Tapasin
eilen entisen valtionvarainministerin Jutta Urpilaisen Kalajoen
Plassilla Havulassa Teetä ja vanhoja rakennuksia tapahtumassa.
Kävin
aamulla Keskpohjanmaan Kalajoen toimituksessa. Tavoittelin toimittaja
Hanna Rautiota, joka oli tehnyt Keskipohjanmaahan seuraavan jutun.
Löysin sen Keskipohjanmaan nettisivuilta. Tein heti vastineen
juttuun ja laitoin sen sähköpostilla toimittaja Hanna Rautiolle.
Keskipohjanmaan Kalajoen toimistossa sain kuulla, että toimittaja
Hanna Raution toimipaikka on Kokkola, vaikka uutisessa oli merkitty
Kalajoki. Sain myös selville, että toimittaja Hanna Rautio tulee
töihin tänään kello 13.00. Laitoin myös päätoimittaja Kauko
Palolalle sähköpostiviestin asian johdosta. Hän on kuitenkin
poissa työpaikalta ja tulee töihin 19.8.2018. Soitin toimittaja
Hanna Rautiolle, joka vastasi numerostaan 050-512 0515. Hän on
mielestään toiminut oikein, kun on julkistanut Rovaniemen
hovioikeuden päätösen ja katsoo, ettei minulla ole
vastineoikeutta. Sovittiin niin, että hän ottaa yhteyttä
esimiehiinsä ja soitan hänelle kello 15.00. Soitin toimittaja Hanna
Rautiolle kello 14.52. Toimittaja Hanna Rautio ei vastannut ja puhelu
kääntyi keskukseen, joka ilmoitti, että Hanna Rautio on paikalla,
mutta keskus ei ymmärrä miksi toimittaja Hanna Rautio ei vastaan.
Ilmoitin keskukselle, että soitan kello 15.00 uudelleen. Soitin
toimittaja Hanna Rautiolle kello 15.03. Nyt toimittaja Hanna Rautio
vastasi. Hän kertoi keskustelleensa esimiehensä kanssa asiasta ja
tulleensa siihen tulokseen, ettei asiassa ole vastineoikeutta. Minä
kysyin, että onko hänen esimiehensä Hannu Lehto. Toimittaja Hanna
Rautio myönsi, että kysymyksessä on Hannu Lehto. Minä vaadin,
että Keskipohjanmaa-lehti toimittaa minulle kirjallisen päätöksen
siitä, ettei asiassa ole Keskipohjanmaa-lehden mukaan
vastineoikeutta. Toimittaja Hanna Rautio lupasi, että
Keskipohjanmaa-lehti tekee asiasta kirjallisen päätöksen.
Toimittaja Hanna Rautiolla oli lapsenomainen usko siihen, että
oikeuslaitokseen voi luottaa ja sen toiminta on rehellistä,
oikeudenmukaista ja luotettavaa. Toimittaja Hanna Rautio ei usko
näkemäänsä todistusaineistoa. Menettely on mielestäni
journalististen ohjeiden vastaista.
Keskipohjanmaan
toimittajan Hanna Raution juttu Keskipohjanmaa-lehdessä
keskiviikkona 15.8.2018.
Tällaisen
vastineen tein Keskipohjanmaa-lehteen ja lähetin sen toimitukselle
ja toimittaja Hanna Rautiolle eilen.
Tapahtumien
taustat ja todistusaineistot
JOURNALISTIN
OHJEET JA LIITE
Johdanto
Sananvapaus
on demokraattisen yhteiskunnan perusta. Hyvä
journalistinen tapa perustuu jokaisen oikeuteen vastaanottaa tietoja
ja mielipiteitä.
Näiden
ohjeiden tavoitteena on tukea sananvapauden vastuullista käyttämistä
joukkoviestimissä ja edistää ammattieettistä keskustelua.
Ohjeet
koskevat kaikkea journalistista työtä. Ne on laadittu vain alan
itsesääntelyä varten. Ohjeita ei ole tarkoitettu käytettäviksi
rikos- tai vahingonkorvausvastuun perusteena.
Ammatillinen
asema
1. Journalisti on vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
2.
Tiedonvälityksen sisältöä koskevat
ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa
ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.
3.
Journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai
houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa
tiedonvälitystä.
4.
Journalisti ei saa käyttää asemaansa väärin. Hänen ei pidä
käsitellä aiheita, joihin liittyy henkilökohtaisen hyötymisen
mahdollisuus eikä vaatia tai vastaanottaa etuja, jotka voivat
vaarantaa riippumattomuuden tai ammattietiikan.
5.
Journalistilla on mahdollisuus kieltäytyä tehtävistä, jotka ovat
ristiriidassa lain, henkilökohtaisen vakaumuksen tai ammattietiikan
kanssa.
6.
Käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen
omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä
asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi.
7.
Myös toisen työtä käytettäessä on noudatettava hyvää tapaa.
Lähde on mainittava, kun käytetään toisen julkaisemia tietoja.
Tietojen
hankkiminen ja julkaiseminen
8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.
9.
Työtä tehdessään journalistin on suositeltavaa ilmoittaa
ammattinsa. Tiedot on pyrittävä hankkimaan
avoimesti. Jos yhteiskunnallisesti merkittäviä seikkoja ei voida
muutoin selvittää, journalisti voi tehdä haastatteluja ja hankkia
tietoja myös tavallisuudesta poikkeavilla keinoilla.
10. Tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin – myös silloin kun ne on aikaisemmin julkaistu.
11.
Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja
sepitteellisestä aineistosta. Myöskään kuvaa tai ääntä ei saa
käyttää harhaanjohtavasti.
12.
Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti.
Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska
tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.
13.
Uutisen voi julkaista rajallistenkin tietojen perusteella.
Raportointia asioista ja tapahtumista on syytä täydentää, kun
uutta tietoa on saatavissa. Uutistapahtumia on pyrittävä seuraamaan
loppuun saakka.
14.
Journalistilla on oikeus ja velvollisuus pitää tietoja
luottamuksellisesti antaneen henkilöllisyys salassa siten kuin
lähteen kanssa on sovittu.
Jos
yhteiskunnallisesti merkittävien tietojen julkaisusta aiheutuu
erittäin kielteistä julkisuutta, toimituksen on suotavaa avata
yleisölle, miten nimettömän lähteen ja siltä hankittujen
tietojen luotettavuus on varmistettu.
15. Otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja muille esittelyille on löydyttävä sisällöstä kate.
16.
Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä
selvänä. Piilomainonta on torjuttava.
Haastateltavan ja haastattelijan oikeudet
17. Haastateltavalla on oikeus saada ennakolta tietää, millaisessa asiayhteydessä hänen lausumaansa käytetään. Hänelle on myös kerrottava, jos haastattelua voidaan käyttää useissa eri välineissä. Haastateltavalle pitää aina kertoa, onko keskustelu tarkoitettu julkaistavaksi vai ainoastaan tausta-aineistoksi.
18.
Haastateltavan pyyntöön tarkastaa lausumansa ennen julkaisemista on
syytä suostua, jos julkaisuaikataulu sen mahdollistaa.
Tarkastamisoikeus koskee vain haastateltavan omia lausumia, eikä
sillä saa luovuttaa journalistista päätösvaltaa toimituksen
ulkopuolelle.
19. Haastateltavan kieltoon julkaista lausumansa tulee suostua vain, jos olosuhteet ovat haastattelun antamisen jälkeen muuttuneet niin olennaisesti, että julkaiseminen olisi selvästi kohtuutonta.
19. Haastateltavan kieltoon julkaista lausumansa tulee suostua vain, jos olosuhteet ovat haastattelun antamisen jälkeen muuttuneet niin olennaisesti, että julkaiseminen olisi selvästi kohtuutonta.
Virheen korjaus ja oma kannanotto
20.
Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä
ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä
tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä
tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa
tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.
Korjauksen huomioarvo on suhteutettava virheen vakavuuteen. Jos jutussa on useita asiavirheitä tai jos virheestä voi aiheutua suurta vahinkoa, toimituksen tulee julkaista uusi juttu, jossa virheellinen tieto yksilöidään ja korjataan.
Verkossa olennaisen virheen korjaamiseksi ei riitä virheellisen tiedon tai jutun poistaminen, vaan yleisölle on kerrottava virheestä sekä miten ja milloin se on korjattu.
Tiedotusvälineen on suotavaa tehdä yleisölle selväksi ne käytännöt ja periaatteet, joiden mukaan se korjaa virheensä.
Korjauksen huomioarvo on suhteutettava virheen vakavuuteen. Jos jutussa on useita asiavirheitä tai jos virheestä voi aiheutua suurta vahinkoa, toimituksen tulee julkaista uusi juttu, jossa virheellinen tieto yksilöidään ja korjataan.
Verkossa olennaisen virheen korjaamiseksi ei riitä virheellisen tiedon tai jutun poistaminen, vaan yleisölle on kerrottava virheestä sekä miten ja milloin se on korjattu.
Tiedotusvälineen on suotavaa tehdä yleisölle selväksi ne käytännöt ja periaatteet, joiden mukaan se korjaa virheensä.
21.
Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön
tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat
tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee
varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa
yhteydessä.
22. Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa.
22. Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa.
23.
Kannanotto on puheenvuoro, joka on syytä
julkaista mahdollisimman nopeasti ilman sen yhteyteen liitettyjä
asiattomia lisäyksiä.
24.
Tavanomainen kulttuurikritiikki, poliittinen, taloudellinen tai
yhteiskunnallinen arviointi sekä vastaavan muun mielipiteen
esittäminen ei kuitenkaan synnytä oikeutta kannanottoon.
25.
Ellei kannanotto ole julkaisukelpoinen, sen korjaamisesta on syytä
neuvotella laatijan kanssa. Vaikka yksimielisyyteen ei päästäisi,
olennainen sisältö on suositeltavaa julkaista asiallisessa
muodossa.
Yksityinen
ja julkinen
26. Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti.
27.
Yksityiselämään kuuluvia erityisen arkaluonteisia seikkoja voi
julkaista vain asianomaisen suostumuksella tai jos niillä on
poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä. Yksityiselämän
suoja on otettava huomioon myös kuvia käytettäessä.
28.
Sairaus- ja kuolemantapauksista sekä onnettomuuksien ja rikosten
uhreista tietoja hankittaessa ja uutisoitaessa on aina noudatettava
hienotunteisuutta.
29. Julkisella paikalla tapahtuvaa toimintaa on yleensä lupa selostaa ja kuvata ilman asianosaisten suostumusta.
29. Julkisella paikalla tapahtuvaa toimintaa on yleensä lupa selostaa ja kuvata ilman asianosaisten suostumusta.
30.
Julkistakin aineistoa julkaistaessa pitää ottaa huomioon
yksityiselämän suoja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole
julkaistavissa. Erityistä varovaisuutta on noudatettava, kun
käsitellään alaikäisiä koskevia asioita.
31.
Rikoksesta tuomitun nimen, kuvan tai muita tunnistetietoja voi
julkaista, ellei se tuomitun asemaan tai tekoon nähden ole selvästi
kohtuutonta. Alaikäisen tai syyntakeettomana tuomitun
henkilöllisyyden paljastamisessa on oltava erityisen pidättyväinen.
32.
Tunnistamiseen johtavien tietojen käytössä on syytä olla
varovainen, kun kyse on vasta rikosepäilystä tai syytteestä.
33.
Tietoja rikoksentekijästä, syytetystä tai epäillystä ei yleensä
pidä julkaista, jos ne paljastavat erityisen arkaluonteisen rikoksen
uhrin.
34.
Arkaluonteisen rikoksen uhrin henkilöllisyys on suojattava, ellei
sillä ole poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä.
35.
Jos tutkintapyynnöstä, syytteestä tai tuomiosta on julkaistu
uutinen, asiaa on mahdollisuuksien mukaan seurattava loppuun saakka.
Oikeudenkäynnin aikana ei pidä asiattomasti pyrkiä vaikuttamaan
tuomioistuimen ratkaisuihin eikä ottaa ennakolta kantaa
syyllisyyteen.
Ohjeet
on hyväksytty Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistyksen
kokouksessa 4.11.2013. Ne astuvat voimaan 1.1.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti