Typpöstä on matkaa Kalajoelle 20 km ja Rautioon 6 km. Lähin kaupunki on Ylivieska, jonne on matkaa 30 km.
Typpön koulun historiaa
Typpön
koulu aloitti toiminta syksyllä 1924 entisessä Saaren talossa,
jonka kunta oli ostanut ja kunnostanut koulutaloksi. Tässä talossa
koulu toimi yli neljännesvuosisada ajan vuoteen
1950.
Typpöön saatiin uusi koulutalo syksyksi 1950 ja koulua siinä pidettiin vuoteen 1979, jolloin Typpön koulupiiri lakkautettiin.
Jako
ala- ja yläkansakouluihin poistui 1950-luvulla, kun oli päädytty
kuusiluokkaiseen kansakouluun. Niin sanottu jatko-opetus muuttui
1958 vähintään 200-tuntiseksi kansalaiskouluksi ja se toimi
Raution kirkonkylän koulun yhteydessä. Vuodesta 1963
kansalaiskoulu toimi 1-vuotisena ja sitten 2-vuotisena syksystä
1967. Vuonna 1968 annettiin laki kulujärjestelmän perusteista ja
vuodesta 1973 alkaen kansakoulu, kansalaiskoulu ja keskikoulu ovat
yhdessä muodostaneet peruskoulun, jonka ala-asteet toimivat Rautiossa
kirkolla, Pöllässä ja Kärkisissä.
Typpön koulun oppilaita
Lähdeaineisto Aarre Aunola Rautio
Leonard Typpö – Raution viimeinen kansanedustaja
Muotokuvapiirroksen Leonard Typpöstä on tehnyt taiteilija Tanja Luukkonen
Rautiolainen
Leonard
Typpö valittiin
kansanedustajaksi ensi kerran vuonna 1911 Oulun läänin eteläisestä
vaalipiiristä Suomalaisen puolueen vaaliliitosta. Hän oli
ehdokkaana suomalaisen puolueen vaaliliitossa kaikkiaan seitsemällä
listalla, joista kahdessa ensimmäisenä nimenä ja viidessä mukana
toisena nimenä. Ykkösnimenä Typpö oli Rautio-Sievi-listalla,
jonka tunnus oli ”Suomalaisuus voittoon, kansa valtaan” sekä
Ylivieskan listalla, jonka tunnus oli ”Suomalaisuus voittoon”.
Toisena nimenä Typpö oli Saloisissa, Oulaisissa, Haapavedellä,
Limingassa ja Nivalassa. Alueellisesti varsin merkittävää oli se,
ettei Typpö ollut lainkaan ehdokkaana Kalajoen listalla. Saloisten
listan tunnus oli sama kuin Rautio-Sievin-listalla ja Oulaisten
listalla sama kuin Ylivieskassa. Haapaveden listan tunnus oli
”Kansallinen yksimielisyys”, Limingan listan ”Suomalainen
puolue” ja Nivalan listan ”Totuus maan perii”.
Typön
ensimmäinen kausi Suomalaisen puolueen kansanedustajana jatkui
vuoteen 1914 ja toisen kerran hän oli saman puolueen
kansanedustajana 1917-1918. Kolmannen kerran Leonard Typpö
valittiin eduskuntaan Kokoomuksen listoilta Oulun eteläisestä
vaalipiiristä vuonna 1918 ja hän oli mukana vuoteen 1921 saakka.
Eduskunnan valiokuntatyöskentelyyn hän osallistui
lakivaliokunnassa ja suuressa valiokunnassa. Vapaussodan aikana
Leonard Typpö oli asunut erään toisien edustajan kanssa
helsinkiläisperheessä, jonka poika oli murhattu juuri ennen sodan
syttymistä. Edustajat olivat pelänneet henkensä puolesta ja siksi
he olivat terveinä miehinä asuneet kahden viikon ajan erään
professorin johtamassa sairaalassa tämän suostumuksella
vapaussodan taisteluissa haavoittuneiden potilaiden
joukossa.
Leonard Typön maallinen matka päättyi 54 vuoden
iässä kotona 27. päivänä kesäkuuta vuonna 1922 ilmeisesti
aivokasvaimen, aivosuonten katkeamisen tai aivokuumeen
johdosta.
Lestadiolaisen herätysliikkeen
maallikkosaarnaajana ja virsirunoilijana sekä kansanedustajana
jälkimaailman tietoisuuteen jäänyt Leonard Typpö oli syntynyt
29. tammikuuta 1868 torpparin, sittemmin talon isännän Kaarle
Heikinpoika Alatypön ja tämän ensimmäisen vaimoin Loviisa
Juhontytär Mäkelän kuudesta lapsesta vanhimpana.
Leonard
Typön kotitila ei ollut suuren suuri, maata on ollut vain noin
seitsemän hehtaaria ja tilalla on asunut Leonardin lisäksi kaksi
hänen veljeään. Leonard on mennyt ensimmäisen kerran naimisiin
18-vuotiaana itseään vuotta nuoremman Fredrika Nikodemuksentytär
Sipilän kanssa. Perheeseen syntyi kaksi lasta. Kuukausi toisen
lapsen syntymän jälkeen Leonard Typpö perheineen lähti
siirtolaiseksi Amerikkaan, missä he viipyivät hieman yli viiden
vuoden. Typöt asuivat Fitchburgissa Massachushetsin osavaltiossa ja
Leonard työskenteli rautalankatehtaassa. Amerikassa perheeseen
syntyi kolmas tyttö. Rautioon perhe palasi 1895 ja seuraavana
vuonna Frederika äiti kuoli kolmisen viikkoa perheen neljän lapsen
syntymän jälkeen.
Leonard Typpö vihittiin toiseen
avioliittoon 23. joulukuuta 1902 Anna Sorvarin kanssa. Leonardille
ja Anna syntyi viisi lasta, joista kaksi kuoli vain muutaman viikon
ikäisinä. Lapsista muistetaan Usko Typpö, joka isänsä tavoin
toimi pitkän ajan maallikkosaarnaajana. Leonard Typpö on
kirjoittanut erittäin runsaasti Siionin lauluja ja toimittanut
kaikkiaan kolme laulu- ja virsikokoelmaa. Ensimmäinen näistä
laulukirjoista ilmestyi vuonna 1902 ”Siionin kansan matkalaulut
elämän tiellä”-nimisenä. Kolmas laulukirja ilmestyi vuonna
1912. Silloin Leonard oli toiminut jo jonkin aikaa kansanedustajana.
Typpö oli aikansa vanhoillislestadiolaisuuden johtavia
hahmoja.
Lähde
Aarre
Aunola: Rautio-kirja
Matti Isomaa: Kalajokilaakson
kotiseutulukemisto
Leonard Typpö oli keskipohjalainen maanviljelijä ja erityisesti lestadiolainen maallikkosaarnaaja, joka tunnettuna saarnamiehenä ja vanhoillislestadiolaisena vaikuttajana houkuteltiin mukaan politiikkaan. Vaikka Typpö oli enemmänkin hengellinen vaikuttaja, nousi hän silti eduskuntauransa aikana keskeiseksi, pohjoissuomalaiseksi poliittiseksi vaikuttajaksi erityisesti heränneiden parissa.
Talollisen perheeseen Rautiossa 1868 syntynyt Leonard Typön (ent. Alatyppö) sanotaan olleen monitoiminen ja lahjakas mies. Toimeentulon perheelleen Typpö hankki maanviljelyksellä, vaikkakin suurimman osan hänen ajastaan veikin lestadiolainen saarnatoiminta. Typpö oli ahkera saarnamies ja kulki pitkin Pohjanmaata ja aina Yhdysvaltoja myöten saarnamatkoillaan. Leonard Typpö kuului vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen johtohenkilöihin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Vanhoillislestadiolaisten keskusjärjestö Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys (SRK) perustettiin 1906. Järjestön tavoitteena ja tarkoituksena oli herättää ja elvyttää kristillistä uskonelämää sekä edistää kristillissiveellisten elämäntapojen, kansanraittiuden ja isänmaallisen mielen vakiinnuttamista kansan keskuudessa. Saarnatoimintansa ohella Typpö osallistui kirkon hallinnolliseen toimintaan kirkolliskokousedustajana. Konkreettisen uskonnollisen toimintansa ohella Typpö käytti luovuuttaan tuotteliaana virsirunoilijana sekä kirjoittamalla usein uskonnollisiin julkaisuihin.
Poliittisista puolueista Typölle läheisin oli Suomalainen puolue, jonka listoilta hänet useasti valittiin eduskuntaan. Suomalaisen puolueen ohjelma ja ideologia ovat hyvin yhteneväiset SRK:n tavoitteiden kanssa – kansanraittius, kristillissiveelliset elämäntavat ja isänmaallinen mieli. Ei siis ollut ihme, että Typpö, kuten monet muutkin lestadiolaiset maallikkojohtajat esim. (→) Juuso Runtti ja (→) Sakari Ainali, löysivät poliittisen kotinsa Suomalaisen puolueen parista. Ensimmäisen kerran Typpö asteli eduskunnan istuntoon 1911. Hänen kansanedustajauransa jatkui pienin tauoin aina vuoteen 1921 asti. Suomalaisessa puolueessa oli jo ensimmäisistä eduskuntavaaleista lähtien panostettu uskontokysymyksiin ja puolue olikin toistuvasti vaaleissa asettanut useita pappisehdokkaita. Herätysliikkeen kannattajien piirissä maallikkosaarnaajilla ja -johtajilla oli kuitenkin keskeisempi ja huomattavasti suurempi vaikutus kuin lestadiolaispapeilla. Tästä syystä puolueet pyrkivätkin asettamaan Pohjois-Suomessa ehdokkaaksi hyvin tunnettuja lestadiolaismaallikoita. Suomalainen puolue saavutti ja säilytti asemansa herännäisäänestäjien ykköspuolueena koko toisen venäläistämiskauden ajan eli ensimmäisistä eduskuntavaaleista aina itsenäistymiseen. Tämän jälkeen erityisesti Maalaisliitto nousi haastamaan Suomalaisen puolueen aseman Pohjois-Suomen heränneiden edustajana.
Leonard Typpö ei ollut lähtökohtaisesti järin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, vaan ajautui mukaan politiikkaan lähinnä muiden vetämänä. Suomalainen puolue tarvitsi uuden ääniharavan Oulun eteläiseen vaalipiiriin vuoden 1910 eduskuntavaaleihin. Puolue oli menettänyt vaalipiirissä edustajan paikan Maalaisliitolle edellisissä vaaleissa. Ehdokasasettelussa esille nousi rautiolainen maanviljelijä ja maallikkosaarnaaja Leonard Typpö. Paikkakunnan vanhasuomalaisten ja vanhoillislestadiolaisten johtomies Otto Petäjistö sai houkuteltua saarnaajana hyvin tunnetun Typön asettumaan ehdolle. Kaikkien vanhoillislestadiolaisten siunausta Typön ehdokkuus ei kuitenkaan saanut. Ensimmäisissä vaaleissaan Typpö ei kuitenkaan vielä päässyt läpi.
Kuten muiden herännäispoliitikkojen tapauksissa myös Typön ollessa kyseessä, näytteli hänen uskonnollinen taustansa alusta alkaen suurta roolia hänen poliittisella urallaan Asettuessaan ehdolle Typpö oli jo vanhoillislestadiolaisuuden huomattavimpia johtomiehiä sekä tuotteliaan kirjallisen että saarnatoimintansa vuoksi. Hän oli tunnettu vuosikokous saarnaaja ja liikkui puhujamatkoillaan laajasti Kalajokilaaksossa, Oulun ja Raahen seuduilla sekä Tornionjokilaaksossa. Eräs kannattaja totesikin Typölle ennen vuoden 1911 vaaleja, että hänet oli asetettu ehdolle kaikkien uskovaisten kuin myös Suomalaisen puolueen puolesta. Hetken politiikassa toimittuaan myös Typpö itse totesi Kaiku-lehdessä 1916, että Suomalainen puolue oli vakavin ja tarmokkain uskonnon kannattaja. Typpö omaksui nopesti Suomalaisen puolueen ohjelman ja poliitikon roolin omakseen. Hän oli idealisti, joka kannatti erityisesti kokonaisuuden etua luokkaetuja vastaan. Vastapainona karsastamilleen luokkaeduille Typpö näki Suomalaisen puolueen, joka syyllistymättä minkään yhteiskuntaryhmän erityisintressien ajajaksi toimi kansankokonaisuuden parhaaksi. Vaikka talonpoika olikin, näki Typpö myös Maalaisliiton kuuluvaksi luokkapuolueiden piiriin. Luokkataistelunvastaisuus ja ajatus kansankokonaisuudesta vetosi ainakin osaan Pohjois-Suomen lestadiolaisväestöstä.
Vuoden 1916 eduskuntavaali kampanjassaan Typpö käytti jumalanpilkkapykälien käsittelyä esimerkkinä mm. sosialidemokraattien ja Ruotsalaisen kansanpuolueen epäluotettavuudesta uskontopolitiikassa. Suomalaisen puolueen toiminta oli hänen mukaansa pelastanut rikoslain jumalanpilkkapykälät. Suomalaista puoluetta markkinoitiin ”jumalankielteisyyden” vastaisena voimana, joka edusti turvallista esivaltaan. Vaikka Typpö olikin läpeensä hengenmies, oli hän myös varsin maltillinen ja suvaitsevainen. Hän kannatti muun muassa valinnaista siviiliavioliittoa, mutta ei sen sijaan voinut hyväksyä rajatonta uskonnonvapautta. Typpö oli perinteisen kristillisen valtion kannattaja ja uskoi, että vapaudesta seurasi pakanuutta. Hän edusti johdonmukaisesti omaksumaansa patriarkaalis-konservatiivista yhteiskuntakäsitystä ja tähän käsitykseen liittyi olennaisesti ajatus kristillisestä valtiosta.
Vuoden 1916 jälleen eduskuntaan valittu Typpö seurasi aitiopaikalta vuoden 1917 ja 1918 tapahtumia. Hänen puheensa, kirjoituksensa ja poliittiset kannanottonsa osaltaan muokkasivat pohjois-suomalaisten uskovien kuvaa tilanteesta. Typpö ei ollut innokas puheenvuorojen käyttäjä eduskunnassa, mutta välitti muutoin tuntojaan kannattajilleen. Typpö koki vuoden 1917 tapahtumat erittäin raskaina ja valitti huolta ja pelkoaan vaimolleen kirjeissään. Kesällä hän koki eduskunnan suorastaan vankilamaisena. Keskusteltaessa jumalanpilkkapykälistä Typpö totesi todellisten kristinuskon tunnustajien kokoneen historian eri vaiheissa häväistystä ja vainoa. Hän katsoi, että pilkalla ei ollut mitään arvoa, sillä kansan enemmistö kuitenkin kunnioitti Jumalan sanaa. Typpö uskoi, että syksyn 1917 eduskuntavaalit toisivat jälleen porvarienemmistön ja Suomalaiselle puolueelle lisää paikkoja. Kaiku-lehteen syksyllä 1917 kirjoittamassa artikkelissaan hän piti vasemmistoenemmistöisen hajotetun eduskunnan toimintaa häpeällisenä. Maa oli ajettu tukalaan asemaan siksi, että yhteiskuntapolitiikassa oli otettu huomioon vain yhden kansanluokan edut. Typpö oli huolissaan suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuudesta ja kristinuskon asemasta. Sosialidemokraattien vallan jatkumisen Typpö näki johtavan pahempaan orjuuteen kuin keisarivallan konsanaan. Syksyn 1917 eduskuntavaalit palauttivat porvarienemmistön, joka päätyi julistamaan maan itsenäiseksi vuoden lopussa.
Itsenäistymistä seurasi koko kansaa ankarasti koetellut kansalaissota. Typön, kuten muidenkin lestadiolaispoliitikkojen, ensimmäiset tulkinnat puhjenneesta sodasta olivat etupäässä uskonnollisia. Typpö katsoi Jumalan vitsan alkaneen kurittaa kansaa, jolla oli edessään suuret kärsimykset. Suomalaisia kutsuttiin nyt kääntymykseen. Myös Typpö jäi useiden muiden kansanedustajien kanssa loukkuun pääkaupunkiin sodan alettua. Aikaansa punaisen Suomen pääkaupungissa hän vertasi elämään jalopeurain luolassa. Typön lehtikirjoitukset punaisesta Helsingistä olivat omiaan lisäämään sosialidemokraatteja kohtaan tunnettua vastenmielisyyttä Pohjois-Suomen vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Kansalaissotaa seuranneessa valtiomuototaistelussa Typpö asettui Suomalaisen puolueen linjan mukaisesti monarkian kannalle. Hän perusteli valintaan myös uskonnollisilla syillä. Eduskuntapuheenvuorossaan elokuussa 1918 Typpö katsoi, että oli Jumalan johdatusta, että kansa sai itse valita valtiomuotonsa. Valtiomuodon tuli taata maan itsenäisyys ja palauttaa vahva laillinen järjestys. Rikkonainen ja puolueisiin jakautunut kansa tarvitsi kokoavan johtajan. Typön perusteluissa yhdistyivät vanhasuomalainen ajatus kansankokonaisuudesta, patriarkaalinen ihanne Herran pelossa vaeltavasta kansasta sekä lain ja järjestyksen korostus. Monarkian joutuessa kovaan vastatuuleen, totesi Typpö myös lujaan hallitusvaltaan rakentuvan tasavaltaisen valtiomuodon olevan hyväksyttävissä.
Leonard Typpö kuoli muutama päivä ennen vaaleja 1922 vasta 54-vuotiaana. Hänen tilalleen ei ehditty enää asettaa uutta ehdokasta. Typpö oli ollut vaalipiirissään Kokoomuspuolueen pääehdokas, joten hänen seuraajastaan käytiin kovaa keskustelua. Typön seuraajaksi ja hänen vanhoillislestadiolaisilta saatujen ääntensä perijäksi suositeltiin tuomiorovasti Mannermaata, joka valittiinkin eduskuntaan.
Typpö (e. Alatyppö), Leonard S 29.01.1868 Rautio K 27.06.1922 Rautio V talollinen Kaarle Alatyppö, Lovisa Alatyppö P1 Fredrika Sipilä 1886 – 1896 P2 Anna Lyydia Sorvari 1902 -
URA. maanviljelijä Rautiossa , oleskeli USA:ssa 1889-1895, lestadiolainen maallikkosaarnaaja, Suomalaisen puolueen kansanedustaja Oulun läänin eteläinen vaalipiiri 01.02.1911 – 08.12.1918, Kokoomuksen kansanedustaja 09.12.1918 - 04.09.1922
Lakivaliokunta, Suuri valiokunta
Kirkolliskokous
LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Talonen Jouko, Pohjois-Suomen lestadiolaisuuden poliittis-yhteiskunnallinen profiili 1905-1929, 1988; Eilo Olavi, Leonard Typpö, teoksessa Keskipohjalaisia elämäkertoja, Kokkola 1995; Eduskunnan kirjasto, edustajamatrikkeli http://www.eduskunta.fi/thwfakta/hetekau/hex/hxent.htm ,
luettu 30.10.2011.
Jenni Karimäki
Leonard Typön 346 laulua sisältävä Siionin kansan Matka-Laulut Elämän tiellä (1902–1916) tai lyhyesti Siionin Matka-Laulut ja Gustaf Skinnarin Jumalan lasten Rukous-, Ylistys- ja Kiitos-Wirsiä matkustaissamme elämän tietä läpi wihollisen maan Paratiisiin olivat suurimpia vanhoillislestadiolaisten käyttämiä kokoelmia ennen O. H. Jussilan kokoelmaa. Vuonna 1916 Oskari Heikki Jussila julkaisi Siionin laulut ja wirret, johon hän oli kerännyt 329 laulua. Hän toimitti laulukirjaa parisenkymmentä vuotta, poistaen ja lisäillen lauluja. Vuonna 1939 hän lopetti laulukirjan julkaisemisen.
Vanhoillislestadiolaisuuden vuoden 1934 hajaannus Rauhan Sana -lehden tulkitsemana 1935–1950 https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/8500/URN_NBN_fi_joy-20070154.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kalajoki 28.04.2023
Erkki Aho
Alvar Typpö
Alvar Typpö oli Kellokosken juhlatalon vuosien 1990-1991 suuren korjausurakan legendaarinen talkoomies. Veistoksen on tehnyt latvialainen Wija Mikane. Veistos on nykyisen Kellokosken juhlatalon pääoven lähellä. Rakennuksessa toimi 1800-luvun lopulla viinanpolttimo eli pränni, 1920-luvulta 1960-luvulle talo oli Kellokosken tehtaan Juhlatalona. Nykyisin paikka on Helsingin seurakuntayhtymän leirikeskuksena.
Asko Typpö (s. 9. huhtikuuta 1948 Rautio) on suomalainen rovasti ja runoilija.
Typpö pääsi ylioppilaaksi 1968 Kalajoen yhteiskoulusta. Hän valmistui teologian kandidaatiksi 1977 ja teologian maisteriksi 1978. Typpö vihittiin papiksi Oulussa 1977 ja hän suoritti pastorin tutkinnon 1980. Typpö toimi kappalaisena Kaustisella ja Ullavassa sekä oli Ullavan kirkkoherrana vuodesta 1984 alkaen. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2011
Typpö Asser
s. 1928, k. 2016 väitteli 2005 tekniikan tohtoriksi Oulun yliopistossa (77-vuotiaana)
viimeinen työpaikka vesiylioikeuden neuvoksena Vaasassa
Typpö Tapani
s. 1943 väitteli 1985 lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi Oulun yliopistossa
eläkkeellä, toiminut keskussairaalan röntgen- ja isotooppiosaston ylilääkärinä Kokkolassa
Tapani Typpö
https://www.youtube.com/watch?v=5BbU7q2God0
Kalajokilaakso-valssi, säv. Tapani Typpö
https://www.youtube.com/watch?v=v3_bBQhI3_4
Tapani Typpö
https://www.youtube.com/watch?v=NR_Ct6EHDMQ
Mintunkukka, tango
https://www.youtube.com/watch?v=66TKFUH67gA
Outi Airola (s. 1959 Kalajoki) on suomalainen toimittaja, joka on työskennellyt muun muassa MTV Uutisissa. Hän on toiminut vuodesta 2017 lähtien Kokkola-lehden päätoimittajana Airola kasvoi Kokkolassa ja opiskeli Turussa.
Outi Airola on taiteilijaperheen äiti: hänen lapsiaan ovat näyttelijät Oona ja Anna Airola, toimittaja Laura Airola, sirkustaiteilija Sara Airola ja laulaja Aaro Airola eli Arppa.
Airola pyörittää pihapiirissään entisessä hevostallissa kulttuurikahvila Sahaa. Sen ympäristössä järjestetään vuosittain myös Ykspihlajan kulttuuriviikot -tapahtuma. Kahvila on vuoden 2020 molemmin puolin ollut lopettamisuhan alla, mutta se on saanut puolelleen pienen kansanliikkeen. Kahvila on paikallisesti tunnettu, ja mainitaan muun muassa Arpan kappaleessa "Vihdoin viimein"
Airolan taiteilijaperheen taustalla kyti kamala tragedia – äiti Outi paljastaa Ylellä: ”Kukaan ulkopuolinen ei tiennyt”
https://www.is.fi/viihde/art-2000009308325.html
Sahojen historiaa Kalajoelta ja Peurakosken Sahan historiaa
Kalajoen
sahateollisuuden nousu alkoi 1870-luvulla. Seuraavan vuosikymmenen
alussa toimivat Hannilan, Pahikkalan ja Tavastvikin sahat sekä
Niskakosken saha Rautiossa. 1890-luvun puolivälissä Kalajoella
toimi kuusi ja Rautiossa kaksi vesisahaa. Kaikki olivat pieniä,
yksiraamisia ja alle 1 000 tukkia vuodessa sahanneita laitoksia,
jotka tarjosivat ansion yhteensä 25 henkilölle. Ensimmäinen
suurempi saha Kalajoella oli F. A. Juséliuksen 1800-luvun
loppuvuosina perustamav Holman
höyrysaha.
Kalajokisen
talonpoikaissuvun perillinen Antti
Juhonpoika Pahikkala (myöh.
Santaholma) aloitti liikemiesuransa 1800-luvun lopulla kauppiaana.
Santaholma myi tervaa ja paperipuuta sekä kävi graniittikauppaa
Skotlantiin asti. Hän harjoitti myös valtameripurjehdusta.
Liiketoiminnan tehostamiseksi perustettiin vuonna 1903 A.
Santaholma Oy,
jonka 1,5 miljoonan markan pääomasta 1/3 tuli Antti Santaholmalle
ja loput hänet pojilleen. Yhtiön kotipaikkana oli aluksi Oulu,
mutta vuonna 1909 kotipaikka muuttui Kalajoelle, minne yhtiön
pääasiallinen tuotantokin oli siirtynyt.
Santaholmien
omistama Jokisuun
höyrysaha käynnistyi
vuonna 1903. Vuosina 1909–1913 sahattiin vuosittain 130 000–330
000 tukkia. Niistä jalostui 2 788–5 500 standarttia erilaista
puutavaraa. Työvoiman määrä vaihteli 74:stä 134 henkeen. Näillä
luvuilla A. Santaholma Oy oli ylivoimaisesti suurin työnantaja
Kalajoella. Lisäksi on huomattava, että hakkuut ja uitot tarjosivat
ansiomahdollisuuksia rautiolaisille ja muidenkin lähikuntien
asukkaille. Sahan työväki asui pääasiassa Plassilla, missä yhtiö
omisti työväen asuntoja ja missä oli myös työväen omia mökkejä.
Työvoiman puute ja liikennöintirajoitukset johtivat vuosina
1916–1918 seisokkeihin. Jokisuun sahan ohella Santaholmilla oli
puuhiomo Pyhäjoella ja saha Haukiputaalla, Himangalla ja
Raahessa.
Jokisuun
sahan toiminta käynnistyi jälleen syksyllä 1919. Seuraavana vuonna
sahatavaraa myytiin runsaat 4 300 standarttia. Sahan konekanta
uusittiin vuonna 1926. Tämä näkyi tuotantoluvuissa, jotka nousivat
vuonna 1930 noin 8 100 standarttiin. Pulavuodet vaikeuttivat Jokisuun
sahankin toimintaa, mutta vaikeuksista selvittiin. Lupaava kehitys
katkesi toiseen maailmansotaan, joskin yhtiön toiminta pystyttiin
pitämään yllä sotavuosina ajoittaisesta työvoimapulasta
huolimatta. Santaholman merkitys työllisyyden ylläpitäjänä oli
keskeinen myös maailmansotien välisenä kautena.
Jokisuun
sahan toiminta jatkui aina vuoteen 1996. Yhteensä 93
toimintavuotensa aikana saha koki luonnollisesti monia uudistuksia ja
muutoksia. Saharakennus oli aluksi suorakaiteen muotoinen, noin
yhdeksän metriä leveä ja lähes 50 metriä pitkä rakennus.
Sittemmin rakennusta laajennettiin useaan otteeseen, viimeksi vuonna
1985, jolloin rakennettiin uusi hakkurihuone. Samana vuonna hankittu
uusi veistokone vaati katon korottamisen ja sisäänkäynnit
pohjoispuolelle. Vuonna 1996 julkaistussa Timo Kantosen teoksessa
”Satakunta sahaa Suomessa” Jokisuun sahan päärakennusta
kuvataan näin: ”Se on L:n muotoinen ja käsittää ylä- ja
alasahan. Voimanvälityslaitteet ja sahakoneiden jalustat täyttävät
alasahan ja yläsahassa sijaitsevat toimintakuntoiset kaksi
raamisahauslinjaa. Viereinen voimalaitos sekä savupiippu ovat
tiilirakenteiset.” Laivasta peräisin oleva höyrykone on
harvinainen ja yhä toimintakykyinen trippelihöyrykone vuodelta
1916. Naakat ovat asuttaneet joen puolella sijaitsevan 38 metriä
korkean savupiipun sahan hiljenemisen jälkeen.
Santaholman
sahalla pitkään työskennellyt metsätalousinsinööri Esa Eroma on
muistellut:
”Kun
tukki oli kulkenut ykkösraamin läpi, oli pyöreä tukki sahattu
pelkaksi, sivulaudoiksi ja losoiksi. Sydäntavarat matkasivat suoraan
merkkipenkkiin, sivulaudat kakkoskantille ja losot jälleen alasahaan
hakkurin kuljettimelle. Ennen hakkureiden tuloa losot ja kantista
tulevat rimat poltettiin miiluissa sysiksi eli hiiliksi – –
– Tapulissa sahatavarat sitten kuivuivat lastattaviksi ja
laivattaviksi, useimmiten ulkomaille. Taaplarin työ oli todella
raskasta ja siihen ei aivan joka pojasta ollut. On huomattava, että
sahatavarat ovat taaplausvaiheessa tuoreita ja painavat
kaksi-kolminkertaisesti kuivapainoonsa verrattuna. Tapulit olivat
Kalajoella neljästä neljään ja puoleen metriin korkeita.”
Tänä
päivänä kalajokista sahaperinnettä jatkaa Junnikkala
Oy.
Puu ja vesi ovat olleet pitkään perusta Junnikkalan suvun
leipätyölle. Aarne Junnikkala valmisti 1950-luvulla puisia
vesijohtoputkia. Hän osti myös sirkkelisahan, jolla perheen vanhin
poika Ismo aloitti sahaustoiminnan. Vuonna 1960 Ismo Junnikkala
perusti yksiraamisen sahalaitoksen. Heikki Junnikkala tuli mukaan
toimintaan vuonna 1965, ja vuonna 1968 sahalinja muuttui
kaksiraamiseksi. Ilpo Junnikkalan liittyessä remmiin vuonna 1971
vientitoiminta laajeni entisestään. Saha paloi vuonna 1980, mutta
se rakennettiin uudelleen jo samana vuonna. Höyläämön
rakentaminen vuonna 1987 paransi toimintaedellytyksiä entisestään.
Moderni laitos työllistää nykyisin satakunta henkeä.
Peurakosken Saha
Rautiossa oli 1800-luvun lopussa kaksi sahaa: Niskakankaan saha Ylipäässä ja Peurakosken saha Typpössä. Vääräjoen Peurakoskessa on vuodelta olevan asiakirjatiedon perusteella ollut myllylaitos vuodesta 1882. Peurakosken Sahamylly Oy teki konkurssin ja sahan ja myllyn toimintaa jatkamaan perustettiin uusi osakeyhtiö Alapään Sahamylly Oy, joka on merkitty kaupparekisteriin 9.lokakuuta 1928.
Yhtiön osakkaiden tarkkaa määrää ei ole voitu selvittää, mutta vuodelta 1933 olevan asiakirjan mukaan yhtiön johtokunnan puheenjohtajana oli silloin Juho Typpö ja johtokuntaan olivat kuuluneet hänen lisäkseen Aukusti Pahkala, Eemil Räihä, Jaakko Yliverronen ja Matti Verronen. Osakkaina ovat olleet Otto Alatyppö, Emanuel Vähäkangas, Joonas Alatyppö, Eemil Nivala, Juho Simi, Joonas Puurunen, Aadi (Adiel) Räihä, Otto Uusitalo, Tauno Alaverronen, Matti Alaverronen, Matti Oja ja August Verronen.
Yhtiön harjoittaman mylly- ja sahaustoiminta on loppunut keväällä 1941, kun yhtiö myi mylly- ja sahalaitoksen Janne (Juho Viljami) Torvelle ja tämän pojalle Veikko Torvelle ja Eemil Räihälle. Juho Viljami Iisakinpoika Torvi oli syntynyt 8. huhtikuuta 1879 ja hän kuoli 20.kesäkuuta 1943. Vaimonsa Hilja Maria oli syntynyt 6.elokuuta 1882 ja hän kuoli 29.kesäkuuta 1945. Perinnönjaossa 1947 tilat ja muu omaisuus jaettiin lasten kesken ja 23. maaliskuuta 1950 tehdyllä sisarusten välisellä kaupalla kiinteistöt ovat siirtyneet Veikko ja Antero Torvelle.
Yrjö Eemeli Kallenpoika Räihä (s.19.2,1903) ja hänen vaimonsa Anna Lusina ( os. Poukkula) s.23.9.1900 myivät 850v000 markan hinnalla Räihän osuuden Peurakosken myllyyn liittyneistä neljästä tilasta ja myllyn irtaimesta 6.joulukuuta tehdyllä kaupakirjalle työmies Antero Torvelle ja Veikko Torven vanhimmalle pojalle, koululainen Ensio Torvelle. Näin Ensio Torvesta tuli 12-vuotiaana poikasena Torven saha- ja mylly-yhtymän kolmas osakas.
Veikko Torvi on syntynyt 25. kesäkuuta 1906 ja hän kuoli 3. marraskuuta 1978. Hänen vaimonsa Sanna Loviisa Nikuntytär (os. Saukko) oli syntynyt 17.kesäkuuta 1920 ja kuoli 6. lokakuuta 1983. Toiminta Peurakosken laitoksella on loppunut 1980-luvulla ja rakennukset ovat sittemmin päässeet rapistumaan.
Peurakoski-yhtymän osakkaina ovat 1999 Janne Torven lapsista nuorin, vuonna 1931 syntynyt Veikko Antero Torvi sekä Veikko ja Sanna Torven lapset Ensio Torvi, Pekka Torvi, Helena Torvi, Raija Torvi, Maire Pokela ja Sanna-Maija Laurila.
Ensio Torvella on Ylivieskassa sahalaitos E.T. Listat Oy, jonka palveluksessa on myös Pekka Torvi.
Pekka Torvi
Raution Kisailijoiden painnonnoston vetäjä Pekka Torvi on erinomainen esimerkki miehestä, jonka painonnosto on vienyt mukanaan. Torvi oli nostamassa veteraanien SM-kultaa 1996 ja 2003, mutta mittavamman työn hän tehnyt pienen Raution painonnostovetäjänä jo parin vuosikymmenen ajan.
Raution Kisailijat on voittanut useita satoja arvokisamitalleja painonnostossa. Milko Tokola edusti Suomea Rion Olympialaisissa 2016.
Milko Tokolan ja hänen vaimonsa Anna ( os. Everi) muotokuvan on maalannut taitelija Rositsa Tancheva.
Eino Takkunen – veiston taitaja
Eino
Takkusen rukinlapanäyttely on jatkuvana näyttelynä esillä
Rautiossa.
Puukko
on pysynyt Eino Takkusen käsissä aivan poikavuosista lähtien ja
puu on elänyt monimuotoisesti hänen töissään vuosikymmenien
ajan. Rukin lavat ovat olleet 1960-luvun alkuvuosista lähtien, yli
kolmenkymmenen vuoden ajan hänen päätuotettaan, mutta maailmalle
on lähtenyt myös Einon käsissä syntyneitä nimikilpiä ,
”kirjaloovia”, pöllökelloja, kynttilälampetteja,
pienoisveistoksia ym. satamäärin.
Puunkäsittelyn saloihin
tämä veiston taitaja on päässyt sisälle omakohtaisen ja
jatkuvan ”harjoittelun” myötä. Ja tuo harjoittelu jatkui omassa
tuvassa, omatekemän höyläpenkin ääressä tiiviinä, lähes
päivittäisenä veistelynä aina syksyyn 1998 saakka. Silloin sairaus
hiljalleen sai yliotteen miehestä ja hänen taloudenhoidosta
vastanneen Suoma-sisaren poismeno 82-vuotiaana helmikuun alussa 1999
pakotti miehen siirtymään pois Alatyppön Hakalasta. Höyläpenkin
Eino halusi tietysti mukaansa myös Mäntyrinteeseen – Kalajoen
vanhainkotiin.
Eino Johannes Takkunen syntyi Raution Alatyppön
Hakalassa pari vuotta Suomen itsenäistymisen jälkeen 2. tammikuuta
1921 Jaakko ja Seliina Takkusen perheen viidentenä lapsena. Kaksi
vanhinta lasta, molemmat tyttöjä, olivat kuolleet jo aivan
nuorena. Einon jälkeen syntyi perheeseen vielä yksi lapsi.
Eino-poika oli vasta hieman neljännellä vuodella, kun perhettä
kohtasi kova isku vuonna 1924. Suutarina ja rakennusmiehenä toiminut
isä Jaakko kuoli parhaassa miehuusiässä, vain 36-vuotiaana,
tietojen mukaan anemiaan, ja lapset jäivät yksin ompelijana
toimineen Selliina-äidin hoiviin.
Einon kädentaitojen voidaan
katsoa olevan ainakin osittain sukuvikaa, perua isältä ja
setä-Leonardilta, joka toimi yli kymmenen vuoden ajan kirkonkylän
kansakoulun veistonopettajanakin (1934-46). Jaakko-isä oli saanut
13-vuoden ikäisenä neljän lukukauden opiskelun jälkeen
päästötodistuksen Raution kirkonkylän ylemmästä kansakoulusta
keväällä 1901. Todistuksen olivat allekirjoittaneet vain yhden
lukuvuoden (1900-1901) ajan koulussa toiminut vt. opettajatar Tilda
Roine ja johtokunnan esimies, kirkkoherra Jaakko Kajanen ja siinä on
Jaakko Takkusen (s.3.9.1887) taidot arvostelut merkinnällä ”hyvä
9” ja niin piirustuksessa, kaunokirjoituksessa kuin
käsitöissäkin.
Ensiopit lukemiseen ja kirjoittamisen
taitoihin Eino Takkunen on saanut kotona äidiltään. Säilyneen
lastenkoulutodistuksen mukaan Eino on ollut seitsemän ikäisenä
lastenkoulussa, kiertokoulussa, vuonna 1928 kahdeksantoista päivän
ajan. Kinkereille osallistumisesta Einon kinkeritodistuksessa on
merkintä vuodelta 1931. Eino aloitti varsinaisen koulukäynnin Typön
piirin supistetun kansakoulun yläluokan ensimmäisellä
vuosiluokalla ja sai koulusta päästötodistuksen neljän lukuvuoden
jälkeen 30. huhtikuuta 1935.
Jo aivan pienenä poikasena Eino
oli lehmivahtina ja vuoleskeli ojanpientareella ja kivillä
istuessaan puukollaan pajupillejä ja pieniä eläimiä. Seitsemän
ikäisenä Einoa kohtasi sairaus, joka ei kuitenkaan pystynyt
nujertamaan sinnikästä poikaa. Vasempaan käteen iskenyt polio
(lapsihalvaus) runteli pahoin käden ja hoidon puutteessa sormet
jäykistyivät sellaisiin asentoihin, ettei kädellä pystynyt
tekemään mitään. Suksisauvakaan ei pysynyt kädessä, ellei sitä
sitonut polkupyörän sisärenkaasta leikatulla kumilenkillä käteen.
Kouluvuosina Eino ei menestynyt erikoisesti hiihdossa, mutta
aikuisiässä hän sijoittui esimerkiksi suojeluskunnan hiihdoissa 2o
kilometrillä toiseksi.
Nuoruusiässä Einonkin oli lähdettävä
leivän tienuuseen metsätöihin muiden miesten tavoin. Sotavuosien
aikana Eino teki metsätöitä Raution lisäksi Sievissä ja Kalajoen
puolella ja oli sittemmin vuosien ajan rakennustöissä lähiseudulla.
1950-luvun alkupuolella hän rakensi esimerkiksi Matokankaan talon
Typpöön vanhoista laudoista ja vanhoilla jo kertaalleen käytetyillä
nauloilla. Peurakosken sahalla Eino Takkunen oli ensi kerran
kesätöissä rimojen kannossa jo ennen talvisotaa ja sotien jälkeen
sahuiden aikana taaplarina ja remonttimiehenä.
Sotavuosien
aikana ja niiden jälkeen 1940-luvulla Eino Takkunen teki metsätöiden
jälkeen iltaisin satoja sormuksia alumiiniromusta, jonka hän ensin
oli sulattanut. Raaka-aineitta sormuksiin Eino sai vanhoista
alumiinikattiloista, lusikoista ja muista jo aikansa palvelleista alumiinitavaroista sulattamalla niitä pitkävartisella valukauhalla
takassa. Sormusten tekiminen oli varsin tuottoisaa
askartelua.
Varsinainen koristeveisto tuli Eino Takkusen
ohjelmaan joskus 1960-luvun alkupuolella. Maastossa liikkuessaan
hänellä oli tapana ottaa talteen kaikenlaisia puuvänkkyröitä ja
luonnonoikkuja, jotka sitten kotituvassa saattoivat muuttua vaikka
kynttilänjaloiksi, lampeteiksi tai erikoismitalliseksi tuoliksi.
Erilaiset eläinhahmot olivat myös olleet Einon kiinnostuksen
kohteina ja niitäkin hän on tehnyt kymmenittäin.
Rukinlavoista
on vuosien varrella tullut eräänlainen tavaramerkki Eino
Takkuselle ja kaiken kaikkiaan hän on tehnyt niitä pitkälti yli
kolmensataa kappaletta. Erilaisia malleja on yksin kappalein laskien
ehkä noin 170-180 josta monet ovat olleet todella vaikeasti
tehtävissä niiden koristeellisuuden takia. Rukinlapoja on Einon
verstaasta Alatyppöntien varrelta lähtenyt moniin maihin
Amerikkaa, Japania ja Australiaa myöten.
Pääasiallisesti
Takkunen on käyttänyt rukinlapojen tekemiseen karvileikkausta,
puukonkärkipistelyä ja uurtoviivatekniikkaa, mutta hän on myös
hallinnut koho- ja reikäkuvioinnin. Kaikkein reikäisimmässä Eino
Takkusen tekemässä rukinlavassa on ollut yli 600 puukonkärjellä
yksitellen tehtyä reikää. Koivu on ollut lujuutensa ja kauneutensa
taki tärkein rukinlapojen raaka-ainespuu, mutta on Takkunen
käyttänyt myös muita puulajeja. Ne eivät kuitenkaan ole veistäjän
kannalta yhtä otollisia, sillä esimerkiksi pehmeään haapaan tulee
hiottaessa helposti lankoja, eikä pinnasta saa
sileää.
Turkistarhauksen yleistyessä otti sahan isäntä
Veikko Torvi tuotanto-ohjelmaan eläinten pesäkopit, joista tulikin
Einolle pitkäaikainen leivän lähde. Mallit oli saatu Borenien
isolta tarhalta Himangalta. Parhaana päivänä kertoo tehneensä 156
pesäkoppia.
Sahaushommat loppuivat Peurakosken sahalla
1960-luvulla ja sen jälkeen Eino Takkunen oli parin vuoden ajan
töissä Reijo Niemelän puusepänverstaalla. Siellä hän valmisti
muun muassa monet kangaspuut ja teki ikkunoita, keittiökalusteita ja
huonekaluja. Vuoden 1976 jälkeen Eino Takkunen ei ole pystynyt enää
syömään normaalisti suun kautta, vaan ateriointi on siitä lähtien
tapahtunut letkuruokintana suoraan vatsalaukkuun.
Eino Takkunen
on kirjoittanut näytelmät: Ilta Kalankankaalla (1987), Kalakankaan
iltoja (1988), Perttulankosken vonkamiehet (1989) Vääräjoen varsilta (1990), Rautiosta rahanhakuun (1991), Kultaakin kalliimpi (
1992) ja Pirttijärven puolukat (1993).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti