Niin
myönteiset kuin kielteisetkin muutokset tapahtuvat usein nopeasti
sellaisissakin yrityksissä, joissa työskentelee paljon ihmisiä.
Yritys on joko ”nousukierteessa” tai ”laskukierteessä”.
Nousukierre on tila, jossa menestykset seuraavat toisiaan, kun taas
laskukerteessä vastoinkäymiset ja vaikeudet kasaantuvat,
vahvistavat toisiaan ja johtavat yhä vaikeampiin ongelmiin.
Nouskierteen
tunnusmerkkejä
- asiakkaat tuntevat saavansa hyvää laatua ja vastiketta rahoilleen
- asiakkaita virtaa yritykseen, joka voi jopa valita asiakkaansa
- yrityksen työntekijät tekevät tavattoman lujasti töitä, mutta tuntevat saavansa työstään tyydytystä.
- Henkilökunta tuntee ylpeyttä yrityksen saavutuksista ja yritykseen kuulumisesta.
- Kahvitaukokeskustelut, henkilokuntalehden jutut jne. käsittelevät paljolti yrityksen liiketoimia, markkinointikysymyksiä, asiakastilannetta, kehittämissuunnitlemia jne.
- Vallitsee voimakas me-henki, ollaan valmiita tukemaan toisiaan.
- Yritys on suosittu työmarkkinoilla – kyvykkäät ihmiset hakeutuvat yrityksen palvelukseen ja heistä voidaan suorastaan valita parhaat.
- Sekä suurissa että pienissä asioissa yritykseen yleiskuvaa leimaavat hyväjärjestys, arvostelukyky ja tehokkuusajattelu.
Laskukierteen
tunnusmerkkejä
- Asiakasuskollisuus on heikko, ja suuri osa ajasta kuluu ”palokuntatehtäviin”, joilla yritetään hoidella tyytymättömiä asiakkaita.
- Henkilöstölehdessä ja kahvitaukokeskusteluissa käsitellään enimmäkseen yrityksen sisäisiä ongelmia ja työsuhdeasioita.
- Parhaat tyäntekijät hakeutuvat muualle töihin.
- Palkattaessa tyäntekijöitä joudutaan usein tyytymään huonompiin kuin itse asiassa olisi haluttu tai tarvittu.
- Yksityiskohdissa ollaan huolimattomia ja ajattelemattomia; esimerkiksi aikataulu eivät pidä, asiakkaiden vastaanottotilan rikkinäinen matto jää korjaamatta.
- Asiakkaat saavat usein kuulla, että ”tämä ei tosiaankaan kuulu minulle”, puhelinvaihteen toiminnassa on toivomisen varaa.
Sekä
nousukierteelle että laskukierteelle on siis tunnusomaista, että ne
eivät riipu yhdestä asiasta, vaan monet asiat kytkeytyvät
toisiinsa ja vaikuttavat menestykseen tai ongelmiin.
Nousukierre
ja laskukierre totuuden hetkellä
Palvleutoiminnassa
kaiken perusta on se, mitä tapahtuu yrityksen asiakkaan välisen
kontaktin aikana – totuuden hetkellä. Tärkeä päämäärä on,
että palvleuyrityksen yhteyshenkiö ja asiakas tuntevat tekevänsä
yhteistyötä ja vahvistavat toisiaan.
Kun
eräässä suuressa ravintolassa oli tehty menestyksellisiä
muutoksia panostamalla henkilökuntaan, ruokaan ja ravintolan
varustukseen, tarjoilijalta kysyttiin: ”Miten täällä on
oikeastaan tapahtunut?” Hän vastasi, että asiakkaista on tullut
uskomattoman mukavia. Hänen toteamuksensa on osoitus nousukierteesta
totuuden hetkellä, Mikä synnyttäää nousukierteen totuuden
hetkellä? Älkäämme unohtako seuraavia seikkoja:
- asiakas tuntee että häntä kohdellaan yksilönä
- asiakkaalle osoitetaan huomiota ajan puutteesta huolimatta
- asiakkaan ongelmat hoidetan nopeasti ja tehokkaasti
- asiakas tuntee saavansa erityiskohtelua
- asiakas yllättyy myönteisesti
Kierteet
liittyvät toisiinsa
Laskukierre
saa alkunsa hyvin helposti, ja jos oikein huonosti, se leviä koko
yritykseen kuin rutto. Olettakaamme, että asiakas tulee ravintola ja
tilaa listalla olevan kalaruoan. Olettakaamme, ettei hän ole kovin
tietäväinen eikä nirso ruoan suhteen ja että hän on satunnainen
kävijä. Ravintolassa ei juuri sinä päivänä satu olemaan
sellaista kalaa, joka vastaa ravintolan laatutasoa. Kokki kuitenkin
valmistaa saatavilla olevan kalan ja tarjoaa sen. Asiakas ei kenties
huomaa eroa, vaan on täysin tyytyväinen. Onko kaikki hyvin? Ei,
sillä jotain merkityksellistä on tapahtunut. Kokki on ehkä
onnistunut pettämään asiakkaan, mutta ei ravintolan henkilökuntaa.
Sanakaan sanomatta koki on käytännön toiminnallaan luonut uuden
säännön siitä, miten tässä ravintolassa saa menetellä. Tämä
sääntö sanoo”On sallittua tinkiä hiukan laadusta ja harhauttaa
asiakkaita.”
Hyvin
helposti muodostuu sellainen käytäntö, että työntekijät alkavat
tinki hieman vaatimuksista, minkä johdosta henkilökunta menettää
nopeasti ammattiylpeytensä ja yritys maineensa hyvänä työpaikkana
ammatistaan kiinnostuneille. Asiakkaitaan ei voi harhauttaa
loputtomiin. Laskukierre ulottuu myös asiakkaisiin totuuden
hetkellä.