Taiteilija Heimo Sovan maalaus – Tukkijoella. Maalaus Erkki Ahon taidenäyttelyssä.
Kirjailija Teuvo Pakkala
Kirjailija Teuvo Pakkala tuli aikanaan Friisin Konepajalle Kalajoelle ja toimi kirjurina ja myyntiedustajana
Katso Juhani Pohjanpalo
http://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Pohjanpalo
Suomen kesäteattereiden ehkäpä suosituin esitys on Tukkijoella-näytelmä. Kalajoen Siiponjoen uitot Tukkijoella näytelmän pohjana. Harva tietää Tukkijoella näytelmän syntyhistorian. Siiponjoen uitot Kalajoella ovat Tukkijoella näytelmän pohjana. Kirjailija Teuvo Pakkala oli mukana Siiponjoen uitoissa ja kirjasi niistä ajatuksia näytelmäänsä. Joensuun talo Rahjassa oli Teuvo Pakkalan majapaikkana.
TUKKIJOELLA, (lauluja) Tauno Palo ja Rauni Ikäheimo v.1951
https://www.youtube.com/watch?v=EgSzQK7TUQw
Tukkijoella elokuva vuodelta 1951
https://areena.yle.fi/1-211688
Tukkijoella elokuva vuodelta1928
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/117424
Mykkä valo: Tukkijoella
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/09/mykka-valo-tukkijoella
Kansankomedia kahdet kasvot - menestys ja maineen menetys
http://www.parkkinen.org/pakkala.html
Kansallisromantiikkaa
Tukkijoella
on kansallisromantiikkaa puhtaimmillaan. Merikannon
nostalgiset
melodiat, lettipää liinatukat, komeat ja vahvat miehet,
suomalaista suoruutta ja rakkautta - niistä eväistä on tehty
Tukkijoella, jonka ääressä huokaavat ainakin ne suomalaiset,
joilla on vielä oma kosketus maaseutuelämään ennen koneaikaa.
Pietolan talossa ei paljon tukkilaisia suvaittu, kulkujätkiä,
jotka eivät pysy aloillaan. Näytelmä kertoo tukkilaisista, jotka
uittotöissään saapuvat pienelle paikkakunnalle. Myöhemmin
rikkaaksi talollisen pojaksi paljastuva Turkka on työnjohtaja,
hänen reippaana adjutanttinaan Huotari. Pietola-niminen talonpoika
inhoaa tukkilaisia, mutta hänen tyttärensä Katri rakastuu
Turkkaan, mökintyttö Anni Huotariin ja renki-tukkilainen Tolari
kaupustelija-Maijaan. Koomisia hahmoja ovat juoruakat ja Rättärin
hengenheimolaiset Poro-Pirkko ja Pahna-Maija sekä "lyhytjärkinen
poika" Pölhö-Kustaa.
Pietola on velkaantunut
Rättärille, eräänlaiselle oikeusapumiehelle, joka havittelee
myös Katria. Väärinkäsitysten ja kommellusten kautta Rättäri
osoitetaan lopulta roistoksi ja kaikki rakastavaiset saavat toisensa
ja Pölhö-Kustaa pääsee Pietolan holhotiksi.
Näytelmän
laulut ovat sanoittaneet Otto
Manninen, Larin Kyösti ja
Kaarlo
Halme.
Sävellykset teki Oskar Merikanto. Tämä kesäteattereiden
kestosuosikki edustaa aikansa populaarikulttuuria,
suomalaiskansallista tukkilaisromantiikkaa, jota arvostelijat
väheksyivät, mutta kansa rakasti. Tukkijoella menestyi
laitosteattereissakin vielä 1970-luvulla. Kotimainen
elokuvateollisuus muokkasi Pakkalan tekstistä kolme elokuvaversiota
(1928, 1937, 1951).
Näytelmän
synty
Teuvo
Pakkala (1862-1925) kirjoitti kesällä 1896 Otavaan kustantajalleen
Alvar Renqvistille: "Minulla on (vaan elä Jumalan nimessä
hiisku hiirellekään!) valmistumassa pieni 3-näytöksinen näytelmä
"Tukkipojat". Sain päähäni yhtäkkiä pistää se
paperille. Mielestäni tuntuu se välttävältä. Sen ääressä
olen istunut, että tuoli kuumana."
Pakkala oli tuolloin
jo tunnustettu prosaisti. Esikoisteos ”Lapsuuteni muistoja” oli
ilmestynyt 1885. Se otettiin hyvin vastaan, mm. Juhani
Aho näki
Pakkalassa kyvykkään realistisen kirjallisuuden
edustajan.
Pakkalan toinen teos, ”Oulua soutamassa”, ilmestyi
tammikuussa 1886, ja teokseen suhtauduttiin esikoistakin
myötämielisemmin. Kirjailijaa rinnastettiin Aleksis Kiveen ja
Juhani Ahoon, ja hänen lahjoinaan nähtiin "suomen kielen
hienouksien, rahvaan kompauksien ja vilkkaiden, rattoisien
kuvauksien piirtämisessä".
Kalajoella tullut
näytelmäidea työnsi syrjään tekeillä olleen romaanin ”Pieni
elämäntarina” (1902). Syksyllä 1898 Tukkijoella-käsikirjoitus
oli valmis otettavaksi Suomalaisen teatterin 37. näytäntökauden
ohjelmistoon. Näytelmä osoittautui kuitenkin dramaturgi Jalmari
Finnen mukaan
niin heikoksi, että harjoitukset lopetettiin alkuunsa. Pakkala
yritti muokata näytelmää uusiksi, mutta laihoin tuloksin. Hän
kirjoittikin masentuneena Larin-Kyöstille kyllästyneensä koko
touhuun ja päättäneensä panna sen "toistaiseksi pöydälle
tai oikeammin pöydän alle. Se ei tyydytä - paska!" Suutari
pysyköön lestissään, kirjailija huokasi kitkerästi.
Bergbom
alkoi ohjata
Bergbom
tarttui näytelmään uudelleen syksyllä 1899. Hän teki
käsikirjoitukseen muutoksia ja vaati mukaan lauluja. Larin-Kyösti,
Otto Manninen ja
Kaarlo
Halme kirjoittivat
laulujen sanat, jotka Oskar Merikanto sävelsi.
Tilannesidonnaisuutta kuvaa hyvin myös se, että koska päähenkilöä
Turkkaa näyttelevä Kaarle Halme ei osannut laulaa, hänelle ei
lauluja kirjoitettu, vaan parhaat menivät Huotaria esittävälle
"sulavasointuiselle tenorille" Aleksis Rautiolle.
Bergbom
ja Finne eivät uskoneet näytelmän menevän viittä kertaa
enempää. Teatterimiesten ällistys olikin suuri, kun Tukkijoella
meni täydelle salille 43 kertaa ensimmäisen näyttämökauden
aikana. Pakkala kirjoitti tyytyväisenä Otto
Manniselle 13.10.1899
ensi-illan tunnelmista: "Hillitty premiääriyleisökään ei
voinut hillitä itseään, vaan joutui tietämättään äänekkääseen
nauruun illan kuluessa". Koskaan aikaisemmin ei Tukkijoen
kaltaista kassakappaletta ollut nähty suomalaisessa teatterissa.
Mutta kun yleisö otti näytelmän omakseen, arvostelu
pilkkasi.
Menestyksen
salaisuus
Sata
vuotta kriitikot ovat pohtineet Tukkijoen menestystä. Tukkijoella
näytelmä perustuu välittömään kansanomaiseen huumoriin ja
näyttämöllisen esityksen luontevuuteen, vilkkauteen ja
vauhdikkuuteen. Jalmari Finne näki puolestaan Tukkijoen lumouksen
syyksi henkilöiden reippaan ja miellyttävän henkilökuvauksen,
naiivin romanttisuuden, hyvän ja pahan selvän erottamisen
henkilöissä ja ennen kaikkea muuta "Tuulantein"
ihmeellisen lumousvoiman. Pakkala loukkaantui arvostelusta, jonka
mukaan Tukkijoen menestys oli Bergbomin,
Mannisen ja
Merikannon
ansiota.
Kuin näyttääkseen hän kirjoitti satiirisen näytelmän
Kauppaneuvoksen härkä (1901), joka sai suhteellisen myönteisen
vastaanoton, vaikka jäi kauaksi Tukkijoen menestyksestä. Sen
paremmin ei onnistunut laulullinen komedia Meripoikia (1913), jolla
Pakkala tavoitteli uutta menestystä korjatakseen ainaista
rahapulaansa ja taloudellista ahdinkoaan.
Kolmesti
filmattu
Tukkijoella
on filmattu kolme kertaa. Ensimmäisen, Erkki Karun käsikirjoittaman
elokuvan ohjasivat Axel Slangus ja Wilho Ilmari 1928. Turkkana
näytteli Urho Somersalmi, Pietolan Katrina Ellen Sylvin ja
Rättärinä Eino Salmela. Arvostelu kiitti elokuvan kansanhuumoria
ja replikointia, mutta moitti ohjausta. Elokuvan ensi-illan aikaan
Suomen kansallisteatterissa - joksi Suomalainen teatteri oli
vaihtanut nimensä - näytelmää esitettiin 300. kerran. Kritiikin
nuivasta suhtautumisesta huolimatta elokuva oli sen vuoden
menestyksekkäimpiä.
Toisen kerran Tukkijoella filmattiin
1937. Ohjaus oli Kalle Kaarnan, käsikirjoitus Vilho Heinämiehen ja
pääosissa Kyösti Erämaa, Kirsti Hurme, Eero Roine ja Toppo
Elonperä. Elonperä sai kiittävän arvostelun Tolarin roolista ja
elokuvaa pidettiin filmillisenä vaikkakin vähän sekavana.
Valitettavasi elokuvan kopiot tuhoutuivat Adams-Filmin tulipalossa
1959.
Kahden ensimmäisen Tukkijoella-elokuvan ulkokuvaukset
tehtiin Iitissä. Kolmannen, Roland af Hällströmin ohjaaman
version (1951) Ilomantsin Hattuvaarassa ja Koitajoella sekä Enon
Pamilonkoskella, joka valjastettiin tuottamaan sähköä seuraavana
vuonna.
Teuvo
Pakkalan elämänvaiheet
Teuvo
Pakkalan isä
Juhana Erik
Frosterus oli
ammatiltaan kultaseppä, mutta harrasti myös kuvanveistoa. Äiti
Anna Sofia Turdin oli samoin käsityöläissukua, sillä hänen
isänsä oli puuseppä. Pakkalan isänisä oli paikallista
kuuluisuuttakin saavuttanut laivanvarustaja. Pakkalan lapsuus oli
ankea, sillä hänen isänsä oli perso viinalle. Siitä joutuivat
viisi lastakin kärsimään, ja isän ollessa retkillään
sairasteleva äiti sai kantaa vastuun perheestä. Nälkävuosien
aikana perheen asuntona oli yhden huoneen hökkeli, ja Teuvo joutui
käymään kerjuulla. Isän alkoholinkäyttö teki alun perin
käsityöläisperheestä köyhälistöä. Pakkala pääsi
ylioppilaaksi 1882. Hän yritti aluksi Keisarillisessa Aleksanterin
yliopistossa eli nykyisessä Helsingin yliopistossa lääketieteen,
kielten ja historian opintoja, mutta ne eivät oikein innostaneet.
Hän vietti vuoden Oulun tarkk’ampujapataljoonassa, kokeili
maanviljelyä velaksi hankitulla tilalla ja työskenteli
lehtimiehenä. Pakkala avioitui Agnes Tervon kanssa 13. joulukuuta
1889. Agnes kirjoitti nimimerkillä, joskin pelkästään
harrastuksen vuoksi.. Perheeseen syntyi kaksi lasta: Samuli ja
Erkki. Pakkalan perhe muutti Helsinkiin 1894. Pakkala työskenteli
kymmenen vuotta Otavassa kääntäjänä ja kustannustoimittajana.
Hän käänsi mm. norjalaista kirjallisuutta mutta hankki lisätuloja
myös opettamalla suomea Suomalaisen Teatterin näyttelijöille ja
kääntämällä valtion asiakirjoja. Pakkala sai valtion
kirjallisuuspalkinnon 1895. Pakkala sai kirjallisuuspalkinnot
vuosina 1901 ja 1903, mutta raha-asiat olivat huonolla tolalla. Hän
muutti Kokkolaan ja toimi 1904–1907 Suomen köysitehtaan
edustajana tuskastuttuaan kirjoittamiseen ja päästäkseen eroon
veloistaan. Sen jälkeen Pakkala ryhtyi opettamaan Kokkolan
suomalaisessa yhteiskoulussa suomea ja ranskaa vuoteen 1920 saakka.
Hänen oppilaanaan oli myös kalajokinen V.H.
Kivioja,
kansanedustaja ja kirkkoherra, joka on kirjoittanut Pakkalan
opetuksista laajat muistiinpanot.
Lähdeaineistot
Kirjailijat
Oulussa, Oulun maakunta-arkisto
Wikipedia Vapaa
tietosanakirja:
Teuvo Pakkala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti