– luonnon
monimuotoisuus, ilmastonmuutos, kehitysyhteistyö,
EU-puheenjohtajuuskausi, turvallinen oikeusvaltio Suomi jne –
kaikkiin kysymyksiin en ole ehtinyt vastata kahdessa päivässä.
Edellyttääkö globaalisti ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen
1,5 asteeseen hiilineutraalia Suomea vuonna 2035? Monimuotisuuden
turvaavan Suomen juridiset perusteet on selvitettävä, koska on
syytä epäillä, että koko Suomen Natura-ratkaisu on tehty vastoin
Eu-direktiivejä ja EU-tuomistuimen päätöksiä.
1.Hiilineutraali
ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi
a. Oletteko sitoutuneet globaalisti ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseen 1,5 asteeseen? Oletteko sitoutuneet siihen, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja sen jälkeen nopeasti hiilinegatiivinen?
b. Millaisia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen torjuminen mielestänne edellyttää eri yhteiskunnan osa-alueilla?
c. Mitkä näette keskeisinä keinoina luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ja parantamiseksi?
a. Oletteko sitoutuneet globaalisti ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseen 1,5 asteeseen? Oletteko sitoutuneet siihen, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja sen jälkeen nopeasti hiilinegatiivinen?
b. Millaisia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen torjuminen mielestänne edellyttää eri yhteiskunnan osa-alueilla?
c. Mitkä näette keskeisinä keinoina luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ja parantamiseksi?
1
a, b ) Suomen osuus maailman hiilidioksipäästöistä on 16
promillea. Suomi voi silti olla aktiivinen ilmastonmuutosasioissa,
mutta suomalaisiin kohdistuvien toimenpiteiden tulee olla oikeassa
suhteessa niiden kokonaisvaikutukseen maailman ilmaston
lämpenemisessä. Etusijalle tulee asettaa kansainväliset asiat
kuten esimerkiksi rahtilaivojen ympäristöpäästöjen vähentäminen.
Laivojen
käyttämä polttoaine on korvattava vähäpäästöisillä
biopolttoaineilla.
15
suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä
kuin kaikki maailman autot yhteensä
Maailman
hiilivoimalat korvataan vähäpäästöisemmällä energiatuotannolla
esim biopolttoaineilla tai tuuli- ja aurinkoenergialla. Suomalaisilla
yrityksillä on vahva osaaminen asiassa.
Hiilen energiakäyttö
vuosina 1990-2008 (TWh)
|
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Alue
|
1990
|
1995
|
2000
|
2005
|
2008
|
Kasvu %
1990-08 |
Pohjois-Amerikka
|
6
752
|
6
707
|
6
800
|
6
936
|
6
573
|
-
3 %
|
EU
|
5
244
|
4
237
|
3
736
|
3
655
|
3
591
|
-
32 %
|
Venäjä
|
2
115
|
1
357
|
1
289
|
1
198
|
1
281
|
-39 %
|
Kiina
|
6
211
|
7
628
|
7
320
|
12
727
|
16
055
|
159 %
|
Aasia
(-Kiina)
|
3
515
|
4
067
|
5
036
|
6
300
|
7
408
|
111 %
|
Afrikka
|
860
|
984
|
1
044
|
1
171
|
1
282
|
49 %
|
Muut
|
1
088
|
775
|
1
434
|
1
550
|
1
736
|
60 %
|
Yhteensä
|
25
785
|
25
755
|
26
658
|
33
537
|
38
151
|
48 %
|
Sademetsien
raivaamisesta vapautuva hiilidioksidi
muodostaa
20–25 prosenttia maapallon vuotuisista hiilidioksidipäästöistä.
Maanomistajat raivaavat metsää, koska viljelymaana se tuottaa
paremmin kuin metsänä. Grieg-Granin mukaan raivauksesta
luopumisesta olisi maksettava Boliviassa,
Brasiliassa,
Kamerunissa,
Kongon
demokraattisessa tasavallassa,
Ghanassa,
Indonesiassa,
Malesiassa
ja
Papua-Uudessa-Guineassa
vuosittain
korvauksia yhteensä 3–15 miljardia dollaria
Mielestäni
Suomen on nostettava kehitysavun määrä 0,7%:iin
bruttokansantuotteesta. Rahat on käytettävä lähialueemme Venäjän
alueen ympäristöä ja ilmastonmuutosta parantaviin asioihin ja
alueen elinkeinojen edistämiseen yhteistyössä Venäjän kanssa.
Samalla varmistaen suomalaisten yritysten puunsaati Venäjältä.
Lisäksi panostetaan tarvittavaan määrään venäläisten nuorten
koulutuksessa Suomessa kouluttamalla venäläisiä nuoria
suomalaisissa ammattikouluissa oppisopimuskouluksessa
kisälli/mestari-menetelmällä suomalaisille työmarkkinoille. Mitä
elinvoimaisempi ja ympäristöystävällisempi Suomen lähialue on,
sitä turvallisempi se on suomalaisille. Suomen on saatava EU:lta
lupa kehittää Suomen ja Euroopan yhteisön turvallisuutta myös
taloudelliselta ja ympäristöpoliittiselta pohjalta. Yhteistyön
lisääntyminen merkitsisi myös matkailun lisääntymistä ja
taloudellista hyvinvointia suomalaisille. Suomen on saatava
poikkeuslupia EU-pakotteisiin kaupallisen toiminnan lisäämisen ja
sitä kautta turvallisuuden lisääntymiseen. Suomen osuus EU:ssa on
14 jäsentä 751 jäsenestä joten Suomen osuus EU:ssa on 1,6
prosenttia. Suomen EU-pakotteilla on marginaalinen merkitys Venäjän
poliittiseen toimintaan, mutta äärettömän suuri vaikutus Suomen
valtion talouden toimintaan. Suomen on saatava luoda hyvät,
häiriöttömät ja turvalliset suhteet Suomen ja Venäjän EU:n
vastaiselle rajalle. Se lisää merkitävästi Suomen ja EU:n
turvallisuutta.
Kasvihuonekaasupäästöjä
voidaan vähentää erilaisin keinoin, jotka kohdistuvat
energiantuotantoon
ja
-kulutukseen energiatehokkuuden
tai
energiansäästön
keinoin,
sekä vaikuttamalla liikenteeseen,
rakentamiseen,
teollisuuteen,
maa-
ja
metsätalouteen
sekä
jätehuoltoon.
Toimenpiteiden tulee olla oikeassa suhteessa maailman
kasvhuonekaasupäästöihin eikä ne saa aiheuttaa kohtuuttimia
kustannuksia tavalliselle kansalaiselle ja Suomen kansantaloudelle.
Kasvihuonekaasupäästöt
EU:ssa ja maailmalla
http://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20180301STO98928/kasvihuonekaasupaastot-eu-ssa-ja-maailmalla-infografiikka
Hiilidioksidipäästöjä
vähentämässä: EU:n tavoitteet ja toimet
http://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20180305STO99003/hiilidioksidipaastoja-vahentamassa-eu-n-tavoitteet-ja-toimet
Hiilidioksidipäästöt
asukasta kohden
Professori
kummeksuu Suomen ilmastokeskustelua: ”Suomi on yksi siitä
kourallisesta maita, jotka ovat vähentäneet päästöjään”
Jos
globaalisti ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen 1,5 asteeseen
edellyttää, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja sen
jälkeen nopeasti hiilinegatiivinen, niin siitä olen valmis
keskustelemaan. Mielestäni tavoite ei ole realismia eikä edes
tavalliselle suomalaiselle oleellisen tärkeä asia.Toimenpiteiden
tulee olla oikeassa suhteessa suomalaisten osuuteen maailman
hiilidioksidipäästöistä. Toimenpiteet eivät saa aiheutta
kohtuuttomattomia kustannuksia tavalliselle kansalaiselle ja Suomen
kansantaloudelle. Suomen on panostettava lähialueen
ympäristötekoihin ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.
Siksi kehtysapu on kohdistettava Suomen lähialueeseen Venäjällä.
Laaja
selvitys: Suomi voi olla hiilineutraali 2040 mennessä – Kulutuksen
muututtava radikaalisti, hiilidioksidi napattava talteen
teollisuudessa
Huom.
Ilmastovouhotus ei saa aiheuttaa tavalliselle kansalaiselle eikä
Suomen valtioille ylimääräisiä vältettävissä olevia
kustannuksia.
1
c) Mitkä
näette keskeisinä keinoina luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi
ja parantamiseksi?
Asia
on kansalaisille äärettömän tärkeä, koska luonnon
monimuotoisuuden turvaaminen ja parantaminen tapahtuu myös
Natura-verkoston kautta. Kansalaisten on vihdoinkin saatava tietää
mtkä ovat ne uhanalaiset eläimet ja kasvit joiden perusteella kukin
Natura-alue on valittu ja kuinka uhanalaisesta kasvista tai eläimistä
on kysymys.
Yhtään
Suomen Natura 2000 aluetta ei ole osoitettu eikä valittu siten kuin
EU:n vakiintunut oikeuskäytäntö edellyttää. Kaikki
Natura-direktiivin vaatimat luontokohteiden arvioinnit, luokittelut
ja luetteloinnit ovat tekemättä. Ainakaan niitä ei ole esitetty
maanomistajille.
Suomi
ei ole toteuttanut vieläkään Natura 2000 alueiden valintaa
luontodirektiivin liitteen III 1 vaiheen määräämällä tavalla.
Missään vaiheessa ei ole esitetty niiden A, B, C, eikä varsinkaan
D kirjaimilla arvioiduiksi tulleiden alueiden luetteloita, jotka
liite III 1 vaiheen C kohdan edellyttämän kansallisen luokittelun
ja luetteloinnin yhteydessä on jätetty ehdottamatta Natura 2000
alueiksi. Samoin on yhä edelleen esittämättä Natura 2000 Standard
Data Form ilmoituslomakkeiden täyttöohjeiden johdanto-osan
viimeisessä kappaleessa komissiolle lähetettäväksi edellytetyt
koko maan direktiiviluontotyyppien ja direktiivilajien pinta-ala ja
lajimääräluettelot.
Natura
2000 on Eurooppalainen ekologinen verkosto. Jolla on oma
luontodirektiivin 4 artiklan 1 kohdassa ja siinä sanotun liitteen
III 1 vaiheessa sanottu suhteellisen suojelun tasoon perustuva
direktiiviluontotyyppien ja direktiivilajien säilyttämiseen tai
ennalleen saattamiseen perustuva osoittamis- ja valintamenetelmä.
Jota Unionin vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan on käytettävä
kaikissa jäsenvaltioissa. Valintamenetelmä on tyhjentävien
luetteloiden aikaan saamiseksi viimeksi toistettu mm. Unionin
tuomiopäätöksessä C-301/12
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=150281&pageIndex=0&doclang=FI&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=163354
Suomen
Natura ratkaisu on tehty ilman luontodirektiivin liite III 1 vaiheen
edellyttämiä arviointeja, luokitteluja ja luettelointeja. Jokaisen
jäsenvaltion on laadittava liitteessä III (1 vaihe) vahvistettujen
perusteiden ja asianmukaisen tieteellisen tietämyksen perusteella
luettelo alueista, josta ilmenee, mitä liitteen I luontotyyppejä ja
liitteen II luontaisia lajeja sen kansallisella alueella olevilla
alueilla on.” Suomessa Natura-ratkaisu on tehty muista EU-maista
poikkeavalla tavalla vastoin EU:n direktiivejä ja EU-tuomioistuimen
päätöksiä.. Asiasta tarkemmin http://naturansalat.blogspot.com/
Edellytän, että hallitusneuvotteluissa selvitetään asia
perinpohjaisesti.
On
hämmästyttävää, että EU:n komissio ei ole Natura-alueiden
osoittamisten eikä valintojen osalta vaatinut Suomelta
Natura-sääntöjen noudattamista. Ei edes EY:n, nykyisin Euroopan
unionin tuomioistuimen päätösten perustelujen noudattamista.
Komissio ei myöskään ole edellyttänyt luontodirektiivin viemistä
kansalliseen lakiin siten kuin unionin oikeuskäytäntö edellyttää.
Komissio on siis laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa.
Tilanne
on sama Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) toiminnan osalta. Komissio
on antanut KHO:lle vapaat valtuudet tulkita direktiivejä ilman
ennakkoratkaisun pyytämistä unionin tuomioistuimelta. Tämä johti
siihen, että KHO muokkasi ja muutti valintaperusteita sekä alueiden
perustamisen perusteita kesken käsittelyn.
Suomen
Natura 2000 -alueiden osoittaminen ja valinta on toteutettava
Euroopan unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön
edellyttämällä tavalla. Päätös on saatettava unionin
tuomioistuimen käsiteltäväksi ennakkoratkaisun saamiseksi päätöstä
tehtäessä tapahtuneiden menettelyvirheiden takia.
EY:n,
nykyisin Unionin vakiintuneen oikeuskäytännön vastaisesti, ilman
komission käyttöön toimitettuja EY:n, nykyisin Unionin
vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämiä tyhjentäviä
luetteloita, komission
kaikki Suomen Natura 2000 alueiden hyväksymispäätökset ovat
pätemättömiä.
EY:n,
nykyisin Unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämiä
tyhjentäviä luetteloita ei saada aikaan ilman liite III 1 vaiheen
kaikkien jäsenvaltion kasallisella alueella olevien
direktiiviluontotyyppi-, ja direktiivilajialueiden arviointien,
luokitteluiden ja luettelointien toteuttamista siten kuin
liitetiedostona tiedostonimellä ”Liite
III kehystetty lisäteksti mm. ilman 3.4.2014 C301/12 päätöstä.pdf
1 Mt)”olevaan
kehystettyyn lisätekstiin on kirjoitettu. Johon lisää vielä
19.10.2017 annettu tuomiopäätös C-281/16. Sen kohdat 31, 32 ja 33
Tältä
osin on huomautettava, että komissiolla on oltava käytettävissään
tyhjentävä luettelo alueista, jotka kansalliselta kannalta ovat
ekologisesti merkityksellisiä pyrittäessä luontodirektiivissä
tarkoitettuun luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja
kasviston suojelua koskevaan tavoitteeseen, jotta komissio voisi
laatia sellaisen luonnoksen yhteisön tärkeinä pitämien alueiden
luetteloksi, jonka perusteella muodostetaan erityisten suojelutoimien
alueiden yhtenäinen eurooppalainen ekologinen verkosto (tuomio
7.11.2000, First Corporate Shipping, C-371/98, EU:C:2000:600, 22
kohta).”
Vain
tällä tavalla on mahdollista päästä luontodirektiivin 3 artiklan
1 kohdan ensimmäisessä alakohdassa tarkoitettuun tavoitteeseen,
jonka mukaan on varmistettava kyseisten luontotyyppien ja lajien
elinympäristöjen suotuisan suojelun tason säilyminen ja ennalleen
saattaminen niiden luontaisella levinneisyysalueella, joka voi
sijaita Euroopan unionin yhden tai useamman sisäisen rajan eri
puolilla. Luontodirektiivin 1 artiklan e ja i alakohdasta, kun niitä
luetaan yhdessä mainitun direktiivin 2 artiklan 1 kohdan kanssa,
näet ilmenee, että luontotyypin tai lajin suotuisan suojelun tasoa
on arvioitava jäsenvaltioiden sen Euroopassa olevan alueen
kokonaisuuden kannalta, jossa perussopimusta sovelletaan (tuomio
7.11.2000, First Corporate Shipping, C-371/98, EU:C:2000:600, 23
kohta).”
LUONNON
MONIMUOTOISUUDEN SÄILYTTÄMINEN
Luonnonsuojelun
tärkein tavoite on luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen. Sen
ohella luonnonsuojelun tavoitteena on luonnonkauneuden säilyttäminen,
luonnonvarojen kestävä käyttö, yleisen luonnonharrastuksen
lisääminen ja luonnontutkimuksen edistäminen. Luonnonsuojelun
taustalla on EU:n lintu- ja luontodirektiivit. EU:n puitteissa
perustetaan suojelualueiden yhtenäinen eurooppalainen verkosto,
Natura 2000. Ohjelman avulla varmistetaan tiettyjen luontotyyppien ja
lajien elinympäristöjen suotuisan suojelun tason säilyminen.
Lisäksi Suomi on sitoutunut moniin kansainvälisiin sopimuksiin
luonnonsuojelun edistämiseksi. Luonnonsuojelun ylin ohjaus ja
valvonta kuuluvat ympäristöministeriölle. ELY-keskuksen ja kunnan
tehtävänä on edistää ja valvoa luonnonsuojelua alueellaan.
Luonnonsuojelualueita
ovat kansallispuistot ja luonnonpuistot. Lisäksi voidaan perustaa
muita luonnonsuojelualueita. Perustamisen edellytyksenä on, että
alueella on jokin erityispiirre, minkä vuoksi suojelu on tarpeen.
Erityispiirteitä voivat olla esimerkiksi harvinainen eläin,
luonnonmuodostuma tai perinneluontotyyppi. Luonnonsuojelualueilla ei
saa suorittaa toimenpiteitä, jotka vaikuttavat haitallisesti alueen
luonnonoloihin, maisemaan tai eliölajien säilymiseen tai jotka
vaarantavat suojelun tarkoitusta. Suojelun alaiseksi voidaan asettaa
myös erityispiirteinen maisema-alue.
Luonnonsuojeluun
kuuluu luontotyyppien suojelu. Suojeltuja luontotyyppejä ovat mm.
terveleppäkorvet, luonnontilaiset hiekkarannat ja merenrantaniityt.
Suojeltuja alueita ei saa muuttaa niin, että luontotyypin
ominaispiirteiden säilyminen kyseisellä alueella vaarantuu.
Eliölajien
suojelu kohdistuu luonnonvaraisina esiintyviin kasvi- ja
eläinlajeihin. Luonnonsuojelulain mukaisen suojelun alaisena eivät
ole riistaeläimet, rauhoittamattomat eläimet eikä taloudellisesti
hyödynnettävät kalat. Eliölajien suojelu tarkoittaa esimerkiksi
lajin rauhoittamista siten, että lajiin kuuluvien yksilöiden
pyydystäminen, poimiminen ja vahingoittaminen on rangaistuksen
uhalla kielletty.
Luonnon
monimuotoisuuden suojelun ja kestävän käytön edistämistehtävät
maakunnissa
file:///C:/Users/Erkki%20Aho/Downloads/luonnon_monimuotoisuuden_suojelun_ja_kestavan_kayton_tehtavat_maakunnissa_12-04-2019.pdf
2.Suomi
on kokoaan suurempi maailmalla
a. Miten Euroopan unionia tulee kehittää? Mitkä ovat Suomen EU-puheenjohtajuuskauden keskeiset tavoitteet?
b. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen ulkopolitiikan linjaa?
c. Mikä rooli Euroopan on otettava yhteistyössä Afrikan unionin ja sen jäsenmaiden kanssa Afrikan kehittämisessä?
d. Hyväksyttekö tavoitteen Suomen kehitysyhteistyörahoituksen nostamisesta 0,7 prosenttiin suhteessa BKTL:oon? Minkä ajan kuluessa näette tämän mahdolliseksi toteuttaa?
a. Miten Euroopan unionia tulee kehittää? Mitkä ovat Suomen EU-puheenjohtajuuskauden keskeiset tavoitteet?
b. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen ulkopolitiikan linjaa?
c. Mikä rooli Euroopan on otettava yhteistyössä Afrikan unionin ja sen jäsenmaiden kanssa Afrikan kehittämisessä?
d. Hyväksyttekö tavoitteen Suomen kehitysyhteistyörahoituksen nostamisesta 0,7 prosenttiin suhteessa BKTL:oon? Minkä ajan kuluessa näette tämän mahdolliseksi toteuttaa?
1a)Tässä
on keinot
Nostan
esille tärkeimpiä keinoja
Lähtökohtana
on aina suomalaisen kansanvallan, kulttuurin ja elämäntavan
puolustaminen.Suomella on
nyt mahdollisuus valita vahva itsellinen linja kansallisen
näivettymisen ja itsemääräämisoikeuden heikkenemisen sijaan. Ei
ole liioiteltua sanoa, että euro oli valtava poliittinen virhe sekä
rakenteeltaan että kokoonpanoltaan. Euroalueen ulkopuolella jääneet
ja oman valuuttansa säilyttäneet maat kuten Ruotsi, Tanska,
Britannia ja monet Itä-Euroopan maat ovat pärjänneet paremmin kuin
euromaat keskimäärin Pankkiunioniin
kaavailtu yhteinen talletussuoja on Suomelle vaarallinen. Vaikka
kriisimaiden pankit laitettaisiinkin sitä ennen kuntoon, on
todennäköistä, että ajan myötä samojen maiden pankit
ajautuisivat jälleen vaikeuksiin, ja aiheuttaisivat Suomelle
mittavia menetyksiä. Suomi liittyi Euroopan unioniin suurten
lupausten saattelemana eikä unionijäsenyyden kustannuksista puhuttu
mitään. Suomalainen media pyrki vuoden 1994 kansanäänestyskampanjan
aikana saamaan kansalaiset EU-jäsenyyden taakse halvoilla
lupauksilla elintason parantumisesta. EU ei ole kuitenkaan tuonut
taivasta maan päälle, kuten suomalaiset EU-aktivistit 1994
väittivät, vaan on muuttunut tulonsiirtounioniksi, jossa Suomi on
kokoonsa nähden selvä nettomaksaja. Lähes koko jäsenyyden ajan
Suomi on maksanut EU:lle enemmän kuin on saanut. Suurimmillaan maksu
on ollut lähes miljardi euroa vuodessa. EU:n taloudenhoito on saanut
vuodesta toiseen vakavia moitteita Euroopan
tilintarkastustuomioistuimelta. Erityisesti koheesiovarojen käytössä
on ollut useissa jäsenmaissa epäselvyyksiä. Osittain näiden
epäkohtien julkitulon myötä EU on pyrkinyt budjettinsa
muodostamisessa riippumattomammaksi jäsenmaista ns. omien varojen
järjestelmän kautta, jossa eri ”EU-verojen” kautta jäsenmaat
automaattisesti tulouttaisivat aina tietyn osuuden verokertymästä
Brysseliin. Tällaiseen uudistukseen on suhtauduttava erittäin
kriittisesti. Suomen on puolustettava neuvostossa nykyistä
käytäntöä, jossa EU-jäsenmaksu määräytyy kansallisen
bruttokansantulon mukaan, jolloin jäsenmaat pystyvät pitämään
käsissään EU:n budjetin kokoluokan määrittelyn. Suomelle on
tärkeää asemoitua sellaisten EU-jäsenmaiden joukkoon, jotka
ajavat kulukuria. Suomen ei tule hyväksyä jäsenmaksukorotuksia
rahoituskehyskaudelle 2021–2027, kuten EU-komissio ehdottaa.
Ylipäätään on erikoista, että Suomen poliittista diskurssia
hallitsee käsitys, jonka mukaan rahan kippaaminen EU:lle tuo
”lisäarvoa”. Kukaan ei kuitenkaan kerro, mitä lisäarvoa tuovat
EU:n valtavat hallintokustannukset. Strasbourgin istuntopaikka on
myös lakkautettava, sillä on järjenvastaista, että parlamentti
joutuu muuttamaan kerran kuukaudessa Brysselistä Strasbourgiin.
Kalleuden (n. 114 milj. euroa/vuosi) lisäksi tämä rekkaralli
kuormittaa ympäristöä ja on tehotonta. Afrikan väkiluvun
moninkertaistuminen tämän vuosisadan aikana ja Lähi-idän
poliittisten kriisien venyminen tarkoittavat sitä, että
maahanmuuttopaine EU:hun ei tule laantumaan. Ratkaisu Afrikan
väestöpaineisiin ja Lähi-idän alueen poliittisiin ongelmiin ei
kuitenkaan ole alueiden väestöjen siirtäminen massoina Eurooppaan.
EU-maiden pitää satsata pakolaisleirien ylläpitoon erityisesti
Syyrian lähialueilla, mikä mahdollistaisi pakolaisille inhimillisen
elämän edellytykset ja nopean paluun kotimaahansa olosuhteiden
parannuttua. Erityisesti Saharan eteläpuolisen Afrikan
kehitysapupanostukset on taas suunnattava siten, että ne oikeasti
tukisivat kestävää kehitystä ja yritystoiminnan edellytyksiä.
Kaikessa avustuksessa tulee seurata ja tutkia vaikutuksia. Pelkkä
rahan kaataminen hyvältä kuulostaviin hankkeisiin pitää lopettaa.
Rahaa saavien valtioiden pitää kyetä toimimaan odotetulla tavalla.
Maahanmuuttolainsäädännön suhteen Euroopalla ei ole muuta
mahdollisuutta kuin soveltaa äärimmäisen tiukkoja säädöksiä.
Lukuisat EU-maat ovat Suomesta poiketen jo tehokkailla kansallisilla
toimenpiteillään laskeneet ulkomaalaisten oleskelulupia,
perheenyhdistämisiä ja sosiaalietuuksia koskevat säädöksensä
unionilainsäädännön ja kansainvälistä pakolaisuutta koskevien
sopimusten minimirajalle. EU:ssa on käynnissä lukuisia asetus- ja
direktiivimuutoshankkeita, jotka koskevat muun muassa pakolaisuuden
määritelmää, turvapaikkamenettelyä, sosiaalietuuksia ja
vastuunmäärittämistä. Tähän mennessä jäsenmaiden, Euroopan
parlamentin ja komission kesken ei ole löytynyt yhteisymmärrystä
sellaisesta turvapaikkapolitiikasta, joka vastaisi tämän ajan
haasteita. Pienimmän yhteisen nimittäjän periaatteen mukaisesti
EU:n on siirrettävä painopistettä etenkin hedelmättömästä
turvapaikanhakijoiden taakanjakokeskustelusta siihen, että unionin
ulkorajoja valvotaan tehokkaasti. Tämä tarkoittaa kaikkien unionin
maa- ja vesirajat laittomasti ylittävien henkilöiden käännyttämistä
lähtökohteeseensa EU:n raja- ja merivartioston toimesta. Raja- ja
merivartiostolle on tämän tehtävän täyttämiseksi taattava
riittävät henkilö- ja materiaaliresurssit. Suomen tulisi edistää
avoimuutta osana EU-politiikkaansa. Bryssel kuhisee lobbareita.
Ongelmaksi tässä on muodostunut se, että toiminta ei miltään
osin täytä avoimuuden periaatteita eikä tavallinen kansalainen
tiedä, kuka mitäkin asiaa ajaa ja kenen nimissä. EU:ssa on pitkään
ollut vireillä uusi läpinäkyvyysrekisteri (lobbausrekisteri), joka
asettaisi tiettyjä reunaehtoja lobbaukselle parlamentissa,
neuvostossa ja komissiossa. Tietyt EU-maat ovat pyrkineet
vaikeuttamaan lobbausrekisterin käsittelyä neuvostossa, ja myös
parlamentin neuvottelijat ovat tiettävästi lieventäneet kantaansa.
Kyse ei ole tässä tapauksessa uusien hallinnollisten kulujen
pelosta, vaan poliittisesta tahdosta olla saamatta rekisteriä
aikaiseksi. Merkittävää lobbausta harjoittavat toimijat eivät
halua nimiään julkisuuteen lobattuaan esimerkiksi
europarlamentaarikkoja. Lobbauksen määritelmän tulee koskea
kaikkia eturyhmätapaamisia riippumatta siitä, onko ne järjestetty
Euroopan parlamentin tiloissa vai ei. Erityisen tärkeää olisi,
että toimiessaan esittelijöinä, varjoesittelijöinä, valiokunnan
puheenjohtajana tai varapuheenjohtajana ja käsiteltäessä
lainsäädäntöä (direktiivi tai EU-asetus) mepit olisivat
velvoitettuja tapaamaan vain läpinäkyvyysrekisteriin
rekisteröityneitä tahoja ja julkistamaan tapaamisensa.
Parlamentilla olisi jo nyt tekninen valmius julkistaa nämä
tapaamiset jokaisen mepin profiilissa EU-verkkosivuilla. Suomen on
myös vaikutettava siihen, että jäsenmaiden EU-edustustot
velvoitettaisiin julkistamaan tapaamisensa. Lisäksi tilaisuuksien
isännöinti parlamentissa tulisi sallia vain sellaisille tahoille,
jotka ovat rekisteröityneet läpinäkyvyysrekisteriin. LuxLeaks,
Panaman paperit ja muut tietovuodot ovat osoittaneet, miten suuret
taloudelliset toimijat pyrkivät kiertämään veroja. Suomen on
vaadittava, että jäsenmaiden tiedonvaihtoa veroasioissa lisätään
ensisijaisesti hallitusten välisin sopimuksin. Malta, Portugalin
Madeira sekä Luxemburg ovat erityisesti esimerkkejä alueista,
joiden kautta on mahdollista erilaisin ”veroteknisin järjestelyin”
kiertää veroja. Yritystoiminnalla on oltava myös yhteiskunnallinen
vastuu. Suomalaisen pienyrittäjän tai palkansaajan on vaikea
ymmärtää, miksi aggressiivisen verosuunnittelun annetaan rehottaa
ja rapauttaa yhteiskunnan rakenteita, kun hän itse maksaa veronsa
tunnollisesti. EU:n yhteinen maatalouspolitiikka on tällä hetkellä
murroksessa, sillä EU:n komissio suunnittelee isoja leikkauksia
maataloustukeen ja koheesiorahoitukseen sekä esittää yhteisen
maatalouspolitiikan uudistamista. Kuten edellä on esitetty, Suomen
on päättäväisesti ajettava isoja leikkauksia muun muassa
EU-hallintoon ja EU-virkamiesten palkkoihin ja näin vähennettävä
painetta maatalouden leikkauksille. Tarvittaessa maatalouden
toimintaedellytykset tulee varmistaa kotimaisin tuin. Määräaikainen
irtautuminen EU:n maatalouspolitiikasta on myös nostettava
vaihtoehdoksi. Suomalaisen metsäteollisuuden toimintaedellytykset on
turvattava olemalla hyväksymättä sellaisia ratkaisuja, jotka
kohtuuttomasti heikentävät metsien käyttöä. Kun maamme metsistä
on kyse, tulee Suomen rohkeasti olla neuvoston jarrumies, jos
kansallinen etu sitä vaatii. Metsät ovat vihreää kultaamme, jonka
käytöstä on päätettävä Brysselin sijaan Helsingissä. Suomen
on voimakkaasti puolustettava kotimaista ruoantuotantoa ja samalla
vastustettava elintarvikkeiden halpatuontia EU:n tullialueelle.
Vapaakauppasopimuksista neuvoteltaessa Suomi ei saa neuvostossa
hyväksyä sellaisia järjestelyjä, jotka vahingoittavat Suomen
maataloustuotantoa. Myös kalastuspolitiikassa täytyy olla
valveilla, sillä on käynyt ilmi, että eräät Itämeren maat,
kuten Puola, tulkitsevat kalastuskiintiöitä vastoin sääntöjä.
Suomen tulee EU-politiikassa puuttua ilmastopolitiikan taakanjaon
nurinkurisuuteen – kyseessä on kannustinjärjestelmä, jossa
puhtaimpia ratkaisuja toteuttaneet maat tosiasiassa subventoivat
saastuttavia maita. EU:n sisäisessä taakanjaossa Suomen on
vaadittava, että eniten saastuttavien maiden on kannettava vastuunsa
– tarvittaessa osa EU:n rakennerahaston kyseisille maille
ohjattavista tukimiljardeista on korvamerkittävä päästötavoitteiden
toteuttamiseen
Suomen
tulee olla kiinnostunut Eurooppa-neuvoston puheenjohtajuudesta Donald
Tuskin luopuessa tehtävästään kautensa päättyessä.
Suomi
valmistautuu EU-puheenjohtajuuteen
Keskeiset
tavoitteet mielestäni ovat
- ilmastonmuutoksen hillitseminen
- rahoituskehysneuvotteluiden loppuunsaataminen
- pitkän aikavälin budjetti
- EU:n maahanmuuttopolitiikka, ennenkaikkea turvallisuus ja sopimusten noudattaminen ( Shchengen ja Dublin-sopimus sekä EU-tuomioistuimen päätös) sekä kyberturvallisuus, terrorismin torjunta, energia-asiat,
- EU:n ja Venäjän suhteet ja Suomen tavoitteet ( ja tarvittavat kauppapolittiset poikkeukset) lähialueensa kehittämisessä sekä Minskin sopimuksen toteuttaminen
- Itämeren turvallisuus
- Britannia ero EU:sta ( tai eroamattomuus EU:sta) toimenpiteet
1b)
Oletteko
valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen
ulkopolitiikan linjaa?
Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikka nojaa perustuslakiin kirjattuihin
arvoihin, oikeuksiin ja velvollisuuksiin ja edistää niitä. Suomen
turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta tavoiteltavaa on turvallinen
ja vakaa kansainvälinen toimintaympäristö, jossa valtioiden,
yritysten ja ihmisten toimintaa sääntelevät kansainvälinen oikeus
ja sille rakentuvat yhteisesti sovitut säännöt, oikeudet ja
velvollisuudet. Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan päämäärä
on vahvistaa Suomen kansainvälistä asemaa, turvata sen itsenäisyys
ja alueellinen koskemattomuus, parantaa suomalaisten turvallisuutta
ja hyvinvointia ja ylläpitää yhteiskunnan toimivuutta. Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskeisenä tavoitteena on välttää
joutumasta sotilaalliseen konfliktiin.
Ulkopoliittinen
selonteko
SUOMEN
KANSAINVÄLISET SUHTEET JA ULKOPOLITIIKKA
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.Turvallinen
oikeusvaltio Suomi
a. Kuvatkaa käsityksenne Suomesta oikeusvaltiona ja kertokaa keinot sen vahvistamiseksi. Miten edistäisitte ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa? Millä tavoin olette valmiit kehittämään kansalliskielten asemaa Suomessa?
b. Mikä on käsityksenne lainvalmistelun laadusta ja oletteko valmiit hyväksymään komiteaperusteisen lainvalmistelun?
c. Mitkä ovat sisäisen turvallisuuden riskitekijät ja kuinka vahvistaisitte sisäistä turvallisuutta?
d. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen puolustuspolitiikan linjaa?
a. Kuvatkaa käsityksenne Suomesta oikeusvaltiona ja kertokaa keinot sen vahvistamiseksi. Miten edistäisitte ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa? Millä tavoin olette valmiit kehittämään kansalliskielten asemaa Suomessa?
b. Mikä on käsityksenne lainvalmistelun laadusta ja oletteko valmiit hyväksymään komiteaperusteisen lainvalmistelun?
c. Mitkä ovat sisäisen turvallisuuden riskitekijät ja kuinka vahvistaisitte sisäistä turvallisuutta?
d. Oletteko valmiit tukemaan viimeisimmissä selonteoissa vahvistettua Suomen puolustuspolitiikan linjaa?
Perussuomalaisten
Huhtasaari: 90-luvun pankkikriisi tarvitsee totuuskomission
LA
27.04.2019 Vastaus hallitustunnustelijalle ja
hallitusneuvottelijoille puolueettomalta tarkkailijalta osa 1
Turvallinen oikeusvaltio Suomi
Keinot
oikeusvaltion vahvistamiseksi
Suomi
voidaan palauttaa oikeusvaltioiden joukkoon tekemällä seuraava
oikeushallinnon uudistus. Tärkein asia on perustuslakituomioistuimen
perustaminen. Kun perustetaan perustuslakituomioistuin niin samassa
yhteydessä voidaan lopettaa nykyisenkaltainen laillisuusvalvonta,
hallinto-oikeudet ja korkein oikeus. Uudistuksen jälkeen Suomeen
tulisi kolme varsinaista oikeusastetta: käräjäoikeudet ja
hovioikeudet sekä perustuslakituomioistuin.
Pankkikriisin
asioiden selvittämiseksi tulee perustaa totuuskomissio,mikä tutkii
asiat ja sitten perustuslakituomioistuin käsittelee asiat.
Suomen
on nostettava kehitysavun määrä 0,7%:iin bruttokansantuotteesta.
Rahat on käytettävä lähialueemme Venäjän alueen ympäristöä
ja ilmastonmuutosta parantaviin asioihin ja alueen elinkeinojen
edistämiseen yhteistyössä Venäjän kanssa. Samalla varmistaen
suomalaisten yritysten puunsaati Venäjältä. Lisäksi panostetaan
tarvittavaan määrän venäläisten nuorten koulutuksessa Suomessa
kouluttamalla venäläisiä nuoria suomalaisissa ammattikouluissa
oppisopimuskouluksessa kisälli/mestari-menetelmällä suomalaisille
työmarkkinoille. Mitä elinvoimaisempi ja ympäristöystävällisempi
Suomen lähialue on, sitä turvallisempi se on suomalaisille. Suomen
on saatava EU:lta lupa kehittää Suomen ja Euroopan yhteisön
turvallisuutta myös taloudelliselta ja ympäristöpoliittiselta
pohjalta. Yhteistyön lisääntyminen merkitsisi myös matkailun
lisääntymistä ja taloudellista hyvinvointia suomalaisille. Suomen
on saatava poikkeuslupia EU-pakotteisiin kaupallisen toiminnan
lisäämisen ja sitä kautta turvallisuuden lisääntymiseen. Suomen
osuus EU:ssa on 14 jäsentä 751 jäsenestä joten Suomen osuus
EU:ssa on 1,6 prosenttia. Suomen EU-pakotteilla on marginaalinen
merkitys Venäjän poliittiseen toimintaan, mutta äärettömän
suuri vaikutus Suomen valtion talouden toimintaan. Suomen on saatava
luoda hyvät, häiriöttömät ja turvalliset suhteet Suomen ja
Venäjän EU:n vastaiselle rajalle. Se lisää merkitävästi Suomen
ja EU:n turvallisuutta.
Lain
valmistelun tulee olla perusteellisempaa ja ammattimaisempaa kuin nyt
on. Kaikki mahdolllisuudet tilanteen parantamiseksi on selvitettävä.
Lisäksi perustettava perustuslakituomioistuin voisi antaa
ennakkopäätöksiä perustuslain tulkinnassa lainvalmistelun
yhteydessä. Persutuslakituomioistuin selkiyttäisi ja nopeuttaisin
lakien säätämistä.
- Elinvoimainen Suomi
a. Näettekö, että Suomi voi ilmastonmuutoksen ja muiden megatrendien ratkaisujen kautta rakentaa itselleen uutta, kestävää vientivetoista kasvua? Näettekö tarpeellisena, että Suomeen laaditaan yhteinen strategia vahvistuvan elinvoiman ja kestävän kehityksen talouskasvun turvaamiseksi? Mitkä olisivat sen pääkohdat?
b. Millaisilla toimenpiteillä kehitetään metropolialuetta, kasvavia kaupunkiseutuja, seutukeskuksia ja harvaan asuttuja alueita?
c. Miten varmistaisitte Suomen liikenneinfrastruktuurin ylläpitämisen ja kehittämisen? Mikä on mallinne rahoituksen kehittämiseksi?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.
Luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi
a. Miten kehittäisitte työelämää ja sen sääntelyä yhteistyössä työelämän osapuolten kanssa? Hyväksyttekö työelämän vähimmäisehtojen sääntelyn nykyiseltä pohjalta?
b. Miten uudistaisitte perhevapaita?
c. Mitkä ovat keskeiset keinonne miesten ja naisten välisen palkkatasa-arvon toteuttamiseksi?
a. Miten kehittäisitte työelämää ja sen sääntelyä yhteistyössä työelämän osapuolten kanssa? Hyväksyttekö työelämän vähimmäisehtojen sääntelyn nykyiseltä pohjalta?
b. Miten uudistaisitte perhevapaita?
c. Mitkä ovat keskeiset keinonne miesten ja naisten välisen palkkatasa-arvon toteuttamiseksi?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.
Kestävän talouden Suomi
a. Millä keinoilla varmistaisitte työllisyysasteen kasvun selvästi yli 75 prosenttiin 2020-luvun aikana?
b. Kuvatkaa tekijät, joilla julkisen talouden kestävyys turvataan erityisesti väestökehitys huomioon ottaen.
a. Millä keinoilla varmistaisitte työllisyysasteen kasvun selvästi yli 75 prosenttiin 2020-luvun aikana?
b. Kuvatkaa tekijät, joilla julkisen talouden kestävyys turvataan erityisesti väestökehitys huomioon ottaen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------7.Oikeudenmukainen,
yhdenvertainen ja mukaan ottava Suomi
a. Miten vahvistaisitte hyvinvointiyhteiskunnan palveluita ja ihmisten toimeentulon turvaavia etuuksia? Kuvatkaa erityisesti keinonne, joilla vahvistatte ikääntyvien ihmisten palveluita ja toimeentuloa. Mitkä ovat keinonne lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi?
b. Miten rahoittaisitte edellisessä kohdassa kuvaamanne toimenpiteet? Kuvatkaa keinonne konkreettisesti.
c. Mitkä eriarvoisuustekijät suomalaisessa yhteiskunnassa tunnistatte ja miten vähentäisitte eriarvoisuutta?
a. Miten vahvistaisitte hyvinvointiyhteiskunnan palveluita ja ihmisten toimeentulon turvaavia etuuksia? Kuvatkaa erityisesti keinonne, joilla vahvistatte ikääntyvien ihmisten palveluita ja toimeentuloa. Mitkä ovat keinonne lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi?
b. Miten rahoittaisitte edellisessä kohdassa kuvaamanne toimenpiteet? Kuvatkaa keinonne konkreettisesti.
c. Mitkä eriarvoisuustekijät suomalaisessa yhteiskunnassa tunnistatte ja miten vähentäisitte eriarvoisuutta?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
a. Tunnistatteko, että kestävän talouskasvun perustan vahvistamiseksi on tehtävä investointeja koulutukseen, tutkimukseen, innovaatioihin sekä infrastruktuuriin? Kuvatkaa konkreettiset keinonne.
b. Tunnistatteko tarpeen, että koko ikäluokan tulisi suorittaa vähintään toisen asteen tutkinto? Kuvatkaa keinonne tähän pääsemiseksi.
c. Miten varmistaisitte sen, että jokaisen oppiminen ja osaamisen kehittäminen jatkuu läpi työuran?
d. Miten edistäisitte kulttuurin asemaa Suomessa?
9. Sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistus edellyttää useampia vaalikausia. Oletteko valmiita yhdistämään eri etuuksia ja hyväksymään yhtenäisen etuustason eri syyperusteilla siten, että uudistus lisää työllisyyttä, nostaa koulutustasoa, vähentää köyhyyttä ja eriarvoisuutta sekä parantaa osallisuutta?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10. Esittäkää lähtökohtanne sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi.
10. Esittäkää lähtökohtanne sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseksi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11. Oletteko valmiita osallistumaan sosialidemokraattien johtamaan enemmistöhallitukseen, ja onko teillä osallistumisellenne mahdollisia kynnyskysymyksiä?
11. Oletteko valmiita osallistumaan sosialidemokraattien johtamaan enemmistöhallitukseen, ja onko teillä osallistumisellenne mahdollisia kynnyskysymyksiä?
Kotimaan
uutiset
Näin
Antti Rinne väisteli kysymyksiä Ylen Ykkösaamussa: "Tässä
tilanteessa en kerro mitään muuta kuin sen, että tavoittelen
enemmistöhallitusta"
Youtube
Sensuroimaton
Päivärinta, jakso 4: Näin lestadiolaisliike peittää karmeat
rikokset
Liikunta
ja terveys
Verenpaine
151 / 96, pulssi 53 , Paino 104.3 kg. Jumppa 10 /2410 min, kuntosali
60/ 2320 min, kävely 0/334 km , uinti 0/7500 m, pyöräily 4/346 km
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti