sunnuntai 13. heinäkuuta 2025

SU 13.07.2025 Valta, herännäiskäräjät, hyvät veljet, vapaamuurarit, Hitler ja Stalin

Aurinko nousee 03.28 ja aurinko laskee 23.29. Päivän pituus 20 tuntia 01 minuuttia. Päivän lämpötila +19 C - +26 C. Selkeää ja poutaa. Tuulen suunta koillisesta ja tuulen voimakkuus 3 m/s.


Terveystietoni Paino 95.6 kg Veren sokeri 9.1 Veren paine 120/78 ja pulssi 61. Eilen oli henkisesti raskas päivä ja se näkyy mitattavissa arvoissa painon ja veren sokerin osalla.


Tangomarkkinoiden hohde on mielestäni himmentynyt. Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin. Tässä kuitenkin vuoden 2025 tangokuninkaalliset.

tangokuningas Veeti Tikkanen tangokuningatar Hanna Hirvonen

Näihin kulttuuritapahtumiin kuten Tangomarkkinoille ja Ruisrockiin on mielestäni tullut tarpeeton poliittinen korostus, kun poliitikkoja on kutsuttu ja maksettu maskoteiksi. Arveluttavaa toimintaa.


Olen taistellut eilisen päivän nettifirman toimintaa vastaan. Kaikki alkoi siitä, että K-SuperMarket Kalajoen aulassa nettifirman edustaja halusi tarkistaa minun nettiyhteyksieni hinnan. Se maksoi minulle maltaita ja aiheutti suurta mieliharmia ja suoranaista vitusta. Miksi ikääntynyt ihmistä huijattiin niin törkeästi? Opin siitä sen, että varokaa markkitien eteisissä toimivia nettiyhteyksien myyjiä. Varoitan nyt muita ihmisiä näistä nettifirmojen ”helppo-heikeistä”. Kokemukseni on se, että vaikka ne päivää sanoo niin ne valehtelee. Omalta osaltani sai nettiyhteydet palautettua. En vaihtanut nettifirmaa tietyistä syistä, vaikka nettiyhteyteni ovat huomattavasti kalliimmat kuin kilpailevan firman tarjous on.


Urheilusivuillani on vilkasta. Mielestäni se osoitus siitä, että JHT:n tulevaisuudesta ollaan kiinnostuneita. Monelta pelaajalta puuttuu vielä pelipaikka. Mielestäni JHT:n on perustettava talousryhmä, joka vastaa joukkueen rahoitushankinnasta. Näin helpotetaan joukkueen johtajan ja valmennusjohdon toimintaa. Jokaiselle pelaajalle on hankittava oma sponsori. Se on mahdollista jos tahtoa on. Nyt tarvitaan Kalajoki-henkeä ja on tehtävä uusi Kalajoki-ilmiö. Katsojia kiinnostaa voittava joukkue. Katsojat haluavat olla voiton huumassa mukana. Katsojat haluavat olla mukana menestyksessä samoin kuin pelaajatkin.

Mielestäni JHT tarvitsee vielä joukkueeseensa Konsta Piiraisen, Iivari Mikkulaisen sekä Josi Kähkösen korvaajat sekä mestis-tasoisen puolustajan ja kaksi mestistasoista hyökkääjää. Toivottavasti pian kuulemme JHT:n uusista pelaajasopimuksista.


Kalajoen historia


PE 03.05.2024 Antti Santaholma oli merkittävä liikemies

https://kalajokinen.blogspot.com/2024/05/pe-03052024-antti-santaholma-oli.html






Kävin Malmbergin tuvalla kahvilla. Malmbergin tupaa on laajennettu avaamalla lisää tuvan tiloja yleisölle.



Herännäiskäräjät Kalajoella 1838 -1839

https://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/2023/05/herannaiskarajat-kalajoella-1838-1839.html


Herännäiskäräjät Kalajoella 1838 -1839




















Taiteilija Markku Hakola on maalannut Niilo Kustaa Malmbergin muotokuva












Puuseppä Leo Takalon tekemä Malmbergin tuvan pienoismalli



Taiteilija Markku Hakola on maalannut taulun Paavo Ruotsalaisesta sekä käräjätalosta. Tämä talo sijaitsi nykyisen kaupungintalon paikalla. Siinä pidettiin ensimmäinen käräjäistunto. Rakennus on nykyisin Kalajoen kotiseutumuseona Siltasaaressa.

Niilo Kustaa Malmberg ja Malmbergin tupa

Kolmetoistavuotiaana 1819 Niilo Kustaa Malmberg lähetettiin kouluun Raahen pedagogioon ja sieltä kolmen vuoden opiskelun jälkeen 1822 Oulun triviaalikouluun. Oulun palon jälkeen samana vuonna koulu siirrettiin Raaheen. Kasvatusisän tultua valituksi Laihian kappalaiseksi Niilo Kustaa Malmbergin koulu vaihtui jälleen. Hänet kirjoitettiin oppilaaksi Vaasan triviaalikouluun. Täältä hän valmistui ylioppilaaksi vuonna 1827. Jo saman vuoden kesällä hän kirjoittautui Turun akatemiaan ja ryhtyi opiskelemaan teologiaa. Opiskelut keskeytyivät Turun palon vuoksi 1827 ja saattoivat jatkua vasta syksyllä 1828 Helsingissä, johon yliopisto siirtyi.

Välivuoden Niilo Kustaa Malmberg oli kotiopettajana Ruoveden Ritoniemen kartanossa kapteeni E. G. von Enehjelmin perheessä. Ruovedellä hän tutustui tulevaan puolisoonsa Ruoveden kirkkoherran tyttäreen. Hänen palattuaan Helsinkiin opinnot keskeytyivät jälleen, koska Pietarin Pyhän Kolminaisuuden ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra E. G. Ehrström oli pyytänyt yliopistoa suosittelemaan hänelle sijaista hänen sairautensa ajaksi. Tämä elämänvaihe oli Niilo Kustaa Malmbergin myöhempää elämää ajatellen käänteentekevä. Pietarissa hän tutustui evankeliseen liikehdintään, jonka juuret olivat Keski-Euroopassa vaikuttaneessa katolisessa herätysliikkeessä. Sen keskeinen vaikuttaja oli pastori Martin Boos (1762–1825). Tästä herätyksestä Niilo Kustaa Malmberg sai kipinän sydämeensä, niin että hänen saamansa synnyttivät laajan herätyksen jo hänen Pietarin aikanaan. Tämä johti myös hänen karkottamiseensa Pietarista 1829.

Helsingissä Niilo Kustaa Malmberg jatkoi opintojaan, ja hänet vihittiin papiksi Turussa 11.6.1830. Hänet määrättiin Kalajoen kirkkoherran tohtori Frosteruksen apulaiseksi. Kalajoen emäseurakuntaan kuuluivat tällöin Alavieskan, Ylivieskan, Pidisjärven (Nivala), Haapajärven ja Sievin kappelit sekä Reisjärven ja Raution saarnahuonekunnat. Tämä elämänvaihe johdatti hänet tuntemaan Pyhäjärven kappalaisen Jonas Laguksen. Ystävyys hänen kanssaan oli merkittävä tulevia herätyksiä ajatellen.

Kalajoen alue nousi 1830-luvulta lähtien yhdeksi herännäisyyden merkittävistä keskuspaikoista. Jonas Lagus valittiin 1828 Ylivieskan kappalaiseksi ja Niilo Kustaa Malmberg kaksi vuotta myöhemmin kirkkoherran apulaiseksi Kalajoelle. Malmberg herätti suurta huomiota heti tulosaarnallaan. Vähitellen herätysliike sai niin huomattavat mittasuhteet, että huolestuneet viranomaiset katsoivat tarpeelliseksi haastaa mielenrauhansa häiritsijät käräjille.

Jokelan pappilan miespihassa on itäpuolella ns. Malmbergin tupa ja piispantupa ja länsipuolella pakaritupa ja arentaattorin tupa. Niilo Kustaa Malmberg asui hänen mukaansa nimetyssä tuvassa 1830-1833. Hän oli Pohjanmaan herätysliikkeen keskeisin hahmo.


Kalajoen käräjät


image

















Niilo Kustaa Malmberg

Kun puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja sananvapaudesta niin ei voi olla ohittamatta Kalajoen käräjiä.

Uskonnolliset liikkeet, jotka 1700-luvulla aloittivat uuden vaiheen Suomen kirkollisessa historiassa eivät aluksi paljonkaan koskettaneet Kalajokilaaksoa. Vasta 1830-luvulta lähtien tämä alue nousi yhdeksi herännäisyyden merkittävistä keskuspaikoista.

Kesällä 1831 alkoi näkyä ensimmäisiä merkkejä herätysliikkeen synnystä. Heti alusta lähtien
Jonas Lagus piti hyvin tarkasti huolta liikkeen pysymisestä sielullisesti terveellä pohjalla. Hänen tiedetään jakaneen n. 700 raamattua Ylivieskan vuosinaan. Lagus itse määrittelee herätyksen varsinaiseksi läpimurtovuodeksi vuoden 1832. Nivalan Niilo Kustaa Malmberg ryhtyi yhteistyöhön Jonas Laguksen kanssa. Alavieskan kappalainen Kemell liittyi myös heränneitten piiriin.

Kesällä 1836 Laguksen vaimo kuoli, niin ikään tämän synnyttämät kaksoispojat. Työ herätysliikkeen piirissä sai lisää syvyyttä. Tällöin Lagus tapasi ensi kerran kaksi muuta herätysliikkeen johtomiestä 
F.Y. Hedbergin ja Paavo Ruotsalaisen. Lagus vakuuttui Paavo Ruotsalaisen toiminnasta Pyhäjärven kirkolla kuultuaan Paavon Ruotsalaisen vaikuttavan saarnan ja hänen julistamansa opin puhtauden. Heidän ystävyytensä alkoi siitä päivästä ja kesti heidän elinpäiviensä loppuun saakka. He tunsivat olevansa täällä maan päällä samalla asialla. Johtohahmojen ansiosta Savon ja Pohjanmaan herännäisyys yhtyivät.

Pakanalähetystyö


Vuonna 1837 Jonas Laguksen äiti kuoli70-vuoden iässä. Samana vuonna Lagus meni uusiin naimisiin vaasalaisen kauppiaan lesken 
Albertiina Charlotta Gananderin kanssa. Aviopari teki häämatkan Tukholmaan ja tällä matkalla Lagus tutustui pakanalähetystyöhön, jota Ruotsissa tehtiin täydellä voimalla. Lagus yritti saada käytiin pakanalähetystyön, mutta maaperä ei ilmeisesti ollut vielä kypsä. Monet hänen ystävänsä katsoivat, että Suomi on köyhä maa ja rahaa tarvitaan suomalaistenkin auttamiseen. Pakanalähetyksen hyväksi kerättiin kuitenkin Kalajokilaaksosta rahaa tämän jälkeen säästölippailla, joihin kerätyt pennoset lähetettiin edelleen Tukholman lähetysseuran kautta.

Silkkiliina käräjöinnin syynä


Pakanalähetyksen säästölippaista löytyikin syy, joka johti oikeudenkäynteihin heränneitä vastaan Kalajoen kuuluisilla käräjillä.
Eräs palvelustyttö oli halunnut uhrata silkkiliinansa käytettäväksi hyvän asian puolesta ja oli jättänyt lahjansa apulaispappi F. O. Durchmanin eteisessä olleeseen pakanalähetyslippaaseen. Tytön holhooja haastoi
Durchmanin oikeuteen silkkiliinan anastamisesta. Tuo kohtalokas liina tietenkin palautettiin, mutta käräjähaaste ei siitä huolimatta peruuntunut. Katsottiin, että nuo säästölippaat olivat rikosasia. Niitä oli Laguksen, Malmbergin ja Durchmanin eteisessä sekä myös Kalajoen markkinapaikalla asuneen tervahovin hoitajan Roosin eteisessä. Lagus pystyi todistamaan, että lippaat oli neljä kertaa tyhjennetty ja varat lähetetty Tukholmaan Ruotsin lähetysseuraan. Rikosasiana syytettiin heränneitä pappeja rahankeruusta, mutta toisena asiana oli seurojen pito, mikä oli vastoin v. 1726 annettua konveetikkeliplakaattia.

Syyttäjälle tuotti suuria vaikeuksia se, että kellään todistajalla ei ollut esitettävänään mitään raskauttavaa heränneitten kokouksista ja heidän käytöksestään. Lausunnoissa pikemminkin tuli esille heidän sävyisyytensä ja nöyryytensä sekä voimakas yhteenkuuluvaisuudentuntonsa.

Viimeinen oikeudenkäynti
Viimeinen oikeudenkäyntipäivä oli
30. päivä heinäkuuta 1839. Kaikki syytetyt papit olivat läsnä tuossa historiallisessa istunnossa, jossa lähes 80 ihmistä oli syytettynä siitä että he olivat lukeneet ja laulaneet yhdessä Jumalan sanaa ja että heillä oli muutamia säästölippaita lähetystyötä varten.

Eräitten lukemisten ja esiin huutojen jälkeen oikeus ilmoitti, että käräjissä tullaan pitämään tauko, ja että tuomiot tullaan julistamaan vasta 2. päivä syyskuuta.

Kun syytetyt astuivat ulos käräjätalosta Kalajoen kirkolla, he saivat havaita, että käräjätalon pihalle oli kokoontunut suuri joukko heränneitä, mutta myös muuta väkeä. Varsin erikoinen tunnelma vallitsi tuona hetkenä. Koko päivän oli satanut, mutta illaksi oli kirkastunut. Hiljaisuuden vallitessa syytetyt astuivat ulos, sillä he tiesivät ja tunsivat tulevansa tuomituiksi ja että tuomiot eivät tulisi olemaan aivan pienet. Tunnelma oli erittäin voimakas, ja yhtäkkiä puhkesi hiljaisuus virteen 
”Jumala ompi linnamme”. Sekä syytetyt, että pihalle kokoontuneet ystävät sen virittivät kuin yhdestä suusta, eikä kukaan häirinnyt tuota veisuuta. Kun virsi oli loppunut polvistui Paavo Ruotsalainen pihanurmikolle ja alkoi suureen ääneen ylistää Jumalan armoa, ja hänen mukanaan polvistui koko väkijoukko.

Ankarat tuomiot


Sakot ja tuomiot julistettiin 2.9.1839. Papit pantiin viralta puoleksi vuodeksi kukin. Lisäksi heitä ja heidän kannattajiaan sakotettiin, kaikkiaan 64 henkilöä. Heidän maksettavakseen määrätty sakko oli yhteensä 4546 ruplaa ja 60 kopekkaa.

Pappien tuomioita ei vielä tuolloinkaan julkaistu, vaan asia päätettiin alistaa tuomiokapitulille. Tuomiokapitulin vapauttavasta päätöksestä huolimatta hovioikeus määräsi Laguksen ja Malmbergin sekä kaksi muuta pappia erotettavaksi virantoimituksesta puoleksi vuodeksi. Valitus senaatin oikeusosastoon, mikä vastaa nykyistä korkeinta oikeutta, kaatui muotovirheeseen, eikä vetoomus suoraan keisarillekaan muuttanut tuomioita. Myötätuntoa ei myöskään herunut 
kenraalikuvernööri Thesleffiltä, joka totesi. ” Ennen teidät viedään Siperiaan, ennen kuin tuomionne muuttuu!”

Rovasti 
V. H. Kivioja oli kertonut Kalajoen Lankilassa säilyneen perimätiedon, että sakot piti ensin maksaa ja että se otti lujille. Rahat kuitenkin tuotiin takaisin. Kenen rahoista sakot maksettiin takaisin, sitä perimätieto ei kerro.


Paavo Ruotsalainen ja Kalajoen käräjät



























Påhl Henrik Ruotsalainen syntyi Lapinlahdella, Maaningan kappeliseurakunnan Tölvänniemen Tuomaalan talossa 9. heinäkuuta 1777. Vanhemmat Vilppu ja Anna olivat raamattunsa taitavaa väkeä, jotka elättivät perhettään kaskiviljelyllä.

Paavon tullessa murrosikään hänen henkinen ahdistuksensa oli ottanut uskonnollisen muodon. Hän tempautui 1796 Telppäs-nimisellä niityllä alkunsa saaneen herätysliikkeen piiriin. Se eikä sen johtoon noussut Juhana Lustig eivät kyenneet antamaan vastauksia Paavon ahdistukseen, joka ihmisten mielestä sai hänet mielipuoliseksi. Hänet leimattiin kylähulluksi, ja häntä alettiin nimittää pilkkanimellä Löyhkä. Paavo Ruotsalainen oli eräänlainen Jumalan hullu. Paavo kulki pitkin kyliä ja seuratuvissa julistamassa salattua Jumalan viisautta, joka oli ilmoitettu vain yksinkertaisille, vaan ei viisaille ja filosofeille. Paavon sanoma oli talonpoikaiskielelle muutettua paavalilaista ristinteologiaa.

Vuonna 1799 Ruotsalainen teki pitkän vaelluksen Jyväskylään seppä Jaakko Högmanin luokse. Tämän, Iijokilaaksosta kotoisin olleen parantajasuvun perillisen huhuttiin olevan väkevä sielunhoitaja. Sepän pajassa Paavo itse kertoi saaneensa avun.
Sepän luota palattuaan Ruotsalainen solmi avioliiton 
Riitta Ollikaisen kanssa (1777-1833). Perheen elämä Vuorisen torpassa ja sitten Riitan kotitalossa Koskenniemessä oli sangen ankaraa. Ruotsalainen kutsui näitä vuosia ”petäjävapriikin korkeakouluksi”. Leipää jouduttiin valmistamaan männyn nilakerroksesta valmistetusta ”jauhosta”. Ankarien elinolosuhteiden pakottamana Ruotsalainen koetti matkata Puolaan uudisasukkaaksi, mutta häneltä evättiin passi Viipurissa.

Herätykset leimahtelivat vuosisadan ensivuosikymmenillä. Sepän luota palattuaan
Ruotsalainen ei heti saanut jalansijaan herätysliikkeessä, mutta vähitellen hänen maineensa alkoi kasvaa. Hänen vaikutuksensa levisi aluksi Savoon ja Pohjois-Karjalaan, lopulta myös Pohjanmaalle ja Helsingin seudulle. Ruotsalainen ajautui ristiriitaan moneen suuntaan, mm. puhdasoppisen kirkon virkamiesten kanssa. Siksi hän matkusti 1822 Pietariin piispa Z. Cygnaeuksen puheille. Seuraavana vuonna Porvoon piispa Molander saapui Savoon tarkastusmatkalle tutkimaan, mitä todella oli tapahtumassa.

Ruotsalaisen naapurit surmasivat tämän pojan Juhanin v. 1830, taustalla lienee piillyt talokiista. Samana vuonna Ruotsalainen oli ostanut Nilsiän Aholansaaren, jota kutsuttiin myös Ruotsalaksi ja Markkalaksi. Aholansaaresta muodostui herätyksen keskuspaikka. Siellä Ruotsalaisen ”ohjelma” muotoutui kypsään asuunsa. Sieltä käsin lähti pitkälle seurataipaleelleen, joka ulottui aina Helsinkiin asti.

Myös kansalliset merkkimiehet,
Lönnrot, Runeberg, Snellman ja Topelius huomasivat Ruotsalaisen ja kirjoittivat hänestä, kaksi edellistä kriittisesti, jälkimmäiset myötämielisemmin. Tavatessaan Snellmanin Iisalmen pappilassa Ruotsalainen tokaisi tälle Hegelin filosofiaan innostuneelle ajattelijalle: ”Työ philosphit teette saman selevän Raamatusta ko sika pottuhalmeesta.”

Paavo Ruotsalaisen ja Pohjanmaan nuorten pappien välille syntynyt liitto muutti 1830-luvun alussa nopeasti tilannetta. Herätys ei ollut enää rahvaan liikehdintää, vaan yhä useammat papit ja muutkin säätyläiset olivat mukana. Vuoteen 1836 mennessä Pohjanmaalle oli muodostunut kolme vahvaa herätyskeskusta.

Tärkein oli
Malmbergin ja Laguksen työalueilla Nivalassa ja Ylivieskassa, jotka kuuluivat kappeleina Kalajoen seurakuntaan. Helmikuussa 1838 kruununvouti ilmoitti Oulun läänin maaherralle Kalajoen pitäjässä syntyneistä ”yleistä rauhaa ja yleistä viihtymistä häiritsevistä seikoista” ja jätti maaherran päätettäväksi jatkotoimista. Ilmiantaja oli Kalajoen nimismies Niilo Sandman. Pappien asunnoista ja muualtakin oli löytynyt säästölaatikoita. Nimismies kertoi satojen ihmisten kokoontuneen pitkin pitäjää veisaamaan Siionin Virsiä ja lukemaan monenkaltaisia kirjoja. Kuuleman mukaan kokoontuneet luulivat itseään uudestisyntyneiksi, laiminlöivät velvollisuuksiaan ja halveksuivat lähimmäisiään.

Asiaan liittyvä salakähmäisyys huolestutti läänin hallintoa, sillä keräyksiin ei ollut lupaa. Rahat oli toimitettu Ruotsiin. Maaherra
Lagerborg piti tilannetta vakavana. Lääninhallitus raportoi prokuraattorinvirastoon, joka käski asettamaan syytteeseen kokousten järjestäjät ja niihin osallistuneet henkilöt.

Oikeusjutut oli nostettu, ja ensi kerran käräjille kokoonnuttiin 6.-9. heinäkuuta 1838 Kalajoen Pihkalan taloon. Kantajana oli maaviskaali
Erkki Julius Berg ja pappien takia tuomiokapitulin asiamiehenä kirkkoherra K.K.Elfving. Tuomarina istui hovioikeuden määräämänä K.F.Grönberg. Haasteen olivat saaneet papeista Malmberg, Lagus, Hemming ja Laurin, lisäksi tervahovin hoitaja Roos vaimoineen ja 22 talonpoikaa eri osista pitäjää.

Seuraaviin käräjiin haastettiin myös
Durchman ja Paavo Ruotsalainen. Ne määrättiin elokuun kuudenneksi päiväksi. Paavo Ruotsalainen ei tullut paikalle, mutta Durchman ja 35 talonpoikaa tulivat entisten haastettujen lisäksi. Syyttäjän puolella näytöt alkoivat huveta ja Kalajoen käräjät oli saamassa yhä selvemmin poliittisen oikeudenkäynnin luonteen. Paavo Ruotsalainen oli pakoillut virkavaltaa. Käräjät eivät kiinnostaneet.

Vähitellen käräjät alkoivat muistuttaa lähes farssia. Syyttäjä marssitti todistajiaan esiin, heidän lausuntonsa osoittautuivat huhupuheiksi ja ilmeni, että tänne oli tultu makselemaan henkilökohtaisia kaunoja. Heränneet kokoontuivat käräjien aikana jatkuvasti seuroihin veisaamaan Siionin Virsiä, lukemaan ja kuuntelemaan Paavon ja pappien sananselitystä. Yhä enemmän uteliaita virtasi paikalle ja herätys tavoitti uusia ihmisiä.

Alkoi näyttä siltä, että ensimmäisten ilmiantojen tekijät, Kalajoen nimismiehet, olivat ryhtyneet hankkeeseen omien etujensa takia. Herätystä seurannut rikollisuuden ja juopottelun väheneminen oli sotkenut heidän viinakauppansa.

Huhtikuun 9. päivänä alkaneeseen istuntoon syyttäjä oli saanut uusia todistajia, säätyläisiä. Kesäkuussa alkaneisiin seuraaviin käräjiin Berg oli haastanut lisää todistajia.
Paavo Ruotsa inen ja pastori Laurin eivät olleet paikalla, joten tuomiota ei voitu julistaa. Tutkimusta jatkettiin elokuun 27. päivänä. Talonpoikien puolustuskirjelmässä torjuttiin kaikki syytökset. Viimeinen istunto päättyi lauantaina 31. elokuuta 1939 ja oikeus julisti tuomionsa seuraavana maanantaina.
Paljon heränneitä ja muita uteliaita oli kerääntynyt käräjätalon pihalle. Koko päivän oli satanut vettä, mutta iltaa kohti taivas selkeni. Syytetyt astuivat ulos käräjätalosta mitään puhumatta tietäen, että oikeus tulisi julistamaan langettavan tuomion. Joku heränneistä aloitti pihalla Lutherin taisteluvirren Miedän linnamm`on Jumala taivaast`. Virren päätyttyä
Paavo Ruotsalainen laskeutui polvilleen ja aloitti rukouksen, jossa hän ylisti Jumalan armoa, että hän oli katsonut heidät arvollisiksi kärsimään pilkkaa ja vainoa Jeesuksen nimen tähden. Kun oikeuden virkailijat katsoivat ulos ikkunasta, he näkivät koko suuren ihmisjoukon polvistuneena ja yhtyneenä tähän rukoukseen.

Kalajoen kihlakunnanoikeus antoi päätöksensä, jossa se tuomitsi 80 syytetystä 62 erisuuruisiin sakkoihin. Niiden kokonaissumma oli 3552 ruplaa ja 20 kopeekkaa. Pappien tuomiot jätettiin tuomiokapitulin harkintaa,
Laurinia sakotettiin epäkunnioittavasta kielenkäytöstä syyttäjää kohtaan 20 hopeataalarilla, Tervahovin hoitaja Roos, lukkari Salmenius, leskirouva Haggren, itsellismies Kourijärvi ja 28 talonpoikaa saivat 200 hopeataalarin sakon laittomien hartauskokousten järjestämisestä tai niiden sallimisesta tiloissaan. Sapatin rikkomisesta ja osallistumisesta laittomiin kokouksiin saivat lisäsakkoja maallikkosaarnaajina toimineet Pekka Kiuru, Paavo Ruotsalainen ja Matti Kalmare. Paavo Ruotsalaisen sakot kohosivat näin 210 taalariin eli 100 hopearuplaan 80 kopeekkaan. Nimismiehiä loukkaavasta kirjelmästä tuli lisäsakkoja niin, että Paavon sakot olivat yhteensä 110 hopearuplaa 40 kopeekkaa. Varojen puutteessa sakot saattoi korvata 18 päivän vesileipävankeudella. Sakkojen suuruutta kuvaa se, että perunkirjoituksissa ilmoitetun maatilan arvo oli tuohon aikaan alle 50 ruplaa.


Miksi Kalajoella käräjöitiin?


Juhana Frosterus toimi Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1809-1838. Frosterus oli oikea vanhanajan kirkkoruhtinas, joka halusi alistaa kaikki muut valtansa alle. Frosterus suhtautui vihamielisesti herätysliikkeisiin, jotka pyrkivät kaventamaan hänen valtaansa. Frosterus julkaisi runsaasti omaa kirjallisuutta. Lukuisten ansioittensa jälkeen hän sai rovastin arvon vuonna 1805. Juhana Fosterus oli kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäisestä avioliitosta oli yhdeksän lasta ja toisesta kuusi.

Paavo Ruotsalainen ja herätysliike astuivat kirkkoherra Juhana Frosteruksen varpaille ja kirkkoherra Frosterus käytti oikeuslaitosta valtansa jatkeena.



Käräjäpaikkoina toimivat Törnvallin talo, mikä sijaitsi nykyisen Kalajoen kaupungintalon kohdalla, mutta siirrettiin Siltasaareen koiseutumuseoksi.



Varsinainen kokouspaikka oli Anttilan talossa mikä sijaitsi nykyisen kansanopiston paikalla.



Urheilua

MM-SUUNNISTUS KUOPIO


Miesten viesti


1. Norja 1.41.38

2. Sveitsi + 1.50

3. Suomi + 4.49

Syrjäläinen, Ruohola, Kirmula

4. Ranska + 5.11

5. Viro + 9.19


Naisten viesti


1. Ruotsi 1.41.32

2. Norja + 2.28

3. Sveitsi + 4.00

4. Tshekki + 4.46

5. Suomi + 4.57

Nymalm, Haapala, Harju


KORIPALLO, U18 TYTÖT, EM-VÄLIERÄT:

Suomi - Belgia 77-69

Luukkanen 17

Suomen tytöt pelaavat ensimmäistä kertaa tämän ikäluokan EM-finaalissa.


TENNIS WIMBLEDON / POJAT


Nelinpeli / Loppuottelu


Paldanius FIN/Wazny POL 5 7 10


Bonding GBR/Leach USA 7 6 5


Oskari Paldanius ja Alan Wazny (POL) juhlivat jo tämän vuoden toista grand slam -mestaruutta. Kesäkuussa Paldanius ja Wazny veivät voiton Ranskan avoimissa.


YLEISURHEILU JOENSUU


N 400 m

1. Mette Baas 51,92

2. Barbora Malikova CZE 52,09

3. Mona Mayer GER 53,49


M 400 m

1. Konsta Alatupa 46,10 PB

4. Juho Venäläinen 46,80 PB


M tuolikuula


1. Teijo Kööpikkä 14,64 SB


M pituus

1. Anvar Anvaro UZB 825 PB

3. Kristian Pulli 782


M 800 m

1. Jack Higgins GBR 1.46,27

  1. Joonas Rinne 1.47,09 SB


N korkeus

1. Louise Ekman SWE 185

2. Ella Mikkola 185


N kiekko

1. Daria Zabawska POL 61,02

3. Helena Leveelahti 54,02


N 100 m

1. Lotta Kemppinen 11,19 PB


Suomen historia


Kansakunnan perilliset

https://areena.yle.fi/1-4524527

Suurten suomalaisten jälkipolvi pohtii edeltävien polvien henkistä perintöä. Jokaisella maalauksella, veistoksella tai presidentillisellä linjanvedolla on oma inhimillinen merkityksensä myös tekijän lähipiirin elämässä. Onko se jälki erilainen kuin kansakunnan yhteisesti kokema? Omasta henkisestä perinnöstään kertovat suurmiesten ja -naisten lapset tai lastenlapset. Toimittaja Mirja Pyykkö. Tuotanto: Yle Asiaohjelmat (2005-2006)


Salaseurat ja hyvät veljet, vapaamuurarit


Hyvät veljet muurarit

https://areena.yle.fi/1-1772018

Suomessa on noin 7000 vapaamuuraria. Heidän rituaaleistaan ja vaikutusvallastaan tiedetään yhä hyvin vähän. Toimittaja Risto Vuorinen. (21.01.2013)


Vapaamuurarit Suomessa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaamuurarit_Suomessa


Mitä vapaamuurarius on?

https://www.kilta.org/mita_vapaamuurarius_on/


Vapaamuurareiden kuntakohtainen lista

https://vaparit2015.blogspot.com/2018/06/hymy-lehdissa-102016-ja-112016.html


Maailman historia


Hitlerin polku absoluuttiseen valtaan

https://www.youtube.com/watch?v=XLJK5gwqG5Y

Saksan matka ensimmäisen maailmansodan jälkeisestä nöyryytyksestä sotilaaksi Adolf Hitlerin alaisuudessa on yksi historian synkimmistä muutoksista. Taloudellisen epätoivon, poliittisen kaaoksen ja yhteiskunnallisen pettymyksen keskellä noussut Hitlerin magneettinen puhe ja radikaali ideologia yhdisti murtuneen kansan. Hänen natsipuolueensa hyödynsi kansallista kaunaa, Versaillesin rauhansopimusta ja suuren laman jälkeistä taloudellista romahdusta. Omistautuneen sisäpiirin tukemana Hitler asetti propagandaa, terroria ja nationalismia vallan lujittamiseksi. Tämä dokumentti tutkii natsi-ideologian alkuperää, haavoittuneen Saksan manipulointia ja yhden miehen hellittämättömän valta-aseman tuhoisia seurauksia.


Hitlerin salainen piilopaikka Alpeilla

https://www.youtube.com/watch?v=d9OUlDyj8_4

Obersalzbergin rauhallisesta Baijerin vuoresta tuli Adolf Hitlerin yksityisen pakopaikan sydän ja natsivallan symboli. Hänen laajan asuinpaikkansa Berghofin rakentamisesta pahamaineiseen Kotkanpesään Kehlsteinin huipulla tämä hiljainen alppipyhäkkö muuttui voimakkaasti linnoitettuksi poliittiseksi keskukseksi. Sen maalauksellisen pinnan alla oli rönsyileviä bunkkereita ja salaisia ​​tunneleita, kun taas sen ympäristö oli todistamassa Kolmannen valtakunnan keskeisiä päätöksiä. Selviytyneiden todistusten, kenttätutkimusten ja historiallisten arkistojen avulla tämä dokumentti paljastaa, kuinka rauhallinen maisema muutettiin tyrannian linnakeksi – ja sen synkän perinnön viipyvät jäljet ​​70 vuotta myöhemmin.


Stalin: absoluuttisen vallan paradoksi ja terrori

https://www.youtube.com/watch?v=s0VXHdrPNeI&t=13s

Tutustu Jossif Stalinin, yhden 1900-luvun pahimmista hahmoista, paradoksaaliseen perintöön. 9. maaliskuuta 1953 miljoona ihmistä kokoontui Moskovaan hänen mahtaviin hautajaisiinsa kunnioittaen miestä, jota pidettiin kerran puolijumalana. Palvonnan julkisivun takana piilee kuitenkin synkkä totuus: Stalinin ehdoton valta aiheutti yli 20 miljoonan ihmisen kuoleman. Tämä video käsittelee hänen kauhun valtakuntaansa, hänen häikäilemätöntä erimielisyyksien tukahduttamista ja idealistista visiota, jota hän kerran kannatti, mutta hylkäsi nopeasti. Tutustu Stalinin perinnön monimutkaisuuteen ja hänen säälimättömään valtaansa, joka ulottuu jopa itse ajatukseen.


Kiova tänään

Ukraine ?￰゚ヌᆭLife in Kiev. July 12, 2025. The Streets of Kiev, Ukraine. Streets Scenes

https://www.youtube.com/watch?v=YvzTF7L6iQ0




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti