3.Turvallinen
oikeusvaltio Suomi
a.
Kuvatkaa käsityksenne Suomesta oikeusvaltiona ja kertokaa keinot sen
vahvistamiseksi. Miten edistäisitte ihmisoikeuksien toteutumista
Suomessa? Millä tavoin olette valmiit kehittämään
kansalliskielten asemaa Suomessa?
b. Mikä on käsityksenne lainvalmistelun laadusta ja oletteko valmiit hyväksymään komiteaperusteisen lainvalmistelun?
c. Mitkä ovat sisäisen turvallisuuden riskitekijät ja kuinka vahvistaisitte sisäistä turvallisuutta?
d. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen puolustuspolitiikan linjaa?
b. Mikä on käsityksenne lainvalmistelun laadusta ja oletteko valmiit hyväksymään komiteaperusteisen lainvalmistelun?
c. Mitkä ovat sisäisen turvallisuuden riskitekijät ja kuinka vahvistaisitte sisäistä turvallisuutta?
d. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen puolustuspolitiikan linjaa?
3
a. Transparency
Internationalin selvityksen mukaan Suomi on maailman neljänneksi
epäluotettavin oikeusvaltio ja kuuluu samaan viiteryhmään Perun,
Kamerunin ja Indonesian kanssa. Haluammeko jatkaa samaan tyyliin?
Suomalaisia pidetään maailmalla perinteisesti rehellisyyden
esikuvana. Viime vuosien kehitys on enemmän kuin huolestuttava.
Kansalaiset eivät saa Suomessa perustuslain edellyttämää
oikeutta. Poliisi ei tutki, syyttäjä ei syytä, oikeuslaitos ei ota
käsiteltäväkseen ja laillisuusvalvojille tehdyistä kanteluista
vain 6 promillea aiheuttaa huomatuksen vastaisen varalle. 1990-luvun
pankkikriisissä 500 000 ihmistä jäi työttömäksi ja yli 280 000
ylivelkaantui. 48 000 yritystä poistettiin markkinoilta
kyseenalaisin jopa rikollisin keinoin ja 11 500 yrittäjää teki
itsemurhan vuoden 1997 loppuun mennessä. Voidaan puhua
kansanmurhasta. Todelliset syylliset ovat edelleenkin vapaalla
jalalla eikä heitä ole saatettu oikeudelliseen eikä taloudelliseen
vastuuseen teoistaan. Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta
kuten monissa muissa maissa.
Perustuslakituomioistuin
Suomessa
laillisuusvalvonta ei toimi, sillä laillisuusvalvojille tehdyistä
kanteluista vain 6 promillea aiheuttaa huomatuksen vastaisen varalle.
Laillisuusvalvonnassa on kysymys verovarojen tuhlauksesta, Koska
laillisuusvalvonta ei toimi niin valtakunansyyttäjä ja poliisi
voivat toimia rikollisesti pelkäämättä joutumatta vastuuseen
teoistaan, koska myöskään poliisin laillisuusvalvonta ei toimi.
Korkein oikeus ei perustele tekemiään kielteisiä päätöksiä,
koska se ei voi niitä perustella. Kysymys on perustuslain ja
Euroopan Ihmisoikeussopimuksen vastaisesta menettelystä.
Käräjätuomarit ja hovioikeden tuomarit voivat toimia vapaasti ja
rikollisesti pelkäämättä joutumatta vastuuseen teoistaan.
Suomessa kansanedustajat eivät noudata lakia eikä minusterit
ministerinvalaa. Suomessa perustuslakivaliokunta korvaa
perustuslakituomioisuimen ja on kiistattomasti todistettu, että
perustuslakivaliokunnan jäsenet eivät noudata Suomen lakia. Suomi
ei siis ole oikeusvaltio ja kansalaiset Suomessa eivät saa oikeutta,
vaikka Suomen perustuslaki 21 § sitä edellyttää ja perustuslain
mukaan jos tavallinen laki ja perustuslaki ovat risririidassa niin
perustuslak voittaa, mutta Suomessa ei ole
perustuslakituomioistuinta, joka valvoisi perustuslain ja
ihmisoikeussopimusten noudattamista.
Suomen
perustuslain 2 §:n mukaan valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota
edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Julkisen vallankäytön
tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on
noudatettava tarkoin lakia. Suomen perustuslain 3 §:n mukaan
lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, hallintovaltaa käyttävät
tasavallan presidentti sekä valtioneuvosto. Tuomivaltaa käyttävät
riippumattomat tuomioistuimet, ylimpinä korkein oikeus ja korkein
hallinto-oikeus.
Hyvä perustuslaki
Suomessa on erittäin hyvä perustuslaki. Ongelmana on vain se, että poliisit, juristit ja tuomioistuimet ohittavat Suomen perustuslain tehdessään päätöksia, vaikka perustuslain 106 §:n mukaan, jos tuomioistuimessa käsiteltävässä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen on ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle. Perustuslain 98 §:n mukaan yleisiä tuomioistuimia ovat korkein oikeus, hovioikeudet ja käräjäoikeudet. Yleisiä hallintotuomioistuimia ovat korkein hallinto-oikeus ja alueelliset hallinto-oikeudet.
Hyvä perustuslaki
Suomessa on erittäin hyvä perustuslaki. Ongelmana on vain se, että poliisit, juristit ja tuomioistuimet ohittavat Suomen perustuslain tehdessään päätöksia, vaikka perustuslain 106 §:n mukaan, jos tuomioistuimessa käsiteltävässä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen on ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle. Perustuslain 98 §:n mukaan yleisiä tuomioistuimia ovat korkein oikeus, hovioikeudet ja käräjäoikeudet. Yleisiä hallintotuomioistuimia ovat korkein hallinto-oikeus ja alueelliset hallinto-oikeudet.
Perustuslaki
60
§
Valtioneuvosto
Valtioneuvostoon
kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä muita ministereitä.
Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen
kansalaisia.
Ministerit
ovat virkatoimistaan vastuunalaisia eduskunnalle. Jokainen asian
käsittelyyn valtioneuvostossa osallistunut ministeri vastaa
päätöksestä, jollei hän ole ilmoittanut eriävää
mielipidettään pöytäkirjaan merkittäväksi.
2
§
Kansanvaltaisuus
ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut
eduskunta.
Kansanvaltaan
sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja
elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen
vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa
toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
21
§
Oikeusturva
Jokaisella
on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa
tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja
velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun
riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn
julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja
hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja
hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
22
§
Perusoikeuksien
turvaaminen
Julkisen
vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Oikeusministeriön
toimialaan kuuluvat
- tuomioistuimet
- Rikosseuraamuslaitos, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus
- Valtakunnansyyttäjänvirasto, syyttäjänvirastot
- Valtakunnanvoudinvirasto, ulosottovirastot
- valtion oikeusaputoimistot
- Konkurssiasiamiehen toimisto
- Oikeusrekisterikeskus
- Onnettomuustutkintakeskus
- Lapsiasiavaltuutetun toimisto
- Tasa-arvovaltuutetun toimisto
- Tietosuojavaltuutetun toimisto ja tietosuojalautakunta
- Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
- yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
- saamelaiskäräjät
- Yhdistyneiden kansakuntien yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti
- kuluttajariitalautakunta
- tuomarinvalintalautakunta
- tuomarinkoulutuslautakunta
- oikeudenkäyntiavustajalautakunta
- rikosvahinkolautakunta
- nimilautakunta
Oikeusministeriön
tehtävät ovat
- lainvalmistelu valtiosääntöoikeuden, yleisen hallinto-oikeuden, yksityisoikeuden sekä rikos- ja prosessioikeuden alalla, sekä muut lainsäädäntöasiat, jotka eivät kuulu toisen ministeriön toimialaan
- valtioneuvoston lainvalmistelun kehittäminen ja EU-oikeudellinen neuvonta
- tuomioistuimet, oikeudenkäyntimenettely ja oikeudellinen jaotus
- oikeusapu ja yleinen asianajajayhdistys
- yleinen edunvalvonta
- syyttäjäntoimi
- ulosottotoimi ja konkurssipesien hallinnon valvonta
- sakkorangaistusten, yhdyskuntaseuraamusten ja vankeusrangaistusten täytäntöönpano
- rikoksentorjunnan ja muun kriminaalipolitiikan yleinen suunnittelu
- rikoksen uhrien aseman kehittäminen, jos asia ei kuulu toisen ministeriön toimialaan
- rikosrekisteri ja muut oikeusrekisterit
- armahdusasiat
- holhoustoimen sisällön kehittäminen
- avioliitto-oikeudelliset hakemukset
- kansainvälinen oikeudenhoito, jos asia ei kuulu toisen ministeriön toimialaan
- oikeuskanslerinvirasto lukuun ottamatta sen taloushallintoa
- valtiolliset vaalit, kunnalliset vaalit ja kansanäänestykset sekä kansalaisvaikuttamisen edistäminen
- puoluerekisteri sekä puolueiden tilinpidon ja varojen käytön tarkastaminen
- kielilain täytäntöönpanon seuranta
- Suomen säädöskokoelma
- onnettomuuksien tutkinta
- Ahvenanmaan maakunnan itsehallinto
- saamelaisten kulttuuri-itsehallinto ja saamelaisasioiden yhteensovittaminen
- Haagin kansainvälisen yksityisoikeuden konferenssi
- yhdenvertaisuus ja hyvien etnisten suhteiden edistäminen
Oikeusministeriö
määrittelee tuomioistuimet seuraavasti:
Tuomioistuimet käyttävät tuomiovaltaa eli ratkaisevat, mikä yksittäisessä asiassa on oikein. Tuomioistuimet ovat riippumattomia: niitä sitoo ainoastaan voimassa oleva oikeus. Mikään ulkopuolinen taho ei voi puuttua niiden ratkaisuihin. Tuomioistuimen riippumattomuus taataan perustuslaissa.
Käräjäoikeudet käsittelevät rikos-, riita- ja hakemusasioita. Alioikeuden ratkaisu voidaan yleensä saattaa ylemmän tuomioistuimen tutkittavaksi. Käräjäoikeuden ratkaisusta valitetaan hovioikeuteen. Hovioikeuden ratkaisuun taas voi hakea muutosta korkeimmasta oikeudesta, jos korkein oikeus antaa valitusluvan.
Hallinto-oikeudet käsittelevät viranomaisten päätöksistä tehtyjä valituksia. Hallinto-oikeuden päätökseen haetaan muutosta korkeimmasta hallinto-oikeudesta.
Erityistuomioistuimia ovat markkinaoikeus, työtuomioistuin, vakuutusoikeus ja valtakunnanoikeus.
Jalot periaatteet
Oikeusprosessilla on myös laatutavoitteet. Oikeudenkäynnin tulee antaa varmat takeet oikeaan ratkaisuun pääsemisestä. Kysymys on oikeudenkäynnin luotettavuudesta. Asia on myös käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä. Kansalaisella on oltava todelliset mahdollisuudet saada asiansa tuomioistuin käsittelyyn. Kansalaisella tulee olla mahdollisuus valvoa ja kontrolloida oikeusistuimen toimintaa.
Pääsääntönä on oikeudenkäynnin suullisuus.
Tuomion
purku on mahdollinen, jos lainvoimaisen tuomion purkuperustana on
tuomion sisällöllinen virheellisyys, väärän lain soveltaminen,
uusi seikka tai todiste, jonka todistaminen olisi johtanut toiseen
lopputulokseen tai lopputulokseen vaikuttanut väärä todiste tai
todistajan perätön lausuma, jonka voidaan otaksua vaikuttaneen
lopputulokseen. Purkuhakemuksen perusteena voivat olla myös
oikeudenkäynnissä tapahtuneet vakavat prosessuaaliset virheet. Tai
jos henkilöä, jota ei ole kuultu oikeudessa, kärsii haittaa
tuomion johdosta. Prosessuaalinen virhe, jonka havaitaan/otaksutaan
vaikuttaneen lopputulokseen, on purkuperuste. Katso
oikeudenkäymiskaari 31 luku.
Tuomiovoipaisuus
Korkeimmassa oikeudessa tuomioiden purkupäätöksen voi tehdä viisi tuomaria. Kaikkien tuomareiden täytyy olla esteettömiä eli he eivät voi olla sellaisia tuomareita, jotka ovat käsitelleet asiaa aikaisemmin.
Asiassa sovelletaan lakia tuomareiden nimittämisestä 25.2.2000/205. Lain 17 §:n mukaan tasavallan presidentti nimittää henkilön määräajaksi korkeimman oikeuden esityksestä.
Hovioikeudet
Suomessa on seuraavat hovioikeudet:
Korkeimmassa oikeudessa tuomioiden purkupäätöksen voi tehdä viisi tuomaria. Kaikkien tuomareiden täytyy olla esteettömiä eli he eivät voi olla sellaisia tuomareita, jotka ovat käsitelleet asiaa aikaisemmin.
Asiassa sovelletaan lakia tuomareiden nimittämisestä 25.2.2000/205. Lain 17 §:n mukaan tasavallan presidentti nimittää henkilön määräajaksi korkeimman oikeuden esityksestä.
Hovioikeudet
Suomessa on seuraavat hovioikeudet:
- Helsingin hovioikeus
- Itä-Suomen hovioikeus
- Kouvolan hovioikeus
- Rovaniemen hovioikeus
- Turun hovioikeus
- Vaasan hovioikeus
Käräjäoikeuden
päällikkö on laamanni ja muut tuomarit ovat käräjätuomareita.
Eräitä asioita ratkaisemassa on myös maallikkojäseniä,
lautamiehiä. Asiat käsitellään ja ratkaistaan joko istunnossa,
johon jutun osapuolet kutsutaan tai kansliamenettelyssä, jolloin
ratkaisu tehdään pelkästään asiakirjojen perusteella.
Yksinkertaisia asioita ratkaisevat myös tuomioistuinharjoittelua
suorittavat notaarit ja erityisen koulutuksen saanut
kansliahenkilökunta. Käräjäoikeuksissa asiat ratkaisee
käytännössä syyttäjä, vaikka toisin yritetään
väittää.
Tuomioistuimet
on Suomessa jaettu kahteen päälinjaan: yleisiin tuomioistuimiin ja
hallintotuomioistuimiin. Hallintotuomioistuimia ovat korkein
hallinto-oikeus ja kuusi hallinto-oikeutta: Helsingin, Hämeenlinnan,
Itä-Suomen, Pohjois-Suomen, Turun ja Vaasan hallinto-oikeus.
Ahvenanmaalla toimii oma hallintotuomioistuin.
Kukin
hallinto-oikeus käsittelee hallintolainkäyttöasiat yhden tai
useamman maakunnan alueella. Eräiden asiaryhmien oikeuskäsittely on
kuitenkin keskitetty vain yhteen hallinto-oikeuteen. Esimerkiksi
arvonlisäveroasiat käsitellään Helsingin hallinto-oikeudessa sekä
ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaiset asiat Vaasan
hallinto-oikeudessa.Hallinto-oikeus käsittelee yksityisten ihmisten
ja yhteisöjen valituksia viranomaisten hallintoasioissa tekemistä
päätöksistä. Hallinto-oikeuksiin valitetaan muun muassa:
- veroasioista,
- sosiaali- ja terveydenhuoltoasioista, kuten toimeentulotukeen, vammaisten tukemiseen, lastensuojeluun sekä mielenterveyskysymyksiin liittyvistä päätöksistä,
- ympäristö-, rakentamis- ja maankäyttöasioista, kuten ympäristö- ja rakennuslupiin liittyvistä päätöksistä,
- kuntien itsehallintoon kuuluvista asioista,
- elinkeinon harjoittamiseen liittyvistä viranomaisten päätöksistä,
- erilaisista viranomaisten päättämistä maksuista kuten pysäköintivirhemaksuista, joukkoliikenteen tarkastusmaksuista ja jätemaksuista.
Suomi
on tuomittu ihmisoikeusrikkomuksista useammin, kuin muut pohjoismaat
yhteensä. Sananvapaustuomioiden määrä on poikkeuksellisen suuri.
Vuoden
2015 loppuun mennessä Suomi oli saanut Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimelta (EIT) 138 tuomiota erilaisista
ihmisoikeusrikkomuksista. Muilla neljällä Pohjoismailla niitä oli
yhteensä vain 111 kappaletta, kertoo EIT:n tilasto. 1)
Eroa korostaa se, että Suomi liittyi Euroopan Neuvoston (EN) jäseneksi, ja sitä tietä EIT:n alaiseksi vasta vuonna 1989. Ruotsi, Norja ja Tanska olivat v. 1947 perustamassa neuvostoa ja Islanti liittyi mukaan kolme vuotta myöhemmin. Suomen jäsenaika on paljon lyhyempi, tuomioita on paljon enemmän. Sen pitäisi antaa aihetta mietteisiin.
Pohjoismaista vähimmillä tuomioilla on selvinnyt Islanti, 13. Tanskalla on 14 tuomiota, Norjalla 28 ja Ruotsilla 56.
Tilastossa kiinnittää huomiota myös se, että Suomesta tehdyt valitukset ovat johtaneet tuomioon paljon useammin kuin Pohjoismailla yleensä. Suomen 185 EIT:n käsittelyyn otetusta jutuista 138 päättyi valtion tuomitsemiseen. Tuomitsemisprosentti on siten 75. Ruotsin tuomioprosentti on 39, Tanskan 33. Norjan prosenttiluku on 70, tosin juttuja on kaikkiaan ollut vähän, 40 koko pitkän jäsenyyden aikana.
Pohjoismaiden yhteenlaskettu tuomioprosentti on 59. Kaikkien Euroopan Neuvoston jäsenmaiden yhteinen keskiarvo on 84, joten ihan pahinten pahisten joukkoon Suomi ei tältä osin nouse.
Suomea koskevien valitusten menestyminen paljon Ruotsia ja Tanskaa enemmän herättää kuitenkin epäilyksen, että meillä viranomaisten piittaamattomuus Euroopan ihmisoikeussopimuksesta on ollut paljon karkeampaa, kuin vertailumaissa. Oletukseni siis on, että suomalaiset tapaukset ovat paljon selvempiä, kuin ruotsalaiset tai tanskalaiset. Se taas viittaa tahallisuuteen.
EIT:n tilastossa ei ole valitusten kokonaismäärää, ainoastaan käsittelyyn otetut. EIT:n käsittelyyn pääsee vain muutama prosentti sinne jätetyistä valituksista, näin ainakin Suomen osalta. Epärehelliset oikeudenkäynnit tuovat tuomioita.
Suomen tuomioiden suurin ryhmä ovat liian pitkäksi venähtäneistä oikeusprosessista annetut, 61 kappaletta. Absurdin pitkiksi venyneet prosessit ovat olleet suorastaan osa Suomen maabrändiä. Muut Pohjoismaat on tuomittu tällä perusteella yhteensä 22 kertaa.
Tuomiosade EIT:stä johti uuteen lakiin, jonka mukaan tuomioistuinten tai viranomaisten vastuulla olevasta prosessin venymisestä voidaan maksaa hyvitystä. Sen yläraja on 10 000 euroa, eikä hyvitystä makseta siltä osin, kuin rangaistusta tai muuta seuraamusta alennetaan viivästymisen vuoksi.
Toiseksi eniten on tuomioita annettu muusta oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteiden rikkomisesta, 37 tapausta. Oikeudenkäynnin oikeudenmukaisuus on oikeusvaltion pyhintä ydintä, ja näin suuri rikkomusten määrä todistaa, etteivät asiat ole Suomessa kunnossa. Saksassa on väkeä 15 kertaa enemmän, ja oletettavasti suunnilleen samassa suhteessa enemmän myös oikeudenkäyntejä, mutta se on tuomittu epäreilusta oikeudenkäynnistä vain 22 kertaa.
Suomen
valtion tuomioon johtaneissa tapauksissa on usein pohjalla poliisien
ja/tai syyttäjien mielivalta, jopa rikokset. Tuomioistuinten pitäisi
olla riippumattomia poliisien ja syyttäjien väittämistä, mutta
käytännössä tuomarit ovat hyvin taipuvaisia uskomaan syyttäjän
tarinoita, joihin aineiston tuottaa poliisi. Epärehellisellä
esitutkinnalla kyetään vaikuttamaan tuomioistuimeen.
Aikoinaan
1980-luvulla esitutkintalakia säädettäessä hallituksen esitys
jätti asian poliisin harkintaan. Vastauksessaan eduskunta huomautti
muotoilun olevan aivan liian löysä, ja muutti pykälän ehdottomaan
muotoon: poliisin ”on suoritettava” asianosaisten vaatimat
tutkintatoimet, kunhan kustannukset pysyvät asian laatuun nähden
kohtuullisina.
Poliisi rikkoo tätä lain suoraa määräystä systemaattisesti, junaillessaan esitutkintaa haluamaansa lopputulokseen, ja näitä poliisin rikoksia valtakunnansyyttäjänvirasto auttaa ja edistää aktiivisesti. Näin kaapataan itselle sitä valtaa, jonka eduskunta on väkivaltakoneistolta evännyt.
Siinäpä
tiivistyy syytä siihen, että Suomella on enemmän EIT-tuomioita
kuin muilla Pohjoismailla yhteensä.
Tämä
on Suomi
EIT-tuomioiden
valossa tämä on Suomi: oikeusprosessit ovat liian pitkiä,
oikeudenkäynnit ovat epärehellisiä, oikeudesta yksityis- ja
perhe-elämään ei piitata ja sananvapautta loukataan laajasti ja
laittomasti.
Ei tämä koko totuus ole, mutta ei ole uskottava myöskään hymistelykuva sananvapauden ykkösmaasta, jossa ei ole lainkaan korruptiota.
Ei tämä koko totuus ole, mutta ei ole uskottava myöskään hymistelykuva sananvapauden ykkösmaasta, jossa ei ole lainkaan korruptiota.
Tuomarinvalan
kaava on säilynyt muuttamuttomana vuodesta 1734.
"Minä N. N. lupaan ja vannon Jumalan ja hänen pyhän evankeliuminsa kautta (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä parhaan ymmärrykseni ja omantuntoni mukaan kaikissa tuomioissa tahdon tehdä ja teen oikeutta niin köyhälle kuin rikkaallekin ja tuomitsen Jumalan ja [Ruotsin] lain ja laillisten sääntöjen mukaan: etten koskaan minkään varjolla lakia vääristele enkä vääryyttä edistä sukulaisuuden, lankouden, ystävyyden, kateuden ja vihan tahi pelon tähden taikka lahjan ja antimien tahi muun syyn takia, enkä syytöntä syylliseksi taikka syyllistä syyttömäksi tee. Minä en myöskään ennen tuomion julistamista enkä sen jälestä ilmaise oikeutta käyville enkä muille niitä neuvotteluita, joita Oikeus suljettujen ovien takana pitää. Kaiken tämän tahdon täyttää ja täytän uskollisesti, rehellisenä ja totisena tuomarina, ilman kavaluutta ja juonia, niin totta kuin Jumala minua auttakoon ruumiin ja hengen puolesta."
"Minä N. N. lupaan ja vannon Jumalan ja hänen pyhän evankeliuminsa kautta (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä parhaan ymmärrykseni ja omantuntoni mukaan kaikissa tuomioissa tahdon tehdä ja teen oikeutta niin köyhälle kuin rikkaallekin ja tuomitsen Jumalan ja [Ruotsin] lain ja laillisten sääntöjen mukaan: etten koskaan minkään varjolla lakia vääristele enkä vääryyttä edistä sukulaisuuden, lankouden, ystävyyden, kateuden ja vihan tahi pelon tähden taikka lahjan ja antimien tahi muun syyn takia, enkä syytöntä syylliseksi taikka syyllistä syyttömäksi tee. Minä en myöskään ennen tuomion julistamista enkä sen jälestä ilmaise oikeutta käyville enkä muille niitä neuvotteluita, joita Oikeus suljettujen ovien takana pitää. Kaiken tämän tahdon täyttää ja täytän uskollisesti, rehellisenä ja totisena tuomarina, ilman kavaluutta ja juonia, niin totta kuin Jumala minua auttakoon ruumiin ja hengen puolesta."
Yle!
Kuuntele ja hämmästy! Emeritus professori Erkki Aurejärvi
Usko
oikeuslaitoksen ja laillisuusvalvonnan toimintaan horjuu
Ns.
Koiviston
konklaavin
6.5.1992 jälkeen kansalaisten usko Suomen oikeuslaitoksen toimintaan
alkoi horjumaan. Koiviston konklaavisssa tasavallan presidentti
ohjeisti ylempien oikeusasteiden tuomareita ja tämä ohjeistus näkyi
tuomioistuinten toiminnassa. Asiasta on valmistunut useita
väitöskirjoja. Tasavallan presidentillä ei ole lainmukaista
oikeutta puuttua riippumattoman oikeuslaitoksen toimintaan. Vaasan
hovioikeuden eläkkeelle jäänyt presidentti Erkki
Rintala totesi
haastattelussaan Ilkka-lehdessä 12.6.1998, että ”kuilu kansan ja
oikeuslaitoksen välillä kasvaa”. Rintalan mukaan
Suomi on oikeuvaltioiden takarivissä yhdessä Puolan ja Italian
kanssa.
Entinen korkeimman oikeuden jäsen Jukka Kemppinen kirjoittaa kirjassaan: ”Taistelu Oikeudesta” sivulla 15: ”Korkein Oikeus on tällä hetkellä todellisessa ahdingossa ja luottamus tuomioistuimiin on rapautunut niin pahasti, että menetetyn maineen korjaamiseen voi mennä kolmekymmentä vuotta. Monet kansalaiset eivät enää käytä sanoja ”korkein oikeus” naureskelematta, ja varmaan joku oikeuneuvos on ammattia kysyttäessä häpeissään valehdellut soittavansa pianoa pronobaarissa, koska se kuulostaa kunniallisemmalta kuin jäsenyys Korkeimmassa Oikeudessa.
Kansalaisten usko oikeuslaitoksen toimintaa horjuu pahasti. Sitä osoittaa Turun Yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tutkimus: rikos- ja prosessioikeuden sarja A n:o 25 vuodelta 1999. ”Suomalaisten luottamus tuomioistuimiin.”
Entinen korkeimman oikeuden jäsen Jukka Kemppinen kirjoittaa kirjassaan: ”Taistelu Oikeudesta” sivulla 15: ”Korkein Oikeus on tällä hetkellä todellisessa ahdingossa ja luottamus tuomioistuimiin on rapautunut niin pahasti, että menetetyn maineen korjaamiseen voi mennä kolmekymmentä vuotta. Monet kansalaiset eivät enää käytä sanoja ”korkein oikeus” naureskelematta, ja varmaan joku oikeuneuvos on ammattia kysyttäessä häpeissään valehdellut soittavansa pianoa pronobaarissa, koska se kuulostaa kunniallisemmalta kuin jäsenyys Korkeimmassa Oikeudessa.
Kansalaisten usko oikeuslaitoksen toimintaa horjuu pahasti. Sitä osoittaa Turun Yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tutkimus: rikos- ja prosessioikeuden sarja A n:o 25 vuodelta 1999. ”Suomalaisten luottamus tuomioistuimiin.”
Kirjassaan
”Laillista laittomuutta” pseudonyyminä kirjoittava eläkkeellä
oleva lakimies Pertti
Kinnunen,
joka on entinen syyttäjä ja liikejuristi, toteaa sivulla 104
seuraavaa: ”Tarkastaessani eduskunnan oikeusasiamiehen virallisia
työtilastoja totesin, että vuosina 1984-88 on kaikkiaan ollut
ratkaistavana yhteensä 7849 kantelua ja niistä on ollut
virkasyyteratkaisuja vain 5. Sivulla 108 Kinnunen toteaa, että
”Meitä aluksi hirvitti ryhtyä tutkimaan oikeuskanslerimme
työtilastoja. Pelkäsimme samankaltaista lopputulosta kuin toisen
laillisuusvalvojamme osalta”. Sivulla 109 jatkuu: ”Jos oletamme,
että kaikki 13 ratkaisua ovat virkasyyteratkaisuja, niin saadaan
johtopäätökseksi, että 13 tapauksessa 2758:sta oikeuskansleri on
auttanut Suomen kansalaisia eteenpäin laillisissa oikeuksissaan.
Prosentteina ilmaistuna 0,47 % on johtanut tulokseen ja 99,53 %
kanteluista on mennyt roskakoriin.”
Kalajoen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajan Erkki Ahon ystävä, pastori Juhani Alaranta oli kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan varajäsen. Oikeuskanslerinvirasto kutsui perustuslakivaliokunnan jäsenet ja varajäsenet vierailulle oikeuskanslerinvirastoon. Kokouskutsusa oli mainittu, että ”Baarikaappi avataan klo 15.00”. Juhani Alaranta ei ollut mennyt ko. tilaisuuteen. Heino Virta oli soittanut PR-talojen konkurssivyyhden kanteluasian johdosta esittelijäneuvos Jukka Okolle. Okko oli sanonut Heino Virralle, että ”On justiin sama mitä papereita Te tänne lähetätte, niillä ei ole mitään merkitystä”.
Laillisuusvalvojat
tekevät kuin liukuhihnalta perustelemattomia ”ei anna
aihetta-päätöksiä”. Niistä on tullut laillisuusvalvonnan
tavaramerkki. Sama tauti on tarttunut myös
valtakunnansyyttäjävirastoon ja poliisilaitosten toimintaan. Siksi
onkin syytä epäillä, että näistä on tullut selkeitä
rikollisjärjestöjä. Korkein oikeus ei perustele kielteisiä
päätöksiään, vaikka oikeudenkäymiskaari, Suomen Perustuslaki,
Euroopan ihmisoikeussopimus ja EIT:n päätökset edellyttävät
päätösten perustelemista.
Kirjassaan ”Oikeus voittaa” entinen oikeusministeri Anneli Jäätteenmäki käy terrierimäisesti KO:n ukkoseuran kimppuun. Korkeimman Oikeuden on astuttava alas norsunluutornistaan ja osattava ottaa huomioon muutakin kuin lakipykälien kiemurat, hän arvostelee Korkeimman Oikeuden viime vuosien toimintaa. Jäätteenmäen mielestä Eeva Vuoren tapaus todistaa, että KO ei elä nykyajassa ja arkipäivässä. KO:n remontti tulisi aloittaa jäsenten nimitystavasta, mikä ruokkii salamyhkäisyyttä. Korkein Oikeus päättää itse ehdokkaistaan ja Tasavallan Presidentti nimittää. Viran täyttömenettely on tehtävä avoimemmaksi. Virkaesitys ja esillepano tulisi myös perustella kirjoittaa Jäätteenmäki. Kansanedustaja ja varatuomari Jäätteenmäki pitää ongelmana myös sitä, että KO ei millään tavalla perustele kielteisiä ratkaisujaan. Uuden perustuslain 21 §:n mukaan ja Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen mukaan jokaisella on oikeus saada perusteltu päätös asiassa.
Niin
sanotun Koiviston
konklaavin
jälkeen Suomessa on toteutettu massamuotoisesti
ihmisoikeusloukkauksia juklkisen vallan toimesta. Nämä
ihmisoikeuksien loukkaukset sisältävät yksilötasolla
tarkasteltuna lähes poikkeuksetta sarjan erilaisia perus- ja
ihmisoikeuksien menetyksiä. Ihmisoikeudet tulisi kuulua kaikille
yksilöille, mutta tämä ei ole toteutunut Suomessa. 1990-luvun alun
finannsikriisin ratkaisemiseksi tehdyt päätökset ja oikeustoimet
ovat useilta osiltaan laittomat ja mahdollistavat mainitut
ihmisoikeusloukkaukset. Todellisiin ihmiskohtaloihin pohjautuvissa
tapauksissa voidaan epäillä varsin perustellusti, että julkisen
vallan toteutukset täyttävät tietyiltä osiltaan myös
rikosoikeudelliset tunnusmerkistöt. Valtion tahallisesti ja
suunnitelmallisesti toteuttamien oikeustoimien ja eri perus- ja
ihmisoikeuksien tyhjäksi tekemisen syy-yhteys on selkeä. Suurten
yhtiöitten ja pankkien sekä näiden omistajien etu on valtion
taholta asetettu yksittäisten ihmisten ja pienyrittäjien oikeuksien
edelle.
Suomen perustuslaissa on kirjattu kolme valtiosääntömme taustalla olevaa arvoa. Ne ovat ihmisarvon loukkaamattomuus, yksilön vapaus ja oikeudet sekä oikeudenmukaisuuden edistäminen yhteiskunnassa. Perusoikeuksilla tarkoitetaan perustuslaissa säädettyjä yksilöille kuuluvia oikeuksia. Niiden tulee olla yleisiä, kaikille yhdenvertaisesti kuuluvia. Perusoikeuksille on ominaista pysyvyys ja oikeudellinen luonne. Perusoikeudet ovat olennainen osa oikeusvaltion tunnusmerkeistä. Näihin sisältyy vaatimus kansalaisvapauksien ja oikeusturvan takaamisesta valtiosäännössä. Perusoikeudet vahvistetaan kansallisessa lainsäädännössä ja ihmisoikeudet vastaavasti kansainvälisillä sopimuksilla.
Säästöpankkien pilkkominen on selkeä esimerkki ihmisoikeusrikkomuksista. Jorma Arangon allekirjoittamassa asiakirjassa todetaan, että ”kauppa (SSP:n pilkoominen) yhteydessä on tarkoitus sopia määräaikaisesta kilpailun rajoittamisesta. Rahoitustarkastus katsoo, että tällainen rajoitus ei ole kilpailun terveiden periaatteiden mukainen, mutta sopimuskokonaisuutta ajatellen haitta jäänee vähäiseksi”. Pääjohtajat perustivat pilkkomista varten työryhmän, joka kokoontui ensimmäisen kerran tiistaina 26. tammikuuta 1993. Ryhmään kuuluivat Osuuspankkien Keskusliiton (OKL) toimitusjohtaja Taisto Joensuu, Postipankin vähittäispankin johtaja Matti Inha, KOP:n talletuspankin johtaja Eino Halonen ja Unitas/SYP:n varatoimitusjohtaja Markku Pohjola, joka valittiin myös ryhmän puheenjohtajaksi. Vakuusrahaston konsulttina toimineen amerikkalaisen investotintipankin Merill Lynchin edustajat ristivät ryhmän G4:ksi (gruop 4 tai 4 gangsters). Näistä asioisa voidaan johtaa se tosiasia, että valtion pankkien toimintaa valvomaan asettama taho hyväksyi asetelman eli kartellin, joka selkeästi on historiatiedon valossa johtanut laajempaa yhteistyöhön, kuin mainostamisen rajoittamiseen tms. verrattavaan toimintaan.
Perusoikeutena ja ihmisoikeuksiin kirjattuna oikeushyveenä omaisuudensuojan tehtävät ja tavoitteet liittyvät yksilöiden tadoullisen toimintavapauden ja taloudellisen turvallisuuden suojaamiseen ja edistämiseen. Omaisuuden suojan taustalla voidaan nähdä ajatus siitä, että jokainen yksilö voisi elää mahdollisimman omavaraisesti, riippumattomasti ja turvallisesti, huolehtien omasta ja perheesä elämästä ja taloudellisista asioista samalla kunnioittaen perusoikeuksia ja vapauksia. Omaisuuden suojaa voidaan pitää edellytyksenä muitten perusoikeuksien toteutumiselle. Mikäli omaisuudensuoja pettää siitä seuraa automaattisesti aina useita muita perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien loukkauksia. Näin on tapahtunut Suomen valtion toteuttamien pankkisopimusten seurauksena ja valtion suojeluksesta nauttivien pankkien toimesta.
Suomen perustuslaissa on kirjattu kolme valtiosääntömme taustalla olevaa arvoa. Ne ovat ihmisarvon loukkaamattomuus, yksilön vapaus ja oikeudet sekä oikeudenmukaisuuden edistäminen yhteiskunnassa. Perusoikeuksilla tarkoitetaan perustuslaissa säädettyjä yksilöille kuuluvia oikeuksia. Niiden tulee olla yleisiä, kaikille yhdenvertaisesti kuuluvia. Perusoikeuksille on ominaista pysyvyys ja oikeudellinen luonne. Perusoikeudet ovat olennainen osa oikeusvaltion tunnusmerkeistä. Näihin sisältyy vaatimus kansalaisvapauksien ja oikeusturvan takaamisesta valtiosäännössä. Perusoikeudet vahvistetaan kansallisessa lainsäädännössä ja ihmisoikeudet vastaavasti kansainvälisillä sopimuksilla.
Säästöpankkien pilkkominen on selkeä esimerkki ihmisoikeusrikkomuksista. Jorma Arangon allekirjoittamassa asiakirjassa todetaan, että ”kauppa (SSP:n pilkoominen) yhteydessä on tarkoitus sopia määräaikaisesta kilpailun rajoittamisesta. Rahoitustarkastus katsoo, että tällainen rajoitus ei ole kilpailun terveiden periaatteiden mukainen, mutta sopimuskokonaisuutta ajatellen haitta jäänee vähäiseksi”. Pääjohtajat perustivat pilkkomista varten työryhmän, joka kokoontui ensimmäisen kerran tiistaina 26. tammikuuta 1993. Ryhmään kuuluivat Osuuspankkien Keskusliiton (OKL) toimitusjohtaja Taisto Joensuu, Postipankin vähittäispankin johtaja Matti Inha, KOP:n talletuspankin johtaja Eino Halonen ja Unitas/SYP:n varatoimitusjohtaja Markku Pohjola, joka valittiin myös ryhmän puheenjohtajaksi. Vakuusrahaston konsulttina toimineen amerikkalaisen investotintipankin Merill Lynchin edustajat ristivät ryhmän G4:ksi (gruop 4 tai 4 gangsters). Näistä asioisa voidaan johtaa se tosiasia, että valtion pankkien toimintaa valvomaan asettama taho hyväksyi asetelman eli kartellin, joka selkeästi on historiatiedon valossa johtanut laajempaa yhteistyöhön, kuin mainostamisen rajoittamiseen tms. verrattavaan toimintaan.
Perusoikeutena ja ihmisoikeuksiin kirjattuna oikeushyveenä omaisuudensuojan tehtävät ja tavoitteet liittyvät yksilöiden tadoullisen toimintavapauden ja taloudellisen turvallisuuden suojaamiseen ja edistämiseen. Omaisuuden suojan taustalla voidaan nähdä ajatus siitä, että jokainen yksilö voisi elää mahdollisimman omavaraisesti, riippumattomasti ja turvallisesti, huolehtien omasta ja perheesä elämästä ja taloudellisista asioista samalla kunnioittaen perusoikeuksia ja vapauksia. Omaisuuden suojaa voidaan pitää edellytyksenä muitten perusoikeuksien toteutumiselle. Mikäli omaisuudensuoja pettää siitä seuraa automaattisesti aina useita muita perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien loukkauksia. Näin on tapahtunut Suomen valtion toteuttamien pankkisopimusten seurauksena ja valtion suojeluksesta nauttivien pankkien toimesta.
Kirottu
salaisuus
Suomen
oikeuslaitoksen tilaa kuvaa parhaiten minun, Erkki Johannes Ahon, jo
24 vuotta kestänyt oikeustapaus eikä loppua ole näkyvissä. Olen
syyttömänä kärsinyt 4 konkurssia, yhden 75 päivän ehdottoman
vankeustuomion,mikä muutettiin ehdonalaiseksi sekä 7
kunnianloukkaustuomita. Kaikki tuomiot on saatu aikaan rikosten
avulla. Kysymys on törkeistä ihmisoikeusrikoksista. Olen menettänyt
omaisuuteni, ihmisarvoni ja olen ollut luottokelvoton ja rikollisen
ulosoton kohteena jo 24 vuotta. Perheeni on rikottu ja maineeni on
mustattu ikuisiksi ajoiksi. En ole saanut koko 24 vuoden aikana
esteetöntä rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä
. http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/
Suomi
ei ole oikeusvaltio näistä syistä:
Tässä
on kolme youtube-videota asiasta
ns.
Koiviston konklaavi
SSP-sopimus
ARSENAL-kauppa
ja sen tuhoisat seuraukset - Liisa Mariapori
sekä
nämä blogitekstit
Vakaan
markan politiikka ja Koiviston konklaavi
Koiviston
konklaavi – SSP-sopimus ja muut salatut sopimukset
Pankkikriisin
peitellyt paperit
Törkeä
petos ja muita rikoksia Aktiv Hansa-kaupassa?
Suomen
Pankin rooli
Kasinotaloutta
ja kulutusjuhlaa
Syvä
lama ja kriisin aika
Salainen
pankkituki – pääkonna Mauno Koivisto
http://pankkikriisi.blogspot.fi/2008/11/salainen-pankkituki-pkonna-mauno.html
”He
tuhosivat Suomen talouden”
Valtiopetos
on tosiasia
Tässä
on laajempi selvitys pankkikriisin asioista
Keinot oikeusvaltion vahvistamiseksi
Suomi
voidaan palauttaa oikeusvaltioiden joukkoon tekemällä seuraava
oikeushallinnon uudistus. Tärkein asia on perustuslakituomioistuimen
perustaminen. Kun perustetaan perustuslakituomioistuin niin samassa
yhteydessä voidaan lopettaa nykyisenkaltainen laillisuusvalvonta,
hallinto-oikeudet ja korkein oikeus. Uudistuksen jälkeen Suomeen
tulisi kolme varsinaista oikeusastetta: käräjäoikeudet ja
hovioikeudet sekä perustuslakituomioistuin.
Pankkikriisin
asioiden selvittämiseksi tulee perustaa totuuskomissio,mikä tutkii
asiat ja sitten perustuslakituomioistuin käsittelee asiat.
into-oikeutta:
Helsingin, Hämeenlinnan, Itä-Suomen, Pohjois-Suomen, Turun ja
Vaasan
3
c)eSuomessa
maahanmuuton kustannukset ovat 3,2 miljardia euroa vuodessa
https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2019/03/05/maahanmuuton-hinta-32-miljardia-euroa-1-3-taustaa/.
Suomen on ryhdyttävä noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia ja
EU-tuomioistuimen päätöksiä. Suomeen on tullut henkilöitä,
joista on tullut rasite Suomen kansantaloudelle. Henkilöt
aiheuttavat erittäin suurta turvattomuutta ja valtavaa taloudellista
rasitetta Suomen kansantaloudelle. Henkilöiden maastapoistamiset
voidaan hoitaa yhteistyössä EU:n kanssa ja EU:n kustannuksella.
Schengen-sopimus
Dublinin-sopimus
http://www.koulukino.fi/ckfinder/userfiles/files/Keskeisi%C3%A4%20k%C3%A4sittei
t%C3%A4%20ja%20niiden%20selvennyksi%C3%A4_Le%20Havre.pdf
EU:n
tuomioistuin vahvisti: Turvapaikanhakijat voidaan palauttaa
ensimmäiseen EU-maahan
Noudatetaan
tarvittaessa rajavalvontaa kuten esimerkiksi 2015 olisi pitänyt
tehdä jotta olisi vältytty tällaiselta katastrofilta. Sisäistä
turvallisuutta lisää poliisien määrän lisääminen ja
oikeuslaitosuudistus.
Kyberturvallisuus
on turvallisuuden osa-alue, jolla pyritään sähköisen ja
verkotetun yhteiskunnan turvallisuuteen. Kyberturvallisuudessa
tunnistetaan, ehkäistään ja varaudutaan sähköisten ja
verkotettujen järjestelmien häiriöiden vaikutuksiin yhteiskunnan
kriittisiin toimintoihin. Kyberturvallisuusajattelussa yhdistyy
tietoturvallisuuden, jatkuvuuden hallinnan ja yhteiskunnan
kriisivarautumisen ajattelua.
Useat
yhteiskunnan kriittiset toiminnot kuten esimerkiksi rahaliikenne,
energiantuotanto,vesihuolto ja lennonjohto
ovat
riippuvaisia tietojärjestelmien ja verkkojen toimivuudesta.Näitä
toimintoja tukeviin järjestelmiin ja verkkoihin kohdistuvien
häiriöiden syy voi olla tietoturvakysymyksissä, kuten
haittaohjelmissa tai vikaantuvissa laitteissa, mutta häiriön
vaikutus yhteiskunnan näkulmasta tarkasteltuna muodostaa
kyberturvallisuusuhkan. Olennaista kyberturvallisuusuhkien
tarkastelussa on fyysisen maailman vaikutusten tarkastelu erona
tietojärjestelmävaikutuksiin.
Suomen
valtion ensimmäinen kyberturvallisuusstrategia
hyväksyttiin
valtioneuvoston
yleisistunnossa
24. tammikuuta 2013.
Se
pohjautuu Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja
turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan päätökseen 8.
maaliskuuta 2011. Suomessa kyberturvallisuus on määritelty mm.
tavoitetilaksi, jossa kyberympäristöön
voidaan
luottaa ja jossa sen toiminta turvataan. Se pitää sisällään
toimenpiteet, joiden avulla voidaan ennakoivasti hallita ja
tarvittaessa sietää erilaisia kyberuhkia ja niiden vaikutuksia.
Kokonaisturvallisuuden
järjestelyt on kuvattu valtioneuvoston 5.12.2012 periaatepäätöksessä
kokonaisturvallisuudesta. Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
turvaamisen periaatteet on puolestaan kuvattu Yhteiskunnan
turvallisuusstrategiassa (julkaistu 2010).
Turvallisuuskomitea
(tammikuuhun
2013
turvallisuus-
ja puolustusasiain komitea
TPAK)
seuraa strategian toimeenpanoa. Osana kyberstrategian toteuttamista
perustettiin Viestintävirastoon
CERT-toiminnat
kokoamalla erityinen Kyberturvallisuuskeskus vuoden 2014 alussa.
Ensimmäinen kansallisen kyberturvallisuusstrategian
toimeenpano-ohjelman Turvallisuuskomitea hyväksyi 11.3.2014.
Vuonna
2018 Suomen kyberpuolustuksen suunnittelun johdossa oleva
prikaatikenraali
Mikko
Heiskanen näki
2013 kyberstrategian tavoitteiden toteutuneen huonosti. Hän kaipasi
kipeästi uuden
tiedustelulain lupaamia
mahdollisuuksia ja sanoi, että kyberturvallisuuden kokoavaksi
johtajaksi tarvittaisiin pieni johtoelin, joka loisi yhteisen
tilannekuvan ja ennusteen valtiojohdolle
Suomen
on nostettava kehitysavun määrä 0,7%:iin bruttokansantuotteesta.
Rahat on käytettävä lähialueemme Venäjän alueen ympäristöä
ja ilmastonmuutosta parantaviin asioihin ja alueen elinkeinojen
edistämiseen yhteistyössä Venäjän kanssa. Samalla varmistaen
suomalaisten yritysten puunsaati Venäjältä. Lisäksi panostetaan
tarvittavaan määrän venäläisten nuorten koulutuksessa Suomessa
kouluttamalla venäläisiä nuoria suomalaisissa ammattikouluissa
oppisopimuskouluksessa kisälli/mestari-menetelmällä suomalaisille
työmarkkinoille. Mitä elinvoimaisempi ja ympäristöystävällisempi
Suomen lähialue on, sitä turvallisempi se on suomalaisille. Suomen
on saatava EU:lta lupa kehittää Suomen ja Euroopan yhteisön
turvallisuutta myös taloudelliselta ja ympäristöpoliittiselta
pohjalta. Yhteistyön lisääntyminen merkitsisi myös matkailun
lisääntymistä ja taloudellista hyvinvointia suomalaisille. Suomen
on saatava poikkeuslupia EU-pakotteisiin kaupallisen toiminnan
lisäämisen ja sitä kautta turvallisuuden lisääntymiseen. Suomen
osuus EU:ssa on 14 jäsentä 751 jäsenestä joten Suomen osuus
EU:ssa on 1,6 prosenttia. Suomen EU-pakotteilla on marginaalinen
merkitys Venäjän poliittiseen toimintaan, mutta äärettömän
suuri vaikutus Suomen valtion talouden toimintaan. Suomen on saatava
luoda hyvät, häiriöttömät ja turvalliset suhteet Suomen ja
Venäjän EU:n vastaiselle rajalle. Se lisää merkitävästi Suomen
ja EU:n turvallisuutta.
3
d)
Puolustuspoliittinen
selonteko
https://www.defmin.fi/files/3683/J05_2017_VN_puolustusselonteko_Su_PLM.pdf
Puolustusministeriön
tulevaisuuskatsaus: Turvallisuus ja puolustus – suomalaisen
hyvinvoinnin kivijalka
Puolustuspoliittinen
selonteko ja tulevaisuuskatsaus täydennettynä kohdan c
toimenpiteillä sopii minulle.
3
b)
Lainvalmistelu
Hallituksen
esitysten laatimisohjeet
Lain
valmistelun tulee olla perusteellisempaa ja ammattimaisempaa kuin nyt
on. Kaikki mahdolllisuudet tilanteen parantamiseksi on selvitettävä.
Lisäksi perustettava perustuslakituomioistuin voisi antaa
ennakkopäätöksiä perustuslain tulkinnassa lainvalmistelun
yhteydessä. Persutuslakituomioistuin selkiyttäisi ja nopeuttaisin
lakien säätämistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti