Hyvin
monet liikesuhteet ovat jatkuvia. Tämä koskee erityisesti –
ainakin selvimmin ja useimmin – juuri palveluja. Siivosuyritys
siivoaa monta kertaa viikossa, kuljetusyritys huolehtii
tietyntyyppisistä päivittäisistä toimituksista, pankki hoitaa
tilitapahtumat päiivittäin, ja vakuutus on voimassa joka päivä ja
uusitaan toistuvasti. Tämä merkitsee sitä, että myös myynti on
jatkuva prosessi: palvelun suorittaminen on samalla seuraavan
palvelun myymistä. Saamme pitä asiakkaan niin kauas kuin
huolehdimme hänestä, niin kauan kuin hän on tyytyväinen ja
palvelut toimitetaan moitteettomasti ja oikeanlaatuisina. Lähes
kaikkiin yrityksiin pätee se seikka, että jo olemassa olevat
asiakkaat ovat tärkeimpiä, sillä juuri heitä palvelemalla yritys
ansaitsee parhaiten. Tuotot ovat jatkuvia ja myyntikustannukset ovat
alhaiset. Uuden asiakkaan hankkiminen vaatii koko lailla runsasta
panosta, mm. rahaa, puhumattkaan siitä, mitä maksaa kerran menetyn
asiakaan takaisin hankkiminen! Tärkeämpänä on pidettävä
jatkuvaa korkeatasoisena toteutettua myyntiä jo olemassa oleville
asiakkaille. Mitä parempi asiakassuhde, sitä syvällisempää
tietoa asiakas saa yrityksestä. Mitä enemmän hän tietää
palveluiden todellisesta sisällöstä ja tehosta, sitä
syvällisemmäksi käy luottamus, joka puolestaan synnyttää
perusluonteista pääomaa.
Jos
ensimyynti merkitsee kosintaa, niin kestomyynti muodostaa avioliiton,
jossa pitkäjänteinen ja syvällinen suhde kehittyy.
Luottamus
muodostaa yrityksen todellisen peruspääoman. Tämän pääoman
kokoaminen vaatii paljon vaivaa, huolen pitoa ja pitkäaikaista
työtä. Valitettavasti sen tuhoaminen on paljon helpompaa. Vain
tietoisuus pääoman säilyttämisen tärkeydest voi estää sen
murenemisen. Kaikkien on tiedettävä, ettei ole varaa yhteenkään
huonoon kontaktiin, joka vahingoittaa luottamusta yritykseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti