keskiviikko 8. toukokuuta 2019

KE 08.05.2019 Tiedoksi ja toimenpiteitä varten


Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta niin kuin on muissa maissa. Perustuslakituomioistuin https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakituomioistuin . Suomi tarvitsee ehdottomasti perustuslakituomioistuimen ja totuuskomission.

Perussuomalaisten Huhtasaari: 90-luvun pankkikriisi tarvitsee totuuskomission
Totuuskomission tulee selvittää pankkikriisin asiat.Pankkikriisi http://pankkikriisi.blogspot.com/ .

Kysymyksessä on valtiopetos http://valtuustoaloite.blogspot.com/ , mikä ei vanhene koskaan. Perustettava perustuslakituomioistuin voisi käsitellä totuuskomission selvityksen jotta oikeus Suomessa toteutuisi.

Suomi on palautettava takaisin oikeusvaltioiden joukkoon. http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/

Keskeiset asiat pankkikriisissä ja valtiopetoksessa ovat:

1. salaiseksi julistettu ns. Koiviston konklaavi

100 vuodeksi salaiseksi julistettu SSP-sopimus

25 vuodeksi salaiseksi julistettu ARSENAL-kauppa ja sen tuhoisat seuraukset - Liisa Mariapori

Mielestäni perussuomalaisen eduskuntaryhmän on ryhdyttävä asian vaatimiin toimenpiteisiin kiireellisesti. Voiko Petteri Orpo olla hallitusta muodostamassa jos oikeustieteen tohtori epäilee Petteri Orpoa ihmisoikeusrikoksesta eli kidutuksesta. http://oikeuson.com/fi/blogi/:action/viewentry/entryid/732?PHPSESSID=05fb5021ee67a27a5e75c49533c3ebb0 Kidutuksen todistusaineisto löytyy minun osaltani myös täältä http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/ ja täältä http://valtuustoaloite.blogspot.com/

Myös pääministerikandidaatti Antti Rinteen osalta on käynnistettävä toimenpiteet, koska on syytä epäillä, että Antti Rinne ei täytä perustuslain 60 §:n vaatimuksia.

Perustuslaki 60 §
Valtioneuvostoon kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä muita ministereitä. Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia.

Antti Rinne – taloussotkuja, painostamista ja kaksinaamaisuutta

Antti Rinne – taloussotkuja, painostamista ja kaksinaamaisuutta

SDP:n nykyinen puheenjohtaja Antti Rinne on mielenkiintoinen hahmo. Hän esittää monesti julkisuudessa hellyttävää nallekarhua, mutta totuus kulissien takana on toinen. Ilmeisesti media ei halua kirjoittaa tai uskalla kirjoittaa suoraa totuutta. Käydäänpä läpi niitä muutamia faktoja, joista käy selväksi, että hellyttävä nallekarhu hän ei ainakaan ole. Ennemminkin viekas kettu?

Taloussotkut

Taloyhtiössä isännöitsijänä – omat ja firman rahat sekaisin ja vuoden tositteet kateissa
Antti Rinne oli 1980- ja 1990 -lukujen taitteessa isännöitsijänä taloyhtiössä, jossa itse asui. Taloyhtiön hallituksen mukaan Rinne vahingoitti taloyhtiön taloutta, koska hoiti taloyhtiön raha-asioita puutteellisesti, ei toimittanut tositteita vuodelta 1991 ja maksoi omat puhelinlaskunsa taloyhtiön rahoilla. (Helsingin sanomat 15.5.2014)
Suomen kuvalehden tietojen mukaan hän joutui maksamaan vuosina 1995-1996 taloyhtiölle 25000 markan eli yli 4000 euron korvaukset.
AKT:n lakimiehenä – kahteen kertaan laskutetut matkakorvaukset
Vuodesta 1987 vuoteen 1996 Antti Rinne toimi (muun muassa) AKT:n lakimiehenä. Hän joutui eroamaan tehtävästään, koska oli laskuttanut samoista matkoista kahteen kertaan. (Suomen kuvalehti).
Tällaista virhettä tuskin tapahtuu tuollaisen taustan omaavalle kaverille vahingossa.
Ironista kyllä, Antti Rinne on toiminut vuoden verran myös Suomen valtiovarainministerinä.

Ahneus ja kaksinaamaisuus

Veikkaus vs VVO

Antti Rinne nostaa mielellään metakkaa yritysjohtajien palkoista. Esimerkiksi veikkauksen Veikkauksen toimitusjohtajan 32 000 euron kuukausipalkkaa hän ihmetteli Ylen uutisissa 30.8.2016 todeten, että “32 000 euron kuukausipalkka on tässä tilanteessa kohtuuton” Oikeassa hän tuossa asiassa onkin, mutta lausunnon (ja Rinteen itsensä) kaksinaamaisuutta kuvaa se, että samaan aikaan hän on ollut itse päättämässä VVO:n toimitusjohtajan paljon suuremmasta palkasta. Esimerkiksi vuonna 2013 VVO:n toimitusjohtajan palkat ja palkkiotolivat 648 325,04 euroa eli noin 54 000 euroa kuukaudessa. Rinne istui VVO:n hallituksessa vuodesta 2006 vuoteen 2013.
Ei pidä unohtaa myöskään sitä, että istuessaan VVO:n hallituksessa, Rinne tienasi pelkästään tästä toimesta näiden kahdeksan vuoden aikana yli 100 000 euroa. Esimerkiksi vuonna 2013 VVO:n hallitus kokoontui 9 kertaa. Näistä kokoksista Rinne tienasi 13 400 euroa. Jos tuo summa jaetaan yhtä kokousta kohden, niin Rinne tienasi yhdestä kokouksesta 1488,88 euroa. Liekö niin, että ei se toimitusjohtajan palkkakaan silloin Rinnettä harmita, kun on itsekin hunajapurkilla.

Vallanhimo ja painostus

Levin hissikaupat
Seuraava tarina kuvastaa hyvin Antti Rinteen vallanhimoa ja vallan väärinkäyttöä. Se myös paljastaa, kuinka hän suojelee suhmuroivaa sisäpiiriään ja yrittää armotta upottaa ne, joista hän ei pidä. Seuraava teksti on kopioitu suoraan Iltalehdestä, koska sieltä löytyi perinpohjainen selvitys tapahtuneesta:
Levin hissihankinnasta tuli erikoinen vyyhti – IL selvitti taustat
Lauantai 02.05.2015 klo 16:24
Levillä on puolitoista vuotta vellonut valtava kohu hissihankinnasta. Siihen on vahvasti sekaantunut myös SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.
Kohun keskiössä on ollut Jouni Palosaari, Levin rinteitä ja hissejä hoitavan Oy Levi Ski Resort Ltd:n pitkäaikainen toimitusjohtaja.
Palosaari on Levin kuuluisan ravintolayrittäjän Päivikki Palosaaren veli.
Jouni Palosaaresta on tehty tutkintapyyntöjä, häntä on epäilty vakavista rikoksista. Hänen sähköpostejaan on vuodettu julkisuuteen, hänet on leimattu lahjuksen ottajaksi.
Iltalehti selvitti monivaiheisen vyyhdin käänteitä. Tämän jutun tiedot perustuvat mm. poliisin esitutkinta-aineistoon.
Julkisuudessa on tähän asti kerrottu vain osa siitä, mitä Levillä on tapahtunut.

Kohun juoni

Levin etelärinteille oli pitkään suunniteltu hankittavaksi uusi hissi. Vuonna 2012 hanke nytkähti eteenpäin. Varteenotettavia hissien toimittajia oli kaksi: itävaltalainen Doppelmayr ja italialainen Leitner.
Koko jupakan juoni on ollut, että Oy Levi Ski Resortin toimitusjohtajaa Jouni Palosaarta on syytetty, että hän olisi kääntänyt tarjouskilpailua Doppelmayrin eduksi, eikä olisi ollut kiinnostunut Leitnerin tarjouksesta.
Palosaaren on syytetty vuotaneen Leitnerin tietoja Doppelmayrille. Hänen on väitetty salanneen Leitnerin alennustarjouksen yhtiön hallitukselta. Antti Rinne vihjaili joulukuussa 2013 Yle Lapin haastattelussa, että Palosaari olisi saattanut jopa ottaa lahjuksia.
Epäilyt Palosaarta kohtaan johtivat ensin Palosaaren potkuihin toimitusjohtajan paikalta – ne antoi käytännössä Levi Ski Resortin silloinen hallituksen jäsen Antti Rinne. Lisäksi yhtiön pääomistajat, Levin Matkailukeskus Oy ja Kittilän kunta, tekivät Palosaaresta tutkintapyynnöt poliisille.

Tarjouskilpailu

Iltalehden selvityksen mukaan Palosaari pyysi Leitnerilta ensimmäisen kerran tarjousta hisseistä elokuussa 2013. Samaisen syksyn aikana Palosaari kyseli tarjouksen perään ja sellainen tulikin lokakuussa. Sitten Palosaari pyysi Leitnerilta päivitetyn tarjouksen ja kävi kirjeenvaihtoa siihen liittyen.Mikään ei viittaa siihen, että Palosaari olisi ollut haluton saamaan kunnon tarjousta Leitnerilta.
Maanantaina 28. lokakuuta 2013 Levi Ski Resortin hallitus kokoontui, tarkoitus oli päättää hissien toimittajasta.
Edeltävänä perjantaina Palosaari lähetti kaikille hallituksen jäsenille Leitnerin ja Doppelmayrin senhetkiset tarjoukset. Leitnerin tarjous oli noin 4,6 miljoonaa euroa ja kilpailija Doppelmayrin tarjous hieman alle viisi miljoonaa euroa.
Kohun alettua julkisuuteen vuodettiin Palosaaren Doppelmayrille lähettämä sähköposti. Siinä Palosaari antoi ymmärtää, että tarjouksen olisi parempi alkaa nelosella kuin viitosella. Poliisille tehdyssä tutkintapyynnössä Palosaarta on syyllistetty siitä, että hän antoi Doppelmayrille niin sanottua käsiohjausta, että hän pyysi kalliimman tarjouksen tekijää alentamaan hintaansa.
Levi Ski Resortin toimitusjohtajana Palosaarella kuitenkin oli yhtiön hallituksen mandaatti neuvotella hissihankinnan hinnoista ja muista ehdoista.
Doppelmayr oli toimittanut Levin aiemmat hissit. Palosaari ja muut Levi Ski Resort Oy:n asiantuntijat olivat sitä mieltä, että Doppelmayr olisi parempi valinta uudenkin hissin toimittajaksi.
Palosaari toimitti yhtiön hallitukselle teknisen selvityksensä tarjousten eroista. Tämän arvion jälkeen hintaetua jäi Leitnerin eduksi enää noin 200 000 euroa.
Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Lauri Kurula oli Palosaaren tavoin sitä mieltä, että Doppelmayr tulisi valita. He laskivat, että hintaero kääntyisi Doppelmayrin eduksi, koska Levillä oli jo ennestään käytössä Doppelmayrin laitteet ja henkilöstö oli koulutettu niiden huoltamiseen. He päättivät esittää hallituksen kokoukselle Doppelmayrin valintaa.

Kokous

Ennen kokousta hallituksen puheenjohtajan Kurulan puheille tuli hallituksen jäsen, Levin Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtaja Ari Aspia.
Levin Matkailukeskus Oy on Levi Ski Resortin toinen suuri omistaja, Kittilän kunta on pääomistaja. Levin Matkailukeskus Oy:n suurin omistaja puolestaan on ammattiliitto Pro.
Siksi myös Pron silloinen puheenjohtaja Antti Rinne oli Levi Ski Resortin hallituksessa. Tässä kyseisessä kokouksessa Rinne ei ollut paikalla.
Aspia ilmoitti Kurulalle, että hän on itse käynyt neuvotteluja Leitnerin kanssa. Leitnerin edustajat olivat tulossa Leville.
Aspialla ei ollut Levi Ski Resortin hallituksen mandaattia käydä neuvotteluja hissivalmistajien kanssa. Hän itse viestitti Leitnerille, että motiivi neuvotella oli se, että Palosaari ajoi hissipäätöstä Doppelmayrin hyväksi.
Yhtiön hallituksen kokouksessa hissien hankintapäätös päätettiin jättää pöydälle, koska valmistaja Leitner oli tulossa neuvottelemaan tarjouksestaan Leville. Doppelmayria ei Leville kutsuttu.
Tähän päivään liittyy keskeinen Palosaareen kohdistettu syytös. Poliisille tehdyissä tutkintapyynnöissä väitetään, että Palosaari olisi tahallisesti jättänyt esittelemättä yhtiön hallitukselle Leitnerilta tulleen hinnanalennuksen.
Kokouspäivän aamuna Palosaaren sähköpostiin oli tullut Leitnerilta viesti. Sen sisältö oli, että mikäli hanke etenisi Leitnerin kanssa, olisi mahdollista keskustella kymmenen prosentin hinnanalennuksesta. Kyseessä ei ollut hinnanalennus, vaan optio keskustella mahdollisesta sellaisesta, kunhan Leitnerin edustajat tulisivat Leville.

Leitner

Se, mitä ei ole julkisuudessa kerrottu, on Pron omistaman Levin Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtajan Ari Aspian rooli.
Iltalehden tietojen mukaan Levi Ski Resortin hallituksessa jäsenenä istunut Aspia oli jo syyskuussa 2013 ottanut yhteyttä Leitneriin ja patistanut sitä toimittamaan tietoja tarjouskilpailuun.
Tapauksen asiakirjoista ilmenee, että kun Jouni Palosaari 25. lokakuuta toimitti tarjouspyynnöt ja teknisen selvityksensä Levi Ski Resortin hallituksen jäsenille, Aspia otti taas yhteyttä Leitneriin. Aspia pyysi Leitneriä lähettämään vielä nopeasti lisätarjouksen ennen Levi Ski Resortin hallituksen kokousta.
Leitnerin viesti saapuikin kokouspäivän aamuna. Käytännössä tilanne siis kokouspäivänä oli, että Aspia oli pyytänyt Leitnerilta uutta tarjousta, josta puhuttiin hallituksen kokouksessa. Myöhemmin Palosaarelle ryhdyttiin vaatimaan rangaistusta siitä, että hän olisi pimittänyt tuon tarjouksen tuossa samaisessa kokouksessa.
Tuon 28. lokakuuta pidetyn kokouksen jälkeen tapahtumat alkoivat vyöryä Leitnerin eduksi.
12. marraskuuta Leitnerin myyntijohtaja Dominic Bosio lensi Rovaniemelle. Aspia ja Antti Rinne noukkivat miehen lentokentältä ja ajoivat yhdessä Leville.
Levillä neuvoteltiin hissihankinnasta, paikalla oli myös Palosaari. Esiin nousi myös Leitnerin kilpailijan nimi Doppelmayr. Paikalla olleiden mukaan Antti Rinne tuhahti siihen, että ”me hoidamme Doppelmayrin”.
Bosion lähdettyä Aspia informoi Leitnerin Suomen edustajaa, että jos hinta vaan on kohdallaan, niin Leitner tullaan valitsemaan hissien toimittajaksi.
Myös Doppelmayrin johtoa saapui Suomeen ja Leville. Heitä Levi Ski Resortin hallituksen jäsenet eivät halunneet enää edes tavata. Doppelmayrilta ei haluttu uutta tarjousta.

Kunta mukaan

Marraskuun 5. päivänä Levi Ski Resortin hallituksen puheenjohtaja Lauri Kurula marssi yhtiön pääomistajan, Kittilän kunnanjohtaja Anna Mäkelän puheille. Hän kertoi Mäkelälle, että Levin hissihankinnassa on ongelmia.
Marraskuun 12. päivänä Kurula tuli taas, tällä kertaa mukana olivat myös Ari Aspia ja Antti Rinne. Herrat kertoilivat Mäkelälle Palosaaren toiminnasta ja ilmoittivat, että Palosaari tullaan siirtämään pois toimitusjohtajan tehtävistä.
Joulukuun 5. päivä Kittilän kunta teki kunnanjohtaja Mäkelän päätöksellä tutkintapyynnön poliisille Palosaaren toimista. Myöhemmin myös Levin Matkailukeskus Oy ja Levi Ski Resort tekivät samansisältöiset tutkintapyynnöt.
Mäkelä ei kysynyt tutkintapyynnölleen lupaa Kittilän kunnanhallitukselta.
Tämä oli keskeisiä syitä, kun Kittilän kunnanvaltuusto myöhemmin, marraskuussa 2014, erotti Mäkelän. Erottamisvyyhti on hallinto-oikeuden käsiteltävänä, Mäkelä pitää potkujaan laittomina.
Antti Rinne on myöhemmin kommentoinut julkisuudessa, että hän pitää Mäkelän potkuja törkeinä. Hissihankintaan liittyvästä esitutkinta- ja muusta materiaalista voi päätellä, että käytännössä Rinne kumppaneineen johdatteli Mäkelän tekemään tutkintapyynnön aika heppoisin perustein.
Samaa mieltä oli Peräpohjolan poliisi ja Lapin syyttäjänvirasto. Huhtikuussa 2014 syyttäjä päättää lopettaa Palosaaren toimien tutkimisen.
Tutkinta kuitenkin avattiin uudelleen Ari Aspian valtakunnansyyttäjänvirastoon tekemän pyynnön pohjalta. Keskusrikospoliisin tutkinta on kesken.

Potkujen aika

Mutta palataanpa vielä ajassa taaksepäin ja Levin maailmancup -viikonloppuun marraskuussa 2013.
Sunnuntaiksi 17. marraskuuta kello 18 oli sovittu pidettäväksi Levi Ski Resortin hallituksen kokous.
Hallituksen jäsen Antti Rinne pyysi kahta tuntia ennen kokousta yhtiön toimitusjohtajan Jouni Palosaaren hotellihuoneeseensa. Paikalla olivat Rinteen lisäksi hallituksen puheenjohtaja Kurula ja hallituksen jäsen Markku Mäkitalo.
Rinne kertoi asian tylysti Palosaarelle: joko sanot itsesi irti, sinut irtisanotaan tai otat vastaan Levin etelärinteen projektipäällikön tehtävän.
Palosaari kysyi: ”Eikö ole muita vaihtoehtoja kuin nyt esitetyt?”. Rinteen väitetään vastanneen, että ei ole, muuten lähtee rikosilmoitus.
Antti Rinne on itse kertonut poliisitutkinnassa, että tuon hotellihuone-episodin tarkoitus oli kertoa Palosaarelle, mitä mieltä omistajat olivat Palosaaren asemasta.
Juridisesti Rinteen antamat potkut ovat mielenkiintoinen kysymys.
Levi Ski Resortin hallituksen kokous oli tuona samana iltapäivänä vasta kaksi tuntia myöhemmin, ei siis ollut olemassa yhtiön hallituksen päätöstä potkuista. Epäselväksi on jäänyt myös, oliko Rinteellä minkäänlaista valtuutusta puhua suurimman omistajan eli Kittilän kunnan suulla.

Loppunäytös
Levin hissihankinnan kaikkia käänteitä on mahdotonta mahduttaa tähän kirjoitukseen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että Jouni Palosaari on palautettu tehtäviinsä Levi Ski Resortin toimitusjohtajaksi. Ammattiliitto Pron omistaman Levin Matkailukeskus Oy:n edustajat on heitetty ulos yhtiön hallituksesta.
Keskusrikospoliisi tutkii laajaa kokonaisuutta ja useita asiasta tehtyjä tutkintapyyntöjä, myös alkuperäisiä Palosaareen kohdistuneita.
Palosaari itse teki keskusrikospoliisille tutkintapyynnön lokakuussa 2014.
Siinä hän pyytää poliisia tutkimaan, ovatko yksittäiset Levi Ski Resortin hallituksen jäsenet syyllistyneet rikoksiin antamalla luottamuksellisia tietoja Leitnerille.
Hän pyytää selvitettävän, ovatko Levin Matkailukeskus Oy ja Kittilän kunta toimineet lainvastaisesti tehdessään hänestä rikosilmoitukset.
Palosaari haluaa vielä poliisin selvittävän, onko Antti Rinteen hotellihuoneessa 17. marraskuuta 2013 tapahtunut törkeä petos tai muu rikos.
Levin hissihankinnan jälkiselvittely tulee jatkumaan vielä pitkään.
Antti Rinne ei halunnut kommentoida asiaa tässä vaiheessa. Ari Aspia ei vastannut Iltalehden haastattelupyyntöihin. Jouni Palosaari ei kommentoi asiaa tässä vaiheessa.

JUHA RISTAMÄKI
juha.ristamaki@ilmedia.fi

Eduskunnan tuolileikki oli arvon näytelmä. Sen todisti myös Suomen Pravda eli Helsingin Sanomat. Kommentti: Uusi eduskunta aloitti huonoimmalla mahdollisella tavalla – riita istuma­järjestyksestä ei ole kunniaksi kenellekään

Suomen perustuslain 2 §;n mukaan kaiken julkisen toiminnan tulee perustua lakiin. Perustuslain 6 §:n mukaan Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Kysymys on myös perussuomalaisten oikeusturvasta. Perustuslain 21 §:n mukaan. Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
Mielestäni asiasta olisi pitänyt pyytää ennen ratkaisun tekemistä eduskunnan oikeusasiamiehen lausunto. Mihin lakiin perustuu perussuomalaisten syrjintä?. Perussuomalaisilla kansanedustajilla on oikeus tietää asia.

Facebookissa on Velallisen Tukiryhmä, jossa on 8374 jäsentä. Velallisten Tukiryhmän puheenjohtaja on entinen verotarkastaja Liisa Mariapori. Velallisten Tukiryhmän viesti hallitusneuvottelijoille on tässä:

Velallisten tuki ry:n vuoden 2019-2023 hallitusohjelma Vappuna 1.5.2019 ”Kansanmurha” lopetettava ja kansan ”Ihmisoikeudet” palautettava, syrjintä, kidutus, tappo lopetettava, ”velkavankeus” lopetettava.
  1. Ns. Norjan mallin mukainen Totuusfoorumi. 90-luvun laman ja oikeuslaitoksen uhrien asiat hoidetaan kuntoon. Päätökset korjattava ja korvattava.
    2) Velkojen vanhentumisaikoja lyhennettävä ja velkojan vastuuta nostettava.
    3) Velkojan vastuu ja velallisen vastuu oltava tasapainossa keskenään.
    4) Koko ulosotto on lopetettava kannattamattomana ja ihmisoikeuksia loukkaavana. Ulosotossa on tällä hetkellä 580.000 saatavaa ja saatavien määrä on 5 miljardia. Näistä saatavista 75 % on saatavia, jotka alun perin olisivat kuuluneet kuntien itsensä maksettavaksi asiakasmaksulain perusteella (terveys- ja sairaanhoitomaksuja.)
    5) Kaikki perintäluvat peruttava hyvän hallinnon vastaisina ja ihmisoikeuksia loukkaavana.
    6) Ulosotto- ja perintäkulut on kohtuullistettava ja koko valtionhallinnon tulospalkkausjärjestelmä poistettava.
    7) Ulosotto- ja perintä pitää perustua velkakirjaan tai laskuun, joka esitettävä ja kulut maksaa aina velkoja.
    8) Ulosotossa ja perinnässä pitää velallisen aina voida sopia maksusta ja mahdollisista takaisinmaksueristä, jotta maksut velallisen elämäntilanteen mukaisia.
    9) Ulosotossa vapaakuukausien määrä vuosittain pitää olla 4 kuukautta, jotta velalliselle jää ns. hengästystauko ja mahdollisuus myös omien asioiden hoitamiseen.
    10) Pikavippifirmat pitää saada pois Suomen markkinoilta lakkauttamalla yksipuoliset tuomiot summaarisessa menettelyssä, jossa velkakirjaa tai laskuja tai velan perustetta ei tarvitse esittää.
    11) Luottotietorekisterit lakkautettava ja velkojan vastuu palautettava lainsäädäntöön.
    12) KELA lakkautettava. Suojaverkko on Sipilän hallituksen toimien johdosta pudonnut pois jo keskituloisiltakin, köyhistä puhumattakaan.
    13) Ylisuuri ja rikollisesti toimiva virkakoneisto suljettava puhdistuksen ajaksi.
    14) Yksipuoliseen tuomioon perustuvat pakkohuutokaupat peruttava ja velan perusteet tutkittava uudestaan.
    15) Valtioneuvoston, pankkien ja koko virkakoneiston tekemät laittomuudet saatava erikoistutkintaan.
    16) Oikeuslaitos on Oikeusministeriön käskytysvallan alaisuudessa. Oikeuslaitos on suljettava ja virkarikoksiin syyllistyneet tuomarit poistettava järjestelmästä ja oikeuslaitoksesta tehtävä Oikeuslaitos sanan varsinaisessa merkityksessä.
    17) Yrittäjien oikeusturva saatava kuntoon ja ryöstöverotus lopetettava.
    18) Viron mallin mukainen verotus saatava Suomeen
    19) 200.000 virkamiestä saatava tuottavaan työhön.
    20) PK-yrittäjien arvonlisäveron alarajaa nostettava 75.000 euroon, jolloin uusien yritysten aloittaminen helpottuu.
    21) Konkurssituomiot lopetettava – sovintoratkaisut ja neuvottelut käyttöön.
    22) Vahat konkurssipesät lakkautettava 3 vuodessa ja varat jaettava samassa ajassa.
    23) Rajat kiinni. Ensin pitää työllistää kaikki suomalaiset ja vasta tämän jälkeen voidaan palkata ja mahdollisesti ottaa maahan uusia työntekijöitä.
    24) Verotuksen pitää perustua lakiin – ei mielivaltaan tai verotarkastajien tekemiin johtopäätöksiin.
    25) Verotarkastus nykymuodossaan lopetettava. Verohallinnon rooli pitää olla neuvova ja ohjaava, jotta yhteiseen tavoitteeseen verokertymän karttumisesta päästään.
  2. 26) Verohallinnon perimiä viivästysseuraamuksia ja veronkorotuksia on kohtuullistettava ja yrittäjän joutuessa maksuvaikeuksiin, ne on kokonaan poistettava.
    27) Maahan on saatava hätätilahallitus, joka koostuu asiantuntijoista, ei virkamiehistä tai poliitikoista. Uusi kokonaisvaltainen ajattelutapa otettava käyttöön.
    28) Korkokatto, joka korkeintaan 10 %, vuokrakatto ja vuokrien verotus kaikilla samanlainen.
    29) Pienten eläkkeiden tasokorotus 500 euroa, jolloin eläkeläiset tulevat toimeen omillaan.
    30) Aktiivimalli lopetettava ja työllistämisen mahdollisuuksia pk-sektorilla lisättävä.
    31) Terveyden- ja sairaanhoidon oltava suomalaisille ilmaista ja turhien papereiden pyöritys lopetettava.
    32) Täystyöllisyys, mikä edellyttää sitä, että Verohallinnon tehtävät kokonaisuudessaan arvioidaan uudestaan.
    33) Poliittiset virkanimitykset lopetettava ja virkaan nimitettävä aina pätevin.
    34) Virkamiehet saatava vastuuseen tekemistään virkavirheistä.
    35) Virkamiehillä pitää olla vahingonkorvausvastuu tekemistään virkavirheistä.36
    36) Eläkeläisten verotus pitää vastata palkansaajien verotusta ja eläkkeet on sidottava palkkaindeksiin, jotta eläkeläiset pärjäävät omillaan ja eläkeläisillä on ostovoimaa.
Helsingissä 1. päivänä toukokuuta 2019. Liisa Mariapori Velallisten tuki ry:n puheenjohtaja

Velallisten Tuk ry:n esitys hallitusohjelmaa otettaviksi asioiksi

Kalajoella 08.05.2019

Erkki Aho


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti