Uusi
asikas, joka on aikeissa luoda suhteen yritykseen, on luonnollisista
syistä epävarma. Hän ehkä tietää yrityksestä jotain edell
kuvatuista syistä. Hän on kenties kuullut huhuja ja juttuja ja
tietää millainen käsitys yrityksestäsi on yleensä vallalla,
mutta muuta hän ei oikeastaan tiedäkään. Tällaisessa tilanteessa
palveluyrityksen tulee konreettisesti pyrkiä vähentämään
mahdollisen uuden asiakkaan epävarmuutta. Tämä voi tapahtua eri
tavoin.
Osoittakaa
tehokkuutta kaikissa kontakteissa, niin että jäävuoren huipusta
saa todella positiivisen vaikutelman. Tämä koskee kirjeisiin ja
puhelimeen vastaamista, ensimmäistä yhteydenottoa, kiinnostuksen
osoittamista – asiakkaan on saatava vaikutelma, että tämä
yrityst toimii tehokkaasti.
Osoittakaa
ymmärtävänne asiakkaan ongelmia. Osoittakaa mahdollisimman
nopeasti ja konkreettisella tavalla että olette ymmärtäneet
asiakkaan ongelmat ja että teillä on kokemusta sellaisten ongelmien
ratkaisemisesta. Asiakas on saatava oivaltamaan, että yrityksenne
kykenee käsittelemään juuri häntä askarruttavia kysymyksiä.
Yritys
voi osoittaa pystyvänsä käsittelemään asiakkaan ongelmia,
esittelemällä palvellupakettinsa siten, että asiakas havaitsee sen
voivan toimia hänenkin kohdallaan.
Toinen
tapa on saada asiakas vakuuttuneeksi on viitata aikaisempaan
menestykseen vastaavissa tilanteissa ja mainita suosituksinaan
nykyisiä asiakkaita, Jo olemassa olevat asiakkaat ovat
luonnollisesti erittäin tärkeitä. Siten toisaalta saa turvallisen
tunteen, että ”jos yritys on selvinnyt noistakin asiakkaista, se
selviää myös minusta.” Se että asikakkaalle voidaan osoittaa
”klubi”, johon hän pääsee jäseneksi, saattaa luoda
turvallisuutta.
Esitelkää
asiakkaalle palveluiden tuotantoprosessi. Näyttäkää hänelle
henkilöstö, varusteet, toimisto, kaikki mikä on omiaan antamaan
luotettavan kuvan siitä, että todella pystytte toimittamaan palvelun
oikealaatuisena. Näyttäkää jäävuori myös pinnan alta.
Yllä
kuvatuilla tekijöillä on hyvin suuri merkitys, mutta yhteyshenkilö
itse on ehkä kaikkein tärkein tekijä. Ilman hyvää yhteyshenkilöä
ei mikään muukaan toimi. Yhteyshenklön tehtävänä on myydä
kaksi asiaa. Itsensä sekä yrityksensä ja sen palvelut. Kaikkihan
me haluamme ja tarvitsemme jonkun johon voimme luottaa. Sellaisen
löytyminen on usein paljon vakuuttavampaa kuin mikään muu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti