Palveluun kietoutuu usein
runsaasti sosiaalisia suhteita. Siksi menestys riippuu paljolti
taidosta hoitaa niitä. Asiakasyhteyksissä tulee valita myönteinen
henki ja ilmapiiri. Jotta tässä onnistuttaisiin myös yrityksen
sisällä täytyy vallita sama henki ja ilmapiiri. On mahdotonta
käyttäytyä yhdellä tavalla suhteessa työtovereihinsa ja muuttaa
kokonaan tyyia tavatessaan asiakkaita. Tietysti voi yrittää, ja
moni tekeekin niin. Jotta saataisiin luotua palveluhenkeä ulospäin,
asiakkaisiin on lähdettävä sisältäpäin. On luotava sellainen
ilmapiri, jossa palvellaan muita ja ollaan avuliaita; myös yrityksen
omien rutiinien on oltava työntekijäiden tukena.
Palveujärjestelmiä
voidaan rakentaa monin tavoin. Yksi äärimmäisyys on täydellinen
vapaus, jossa ainoa sääntö on asiakkaan tyydyttäminen. Toinen
äärimmäisyys on yksilökohtainen sääntelty järjestelmä, jonka
uskotaan olevan asiakaan toiveiden mukainen. Nimetkäämme ensiksi
mainittua järjestelmää palveluinnoksi ja toista
palvelubyrokratiaksi. Ehkä aineksi näistä molemmista järjeselmistä
tarvitaan organisaatiossa. Liiallinen palvleubyrokratia estää
kuitenkin usein asiakkaita olemasta todella tyytyväisä.
Asiakasyhteyksien kaikkia tilanteita ja käyttäytymistä ei kyetä
ennakoimaan. Sen sijaan on mahdollista virittää niin joustava
palveluhenki, että se on muunneltavissa tarpeiden mukaan. Yrityksen
sisäisten käytäntöjen, siis esimerkiksi yritysjohdon
työntekijöilleen asettamien vaatimusten on oltava sopusoinnussa
asiakkaiden vaatimusten kanssa.
Kaikkien on ymmärrettävä
yrityksen toiminta-ajatus eli se, mitä vaaditaan hyvältä
palvelulta ja miten yritys saadaan kannattamaan. Mitä paremmin tämä
ymmärretään organisaatiossa, sitä vähemmän tyäntekijöitä
tarvitsee ohjailla täsmällisin säännöin tai pahimmasta
tapauksessa byrokratian avulla. Tämä edellyttä kiinteää
yhteistyötä ja syvää luottamustaa yrityksen eri tasojen välillä,
esimiesten ja työntekijöiden kesken. Jos kaikki tietävät mistä
on kyse, voimavarat voidaan todella valjastaa palvleujen tehokkaseen
tuottamiseen. Tämä taas edellyttää hyvää tiedonkulkua koko
organisaatiossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti