Laatua
mitataan usein asteikolla, jonka mukaan jotain pidetään
absoluuttiseti ottaen hyvänä tai vähemmän hyvänä. Laatu on
kuitenkin aina suhteellista. Jonkun mielestä Rolls Royce on parempi
kuin Volkswagen. Mutta tämä paremmuus määräytyy siitä, mihin
autoa tarvitaan. On siis kyse siitä, että palvelujen on
tyydytettävä asiakkaiden tarpeet sekä sisällön että
toimittamisen osalta. Laatu muodostuu siitä, että asiakkaan
kokemukset vastaavat hänen odotuksiaan.
Useimmissa
yrityksissä on jonkinlainen laaduntarkkailu, jolla pyritään
estämään huonojen tuotteiden pääsy markkinoille. Tavaroiden
tuotannssa tällainen valvonta on periaatteessa suhteellisen helppoa.
Poistetaan vain ne tuotteet, jotka eivät kelpaa. Palvelujen osalta
tilanne on aivan toinen. Palvelu tuotetaan ja kulutetaan useimmiten
samanaikaisesti, ”totuuden hetkellä”. Mikä tapahtuu, se
tapahtuu... Jokainen on siis osaltaan määräämässä, millaiseksi
laatu muodostuu. Yrityksen jokaisen työntekijän on sisäistettava
palvelu perusnäkemykseen ja arvostukseen.
Laatu
tarpeiden tyydyttämistä ja odotusten täyttämistä. Tämän voi
tehdä usealla tavalla, ja voimme havaita, että laadulla on monia
ulottuvuuksia. Yrityksistä ja niiden palveluksista vallitsee monia
yleiskäsityksiä. Tätä nimitetään yleensä yleiskuvaksi ja se on
osa laatua. Esimerkiksi ravintola on tietty yrityskuva, joka on kuva
ravintolan laadusta. Myös McDonaldsilla on imagonsa, joskin se
tyydyttää toisenlaisia tarpeita. Toisin sanoen laatu on usein
sisäistetty yrityksen nimeen ja historiaan. Puhutaan
yrityskuvalaadusta. Toiden laadun aspekti koskee fyysistä laatua.
Kyseessä voi olla esimerkiksi ruuan taso tai hotellihuoneen varustus
ja sisustus. Laadun kolmas ulottovuus on yhteyshenkilöiden ja
asiakkaiden välinen vuorovaikutus eli vuorovaikutuslaatu. Tässä on
kyse siitä, minkälainen suhde syntyy ihmisten välille. Palvelut
voidaan muokata erilaisiksi näiden ulottovuuksien suhteen.
Esimerkiksi vanha ja kulunut saaristohotelli panostaa historialliseen
viehätykseensä ja kodikkuuteensa eikä ultramodernisti
varustettuihin huoneisiin. Kaupunkihotelli panostaa pikemminkin
edustavaan miljööseen ja asiakkaan statuksen huomioon ottavaan
kohteluun.
Toisinaan
kuulee väitettävän, että laatu on jotain sellaista, mihin ei ole
varaa. Hotellin hyvästä varustetasosta aiheutuu tietysti
kustannuksia samoin ruoan hyvistä raaka-aineista. Mutta
tämäntyyppiset tekijät sisältyvät itse palvelun tuottamiseen ja
ovat välttämättömiä, jotta palvelu saataisiin markkinoiduksi.
Tarpeiden huomiotta jättäminen synnyttää tyytymättömiä
asiakkaita, eikä se ole taloudellista. Laatuun panostaminen palvelua
tuotettaessa sen sijaan on usein ilmaista. Ei ole kallimpaa tehdä
jotain ystävällisesti kuin vähemmän ystävällisesti. Tulee
halvemmaksi tehdä asia jo alusta oikein ja välttyy uusimiselta. Ei
laatu maksa, vaan laadun puute.
Monissa
yrityksissä palvelujen tuottamiseen tarvitaan muiden yritysten apua.
Kun muita yrityksiä on kytketty mukaan joko toimittajaksi tai
yhteistyökumppaneiksi, on välillisesti otettu vastuu myös niiden
laadusta. Jos palvelu epäonnistuu – tai jos syntyy väärää
laatua – ei voida syyttää muita. Laadun kehittämistoimien tulee
siis koskea myös yhteistyökumppaneita.
Katsomukset
ja arvostukset muodostavat laadun perustan. Kysymy on koko yrityksen
ja kaikki sen toiminnot läpäisevästä näkemyksestä. Palvelun
laadun kehuminen tarjouksessa menettää uskottavuutensa, jos tarjous
on huolimattomasti kirjoitettu ja täynnä kirjoitusvirheitä.
Huolimattoman näköinen toimisto kielii huolimattomista ihmisistä
ja huonosta laadusta.
Suuri
osa palveluoaketin sisällöist ei ole konkreettista, ja siksi voi
olla vaikeaa osoittaa, että palvelu on laadukasta. Onkin tärkeää
selvittää, miten tehdä laatu näkyväksi. Ruuanvalmistus
ravintolassa kaikkien näkyvillä on esimerkki siitä, miten laatu
saadaan ainakin osittain näkyväksi. On muitakin tapoja, esimerkiksi
säännölliset asiakaskontaktit, joissa palvelusta keskustellaan,
yksinkertaiset mittaukset, joiden tulokset kerrotaan sekä
työntekijöille että asiakkaille, tai henkilökunnan
koulutilaisuuksista saamien diplomien ripustaminen näkyviin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti