Pähkinäsaaren rauha tehtiin 700 vuotta sitten. Rautiolainen Sulevi Juhola on tutkinut Pähkinäsaaren rauhan rajaa. Pähkinäsaaren1323 raja kulki Raution kautta. Taiteilija Rositsa Tancheva on maalannut Sulevi Juholan muotokuvan sekä Pähkinäsaaren rauhan rajan ja Kukkarokiven, mikä on rauhanrajan merkki. Maalauksen koko 50 x 70 cm.
Pähkinäsaaren rauhan v.1323 raja Sulevi Juholan mukaan
https://journal.fi/ennenjanyt/article/view/108463/63471
PÄHKINÄSAAREN RAUHAN RAJA ARKEOLOGIAN JA RAJA-ALUEELLE JÄÄNEEN PAIKANNIMISTÖN VALOSSA
https://journal.fi/ennenjanyt/article/view/108463/63471
Maallikot innostuivat ikiaikaisista rajakivistä – yksi niistä haastaa löytäjänsä mukaan käsitykset kuuluisasta rauhanrajasta
Pähkinäsaaren rauha
https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4hkin%C3%A4saaren_rauha
Ikuinen rauha Samu Sarviaho
http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526215563.pdf
Ajatuksia kielirajoista, niiden synnystä ja murtamisesta
file:///C:/Users/Erkki%20Aho/Downloads/95556-Artikkelin%20teksti-159175-1-10-20200609%20(5).pdf
Rauhaton raja puhuttaa
Sulevi Juhola
Näissä teoksissa olen osoittanut, että aikaisempien tutkijoiden kuten Jalmari Jaakkolan, Kustaa Vilkunan, Kyösti Julkun ym. rajateoriat, Pähkinäsaaren rauhan rajan (v.1323) pohjoisosilta, eivät kestä lähdekriittistä tarkastelua, eikä tekemieni löydösten valossa tehtyä tarkastelua. Näin ollen voin todeta, että tutkimukseni antaa vastauksen tuohon "Suomen historian suurinpaan mysteeriin", kuten muutamat aikaisemmat tutkijat ovat todenneet tuon em. rajan pohjoisosasta. Vakaan käsitykseni mukaan esittämäni rajateoria(t) tulevat kestämään pysyvästi. Tuo em. artikkeli, joka on yliopistojen ylläpitämässä Suomen merkittävimmässä historiallisessa verkkojulkaisussa, on ollut kritisoitavana 7/2016 mennessä viisi vuotta, ja sitä vastaan ei ole tehty sen yhteyteen minkäänlaista muistutusta sen oikeellisuutta vastaan.
Historioitsija: Pähkinäsaaressa ei vedetty Suomen itärajaa – silti 700-vuotias rauhan raja jakaa Suomen geneettisesti kahtia
Pähkinäsaaren rauhan rajan kulku on ollut kiistellyimpiä kysymyksiä suomalaisessa historiantutkimuksessa.
Yksimielisyys on vallinnut siitä, että rauha todellakin solmittiin vuonna 1323 ja se päätti noin sata vuotta jatkuneen sotaisan kauden Ruotsin ja Novgorodin välillä. Mutta määritettiinkö rauhassa Ruotsin ja Novgorodin välinen raja?
Mitään tiukasti vartioitua rajaa ei Laatokalta Pohjanlahden rannikolle muodostunut. Raja-alueella asuneet ihmiset tuskin edes tiesivät rajasta. Sen yli kuljettiin esteettä.
Valtioon kuuluva maa-alue-ajatus alkoi kehittyä vasta 1400-luvulla, jolloin Pähkinäsaaren rajaakin alettiin ensimmäistä kertaa hahmotella. Muistettiin, että tällainen rauha oli solmittu. Siihen alettiin liittää itselle sopivaa sisältöä. Korpelan mukaan rajaan liittyviä dokumentteja keksittiin - eli väärennettiin. Tosin väärennös-ajatuskin on anakronismi - aikalaiset tuskin olisivat kokeneet huijaavansa, Korpela sanoi esitelmässään.
Professori Jukka Korpelan mukaan Pähkinäsaaren rauhassa ei määritetty lännen ja idän rajaa. Viipurin ja Olavinlinnat eivät Korpelan mukaan olleet lännen etuvartioasemia itää vastaan, kuten kansallisromanttisesti on ajateltu. Ne olivat Ruotsin kuninkaan vallan merkkejä ja verotuksen keskuksia alueen asukkaille.
Rauhaa ei 1300-luvulla ylipäänsä käsitetty sodan vastakohtana. Kyse oli hallitsijoiden henkilökohtaisesta sopimuksesta. Pähkinäsaaressa pääasiallinen tavoite oli kaupallinen. Jatkuva sotatila oli häirinnyt Suomenlahden kaupankäyntiä ja Pähkinäsaaressa varmistettiin kauppa-alusten pääsy Suomenlahden kautta Neva-joelle ja eteenpäin syvemmälle Venäjälle. Pähkinäsaaren raja jakaa Suomen kahteen kansaan.
Niku Eerikinpoika Tynkä tappoi Kalajoen kolmannen kirkkoherran Mikael Eerikinpoika Tavastiuksen Kalajoen jäällä Tyngän suvannossa vuonna1555. Taitelija Rosistsa Tancheva on maalannut aiheesta taulun, jonka koko on 50x70 cm. Maalaus on Erkki Aho taidenäyttelyssä Kalajoella. Tässä historiikkia asioista.
Kalajoen ensimmäisestä kirkkoherrasta löytyy tietoja v. 1543 talvikärätauluilta, jolloin Simo-nimistä kirkkoherraa sakotettiin siitä, että kirkkoherra oli lyönyt kahta seurakuntalaistaan, etelänkyläläistä Lauri Heikinpoika Ojalaa ja tynkäläistä Niku Heikinpoika Tynkää. Niku Heikinpojasta tuli myöhemmin Lassilan isäntä. Vammat olivat vain mustelmia, joten kirkkoherra lienee käyttänyt vain nyrkkejään. Tappelun syytä ei saatu selville. Pappien koulutus ei tuohon aikaan täyttänyt tarkoitustaan, eivätkä parhaat miehet tuohon aikaan hakeutuneet Kalajoen tapaiseen pienehköön seurakuntaan.
Kalajoen toinen kirkkoherra Pietari v.1544-48 ei liene olut kovin suosittu, sillä etelänkyläläinen Pekka Heikinpoika Laurila tuomittiin v. 1544 sakkoihin Pietarin hevosen vahingoittamisesta.
Seuraava kirkkoherra oli Mikael Eerikinpoika Tavastius, joka nimestä päätellen lienee ollut hämäläinen. Hän oli Kalajoen kirkkoherrana vuosina 1551-55. Hän oli Simoakin pahempi riitapukari, joka tuomittiin vuoden 1551 syyskäräjillä 6 markan sakkoon lihashaavan lyömisestä alavieskalaisen Niku Nikunpoika Vuotilaan. Riitojen syynä lienee ollut papinmaksut. Herra Mikael lienee vaatinut saataviaan kovin jyrkästi ja saanut tällä tavoin suuren osan seurakuntalaisista vihamiehekseen. Vuonna 1555 tynkäläinen Niku Eerikinpoika Tynkä löi herra Mikaelin kuoliaaksi ja joutui siitä maksamaan mainitun vuoden käräjillä 13 mk ja 8 äyrikäistä sakkoa.
On hyvin mahdollista, että herra Mikaelin vaatiessa keväällä 1555 hyljeveroaan syntyi ensin sanasota ja sitten lopulta tappelunnujakka, joka päätyi siihen, että monta kertaa tappelusta sakotettu Niku Eerikinpoika Tynkä tarttui hyljekeihääseen ja pisti kirkkoherran kuoliaaksi. Tuomio oli kuitenkin pieni, sillä Tyngällä oli tuohon aikaan viisi suurta taloa ja Niku Eerikinpoika Tyngän sukulaiset olivat vaikutusvaltaisia henkilöitä.
Tyngän
kylässä asui 1500-luvulla rikas Tyngän suku, johon kuului kolme
talonpoikaiskauppiasta; serkukset Mikko Erkinpoika
ja
Mikko
Nikunpoika Tynkä sekä
jälkimmäisen veli Pieti
Nikunpoika Rahja.
Innokas kaupankäynti ja rikkaus viittaavat siihen, että edelliset
isännät, Erkki Mikonpoika Tynkä ja hänen veljensä Niku, olivat
olleet kauppiaita ja suvun kauppiasperinne lienee juontunut kaukaa
keskiajalta. Kalajoen pitäjän huomattavin kauppias 1500-luvun
jälkipuolella oli Mikko
Erkinpoika,
joka on merkitty talonsa isännäksi 1553-1607. Erotukseksi
serkustaan Mikko
Erkinpoikaa sanottiin
Isoksi-Mikoksi,
kaiketi kokonsa vuoksi. Mikko
Nikunpoika oli
puolestaan Pikku-Mikko.
Tyngän suku oli perin yritteliästä. Peltoala oli Pikku-Mikon
talossa suurin ja Ison-Mikon talo oli kolmantena. Karjaakin Mikko
Erkinpojalla oli runsaasti, vuonna 1591 muun muassa kymmenen
salvettua härkää, joita kasvatettiin lähinnä teuraseläimiksi.
Mikko
Erkinpojalla oli
myös vesimylly ja tuulimylly.
Iso-Mikko
myi
ainakin 1570-luvulla kruunun turkisten ostajille ketun-, kärpän- ja
oravannahkoja, talon miesten itse pyytämiä tai ostettuja. Mikko
oli, kuten isänsäkin, innokas hylkeenpyytäjä ja toimi nuorehkona
miehenä monet vuodet venekunnan päällikkönä. Kauppatavaraa
kertyi omastakin takaa, ja lisää Mikko Erkinpoika hankki ostamalla,
Hänellä oli jatkuvasti ainakin yksi laiva, jolla hän nouti
kauppatavaraa pohjoisesta, kuten Oulun ja Iin markkinapaikoilta, ja
vei etelään, muun muassa Tukholmaan. Vuonna 1575 hän myi jossakin
Itämeren äärillä sotalaivaan 2,5 kippuntaa eli 435 kg kapahaukia,
Vuonna 1585 Isoa-Mikkoa sakotettiin merimiesten palkkoihin
tarkoitettujen rahojen anastamisesta, mutta tämä ei estänyt häntä
saamasta myöhemminkin kruunun rahteja. Niinpä hän kuljetti
syksyllä 1591 Norrköpingistä Liivinmaalle 20 armeijan hevosta.
Mikon silloinen laiva oli ajan oloissa isonlainen, 13-14 lästin
vetoinen, mikä lienee merkinnyt noin 200 tervatynnyrin
kantoisuutta.
Iso-Mikko
näkyy
olleen kiivasluonteinen, koska häntä sakotettiin 1579 verihaavan
lyömisestä toiseen Tyngän kylän mieheen. Hän oli silti kruunun
ja pitäjän tärkeimpiä luottamusmiehiä, vakinaisesti lautamiehenä
1554-1580 ja ainakin 1564-1577 neljännesmiehenä kruunun
veronkantajan hankalassa tehtävässä.
On todennäköistä, että Niku Eerikinpoika Tynkä oli Mikko Eerikinpoika Tyngän veli. On todennäköistä, että pappi Mikael Eerikinpoika Tavastius on asunut Tavastissa ja ottanut sukunimekseen Tavastiuksen talon nimen mukaan. Tavasti on myöhemminkin ollut eräänlainen virkatalo Tyngällä, jossa asui myöhemmin oopperalaulaja Ida Basilier-Magelssen, jonka isovanhempien isä oli Kalajoen kirkkoherra Jakob Simelius.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti