassa liikkumatta ja minut kuvattiin päästä jalkoihin. Kuvauksen aikana vaatteet saivat ol päällä. OYKS:n lääkäri tarkastaa kuvat ja lähettää tiedot Oulaskankaan sairalaan, josta saan tiedot omalta lääkäriltäni mahdollisesti torstaina. Silloin tiedän, että onko syopä edennyt luustoon. Merkkiaine ei vaikuta vointiin ja häviää elimistöstä vuorokauden aikana. Kuvauksen jälkeen on hyvä juoda paljon ja virtsata usein virtsarakon sädeannoksen pienentämiseksi. Radioaktiivinen merkkiaine lähettää jonkin verraan säteilyä lähiympäristöön ja lähipiirille aiheutuva säteilyannos on kuitenkin niin piein, ettei mitään varotoimia tarvita.

Oulun Kela-taksia jouduin odottamaan kuvuaksen jälkeen melkein tunnin, mutta kun taksi tuli niin palvelu oli erinomaista. Samalla Kela-taksilla oli myös toinen kyydittävä.

Nyt illalla joudun juomaan vielä n. 2-3 litraa vettä jotta ylimääräinen radioaktiivinen aine huuhtoutuu pois elimistöstäni. Kieltämättä nyt olen aika väsynyt, sillä olin kotona n. kello 17.15.

Yksilöllisen taudin kuvan selvittäminen

Gammakuvaus luustometastasoinnin arvioinnissa

Luuston gammakuvaus

NK6AN LUUSTON GAMMAKUVAUS

Kontrollit: Luuston gammakuvaus, tästä se kontrollirumba alkaa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti